Den slutgiltiga provokationen – Blogges död

blogge_avslutad

Blogge Bloggelito är död. Det vill säga, Niklas Doughertys bloggar-alter ego har lämnat nätet, och kvar finns bara en text på en jpeg-bild, som förklarar varför bloggen är nerlagd. Och jag måste erkänna att jag blir alldeles bestört. Skitförbannad, faktiskt – vilket förstås är den optimala hyllningen till bloggosfärens värsta provokatör…!

Har karljävuln inte fattat betydelsen av sitt eget avtryck i bloggosfären? Hur har han mage att förvägra oss sina fantastiska och inspirerande alster? Hur kan den där jäveln sitta i flera år och skriva saker som får hela bloggosfären att sjuda, mängder av människor att tänka och inspireras i nya tankebanor, provoceras till egna ord och handlingar – och sen bara stänga av alltihop? Vilken jävla sti! Så ansvarslöst! Hur egoistisk får man vara egentligen?

Så här skriver Blogge/Niklas på sin blogg, ordagrant:

A tout le monde

Blogge Bloggelito is no more. Bloggen har sedan länge passerat gränsen för relevans, och fyller inte längre någon funktion. Vad som från början var en programmeringsuppgift på fritiden blev sedermera till ett gift, ett slags bekräftelsebehov och ett sug efter att provocera. Det var kul, det var lärorikt, det var intressant, det gav många fina kontakter och insikter.

Numera är bloggen mest en parodi på sig själv och har sedan länge passerat bäst före-datum. Det som en gång var roligt är numera rätt trist och faktiskt en börda. Jag har sagt vad jag vill säga, testat vad jag vill testa och utforskat vad jag vill utforska. Systemen fungerar trots allt!

Jag har inget nytt att tillföra i detta begränsade och beprövade format. Jag behöver andra utmaningar och ny stimulans. Jag måste gå vidare. Jag säger inte adjö, utan snarare: vi ses här och där! Under andra former, i andra sammanhang och under andra omständigheter.

Varken mer eller mindre. Detta är allt vad som finns på platsen för Blogges blogg. Hundratals med informativa, inspirerande, irriterande, förargande, skrattretande artiklar – borta, som om de aldrig funnits. För att inte tala om alla tusentals kommentarer som skrivits in efter hans texter. Blogges blogg är samhällshistoria, ett ovärderligt tidsdokument som borde sparas för all framtid.

Jag har en av Niklas artiklar på min hemsida Cirkus Eros, men det är förstås en fjärt i vinden jämfört med allt han har producerat genom åren. Att allt detta material plötsligt inte finns tillgängligt för allmänheten känns brottsligt, skrämmande och obehagligt. Vem försvinner härnäst? Av egen vilja, eller för att någon myndighetsperson anser det vara lämpligt?

Så jag skriver en del av detta blogginlägg som ett brev riktat direkt till Blogge himself, och hoppas att han läser det, hoppas att han tar sitt ansvar som medmänniska och kulturpersonlighet, hoppas att han lägger upp bloggen igen på något sätt, eller åtminstone publicerar några av sina riktiga höjdare som bok, för oss fans att glädjas åt. Det vore en verklig kulturgärning värd en alldeles speciell hyllning.

tunn linje

Hej Blogge/Niklas!

Min förvåning var stor när jag försökte länka till dig i ytterligare ett blogginlägg. Jag blir alldeles bestört! Blogges blogg nerlagd? Det är inte möjligt! En av Sveriges viktigaste bloggar, som har rört om i grytan på ett sätt som få andra bloggare har lyckats med. Inte alltid helt korrekt, inte alltid genomtänkt, men alltid med edge, alltid med en provokation som irriterar, förargar, inspirerar, manar till skratt – och ilska.

Jag känner en enorm tacksamhet för allt det arbete du har lagt ner på din blogg, alla de texter du har publicerat, och den effekt ditt bloggande har haft på oss andra bloggare. Det är inte helt säkert att jag skulle ha börjat blogga, eller åtminstone inte för så pass länge sedan, och kanske inte lika provokativt, om det inte vore för dig.

Din blogg är inte bara ett privat experiment längre – det är ett viktigt kulturdokument. Det är faktiskt inte schysst att bara ta bort den utan ens en förvarning. Det är lite som om en författare plötsligt skulle rensa bort alla sina böcker från samtliga bibliotek, och klippa ut alla artiklar ur alla tidningar som författaren har skrivit i – om det vore möjligt.

Jag funderar lite på varför du gör som du gör, om det är den slutgiltiga provokationen, eller om du vill visa hur det kan bli om man tystar en röst i det digitala samhället (i vilket det ju rent faktiskt går att med några musklick radera en hel författarproduktion, så länge den finns på nätet).

Jag ber dig gärna på mina bara knän om att du gör din blogg tillgänglig igen, åtminstone som ett arkiv, med tydlig info om att det inte längre går att kommentera, att bloggen är avslutad, etc. Det skulle bli en gärning av stor betydelse för många av oss som regelbundet har följt din blogg.

Sänd mig åtminstone en CD-skiva med bloggen på, eller lägg upp bloggartiklarna på en hemlig sida, så att vi kan arkivera och spara de artiklar som vi uppskattat mest genom åren – Pleeeeease!

Som sagt – på mina bara knän…

tunn linje

Jag hoppas verkligen att Blogges försvinnande från nätet är en övergående provokation, en tillfällig nyck, ytterligare ett experiment, begränsat i tid. Jag hoppas att Niklas förstår värdet av sitt bidrag till den politiska debatten, värdet av sitt höga tonläge (som inspiration för oss andra mer försiktiga skribenter), och värdet av all den faktakunskap som Niklas besitter i en mängd ämnen, och som han effektivt redovisat på sin blogg.

Blogges plötsliga försvinnande ger onekligen debatten kring upphovsrätten ett helt nytt perspektiv. Är det verkligen rätt att ta ifrån folk något som liksom har blivit allmänhetens egendom? Hur skulle det se ut om jag skrev en sång, som folk lyssnar på och sjunger, men som plötsligt inte fanns tillgänglig? Då skulle den sjungas vidare, för när den väl finns ute i etern kan jag inte längre hävda exklusiv äganderätt till den. Så vem äger egentligen Blogges texter? Bara Blogge själv? Eller har vi andra rätt att ta del av texterna, på samma sätt som vi kan läsa nästan allt som publicerats i Sverige på Kungliga Biblioteket, oavsett vad författarna önskat?

Franz Kafka ville att allt han skrivit skulle brännas efter hans död. Hans vän och författarkollega Max Brod bröt mot denna vilja, och så har vi fått ta del av hans fantastiska litteratur. Om hans skrifter skulle ha blivit brända (som ju upphovsmannen, Kafka själv, faktiskt uttryckligen önskade), så hade ingen känt till honom idag. Hans gåva hade aldrig nått allmänheten. Hade det varit mer respektfullt mot Kafka än att publicera hans verk mot hans vilja? Vad hade vi tyckt om Max Brod?

Sir Richard Burton översatte Kama Sutra, Tusen och en natt, Den parfymerade trädgården och en mängd andra orientaliska skrifter, ofta med erotiskt innehåll. Han var över huvud taget en extremt intressant person (läs gärna mer om honom på Wikipedia!) Vid sin död lämnade han efter sig en ny, färdig översättning av Den parfymerade trädgården, samt allehanda andra högintressanta skriftverk, men hans änka fann dem så moraliskt fördärvliga att hon brände alltihop. Det hade hon formellt sett rätt att göra – men var det rätt ur ett allmänmänskligt perspektiv? Självfallet inte, och hon fick hård kritik för sitt tilltag redan i sin livstid.

Blogges tilltag att radera sig själv från nätet sätter strålkastarljuset på två saker – vad är egentligen allmän egendom, intellektuell allemansrätt, och vad blir konsekvenserna av en sådan tanke? Och – vad händer när viktiga media inte finns på arkiv för framtiden? Vem har sparat Blogges artiklar, förutom han själv? Och – hemska tanke – om han själv skulle få för sig att radera allt? Hur gör Kungliga Biblioteket med nätburen media?

Och frågorna går även åt andra hållet. Vad händer om staten går in och blockerar eller raderar sajter? Vad händer om diverse myndigheter vill utplåna spåren av en obekväm röst, och allt som finns ligger på nätet – inte på papper i tusentals medborgares bokhyllor? Med modern teknik och centrala serverdatabaser är sådant möjligt i mycket högre grad än förr. Vem spar intressanta hemsidor och texter på flera av varandra oberoende servrar?

Kanske är Blogges avhopp från bloggosfären menad just som en sådan tankeställare. Ett nytt formidabelt experiment, involverande bloggosfärens mediala förmåga att påverka. Eller så är det bara ett egoistiskt hugskott, en självupptagen människas totala ointresse av andras behov och önskemål. Vad det än är, så har Blogge gjort ett outplånligt intryck på de flesta av oss som läser och skriver på bloggar, särskilt då ideologiska och politiska sådan.

Kanske är det dags för ett webmuseum, en jätteserver där gamla hemsidor lagras för att kunna beskådas i efterhand. http://www.webmuseum.org – det vore väl nåt? Att kunna glutta in och ta en titt på hur Apples hemsida såg ut 1996 – det vore väl intressant? Alla de spännande och faktaspäckade hemsidor som har försvunnit på grund av innehavarens ointresse, eller tillfälliga oförmåga att betala webleverantörsräkningar – det vore väl en kulturgärning att skapa ett sådant digitalt museum? Där skulle Blogges blogg ha en självklar plats bland de intressantaste bloggarna.

bloggeslut

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Dagstidningar, Foto & Konst, Frihet, Internet, Kultur, Lagstiftning, Libertarianism, Livsåskådning, Media, Politik, Religion, Samhälle, Sexualpolitik, Upphovsrätt, Yttrandefrihet

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

32 kommentarer på “Den slutgiltiga provokationen – Blogges död”

  1. Nisse Says:

    Jag skulle gissa att bloggen dyker upp åtminstone i arkiverat skick på ett eller annat sätt framöver. Självklart har ingen rätt att kräva att Blogge för tid och evighet ska tillhandahålla (och kanske betala för) lagringsutrymme för ett bloggarkiv, men Blogge vet mycket väl själv hur många länkar som nu är döda och den bad-will:en kommer till sist att bli övermäktig.

    Detta sagt så kommer jag också att sakna Blogge. Hur ska man nu få en annorlunda vinkling på vad som händer i det märkliga Kina, eller för den delen få utlopp för sina aggressioner mot kristdemokrater? Tänk om det verkliga våldet mot kristdemokrater ökar i och med detta? Vem vet.

  2. ynglingen Says:

    Blev också förvånad, förväntade mig iaf att kunna läsa texterna. Vet inte hur google reader funkar men kan fortfarande komma åt texterna där iaf 🙂

    Vet inte när jag började läsa Blogge men det har varit underbart, hur kan man motstå en sådan vackert logiskt argumentation? Även om det finns vissa undantag så har min uppfattning om saker ändrats rejält.

    Tack för de trevliga lässtunderna Blogge!

    Antar att blogge inte kommer sluta med Inposure iaf 😛

  3. Ia Says:

    Saknar honom fruktansvärt. Slickade just upp en tår från höger kind som trillade ner i mungipan.

  4. studiomannen Says:

    Lustigt: för mig är det som han inte finns. Vi rök ihop för några år sen och sedan dess råder terrorbalans. Inte längre då alltså. Men en provokatör av det slaget kommer att få abstinens och lär dyka upp i annan form.

    Men poängen är väl om huruvida man ska spara eller kasta. Jag tycker nog att spara är bättre.


  5. […] 8, 2009 · Kommentera Jag försökte, men det gick inte. You […]


  6. Han finns fortfarande att läsa i min Google Reader ända tillbaka till 5 december 2006


  7. […] Calle och DeepEd rapporterar […]

  8. Jonas Says:

    ”Kanske är det dags för ett webmuseum”

    Det finns (och har funnits sedan mitten av 90-talet) och de har servrar på flera olika kontinenter. Det intressanta är att blogge gjort ett aktivt val i sin robots.txt som gör att han inte är med.

    http://www.archive.org/


  9. http://www.archive.org/web/web.php finns ju. Apples sida 22 oktober 1996 http://web.archive.org/web/19961022105458/http://www.apple.com/ men tyvärr finns inget från http://tianmi.info/ lagrat eftersom Niklas stoppade spindeln via en robots.txt ”We’re sorry, access to http://tianmi.info/ has been blocked by the site owner via robots.txt.”

  10. Tycoon Says:

    Jag hoppas att han ger ut sin blogg i bokform så att han får tjäna mycket pengar.
    Det är han om någon värd.

    Saknadernas saknad.

  11. Spillulle Says:

    Det känns logiskt på något sätt Blogges hädanfärd inte kantas av en massa sentimentalitet. Niklas har spritt Blogges aska för vinden i en virtuell minneslund. Inget mausoleum, inte ens en gravsten.
    Älskad – saknad, i ljust minne bevarad. Men bara där.

  12. midnattsvarg Says:

    Bah, Blogges inlägg är i allmänhet fortfarande högst relevanta för den debatt som förs idag, att nekas möjligheten att använda detta fantastiska bibliotek är sorgligt, milt uttryckt. Jag håller fortfarande tummarna att han bara plojar, synd att gå miste om den första blogg jag någonsin älskat.


    • Ja, det är just det jag tycker är så tråkigt, att alla dessa fantastiska texter (och kommentarer) plötsligt är borta helt och hållet.

      Det känns lite som en spottloska i ansiktet, faktiskt.

      Jag hoppas innerligen att Blogge gör sin blogg tillgänglig igen, på ett eller annat sätt.

  13. Bengt Says:

    Kanske Säpo eller FRA eller någon liknande har lagrat alltihop. Kanske de kan rädda oss från att gå miste om det viktiga kulturdokumentet.
    Eller vad tror du Carl Johan.


    • Kul, Bengt.

      Nä, jag tror fan inte att vare sig SÄPO eller FRA bryr sig ett skit. De känner nog inte ens till Blogge Bloggelito. Varför skulle de?

      Och du – när du skriver ”det viktiga kulturdokumentet”, så anar jag en ironi, typ att det kanske inte spelar någon roll om Blogges texter finns kvar eller ej. Det tycker jag är en farlig inställning, eftersom den lätt går att översätta till andra skribenter, andra kulturpersonligheter, andra tyckare.

      Och så har vi plötsligt en modern version av ”Entartede Kunst”-utställningen i Berlin, där misshagliga tyckare helt enkelt bara försvinner ut i ingentinget. Det kan ju finnas andra tyckare som också försvinner, och så ser man till att det ser ut som att det var ett frivilligt, självvalt försvinnande. Man kan ju också bara tiga ihjäl saker och ting. Folk har kort minne.

      Blogges försvinnande ur den svenska bloggosfären kommer att lämna ett hål, ett jävligt svart hål, som förstås med tiden växer ihop och blir ett taggigt ärr. Min problematisering är att när en författare dör, så avstannar den personens skrivande – men alla hans/hennes verk finns fortfarande kvar. Nu har det omvända hänt. Det är synnerligen intressant, ur flera synvinklar. Vi har inte berövats författaren, rent fysiskt, men vi har berövats på allt han har skrivit, vilket kanske på sätt och vis kan vara värre.


  14. För många år sedan lyssnade jag på en person som förklarade att kungliga biblioteket hade bland annat en uppgift att spara så mycket som möjligt av de hemsidor som de kunde. Jag tänkte (då) att det var naivt, men vem vet. De kanske lyckades och har kvar allt blogge skrev. Vem vet?


    • Kungliga biblioteket skriver själv om sin verksamhet: http://www.kb.se/plikt/e-plikt/


    • Ja, hoppas kan man ju alltid. Jag har hört rykten om att det finns många på KB som är rätt moderna och framåt av sig, som ser värdet i digitala media lika mycket som värdet i det tryckta.

      • Björn Odlund Says:

        Ja, KB har ett projekt liknande Internet Archive fast för svenska webben, Kulturarw3 .

        Jag försökte se om de gör på samma sätt som Internet Archive och följer folks uppmaningar i robots.txt-filen och de verkar så, men de medger att de skulle vilja samla in även sådant som folk inte vill tillåta indexeras, men böjer sig då rättsläget är oklart. E-plikten är dock under utredning och 2011 bör det komma något slags utfall.

        Dock… här kommer det mest knäppa (!)

        ”För att söka i webbarkivet måste du komma till KB där det finns speciella datorer avsedda för det ändamålet. Webbarkivet får enligt lag endast visas innanför bibliotekets väggar. ”

        Öh… och där blev Amerikanska Internet Archive genast mycket bättre… vad är det där för trams… jaja, om jag minns rätt bor du väl inte allt för långt ifrån KB.

  15. Manen Says:

    men.. det här var ju sämst!

  16. Fredrik Says:

    Egentligen har vi ingen rätt att kräva att han ska hålla sin server igång i all evighet. Vill vi ha en kopia på något får vi ordna den själva. Men visst är det elakt att ta bort allt utan förvarning.


    • Ja, och Blogge/Niklas har t.o.m. blockerat sina inlägg från att lagras på andra servrar, så det finns inte så mycket kvar ute på nätet. Inte så lättillgängligt i alla fall.

      Så det handlar inte om att han personligen måste tillhandahålla serverutrymme – jag tycker att Blogges blogg är av ett såpass stort kulturhistoriskt intresse att den bör bevaras, så enkelt är det.
      Om så bara på en hårddisk nånstans, på DVD-skivor som man ska kunna köpa, eller vadhelst.
      Ja, jag är en ekorre, och jag spar gärna på sånt jag tycker är bra grejer – och jag har fulla bokhyllor.
      Men det är faktiskt inte bara till glädje för mig, utan även för kommande generationer.

      Vi äger ingenting – vi bara förvaltar.

  17. Caspian Rehbinder Says:

    Jag instämmer helt och fullt i knäböjandet.

  18. Carl Johan Says:

    Kan inte någon av er som har bloggen i Google Reader spara ner den, och göra den tillgänglig, kanske på The Pirate Bay? Som ovän av upphovsrätt är det något som Blogge säkert skulle bli mycket glad över.


  19. Hjälp – det blir lätt lite förvirrande (i alla fall för mig) när en namne till mig (snyggt namn du har!) skriver här inne också. Men står det bara Carl Johan, och inte Carl Johan Rehbinder, så är det förstås inte jag som skriver.

    Hur som helst – jag har ingen aning om hur man gör det där, och har ingen tillgång alls till Blogges gamla inlägg, så vem som än laddar ner och spar – jag är också intresserad av att få ta del av det nedladdade materialet.

  20. ar Says:

    Förhoppningsvis kan någon som kan se längre tillbaka i tiden göra oss en björntjänst. Fredric Kjellberg *wink wink* 😉
    Med metoden som ”Carl Johan” skrev så verkar det inte så bökigt..


Lämna en kommentar