Skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna

Det finns de som påstår att Piratpartiet och Sverigedemokraterna vänder sig till samma väljare. Och nog kan det vara så att det finns en och annan som av ren frustration över de etablerade riksdagspartiernas uselhet väljer att rösta på något parti, vilket som helst, som INTE är ett av riksdagspartierna. Och i den lilla gruppen, som inte tänker över vad de faktiskt röstar för, snarare än mot, kan det eventuellt finnas en och annan som lika gärna kan rösta på PP som på Sd. Men de är nog rätt så få.

För om man granskar partierna lite närmare så ser man att PP och Sd är varandras diametrala motsatser i nästan allt. VI har nog nästan ingenting gemensamt alls, i våra politiska ståndpunkter. Där Piratpartiet är utvecklingspositivt, är Sverigedemokraterna bakåtsträvande. Där PP är progressivt, är Sd repressivt. Där PP är framtiden, är Sd det förflutna. Där PP är innovativt är Sd konformistiskt. Det finns nog faktiskt inga likheter alls.

Jag gjorde en grafisk tabell som en demonstration av hur stora skillnaderna faktiskt är. Om jag har missat något viktigt, skriv gärna och påminn mig, så ska jag lägga in det i min tabell. Den är inte ristad i sten (snarare i Photoshop), och kan förstås revideras.

Det går bra att använda den här tabellen på andra bloggar och sajter också, om du vill låna/kopiera den. Inga problem. Länka dock gärna tillbaka till mig om du gör det.

En som skriver alldeles lysande om detta är Sammy Nordström, som på sin blogg svarar på ett brev från två skolelever, Anton och Ludvig, om just skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna. Den här bloggposten har varit på gång länge, men är förstås inspirerad av Sammy. Tack, Sammy!

tunn linje

Andra som skriver om Piratpartiet, Sd och mångfald:
Emma Opassande, Sammy Nordström, Rickard Olsson, Anna Troberg, Johnny Olsson, Victoria Westberg, Marie Axelsson Göran Widham

Edit: Om du tycker att detta är en hård uppgörelse med Sd, så kommer du tappa andan om du läser Caspian Rehbinders bloggpost ”Det rena folkhemmet” – en svidande brutalsågning av Sverigedemokraterna som fenomen. Mycket läsvärt!

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

pirat_blogbanner

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Fascism, Kristendom, Lagstiftning, Piratpartiet, Politik, Religion, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

114 kommentarer på “Skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna”

  1. calandrella Says:

    Fantastisk tabell! Bra att ha om/när SD och PP kommer börja jämföras i valrörelsen. *kopierar genast till eget blogginlägg, åtminstone mentalt för framtida sådana*


    • Du är varmt välkommen att göra så. Och om du hittar något i denna tabell du skulle vilja förbättra, eller komplettera, så tveka inte att berätta det för mig, så uppdaterar jag listan.

  2. calandrella Says:

    Nu har jag även lagt upp en Pusha-länk på pusha.se: http://www.pusha.se/skillnaden-mellan-piratpartiet-sverigdemokratern . Gå dit och pusha inlägget!

  3. Daniel Says:

    Bra tabell!! Den borde vi dela ut till folk som tror att PP & SD är likvärdiga.

    Iofs så kan jag inte förstå varför folk kan tro det för det första, men ja, så är det väl bara…


  4. […] TantraBlog skriver idag ett mycket läsvärt inlägg om skillnaderna mellan medborgarrättspartiet Piratpartiet och antiinvandringspartiet Sverigedemokraterna, med en mycket lättförståelig och överskådlig tillhörande tabell. Faktum är att tabellen är så genial, att jag kopierar den rakt av. Sharing is caring! Kom ihåg nu att besöka originalinlägget också, som innehåller mer intressant information och fler intressanta länkar. […]


  5. […] Carl Johan Rehbinder illustrerar väldigt bra med ovan lista skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna. Postat i piratpartiet. Etiketter deltagarkultur, mångfald, piratpartiet, Sammy-effekten, Sverigedemokraterna. Lämna en kommentar » […]


  6. […] Postad av: Dynamic Man i Politik Carl Johan Rehbinder visar skillnaden mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna: […]

  7. stroll Says:

    Bra tabell, men jag skulle gärna ta bort de negativa värderingarna i SD kolumnen. Det kan få folk som velar att se det hela som osaklig propaganda. Men en sån här lista tror jag säkert skulle kunna vara en utmärkt del av en valrörelse, men vi måste vara sakliga och ärliga då pratar SD.


    • Ja, nu har jag ju läst Sd:s programförklaring, och jag tycker nog att jag faktiskt är rätt så saklig.
      Tyvärr är det ju så illa.

      • stroll Says:

        Jag menar mest att om först argumentet mot SD är ”enfald, så tror jag att folk genast backar. Rent semantiskt kan man väl säga att det är motsatsen till mångfald, men enfald betyder ju mer eller mindre ”dum i huvet”. Är det det första man läser tror jag man lätt hamnar i läget att man tar allt annat med en nypa salt.
        Inskränkthet tycker jag man kan stryka från rad 3 och beskriva ideologin utan ”påhopp”.
        ”Drivankare och bromskloss”, kanske kan bli ”Det var bättre förr”?
        Sista tre punkterna tycker jag också man kan skriva om lite så att de inte fylls av värdeord men att det ändå är uppenbart att inskränkthet och främlingsfientlighet är en viktig del av deras ideologi.
        Bara en åsikt från molnet 🙂

        • Björn Persson Says:

          Stroll har en poäng när det gäller ”enfald”. Att sätta ”enfald” bredvid ”mångfald” är en slagfärdig ordvits som passar bra om man vill ge motståndaren ett tjuvnyp. Om man först och främst vill påvisa att partierna är varandras diametrala motsatser så är det mindre lyckat. Motsatsen till ”mångfald” är ju snarare ”likriktning” eller ”enformighet”.

          • Lars_Erick Says:

            … eller enkelriktning.

          • Lars_Erick Says:

            Öht ska man ju välja uttryckssätt efter målgrupp. Eller lyssnarna om det är en offentlig debatt.

            Ibland går det hem med lite enklare propaganda, ibland passar det bättre med lugnt resonerade. Det senare är mest lämpat i seriösa bloggar – och i debattartiklar i pressen. I insändare kan man vara mera ”burdus”…


          • Jag har ju valt att växla lite mellan att vara grundligt och lugnt resonerande och burdust propagandistisk, beroende på ämne och målgrupp, eller egentligen helt enkelt vad jag känner för just den dagen.

            Dagsform har onekligen betydelse för mitt val av formuleringar.

            Nu tycker jag att det är rätt kul att sparka på Sd, så det gör jag med stor förtjusning. Samtidigt har ni en poäng i att det kan vara mer effektivt på lång sikt att faktiskt uttrycka sig mer subtilt och resonerande.

            Men å andra sidan så tror jag faktiskt inte att jag med ett lugnt och stilla resonerande över huvud taget kan nå fram till dem som kan tänka sig att rösta på Sd.

            Det krävs liksom en alldeles särskild sorts inskränkthet för att ens komma på tanken, och därför tror jag inte att jag når dem ändå. Alltså tar jag i lite.

            Jag tar i alla fall till mig era synpunkter, och ska definitivt tänka över eventuella ändringar i en reviderad version av tabellen.

            Nu har den förvisso spritt sig till en jäkla massa bloggar redan, och en reviderad variant kommer säkerligen inte att nå lika många.

            Men som sagt, det är mycket möjligt att jag gör en uppdatering av bilden framöver.

    • Pirat så klart Says:

      Hej Calle
      Tipsar dig och alla bloggare om Creeper.http://gnuheter.com/creeper/index
      Där kan man anmäla sin blogg och se om tex Statens hemliga gren (FRA) har varit inne och snokat på ens sida!
      Kan tänka mig att de gillar och kika på dina bilder.

  8. Info Says:

    Det finns rätt mycket likheter mellan KD och SD tror jag, just i ”bakåtsträvandet” om man vill vara elak, eller ”bevarandet av traditioner” om man vill vara snäll.

    Det flesta partier i riksdagen är väl rätt bakåtsträvande och nostalgiska? så PP är rätt ensamma om att se framåt.

    Så det är väl mer PP som skiljer ut sig än SD.

    Beror nog på ålder på partier, ålder på väljare och allmän inställning till utveckling (om man är rädd för den eller tycker den är skoj)


  9. Toppen skrivet Calle! Listan tycker jag ser helt rimlig ut och jag kommer att bekräfta den inom kort med det jag förhandsordat lite om här och var om att SD tycks anse oss vara dess huvudfiende. I’m just the messenger… 🙂


    • Ja, det är ju så det är – det största och tydligaste hindret för Sd att komma någonstans är uppenbart Piratpartiet. Vilket är till vår fördel, för om vi blir bashade av Sd så är det inte alls lika illa som att bli bashade av något annat parti. Snarare talar det till vår fördel.

      Det värsta som skulle kunna hända är snarare om Sd börjar tala väl om oss… 🙂

      Men nu kommer det politiker efter politiker i andra partier som faktiskt talar mycket väl om PP, och i många fall är det säkert bara nån slags opportunism, men den är i alla fall positiv för oss.


  10. […] man verkligen behöva påpeka skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna? Trodde det var ganska uppenbart att de två är […]


  11. […] hakar jag på The Pheleroxian, Calandrella, CJR och skickar ut denna tabell som förklarar skillnaden mellan Piratpartiet och […]

  12. Roger Svensson Says:

    Samtidigt som man påstår att Sd och PP inte konkurrerar om samma väljare så finns det tydligen en trängande behov från PP:s sida att ”förklara skillnaderna” för dessa icke existerande väljare skall förstå. Nåja, nu lär det nog krävas betydligt mer än halmgubberetoriken ovan för att övertyga någon …

    Att just Sd skulle se Internet som något ”hotfullt” är ju verkligen ett märkligt påstående, är det några som verkligen utnyttjar Internets möjligheter fullt ut så är det ju de: det formligen kryllar av mycket aktiva Sd-sympatisörer på nätet! Men var håller egentligen alla piratpartister hus? Verkar nästan som de bara sitter och dunkar varandras ryggar på interna bloggar och forum …


    • Att man använder något flitigt betyder inte att man som vi i Piratpartiet tycker att det ska vara fritt och öppet.

      Jag utgår från Sverigedemokraernas principprogram, och finner att Sd är ett uttalat nationalistiskt parti, ett främlingsfientligt och protektionistiskt parti som vill bygga högre murar och stänga omvärlden ute.

      VIsst, man slänger in brasklappar om att ha ”kontakt” med omvärlden, men i förlängningen blir det så i ett isolationistiskt samhälle att man måste skydda det som är ”svenskt” mot det som är ”osvenskt”.

      Har man därtill en starkt kristmoralistisk grundinställning (som både Kd och Sd har), så kommer nätcensuren som ett brev på posten. Jag har inte hört några protester från Sd mot t.ex. FRA, IPRED, ACTA, Datalagringsdirektivet, etc. – för Sd fokuserar på andra saker, som att skapa en kulturellt homogen nation.

      Alltså drar jag den ofrånkomliga slutsatsen att Sd är för en reglerad kommunikation – mot frihet på nätet.


    • Och vad beträffar i vilken grad vi syns på nätet, så har vi en rätt proportionerlig representation i jämförelse med andra partier (jag tycker förstås att vi borde ha många fler, med tanke på att vi är Internet-partiet par preference), och syns mer än de flesta andra partier. Detta trots att vi har hållit oss väldigt interna det senaste halvåret.

      (kolla Politometern – http://www.politometern.se/)

      Vi har varit väldigt introverta eftersom vi har behövt vara det. Vi har haft provval, vi har etablerat en riksdagsgrupp, vi har formerat om oss. Men nu ska vi snart ut och synas och höras igen.

      Det kommer du att märka – var så säker på det.

      Och – helt osynliga har vi inte varit. I Aftonbladets bloggtävling placerar sig återigen en pirat högt – Farmor Gun i Norrtälje, en av våra riksdagskandidater, är nominerad till Bloggpriset.


  13. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by ErosFrej: Skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna: http://wp.me/p9Ztx-1Qa


  14. […] i årets val. Mitt val utav parti,  ja som sagt hittade denna föredömliga jämförelse (här) sen behöver det väl inte ordas mer om detta. Ha en bra dag alla och ett stort tack till Pelle […]


  15. […] Rehbinder gör ett gör en lysande illustration på den våg som Sammy Nordström startade. Två skolkillar mailar Sammy och undrar; Vad är […]

  16. Lars_Erick Says:

    Jag är inte pp-are. Pga att pp hittills faktiskt visat sig ha och tyx vilja behålla skygglappar i st för att just tillämpa sin syn på integritet etc på ett bredare spektrum av frågor.
    Jag vet att det finns många pp-are som arbetar just med detta, internt. Och att många vill ha just den öppenhet som du beskriver i din jämförelse. Men det verkar som att partitoppen är trögrörlig och tjurigt vill begränsa sig till ett fåtal frågor, möjligen av en felaktigt taktisk strategi.
    Därför:
    Om man nu går utanför de engagerade bloggarnas skara så finns en stor omedvetenhet om dels piratpartiet i sig (till stor del beroende på pp´s töntiga och missledande namn), och dels om skillnaderna mellan pp och sd.

    Jag välkomnar jämförelsen, och hoppas att den får
    1) stor spridning inom pp,
    2) att den får en del att tänka till om jämförelsens praktiska innebörd i fler frågor än FRA, Ipred o datalagringsdirektiv etc.
    3) att listan får en effektiv spridning bland ”vanligt folk”, dvs utanför bloggare och internet,
    4) att pp inte tvekar att utmana sd, inte genom att spela på deras planhalva utan genom att klargöra skillnadernas faktiska innebörd över ett brett spektrum, dvs om det positiva i generositet, öppenhet, respekt, integritet och rättssäkerhet.

    Jag har skrivit om dessa frågor otaliga ggr på min blogg och haft många kontakter med positiva pp-are, men som sagt. PPs partitopp verkar trög och tvekande.


    • Tack för din analys. Den tål att studeras både en, två och tre gånger.

      Själv anser jag förstås att PP borde expandera tillämpningen av sitt program (OBS – inte expandera själva programmet med fler frågor), och då med just det som rör kroppslig integritet, självbestämmande och privatliv i såväl den analoga som digitala verkligheten.

      Samtidigt ser jag nyttan i att inte sprida ut sig för tunt i ett initialskede. Vi är ett fokusparti, precis som Miljöpartiet var det i början, och vi måste, för att ha någon möjlighet att påverka på riktigt, hålla ett väldigt strikt fokus. Annars kommer vi garanterat att bli totalt splittrade och distraherade såväl internt som externt.

      När vi sen känner att vi faktiskt har styrfart och stadga, då kan vi sakta fördjupa och bredda tillämpningen av våra medborgarrättsliga frågor.
      Det har ju gjorts en och annan ansats till detta, som t.ex. förslaget från PP om att man inte ska behöva legitimera sig på sjukhus och vårdcentraler.
      Det är ju utan tvekan en analog tillämpning av ett problem som rör såväl registrering som en lösning på problemet med papperslösa flyktingar.

      Att partitoppen verkar trög är lite överdrivet, tycker jag – vi har ju faktiskt inte funnits i mer än fyra år, och de flesta av våra drygt 48.000 medlemmar har kommit till de senaste 18 månaderna. En mycket stor del av det interna arbetet har alltså handlat om att behålla fokus och styrsel, samt att styra upp och expandera organisationen.
      Det kan tyckas vara ett lyxproblem att behöva hantera tiotusentals nya medlemmar, men det är icke desto mindre en akut situation som inte kan ignoreras.

      Ja, man kan tycka att ”Piratpartiet” är ett töntigt namn – men vad sägs om Moderata Samlingspartiet? Hur töntigt är inte det?
      Funkar det så funkar det. Inget annat parti i Sverige har väl någonsin expanderat så fort på så kort tid, så namnet verkar inte ha skrämt bort så många.
      Någon föreslog Integritetspartiet, men det tycker jag låter extremt trött och tråkigt. Det får vi inga röster på.

  17. Tee Says:

    Rättihetspartiet


    • Nja, det ringer inte så smaskigt i mina öron.

      Jag förstår hur du tänker, men det har inte alls samma slagkraft som Piratpartiet.

      Piratpartiet kan tyckas fånigt, men det funkar internationellt, och det har en poetisk metaforisk klang, som både Integritetspartiet och Rättighetspartiet helt saknar.

  18. Lars_Erick Says:

    Bra att du reagerat seriöst. Du är ju uppenbarligen en högt placerat kandidat inför valet. Men det gäller ju att komma in i riksdagen också…

    Jag lade just upp en aningen mera utvidgad variant av min kommentar som egen bloggpost hos mig själv.

    Jag inser tillfullo problemen med att få stil o stadga o anslutning till ett nytt parti. Men jag vill bara det bästa för pp.

    Just det, expandera tillämpningen av era huvudprinciper på fler frågor (jfr kommentardebatt till mina texter nyligen om att ”Politik är inte enkelt” och ”Detta är också en integeritetsfråga.”
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

    Och ärligt talat, för mig verkar PP vara ett tämligen toppstyrt parti, minst lika mycket som gammelpartierna. Kanske nödvändigt för att hålla på ”ideologin”, men kan bli ödesdigert för tillämpningen av samma ideologi. Jag hoppas verkligen att den närmaste framtiden visar att jag har fel…

    Visst, många partier har lite småtöntiga namn. Men nog slår PIRAT-partiet alla andra i att ge felaktiga asocciationer, ivart fall för folk som vuxit ifrån piratfilmer o -nostalgi…

    Mp var ett utpräglat fokusparti till en början, men dess framgångar kom i och med bredare tillämpning och breddning rent allmänt, plus genom inslag av social-liberalism. Dvs genom en liberal samhällssyn kombinerad med socialt ansvarstagande. Vilket bl a visat sig i en syn på integritet liknande piratpartiets.


    • Ja, du har säkert rätt i många av dina tankegångar, men just nu behöver vi för det första konsolidera riksdagsgruppen, och då kommer det garanterat att bli en större bredd på Piratpartiet, på så sätt att den s.k. toppstyrningen kommer att tunnas ut rätt så rejält.

      Somliga verkar tro att Piratpartiet består av nån slags superhjältar som ska rädda Sveriges demokrati, och det kommer förstås att göra en och annan besviken – precis som många är besvikna på Barack Obama idag, som fick i det närmaste helgonstatus på en gång.

      Vi kommer att göra så gott vi kan, och en av våra styrkor i det att vi fortfarande är rätt så små, är just att vi genom att fokusera på få frågor kan formera oss i en kil, och slå genom muren av politiskt motstånd.

      • Lars_Erick Says:

        Betr tillämpningen av era principer; se en del exempel – av mig och andra – i kommentardebatten till:

        http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/01/detta-ar-ocksa-en-integritets-och.html

        I en kommentar där ger jag också tips om ngra riksdagsinitiativ som pp bör kolla upp och ev vidareutveckla.
        Just för att visa vad ni vill…


        • Jag gillar alla dina förslag, faktiskt, och många av dem har redan funnits på tapeten inom partiet.

          Jag är själv starkt benägen att omsätta piratpolitik i den analoga verkligheten, så att säga, och att vi på sikt i allt högre grad bör bli konsekventa i vår politk beträffande medborgarrätt, demokratifrågor och integritet, även på en konkret fysisk nivå.

          Kroppslig integritet tycker jag är viktig, och den har du ju redan tagit upp i din blogg, exemplifierad i griftefriden, t.ex. Det finns många, många exempel på detta med kroppslig integritet som vi måste ta upp till diskussion framöver inom partiet.

          Dock måste vi komma ihåg att vi är ett ungt parti, som fortfarande är lite svajigt här och där, och därför får vi inte ta för stor tugga på en gång. Vi måste kunna hålla ett fokus, och ha någon slags konsensus om vilka frågor vi ska driva, annars kan vi falla sönder i små, obetydliga fragment innan vi ens har hunnit påverka politiken nämnvärt.

          Att formera oss som en kil för att bryta genom det breda motståndet är viktigt – och då måste vi koncentrera oss till ett litet fåtal frågor. Bredden får vi ta oss an när vi klarar det.

          • Lars_Erick Says:

            Måste säga att du är en av de pp-are jag inte följt så särskilt noga intill nu. Men du verkar skärpt, och vidsynt (kanske t.o.m. en aning för vidsynt ibland, haha).
            Fortsätt så. Riv upp damm, och få pp-folket att tänka till på ett bredare plan. Och att ta itu med sd, eller rättare sagt de vedervärdiga ideer som styr detta parti.

            Skön debatt som denna din bloggpost förde med sig!


          • Vidsynthet är liksom min grej, och jag tycker att behövs, i denna samhällssfär som vi befinner oss, med så mycken trångsynthet och intolerans.

            Om jag ibland är ”för” vidsynt, så må det vara hänt – det behövs väl det också, som balans mot det motsatta, som sagt.


    • Tack för ditt blogginlägg, förresten. Mycket bra. Nu hoppas jag att många pirater läser det.


  19. […] Rehbinder har blivit inspirerad av Sammy-effekten och gjort en översikt över skillnaden mellan sverrar och pirater. Tydligt och […]


  20. Halleluja! KD goes SD…

    Jag håller med Kristdemokraterna. Det var svårt att skriva det där. Därför ska jag ånyo och skyndsammast styra in piratskutan på rätt kurs. Min vana trogen så älskar jag lekar med ord och dess lydelser och innebörd och just ovanstående……

  21. Anders (en av dom alla) Says:

    Utomordentligt bra tabell. Skulle vilja se en utvidgad sådan med alla partier. Grupparbete kanske?


    • Kul idé. Men just nu var det ju just den här jämförelsen som var mest akut, i det att PP och Sd konkurrerar lite om utrymmet – och därför kändes det särskilt angeläget att förtydliga hur diametralt motsatta våra partier är, rent ideologiskt.

  22. Lars_Erick Says:

    Nja, Sd är allt många snäpp värre än kd i det mesta, och speciellt betr synen på folk födda i eller härstammande från andra länder.

    En ”intressant” grej. Hörde idag att Göran Hägglund sa ngt om att de värnade om att folk skulle få frihet och bestämma själva om sådant som är… närmast dem. Jag skrattade till och tänkte, håller kd på att svänga betr FRA-lagen… Någon pp-are kan ju fråga honom om den personliga integriteten inte ligger inom det område som bör förbehållas den enskilde.


    • Självklart finns det stora skillnader mellan Kd och Sd – men hycklare är de allihop. Kd borde inte få sitta i Riksdagen heller, så jag hoppas verkligen, verkligen att de får så dåligt valresultat att de faktiskt åker ut. De borde ha åkt ut samtidigt som det parti som de kom in tillsammans med.

      • Lars_Erick Says:

        Nja, hycklare vill jag inte kalla kd. Men de har ju en samhällssyn som inte stämmer alls med din. Vilket de ju givetvis har rätt att ha. Men även att få ifrågasatt.
        I dagsläget har de väl tappat bort sitt berättigande, eftersom de kompromissat bort sin själ. Att det finns behov av en kulturkonservativt parti som kd tror jag dock. Däremot kan man ju anse att de inte ska ha ngt större inflytande.
        Likaså finns nog visst ”behov” av ett sånt parti som sd, men där ser jag definitivt att det ska vara en liten sekt långt ifrån både riksdagen och ALLT inflytande.

  23. Lars_Erick Says:

    Tack för det. Ja, jag ser gärna detsamma, att många pp-are läser och begrundar det. Det gäller ju både vad som ska/bör vara pp´s politik och dess taktik.

  24. gustav Says:

    Löjligt. Jag är en av dem som röstade pp till eu-parlamentet och som kommer att rösta på sd till riksdagen. Jag röstade på piratpartiet just för att de inte tog ställning i andra frågor än de där jag faktiskt delar deras uppfattning. Tror du på fullt allvar att du får sådana som mig att överväga piratpartiet också i riksdagsvalet genom blogginlägg som detta? Självklart applåderar de som inte sympatiserar med sverigedemokraterna men vi andra lockas knappast över eller tillbaka till pp genom att bli kallade enfaldiga eller genom påståenden om att vi inte bryr oss om vad vi röstar på. Skall piratpartiet ha en chans att lyckas i nästa val föreslår jag att ni fortsätter på den framgångsrika vägen att fokusera på era kärnfrågor och att aktivt välja att inte ta ställning inom andra områden. På så sätt skulle ni till och med kunna få en och annan inskränkt, enfaldig väljare som mig att rösta pp igen.


    • Skönt att du har lite självironi – det tyder på intelligens.

      Dock har jag inga alls anspråk på att ”vinna över” de som redan har bestämt sig för vad de ska rösta på.

      Om du vill rösta på Sd kan jag inget annat än respektera ditt val, som just ditt val. Vi lever fortfarande i en demokrati, och det vore mig främmande att inte respektera varje enskild individs rätt att välja att rösta på den politik som är rätt för just den personen.

      Dock förbehåller jag mig rätten att använda vår heliga yttrandefrihet att satirisera, häckla och kritisera Sd, som jag rent politiskt finner vara ett dåligt skämt.

      EN enda anledning kan jag finna till att tycka att det vore bra om Sd kom in i Riksdagen – och det är just som en fet jävla superspark i röven på de slöa idioter till politiker som inte har tagit integrationsfrågorna på allvar.

      Men jag tycker nog ändå att det vore olyckligt, och hoppas att de som är gruvligt missnöjda med våra riksdagspolitker faktiskt satsar på ett alternativ som verkligen är ett radikalt alternativ – nämligen Piratpartiet.

      Min retoriska fint kring begreppen mångfald och enfald skall uppfattas främst så – som en retorisk fint, en lek med ord, en typisk humoristisk elakhet av en retsticka som jag.

      Det betyder inte att jag anser att alla som sympatiserar med Sd är enfaldiga – bara att partiets politik är det.

      Vad du än väljer att rösta på till sist, så hoppas jag att du förstår att jag respekterar din åsikt – även om jag väljer att bemöta din åsikt på ett avsiktligt respektlöst sätt.

      En paradox? Javisst – men sådant är livet.

      • Lars_Erick Says:

        Självklart får både sd och pp finna sig i kritik. Det tillhör spelet för politiska partier. Sd är ju lite äldre, men föredrar att ta på sig en förorättad min när det kritiseras.
        Där tycker jag nog att pp, trots sin ungdom, klarat sig bätter. MEN visst finns det mycket omognad i partiet, såväl i ledning som bland medlemmar. Vilken snabbt måste växa bort.


        • En stor del av omognaden kommer av att partiet i sig självt är så ungt (bara fyra år), men kanske ännu mer av att det är så många unga medlemmar, och såpass få äldre.

          Men det har dock trots detta blivit en ganska rejäl spridning i ålder på dem som ska representera PP i Riksdagen. Från 19 till 73.

          Så vi får väl se hur partiet kommer att se ut i media när riksdagsgruppen börjar formera sig.


  25. […] Senaste dygnen har vi, som följer vad som skrivs på olika politiska bloggar, kunnat ta del av en störtflod med blogginlägg där olika piratpartister velat göra klargöra skillnaden mellan piratpartiets politik och sverigedemokraterna. Jag undrade först över orsaken till alla dessa inlägg. Sedan förstod jag att upprinnelsen nog har sin orsak i Jan Rumes övergång till Piratpartiet. Här är ett exempel på hur piratpartisterna vill åskådliggöra skillnanden mellan PP och SD: Tantrablog: […]

  26. Josef Boberg Says:

    Apropå valet och opinionsmätningar – så drabbades jag idag av det HÄR.

    Mycket märkligt att vare sig PP eller Sd ens är omnända i dessa s k opinionsmätningar – eller ens förekommer som del i en post för ”övriga partier”.

    När jag sen Googlade på Opinionsmätningar så fann jag i vart fall det HÄR – och där finns i vart fall Sd omnämnda som en anm – men ej PP, tyvärr tyvärr… 😥

    Kan det vara så illa att BlockPartierna har en ”tyst överenskommelse” med massmedia (video 2,5 min) om att ”tiga ihjäl” framförallt PP men i viss mån också SD i opinionsmätningarna ❓

    Hur som med det så ställde jag frågan tidigare idag HÄR också.

    Måhända kan detta missförhållande vara någonting att ”lyfta fram” i tidningsartiklar, bloggar osv – för hur i Jisse namn skall annars PP-ledningen få någon backfeed på hur valmanskåren reagerar på PP´s idoga valarbete ❓

    • Josef Boberg Says:

      PS. Ifall Du gjorde en tredje kolumn – där Du ”klumpade ihop” de etablerade riskdagspartierna – skulle då skillnaden på Sd och de etablerade riksdagspartierna bli så stor, egentligen… ❓


      • Oj, Josef – utseendemässigt blir det inte så stor skillnad, eftersom Sd gör vad de kan för att se ut som de etablerade partierna.

        Men om man sniffar lite under täckelset så luktar det ovanligt unket under Sverigedemokraternas fana.

        Men jag förstår också varför Sd växer – de erbjuder ett populistiskt alternativ som innehåller enkla lösningar på komplicerade frågor (något vi har sett många gånger i historien), och det är lite läskigt.

        Jag skulle nog själ hellre rösta på vilket annat parti som helst av dem som sitter i Riksdagen, än Sd. Men det skulle kännas pyrt.

        Nu slipper jag det, eftersom det finns ett konstruktivt alternativ.

        • Lars_Erick Says:

          Ja, Josef, i dystra stunder har jag spekulerat i om de etablerade heller ser sd än pp i riksdagen.

          Se bl a denna länk:
          http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/01/hur-kan-man-bli-forvanad-over.html

          • Josef Boberg Says:

            Hmmm… – Lars-Erick – det är nog lättare att ta ”död” på PP än Sd – enär Sd har statligt partistöd.

            Så min spekulation är att BlockPartierna satsar på att i första hand ”döda” PP som riksdagsparti i valet 2010 – och därmed för gott, kanske… – och i så fall, tyvärr tyvärr… 😥

            Däremot ifall PP + några av de andra ”utanför riksdagen-partierna” skulle gå samman i en valsamverkan – så tror jag blockpartierna skulle få det VÄLDIGT svårt att förpassa en sådan valsamverkan under 4 %-spärren. Detta därför att det skulle bli svårt att helt spärra = censurera bort allt massmediaintresse för en sådan valsamverkan (= ”tiga ihjäl den”) – enär det är någonting helt unikt i hela wår moderna politiska historia i Sverige.

            Därtill så inbillar jag mig att denna valsamverkan skulle vara så intressant för väljarkåren – att Sd som utpräglat ”1-frågeparti” – skulle få det väldigt svårt att få ihop 4 % – för att ensamma ta sig in Riksdagen = en valsamverkan UTAN Sd får nog uppfattas som det säkraste sättet att hålla Sd utanför ”porten”.

            Men det bästa av allt – som jag ser det i vart fall – vore ju att Sd fanns med i valsamverkan också. Det är ju VIDA bättre att dom är ett litet ”krångelparti” i Riksdagen – än att dom bidrar till att ställa till ett rent h-e ute i samhället – och då ej minst i bloggvärlden. Men detta förhållningssätt har visat sig vara mer än dom flesta kan få in i sina skallar, tyvärr tyvärr… 😥

            I o f s så kan jag ha helt fel i det ovanstående – men det tror jag ej alls själv på.


      • Intressant att läsa din kommentar om Valsamverkan så här i efterhand, Josef. Du hade helt rätt. Valsamverkan hade kanske inte krossat SD, när man ser hur Sverige ser ut idag, men Valsamverkan hade sannolikt fått in Piratpartiet i riksdagen. Nåväl. Piratpartiet kan ju få mer rätt i framtiden. Valsamverkanspartiet finns för alla småpartier.

  27. Mina Says:

    Jag tror SD vinner för snacket om islam!
    Man har väl ”tröttnat” på att det är Svenskarna som måste anpassa sig efter muslimer och det enda parti som faktiskt stöder Judarna är just dem!

    Vad har ni tänkt om just den delen?!
    Jag hoppas att ni beter er inte som de andra ”partier” och ni har inga problem med Judar för då kan jag fortsätta och rösta på er!

    PS:Jag själv ”röstade” på er i Europa valet!
    PS2:Jag är inte Jude!

    • Josef Boberg Says:

      Hmmm… – Mina – som jag ser det är rasism/främlingsfientlighet wår tids religionsKrig, tyvärr tyvärr… 😥 – ”vet” Josef B.


    • Hej Mina!

      Jag måst erkänna att jag inte helt och hållet förstår vad det är du vill säga. Jag har väl en släng av nån slaga autism eller Asperger eller nåt sånt skit, för jag är väldigt bokstavlig och fattar inte alltid vad folk skriver eller säger om det inte är rätt så tydligt.

      Själv har jag inga problem med vare sig judar, muslimer, hinduer, buddhister, asatroende eller vem som helst. Jag tittar inte på de här etiketterna när jag möter människor – jag möter människor, individer, med egna egenskaper och egen personlighet.

      Sen är det förstås tråkigt om en människas val av ideologi gör att hon blir intolerant och dömande – alldeles oavsett vilken ideologi hon har valt.

      Men då är det ju framför allt just det jag kan förhålla mig kritisk till, inte ideologin i grunden – om det nu inte råkar vara så att ideologin i sig verkar generera en ovanligt stor andel intoleranta, dömande fanatiker.

      Detta finns ju mer eller mindre inom de allra flesta världsåskådningar.

      Det kan säkert dyka upp t.o.m. i piratsammanhang. Men det kommer jag definitivt att motverka, om jag märker att det uppstår.


  28. […] skillnaderna mellan PP och SD. Han har även skrivit ett längre inlägg som finns att läsa här. […]

  29. Varelse Says:

    den största skillnad partierna emellan är väl oxå den att SD har en framtid medan PP snart blott ett dåligt minne är

    • Josef Boberg Says:

      Wi som fortfar att andas får se… 🙄


    • You wish, Varelse.

      Något säger mig att det kan bli det omvända.

      Fast egentligen tror jag faktiskt att det finns en framtid för både Sd och PP. Vad vi måste se till nu är att Sd:s framtid INTE kommer att utspela sig i Sveriges Riksdag.

      Det gör vi bäst genom att arbeta FÖR att PP kommer in i Riksdagen.

      • Varelse Says:

        varför skulle jag önska det?

        jag tror det men jag önskar för min del att inget av de två partierna går en ljus framtid till mötes 😀

        jag tror vi får se SD i riksdagen men sedan vet man väl aldrig hur det går i valet 2014 för dem, för något säger mig att SD består av minst lika många sluggon som PP och därmed kanske valet 2014 kan tänkas bli till katastrof för SD men då lär de ha gott om sånt partistöd & skit i kassan så vi får nog dras med dem ändå

  30. Stefan Says:

    Ni har starka väljarströmmar från SD och med sånt här trams når ni inte ut till några andra än dem redan övertygade. Oerhört föraktfullt mot era potentiella väljare att kalla dem rasister. Anledningen att de röstar på SD är islamiseringen av Sverige och ”Svartskallar som inte är som vi – släng ut dem bara” är inte ens i närheten av vad SD tycker. Har ni ingen åsikt om exempelvis situationen i Malmö just nu – där judar uppmanas av styrande politiker att inte utnyttja sin yttrandefrihet för att det provocerar muslimerna, och att de har sig själva att skylla för den växande antisemitismen – som gör att judar nu flyttar därifrån, så bör ni förhålla er likadant till SD som de partier som försvarar eländet. Sanningen är att ni bedömer SD med helt andra måttstockar än andra partier för att ni är konflikträdda, dvs fega.


    • För det första tror jag inte att vi har särskilt starka väljarströmmar från Sd, utom möjligen de som inte gillar Sd:s främlingsfientliga politik (fast om man inte gillar främlingsfientlig politik, varför blir man då Sverigedemokrat till att börja med?)

      Jo, ”Svartskallar som inte är som vi – släng ut dem bara” – är Sd:s politik i ett nötskal. Sd går ut hårt med att först och främst vara ett nationalistiskt parti, och så slår man på stora trumman för homogena kulturer inom nationerna. Tydligare än så kan det inte bli.

      Att korkade och tandlösa politiker inte kan hantera situationen i Malmö är tragiskt, och särskilt om det nu är så att vissa grupper uppmanas att inte nyttja sin yttrandefrihet, för att andra grupper då kan bli provocerade. Då har man inte förstått sitt demokratiska uppdrag, och det är illa.

      Konflikträdda och fega kan man knappast beskylla oss pirater för att vara – det verkar rätt så huvudlöst.

  31. kenny_lex Says:

    På sätt och vis kämpar PP om samma väljare, men man kämpar inte om rasisterna utan om de väljare som säger att de skall rösta på SD i protest.

    Jag säger att man enbart proteströstar på SD om man är rasist och det är därför bra att försöka fånga in dessa möjliga SD väljare genom att peka på att det finns ett med demokratiskt alternativ att rösta på om man är missnöjd.

    Så det är sant, PP vill ha samma väljare som SD, helst vill PP ha alla väljare från SD och även alla väljare från MP, V, KD och F! och så vidare.

    Detta är väll självklart; eller hur?


    • Ja, alla partier vill förstås ha en majoritet av rösterna – gärna alla. 🙂

      Fast att få en absolut majoritet i Riksdagen tycker jag inte vore särskilt lyckat för Piratpartiet. Det är inte vår strategi, och vi har inte tillräckligt med kompetent folk i våra led för en sådan situation.

      Men risken för at något sådant skulle ske är förstås synnerligen liten.

      Hur som helst – vi säger ja till alla röster, alldeles oavsett från vilket håll de kommer. Det viktiga är ju att vilka partier våra väljare än röstat på tidigre, så röstar de på oss nu.

      Så självklart tar vi gärna röster från alla existerande partier.

      Vilket förstås är just vad vi kommer att göra.

  32. SixDays Says:

    Måste ändå undra varför du sällar dig till dem som publicerar okvalificerat skitsnack.

    SD har en mängd negativa aspekter, men även ett antal positiva sådana.

    Just det där med internet har jag inte hört något om, snarare försöker SD och dess anhängare använda internet på ett liknande sätt som PP, även om de inte kommer i närheten.

    Intressant är dock att vänsterpacket dels försöker stänga ned så gott som alla sidor samt även förtalsanmäler bloggare för diverse påståenden, samtidigt som de själva gärna skriver att de ska slå ned folk eller uppmanar andra till att göra det. (ja nu talar jag om cp-barnet (ja han har en cp-skada så termen är rätt och nej jag tycker inte synd om fanskapet då jag känt folk med värre skador som haft betydligt högre intelligens än gemene man) fredrik jönsson)

    Mest förvånad blir jag att du publicerar något från extremisten Sammy, för att citera hans anhang så är det en person vars existens bäst upphör under ett par kängor, som de så fint uttrycker det på socialism.nu etc.


  33. Nja, jag tycker inte att det är okvalificerat skitsnack.
    Det är åtminstone kvalificerat. 🙂

    Ta inte den här skiten så allvarligt nu – det är en skämtsam pungspark, ytterligare ett av mina små mediaexperiment (lägg märke till hur många bloggar den har hamnat på).

    Innehållet i just denna grafiska bild är faktiskt inte så jävla viktigt – det handlar mer om att kasta lite sand i ansiktet på Sverigedemokraterna, provocera och få lite fart på debatten, lite lekfullhet och bus.

    Psykologisk krigföring, helt enkelt.
    Kan du inte din Sun Tzu, Oscar? 🙂

    Sammy är Sammy, och jag uppmuntrar alla som säger bra saker när de säger bra saker. Sen kan jag gå mycket hårdare på när de pratar skit (vilket Sammy gör med jämna mellanrum).

    Jag sågar ingen rätt av. Du är faktiskt också en sådan person som uttrycker dig väldigt kategoriskt och rättframt, och emellanåt tycker jag att du pratar skit också – men jag vet också att du kan ta om jag säger det, utan att bli kränkt eller sånt martyrtrams.

    Och jag är inte immun. Jag är likadan – jag kan uttrycka mig väldigt kraftfullt, ofta provokativt, och ibland blir folk arga (men oftast glada, faktiskt!), och självklart kan jag vara ute och cykla i skogen lika mycket som någon annan.

    Då hoppas jag att någon talar om för mig att jag är ute och cyklar, men att den personen ändå kan ge mig en chans till, och en till.

    Vi är människor, vi är pirater, och vi har både en hel del gemensamt OCH en hel del diametralt motsatta åsikter om en hel del. Så kommer det alltid att vara i Piratpartiet, tror jag. Konsten är att fokusera på det vi är överens om. Det är på så sätt vi kan stå skuldra vid skuldra, rödgardister och blåliberaler. Även om vi är totalt oeniga i många andra frågor.

    • SixDays Says:

      Finns gränser. Jag _HATAR_ vänster politik. Rent krasst kan man säga att jag förhåller mig till den som antipirater förhåller sig till fildelning, skillnaden är dock att jag har rätt i mina påståenden medan pontén och company är totalt snedseglade.

      Funderar fortfarande på att gå ur PP, den tanken har funnits länge där. Eg. handlar det inte så mycket om PP utan mer om organiserad politik. Gällande PP så finns det många som delar mina politiska åsikter, men som gör avkall på saker jag anser är viktigare ä n andra och det är en kohandel som jag inte är intresserad av att delta i.

      Funderar på att istället gå ur PP och gå med i SD och då starta en SD blog som ifrågasätter stora delar av SDs åsikter som jag inte delar.


      • Jag försöker att låta bli att hata, över huvud taget. Det tar alldeles för mycket energi och fokus.

        ”Funderar på att istället gå ur PP och gå med i SD och då starta en SD blog som ifrågasätter stora delar av SDs åsikter som jag inte delar.”

        Haha – Oscar! Du är fan en helt underbar jävla rebell-junkie!

        • SixDays Says:

          Tja, det finns saker jag älskar och saker jag hatar. När någon säger åt mig vad jag ska tycka och tänka, vad jag ska läsa och tro och inte tycker om att jag ifrågasätter deras bullshit, då hatar jag. Sen spelar det ingen roll om det är NSF eller VPK. 😛

          Jo, jag är väl en rebell with a cause and against everyone and everything. Jag föredrar som jag skrev på facebook, kaos framför kosmos. Kaos skapar något. Kosmos leder bara till status quo.

          Så det börjar väl bli dags att ge sig av från PP.


          • Ja, bara du röstar på mig, så…

            🙂

          • SixDays Says:

            Jo. Som det ser ut nu kommer jag att rösta PP i riksdagsvalet, kryssa dig och stryka så gott som alla andra.

            Kommun/landsting blir nog SD faktiskt. Dels för att jag gillar att göra folk förbannade hehe, men mest för att jag inte ser att varken sossar eller moderater är något giltigt alternativ där. PP går bort i kommun/landsting med.


          • Som Lars-Erick redan har tipsat dig om, så är det uppenbarligen inte så lyckat att stryka namn på valsedeln.

            Och så vill jag gärna, innan du röstar på Sd någonstans över huvud taget, att du läser min kloke son Caspians blogginlägg om Sverigedemokraterna:

            http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/02/07/det-rena-folkhemmet/

            Grymt bra. Hårt, skoningslöst, elakt – men korrekt.

          • SixDays Says:

            Läste den förut, tyvärr var det väl mest samma gamla (felaktiga) skåpmat som vanligt.

            Men visst, om något annat parti börjar köra lite hårdare tag mot våldsdådare och ”flyktingar” så kan de få min röst. Sen behövs det fler gängpoliser med. Stod en bunt 12-18 åriga ”kulturyttrare” och hade attityd vid min tunnelbanestation, hade god lust att iaf plocka nån av dem, men hade väskan full med finsprit och min D60 runt halsen så jag lät det passera. Gillar inte när de har attityd, eller kastar glåpord efter min flickvän.

            Flyktingar och annat patrask ska vara tacksamma och inte agera som en bunt neanderthalare. Då kan de dra.


  34. Jag har också skrivit om Sverigedemokraterna och deras ideologiska grunder. Läs gärna: Det rena folkhemmet.

    Caspian Rehbinder

  35. Lars_Erick Says:

    Som en allmän upplysning betr valet.

    Det går bra att kryssa EN person. Jag till och med rekommenderar det.

    Men absolut inte att stryka någon! Strykningar gör att valsedeln underkänns!!!


  36. […] Anna Troberg, BloggSam, Borgmi, Calandrella, Enligt Min Humla, Maloki, Osmidigt, Rick Falkvinge, Tantrablog, The Pheleroxian Blog, En Man Med Ett Skägg och Henrik Oscarsson skriver om Kristdemokraternas […]


  37. […] Carl-Johan Rehbinder gjorde en förträfflig uppställning över skillnaderna mellan Sverigedemokraterna och Piratpartiet. […]


  38. SixDays,
    Du skriver att jag kommer med felaktig skåpmat i mitt blogginlägg om Sverigedemokraterna, Det rena folkhemmet. Att det är ”skåpmat”, det vill säga argument och åsikter som tagits upp förr är jag fullständigt medveten om. Jag skulle dock gärna veta vad som är felaktigt. Om inte annat för att kunna uppdatera min bild av Sverigedemokraterna, och min förmåga att argumentera mot dem. Ty deras värdegrunder kommer jag aldrig bekänna mig till; dock kan jag få större förståelse, och bli bättre på att framföra mina argument mot dem.

    Så jag tar hemskt gärna emot kritik och förklaringar om vad som är fel och varför i mitt blogginlägg.

    Caspian Rehbinder


  39. […] individens rättigheter är viktigare än skattesatser. Den sunda demokratin bygger på det. Som Rehbinder tagit upp är Piratpartiet den utmärkta motpolen mot Sverigedemokraterna. När vi står för mångfald, […]

  40. Beelzebjörn Says:

    Stort tack Calle.

    Jag och Widham pratade om alla gamla blogginlägg som ligger därute och är awesome men inte läses längre.

    Idag har jag fått anledning att länka dig två gånger, och stor behållning av att surfa runt i ditt arkiv.

    Det här inlägget, och grafiken ovan särskilt, är rena silverkulan 🙂

    Stay awesome (… och ut på twitter med dig, om du inte redan är där!)


    • Tack, Beelzebjörn!

      Ja, jag har upptäckt detsamma ibland när jag har kollat tillbaka på gamla inlägg, att en del av dem faktiskt är riktigt jäkla superbra!

      Tack för påminnnelsen om denna bloggpost!

      Jag är med på Twitter, men är inte särskilt aktiv. Jag har inte en sådan telefon som funkar för att Twittra, och inte så mycket tid heller. Vi får se hur det blir framöver…

      Awesome kan du vara själv! 🙂


  41. […] Nu senast vill Åksesson ha övervakningskameror “på alla platser där våldtäkt är vanligt”, så då är det väl bara att sätta upp kameror i sovrummen då, med tanke på att de allra flesta våldtäkterna sker i hemmet. Jag tänker inte gräva djupare än så i partiets åsikter. […]

  42. Gan Says:

    Jag kommer med en sen kommentar här, men jag hoppas det går an ändå 😛

    Jag skulle vilja formulera om några utav punkterna. Blandannat så känns den sista SD kommentaren lite vinklad. Gör den lite neutralare genom att ta bort ordet ”svartskalle” så tror jag den blir bättre.

  43. Gwen Says:

    intressant läsning!


  44. […] när man tänker efter är de alldels för många. Det sägs finna en stor rörelse mellan SD och PP, vilket jag har svårt att se hur det kommer sig i så fall. Jag tror nog inte att gruppen är så […]

  45. Albin Johansson Says:

    jaha… jag röstar på SD men samtidigt ställer jag mig bakom PP, jag är nog en av dom få då 😛

  46. jim Says:

    röstade på pp till eu 2010, velade till riksdagen mellan sd och pp, gjorde rätt val då ni har kört fast och sd har blivit 10ggr större. men kul att läsa gamla inlägg, tyvärr så fick ni inte min röst då ni är för lika de andra partierna i integrationsfrågor, där ni föll pladask.


Lämna en kommentar