Lite mer diktatur, tack! – Vassego, betala i kassan!

diktatorer

När de stora moderna diktaturerna växte fram under 1900-talet, var öppet våld och synligt tvång självklara ingredienser. Att avrätta personer för deras åsikter var vardagsmat i en värld där ytterst få länder var demokratier. Nackskott och massgravar var logiska, och praktiska politiska lösningar. Ideologier som socialism, kommunism, fascism och nazism betraktades som moderna och realistiska, och rönte onekligen en stor internationell framgång. Medborgarna i stora länder som Sovjetunionen och kommunistiska Kina föll offer för det sociala experimentet totalitär ideologi kombinerat med modern teknologi. Många andra, mindre, men internationellt betydelsefulla länder som Tyskland och Italien prövade på den nya tidens styresskick.

I och med andra världskriget insåg många att rå diktatur och totalitär makt kanske inte var den bästa vägen till lycka, och inte ens nödvändigtvis den effektivaste metoden att utöva makt, så makthavare och medborgare arbetade för en gångs skull tillsammans (låt vara med disparata motiv) för att utvidga det demokratiska systemet över hela världen. Ibland brydde man sig inte om att skapa demokrati – man använde ordet bara, för att skyla över det faktum att landet fortfarande styrdes som en rå diktatur – DDR och Nordkorea är bra exempel på detta. Tyska Demokratiska Republiken och Demokratiska folkrepubliken Korea. Den sistnämnda finns fortfarande, och heter alltjämt så. Det räcker naturligtvis om folk tror att de lever i en demokrati.

kommunister

Men de som har makten på riktigt skiter i vilket samhällssystem som för närvarande är populärast. De anpassar sig för att behålla och stärka sin makt. Fungerar det med färggranna arméer, pukor och trumpeter, överdådiga kröningsceremonier, hermelinmantlar och guldspiror för att upprätthålla makten, så är det just de redskapen man kommer att använda. Om det är smarta bomber, grå kostymer och en armé av buffliga livvakter som utmärker den offentlige makthavaren, så kommer makthavaren att använda sig av just det. Och om det är demokratiska val av sympatiska personligheter beväpnade med förnuftiga floskler, så kan du vara så säker på att några sådana marionetter kan skakas fram ur lämplig rockärm.

De verkliga makthavarna ser vi inte alls – de är skuggfolket, de som verkar utan att synas. Skuggfolket vill inte granskas – de kastar dimridåer och anlitar duktiga idioter som marionetter. Ledande politiker som Tony Blair, Fredrik Reinfelt och Carl Bildt är också marionetter, nickedockor som kan korrumperas och användas av makten så länge de uppfyller sina plikter. Några som är särskilt duktiga får bli medlemmar i fina marionettklubbar, som Bilderberggruppen, där alla de sitter som tror att de har verklig makt. Men de verkliga makthavarna är de som styr pengarna i världen. De som äger världens stora banker, och bestämmer över all finansiering och riktningarna för all världens kassaflöden. Centralbankerna kan trycka mer pengar, skapa inflation och depression, finansiera krig – och blockera ditt bankkonto, över hela världen.

reinfelt

Och vi medborgare tror att vi har makt, eftersom vi får rösta var fjärde år. Men vad vi faktiskt gör när vi röstar, är att ge bort makten. I Sverige har vi något som kallas representativ demokrati, en slags frivillig diktatur där vi luras att tro att vi kan påverka samhällets utveckling genom att lägga några små lappar i lådor i närmaste samlingslokal. En gul, en vit, en blå. Och så tror vi att vi har varit med och påverkat – men det är en skendemokrati, ett skuggspel. Vi har under det gångna året blivit kraftigt varse om att det inte spelar någon roll vem som regerar. Det blir i stort sett samma politik ändå. Trots personval och yviga löften, som visade sig vara värda mindre än toapappret du just använde när du var på muggen. Det finns dock undantag från denna regel. Mer om det längre ner i denna artikel.

Under 1900-talet kunde makthavarna fortfarande komma undan med totalitärt maktutövande, kontroll genom våld och utrensningar, och tvångsmetoder. ”Papiere, bitte” var vardagsmat i många länder. Men i vår ”upplysta” tid räcker inte tvångsmedel utifrån. Vi måste bli förförda att själva vilja bli kontrollerade. Vi måste luras att tycka om att bli kontrollerade, manipuleras till att älska Storebror.

1984

Så med piska och morot införs allehanda kontrollsystem. Moroten är att allt blir så mycket enklare, vi blir omhändertagna och ”trygga”, och beskyddade från hemska terrorister och brottslingar. Piskan är den som säger ”den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja”, och genomdrives med buzzwords som terrorism, barnporr och organiserad brottslighet. Ingen gillar ju sånt, eller hur? Så om du till äventyrs motsätter dig nya lagar och kontrollsystem som officiellt är till för att stoppa just sådant, så måste du vara en skummis med smutsigt mjöl i påsen – endera terrorist, brottsling eller barnpornografikonsument – eller hur? Så dra ner byxorna för kontroll vid minsta anmaning, eftersom vi alla måste lyda för en god sak. Ordnung mußt sein!

papierenbitte

Förr i tiden kunde man enkelt införa legitimationstvång. Återigen, ”Papiere, bitte.” Nu är det frivilligt, men du kommer å andra sidan inte långt utan ditt ID-kort. Och överallt gör man det svårare att klara sig utan plastkort, nu också med inbyggda, spårningsbara chip. Snart har man ersatt alla myntautomater med kortspringor. Ska du parkera din bil tar de flesta P-automater kort, och allt fler automater tar BARA kort. Inom en överskådlig framtid kan polismakten registrera varenda steg du tar, inklusive besöket på den offentliga toaletten, som givetvis också betalas med kort. Och har vi en japansk modell av toalett, som även registrerar ditt blodtryck och allmäntillstånd, så kan även detta uppdateras i de offentliga registren – som förstås är tillgängliga för ditt försäkringsbolag. Verkar du alltför krasslig höjs din premie.

Det är ju jättepraktiskt om alla papperspengar och mynt ersätts med kort – då slipper vi släpa på dem. Men tänk en gång till – om papperspengar försvinner, och ditt kort av en eller annan anledning inte fungerar; vad gör du då? Tänk om ditt konto spärrats av banken, av en eller annan anledning? Tänk om autogirot dragit för mycket från ditt konto, och så har du plötsligt inget på kortet? Och – tror du inte att en rånare kan ta ditt kort och knäcka koden för att råna hela ditt bankkonto? Nå, du kan ju spärra kontot, förstås – om inte rånaren har snott din telefon också, och slagit ner dig så att du ligger avsvimmad i flera timmar. Säkerheten är illusorisk. Dessutom – då kan ALLA dina pengatransaktioner registreras. Vill du det? Vill du att skattemyndigheten ska ha fri tillgång till hela din privatekonomi?

stasi

Låt oss göra ett tankeexperiment – varför inte drogtest på de offentliga toaletterna? Du har rökt på lite, pissar i porslinstratten, analysapparaturen slår larm till polisen, låser dörren så att du inte kan komma ut, och strax kommer den lokala piketen och plockar in dig för droginnehav. Science fiction? Inte då. All teknik finns redan. Det är bara en fråga om att sälja in idén. Politiker försöker ju redan få föräldrar att gå med på obligatoriska drogtester för skolungdomar – givetvis för att skola in ungdomarna i att vänja sig vid ett samhällssystem där vi ständigt blir kontrollerade. Flygplatskontroller och snatterilarm fungerar på samma sätt – du ska vänja dig vid att bli kontrollerad.

Och när tekniken pajar – för det gör den alltid, förr eller senare – så finns det alltid något att skylla på. Du fastnar på muggen, eftersom den läser av otillåtna droger i ditt urin. Muggen låser in dig, men larmet funkar inte, och bevakningskameran är sönderslagen. Du får ett epileptiskt anfall och dör på toaletten. Men då kan polisen avfärda det hela med att det var ”drogrelaterat”, och då finns plötsligt ingen ansvarig. Du fick skylla dig själv.

sheepherd

I skuggfolkets drömsamhälle går vi alla runt med inopererad fotboja (spårbart datachip), i praktiken ett virtuellt spekulum uppkört i röven för jämnan. De som inte lyder blir utestängda från samhället. I det fullt utblommade kontrollsamhället har alla små datachip inopererade under huden, för det är ju så himla praktiskt. Du kan gå ut utan ID-kort, utan betalkort, utan nycklar, och ändå göra alla dina ärenden. Jättepraktiskt.

Fördelarna med ett inopererat chip kommer att säljas in med glada kampanjer. Skrattande nudistkolonier vinkar glatt och påpekar fördelen med att äntligen kunna få vara helt naken. Leende mammor lovprisar tryggheten i att alltid kunna spåra var deras barn är. Bilägaren blir glad för att han slipper komma ihåg bilnyckeln, och ingen kan stjäla hans bil, eftersom bara hans chip öppnar dörren. Tror han.

Den mest fruktansvärda fascismen du kan föreställa dig kommer att införas med medborgarnas hjälp. Frivilligt. Och du betalar själv. Och den som försöker göra på eget sätt blir totalt utstraffad genom några knapptryckningar. Butiksdörrarna öppnas bara för dem som är kreditvärdiga (varje butik har en scanner utanför dörren som läser av vilka som vill komma in – den som inte har några pengar vill man förstås inte ha in i butiken), och alla andra får stanna ute i kylan. Bokstavligen och bildligen. Och just så skall vi skrämmas till lydnad.

lociloci

Detta är inte science fiction. All teknologi jag har beskrivit finns redan, och betydligt mer avancerad än så. Du kan redan köpa GPS till ditt barn, och du kan redan ha ”koll på dina vänner” med smarta webbtjänster (kan du ha koll på dna vänner finns det väl ingen anledning att hindra staten från att ha det, eller hur?). Exklusivare bilmärken har redan bilnycklar som trådlöst låser och låser upp bilen, beroende på hur långt från den du är. Nya pass förses med ett chip som kan fjärravläsas, så att flygplatskontrollanterna slipper bläddra i varje resenärs pass. Att sådana pass kan missbrukas av en terrorist, spion, eller bara en sofistikerad skurk med rätt scannerutrustning är det naturligtvis ingen som nämner. Att du med utrustning för ett par tusen kan framställa falska fingeravtryck som lurar de mest avancerade fingeravtrycksläsare är det förstås ingen som nämner heller. Falsk trygghet, alltså.

Alla dessa tekniska arrangemang ”för vår trygghets skull” har egentligen inte ett skit med din trygghet att göra. Flygplatskontroller, knivförbud, bevakningskameror och ID-kortskrav hindrar inte riktiga bovar. De som vill begå brott gör det ändå, och hittar på smarta lösningar för att överlista alla skyddsåtgärder. Trygghetsarrangemangen finns egentligen där för att avväpna dig totalt, göra dig 100 % sårbar och hjälplös, van vid kontroller (”klart att dörrvakten trycker upp ett finger i min anal – jag skulle ju faktiskt kunna vara en terrorist!”) och totalt försvarslös. Lätt att kontrollera.

dictator

Denna svarta berättelse, denna gastkramande dystopi, verkar kanske överdrivet cynisk. Det är dock tyvärr en alltför realistisk vision för att lätt avfärda. Och insikten om att detta faktiskt är en fullt möjlig utveckling i vårt samhälle, inte minst eftersom den redan har kommit väldigt långt, får allt fler att vakna, och ställa sig på tvären. Ur detta perspektiv är det logiskt att dra slutsatsen att t.ex. Piratpartiet är ett av många synbara symptom på en underström, en sakta uppvaknande medborgarrättsrörelse, ett aktivt motstånd mot kontroll av medborgarna, mot totalitär makt, mot hjärntvätt och inlärd hjälplöshet – för frihet, för eget ansvar, för varje enskild individs möjlighet och rätt att själv skapa förutsättningarna för sitt liv.

Det är inte politikerna som ska kontrollera oss. Det är vi som ska kontrollera dem. Vi måste fatta att ingen blir lyckligare av inopererade datachip, kontrollkameror och avlyssning överallt, avskaffad yttrandefrihet, meddelarfrihet och andra uttryck för totalitär makt – modern högteknologisk diktatur. Orwell hade suckat igenkännande. Ska vi någonsin lära oss av historien, och förekomma nästa maktattack? Thomas Jefferson, U.S.A.:s tredje president, och huvudsaklig författare av den amerikanska konstitutionen, ansåg att ”det måste vara varje invånares rätt att bära vapen, för att kunna försvara sig mot en korrumperad regering”. Onekligen ett intressant perspektiv, sett ur vårt nutida perspektiv. Jefferson var kanske inte helt fel ute.

Framtiden är inte skriven, inte ristad i sten. Du och jag, vi alla kan vända utvecklingen, tillsammans. Vi måste höja våra blickar, bli mer medvetna, mer olydiga, mer ifrågasättande. Vi måste sätta ner foten och säga nej, när vi blir utsatta för plågsamma och onödiga myndighetsförsök. Vi behöver inte beväpna oss med dödliga vapen, men vi måste granska politiker, media och andra makthavare i sömmarna, och avslöja varje skurk och bedragare som just det – skurk och bedragare. Vi måste sluta vara så godtrogna, och tro att all överhet vill oss väl. Det vill de inte. Särskilt inte om de säger att de vill just det. De skiter i dig. Utgå från att all media och alla politiker ljuger, och att de bara är megafoner för maktens intressen.

pravda

Staten är inte din omtänksamme vän. Staten är en drös med människor som vill ha makt över dig. Vänj dig vid att för närvarande se staten (regeringen och riksdagen) som din fiende, som du kan vänta dig vilka attacker som helst från. Var misstänksam, ifrågasättande och monumentalt bråkig i alla dina mellanhavanden med myndigheter. Om någon vill se ditt ID-kort, eller på annat sätt ha dina personuppgifter – fråga varför. Och kräv jävligt bra motiv. Annars kan du vägra. Om kassörskan i taxfree-butiken vill se ditt boardingpass fast du bara köper choklad och parfym – fråga varför. Får du inte ett bra svar; lämna grejerna och köp ingenting. Våga vara besvärlig. Fråga inte om lov. Lev ditt liv som du vill leva, utan att ängsligt se dig över axeln (får man göra så här?). Ta makten över ditt liv.

Och OM du ska rösta i våra skendemokratiska val – lägg inte din röst på något av de etablerade partierna som redan sitter där. Straffa ut dem. Välj inte heller ett riktigt, riktigt dåligt alternativ som Sverigedemokraterna. Reaktionär kristendom och nynazism i kombination är kanske inte riktigt vad det här landet behöver. Rösta på Piratpartiet, inte nödvändigtvis för att du håller med om allt de förespråkar, men för att de är ett frihetligt parti som t.o.m. kan ha goda chanser att komma in. Det om något vore under alla omständigheter en seger för folket, ett återerövrande av lite makt genom röstsedeln. Vi kan stoppa diktaturen från att växa sig oövervinnerlig. VI kan stoppa skuggfolket från att få ännu mer makt. Det finns en väg ut ur tyranniet. Men du måste göra jobbet – all makt är given.

Vi har de makthavare vi förtjänar. Vi måste själva erövra vår frihet.

fascismposter

Andra bloggare som kommenterat, länkar till mig och/eller skriver om samma ämne:
Joshen, Rick Falkvinge, Fritänk, Christian Engström (pp), Calandrella, projO’s blog, Argast Nu, A die Wundes Weblog, Lûzgannon, Nemokrati, Terra Modulo, Badlands Hyena, UD/RK Samhälls Debatt, Fridholm.net, Jens O., XOR, Rormok’s Weblog

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Fascism, Lagstiftning, Samhälle

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

109 kommentarer på “Lite mer diktatur, tack! – Vassego, betala i kassan!”

  1. Dick Says:

    Det var nog det bästa du nånsin skrivit på din blogg Calle! Jag är med dig till hundra procent! Särskilt när det gäller att se upp med dessa som utnämner sig själva till ”goda” individer, som måste ”rädda” de andra som ”inte vet sitt bästa”. Vi måste sluta upp med att vara rädda för att bli attackerade för att stöta oss med etablissemanget. Vi måste upplysa om hur dessa ”rättrådiga” egentligen är.

    Men det finns en stor fara på vägen – och det är att hamna i samma fälla som de ”goda” gjort. Att så helt tro sig vara de enda bärarna av den enda sanningen att man tar sig rätten att tvinga på andra den ”sanningen”. Exakt så som nu våra ”säkerhetsvärnare” gör.

    Vi måste akta oss noga för att inte bli för ”goda” och ”rättrådiga”.


    • @ Dick –
      Oj, det var ingen liten uppskattning. Tackar och bockar! Ja, det känns som ett väldigt viktigt ämne det här, och det är något jag brinner för.
      Och visst finns det faror på vägen.
      Den första faran är att vi blir trötta, deprimerade och uppgivna – ingen klarar väl av att slåss mot en så mäktig riddare i svart skinande rustning?
      Men det finns alltid glipor i rustningen, och det är dem vi måste finna.
      Sen har du förstås oerhört rätt i att man lätt kan drabbas av nästa fara – högmod och självöverskattning.
      Och, återigen, maktkorruption. Makt korrumperar.
      Och en revolution leder ofta till just det revolutionen var syftad till att motverka.

      Tack för din översvallande uppskattning, och dina kloka ord!

  2. Joshua_Tree Says:

    *applåderar och bugar* Fullkomligt briljant, Calle! Jag ryser av obehag medan jag läser. Och så tycker jag förstås att det är kul att fler tillgriper ”skendemokrati”, för det är precis vad det är.

    Någon ska ha sagt att ”demokrati är ett verktyg för att säkerställa att vi inte får bättre ledare än vi förtjänar”. Ungefär så. Det är cyniskt, men sant.


  3. […] december, 2008 av fritank Carl Johan Rehbinder skriver ett dystert inlägg på TantraBlog. Det positiva är att vi faktiskt kan göra något åt situationen. Genom att rösta på […]

  4. Mike Says:

    du är den bästa bloggaren på nätet hittills utan tvekan.

    du hamnar i mina favoriter rakt av.

    Ja behovet för direkt demokraitär stort och makteliten har lekt tillräckligt länge med oss.

    fortsätt i denna takt..

  5. Benke Says:

    Lysande skrivet!

  6. Einar Says:

    För egen del börjar det här kännas hopplöst, folk orkar ju inte bry sig utan äter gärna den skit som myndigheter och media serverar åt dem… med små steg går vi långsamt åt helt fel håll men det är relativt få av oss som orkar titta bort från senaste mobiltelefonen eller Hänt i Veckan för att tänka på vad som händer runt omkring oss.
    Om 20 år sitter vi säkert i någon hemlig grotta och driver vår motståndsrörelse, ungefär som i serien ”V” från 80-talet! 🙂

    För övrigt påminner inlägget om en föreläsning jag såg med David Icke.

  7. Kålan Says:

    Underbart bra skrivet. Trots att det var en lång postning så flöt det bara på och man blev hela tiden nyfiken på nästa mening. Du borde nog försöka få in lite debattartiklar i kvällspressen.

  8. larvad Says:

    I princip har du nog rätt, men jag kommer ändå att tänka på repliker likt ”Har du slutat slå din fru ännu”, ”IDAG var kapten nykter”, ”General! Simulanten avled av sin påstådda sjukdom i natt” Det handlar om från vilket håll man tittar – vilket mönster man vill se..


    Visst handlar det om att vi är i en osäker tillvaro där de som bestämmer gör allt för att bestämma bakom gardinerna, men så har det väl alltid varit. Där är både diktaturerna och de verkliga demokratierna båda sorgligt små undantag. Kanske – och där har du nog implicit rätt – Vi kanske inte ska säga att vi lever i en demokrati, utan bara använda ordet som kvantifierbart adverb/adjektiv eller i sammansättningar för att benämna olika saker. Där är kontantlösheten inte speciellt demokrati-främjande, Bilderberggruppen demokratiskt tillsatt, men odemokratisk i sin funktion etc.

    På så sätt kan vi nog se att vi nog inte är mycket så mycket mer demokratiska än Cuba – men vi har andra fördelar de inte har. För samtidigt om kollar andra fakta så har många saker blivit bättre: Färre krig (men smalare maktkoncentration) mindre svält (men mer ekonomiska skillnad och ojämlikhet) färre sjuka (men fler som tjänar pengar på deras sjukdomar).
    Tyvärr är det nog så på de flesta områden.

    Det som är viktigt är att vi lär oss att inte lita på fagra ord som kommer från någon politiker.
    De som är opålitliga faller alltid förr eller senare, men förr om vi visar dålig generell tillit, och dessutom vågar ställa hårda personliga krav på politiker vi träffar på oavsett parti – även motståndarna. De som ljuger kommer då inte att klara kraven. Eftersom det bygger på att man inte synar…

    Sen bör man låta bli aktier i bolag vilkas bolagsstyrelser man inte kan tänka sig att sitta i, eller vilkas stämmor man inte kan tänka sig gå på.

    Ämnet för ditt inlägg bör i alla fall diskuteras, och diskuteras mycket.. och som Kålan säger hitta fler fora där dessa tankar kan utvecklas.

  9. Jonathan Says:

    Lysande. Helt underbart skrivet. Fast man blev lite deppig av läsandet, då man insåg att steget till total makt för staten är ett jäkligt kort ett.

  10. Marie Says:

    Jag orkade just nu inte läsa igenom hela inlägget men ska gå tillbaks och läsa det ordentligt senare. Det är väldigt, väldigt viktiga saker du tar upp här. Det är kusligt med de kontrollstater och kontrollsamhälle som finns och alltid har funnits (mer eller mindre) i mänsklighetens historia. Och än kusligare och mer totalitärt blir det i och med teknikens snabba utveckling. Alla mänskor borde verkligen protestera mot detta och inte dyrka teknikens ´trygghet´som i själva verket innebär enormt mycket ofrihet, sårbarher och diktatur.
    Jag här bla. läst David Ickes böcker som handlar om detta också.

  11. anonym Says:

    Väldigt bra postning!


  12. Och tack Joshen, Mike, Benke, Einar, Kålan, Larvad, Jonathan, Marie och anonym för er respons.

    Detta är uppenbarligen ett ämne som engagerar många.

    Och det är oerhört viktigt att inte bli deprimerad och låta sig nedslås av alla dessa tråkigheter. Det finns alltid en väg ut ur även de värsta situationer, och vi har fortfarande goda chanser att påverka vår tillvaro.

    Två har nämnt David Icke, och det är inte helt taget ur luften. Jag har en engelsk god vän som känner David Icke, och många av mina vänner har tjatat på mig att läsa Icke, eftersom jag uppenbarligen redan är inne på samma spår. Jag har nu precis öppnat pärmen på en av mina julklappar, vilket är en bok av just David Icke, så det ska bli mycket intressant att göra hans bekantskap.

    Jag är dock redan övertygad om att hans budskap kommer att vara helt i synk med många andra sanningssägare som just nu ploppar upp över hela världen, och varnar för en samhällsutveckling som håller på att gå överstyr.

    Det behövs fler av den sorten. Särskilt de som presenterar alternativ, vägar ur denna skenbara låsning.

    Tack allihop – tipsa gärna vidare om min bloggpost – jag vill förstås att många ska läsa den! 🙂

  13. Einar Says:

    Icke är väl ändå en kille som är svår att ta på allvar, utomdimensionella ödlor och andra saker som kanske är fungerande metaforer men tycks presenteras som en hemlig verklighet.

    Jag delar verkligen din skepcis till utveckligen och egentligen din politiska hemvist också nästan, men man måste nog förhålla sig lite skeptisk vilka avsikter man tillskriver andra människor. ”Politiker försöker ju redan få föräldrar att gå med på obligatoriska drogtester för skolungdomar – givetvis för att skola in ungdomarna i att vänja sig vid ett samhällssystem där vi ständigt blir kontrollerade. ”

    Jag tror inte våra kära politiker har den avsikten, jag tror de vill väl inne i sin lite snea verklighetstunnel (ett begrepp från Leary), att det däremot blir effekten är en annan femma.

    Men tack för att du finns iaf, verkligen skönt att se att det finns frihetliga människor som inte är fundamentalistiska ateister samt att man kan vara positiv till marknader men skeptisk till konsumism. Många liberaler ser inte skogen för alla träd, som det heter. Lite holism skadar sällan.

    Avslutningsvis:
    Säkert behöver du inte sägas det här men ha ändå följande länk i bakhuvudet när du tittar på dokumentärerna som sköljer över oss dessa dagar.
    http://www.cognitiveliberty.org/5jcl/5JCL59.htm


    • Tack Einar!

      Ja, David Icke är rätt så fantastisk med sina Illuminati-ödlor och blodlinjer, men han är lite för genomtänkt för att helt avfärda.
      Många av hans idéer går att omtolka, och visst kan det som du säger vara konstruktivt att se en del av det som metaforer.
      Jag inhämtar mina fakta och teorier från många håll, och låter mig aldrig influeras hundraprocentigt av någon.

      Och jo, jag tror att många sådana åtgärder som den du citerar faktiskt har dolda orsaker, och att orsakerna ibland t.o.m. kan vara dolda för politikerna själva.
      Att ha storslagna maktambitioner kan sätta igång fantastiska idéer i det undermedvetna, och så får man sådana sjuka idéer av något man tror är omtanke, men egentligen spirar de ur maktbegär och hybris.

      Sen har jag en teori om våra ”folkvalda” politiker, och det är att det är ett ytterst litet fåtal som verkligen har makt och inflytande – de övriga är röstboskap och marionetter.
      Somliga kan börja som idealister, men korrumperas snart – av lika delar morot och piska. Beröm och befordran som morot, och partipiskan som – ja, just det, piska.


    • P.S. Einar:

      Tack för länken – ja, det är ett välkänt faktum sedan decennier tillbaka (forskning har gjorts av många) att TV:n har en pulsfrekvens som stänger av den analytiska delen av hjärnan, och därmed fungerar den verkligen som en drog. Själv tittar jag i praktiken aldrig på TV nuförtiden – i år har jag själv varit med i mer TV än jag har tittat på TV. Intressant statistik, eller hur?
      Jag köper mycket film, men vanligen tittar jag på den på datorn, liksom TV-serier jag vill se – jag köper hellre DVD-boxen.
      Och är det något riktigt intressant TV-program jag blir tipsad om av någon, så finns det ofta att beskåda på nätet.

      TV har varit den stora boven länge, när det gäller att passivisera människor.
      Nu finns internet och datorer, vilket förstås potentiellt är makthavarnas största tillgång – och skräck.
      Bloggarna är farliga, och måste regleras. EU vill ju reglera och registrera bloggare.
      Varför det, tror du?

      Kontroll och makt.

      Kolla detta:
      http://www.guardian.co.uk/technology/2008/dec/27/website-rating-plan-government-obama

      Vi bör se om våra hus, och bli mer misstänksamma mot myndigheter och andra som vill ”ta hand om oss” – d.v.s. ta ifrån oss makten över våra egna liv.

  14. Einar Says:

    jag tror det ligger en del i vad du skriver, men min teori är inte mogen nog för offentligheten. Jag tror dock att det snarare är regel än undantag att makthavares agendor är dolda för dem själva.

  15. calandrella Says:

    Jag tror att du är lite väl konspiratorisk… Det vill säga överdriven. Jag tror inte att det är/kommer bli demokratiinskränkning i så hög grad som du tror. Men utöver det är det ett mycket bra blogginlägg som jag instämmer i!


    • Hej calandrella! Jag skulle bli väldigt glad om du hade rätt i det du skriver.
      Men oj, oj, oj… – vet du hur illa det redan är? Vet du hur många drakoniska lagar som redan har införts, och som håller på att införas i Sverige, och i övriga världen?
      Det jag skriver är inte särskilt överdrivet – det finns många, med mer kunskap än jag, som är betydligt mer pessimistiska och svartsynta än jag.

      Polisen får redan gå in i din lägenhet, utan särskilt tillstånd för husrannsakan, ta vad de vill med sig, utan att motivera, och utan att meddela dig efteråt.
      Det är bara en av massor med nya lagar som införts för att öka kontrollen av medborgarna.

      Polisen vill också ha rätt att kapa din webkamera, och bugga dig genom din egen dator.
      Yterligare ett Orwellskt förslag av Bodström, förstås.

      Jag tror att du är lite väl naiv och godtrogen.

      Med risk för att någon slår Godwins lag i pannan på mig, så vill jag bara påminna om att just den responsen som du gav, att man inte ska tro på allt för konspiratoriska teorier, är en av de viktigaste orsakerna till att det gick så bra för nazisterna att komma till makten i Tyskland på 1930-talet, och även varför så få trodde på rapporterna från koncentrationslägren. Jag menar, så illa kunde det väl ändå inte vara? Märk väl, att företaget Halliburton nu håller på att bygga koncentrationsläger över hela U.S.A. Hur ska de användas? Till vem?

  16. Mikael B Says:

    Superbra skrivet!

    Men skulle du kunna ändra teckensnitt på inlägget till t.ex. Verdana?, det är lättre att läsa och jag har lite fel på ögonen.

    larvad: Bilderbergsgruppen verkar verkligen inte demoktratiskt tillsatt, medlemmarna tillsätts på inbjudan, träffas utan allmänhetens insyn, och var så gott som hemlig i 30-40 år…


  17. Tack, Mikael B. Men jag vet inte hur man ändrar sånt i just denna blogtemplate.
    Jag har inte tagit mig tid och energi att lära mig hur man konstruerar och redigerar koden bakom i såna här bloggprogram.

    Annars kan du ju bara förstora texten i din webbläsare – fast det vet du förstås redan hur man gör…


  18. […] Carl Johan Rehbinder påminner om vart den inslagna vägen leder om vi fortsätter följa den. Kanske inte idag, och kanske inte imorgon. Men förr eller senare, om vi inte kan stoppa utvecklingen innan det är för sent. Kampen för att bevara de grundläggande medborgerliga rättigheterna är på allvar. […]


  19. […] liberalt sinnade: Tantrablogg – Lite mer diktatur, tack! – Vassego, betala i kassan!, Nonicoclolasos – Är liberalismen en […]

  20. cleo Says:

    Mycket bra skrivet. Även om det du beskriver är skrämmande inger det hopp att veta att det finns människor som du som vågar se sanningen och agera därefter.


    • Ja, det kan vara jobbigt att se sanningen i vitögat om man inte tror att det går att göra något åt problemen.
      Men eftersom det inte finns några helt hopplösa situationer, enligt min mening, så handlar det bara om gott mod och kreativitet.
      Och en hink jävlaranamma.

  21. Nemokrati Says:

    Välskrivet och helt nödvändigt.
    Det känns som makthavarna blivit galna, som man inte visste vem det var.
    Man trodde man kände dem som något så när hyfsat civiliserade och demokratiska och sen läser man lagförslagen och förstår att du har en graverande och
    högst aktuell poäng.
    Det blir ju bara värre och värre hela tiden.
    Man förstår att EU är på väg att bli en diktatur.


    • Nemokrati – tack för din uppskattning. Det kändes när jag skrev detta inlägg som att det skulle bli starkt kommenterat, och läst av rätt många – och jag fick mer än jag trodde.

      Det viktiga är nu att inte ge upp inför den till synes övermäktiga fascistvågen. Även den kraftigaste rustningen på den största riddaren, har springor och svaga punkter.

  22. Terra Modulo Says:

    Jäkligt bra skrivet!
    +1 på cleo!

  23. Tomas Says:

    Tack Calle för ditt blogginlägg!
    Som du vet så skriver jag under till 100%.
    När man väl börja vakna ur denna Big Brother mardröm så ser man mönsterna klarare och klarare.
    SEBanken har nu slutat med kontanter, vill man ha kontanter så fårman ta ut dessa från automaten med sitt kontokort….det kotantlösa samhället är snart här.

    Alex Jones film CNBC ”Big Brother, Big Business” klargör problemen som vi står inför.
    Se denna 2-timmars film och begrunda var vårt samhälle är på väg.

    http://video.google.com/videoplay?docid=6061213358499552766&hl=en

    Ha ett gott nytt år!!

  24. MI Says:

    Klockrent! Vi måste akta oss för alla de här småpåvarna! De dryga handläggarna på exempelvis Förvirringskassan och Arbetsförnedringen är ju bara dresserade små pudlar. De fick dessa jobb, just bara för att de är husses hundar. *viff voff* bajsar de på mattan så blir de bara omplacerade (blir rektorer el motsv) Näe vet ni vad… Nu skall jag försöka sova. Gott Nytt År på er. 🙂


    • Tack MI och Tomas för er respons. Jag har haft inlägg med fler kommentarer än detta, men aldrig så översvallande positivt.
      Kanske att detta blir det första inlägget som INTE handlar om sex, men som ändå kommer bland de mest lästa.
      Man vet aldrig…


  25. […] Samtidigt ligger nya lagförslag om hörnet. Där syftet med FRA inte var att använda våra registrerade spår mot oss, så ligger precis sådana uttalade syften redan i ett nytt lagförslag. Vi ska inte bara avlyssnas, utan också spåras. Vårt DNA ska tas vid födseln och finnas polisen tillhanda. Alla våra resor ska registreras. Vi ska kunna få våra datorer genomsökta vid gränserna. Privata aktörer ska kunna sätta oss i social husarrest och förbjuda oss och prata med våra vänner, om vi hotar deras kommersiella intressen. Många är förslagen som är på väg, och vi får dessutom betala själva för att bli mentalt, känslomässigt och socialt förminskade. […]


  26. […] Tantrablog har ett intressant förslag med drogtest på de offentliga toaletterna. När man urinerar analyseras vätskan automatiskt. Om något misstänkt upptäcks slås larm till polisen och dörren låses. Ett utmärkt system som snart kan vara verklighet. […]

  27. larvad Says:

    En annat viktig aspekt……………

    Det har genom ”marknaden” blivit mycket svårare att nå den tidigare klassiska litteraturen/filmen/musiken/lyriken/måleriet(musik-)dramat (även de nyskapade som också blir klassisker) vanliga affärer vågar inte ”ta hem” vad som helst

    Den enda vägen är små skumma siter i Orsa eller Oregon som plötsligt säljer både Fröding och Majakovskij.

    Självklar tjänar många olika makthavare på att vi är obildade – vi skapar vårt eget 1984 utan nyspråk…

    Men som sagt: man får tänka över hur man röstar, och bli bekant med en politiker man kan ställa krav och lita på.

    Gott nytt i vilket fall som helst – vi ses i säpos arkiv 😉 !!

  28. Bosse J Says:

    ”Sverigedemokraterna. Reaktionär kristendom och nynazism”

    På vilket sätt är Sverigedemokraterna nynazistiska?
    Utveckla gärna.


  29. Medan dina apologeter hyllar dig småler jag lite grann åt din text som visserligen är mycket välskriven men inte desto mindre naiv i all sin genomskådande nihilistisk/dystopiska anarkoliberalism.

    Det är mycket vanligt med liberaler som tror sig vara fria från alla sorters totalitarism, men historien visar ju att så fort den privata äganderätten hotas så gör ni gemensam sak med reaktionen och trycker ner de som kämpar för sin rätt.

    Så innan du drar ur proppen till ditt nyårsbad fyllt med frihetlig självgodhet, käre Calle, reflektera över vad som gör att just DU har sanningen?


    • Hej Nicklas Eriksson!

      Det är riktigt underhållande att se någon ta i så han nästan spricker, uttänjande all sin retoriska förmåga till gränsen, i syfte att klämma till mig.
      Synd för dig att det inte fungerade.
      Att beskriva min text som ”genomskådande nihilistisk/dystopisk anarkoliberalism” är riktigt fyndigt, ja, t.o.m. en smula skojigt.
      Dock nämner du inte med ett enda ord på vilka grunder du gör bedömningen att min text är naiv.
      Jag tror personligen att du helt enkelt är svarslös, och så döljer du det genom förolämpningar och arrogant retorik.

      Sen blir det nästan julklappsrim-poetiskt, när du fjärrskådar mitt nyårsbad, ”fyllt med frihetlig självgodhet”.

      Ja, varför har just JAG sanningen?
      Har jag för det första någonsin påstått att jag sitter inne med Sanningen, den enda?

      Det är ju just denna inställning hos somliga religiösa och/eller politiskt aktiva som jag starkast motsätter mig.
      Min slags liberalism innebär att varje enskild individ får agera på eget bevåg, och ha sin ”sanning”, utan att någon annan ska ha rätt att lägga sig i.

      Du har inget att komma med, och är bara patetisk. Stick och mästra på någon annan blogg.


  30. […] är med den svenska friheten som med den berömda svenska offentliga vården, det är mest tur om det fungerar som tänkt. Var […]

  31. cleo Says:

    På 30-talet skrev Aldous Huxley en bok som hette Du sköna nya värld. En skrämmande samhällskildring. Vi är där nu. Läs den!!! Till skillnad från Orwells 1984 som beskrev ett toppstyrt samhälle beskriver Huxley den diktatur som människor omfamnar med hela sitt väsen, den diktatur som kommer inifrån och som människor själva ber om att få leva i. Trygghetsnarkomanin, rädslan för att bli skadad eller dö gör att vi går med på vad som helst,allt från cykelhjälmstvång till total övervakning i livets alla skeden.. Allt i trygghetens namn och allt för vårt eget bästa. Då som nu är självständigt kritiskt tänkande samhällsfarligt.


  32. […] annan för mig ny blogg, är TantraBlog. Länken går till en utsökt artikel och exposé, över den politiska elitens framväxt och […]

  33. Putte Says:

    SLÅSS FÖR RÄTTEN ATT BETALA KONTANT.

    Jag har konsekvent vägrat att använd mina platskort annat än om jag gjort jätteinköp eller inte hunnit till Bankomaten. När jag diskuterat detta med bekanta och kollegor de senatse fem åren har de tittat konstigt på mig och tyckt att jag varit utvecklingsfientlig. Fler och fler lever sin vardag helt utan kontanter och blir förbannade när de inte kan betala med kort i någon småbutik eller hos korvgubben.

    Jag har en kollega som åkte på tjänsteresa till Japan en vecka 2004 utan att växla in några pengar alls – och som sen blev förvånad över att få så dålig kurs när man köpte yen med sitt kort. Och ännu mer förvånad över att det inte gick att använda kort överallt.

    Jag kan inte fatta att folk betalar med kort om de köper något för 29:90.

    Nu kan man inte längre betala kontant på bussen i flera län. Snart kommer något rån på 7/eleven att göra att skyddsombuden och Arbetsmiljöverket stoppar kontanter i butiker.

    VI MÅSTE KRÄVA RÄTTEN ATT BETALA KONTANT. JAG VILL UPPMANA ALLA ATT ALLTID BETALA KONTANT ÖVERALLT OCH ATT PROTESTERA VARJE GÅNG DEN MÖJLIGHETEN STÄNGS.


    • Hej Putte!
      Bra kommentar – jag instämmer i det här med kontanter. Jag skaffade inte plastkort förrän 2006 – före det har jag aldrig ens haft något bankomatkort, i hela mitt liv, förutom en kort period på några månader nån gång på 1980-talet. Jag har betalat i butiker endast och enbart med kontanter, och räkningar har jag betalat via postgiro.

      Nu har jag blivit lite bekväm med det dä rmed kort, men jag tror att jag ska göra lite oftare som du föreslår – ha kontanter och betala utan kort.
      Det finns många anledningar till att det kan vara lämpligt, och det främsta är att inte ens riskera att någon annan kan registrera mina ekonomiska transaktioner.

  34. Tomas Says:

    TV4 Fakta ikväll 21:10 – 23:10
    Hemligheter kring 11 september
    Kanadensisk dokumentär från 2007. I en längre tid har Vita huset, CIA och FBI fört ett hemligt krig mot al-Qaida och ett flertal misslyckanden gjorde terroristattacken den 11 september möjlig. Den ödesdigra höstdagen gick mycket fel. Till exempel gav George W. Bush ordern om att skjuta ner de kapade planen men kommunikationen var bristfällig och presidentens direktiv nådde inte stridspiloterna. Det här programmet visar vad som hände bakom kulisserna dagen då västvärlden attackerades med full kraft.

    Tv4 fakta visar i natt 00:10 om Final cut: Loose change – 11 september en konspiration?
    Amerikansk dokumentär från 2008. Teorierna kring attackerna mot USA den elfte september 2001 har varit många. Den här dokumentären undersöker de luckor i logiken som skaparna menar finns i den officiella förklaringen till den värsta terrorattacken i amerikansk historia. Är det möjligt att amerikanska myndigheter och högt uppsatta personer undanhåller sanningen bakom 11 september-attackerna?


  35. Larvad:
    Jag tycker tvärtom att Internet har gjort att en oerhört mycket större del av världens kultur har blivit tillgänglig än tidigare. När vi var hänvisade åt ett litet antal större ”drakar”, med mer eller mindre monopol på marknaden, fick vi hålla oss tillgodo med vad drakarna tyckte var lämpligt och lönsamt att förmedla.
    Idag är det ”små skumma siter i Orsa eller Oregon som plötsligt säljer både Fröding och Majakovskij” som är kulturens räddning. I morgon är det kanske du som har ett litet skivbolag vid sidan om, som distribuerar skumma bootlegs av Wagneroperor. 🙂


  36. Bosse J:
    Ja, på vilket sätt är Sverigedemokraterna nynazistiska? Sd är lite mysko, på så sätt att de på många vis är en blåkopia av Krostdemokraterna – de har samma familjepolitik, och är ungefär lika reaktionära.

    Men man måste också gå tillbaka och titta på partiets historia.

    Partiets grundare och tidigaste representanter utgjordes till viss del av personer tidigare verksamma i Sverigepartiet och den rasistiska kampanjorganisationen Bevara Sverige Svenskt (BSS).

    Klippt från Wikipedia om Sverigepartiet:
    Mer än en fjärdedel av partiprogrammet handlade om hur man ska minska antalet invandrare. Officiellt sades i partiprogrammet att marknadsekonomi är överlägset mot planekonomi men det var ett centralstyrt och reglerat samhälle som eftersträvades. Utländska företag skulle förbjudas, ”storfinansens makt” brytas, frihandeln avskaffas och staten ges rätt att begränsa importen av utländska varor, i huvudsak skulle man importera från de nordiska länderna. Regeringen skulle styra löneförhandlingarna.

    Klassisk fascism, altså.

    Klippt från Wikipedia om BSS:
    Bevara Sverige Svenskt (BSS) var en rasistisk förening med syfte att begränsa invandringen till Sverige och verka för repatriering av i Sverige boende invandrare.

    Sverigedemokraterna har alltså en väldigt smutsig och obehaglig bakgrund, som de hyggligt framgångsrikt försökt tvätta bort, mestadels genom att sopa den under mattan. Det är alltså viktigt att lyfta på mattan och visa skiten för folket.

    Det är egentligen samma sak med Vänsterpartiet, som har en stalinistisk värdegrund från början, som de inte riktigt har gjort upp med. Alltså också ett parti som är helt omöjligt att rösta på för en äkta demokrat.

  37. Tomas Says:

    Var 9/11 ett ”insider jobs” för att skapa en världsomfattande rädsla för att kunna öka ”säkerheten” mot terrorismen och därmed ökad kontroll.
    Man skapar ett problem för sedan öka säkerhetstänkandet, självklart vill befolkningen ha en trygg tillvaro och frågåsätter inte den inskränkta integriteten.
    En global hjärntvättning som smyger på oss men små steg, och de flesta uppfattar detta som ett naturligt led i globaliseringen.

    Efter att jag själv gått igenom flertalet security på flygplatser har jag förstått att det är en världsomfattande hjärntvättning av säkerhetstänkandet i alla led i samhället.
    Jag blev stoppad av en nitisk säkerhetsvakt i Helsingfors flygplats, som menade att en halvfull mindre hårgelétub skulle inte gå igenom säkerhetskontrollen då den var en säkerhetsrisk.
    Jag ifrågasatte om denna oskyldiga tub och efter att visat att den endast innehöll hårgelé och inte skulle kunna skada någon. Möjligen om man gnider in gelén i någons ögon kan det uppstå att det svider till något.
    Min flickvän råkade även hon ut för denna nitiska säkerhetsvakt, som var mycket upprörd, då hon blev ”ertappad” med att försöka smuggla på flygplanet helt oskyldiga stearinljus. Hon menade att dessa stämningsljus inte kunde vara någon bomber, påpekade han med en mycket aggressiv stämma och på fullt allvar att man fick inte nämna ordet bomb på flygplatsen. Han fick säker en löneförhöjning och tapperhetsmedalj efter detta ingripande.
    Det har gått så långt i säkerhetstänkandet så all logik är borta.
    Normalt begåvade anställda på flygplatser har kapitulerat och underordnar sig bestämmelser som EU har skrivit. Vi går igenom som en flock lydiga fårskallar och Gud Nåde den som nämner ordet bomb blir stämplad som terrorist.

    Vi måste protestera mot denna galenskap och ifrågasätta beslut och regler som är korkade, vägra att passivt bli hjärntvättade.

    Lyckligtvis börjar det att bildas ett motstånd till denna nya världsordning ”New World Order” och insikten att inte bli hjärntvättad börjar att skönjas.
    Studera gärna länken:
    http://www.youtube.com/user/Earthlasthope

  38. Kalle Vedin Says:

    Det var en väldigt bra text! Tack för att du skrev den 🙂


    • @ Kalle Vedin:
      Tack själv för din trevliga kommentar!

      @ Larvad:
      Jag tycker att du ska vara glad för att drakarna har blivit mer likriktade, för det har inneburit att det finns mycket mer expansionsutrymme för de excentriska entusiasterna, som säljer allt det där udda och underbara som drakarna missat, eller bara valt bort som inte tillräckligt lönsamt.
      Ett par av mina favoritexempel på detta är Folkets Bio och SubDVD, riktiga indie-distributörer som också sköter egna DVD-produktioner.

      Ja, vår fest blev oerhört lyckad, som väntat! 🙂

  39. larvad Says:

    Wagner-Bootleg från 1882 inte helt omöjligt eftersom fonografen fanns…….tänk om…..

    Jag älskar ju cd-skivor och kommeer undvika nedladdning in i det längsta, så när det gäller skumma ställen i Orsa och Oregon, så är de både en välsignelse och en plåga, men jag använder dem just för att drakarna i centrum blivit ännu mer likriktade. Jag har sett titlar i din bokhylla som nog skulle skrämma vettet ur mången politiskt korrekt och skönt är väl det. Varför denna rädsla för det annorlunda??

    Hoppas er fest var lyckad//Larvad

  40. Anders Says:

    Fantastiskt bra skrivet!


  41. Jag är mållös, hatten av för ett strålande inlägg!! Jubel visslingar och applåder!


  42. […] förhållanden, både bli höger- och vänsterextrema. Längst ner i syd har vi redan narren i det nya riket – […]

  43. Rosa Lyx Says:

    Varför inte uppmana folk att rösta på F!?
    De kan ju införa lite rosa ”mjuka värden” i riksdagen, lite skönhet och fägring i all den hårda råa gråa verkligheten som det ju egentligen krävs en hel karl för att hantera. Men nog skulle de små liven kunna pigga upp bland alla manligt kostymklädda män, som ju behöver något snyggt att vila ögonen på mitt i slitet med att sänka skatter, sälja ut gemensam egendom, rösta igenom FRA-lagar, och allt annat som en lite höna då rakt inte förstår sig på.

    http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=771
    29 december 2008
    Syraattack på facklig ledare i Grekland
    Meddelande från Europeiskt Feministiskt Initiativ för ett annat Europa

    http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=771
    Feministbrev nummer 50

    Gudrun Schyman 12 december 2008
    Till alla feminister från Gudrun Schyman

    Jag brukar inte hylla Moderaterna men ibland är de påfallande kreativa. Partisekreterare Per Schlingman är snart expert på att göra gamla politiska paroller till nya. Att moderaterna kallar sig ”det nya arbetarpartiet” och att man framgångsrikt (retoriskt alltså) snott ”arbetslinjen” från socialdemokraterna har väl inte undgått någon. Nu lär ”Upp till kamp” vara inne i den moderata make-over-maskinen . Och varför inte? Återanvändning är miljövänligt och klimatsmart. Här kommer några moderatmärkta gamla godingar som får en förnyad lyskraft bara genom en ändrad avsändare:

    * Man ska inte behöva ha dubbla lås för att sova gott om natten – Feministerna!
    * Alla ska ha 1 000 kronor kvar i månaden – Feministerna!
    * Ord som ska kännas trygga: Nattbuss, nattbio, nattpromenad – Feministerna!
    * Det bästa för Sverige – Feministerna!
    * Framtidens idéer – Feministerna!
    * Framtid i frihet – Feministerna!

    Per Schlingman kan ju få parollen ”Hela lönen – Halva makten” i utbyte så får vi se vad han göra av den? När regeringen inte ens vågar lagstifta om jämn könsrepresentation i de börsnoterade bolagens styrelser så kommer han nog att gå bet.

    Skämt åsido – för feminister har året varit dystert. Den politik som regeringen bedriver saknar feministisk skärpa. Man synliggör inte (köns)maktfrågan och man saknar förståelse för hur olika beslut, inom olika politikområden, påverkar varandra. Oavsett om det handlar om ekonomi, trafik, anslag till kommuner och landsting, utrikespolitik eller något annat, så saknas konsekvensanalyser som tydliggör hur politiken påverkar kvinnors vardag. När det gäller vårdnadsbidraget
    och hushållsnära tjänster behövs ingen analys. Där vet vi redan resultatet. Det räcker med att se hur det fungerar i andra länder.

    Regeringen levererar helt enkelt inte det som krävs för att man ska leva upp till sina egna mål. Enligt Riksdagens beslut (maj 2006) är nämligen det övergripande jämställdhetspolitiska målet att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Fyra delmål slår fast att kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva samhällsmedborgare och forma villkoren för beslutsfattande, att kvinnor och män ska ha samma villkor och möjligheter i fråga om utbildning och betalt arbete, som ger ekonomisk självständighet livet ut, att kvinnor och män ska ta samma ansvar för hemarbetet och ha möjlighet att ge och få omsorg på lika villkor och att kvinnor och män (flickor och pojkar) ska ha samma rätt till kroppslig integritet. Det räcker med att titta i Statistiska Centralbyråns senaste upplaga (2008) av ”På tal om kvinnor och män”, Lathund om jämställdhet (www.scb.se ), för att förstå att det går trögt. Inom vissa områden står det helt still. Efter trettio år av välvilligt arbete för jämställdhet konstaterar man bl.a. att kvinnor kombinerar ett betalt arbete med vård av barn och hem, samtidigt som män kombinerar ett betalt arbete med politiskt och fackligt engagemang. Man skriver att den könssegregerade arbetsmarknaden består, liksom löneskillnaderna. Kvinnodominerade yrken har lägre värde än mansdominerade och män har högre lön än kvinnor i de flesta yrken.

    Skillnaden mellan genomsnittslönen för en man och en kvinna är idag 4 300 kronor i månaden. Så stor är skillnaden mellan vården och verkstaden, t.ex. mellan äldrevården och renhållningen. Fortfarande ser det ut så. År 2008!

    Det regnar alltså inga feministiska reformer från den här regeringen (heller!). Så här i jultider skulle jag kanske vända mig till Tomtemor med en önskelista men i stället vänder jag mig till dig. Vi vet alla att de reformer som är nödvändiga inte kan åstadkommas med mindre än att det finns feministiska krafter som envist bedriver ett långsiktigt, systematiskt och organiserat förändringsarbete. Historiskt har rättigheter aldrig blivit kvinnor ”givna”. Kvinnor har själva ”tagit” makt. Från rösträttsreformen och fram till våra dagar har det sett ut så. Det finns ingen anledning att tro att det kommer att ändra sig.

    Själv har jag valt att lägga mitt organiserade politiska arbete i Feministiskt initiativ. Andra finns inom andra rörelser. Det faktum att det nu finns en feministisk organisation med parlamentariska ambitioner tror jag stärker och hjälper feminister varhelst vi finns. Nu behöver vi (Fi) hjälp. Med personer som kan jobba (hör av dig!) och med pengar så vi kan trycka valsedlar till EU-parlamentsvalet. För dig som vill ge en julklapp är plusgirokonto 40 57 53-5. Du kan också gå in på http://www.feministisktinitiativ.se och/eller http://www.feministsupport.com och kolla. Alltså – ladda för nytt år med EU val och glöm julens alla shoppingkval!

    God Jul och Gott Nytt År!
    Gudrun


    • Allvarligt talat, Rosa Lyx, så kan jag inte ta Fi på allvar.
      Bara en sån sak som att kalla ett politiskt parti för Fi – bara ett fruntimmer kan komma på något så korkat (t.o.m. män som INTE har gjort lumpen vet att Fi är en väl etablerad förkortning för Fienden).
      Det hade varit betydligt bättre om Fi hade konsoliderat sig som en lobbyorganisation istället för ett politiskt parti. Nu blev det bara ett försök till fortsatt politisk karriär för Gudrun Schyman, och det slog som väl är inte så bra.

      Att jag dessutom är starkt skeptisk till auktoritär vänster, gör att Fi blir ännu mer ointressant för mig.

      Nej, om jag över huvud taget skall lägga ner någon energi alls på att skriva något om Fi, så är det för att avråda folk från att rösta på skiten.

  44. Kristian Pettersson (pp) Says:

    Väldigt bra skrivet! Tack!
    Aldrig sett/hört en så bra sammanfattning på svenska tidigare.
    Vill gärna referera/länka till den här sidan.

  45. Patrik Says:

    Jäkligt bra skrivet, dock tycker jag ”skuggfolket” var lite väl magstarkt och konspiratoriskt för mig.. fast jag kanske är naiv…


    • Ja, vi har alla blivit indoktrinerade med idén att konspirationsteorier är patetiska, överdrivna och dumma.

      ”Det smartaste draget djävulen gjorde var att inbilla alla att han inte finns”

      Men folk konspirerar, gynnar sina sammansvurna, samarbetar inom sina kotterier för att behålla och expandera makt och rikedom.
      Det är inget nytt. Så har folk gjort i alla tider för att bevaka sina positioner, oavsett om de kallar sig frimurare, Bilderberggruppen eller Wallenbergfamiljen. Eller något annat.
      Wallenbergarna hade (och har säkert fortfarande) mottot ”verka men inte synas” – skuggfolk.

      Med skuggfolket menar jag de som har makt, men som inte vill synas. De har sina marionetter som tar all uppmärksamhet, och som kan agera ”fall guys” när det går snett.
      Det är otroligt naivt att anta att dessa ”skuggmänniskor” inte finns bakom kulisserna.
      Tyvärr är väldigt många precis så naiva. Godtrogna och tillitsfulla, ”alla är goda innerst inne” – ja, men hos somliga sitter det väldigt, väldigt långt inne…

  46. Patrik Says:

    Givetvis vet jag att det finns dolda spelare som har egna agendor över vad som ska ske på spelplanen. Alla har vi väll våra egna agendor till varför vi vill att landet ska styras på ett eller annat sätt. Och en del har mer pengar och kan därför påverka mera. Och företag har ju inte bara pengar, utan även 1000-tals arbetare under sig, vilket gör att politikerna lyssna extra noga på deras lobbyister, för man vill ju inte ha 1000 arbetslösa på sitt samvete när man sitter vid makten.. Men det är inget konstigt eller konspiratoriskt med det.

    Men med ordet skuggfolk, uppfattar jag dig som att det finns en hemlig super-organisation som är ute efter världsdominans och som är på väg att lyckas. Finns förmodligen ett par stycken nötter där ute som faktiskt kämpar för det, men tror inte de lyckas särskilt bra.. För de måste ju inte bara kämpa mot det ”naiva” folket, utan även mot andra företag och organisationer, som har sina egna idéer över hur landet/världen ska styras.


  47. Tja, familjen Bush, med Halliburton och Amerco, för att inte tala om familjerna Rockefeller och Rotschild, ligger bra till för sådana misstankar. Sedan finns det tunga organisationer i Kina som har egna agendor. Sen finns det med stor sannolikhet fler dolda aktörer på marknaden.

    Jag går INTE så långt som David Icke med den totala, samverkande dominans som han målar upp, men onekligen är det väldigt lätt för de verkligt rika och mäktiga att träffas och ”dela upp världen” om de vill. Och varför skulle de inte vilja det?

    Jag tror att det är mycket mer som drivs av slump och rena sammanträffanden, än David Icke och många andra konspirationsteoretiker målar upp. Makt är starkt berusande, en drog som väcker begär efter mer, och mer och mer – och man behöver inte vara del i en världsomspännande organisation för att tjäna dess syften. Och – lika barn leka bäst. Mäktiga vill umgås med andra mäktiga, för att bekräfta sig själva som just – mäktiga. Då uppstår kotterier av makthungriga individer som förstås gärna kliar varandras ryggar, i syfte att konsolidera och utvidga sin makt.

    I själva verket tror jag att de allra flesta som tjänar Makten gör det med en väldigt stor del omedvetenhet. Sen finns ”skuggfolket”, men det betyder i min bok inte nödvändigtvis att de alla hör ihop som en organiserad grupp. Det är dock en stark instinktiv drift hos oss människor att på ett eller annat sätt förhålla oss till Makten som princip, eftersom vi är flockdjur. De flesta är följare, och inordnar sig i hierarkin, under någon. Sen finns ledarna, de som ställer sig högre upp i hierarkin. Somliga av dessa ledare är öppna, ärliga och genuina, och vill verkligen använda sin makt på ett positivt och konstruktivt sätt.

    Men makten är starkt beroendeframkallande och därmed korrumperande, och däri ligger en fara. Det är av insikt om detta som man i alla demokratier har system med korta perioder, under vilka makthavarna bara kan tjänstgöra under begränsad tid.

  48. amandah Says:

    läser du mogis.se blogg? riktigt bra!


  49. Svar till Rehbinder.

    Jo, men det du svarar trodde jag mig nästan förstå vid av läsandet av din artikel , och höll det för ännu mer troligt när ditt förslag för att rösta annorlunda var Piratpartiet. Vilket du väl räknar till liberal höger? (Att döma av din definition av F!) Eller kanske rentav som något alldeles helt nytt och fräscht? Fullt av oanade möjligheter? Trots att din artikel i hög grad handlar om teknik, och möjliga faror med den teknik som redan finns eller håller på att utvecklas.
    PARENTES
    (Och då kan det ju i och för sig vara logisk att rösta på ett gäng datornördar, OBS det är mitt ytliga och snabba intryck av denna grupp, och jag kommer inte att intressera mig mer för den om jag inte blir tvungen till det, om de inte har något mer att komma med. TILLÄGG: FRA-lagskampanjen drogs igång med hjälp av en privatperson som donerade pengar för en helsidesannons i en dagstidning, vad jag vet. Så vad jag kan förstå hade inte denna blivit så uppmärksamad som sedan skedde om inte någon med mycket pengar att avvara hade skönkt pengar (200 000 vad jag minns). SKUGGFOLKET? För att anspela på din egen artikel och. Spoky…). SLUT PARENTES

    Det var pga ditt förslag om att rösta annorlunda, och att du av alla partier valde ut just Piratpartiet som ett möjligt alternativ, som jag tyckte jag kunde föreslå F! som motvikt. Jag hade alltså ingen större förväntan på att förslaget skulle tas seriöst, med ledning av din artikel. Därav den raljerande inledningen. OCH, det är kanske bäst att påpeka att jag INTE är medlem i F!, så att inte de som är seriöst engagerade där får ta skit för det jag skriver. De lär vara tvungna att sitta extremt vackert för att ha en chans att bli tagna det minsta seriöst. Även om de troligen inte riskerar syra-attacker (kanske), ”bara” förlöjligande eller värre i mediakampanjer.
    PARENTES
    ( Med ”värre” avses, till exempel demonisering. Min egen högst privata GISSNING är att könskrigs-reportaget i SVT våren 2005 var en kampanj avsedd för att OMÖJLIGGÖRA all seriös feministisk debatt året innan valet. För att ta en mening ur din egen text ”Den mest fruktansvärda fascismen du kan föreställa dig kommer att införas med medborgarnas hjälp. Frivilligt.” Kommer att införas? Jaha, jag trodde vi redan levde i ett fascistiskt system, där föraket för ”svaghet”, ”kvinnlighet”, ”fjollighet”, ”bögighet” etcetera sedan länge varit normerande. Jag bifogar en länk till en sida med ett artikelarkiv, bland annat en rad artilklar om ”Könskriget”, vilka kanske kan ge perspektiv på det som hände då, för den som har intresse av vilken inverkan media har på samhället. Jag var inne där senast våren 2008 så inget som står att läsa där har jag färskt i minnet:
    http://www.systrar.net/medielankar.htm ) SLUT PARENTES

    ” Bara en sån sak som att kalla ett politiskt parti för Fi – bara ett fruntimmer kan komma på något så korkat (t.o.m. män som INTE har gjort lumpen vet att Fi är en väl etablerad förkortning för Fienden).”

    Menar du på fullt allvar att du att du tror att dessa ”fruntimmer” inte skulle vara medvetna om innebörden av F!? Det var väl just det som var vitsen. Hört talas om humor?

    Vi har förresten mötts personligen på Spegelteatern vid ett tillfälle. Enda orsaken till att jag nu hamnade på din blogg var att Baldlandshyena länkat till denna artikel. Jag lägger vanligtvis min tid på hyenan, och går jag till någon annan länk är det oftast via hyenan.

    TIPS: läs och lär av hyenan, humor.

    Mvh Fru Gud


    • Jag är inte så säker på att Fi-alottorna visste vad Fi betyder – jag har kollat med flera kvinnor, och hittills har jag inte träffat en enda kvinna som visste att Fi var militärterminologi för fienden. Min kära hustru visste det inte heller. Så jag tror inte på humorteorin. badlands Hyena är riktigt rolig, det instämmer jag dock i.

      Nej, vi har inte fullt utvecklad fascism ännu, men vi är definitivt på väg åt det hållet. Vi kan dock fortfarande stoppa tåget.

      I Piratpartiet finns både vänster- och högerfolk, på samma sätt som Miljöpartiet en gång i tiden grundades av folkpartister, men drog snabbt till sig miljöintresserade personer från alla delar av vänster-högerskalan. Vänster-högerskalan är i själva verket helt obsolet, och duger inte till mycket.

      Piratpartiet är framför allt frihetligt till sin grundkaraktär, en medborgarrättsrörelse, och det är det centrala.
      Det finns frihetlig vänster, och liberal höger, liksom det finns konservativa och auktoritära på både höger och vänster sida.
      Piratpartiet lockar till sig folk från hela skalan, men då naturligtvis från den frihetliga/liberala sidan, de som tappat förtroende för de politiker som sitter i riksdagen nu.

      Dessutom kan Piratpartiet bidra till att Sverigedemokraterna INTE kommer in i riksdagen, vilket bara det erbjuder en mycket god anledning att lägga sin röst på piraterna.


  50. Väldigt välskrivet!

    Och Mikael B, det går ju alltid att kopiera över texten till vilket texthanteringsprogram som helst och byta teckensnitt där.

  51. Michael Says:

    Bra!
    Skönt att se att allt fler vaknar. Skrev själv en blogg på samma tema men med en annan vinkling.
    http://blogg.aftonbladet.se/11316/perma/1071614/


    • @ Michael:
      Ja, det där med pengarna är intressant. Ju mer vi använder oss av kort, jui mer kan myndigheterna kontrollera oss.
      Så det är inte fel att tänka mer i riktning fysiska kontanter.
      Om alla är i skuld till bankerna, så blir det ju verkligen bankerna som styr allt och alla.


  52. Hej igen!

    ”Jag är inte så säker på att Fi-alottorna visste vad Fi betyder – jag har kollat med flera kvinnor, och hittills har jag inte träffat en enda kvinna som visste att Fi var militärterminologi för fienden. Min kära hustru visste det inte heller. Så jag tror inte på humorteorin. badlands Hyena är riktigt rolig, det instämmer jag dock i.”

    Höhö, du är rolig du, F!-alottorna. Höhö.

    Höhö.

    Tror du på allvar att de som ursprungligen var frontalfigurer i partiet, bland annat Schyman, Witt-Brattström, Rosenberg, inte visste vad Fi betyder? Bara för att du precis tycks ha vaknat till för vad totaliära system kan innebära, så betyder det ju inte att dessa varit omedvetna om det svenska samhället, vilket inbegriper militären. Där en av dem, dvs Schyman, länge dessutom varit aktiv politiker.

    För mig var det när jag hörde namnet givet att de måste ha valt LOGGAN delvis för att få människor att tänka till kring betydelsen. Det är ju inte entydigt, utan en subtil humoristisk vink.(Fast jag tyckte inte den var särskilt subtil). Och du tycks ju åtminstone ha klarat av att tänka tanken, att din fru inte visste något om det säger väl främst något om henne (hur gammal är hon?), inte om de som startat partiet. Till och med lilla jag. lilla bombade Fialottan utan hjärna (hej-hoppsan där blev jag visst en aning bitsk) som inte legat i lumpen, och som långt ifrån är någon expert på det militära, kunde tänka den tanken utan att behöva anstränga mig det minsta. (Jag tror minnet av Fi, i betydelsen fienden, skvalpade runt i min hjärna pga någon gammal svensk film som jag sett för evigheter sedan). Men så bra, då har ju du själv, och alla med lika briljant utvecklade manliga hjärnor som du själv, kunnat gotta er åt dessa helt orealistiska fjomp-fjollor, som inte ens vet vilket namn de döpt sitt nystartade parti till.

    Könskriget-kampanjen våren 2005 visade bara att de valt helt rätt namn (den senare hetsjakten mot Rosenberg inräknad). Och att det är precis så de uppfattades, dvs som fienden. Och du tror inte att de visste något om vilket getingbo de gav sig in i? Och inte hade den minsta aning om vad namnet kunde tolkas som. Men det är begripligt, det är inte du som sett det som en nödvändighet att starta ett nytt parti, för att ha en möjlighet att driva frågor utifrån det perspektivet. Syra-attacken mot en kvinnlig grekisk fackföreningsledare för städare, var ju något enastående nytt när det gäller våld mot kvinnor. (Se länken vid mitt första inlägg)
    Så HUUUR skulle något urblåst bombat Marilyn Monroe-parti kunna komma på att välja loggan F! och vara medvetet om hur det kan tolkas. Finns inte på kartan.

    Men ett parti som utgår ifrån frågor som har att göra med ett sedan länge traditionellt omräde för innehavare av manligt kön, det vill säga teknisk teknik, det kan tydligen väcka varma känslor.

    Näää, jag tror ingen där har den minsta aning om vad de döpt partiet till, det är ju inte helt uppenbart eller så. Och ingen ägnade säkerligen en tanke åt vad vad det skulle heta, Ta vad som helst. Vi drar lott, ”Det blev Pirat”.

    Nya partier det startat jag sju dagar i veckan.

    Jag tycker själv att du bidragit med exempel till varför partiet startades. Och varför loggan blev F!. Svårt att veta om du är seriös i dina kommentarer, men jag utgår ifrån att du faktiskt är det.

    TIPS:
    Eftersom jag vet du är intresserad av teater, om än med lite speciella idéer, så kan jag tipsa om att engelsk-kanadensaren Keith Johnstone kommer till Boulevardteatern i Februari. (Vad jag fattat är de The Man Himself som kommer).

    http://www.boulevardteatern.se/sidor/kalendar.html

    Enligt hur jag uppfattar Johnstone så arbetar han med hur man motverkar den internaliserade
    totalitarianismen på basplanet
    (det sitter ju inte bara i den yttre tekniken när eller OM den blir totalitär, men visst genom att få människor att gradvis tvingas anpassa sig till yttre omständigheter påverkar man deras beteendemönster, som tex genom att forcera fram datoranvändning i ett helt samhälle),
    dvs genom den typ av undervisning han bedriver.
    Länk om Johnstone på Wikipedia:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Johnstone

    Mvh,
    The Madonna with the Big Boobies,
    omsvärmad av vita änglar och rosa keruber


    • Haha – provokationen fungerade, och du misstolkade mig precis så som jag hoppades att du skulle göra.
      Att jag utgår från att kvinnor som regel inte har en aning om vad FI betyder i den militära terminologin beror naturligtvis inte på att vi män skulle ha överlägsna hjärnor. Det har jag verkligen aldrig påstått. Men du tolkade det som att det var det jag menade.

      Det är så lätt att trigga igång kvinnor. Män ska minsann stå ut med att ta skit från kvinnor, och ska stå ut med allehanda kränkningar, och det gör vi också, för det mesta, med ett upphöjt lugn, men så fort en man skojar lite med kvinnor, så går damerna i taket som ett pangat getingbo. Dä är man manschauvinist, mansgris, gubbslem eller något annat charmerande.

      Det är lika roligt som när frågan om bilkörning kommer upp – vilka kör bäst? Män eller kvinnor?
      Och jag svarar – SJÄLVKLART – män. Män kör som regel bil mycket bättre än kvinnor.
      Och varför det då?
      Jo, för att övning ger färdighet (män kör i genomsnitt mycket mer än kvinnor), och man blir lättare bra på något man är intresserad av.
      Det har alltså inget med fysiskt kön att göra.
      Den dag det är lika naturligt för kvinnor att bo i garaget, skruva förgasare och handbromssvänga, då finns inte längre skillnaden kvar.

      **********************

      Tack för tipset om Keith Johstone – jag är VERKLIGEN intresserad!
      Jag läste hans bok IMPRO första gången 1980, och sen har jag läst den sönder och samman.
      Det är avgjort en av de viktigaste böckerna i mitt liv.

      Så jag ska undersöka det där med Keith Johnstone.

      Faktum är att jag höll improvisationskurser i flera år, inspirerad av Johnstone, och jag utvecklade en helt egen filosofi runt teaterimprovisation, som visade sig vara starkt shamanistisk, utan att jag hade en aning om det. Det fick jag veta av en gammal shaman som frågade mig vad jag gjorde på mina teaterkurser. ”Oh, but you are a shaman!”

      Så än en gång – supertack för tipset!

  53. Tomas Says:

    Jag kan även hålla med Michael…..det gäller verkligen att Vakna….!!

    Finanshimlen är dystert svart. Larmrapporterna avlöser varandra.
    Vi är drabbade av en dyster framtid när det gäller våra pengar och tillgångar.
    Vi tror att detta är bara tillfällig konjunkturnedgång ….men det är dags att vakna!

    Vi lever i en illusion att vi äger våra pengar? Vi är mitt uppe i en finanskris som sprider sig över hela världen…kommer vi undan…tror inte det. Det är bara en början….det vi ser nu är bara toppen på ett isberg..
    Regeringarna världen över hjälper banker och företag panikartat att inte kollapsa….med stora bidrag och lån. Var kommer dessa pengar ifrån? Regeringar tar stora lån och ökar sin statsskuld. Men av vem lånar man pengarna ifrån…alla länder har ju samma problem!? Det styrande banksystemet ”tillverkar nya pengar” genom att man digitalt trycker fler pengar genom sofistikerad manipulation av tillgångar. Men var kommer pengarna ifrån?

    IMF som lånar ut pengar till länder har redan deklarerat att det håller på att ta slut på kapital.
    Pengarna skapas ”ex nihilo” och är latin för ifrån ingenting.
    Banksystemet bara registrerar en ny tillgång i datorn elektroniskt och kräver sedan en säkerhet från dig i form av t.ex. en fastighet för pengarna de precis skapat ur tomma luften.

    Men har vi några tillgångar…..vi bygger vår trygghet att vi har pengar på banken eller att vi äger fast egendom. Detta är en falsk trygghet…..vi lever i en finansiell illusion. Pengarna vi tror att vi äger är bara papperspengar, huset vi tror att vi äger är oftast bankens säkerhet på dina lån. Fastighetsmarknaden kan ju lätt kollapsa…detta har just hänt i USA.

    Pengar, alltså svenska kronan är inte som många felaktigt tror en tillgång.
    En sedel du har i handen är ett skuldbevis.
    Svensk ekonomi grundar sig på krediter. Dessa skapas av Riksbanken ”ex nihilo” från ingenting. Det är alltså ett skuldbevis som grundar sig på ingenting. Det brukar på engelska kallas Credit money och samma system finns t.ex. i USA.

    Credit money är en fordran som du har på en fysisk eller juridisk person som du kan använda för att t.ex. köpa varor eller tjänster.

    Det betyder i klarspråk att alla pengar (SEK) som cirkulerar i svensk ekonomi är lån eller krediter om du vill. Det betyder omvänt att om alla lån betalas tillbaka så finns det inga pengar i svensk ekonomi.

    Som du är bekant med så har lån en räntesats. Riksbankens mest välkända ränta är reporäntan och sätter ett ”marknadspris” på pengar. Denna räntesats bestäms helt på riksbankens initiativ och likställs da med marknaden, fast det är ett missledande uttryck.

    Ränta är samma sak som kostnaden för pengar.

    I Sverige är kapitaltäckningsgraden 8%. Detta innebär att banken endast måste ha 8% i resurser när de lånar ut pengar till privatpersoner, resten 92% är luft dvs. digitala pengar ”ex nihilo” från ingenting.
    När du lånar till ditt hus mot pantbrev (dvs. att banken äger ditt hus tills du amorterat bort lånet i sin helhet) så ger banken bara 4% i motprestation i form av redan existerande pengar. Resten 96% är bara digitala pengar ”ex nihilo” från ingenting.

    En kapitaltäckningsgrad på 8% innebär att de första 8 som köar av 100 utanför banken för att ta ut sina pengar (förutsatt att de har satt in lika mycket var för sig) får ut någonting innan systemet kraschar (om inte riksbank går in och skjuter till mera ”ex nihilo” medel.)
    Bankerna tänker bara på en sak – att få komma in i våra plånböcker. De gör allt för att vi inte skall kunna hantera våra pengar själv. Skall man betala en räkning med kontanter i banken idag så kostar det i vissa banker över 100:- per räkning.
    Myndigheterna stimulerar banksystemet att slopa kontanterna för att få full kontroll på våra pengar. Bankerna får oss att tro att kontanter är osäkert sätt att hantera våra pengar.
    Skyller på rånrisken, lättare hantering och andra bortförklaringar.
    SEB har tom slutat att hantera kontanter pga. Rånrisken.

    De vill att vi endast skall använda kontokort.
    Kontokort som kan lätt skimnas därför skall man ha ett chip i kontokorten.
    Detta chip kan hantera betydligt mer datamängd än magnetremsan.

    Chips i kontant och kreditkort möjliggör att de kan kontrollera dina inköp, vad du handlar, när du handlar, köp beteende för att kunna bombardera dig med reklam. Än har du möjlighet att, om inte kassörskan godkänner ditt kontokort när du skall handla, så kan du fortfarande betala med kontanter, men vad händer när du inte kan handla med kontanter……då har banken full kontroll över dina pengar.

    Vad händer när man lägger i en GPS-sändare i chipet i våra kontantkort och Big Brother ser var du befinner dig……då är George Orwell roman ”1984” rena sagan.

    Vi handla mer och mer på Internet med digitala pengar, pengar som kommer från ditt bankkonto som du tror är säker förvaring.

    Med tanke på att bankens resurser är 92% luft ”ex nihilo” så känns det inte lika muntert längre.
    Dagens finanskris ger kalla kårar längs ryggraden när man inser att våra tillgångar ”ex nihilo” medel sitter löst.

    Det handlar om att bankerna skall ha makten över dina pengar. Det handlar om att de som äger makten dvs. de som äger tillgångarna vill att vi skall vi skall tro att vi skall koncentrera oss på att vi inte kan växla in några sedlar så vi avstår att se helheten.
    Finanskrisen är ett insidejobb…. USA sänker räntan till 0% är en del av FEDs strategi att vi skall vara i klorna på banksystemet. USA styr just nu vår ekonomiska framtid, och det ser ju inte så ljust ut ”over there”…inse detta!

    Vakna upp ur Er bubbla och försök att förstå helheten.


    • @ Tomas:

      Tyvärr går det ju inte att avfärda något av det du beskriver som konspirationsteorier eller science fiction. Allt är sant, och allt finns redan nu.
      Det är ett skrämmande perspektiv som vi moderna, nutida människor sakta håller på att vakna upp till.
      Nu är nästa steg att se hur vi kan dansa med det här scenariot, och inte låta oss nedslås i gyttjan av det hemska.

      Vandra i skönhet, med integritet och närvaro.

  54. Josef Boberg Says:

    Bankväsendet i världens alla länder = nationellt och globalt pyramidspel = New World Order/NWO, tyvärr tyvärr… 😥

  55. larvad Says:

    Calle: Detta med ex. Schlingmann som du tog upp: Antingen ÄR Moderaterna nyfikna på arbetare frågor eller så är det en politisk ”gurkburk”. I vilket fall jag känner mig skeptisk och börjar mer rösta bort partier, än rösta in dem jag vill ha. Det behövs nog större personligt engagemang och större personlig ansvarskänsla. En jag hade litat på om hon varit politiker på allvar hade varit Inga-Britt Ahlenius
    Att hon dessutom visar att kvinnor över 65 kan ha utstrålnig och skönhet gör inte saken sämre..Fler som hon.


    • @ Larvad:
      Tyvärrär det ju rätt ofta så i politiken. Alliansen vann inte bara på egna meriter. De vann för att alla hatade Göran Persson och ville ha bort honom.
      Och så lyckades Reinfelt presentera Moderaterna som de nya socialdemokraterna, med lite blå kant, vilket gjorde att många som annars röstar på såssarna nu vågade byta sida. Little did they know…

      Och du är då härlig – att vilja rösta på någon för att hon har utstrålning och skönhet. Det var ju förvisso därför det gick bättre för Segolene Royal i franska presidentvalet än hon förtjänade. För hon är snygg. Som tur är lät det franska folket inte sig förföras av detta, utan gick på politiska meriter och ställningstaganden istället. Och vips, så fick de en rikets första dam som vida överglänser fru Royal i skönhet. Vilken bonus, va? 🙂


  56. @Rehbinder: Jäklar i min lilla låda vilket inlägg! Hatten av för dig!

    @Rosa Lyx: ”Med “värre” avses, till exempel demonisering. Min egen högst privata GISSNING är att könskrigs-reportaget i SVT våren 2005 var en kampanj avsedd för att OMÖJLIGGÖRA all seriös feministisk debatt året innan valet.”

    Fast det där resonemanget håller bara om du frånser att den feministiska rörelsen i alltför lång tid låtit tokfeministerna agera språkrör för sin sak. De senare har själva demoniserat hela feministiska rörelsen och vänt väldigt många människor som tidigare ansett sig vara feminister (inklusive undertecknad) emot sig. Det funkar inte att hylla tomtar som damen som totade ihop SCUM-manifestet, eller kämpa för ”jämlikhet” enbart när det är kvinnor som favoriseras…


    • Tack för den, Thomas! Ja, den här artikeln är definitivt min största hit på bloggen hittills. Jag hade en känsla av att en och annan skulle reagera, men att det skulle bli ett sådant explosivt flöde av kommentarer hade jag nog inte ens vågat hoppas på.

      Men det visar ju att detta är frågor som engagerar många, att jag lyckades snudda vid en nerv som i allra högsta grad är allmängiltig.
      Och det är väl både bra och dåligt, antar jag. Dåligt att det ska behövas, bra att engagemanget finns.


  57. Thomas Tvivlaren,
    är du Tok-Fra-lagsmotståndare?
    Bara det faktum att du använder ordet ger mig en vink om att du aldrig ens närmat dig att seriöst läsa något feminstiskt än mindre då tänka kring det. Exemplet med SCUM är bara billigt, det tyder på ett intresse som knappt kan kallas ytligt. Om du gör en längre utläggning utan förutsägbara uttjatade MEDIASKAPADE kyschor som tokfeminister, och utan att försöka dra några lättvunna poäng på att bara namedroppa SCUM-manifestet, då kan jag möjligen tro dig när du skriver att undertecknad, dvs du själv, varit feminist. Det lilla du VALDE ut att klämma i ur dig dina förutsägbara kommentarer kring med var ur mitt perspektiv bara billigt.

    Rehbinder,
    jag tror faktiskt inte alls att du medvetet provocerade kring detta med FI, jag lämnade det lite öppet, för att vara snäll. Och jag vill inte vara alltför otrevlig mot folk, men Tvivlarens typiskt bloggartade nu-kan-jag-gnälla-på-något-som-jag-aldrig-lagt-två-strån–kiors-för-att-förstå-FÖR-JAG-LIDER-INTE
    -TILLRÄCKLIGT-AV-DERAS-DERAS-DERAS-PROBLEM-för-att-bry-mig-men-jag-kan-ändå-inte-låta-bli-att-brösta-mig-lite-
    när-det-mu-ändå-ges-tillfälle-till-det,
    detta från tvivlaren,
    plus den inställning som skiner igenom i ditt skrivande, i kombination med att jag faktiskt haft ett lite längre samtal med dig lajv, personligen, detta gör att jag inte tror på din save your face strategi. Men jag tror säkerligen att du är en genomtrevlig och kultiverad person att umgås med för det, bara att du inte är riktigt så medveten som du vill ge sken av i ditt sista svar. Och dessa två svar sammantaget, varav tvivlarens som nummer två, gör att jag tycker att jag kan säga hur der ser ut ur mitt perspektiv. Jag hoppas ni har vett att uppskattatta jag gör mig besväret, jag kunde lika gärn låtit bli. Men nu vill jag för min del avsluta det här, och det här verkar vara ett bra sätt att få ett naturligt slut på detta kommentarsutbyte, för min del.

    Och bry er inte om att svara på något mer från mig, för nu kommer jag inte att återvända hit något mer. Främsta orsaken till att jag skrev två längre svar är att jag tycker att det är kul att skriva. Men jag orkar inte tjafsa vidare med mäniskor som låtsas veta och bry sig mer än de gör när det gäller feminism. Även om jag själv inte är någon expert på området så orkar jag inte tramsa med människor som främst verkar vara ute efter att ta billiga poänger på sådant som för andra är seriöst (de som startade partiet till exempel), och ännu värre är det att ni siter här och kommenterar toralitära system, och ojjar er om beroende och pengar, och ändå inte ser kopplingen till vad de som är aktiva forskare, aktivister eller poltiker inom feminsistiska områden länge försökt få fram. HUR ÄGANDET SER UT PÅ DEN HÄR PLANETEN. det handlar inte bara om att BANKER äger, det handlar också om att de är MÄN som äger.

    Så ni slipper mig här i fortsättningen. Jag håller mig till Hyenan (och Ali Esbati) i fortsättningen, den känns mer seriös. För mig. Så då kan det också bli humor av det hela i många av de kommentarer som görs där.

    Fridens liljor på Sarons ängder
    Åsa Nisse

  58. SwedishTeen Says:

    Bra skrivet!

    Och det är onekligen en betydligt bättre blogg än Blodinbella. (Vem som helst får gärna förklara för mig vad det är med hennes blogg som gör den så intressant för så många läsare? Jag fattar inte.)

    Åter till ämnet: Jag är trött på borgar/sosse/whatever-skräp sen länge.

    Röstade självklart på PP förra valet och kommer fortsätta med det så länge jag kan.
    Innan det är förbjudet.

  59. Tomas Says:

    Calle…..

    Här är en länk som sammanfattar tråden:

    Klicka för att komma åt illuminati_for_dummies.pdf

    Hadet


  60. @ Fru Gud alias Rosa Lyx:

    Oj, oj, oj. Snacka om ”save-face-taktik”. Projektion kallas det.
    Jo, just detta exempel med Fi är en av mina små favoritprovokationer, så den var i allra högsta grad avsiktlig, och du föll för den.

    Jag betraktar mig faktiskt fortfarande som feminist, trots ”tokfeministerna”, som jag tycker har fått alldeles för mycket utrymme i såväl media som lagstiftande församling. Det är t.o.m. så att Schyman framstår som superseriös jämfört med en del sossekvinnor, som Margareta Winberg och Marita Ulvskog m.fl.

    Och tyvärrär det ju inte bara en liten högljudd grupp ”punkfeminister” som refererar till SCUM Manifesto, så det är faktiskt relevant att referera till den också. Jag har läst en hel del feministisk litteratur – en del gillar jag (Anja Hirdman, Petra Östergren), och en del tycker jag är uselt (McKinnon, Dworkin, Yvonne Hirdman). Jag har ett stort antal starka, välformulerade och inflytelserika feminister i min bekantskapskrets, så det håller faktiskt inte att utmåla mig som bara en bufflig medelålders vit man som vill försvara mina privilegier – även om jag vet att det är vädigt tacksamt att ta till den typen av yxretorik.

    Det är möjligt att Fi är jätteseriöst för dem som startade det hela, men min kritik kvarstår – Fi hade kunnat bli mycket mer effektivt, och en mycket bättre organisation för den feministiska saken, om man inte hade låtit sig förföras av Schymans retorik och skapa ett politiskt parti, istället för att fungera som en akademi, en tankeverkstad som påverkar där det gör mest nytta. Nu blev det mest misslyckad sufflé av det hela.

    Jag dissar alltså inte feministiska initiativ för att sitta och småle överlägset åt ”de stackars små fruntimren som inte får till det” – jag tycker också att det är oerhört viktigt med fördelning av resurser, lika lön för lika arbete, etc., men det kan finnas många sätt att komma dit, och det är inte säkert att just ”tokfeministerna” har den bästa vägen.

    Min kära hustru Jennie och jag håller som bekant kurser i kärlek, sex och samlevnad, och på dessa kurser ägnar vi väldigt mycket krut åt att ge just kvinnor redskap för att stärka sig och befria sig från gamla mönster och tidigt inympade ok av offerbeteende och underlägsenhetskänslor.

    Jag tycker fortfarande att valet av namn på Feministiskt Initiativ (Fi) är ultrakorkat, eftersom det cementerar en gammal destruktiv idé om att män och kvinnor måste vara fiender, och ständigt konkurrera om makten och egendomen. Det är dumt, korttänkt och okreativt.

    Min vision är att vi ska befria oss själva och varandra från dessa gamla mossiga positioner, och leva TILLSAMMANS. Vi män är inte ett kollektiv av bovar, som tar ifrån kvinnorna all makt, all egendom och all initiativförmåga. Männen är också indoktrinerade att tänka på ett visst sätt, kulturellt betingade, och de flesta har inte särskilt mycket pengar och makt – alltså måste vi hjälpas åt.

    Kvinnor som betraktar sig som feminister måste bryta sin offeridentifikation – annars kommer vi aldrig någonsin att bli jämlikar. Det är väldigt bekvämt att gå in i offeridentitet. Man slipper ta initiativ, och man kan alltid skylla ifrån sig på andra när saker och ting går fel. Men det håller inte om vi vill skapa en framtid med fred mellan könen.


  61. @ Swedishteen:

    Tack för din uppskattning! Men… hur kom Blondinbella in i det här?
    Att jämföra hennes blogg med min måste vara som att jämföra The Economist med Se & Hör. O.K. det är text och bilder på papper, men vad har de örigt gemensamt?
    Hmmm…

    Och ja, man kan tycka vad man vill om Piratpartiet, men tyvärr är nog en röst på PP i EU-valet i sommar, samt i Riksdagsvalet 2010, det enda som hjälper oss nu.

  62. hiroshimatelegrafen Says:

    Extrema tider kräver extrema åtgärder 😉

    Var hälsad!


    • @ hiroshimatelegrafen:

      Jag utgår från att du med ”extrema åtgärder” refererar till att rösta på Piratpartiet.
      Fast jag tycker nog inte att det är så extremt, faktiskt.
      Radikalt, javisst, och nödvändigt, med största sannolikhet.

  63. SwedishTeen Says:

    Blondinbella kom in i det här just p.g.a. att bloggarna inte har något gemensamt 🙂
    Jag tycker bara att du är värd ännu mer uppmärksamhet!

    Tänkte för övrigt lägga till en kommentar angående att handla med kontanter:
    Det brukar nämnas att man bör gå över till kort för att butiker och banker ska kunna fasa ut kontanter och på så vis få en säkrare arbetsmiljö.
    Och visst, det blir det säkerligen. Kontanthantering är riskabel för bankpersonal och väktare.
    Men försvinner fenomenet rånare p.g.a. detta? Nej. Istället blir det vi vanliga kunder som får en större hotbild mot oss. Det kommer bli vanliga privatpersoner som drabbas av fler bedrägerier och olika typer av rån där olika mängder våld kommer att brukas.
    Man utrotar på så vis inte problemet utan flyttar över det till oss istället.
    Tack?


    • @ SwedishTeen:
      Ja, det handlar nästan alltid om att flytta problemet någon annanstans. Min kära hustru Jennie jobbade för flera år sedan på Securitas, som värdetransportör, och laddade Bankomater. En gång blev hon attackerad av en man med yxa. Lyckligtvis var det ett segt fönster emellan, så hon och hennes kollega hann undan.
      Sen kom ett stort värdetransportrån, som dessutom blev mycket framgångsrikt. Rånarna kom undan med flera miljoner. Då fattade jag att det där kommer de att göra om – många gånger – så jag övertalade Jennie att sluta på det jobbet (i den mån hon nu behövde övertalas), eftersom det ju faktiskt blev rätt farligt.
      Det kommer alltid att finnas brottslighet, på ett eller annat sätt. Man kan skimma kort och lura Bankomatkunder också.

      För övrigt förstod jag att det var en komplimang, det där med Blondinbella. Jag kände bara att det var lite ovärdigt att bli nämnd i samma mening som hon… 🙂

      Jag skulle dock tycka att det vore fantastiskt om man kunde tjäna lika mycket pengar som hon på att ha en sådan blogg som min.
      Det skulle jag gilla.

  64. Tris Says:

    Jag instämmer med det mesta du tagit upp här men vill också get ett råd, läs igenom dina texter och svar på inlägg en gång extra, före du publicerar dem, så kanske du lägger märke till att du ibland sitter lite väl stadigt på din höga häst.

    När någon inte håller med dig eller ifrågasätter blir du omedelbart ”snäsig”, nedlåtande eller ironiserar. Det är inte vackert. Du verkar ju vara en förnuftig man med mycket intressanta åsikter. Försök lära dig mer om hur man på ett effektivt sätt bemöter kritik eller ifrågasättande så du slipper framstå som så arrogant.

    Jag är mycket imponerad av denna artikeln och ser verkligen fram emot att läsa mera!
    //Tris


  65. Hej Tris!

    Hade du skrivit samma sak på Blogge Bloggelitos blogg hade du med största sannolikhet fått en utskällning som heter duga. Han hade skrivit att på hans blogg skriver han hur fan han vill, och de som inte gillar det kan fara åt h-e.

    Så svarar inte jag. Och det är lite av poängen med mitt svar till dig.
    Jag håller nämligen inte med dig, men jag uttrycker det på mitt sätt.

    Jag blir naturligtvis glad för din uppskattning av mina texter, men din kritik mot mitt sätt att uttrycka mig kan jag faktiskt inte ta på allvar. Jag försökte göra det, såtillvida att jag noga läste genom varenda svar i denna tråd (och det är rätt många), framför allt mina egna, och jag tycker att jag är supertrevlig hela tiden – med ett par undantag.

    Nicklas Eriksson kommenterade så osedvanligt korkat, arrogant och virrigt, att jag antingen bara kunde ignorera det, eller svara med samma mynt.

    Rosa Lyx kommenterade skojigt, spetsigt och lite skönt lekfullt arrogant, och då svarade jag också med samma mynt.

    Enkelt.

    Och att som du helt oombedd ge kritik för ett sätt att uttrycka sig kan förstås också ses som en projektion, att du ger uttryck för din egen arrogans genom att kritisera mig för detsamma.

    Jag blir emellanåt beskylld för att vara arrogant, och jag har verkligen funderat på varför, ifrågasatt mig själv, och grunnat på orsaken – och jag har kommit fram till att min personliga stil är snabb, genomtänkt och självsäker – och det får man inte vara i jante-styrda Sverige. Lägg därtill att jag dessutom är rätt så teatralisk och storvulen, gammal teaterapa som jag är, och det förstärker naturligtvis intrycket. Och då tycker somliga (vanligen folk med lägre självkänsla) att jag är arrogant.

    Men förmodligen hundra gånger oftare än jag får responsen att jag är arrogant, får jag responsen att jag är lyhörd, respektfull, närvarande, ödmjuk och inspirerande. Så något gör jag uppenbarligen rätt i alla fall.

    Men man kan inte tillfredsställa alla.

    Jag brukar säga att jag är som skogen. Som man ropar i skogen får man svar.

    Man ska tala med bönder på bönders vis, och lärde män på latin, som det heter.

    Jag ger svar på tal, och kommunicerar ändamålsenligt. Jag anser alltså att jag redan bemöter kritik eller ifrågasättande på ett effektivt sätt. Det kanske inte är ”rätt” sätt enligt din personliga smak, men det tänker jag faktiskt inte bry mig om. Jag utgår från att även du är en förnuftig person (kanske också med intressanta åsikter), och att du kan förstå mitt ställningstagande.

    Nice try.


  66. Bästa sammanfattningen jag någonsin läst, tror jag. Håller med i allt och om jag får kommer jag också att snylta lite på dina väl skrivna meningar.


  67. Tackar.

    Fick sen lite nya tankar av det du skriver i kommentarerna. Det här med konspiratoriskt tänkande och den självcensur som verkar så stark just här i Sverige.

    Trygghetsnarkomaner som vi är och dessutom ganska överbeskyddade av en stat som tagit hand om det mesta kanske det gjort att rädslan för att tänka utanför normen är starkare här än hos t.ex. amerikanerna. Som du tidigare säger, kan självcensuren vara farlig och tom. en sådan enkel sak som att tro att makten kan vara ond känns det som vi ”svenskar” i stort sett förnekar.


  68. Ja, det är väl lite hårt att tala om ”ondska”, men det är högst relevant att tala om egennytta och korruption. Det är fenomen som kan leda in på mycket märkliga vägar.

  69. Tris Says:

    Japp, som man frågar får man svar antar jag.

    Jag trodde i min enfald att alla åsikter kunde vara intressanta, eftersom du faktiskt har gett oss möjligheten att kommentera. (Huruvida Blogge Bloggelito skulle svarat si eller så är mig fullkomligt ointressant eftersom det inte är honom jag skrivit till…)

    Jag antar att det faktum att du så ofta får höra att du är lyhörd, respektfull, närvarande, ödmjuk och inspirerande mycket beror på vilken typ av människor du umgås med. De som tycker annorlunda misstänker jag att du inte fratinerar med direkt ofta… Ditt svar på mitt inlägg kan ju knappast bli tydligare 😀

    Om man uppfattar dig som arrogant eller inte har nog mycket lite att göra med ens egen självuppfattning däremot tror jag som du att intelligens spelar stor roll.
    Om man lärt sig ifrågasätta och tänka själv är också en stor faktor och framför allt att man inte låter arrogans hos andra få en att missa själva budskapet som trots höga hästar faktiskt är riktigt bra. Överseende med andra ord. Jag har en del att lära där.

    Jag själv tycker att det är roligt att diskutera saker med människor som inte är ja-sägare och klappa på ryggen kamrater, det ger mer och det får mig att reflektera. Men det är ju jag det.

    Jag vet att det är din blogg och att du är fantastiskt vänlig som svarar på negativ kritik, det är storstilat. Det jag anmärkte på vad gäller arrogans och ditt sätt att svara på (obekväma?) tankar och frågor visar sig tydligt igen i ditt svar till mig. Om du inte kan se eller förstå vad jag menar efter att ha läst det meddelandet tror jag bestämt att jag talar för döva öron. Att du tycker du svarar effektivt är jag helt övertygad om, du får ju tillfälle att briljera och trycka till, inte av arrogans självfallet, snarare av lyhördhet, respektfullhet, närvarande, ödmjukhet och inspiration…

    Men som sagt, du kan ju alltid fortsätta att klappa dig själv på axeln och kalla din arrogans för missförstånd eller en orättvis anklagelse i jantelagens Sverige. Faktum kvarstår trots allt, för dina ivrigt påhejande beundrare och i dina egna ögon har du helt rätt och vi som upplever ditt sätt att skriva eller uttrycka dig som arrogant är helt ute och cyklar – men det är ju så det ska vara, debatt, diskussioner, frågor och svar, hur tråkigt vore det inte om vi alla var bruntungor.

    Oj då jag märker att jag själv fått mig en rejäl dos av kunskap i hur man skriver nedlåtande och arrogant och att jag vet hur man på bästa sätt pratar med bönder på bönders vis!


  70. Hej Tris!

    Jag tror att du krånglar till saker i onödan.
    Du skriver ”Jag trodde i min enfald att alla åsikter kunde vara intressanta”, men då förutsätter du att jag tyckte att dina åsikter var ointressanta, vilket jag förstås inte gjorde, för då skulle jag inte ha ägnat tid åt att skriva ett långt svar.

    Om man är rapp i repliken, har tydligt utrryckta åsikter och en stark personlighet kommer det alltid finnas folk som retar sig, och det har jag lärt mig att ignorera. Däremot är jag lyhörd för kritik, på så sätt att om jag får kritik, som t.ex. från dig, så tar jag det till mig, kollar av, och utvärderar i vilken grad jag tycker att kritiken är befogad. Och det gjorde jag även denna gång.

    Om DU tycker att det är kul att diskutera med personer som jag, och om DU kan hantera min personliga stil i kommunikationen, så är det ju faktiskt det enda du behöver bry dig om. Det finns väl ingen som har bett dig att vara ombud å deras vägnar, för att be buffliga Calle att tona ner sig lite så att man vågar yttra sig? Klarar du av det så finns ju inget problem.

    Men jag märker i ditt svar en illa dold otillfredsställelse, en sarkasmdrypande, hårdnackad övertygelse om att det minsann är du som har rätt, och att jag faktiskt ÄR arrogant, men det är din huvudvärk, som jag förstås inte behöver bry mig om.

    Det är också intressant hur du själv märker att du uttrycker dig minst lika arrogant som du beskyller mig för att göra, och att du sedan svänger till det på slutet, som att du har ”fått dig en rejäl dos av kunskap i hur man skriver nedlåtande och arrogant”, som att du har lärt dig det av mig, och följaktligen måste även din arrogans vara på grund av mig.

    Det du visar prov på är faktiskt en klassisk projektion, på psykologspråk.

    Spännande.

    Man lär sig något nytt om mänsklig psykologi varje dag. Om man vill.


  71. […] Läs gärna Carl Johan Rehbinders mörka och välskrivna inlägg om demokrati “Lite mer diktatur, tack! – Vassego, betala i kassan”. […]


  72. […] 6 januari, 2009 av fritank Jaha, så var det då ännu en gång ett nytt år. Till och med politikerna vet att 2009 blir ett riktigt skitår. Det börjar inte bra: Sedan 1 januari har FRA-lagen trätt i kraft (även om ledningarna först ska kopplas in i höst). Dessutom är det FRA-lagen version 1.1 (dvs den som antogs av riksdagen i somras) som börjar gälla. De “integritetsskyddande” tilläggen har ännu inte antagits av riksdagen utan ligger ute som remiss. FRA-lagen, tillsammans med det nu föreslagna datalagringsdirektivet, ger en övervakningsmöjlighet som Stasi inte ens skulle kunna drömma om. Detta i kombination med IPRED ger dessutom penningstarka särintressen möjlighet att övervaka och göra intrångsundersökning hos privatpersoner på mycket lösa grunder, en möjlighet som inte ens polisen har. Polisen har däremot redan fått utökade möjligheter att bugga. Allt detta i vad vi kallar för en demokrati och som sägs stå för yttrandefrihet. Snart har vi väl samma lag som just nu föreslås i Storbritannien, nämligen att polisen ska få rätt att, i förebyggande syfte, rutinmässigt hacka sig in i datorer utan att brottsmisstanke finns. Dessutom pågår förhandlingar om ett avtal där resandes datorer ska få genomsökas och material på dessa kopieras vid gränspassage, även detta utan att brottsmisstanke finns och det ska bli olagligt att inte ge ifrån sig lösenord och kryptonycklar. Vart f-n är vi på väg? […]

  73. pärlbesatt Says:

    Roligt att se Josh här, jag skickade hit hans dam, som är en kompis, men de kanske fanns här redan innan, har dålig koll på folk… 😉

    Tack så mycket för kommentaren på pärlsidan, blev hemskt glad att höra att presenten gått hem! 🙂 Om den som fått den vill ta en bild av sig själv med den på och ge mig så blir jag ännu gladare! Behöver inte lägga upp den, jag vill mest se mitt alster på. 🙂


  74. O ja, den gick hem! Och självklart ska jag ta bilder med smycket på.

    Det kommer.

  75. Anonym Says:

    Wow, bra skrivet 🙂

  76. pärlbesatt Says:

    Vad roligt! Ser fram emot att se det på! 🙂

    Har inte pärlat nästan alls sen dess, men gör jag några stora ska jag hojta, så du kan se om den kunde passa till undervisning! 🙂


  77. Jag ska försöka hinna med lite smyckesfoton denna vecka.
    Ja, en stor, pedagogisk pärleport låter som en trevlig idé!

  78. BloggTrafik Says:

    vill passa på att bjuda in dig med din blogg på sveriges nya bloggportal bloggtrafik.net .
    registrera dig i vår topplista gratis för ännu fler besökare till din blogg.

    Välkommen


  79. Mycket mycket bra skrivet. =)


Lämna ett svar till Tomas Avbryt svar