Sexdebatt på Newsmill
Jag har blivit ombedd att yttra mig i form av en debattartikel på NEWSMILL, och ämnet för dagen är porr och sexualpolitik. Artikeln jag har skrivit heter Hemma-porren är den nya sexuella revolutionen och är en replik på artiklar av filmaren Alexa Wolf samt straffrättsprofessorn Madeleine Leijonhufvud. Jag tycker naturligtvis att de båda är ute och cyklar rejält, men det kan du själv se om du tar dig till NEWSMILL och läser artikeln!
Etiketter: censur, Cirkus Eros, Feminism, kärlekskurser, moralism, Newsmill, porr, prostitution, Sex, Sexkurser, sexualitet, Sexualpolitik, Yttrandefrihet
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
3/01, 2009 den 12:36 e m
Fan vad du är bra!
3/01, 2009 den 2:42 e m
Haha – tack detsamma, Johanna!
4/01, 2009 den 1:13 e m
Hej Calle,
God fortsättning! Men när kommer rörmokarns replik på Leijonhufvud? Eller han kanske skiter fullständigt i vad denna kvinna säger? F.ö. så låt oss hoppas att folk börjar en folkrörelse mot alla förbud och begränsningar med start från och med nu.
MVH
4/01, 2009 den 2:41 e m
Ja, när jag läser kommentarerna på Leijonhufvuds artikel så verkar intelligensnivån generellt ligga långt över straffrättsprofessorns nivå, med undantag för en Peter Ingestad, som mest svamlar. Hon får svar på tal i alla fall.
Tyvärr har ännu ingen skrivit någon kommentar på min artikel som jag ids kommentera.
Lite uppskattning, javisst, och några bra svar på tal gentemot korkade inlägg, men inga vettiga motargument som jag kan gå i polemik mot. Bara svammel. Återigen den här märkliga människan Peter Ingestad, som verkar vilja ha ett Sverigedemokratiskt samhälle – puritanskt och utan invandring, med massor av poliser, militärer, kanoner och klusterbomber. Skön snubbe.
4/01, 2009 den 7:09 e m
Tack för ett bra inlägg i debatten!
Jag tänker:
Första gången jag sa till en man att jag ville ha en orgasm med honom då tittade han skrämt på mig.
Idag när jag säger samma sak, får jag istället glatt ett nyfiket svar. Hur?
Nya tider, njutningens tider 🙂
4/01, 2009 den 7:13 e m
Ja, det har hänt ett och annat på sexfronten, och det ska vi vara glada för.
Jag kan säga att jag är oerhört tacksam för att få vara en del av den utvecklingen.
4/01, 2009 den 8:58 e m
Väldigt bra skrivet på Newsmill, jag kommenterade debatten tidigare idag i min blogg. Mest med fokus på Wolof och Leijonhufvud.
Det är väldigt läskigt att Leijonhufvud har så underliga värderingar – hon är ändå professor i straffrätt. Nån form av vett borde man ju kunna vänta sig.
Mitt inlägg: http://bitchslapbarbie.wordpress.com/2009/01/04/leijonhufvud-x2/
4/01, 2009 den 9:14 e m
Tack så mycket! Cool blogg du har. Dan ska jag lägga in bland mina favoriter, direkt.
Ja, det är mycket märkligt att en så virrig och svamlig person, till synes fullkomligt i avsaknad av verklig rättskänsla, kan vara professor i straffrätt.
4/01, 2009 den 9:36 e m
Trots att du skre ett mycket bra inlägg Calle kunde jag inte avhålla mig från att gå in i debatten: http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/04/det-ar-moralisterna-som-ar-farliga-inte-porren .
5/01, 2009 den 9:58 f m
Ja, jag har läst (jättebra!) och kommenterat.
Folk är galna!
5/01, 2009 den 10:26 f m
Tack för biståndet. Javisst är de galna. Och fanatismen är hemsk!
5/01, 2009 den 1:20 e m
Jag tycker att det är en mycket intressant debatt som pågår på Newsmill just nu. Jag ger mig inte in i att kommentera eftersom jag inte tycker att jag har något att tillföra, men på en punkt känner jag att jag kanske har en relativt bred kunskap och jag föredrar att skriva det här.
Det gäller det som framför allt CJR skrev om hur utbudet av porr på nätet har förändrats mot en mer demokratisk ordning och större frivillighet och villighet att visa upp sig för ”vanligt” folk. Jag håller med om att det är så, och mängder med människor från hela världen lägger upp sina egenhändigt producerade sexfilmer på diverse sajter.
Men jag vill lägga in en liten varning! Om man ska använda sig av dessa sajter, bl.a. de som CJR uppgav som exempel, så måste man också ha råkoll på hur utbudet på dessa verkligen ser ut! Hur mycket är verkligen ”riktig” amatörporr?
Jag vågar påstå att jag har ganska bra koll på sajter som dessa. Under många år har jag varit en flitig konsument av gratis porrfilmsklipp på nätet. Jag lägger ner åtskilliga timmar varje vecka på att leta nya sajter och titta igenom utbudet på dem.
Det man rätt snart kan konstatera är att ”riktig” amatörporr är en relativt liten andel på dessa sidor, men det går ändå att hitta en hel del eftersom det totala utbudet är mycket stort.
Då måste jag först klargöra hur jag definierar ”riktig” amatörporr.
1. Alla aktörer ska vara medvetna om att de filmas, och godkänna att filmen visas offentligt.
2. Alla aktörer ska ha utbyte av det de gör under filminspelningen. (Kan ibland vara svårt att avgöra!)
3. Ingen utomstående får filma. (Visa undantag kan göras från detta) I praktiken innebär detta att kameran står på stativ eller handhålls av de som själva är agerande.
Kommentarer till de olika punkterna:
1. Det är vanligt att filmer läggs upp under rubriker/taggar som t.ex.: ”Min ex-flickvän” (Alltså en hämnd mot ett ex. att privata filmer läggs ut på nätet) ”Filmade med dold kamera” (Detta är en helt egen kategori, vilka nästan alla kan avfärdas som riggade, men ett fåtal är nog helt autentiska.) Att veta om de inblandade verkligen vill att filmen ska ligga på nätet är givetvis omöjligt i vissa fall, så här faller säkert en hel del igenom skyddsnätet. Men i andra filmer framgår det tydligt att avsikten med filmen är att den ska visas offentligt.
2. Att försöka avgöra huruvida framför allt kvinnorna i porrfilmer njuter av det de är med om eller ej kan vara väldigt vanskligt. Men tro mig, med min vana att se porrfilm så har jag lärt mig känna igen både de där grova åthävorna som professionella porrskådisar använder sig av och de små, nästan osynliga tecknena i ansiktsmuskulatur, sättet att stöna, sättet att röra sig på etc. vilket till slut bildar ett mönster tillsammans med andra omständigheter i filmen och avslöjar om kvinnan vill det här eller på ett eller annat sätt är tvingad till det av sin pojkvän eller någon annan, eller helt enkelt är betald.
3. Detta är ett kriterium som faktiskt oftast är en lätt hjälp till att identifiera en ”riktig” amatörporrfilm! Så fort någon utomstående filmar märker man att det är fråga om filmer gjorda i ett annat spekulationssyfte än det som ett exhibitioniskt amatörpar har. Det finns givetvis vissa undantag, som t.ex. par som har sex på en fest där andra festdeltagare inte deltar och någon annan håller i kameran, men dessa är enstaka undantag.
Det faktum att amatörporr har blivit en så stor framgång bland konsumenter gör att många aktörer ägnar sig åt att försöka komma in under detta paraply. Hur tjänar man då pengar på andras amatörporrfilmer? Jo, det enda sättet som kan ses som någorlunda rumsrent är väl att helt enkelt driva en betalsajt där där amatörer får betala för sin plats, och hyresgästerna har möjlighet att själva ta betalt för sitt material. xtube är exempel på en sådan sajt. Dessutom genererar reklam en hel del intäkter för sajten.
Men betydligt vanligare är en helt fri sajt, som t.ex redtube, där vem som helst helt fritt kan lägga upp sina egna filmer (eller andras också, för den delen) och det är fritt för konsumenten att se dessa filmer streamade. Dessa utmålar sig som amatörsajter, men det mesta av innehållet kan inte passera det nålsöga jag låter filmerna passera igenom. Här florerar en massa klipp från kommersiella porrfimer, och ofta är det filmbolagen själva som lagt upp dem i marknadsföringssyfte med en länk visad i bild, och vissa sajter är så hederliga att de sorterar dessa under kategorin ”sponsored”, men inte alltid.
Dessa sajter organiserar alltså filmklippen med hjälp av taggar och ”amateur” är bara en bland många, trots att de kallar hela sajten för en amatörsajt. Och även under amatörtaggen ligger massor av kommersiella filmklipp, naturligtvis i syfte att lura en konsument att det de ser är amatörporr trots att det är en kommersiell produktion.
Bland kommersiella filmer finns en rad olika kategorier som försöker efterlikna amatörporren och de lägger alltså då till taggen amateur så att de ska dyka upp även där.
Jag har massor med fler exempel på hur denna amatörtrend försöker utnyttjas av den kommersiella porrindustrin men inlägget skulle bli för långt om jag fortsatte. (Är väl redan väl långt!) Kanske borde jag skriva ett eget blogginlägg om detta, och kanske gör jag det!
Men det jag ville ha sagt med denna kommentar är att man är ute på ett gungfly när man länkar till olika ”amatörporrsajter” utan att ha riktig koll på vad de faktiskt har för utbud! Mitt enkla sammanfattande budskap är detta:
xtube är ett bra exempel på en amatörsajt med en högt andel av riktig amatörporr, medan redtube är ett exempel på en sajt med mycket låg andel av densamma!
Jag är förespråkare för produktion av amatörporr, och detta inlägg är i ett välmenande syfte!
5/01, 2009 den 7:30 e m
Tack, Spelaren!
Det är oerhört relevanta synpunkter du har att dela med dig av, och jag önskar att du lägger in samma synpunkt på Newsmill.
Själv är jag ingen expert på amatörporr på nätet, så jag har tagit exempel som andra har förmedlat till mig. Jag föredrar faktiskt professionell porr, om den är konstnärligt och erotiskt välgjord.
Alla dessa synpunkter är dock liksom nästa steg i debatten. Först måste man rensa bort de värsta moralismerna och fördömandena, och komma ner till en plattform av acceptans som vi kan dela – sen kan vi ta itu med precis de här frågorna du tar upp.
Så länge människor förnedrar och förtrycker varandra, kommer vi även att se prov på det inom konsten, inte minst i porren. Därför är det oerhört viktigt att vi bearbetar våra egna attityder till oss själva, andra och den sexualitet som vi och andra har.
5/01, 2009 den 8:23 e m
Ja, kanske gör jag ett inlägg på Newsmill också, måste dock bearbeta det lite då, detta skrevs liksom i affekt.
Ja, det är ju mina egna högst personliga preferenser som ligger till grund för det urval jag gör bland porrfilmer. Professionell porrfilm KAN vara bra, men är ofta rent bedrövlig. (Personlig åsikt!) Egentligen finns det bara en professionell film som på alla plan har passerat mina egna filter och det är Shortbus. Hur går det förresten för dina egna planer på att spela in en film?
Men nu sköt jag in mig på just fenomenet amatörporr, eftersom det ju användes som argument i debattartikeln, och försökte bena ut vad som verkligen kan kallas för just amatörporr. Det finns givetvis delade åsikter om detta, men jag tror att mina egna preferenser sammanfaller till stor del med de krav man måste ställa på amatörporren för att den just ska kunna användas som ett hållbart positivt exempel på hur vanliga människor frivilligt och med lust visar upp sig på Internet!
Man vill ju inte få argumentet kastat tillbaka i ansiktet på sig om någon av moralpanikerna skulle orka skaffa sig kunskaper motsvarande mina egna om utbudet på Internet. Men jag antar att den risken är minimal… *L*
Nej, för att kunna föra den här debatten med framgång krävs en stark kedja av goda exempel.
Är det någon som vill ha ännu mer detaljerad beskrivning at utbudet på förmenta eller riktiga amatörporrsajter står jag gärna till tjänst!
5/01, 2009 den 10:05 e m
@ Spelaren:
Ja, Shortbus är min favorit också – fast det är ju inte riktigt en porrfilm. Det är snarare en typisk amerikansk feelgood-film, av synnerligen hög kvalitet, med massor av sex på riktigt. Det är verkligen en helt underbar film!
Jag har ju recenserat den här på bloggen också, men det kanske du har sett redan?
Jag är ju själv också en gammal teaterapa, med tre års skådespelarutbildning, och jag har även regisserat flera pjäser, och jag vet hur kul det kan vara att jobba med amatörer. Det finns en alldeles särskild kvalitet med amatörer, i det att de verkligen gör det de gör för att de älskar att göra det.
Mina egna planer är väl framför allt skjutna på framtiden på grund av tidsbrist. Jag har så mycket att göra…
Du får gärna tipsa om bra amatörporrsajter!
5/01, 2009 den 9:21 e m
Hur kan jag ha missat den här bloggen?? :-O
*bokmärker och återkommer*
5/01, 2009 den 10:06 e m
@ alice:
Ja, hur i hela fridens namn har du kunnat missa den här bloggen!?!? 🙂
Välkommen tillbaka!
5/01, 2009 den 10:44 e m
Vad gäller Shortbus (Jo, jag har läst din recension!) så tycker jag väl att den pekar på nåt helt nytt i filmvärlden. Egentligen borde vi väl inte behöva skilja filmer ifrån varandra på grundval om de innehåller sex eller inte. Så som Shortbus gör, visar sex när det är relevant för handlingen, och då visar det på ett bra sätt, så borde det väl alltid vara! Samma med den här uppseendeväckande TV-serien som du också skrivit om (kommer inte ihåg just nu vad den heter) där också de mycket kompetenta skådespelarna också har sex på riktigt.
I det vi kallar för porrfilm är det ju sex för sexets egen skull, och det är en helt annan sak.
Ja, riktigt bra amatörporrsajter är svåra att peka ut, iaf om de ska vara gratis. Men betalsajter brukar borga för en högre kvalitet. Jag ska ta mig en funderare. Jag har mest lärt mig att sålla bland utbudet och hitta det jag gillar, och då blir det att titta på 20 skräpfilmer för att hitta en bra, eller ännu värre. (Man behöver ju sällan titta så många sekunder innan man kan genomskåda skräpet.)
Men jag kan omedelbart tipsa om en alldeles underbar sajt som heter Beautiful Agony (Vackra plåga, eller dödskamp. La petite mort – den lilla döden! 🙂 ). Det är en betalsajt. Denna sajt har bara en enda typ av filmer, nämligen filmer på människor som onanerar. Och man ser bara ansiktet, inga bröst eller könsdelar.
Jag tycker konceptet är genialt! Det är fantastiskt att se ansiktet på en människa som njuter, och resten får man föreställa sig själv! http://beautifulagony.com/public/main.php
6/01, 2009 den 9:20 f m
Tell Me You Love Me heter den, serien som du glömt namnet på.
Ja, just den här oerhört artificiela indelningen mellan kulturmedia som innehåller sex, och det som inte gör det, är förstås helt nipprig. Men detta är ju det logiska resultatet av en värld som styrs av sexfientlig ideologi.
Luis Bunuel, den gamle spanske surrealistiske filmaren, gjorde ju en väldigt rolig kommentar till den här idén om att vissa saker är privata, och vissa är offentliga. Ett middagssällskap sitter på toalettstolar vid bordet, men går undan i små bås för att äta.
Jag har sett Beautiful Agony, och länkar till den från Cirkus Eros sedan länge. Spännande koncept!
9/01, 2009 den 10:44 e m
Spelaren tar upp intressanta frågor i och med sina uppställda kriterier på amatörfilm. Vad är egentligen amatörporr? Var skall gränsen dras? Detta har ju i sin tur betydelse för vilken utveckling vi kan förvänta oss inom branschen.
Personligen håller jag (i all ödmjukhet 😉 inte med om kriterierna:
”1. Alla aktörer ska vara medvetna om att de filmas, och godkänna att filmen visas offentligt.”
Detta tycker jag inte gör filmen vare sig mer eller mindre amatörproducerad. Dock skulle en icke-godkänd publicering rimligtvis göra filmen olaglig, åtminstone enligt svensk lag (även om jag inte är en expert på området).
”2. Alla aktörer ska ha utbyte av det de gör under filminspelningen.”
Det här är vacker tanke, men jag tycker inte den har något att göra med om en film är ”amatörporr” eller ej. Får inte folk ge oralsex? Får inte folk göra porrfilm med syftet att kanske till exempel visa upp en ”snygg” show för att egga tittaren, utan att själva nödvändigtvis få orgasm i varje scen? Jag kan tänka mig att folks exhibitionistiska ådra i sig kan vara nog motivation för vissa människor att vilja spela in en snutt.
”3. Ingen utomstående får filma.”
Detta tycker jag också är en olycklig begränsning. Ett par kanske vill låta en sexkompis sköta kameran? Jag har bara haft sex med min flickvän, men det finns bevisligen par som har en betydligt mer ”tillåtande” inställning till att släppa in fler människor i sitt sexliv.
Jag förstår dock Spelarens tanke, att få en så ”äkta” amatörporrupplevelse. Svenssonsex som det troligtvis är mest. Men jag tycker också att det vore en väldigt begränsande – och kanske till och med nedlåtande – inställning, då jag tror att folk i gemen kan hitta på så mycket mer. 🙂 En mer tillåtande definition av amatörporr tycker jag kunde vara dels att filmen är gjord i icke-komersiellt syfte, dels att ”aktörerna” inte är eller har en bakgrund som professionella porrskådisar.
Kanske du har något förslag eller tanke om gränsdragningen, Carl Johan? Du har säkerligen personligen kommit i kontakt med många glada amatörer i dina dagar? 🙂
9/01, 2009 den 11:55 e m
Ja, om man vill kan man ju alltid hitta på lite ”dogma”-regler för sig när man gör film – eller vad för slags konst man nu ägnar sig åt. Det är ju en rätt skön paradox det där att begränsningar kan vara oerhört kreativitetsbefrämjande. Om jag ger dig en jättemålarduk och tusen olika färger, och ger dig instruktionen ”måla vad fan du vill”, så kan det bli ganska tomt. Men om jag ger dig en blå krita och ett papper i storlek A5, och ber dig att gestalta en kackerlackas själsliv, så kommer kreativiteten att blomstra.
Så om man frivilligt lägger på sig alla dessa begränsningar kan det förstås bli väldigt intressant.
Eller så blir det bara trams.
Lars von Trier hittade på det här ”dogma”-begreppet, men han har ju aldrig själv följt alla dessa regler till punkt och pricka, så man kan väl se det som en uppsättning förslag.
10/01, 2009 den 12:59 f m
Apropå definitionerna av ”riktig” amatörporr, så vill jag kort kommentera dem också:
1. Alla aktörer ska vara medvetna om att de filmas, och godkänna att filmen visas offentligt.
Ja, det kan jag hålla med om, inte minst utifrån min grundinställning att alla handlingar människor emellan (inte bara sexuella) bör bygga på samtycke. Dessutom tycker jag att detta naturligtvis inte bara ska gälla amatörporr, utan all porr. Undantag måste förstås göras för t.ex. dokumentärfilmer som innehåller folkmassor. Det är helt omöjligt att filma en trafikstockning, utifrån premissen att samtliga som deltar i denna trafikstockning för det första är medvetna om att de blir filmade, och dessutom ger sitt godkännande för visning.
2. Alla aktörer ska ha utbyte av det de gör under filminspelningen. (Kan ibland vara svårt att avgöra!)
Alla som väljer att delta i något, att göra något, gör det för att de förväntar sig att få ut något av det. Och alla får något ut av det, fast kanske inte alltid det de har förväntat sig. Detta är i själva verket en väldigt vag och otydlig formulering, som egentligen kan skippas, eftersom det viktigaste i denna punkt omfattas av den första punkten.
3. Ingen utomstående får filma. (Visa undantag kan göras från detta) I praktiken innebär detta att kameran står på stativ eller handhålls av de som själva är agerande.
Detta är en skum idé. Vadå utomstående? Vad betyder utomstående? Utomstående på vilket sätt? Någon som aktörerna inte känner? Om det är en kompis som filmar? Är han/hon utomstående?
Amatör betyder ordagrant ”den som älskar”, och det tolkas vanligen som att man gör det man gör (spelar tennis, musik, teater, porrfilm etc.) för att man älskar det, inte för att tjäna pengar.
Så om aktörerna och filmaren spelar in film utan vinstintresse, kan man rätt snabbt etablera att det handlar om amatörporr. Det räcker som definition.
Allt det andra är bara utsmyckning.
18/01, 2009 den 8:16 e m
De regler jag satte upp för god amatörporrfilm är givetvis mina egna högst personliga, och jag har inga synpunkter på att andra människor har andra kriterier, det är den naturligaste sak i världen. Det jag beskriver är helt enkelt det jag behöver för att själv kunna finna nån slags trovärdighet i begreppet amatörporrfilm.
Jag vill inte pracka på någon annan mina åsikter, men jag kan utveckla dem litegrann:
”1. Alla aktörer ska vara medvetna om att de filmas, och godkänna att filmen visas offentligt.”
Jag gillar helt enkelt inte att människor utnyttjas, och då blir detta en konsekvens.
”2. Alla aktörer ska ha utbyte av det de gör under filminspelningen.”
Samma sak här, ingen ska utnyttjas. Dessutom blir filmen meningslös för mig att se på om jag uppfattar att någon medverkande bara ”ställer upp” eller helt enkelt är mer eller mindre tvingad till det.
Här är gränserna ganska flytande och det finns hela genrer där hela filmen är uppbyggd kring att driva en människa, oftast en kvinna, till att göra något hon inte från början har tänkt sig. Situationen kan t.ex. vara att en kvinna, kommer till en studio med överenskommelsen att hon ska nakenfotas. Från det att hon kliver in så filmas hon. Kameran är inte dold. Det kan vara endast en man i rummet, men ibland finns det minst en till. En filmar och en tar stillbilder. Under tiden som hon börjar klä av sig tar de upp frågan om hon kan tänka sig att dessutom ställa upp på att ha sex framför kameran. Med ett betydligt högre gage går kvinnan med på det hela och hon har sex med en eller flera män.
I hela den här situationen så är det inbyggt flera olika komponenter som jag inte gillar och man kan verkligen diskutera hur frivilligt det hela är från kvinnans sida, och det skiner igenom med all önskvärd tydlighet att hon inte njuter särskilt, och nån skådespelare är hon inte heller. Det hela är en för mig mycket olustig situation och jag vill inte se såna filmer och betecknar dem inte som god amatörporr även om såväl filmarna som kvinnorna är taffliga amatörer och på ett eller annat sätt godkänner det hela och är med av fri vilja. Men för den som tänder på situationer där direkt eller indirekt tvång ingår så är detta naturligtvis upphetsande.
En annan typisk genre är där en kvinna kommer till en anställningsintervju och så tvingas hon till sex under förespegling att hon endast då kan få jobbet.
I kontrast till dessa vill jag ställa denna situation: Ett par människor, som åtrår
varandra, bestämmer sig gemensamt för att filma när de har sex. De njuter båda av det och det syns på filmen.
“3. Ingen utomstående får filma.”
Detta är helt enkelt en slutsats jag har dragit av att se rätt många ”amatörporrfilmer”. Så fort nån som inte själv deltar (det kan vara fler än två som har sex med varandra och växla om att hålla i kameran) så är det inte heller längre en film som uppfyller de övriga kriterierna. Att ingen annan än de som deltar i sexakten är helt enkelt en slags kvalitetsstämpel.Min erfarenhet!
Jag definierar alltså ”utomstående” som någon som smygfilmar eller filmar öppet utan att delta.
Nu var det ju amatörporr det hela gällde, vanligt ”hederligt” folk som lägger ut sina privata filmer och bilder på nätet.
Sen kan spelfilm vara riktigt bra också, men det är en annan sak.
18/01, 2009 den 8:34 e m
Rättelse! Det här stycket innehöll en massa fel och otydligheter och rättas här:
Detta är helt enkelt en slutsats jag har dragit av att se rätt många “amatörporrfilmer”. Så fort nån som inte själv deltar håller i kameran så är det inte heller längre en film som uppfyller de övriga kriterierna. (Det kan vara fler än två som har sex med varandra och växla om att hålla i kameran; det är naturligtvis OK!) Att ingen annan än de som deltar i sexakten filmar är helt enkelt en slags kvalitetsstämpel. Min erfarenhet!
19/01, 2009 den 11:12 f m
Som sagt, alla har sina idéer och smakriktninigar, och det är väl itne så mycket att säga om det.
För mig betyder amatörporr bara en sak – och det är att ingen får betalt. Det är allt.
Sen tycker jag att det är självklart att alla inblandade ska vara med på det – samtycke är för mig en helig princip som jag INTE gör avkall på