En brutal slagserie av Paolo Roberto – militant antifeminist

I radioprogrammet P3 Populär intervjuades Paolo Roberto av reportern Hanna Fahl, och så hettade det plötsligt till, när reportern aningslöst ställde frågan ”Hur ställer du dig till feminism?”. Paolo Roberto sade nämligen precis vad han tyckte och tänkte, och det var inte så skoj för den stackars reportern, som blev så upprörd att hon försökte undvika ämnet (hur korkat är inte det, på en skala?). Men det lät Paolo Roberto henne inte göra – han vevade på, och utsatte fröken Fahl för en verbal slagserie som hon förmodligen fortfarande inte har hämtat sig ifrån.

Denna intervju var så otroligt rolig, att jag publicerar den rakt av här på TantraBlog. Jag har för övrigt snott transkriptionen rakt av från SvD:s ledarblogg. Tack för den, SvD!

– Hur ställer du dig till feminism till exempel?

– Jag är militant motståndare, det finns militanta feminister jag är militant motståndare till feminism.

– Men gud hur menar du då?

– Jag tycker att det är en extrem vänsteridé om jämställdhet med alla galna queerteorier. Vadå att kön är bara en konstruktion? Det ju bara nån som bara har suttit på universitet och snackat med andra såna här queerteoretiker tro. Det är väl bara att öppna fönstret och sticka ut huvudet så ser man hur världen funkar så ser man att det är skillnad på män och kvinnor. Det är skillnad på vår biologi, det är skillnad på vår muskulatur, det är skillnad på våra hjärnor. Det är annorlunda.
Däremot är jag en militant jämställdhetsivrare. Det är väldigt väldigt viktigt att vi är jämställda. Men det finns en jätteskillnad.
En gång i tiden skulle jag ha kunnat säga i feminismens linda att jag nog var feminism, men ju mer det har blivit ockuperat, det har blivit taget av de här militanta vänstermänniskorna

– Men det finns ju människor som kallar sig feminister i alla politiska läger..?

– Ja, men feminism för mig det är Gudrun Schyman och alla de här extrema vänsterfanatikerna. Det är bara att titta på sånt här som föräldraförsäkringen, jag menar, vem är det som är hemma med barnen? Kvinnor vill ju vara hemma med sina barn och vi delar hyfsat lika folk i Sverige och vi är världens mest jämställda land men svenska män får ju bara skit liksom.

– Oj oj oj, alltså jag blir lite upprörd nu, fast jag tror att vi ska lämna det här ämnet.

– Nänä, jag kan diskutera det med dig när du vill för jag har rätt! Och jag ser ju det bara på dina händer nu att du blir upprörd. Det är för att du jobbar på Sveriges Television och här tycker alla som dig och så går du ner på fiket här och så tycker alla som dig och så diskuterar man aldrig saker fullt ut och man möter aldrig folk som tycker annorlunda och då blir man bara cementerad i sin idé om hur saker och ting i världen ska vara och det är inte bra. Det är farligt för Sverige.

– Så du är inte för t.ex. delad föräldraförsäkring?

– Jag är väldigt för det. Men folk ska välja själv. Det är en väsentlig skillnad. Jag är också demokrat.

– Tror du inte att samhället behöver puffa på jämställdheten då?

– Jag kan berätta så här. Vet du vad den största tjänsten man skulle kunna göra jämställdheten är? I snitt är män fyra år äldre än sin partner och då har man kommit fyra år längre i karriären. Sen när man ska välja i ett par vem som ska vara hemma, då väljer man den som man rent ekonomiskt tjänar på.

– Men är inte det taskigt då, att pengar ska avgöra vem som får hänga med sin unge?

– Jo, det är det. Men så är världen. Pengar är pengar. Sen vill jag säga så här också. Min fru var hemma med våra barn. De första 6 månaderna då ska man ju vara hemma för då ska man amma. Ska pappan ta över då när det roliga börjar? När man får sova på nätterna, när man får gå ut och dricka öl, sitta på nåt fik med barnet och dricka cappucino? Fan, då tycker jag att mamman ska få vara hemma och vila upp sig. Om hon vill. Men om man vill det så måste man få dela upp det själv. Varför kan man inte prata om det här i sitt förhållande?Om min fru hade velat att jag skulle vara hemma då hade hon sagt till mig: Paolo nu får du vara hemma, nu är det min tur att jobba!

– Ja, fast jag kan tycka att samhället verkligen behöver hjälpa till för att folk ska….

– Varför då? Varför kan inte du prata med din kille? Då kanske du ska byta kille i såna fall.

– Mmmja, men nu pratar jag inte om mig personligen….

– Nä, men vem pratar du om då?! Det är intressant med feminismen som alltid pratar åt andra. Nu får du väl prata för dig själv!

– Okej men till exempel om det skulle vara en ekonomisk fråga, då skulle ju jag jobba och så skulle min kille vara hemma för att jag tjänar mer pengar.

– Jamen bra, då får du göra som du vill, och så får jag göra som jag vill.

Klockren knock-out, Paolo Roberto!

tunn linje

Andra som bloggat om samma sak:
SvD:s ledarblogg, Edvin Ala(m), Spridda skurar, Heimdalbloggen, Pooma, Peace, Love & Capitalism, Cavalcare la Tigre, frucallhammars blogg, Mellan hägg och syrén, Pophöger, Tankar…, Gröna Realisten

Foto av Paolo Roberto: Maja Suslin/Scanpix

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Feminism, Frihet, Jämställdhet, Lagstiftning, Livsåskådning, Politik, Samhälle, Sexualpolitik, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

21 kommentarer på “En brutal slagserie av Paolo Roberto – militant antifeminist”


  1. […] Jag håller med honom om allt detta, och det är uppfriskande att se det övervägande positiva mottagande intervjun fått både inom bloggvärlden och på internetforum. Mängder av bloggar hyllar honom nu, exempelvis Grönarealisten där man i kommentarerna tar upp den intressanta och synnerligen relevanta problematiken i hur goda idéer förr eller senare alltid tycks spåra ur och kapas av extremister (i det här fallet feminismen av likhetsfeminister, Schyman, Rosenberg & co). Innan jag hann skriva det här inlägget snappades nyheten också upp av den synnerligen trevliga TantraBlog. […]

  2. Besökaren Says:

    Detta var bland det bästa jag läst på länge. Det trodde jag inte om Roberto 😀


  3. Nä, det var verkligen synnerligen slagfärdigt. Tuff kille med integritet.

  4. Christine Says:

    Gud så bra sagt! Jag håller med honom om allt! Precis min ståndpunkt när det kommer till det här med föräldraledighet.
    Låt varje familj bestämma själva för guds skull, inte ska storebror staten komma och peta i allt vi gör! Snart ska de väl bestämma hur ofta vi ska ha sex i veckan, bara för jämställdhetens skull…


  5. Det är väl detta som förhoppningsvis skulle kunna bli nästa politiska trend – bort med fingrarna!
    Politiker är fantastiskt duktiga på att lägga sig i människors förehavanden, utifrån en tankegång att folk är så okunniga och dumma att de måste hjälpas tillrätta.
    Det är gränslöst arrogant och självöverskattande att ens antyda sådant.

  6. Niclas Says:

    haha. Klockrent! Det här måste jag sno till min blogg! 🙂


  7. Ja, det tycker jag att du ska göra – jag har själv snott det, så det är väl bara att sno det vidare…


  8. […] är frivilligt. Det är den inblandade individen som avgör om det är frivilligt eller ej, inga rättstrogna feminister som vet att ”ingen kvinna kan vilja…”. Förslag som bygger på synsättet att kvinnor ska […]

  9. Trolle Truls Says:

    Hahaha, klockrent av Paolo! Hanna Fahl är i särklass den mest monotona och tråkiga radioreporter i landet och dessutom en så typiskt 08-självupptagen blåst brutta.

    Sicken käftsmäll! Paolo är numera min idol! 😀

  10. John Says:

    Vanligtvis tycker jag inte Roberto ger ett särskilt intelligent intryck. Men i denna fråga var han verkligen insatt. Utöver det tycker jag han får 5 stjärnor av 5 möjliga för sitt raka språk som saknar motsvarighet hos SVT PK, elit.

    Skulle vara intressant att få höra en slagserie med Roberto i andra ämnen när han är lika påläst. Så Roberto, lägg ner matlagningsprogrammen och gör det du är bäst på istället…

  11. Danne Says:

    Underbart!

  12. Einrider Says:

    Snacka om Knock Out XD

  13. mieitte Says:

    Det där var verkligen bra av Paolo för nu dryga ett år efteråt börjar man känna att feminismen håller på tappar mark överallt.
    För ett halvt år sedan var det fortvarande på vissa feminist forum ett måste åsikt att föräldrarna ska
    t ex. dela VAB 50/50 utan pardon.
    Jag vet ett forum där militanta moderator styrde debatterna i feministisk rikning så hård att ledningen för serven blev tvungen att stänga Feminism forumet helt och hållet.
    Grym eftersmak ty yttrandefriheten sattes ur spel.

  14. Krasse Says:

    Lätt för honom att snacka om att folk får välja själva. Ja, då kan vi fortsätta ha att män enbart tar ut 20 % av vab och låter kvinnan sköta allt hushåll. För om hon inte säger ifrån, ja då får hon skylla sig själv. Genusteorier är ju bara påhitt, att barn uppfostras i roller.

    Men då ska män heller inte få rätt till sina barn vid vårdnadstvister eftersom de bara tagit 20 % VAB och låtit kvinnan ta resten, hur mkt bryr man sig då? Så kan vi gå tillbaka till 50-talet.

    Trist..


    • Nu är det ju tyvvärr så att kvinnor fortfarande slentrianmässigt tilldöms vårdnaden om barn, vilket innebär att vid vårdnadstvister så får kvinnorna vårdnaden i ca 95 % av fallen.
      Kvinnor ses alltså fortfarande per automatik som bättre föräldrar, bara genom att vara kvinnor.
      Och det kan man ju ifrågasätta hur smart det är.

      Ditt resonemang, Krasse, utgår uppenbarligen från ett paternalistiskt vänsterperspektiv, i vilket staten alltid är överordnad individen, och individen klarar inte av att sköta sitt liv, utan måste styras och hjälpas tillrätta av myndigheterna. Jag delar inte denna ståndpunkt.


  15. Det som splittrar oss!

    Framåt!

  16. Antifeminist Says:

    […] Läs mer* Antifeministisk blogg * Lite tydliga antifeminister […]


  17. […] är frivilligt. Det är den inblandade individen som avgör om det är frivilligt eller ej, inga rättstrogna feminister som vet att ”ingen kvinna kan vilja…”. Förslag som bygger på synsättet att kvinnor ska […]


  18. […] fullträffar. Jag inkluderar en något inkomplett transkribering av samtalet direkt taget från Tantra Blog (i sin tur tagen från SvD’s ledarblog där jag dock inte återfann texten): – Hur ställer […]


Lämna en kommentar