LIQUIDROM – skönt badhus i Berlin

Liquidrom

Redan de gamla romarna hade förstått nyttan och glädjen i luxuösa badhus – termerna, med sina ånguppvärmda golv, bassänger i olika temperaturer, bastubad, massage m.m. Nutidens Spa-anläggningar bygger med andra ord på mångtusenåriga mänskliga traditioner. Vi människor mår helt enkelt väldigt bra av vatten, värme och vila, och det har vi alltid gjort. Och några som verkligen har fattat det här är tyskar.

Liquidrom

Jag har skrivit om tyska badhus tidigare här på TantraBlog, i inlägget ”Paradiset på tyska badhus” (för snart två år sedan), då om det makalöst häftiga SchwabenQuellen i Stuttgart, som saknar motstycke i Sverige, och förmodligen i resten av världen. Men – det är inte SchwabenQuellen denna bloggpost handlar om.

Liquidrom

För några dagar sedan var vi i Berlin, för att delta på Touch & Play Festival (som jag redan har skrivit om i ett tidigare inlägg). Jag frågade då en trevlig berlinare (Felix Ruckert) om det fanns EN sak som vi bara INTE får missa när vi nu var i stan. Då rekommenderade han badanläggningen LIQUIDROM. Så vi tänkte att det måste nog vara en bra grej. Och vi blev inte besvikna.

LIQUIDROM är en betydligt mindre anläggning än det svulstiga SchwabenQuellen, men väldigt fin, och fullt tillräcklig för en överdådig badupplevelse. Rent estetiskt är hela badet sparsmakat, i mörk sten, frostat glas och trä, i en japanskinspirerad stil (lite som en miniversion av Yasuragi på Hasseludden, fast elegantare), och det känns väldigt harmoniskt.

Utsidan är mer expressiv, och inrymmer även en event-, konsert- och konferensanläggning, kallad TEMPODROM. Som en stiliserad version av ett cirkustält sträcker sig byggnaden mot himlavalvet med sina karakteristiska spetsar. Denna byggnad skiljer sig från mängden.

Tempodrom

Det finns flera olika bastuvarianter på LIQUIDROM – saltbastu, ångbastu (ångan doftade pomerans!), torrbastu – och allt från heta bad till kalla, inomhus som utomhus (det är häftigt att sitta i en het bassäng med den kalla nattluften runt huvudet). Man kan också få flera olika sorters massage, och man kan sitta i baren och ta en drink, eller kanske ett glas vin – eller mineralvatten.

Som kronan på verket har badhuset en stor, varm saltvattenpool under ett runt valv, med stämningsfull musik som spelas under vattnet. Ja, man kan ligga och flyta runt med öronen under vattenytan, och det enda man hör är just musik, medan ögonen får sitt genom en stilla ljusshow med växlande abstrakta färgeffekter och mönster i taket. Fantastiskt. Vackert för ögonen, och ljuvligt för öronen…

Liquidrom

Tyskarna är som regel mycket pragmatiska, och har en betydligt mer avslappnad syn på kroppen och nakenhet än vi svenskar. Det är delade omklädningsrum, men gränsen är rätt lös, eftersom man ser in till varandra. Inga mellanväggar. Och i bastuavdelningen är alla nakna tillsammans. Ingen uppdelning där. I bassängerna har man baddräkt, men det är nog mer av hygieniska skäl än ”anständighet”. Eller så tänker man bara rent pragmatiskt att just denna klädkod passar en viss publik.

LIQUIDROM är alltså inte riktigt lika liberalt som det helnudistiska SchwabenQuellen i Stuttgart, där de bara har en ”textildag” i månaden (enda dagen då det är tillåtet att ha badkläder), för de allra blygaste. Men även på det striktare LIQUIDROM har man en betydligt friare syn på nakenhet än på de allra flesta bad i Sverige. Modellerna på hemsidans reklambilder (som jag också använder här) är mer påklädda än man behöver vara i verkligheten, om man säger så.

Liquidrom

Dessutom har tyskarna en liberalare syn på alkohol (du kan köpa vin och sprit i mataffären, jourbutiken – ja t.o.m. på vilken bensinstation som helst!), vilket innebär att man kan ha en bar mitt i badhuset, med vad vi svenskar skulle kalla fullständiga rättigheter. I Tyskland finns inte det begreppet – där serverar man vad man vill. Ett glas vin efter bastun? Vassego.

Liquidrom

Det känns väldigt skönt med denna odramatiska och praktiska syn på nakenhet och kroppar, inte minst eftersom jag och Jennie då kan ha en hel gemensam upplevelse, både bada och basta tillsammans, och inte behöver dela upp oss på varsin avdelning, bara för att vi vill basta.

Det är så fantastiskt onödigt, och reaktionärt, att man på svenska badhus fortfarande underhåller den här hopplöst gammalmodiga, neurotiska gymnofobin (nakenskräcken), samtidigt som man ändå kan vara mer lättklädd på ett badhus än på de flesta ställen. I Sverige skall dock de små meningslösa tygbitarna prompt sitta på plats – annars kan det ju hända… att… eh… hmmm… – ja, vad kan hända egentligen?

Liquidrom

Som avslutning på vårt sköna badhusbesök fick vi en härlig hudkur i torrbastun. En badvärd hällde vatten med eukalyptusolja på de heta stenarna, för att strax därpå kraftfullt vifta runt den heta, fuktiga, eukalyptusdoftande luften i bastun med en handduk. Hett och skönt! Sen fick vi uppleva något som jag i alla fall aldrig har prövat förr. En honungsinfusion.

Efter att ha blivit grundligt bakade, fick alla badgästerna kliva ur bastun, och så fick vi varsin kopp med flytande honung att smörja in sig med över hela kroppen. Där stod vi och geggade in oss – och Jennie och jag smorde förstås in varandras ryggar. Sen gick vi alla in i bastun igen, kladdiga och söta (ja, man måste förstås sitta på en handduk), varpå badvärden gjorde om proceduren med handduken och eukalyptusångan. Sen var det dags att duscha av sig. Och se – efter denna honungsinfusion kändes huden len och fin som en bebisrumpa. Hade vi kommit någon timme tidigare till badhuset hade vi kunnat få en saltinfusion också. Men det får bli nästa gång.

Liquidrom

Denna gång var vi bara där i två timmar, men nästa gång ska vi nog ta den lite dyrare fyratimmarsvarianten. Då hinner vi softa mer, ligga i vilstolar, meditera, slappa, basta, plumsa och bara må bra. Och kanske ta ett glas vin. Skönt ställe. Om du ska till Berlin – missa inte LIQUIDROM!

Liquidrom

Nu hoppas jag bara att någon framsynt badentusiast skapar en badanläggning av liknande kaliber i Sverige också – varför inte i Stockholm? Just det här med nakenheten, det skambefriade i att umgås avslappnat och behagligt i det mest naturliga tillståndet, män och kvinnor om vartannat, det är något jag saknar här i Sverige.

Det skulle också vara enormt trevligt med badhus som inte känns som kommunala industrianläggningar – stora, ekande, asketiska, fyrkantiga hallar. Visst – de är lättskötta, praktiska och hygieniska. Men tråkiga och ogästvänliga. Vitt och blått kakel i all ära, men varför inte skiffer och mörkt trä? Rött och guld? Kristallkronor och palmer? Mjuk musik, doftlampor? Relaxavdelningar med verkligt bekväma vilstolar? Runda eller organiskt formade bassänger? Är vi fortfarande allt för protestantiskt asketiska och Jante-programmerade för att omfamna sådana tankegångar i Sverige?

Vad tror du? Vem börjar?

Liquidrom

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Hälsa, Kärlek & sex, Nudism, naturism, Politik

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

26 kommentarer på “LIQUIDROM – skönt badhus i Berlin”

  1. Arne Says:

    Har inte besökt Liquidrom som har strängare klädkod än många andra tyska bad. Rekommenderar Kristalltherme Ludwigsfelde för den som är i Berlin. En stor anläggning med massor av bastur, och stor pool med poolbar. Allt helt utan störande kläder, bara i restaurangen förväntas man ha badrock eller handduk.
    Två mil söder om Berlin, med utmärkta tågförbindelser.


  2. Det ska jag komma ihåg om vi åker till Berlin igen.

    Jag hittade t.o.m. en länk via Google:
    http://www.kristall-saunatherme-ludwigsfelde.de/

    Ja, det var lite märkligt att vi kunde stå helt nakna på ett ställe, och så flyttade vi oss tre meter, och då ska man ha baddräkt igen. Fast man syns lika bra var man än står.

    Så klädkoden kändes lite förvirrad på LIQUIDROM, det måste jag erkänna. Men det var i alla fall helt fantastiskt, och ett superlyft jämfört med svenska kakelhallar…

    Något jag skulle tycka vore helt fantastiskt vore ju om t.ex. Yasuragi på Hasseludden skulle kunna tänka sig att ha åtminstone en dag i veckan då detär helnaket och könsblandat i alla badavdelningar.

    • Arne Says:

      Ja, då skulle vi säkerligen infinna oss. Men nu nöjer vi oss med de tyska bastukvällar med Aufguss som Massageterapeuternas Spa i Västerås håller varannan torsdag. Inga badkläder är tillåtna, man har Aufguss i bastun tre gånger, det finns ångbastu och bubbelpool. Det är trevligt, man lär känna nya människor och kan ta med sig mat och dryck och röra sig fritt utan kläder. Har skrivit om det på min blogg. Nästa gång är nu på torsdag.

  3. Anders Says:

    Hej och tack för ett lysande tips, nu är det bara att hoppas på en Berlinresa med barnvakt då…
    Då kan jag passa på att tipsa tillbaka om en relax i mindre storlek här hemma som kör ”tysk afton” varannan torsdag och det är ju en bra början, kanske kan det få någon mer att haka på. Det är massageterapeuterna i Västerås som har det.
    Deras sajt: http://www.massageterapeuterna.se
    Min recension: http://livsnaturist.blogspot.com/2010/04/massageterapeuterna-i-vasteras.html
    Sen är det ju så att det anordnas bad i en del badhus runt om i landet, iallafall vintertid. I Stockholm finns EOS som badar i Svedmyra och i Uppsala finns Badstugan som badar på Svettis. Information finns under ”Agenda” på naturisten.se.
    Men du har helt rätt i att det behövs fler och helst ett som kör kontinuerligt och inte bara vissa datum.
    Sen angående hygien och badkläder så är det bättre att bada utan klädsel i renade bassänger (också) då filtren annars måste ta hand om en ökad andel textilfibrer, och badkläderna hindrar knappast något från att komma ut i vattnet. Snarare tar de med sig en massa snusk som gömmer sig i dåligt rengjorda badkläder.
    I övrigt vill jag återigen tacka för en bra och uppfriskande blogg!


    • Tack för alla tips! Vi får väl åka till Västerås nån dag…

    • Pelle Says:

      Vi gillar aufgussen hos Massageterapeuterna i Västerås och har varit där nästan varje gång sen de började. Enligt uppgift fortsätter de fram till midsommar, torsdagar udda veca mellan kl 17 och 22. Efter semestern kanske det blir varje torsdag. Det beror väl på vilket intresse som finns.

  4. Josef Boberg Says:

    ”…Vad tror du? Vem börjar? …”

    Hmmm… – Carl Johan – Du är den obotlige optimismen personifierad när det gäller nakenhet som OK i Sverige.

    Dock… – jag tror ej att jag får uppleva det under min återstående livstid i kött, tyvärr tyvärr… 😥 – men jag uppskattar MYCKET att Du drar åt rätt håll.

    Hur skall Wi annars någonsin kunna bli NATURLIKA vänner med oss själva och varandra – ifall Wi känner någon form av ett uns av skuld och/eller skam över wåra kroppar befriade ifrån klädtrasor ❓

  5. Bengt Says:

    Jag vet inte om jag är en framsynt badentusiast, men jag har badat mixad bastu varje vecka i 10 år.
    Jag var med i en förening med tillgång till flera hus. Jag föreslog att vi skulle bygga en bastu. Det tyckte de andra var en bra idé, men de hade inte tid att göra det och det fanns inte pengar i föreningen för att bygga den. Så om jag ville ha en bastu fick jag lägga ut pengar själv och bygga den själv. Jag gjorde det och tog en liten avgift per badande för att få tillbaka pengarna.
    Vi hade bastukväll varje fredag i flera år. Björkrispiskning, honungsinsmörjning, healing, lerinsmörjnig, m.m. ingick för de som ville. Det blev många gäster genom åren, några stamgäster andra mer tillfälliga. Jag tror att majoriteten var tjejer. De flesta hade inga problem med att vara naken i mixat sällskap.
    Av olika anledningar har jag övergått till att bada bastu i en annan bastu, som också är mixad.
    Det jag menar är att ett gäng entusiaster kan sätta igång badanläggningar a la tysk modell, men i mindre skala när som helst. Ju fler entusiaster det blir, ju större anläggningar kan skapas.


    • Ja, det är ju så det måste börja – med privata initiativ. Man kan inte vänta på att kommunala bad ska ändra policy. Då får man vänta länge.

      Mer av den varan!

      Men… finns det något liknande i Stockholmstrakten, det undrar jag…?

      • Anders Says:

        Vi får väl gå ihop ett gäng och annonsera ut via våra bloggkanaler. Till en början kan vi ju hyra den där flytbastun som finns.
        Kajka runt i centrala stockholm och njuta en kall öl eller vad man vill och basta och bada helt utan kläder med likasinnade låter som en helt ok kväll för mig.
        Vad säger ni? När hyr vi?
        http://www.oppethav.se/comers/pages/showpage.jsp?page_cd=A.PRODUCTINFO.PAGE&product_cd=TEST2&country_cd=se&destination_cd=STO&resort_cd=STO&menuid1=496712


        • Åh! Jättetrevlig idé!

          Hyra flytbastu och köra sån där ”aufguss”, honungsinpackning, lera eller vad helst man nu gillar. Kanske massagetema? Växla mellan att basta, bada och massera?

          Bra grej.

          • Anders Says:

            Söndag den 18:e Juli är utlyst som ”Badräktsfria dagen” av spanska naturistförbundet. Skall vi boka den då och se hur många vi får ihop.
            Du har ju rätt många läsare på dina olika bloggar. Jag minns hur mina stats hoppade upp ett rejält snäpp när du länkade från naken.it. 🙂
            Jag kan bidra med att få in en blänkare på naturisten.se och min egen blogg.

            De här skall ju ha 5000:-. På 20 pers blir det 250 per skalle. Men då skall det moms på det.
            Det kanske finns andra att välja på också.


          • Vi kan tyvärr inte just det datumet, eftersom vi då är med på Sexsibilityfestivalen på Skeppsuddens kursgård.

            Men det finns säkert andra tillfällen vi kan hitta.

          • Anders Says:

            Ok, jag är obokad hela sommaren. Kom med ett motförslag 😉


          • Juni och juli är fett överbokade, men augusti kan fortfarande erbjuda en och annan lucka – inte de första två helgerna, dock.

          • Anders Says:

            Oj, jag missade ditt svar, fick inte nåt ping om det.
            Jag har hittat en annan uthyrare som ”bara” skall ha 2.995:-/dygn. http://www.hyrbastuflotte.com/
            Så det gäller väl bara att hitta ett datum då? 😉 Helg eller vardag?


          • Alltså, räkna inte in mig i någon planering, för i sommar är jag helt galet upptagen.

            Nu blir det förmodligen ytterligare en kurs i augusti, då vi är i Frankrike en vecka, och dessutom är det som bekant val i september, och eftersom jag är riksdagskandidat för Piratpartiet så kommer jag att vara väldigt engagerad.

            Gives en lucka så är jag gärna med, men det är ingen bra idé att räkna med mitt deltagande.

            Kan vara bra att ha med i beräkningen.

          • Anders Says:

            Nejdå, blir det nåt så lägger jag upp det antingen via facebook eller på bloggen/naturisten. De som vill får komma. Det återstår att se hur en annans sommar blir. De tenderar ju att ta slut innan de börjar.
            Hoppas du får lite ledig tid att njuta av sommaren också i allt jobb, fast du verkar ju vara en sån som sett till att ha ett njutbart arbete 😉


          • Det tycker jag låter helt perfekt.

            Är vi kompisar på Facebook?

  6. karinyngman Says:

    Vilket underbart ställe! Jag blir avundsjuk – med eller utan baddräkt! Tycker det är rätt bekvämt med baddräkt – utan att vara speciellt pryd… Men inte i bastu!
    Det måste ha blivit mer laddat med nakenhet i Sverige de senaste åren. När jag var med en jämngammal ”tant” i badhuset för något år sedan var vi nakna, medelålders kvinnor omgivna av idel baddräkts- och handduksinklädda unga tjejer i omklädningsrummet. För min mor som är 80-plus har det alltid varit avskilda badstränder där man kan bada naken som har gått före ställen där man måste ha baddräkt. Så hela min uppväxt var det mest nakenbad som gällde. Och givetvis naket i damavdelningens ”tvagning” i badhuset! Det gick väl omkring stränga badvakter och bannade dem som fuskade 🙂

  7. pärlbesatt Says:

    Skulle kunna åka till stan bara för att gå på det! Vad fantastiskt det såg ut. Tack för tipset!

  8. Lars L Says:

    En och annan svensk tycks vara intresserad av att bada/basta naken. Konstigt nog verkar detta anses som någon udda sysselsättning här i Sverige.
    Tag en 2-dagarstur till Berlin t.ex. med SJ nattåg från Lund eller med billig buss Köpenhamn-Berlin (från cirka 190 svenska kronor). Boka hotell på nätet, rummen är mycket billigare än i t.ex. Stockholm eller Köpenhamn. Besök ett antal kommunala eller privata bad med sauna-avdelningar, där de flesta tiderna i sauna-avdelningen är mixade och naket. Välj bad t.ex. på denna länk där det också finns panoramabilder, tider och priser, http://www.berlinerbaederbetriebe.de/index.php?id=66

  9. Gustav Says:

    Bara att hålla med till fullo! Tack för tipset! Dit ska jag omgående ta mig nästa gång i Berlin.


Lämna en kommentar