En demokratisk revolution

Erik Laakso, Thomas Hartman & Camilla Lindberg

När två tunga socialdemokratiska bloggareThomas Hartmann och Erik Laakso – går ut offentligt och uppmuntrar sina läsare att rösta på Piratpartiet den 19 september, då vet man att vi står inför en demokratisk revolution. När dessutom riksdagspolitiker som Camilla Lindberg uppträder i TV från Almedalen, i lila klänning med pirat-pin, då är något stort och dramatiskt i görningen.

Jag förutspådde redan i höstas att vi pirater sannolikt skulle få oväntat stöd från politiker i andra partier, eftersom det finns många seriösa politiker som delar våra värderingar gällande medborgarrätt, integritet, rättssäkerhet, integritet, kunskap och kultur, men som inte alltid vågar gå ut med det öppet, eftersom det strider mot den officiella partilinjen i de partier de är medlemmar i.

Då trodde jag dock att politikerna generellt skulle agera lite mer diskret, genom partitrogna media, för att inte avslöja sig själva som öppna sympatisörer. Men på den punkten blev jag sannerligen överraskad. Vad som händer nu är en sensation. Aldrig hade jag anat att så många skulle gå ut fullt öppet och stödja Piratpartiet i ord och handling. Men just så är det idag, och jag tror inte att vi har sett slutet på den här trenden ännu.

Men det är inte bara stödet till Piratpartiet från etablerade politiker i andra partier som är revolutionerande – det händer gång på gång nu, att politiskt aktiva från olika partier och olika block samarbetar i sakfrågor. Camilla Lindberg (fp) och Marianne Berg (v) skrev tillsammans en skarpt kritisk artikel om sexköpslagen härom dagen.

Camillas ståndpunkt är känd sedan länge, men att en vänsterpartistisk, kvinnlig riksdagsledamot tar avstånd från sexköpslagen är verkligen fantastiskt – och enormt modigt. Om någon skulle förtjäna att få sitt kontor fyllt med blommor nu, så är det Marianne Berg. Hon får förstås massor av skit av sina partikamrater för att hon sviker partilinjen, men jag är övertygad om att just detta, att personer från till synes helt oförenliga politiska flanker samarbetar i sakfrågor, är en trend som kommer att växa, och det starkt.

Demonstration

Det började synas tydligt med FRA. Ungdomsförbunden från samtliga politiska partier samlades under samma piratflaggor, och demonstrerade mot regeringens arrogans och övervakningslust – och plötsligt gick inte den politiska skiljelinjen mellan höger och vänster, eller mellan samhällsklasser. Det blev en generationsfråga. De äldre mot de yngre. Moderpartierna i motsats till sina ungdomsförbund. Sen dess har de gränsöverskridande initiativen fortsatt, och bara blivit fler och fler.

Som notorisk gränsöverskridare har jag förstås bidragit till denna trend, på alla möjliga sätt och vis. Alldeles nu i dagarna skrev och undertecknade jag tillsammans med fyra andra politiskt aktiva, från fem partier – Per Hagwall (m), Helena von Schantz (fp), Hanna Wagenius (c), Erik Laakso (s) och jag (pp), en skarpt kritisk artikel om Anna Skarheds utredning av sexköpslagen. Blocköverskridande så det förslår. Och vi är inte ensamma. Det kommer att följas av många fler gränsöverskridande samarbeten – det ligger helt enkelt i tiden. Partilojaliteterna får vika för de stora, viktiga frågorna som förenar.

Och det är förstås alldeles underbart att Piratpartiet får allt fler sympatisörer i alla tänkbara läger. Det börjar helt enkelt gå in att Piratpartiet INTE primärt är ett parti för folk som bara vill ha grejer gratis. För mig personligen är fildelningen en rejält underordnad fråga. Jag har aldrig använt Pirate Bay, och köper fortarande både film och musik. Det är vad fildelningen leder till hos våra klåfingriga lagstiftare och de giriga multinationella företagen som är intressant för oss pirater, och våra sympatisörer i andra partier. Staten och Kapitalet har gått samman i ett massivt försök att kontrollera och styra vanliga människor, avlyssna, scanna, misstänkliggöra, registrera, filtrera, censurera. Och det är helt enkelt inte O.K.

Piratpartiet har inga regeringsanspråk, och vill inte konkurrera med övriga partier. Vi vill samarbeta med andra partier, komplettera och tillföra det som alla de andra partierna saknar, såväl i form av kompetens som engagemang. På samma sätt som Miljöpartiet en gång i tiden satte fokus på miljöfrågorna, och faktiskt tvingade de andra partierna att börja tänka miljövänligt, så vill vi i Piratpartiet verkligen inspirera och vägleda de andra partierna på de områden som är våra, där vi för närvarande saknar konkurrens.

Vi vill verkligen väldigt gärna att de andra partierna ska kopiera vårt program, driva vår politik, och därmed också ta hänsyn till de stora demokratifrågorna – de som har med mänskliga rättigheter, rättssäkerhet, integritet och yttrandefrihet att göra, en politik som vill stoppa de största hoten mot demokratin idag – övervakning, kontroll, censur, överdrivna befogenheter för polisen, registrering och allt därmed besläktat.

Och Piratpartiet behöver finnas kvar i Riksdagen för lång tid framåt, som garant för att denna politik faktiskt tas på allvar. För det görs inte nu. Alla partier talar om de här frågorna, mer eller mindre övertygande, gärna med tjusig retorik och vackra formuleringar, men ingen gör något på riktigt. De är mer intresserade av regeringsmakt och fulspel. Tyvärr är det idag bara Piratpartiet som har förmågan, kompetensen och ambitionen att fokusera på dessa viktiga frågor. Och endast och enbart Piratpartiet lägger all sin energi och fokus på att bevara och stärka vår demokrati.

Ytterst sett kommer denna revolution, denna demokratiska flodvåg, från en av världshistoriens största tekniska framsteg – Internet. Internet har rivit gränser, förändrat hela världens infrastruktur och skapat helt nya förutsättningar för globalisering – på riktigt, och på vanligt folks villkor. Därför är det extremt viktigt att slå vakt om denna gränslöshet, och faktiskt med kraft bevaka och försvara yttrandefriheten och informationsfriheten på Internet. Vi är bara i början av en helt ny era, en ny tid. Välj själv vilken sida du vill stå på. De rädda bakåtsträvarna, eller de progressiva entusiasterna. När det blåser hårt, bygger somliga vindskydd – andra bygger väderkvarnar.

tunn linje

Andra som skriver i ämnet:
Anna Troberg, Anna Troberg igen, Futuriteter, Sagor från livbåten, Rick Falkvinge, Emma Opassande, Signerat Kjellberg, Magnihasa, Louise P.

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

pirat_blogbanner

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Censur, demokrati, Integritet, Internet, Piratpartiet, Politik, Samhälle

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

30 kommentarer på “En demokratisk revolution”

  1. Joshua_Tree Says:

    Psst! Hon heter Marianne Berg.


  2. […] det sexköpslagen och prostitutionsfrågan som slutligen kommer att rasera den mur som blocken rest mellan sig? Det är kanske lite otippat men egentligen också logiskt. […]


  3. […] Beelzebjörn, Farmor Gun, Calle Rehbinder och Emma (bland andra) har skrivit bra om ”integritetsvännerna” ur ett […]


  4. Det finns det lilla problemet att alla PP:s kandidater har skrivit på en försäkran att inte göra några medieutspel utanför PP:s tre frågor.

    Jag vet inte riktigt hur pass bokstavligt man skall ta det.


    • Yep, det är sant.

      Men jag betraktar detta som ett gränsfall, eftersom vår hårdaste kritik gäller att utredningen är beställd, därmed korrumperad, därmed handlar det om rättssäkerhet, vilket definitivt är piratpolitik.

      Dessutom måste man ta med i beräkningen att jag har varit aktiv inom den sexualpolitiska svängen många år innan Piratpartiet var påtänkt, och det vore väldigt konstigt om jag inte reagerade alls på en sån här rättspolitisk katastrof.

      OCH – jag tyckte att det var en väldigt snygg placering att vara medförfattare till en artikel, på så sätt att Piratpartiet faktiskt räknas som jämlikt med riksdagspartierna.

      Varje gång en pirat blir inräknad bland representanter för andra partier, som ÄR riksdagspartier, så lyfter det oss, och vi betraktas som ett parti att räkna med.

      Ja, det här var ett gränsfall, men jag tog den risken.


  5. […] This post was mentioned on Twitter by Göran Widham, Piratbloggar. Piratbloggar said: TantraBlog: En demokratisk revolution: När två tunga socialdemokratiska bloggare – Thomas Hartmann och Erik… http://tinyurl.com/3yp3qk4 […]

  6. Hanna S Says:

    Vad var det för TV-reportage Camilla deltog i, klädd i pirat-lila? Jag hade gärna velat se det!

  7. Josef Boberg Says:

    ”…eftersom det finns många seriösa politiker som delar våra värderingar gällande medborgarrätt, integritet, rättssäkerhet, integritet, kunskap och kultur, men som inte alltid vågar gå ut med det öppet, eftersom det strider mot den officiella partilinjen i de partier de är medlemmar i. …”

    Carl-Johan – ALLT detta är lovvärt, verkligen… 💡 – men den underliggande ENDA ORSAKEN till detta är ju sedan ca 150 år tillbaka RÄNTEBLUFFEN – och det är ju ALLA de nuvarande politikerna belagda med munkavle för att ej alls kunna att tala om = dom kan verkligen ej alls prata om det.

    Skulle PP kunna bli ett 4-frågeparti – genom att ta upp RÄNTEBLUFFEN på sin agenda inför valet 2010 ❓

    • Josef Boberg Says:

      Synd, faktiskt… – att jag ej kan tipsa Rick Falkvinge DIREKT om det här – för han har gjort som en del andra piratpartister också har gjort = som Carl Bildt gjorde för ca två år sedan = Rick Falkvinge har spammat mig = censurerat bort mig som kommentator på sin politiskt sett VERKLIGEN intressanta blogg.

      Dock… – jag besöker Rick Falkvinges blogg i alla fall då och då – men det är ju ej alls lika givande – som om jag som godkänd kommentator kan lägga till en ”ärta” då och då.

      P(i)ratpartiet pratar ju VÄLDIGT mycket om frihet på nätet – både som anonym och som ”flaggande” med sitt riktiga namn och allt. Det senare gör ju jag – och det är måhända det som är så ”farligt”, kanske… 💡 – enligt Rick Falkvinge – vad vet jag.

      Hur som med detta – så fattar jag faktiskt INGENTING av det här ”rävspelet”. Kan Du Carl-Johan på något sätt hjälpa mig att skingra ”dimmorna” ❓

      • Josef Boberg Says:

        ”Dimmorna” är skingrade – för idag gick det bra att lägga in ”en ärta”. Tack för assistansen ❗


      • Jag måste fortfarande ofta släppa in dina inlägg specifikt, och det är inte för att jag har moderering på min blogg.

        De fastnar i ett spamfilter, eftersom du lägger in så många länkar i dina kommentarer.

        Så det är inte personligt mot dig, utan en konsekvens av ett tekniskt förfarande där bloggen rensar ut inlägg av en viss sort och lägger dem i spamlådan.

        • Josef Boberg Says:

          Det beror på att Du ej har ändrat inställningen på antalet tillåtna länkar i kommentarerna.

          Tips. Tryck längst ned i vänstermarginalen på Din Panel på texten Inställningar – och sen på texten Diskussion – så kan Du där ändra antalet tillåtna länkar.

          Själv har jag ställt in 15 – och jag har ALDRIG haft något problem med spam för den sakens skull.


          • Tyvärr skulle jag nog få problem då – jag får rätt mycket kommentarer på bloggen, och det ramlar då och då in ett och annat i spamlådan som verkligen ska hamna där.

            Så jag får helt enkelt lov att fortsätta att moderera in dig när du skriver. Det är lugnt.

          • Josef Boberg Says:

            Nja… – det har Du nog fått om bakfoten, tror jag… – för det som är RIKTIGT spam hamnar ju helt AUTOMATISKT i spamlådan genom Akismet försorg = det har ej med den egna inställning av tillåtna länkar i kommentarer att göra, egentligen…

            I vart fall har jag den erfarenheten – efter att nu sedan ca 4 år tillbaka ha varit wordpress.com-bloggare.

            Tips. Testa själv genom att prova med t ex 10 tillåtna länkar i kommentarerna ett tag – så får Du ju själv se hur det blir. Det är ju väldigt enkelt att ändra antalet åt vilket håll som.

          • Josef Boberg Says:

            …jag utgår ifrån att Du har Akismet…

            AKISMET – spam-filter

            AKISMET – contact


          • Nu har jag ändrat till fem (5) tillåtna länkar.

            Det är bara du som lägger in så många länkar i kommentarerna, så jag har aldrig behövt ha någon annan inställning egentligen.

            Men om du kan hålla dig till max fem länkar, så går det nu in direkt.

            🙂

          • Josef Boberg Says:

            Helt OK för min del.

  8. Christoffer Says:

    Ditt ställningstagande i fråga om sexköpslagen är något jag applåderar. Vet inte om du läst piratsympatisören Röd Libertarians blogg, men han lyckas hursomhelst på ett lysande sätt illustrera hur lagen faktiskt vilar på en patriarkal grund och stärker horstigmat.

    En sak gör mig nyfiken dock. Anta att pp kommer in och stödjer rödgröna (Reinfelt lär ha svårt för att avskaffa de lagar han själv infört). Anta att Alliansen längre fram byter fot i sexköpsfrågan och förordar ett avskaffande. De rödgröna bestämmer att rösta behålla den. Anta att din röst är avgörande fr om den blir kvar eller inte. Röstar du ja sviks pp.s löfte att allltid stöda regeringen i övrig politik, men röstar du nej går du emot din övertygelse. Hur gör du?

    Nu är den situationen kanske inte så sannolik. Men jag är ändå lite nyfiken. Jag skulle förstås inte hålla något emot dig hur du än gjorde i detta hypotetiska läge.


    • Ja, jag ska erkänna att jag verkligen har funderat i dessa banor, och jag vet verkligen inte hur jag skulle ställa mig i ett sådant scenario.

      Skitjobbigt.

      Det är en sådan fråga som i allra värsta fall skulle kunna få mig att avgå från min post som riksdagsledamot.

      Å andra sidan så finns det en mängd olika scenarion som skulle kunna utspela sig på vägen, och votering är ju bara en liten, liten del av den politiska processen – och som riksdagsledamot kan man ju påverka hela denna process, från frö till färdig planta, så att säga.

      Svår nöt att knäcka, det är allt jag kan säga.

      • Josef Boberg Says:

        Anne-Marie Pålsson fixade det ej – utan hon kommer att avgå efter höstens val, tyvärr tyvärr… 😥

        Men dom flesta i riksdagen prostituerar sig ju genom att sitta kvar. Personligen hoppas jag innerligt på att Du kommer att sitta kvar – utan att prostituera Dig – enär jag uppfattar Dig som en MedMänniska av rang.

        En MedMänniska är en som ställer till det gott för sin egen del OCH så många andra som möjligt.

        En PyramidMaktHavare är en som ställer till det gott för sin egen del – men på andra människors bekostnad – och då FRAMFÖRALLT oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.

      • Christoffer Says:

        Ärligt svar, det gillar jag :). Förstår att det vore ett dilemma, men jag ka nog trösta med att risken att en enskild riksdagsledamot är avgörande inte är så stor och skulle detta ändå ske kan du alltid kvitta ut dig som sista utväg.


        • Ja, det hänger förstås på väldigt många olika parametrar, och hur hög dignitet en viss fråga har, vilket alltid ytterst sett är en fråga om personligt övervägande.

          Man måste hela tiden se till helheten.
          Om vi pirater har ett avtal med en regeringsallians, så betyder ju det att vi lovar att rösta med i alla frågor som inte är piratfrågor.

          Av den anledningen har jag satt mig i sinnet att frågor som rör kroppslig integritet på sikt MÅSTE bli piratpolitik också.

          Händer det, så blir risken för att hamna i svåra moraliska dilemman helt klart väldigt mycket mindre.


  9. […] i Prideparaden lördag Du är härmed inbjuden att påverka Vi är de nya socialdemokraterna En demokratisk revolution Valrörelsen artar sig … Piratpartiet i Pride Park 2010 – Fredag Polisen vill kränka […]


  10. […] – En demokratisk revolutionJuly 24, […]


  11. […] TantraBlog – En demokratisk revolution […]


  12. […] och min kandidatur: Sparka in mig i Riksdagen! Tankebrott – en grov kränkning mot demokratin En demokratisk revolution En välinvesterad röst i valet Piratpartiet behövs i Riksdagen – tycker (s)- och (m)-politiker […]


  13. […] Tunga politiska opinionsbildare från flera olika läger, både inne i Riksdagen och utanför, puffar starkt för oss, och vi släpps steg för steg in i det politiska rummet. Fler och fler ser att vi är seriösa […]


Lämna en kommentar