Bara Bröst i Insider

Insider torsdag 27 mars 2008

I torsdags var jag med i TV – igen. Då gällde det debatten om Bara Bröst-kampanjen, och i Robert Aschbergs program Insider vek man 6 minuter åt den debatten. Fyra debattörer och en programledare, på sex minuter, det blir inte någon särskilt djuplodande debatt, men en del viktiga saker blev i alla fall sagda. Mina meddebattörer var allihop proffspolitiker – Maria Ferm, språkrör för Grön Ungdom, Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund, samt Désirée Pethrus Engström, ordförande i Kristdemokratiska Kvinnoförbundet.

Anledningen till att jag fick vara med i debattpanelen, som en frilansande katt bland dessa politiska hermeliner, var bl.a. att jag redan i början av januari skrev ett blogginlägg om det här med bara bröst, i vilket jag då förstås försvarar kvinnors rätt att själva välja om de vill bada barbröstade på kommunala badhus. Som jag nämnde i den bloggposten är detta inte en isolerad företeelse. Denna rörelse kommer från U.S.A., där feminister har kämpat i många år för kvinnors rätt att vara barbröstade på samma ställen där det är tillåtet för män. Ända in på 1930-talet var det i U.S.A. förbjudet även för män att vara bar på överkroppen i offentliga sammanhang, men 1934 blev det tillåtet.

Insider torsdag 27 mars 2008

Det handlar naturligtvis om könsdiskriminering. Vem som än säger något annat är ute och cyklar. Att tillåta män att vara barbröstade, men inte kvinnor, bygger i själva verket på exakt samma grundtänkande som de regler som finns i andra kulturer, med slöjtvång för kvinnor – eller burkha. Eller för den delen skild behandling av olika personer beroende på hudfärg eller religion. ”Du som är ljushyad får vara barbröstad, men du som är mörkhyad måste ha t-shirt”. Whites only. Eller som i vissa europeiska länder där man vill tillåta månggifte – men bara för muslimer.

Insider torsdag 27 mars 2008

Somliga vill gärna förminska denna fråga, och presentera den som en bagatell, alldeles för liten för att egentligen bry sig om (tyvärr verkade Magnus Andersson företräda denna ståndpunkt), vilket förstås tyder å ena sidan på en arrogans och brist på förståelse för enskilda personers förmåga att själva avgöra vad som är viktigt för dem, å andra sidan en bristande insikt om den symboliska betydelsen av denna fråga. Det faktum att mångas känslor verkar uppröras kring frågan tyder på att den trots allt ÄR viktig. Och det som är viktigt är förstås inte de små tygtrianglarnas vara eller icke vara i badhusen, utan den idégrund på vilket hela problematiken vilar. Och denna idégrund är i vilken grad kvinnor ska ha rätt att bestämma över sina egna kroppar, i vilken grad kvinnor ska göras ansvariga för männens sexualitet, i vilken grad kvinnornas kroppar faktiskt är deras egna, som subjekt, och inte andras egendom, som objekt för suktande män – och slutligen, hur okontrollerade är vi män i vår sexualitet egentligen?

Skräcken för nakenhet och sexualitet genomsyrar alltjämt vårt samhälle, och denna badhussituation sätter strålkastarljuset på den oerhört viktiga frågeställningen, som förstås är enormt mycket större än ett par (kvinnliga) bröstvårtor i en badbassäng. Man skulle kunna säga att kvinnobrösten blir små, små toppar på väldigt stora isberg. Men det är topparna vi ser, och det är därför denna fråga fått denna exponering.

Insider torsdag 27 mars 2008

Och jag ställer frågan igen – Hur känns det för kvinnorna att beraktas som så farliga och otäcka att de måste täcka över sina behag? Hur känns det för männen att alltid bli betraktade som okontrollerade sexgalningar, som inte kan behärska sig vid åsynen av blottade bröst?

Hela denna debatt bygger på ett människoförakt som jag har svårt att förstå, en rädsla för våra egna kroppar, en totalt irrationell och neurotisk skräck för blottad hud. Vad vi borde fråga oss är varför en sådan här debatt över huvud taget kan uppstå. Hur kommer det sig att några kvadratcentimeter hud kan betyda så mycket, bli en så upprörande fråga? Vad har gått snett?

Det skulle jag vilja veta.

P.S. – Här hittade jag en kul kommentar till TV-debatten.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Jämställdhet, Nudism, naturism, Politik, Sexualpolitik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

19 kommentarer på “Bara Bröst i Insider”

  1. Alva Says:

    Jag såg programmet, och det var väldigt bra, även om sex minuter är alldeles för kort tid. SVT Debatt skulle ta upp denna fråga så att det blir en mer nyanserad debatt av det hela. Jag tycker det hela borde vara självklart, kvinnor (och män) ska kunna gå nakna på stan utan att bli antastade. Det är absurt att man hänvisar till säkerheten som ett skäl att förbjuda toplessbadning, jag har aldrig varit med om att någon kvinna blivit överfallen av ”okontrollerade män” på badstranden så varför skulle det vara annorlunda i ett badhus?


  2. Kan väl bara instämma. Som jag sade i TV-studion – nakenbadstränder brukar vara de ställen där folk är mest avspända, och där det finns ett minimum av ”fluktisar” eller folk som hetsar upp sig.

  3. helena55 Says:

    Det var nog det jag retade mig mest på; att Cuf-aren försökte (och lyckades kanske, vem vet …) släta över och förringa det egentliga problemet, en attityd som säger ”det finns större problem i kampen för jämställdhet än rättigheten för kvinnor att visa brösten på badhuset” (vilket det ju egentligen inte handlar om alls, det handlar ju inte om särbehandling utan tvärtom om likabehandling!) Blir skitförbannad på sånt. Alla aspekter av jämställdhetsdebatten är viktiga, helheten består ju av flera ”små” delar och att han på detta sätt sätter sig över den enskilda individens uppfattning om vad som är viktigt för just den människan gör mig spyfärdig. Storebrorvarning på den Cuf-aren.


  4. Jag instämmer även med detta. Det är väldigt arrogant att sätta sig över andra människor och avgöra vad som är viktigt eller inte viktigt. Om de som startade denna kampanj tycker att det är viktigt, så är det viktigt – för dem. Och det kan man inte bortse från, utan att framstå som rätt okänslig.

  5. Thomp@ Says:

    Att hela tiden mäta problemen och förkasta alla utom det största gör att man kan ignorera alla problem man inte vill ta tag i. Översatt på andra områden blir samma ”viktigaste/största frågan”: Vaför städa toaletten? Det finns ju viktigare frågor – som miljön. Varför jaga bankrånare så länge 10% av världens befolkning har 90% av tillgångarna?
    Ska vi hela tiden satsa på de största frågorna kommer vi aldrig någonstans.

    Att vi 2008 ska ha den här diskutionen gör mig spyfärdig. Skönt att jag snart ska ner till Tyskland, där man inte har sådana problem utan kan bada nakna, utan att chockas över att andra inte ser ut som en själv…

  6. BJ Says:

    Calle, ville bara säga att jag grät (gråter) när jag läste din kommentar hos Blogge idag ang skola/betyg. Kände mig som konstnärssjälen som inte anses lika viktig som alla andra…*snyft*🙂

    Nåja tur man är driftig och så ler man men på insidan är man kvar i ”då” och på de som sjönk för djupt och man tänker ”justnu” på dem som sitter fast….

    Hörde inte till ämnet om ”bara bröst” och när det gäller det så tycker jag det är helt okej på stranden (gör det gärna själv) men inte på restaurangen. Inte heller av män. En smaksak, jo I guess🙂

    Vh BJ.


  7. Thomp@ – ja, det är betydligt mer avspänt beträffande nakenhet nere på kontinenten än vad det är här uppe i den puritanistiska Norden, konstigt nog. Ha det så trevligt i Tyskland!

    BJ – Och det lilla jag skrev där är ändå ingenting mot vad jag faktiskt fick uppleva i skolan.
    Min skoltid var i praktiken tio helt bortkastade år. Jag hade lärt mig mer om jag inte hade gått i skolan.

    ALLT, och jag menar verkligen ALLT, som jag använder mig av idag i mitt liv, i form av kunskaper och erfarenheter, läsa, skriva, språk, geografi – vadhelst du kan tänka dig – har jag lärt mig utanför skolan, inte i skolan. Att jag är en rätt så allmänbildad jäkel idag är TROTS skolan, inte på grund av den.

    Så min bild av utbildningsväsendet präglas alltjämt av en stor dos misstänksamhet, den saken är klar.

  8. BJ Says:

    och det är faktiskt exakt samma sak här så nåt fel måste det vara dock inte på oss i detta.

  9. Maria Ferm Says:

    Väldigt sent om sider vill jag bara tacka för en bra debatt. Det var trevligt att träffa dig🙂


  10. Detsamma, detsamma. Jag hoppas att det inte är sista gången vi står på barrikaderna tillsammans… 🙂

  11. Bengt Says:

    Hittade det här på Metro
    ”Behå i onödan kan ge hängbröst
    Unga tjejer riskerar att få hängbröst om de använder en alltför hårt åtsittande behå, varnar professor Göran Samsioe. Flickor som inte har stora bröst bör undvika behå ända upp till 20-årsåldern, anser han.”
    Vetenskapen är på Bara Brösts sida.


  12. Haha, ja, så kan man också se på saken…

  13. Alven Says:

    Har inga av de beslutande läst anatomi? Är vi så främmande för hur våra kroppar ser ut att vi, likt kvällstiningarna, blir nakenchockade för minsta hudbit som visas utöver vad normerna tillåter? Normerna har väl ingen beslutsrätt, det är vi som bestämmer över normerna och förändrar dem. Vilka har bestämt, och vilka har accepterat, att vissa kroppsdelar är fulare/snuskigare än andra? Tänk om det, som i ”Hur bär du dig åt, människa” var näsan som inte fick visas öppet?

    Angående mäns okontrollerbara sexdrift sägs det i debatter om burka (kvinnan ska skyla sin kropp för att inte väcka mannens lust) att det är kränkande mot män att ses som okontrollerbara våldtäktsmaskiner. Lika kränkande är det att framställas som nån som springer ut på muggen och runkar för att ha sett några kvinnobröst i en simmhall. Är det mindre farligt i en utomhuspool? Det var tydligen tillåtet med topplöst bad även för kvinnor vid Fyrishov, där de blev utkastade från inomhusbassängen…

    Vi män borde slå följe med Barabröst-kvinnorna på badanläggningarna och om personalen har synpunkter säga: Sluta trakasera min kompis! och tipsa om att söka hjälp mot deras gymnofobi.

    Calles idé att motanmäla för sexuella trakaserier alternativt ofredande har jag oxå tänkt på…


  14. […] En rättighet är bara en rättighet om den kan försvaras med våld. Det sägs till exempel att kvinnor ska ha rätt att gå nakna genom stan utan att bli antastade eller våldtagna mitt i natten. Jag […]

  15. Tee Says:

    Allt handlar väl bara om att vissa människor tror sig veta bättre än andra och därmed ser sig tvungna att bestämma över de korkade. Förmynderi. Vi har ju nästan lyckas avskaffa träldom och slaveri, det är väl bara att fortsätta och avskaffa förmynderiet också.

    Glöm inte att rösta på PP, ett steg åt rätt håll iallafall.

  16. n'Bengtsson Says:

    Stöttar också rätten för tjejer att bada topless i badhusen. Är det Gudrun Schymans ”alla män är djur” som ligger till grund för problemet? Tror man alltså att alla män omedelbart börjar våldta de tjejer som badar utan BH? Otroligt.

    Men man kanske kan ta detta stegvis. Man väljer ut ett antal badhus där det är tillåtet och ett antal där det är förbjudet, och så skyltar man TYDLIGT vad som gäller.

    Det här att folk snarare klär på sig mer och mer i badhusen är ju bedrövligt! Killar som har kalsingar under badbyxorna, islamska (och säkert andra kulturer) tycker de ska få bada i mängder av skynken, folk duschar och tvättar sig med badkläder på. Tala om ohygieniskt!


    • Ja, det är huvudlöst alltihop.
      Dock tror jag inte att detta går att skylla på invandringen.
      I Tyskland har de också massor av invandrare, betydligt fler än vi har i Sverige, och ändå kan de ha badhus med gemensamma omklädningsrum, gemensamma bastuavdelningar där alla är nakna, utan att det är något problem. Så det går inte att skylla detta på muslimska invandrare. De har inte med saken att göra.
      Snarare är det vi svenskar som bär ansvaret, vi som har bott här de senaste 30 åren och låtit puritanismen sippra tillbaka in i samhället.

  17. Jo Says:

    Men, säger jag 6 år senare när det här nu blossat upp igen. Vi män kan visst kontrollera oss, men bara bröst på en snygg tjej är tändande. Precis som god mat gör mig lite smått hungrig. På samma sätt som söta kattungar gör de flesta av oss lite mjukare. Det händer grejer i hjärnan. Annars så vill jag bada helt naken och snällt be alla åskådare att sluta tvångssexualisera min snopp.


Kommentera

