Litet jubileum – 100:e inlägget på TantraBlog!

100

På mindre än ett år har jag lyckats skrapa ihop 100 inlägg på min blogg. Jag skrev mitt första blogginlägg på TantraBlog på julafton förra året, vilket innebär att jag har skrivit i snitt ett inlägg var tredje dag. Detta tycker jag är ganska raskt marscherat, inte minst med tanke på hur långa och genomarbetade blogginlägg jag skriver emellanåt.

Jag har dessutom fått över 90.000 besök, och över 1.000 kommentarer till mina blogginlägg. Visserligen är en hel del av dessa kommentarer mina egna, som svar på andras kommentarer, men aktivitetsnivån är ändå hyggligt hög. Många läser mina blogginlägg, och det tycker jag är roligt.

När jag startade denna blogg för snart ett år sedan, skrev jag ett första inlägg som fick heta ”Make Love, Not War – Älska Mer, Kriga Mindre!”, och i det inlägget förmedlade jag en slags programförklaring för TantraBlog. Jag skrev bland annat som följer:

På denna blogg kommer jag att skriva inlägg som handlar om allt möjligt – från filosofiska spörsmål till politisk kamp, från teaterkritik till reseskildringar. Sexualpolitik, liberalism och andlighet är återkommande teman i min värld, liksom yttrandefrihet, åsiktsfrihet och handlingsfrihet.
Det centrala kommer alltid att vara den tantriska attityden – det totala, innerliga, sinnliga upplevandet, att se det gudomliga i allt omkring oss, kraften i kärleken och sexualiteten, samt upproret mot allt som är falskt och lögnaktigt.

Jag tycker att jag har lyckats att hålla mig på spåret rätt så hyggligt. Jag har några huvudkategorier som ständigt återkommer, och de har hängt med från början. Kärlek, sex & naket är den mest representerade kategorin på TantraBlog, med 36 inlägg, vilket också var tanken från början. Kultur är en kategori som här omfattar 24 inlägg, och givetvis är mycket av det kulturella också kopplat till Kärlek, sex & naket. Här hittar man bland annat recensioner av film, TV, musik och litteratur. En annan kategori som omfattar 29 av mina bloggposter är Religion, filosofi, politik. Det är mycket samhälle, ideologi, politik m.m. som rör sig här på TantraBlog. Sexualpolitik är en kategori, men jag skriver om alla former av frihetlig politik, motstånd mot fascism, maktmissbruk och det alltför snabbt framväxande kontrollsamhället. FRA-lagen har naturligtvis blivit en het potatis detta år, och har blivit omskriven i 13 av mina bloggposter.

Nudistkollage

De mest lästa bloggposterna handlar förstås om sex & naket allihop, på ett eller annat sätt, eftersom sex och naket generellt är betydligt mer intressant och lockande än politik och filosofi. I topp ligger Onani-maraton i Köpenhamn! med 3.954 besökare/läsare (i skrivande stund – när du läser detta kan det ha ökat), Nakna kroppar är inte farliga! med 3.188 besökare, samt Porr är gott och nyttigt! (min favoritrubrik), med 2.232 besökare. 11 inlägg har fått över 1.000 läsare.

Sexkollage

Och visst handlar min blogg rätt ofta om sex. Men inte bara som en isolerad företeelse. Jag ser sexualiteten som en intgrerad del av varje människa, en naturkraft, en enorm kraftkälla att ösa ur, och jag ser vår tids sexualneuros och kroppsfientlighet som något hämmande och destruktivt, något som hindrar oss från att bli lyckliga, harmoniska och kreativa människor.

Men störst av allt är kärleken. Och då menar jag kärleken i ett vidare perspektiv – kärleken till livet, till barnen, till vännerna, till konsten och skönheten, till människorna och allt som rör sig. Kärleken är den mest gudomliga av alla bärande krafter i universum. Vi kan alla ständigt välja om vi vill agera i kärlek, med hjärtat som ledstjärna, eller om vi vill agera med andra motiv. Och kan jag med mina skriverier inspirera ett fåtal människor att leva mer medvetet och kärleksfullt, så är denna blogg en stor framgång för mig.

Nordisk tantra - fröblot

ÄLSKA MER – KRIGA MINDRE!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Internet, Kultur, Livsåskådning, Personligt, Samhälle

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

15 kommentarer på “Litet jubileum – 100:e inlägget på TantraBlog!”

  1. soothsayer Says:

    Ja, Calle, jag läser gärna din blogg, det är en av de 5-6 stycken som jag läser regelbundet. Ett litet grattis till jubilaren då!

    När det gäller det här med samhällets neuros om sex, så tror jag mycket handlar om att vi ska vara så perfekta hela tiden. Hinna med allt och lite till. Dagligen punpas vi med information om hur vi bör leva våra liv, inte äta det eller det, inte dricka för mycket för då kan det och det hända dig. Detta ger oss ständiga skuldkänslor, vi räcker helt enkelt inte till. Det finns en suspekt organisation som heter Folkhälsoinstitutet, bara en sån sak!Varför då denna samhälleliga omtanke om oss? Kan det vara så att staten vill att vi ska leva tilla vi blir 100 år i någon slags klinisk inkubator? Men utan glädje och mening med livet och sex är definitivt bland det bästa man kan hålla på med till fasa för många, som det tycks.

    Så fortsätt att propagera för livets goda!


  2. Nej, sexneurosen är medvetet skapad av makthungriga kyrkopolitiker på 300-talet, i syfte att projicera skam och skuldkänslor på folket. Om man känner skam och skuld är man lättstyrd och lättmanipulerad.

    Tack för komplimangen, förresten. Kul att du gillar min blogg!


  3. Tantrabloggen är en av de få bloggar jag läser, och kärlek eller samspel går som en röd tråd genom dina inlägg. Du skriver mångfasetterat och inte sällan med humor. Tyvärr skriver inte din hustru lika ofta, synd, för hon verkar vara precis lika klok som du!


  4. Åh, vad härligt! Tack, digitalhelena, för dina vackra ord. Snitsigt att du fick med Jennie på ett hörn också. Ja, hon är väldigt klok! Nu fick hon kanske lite uppmuntran att skriva mer på YONI-bloggen…

  5. cavalcare Says:

    Grattis!

  6. Jennie Says:

    Grattis min älskade underbara fantastiska make! Du skriver så bra! Och jag är lyckligt lottad som får leva med en sådan klok man! Kyss på ollonet!

  7. Spelaren Says:

    Undertecknad är ju en nytillkommen läsare av denna blogg, så jag har ju inte hunnit läsa mig igenom alla gamla inlägg än, men måste säga att den känns som en av de mer angelägna bloggarna på nätet! För min del så har det känts som att ”hitta hem” att upptäcka denna och Cirkus Eros.

    Grattis och god skrivarlust inför framtiden!

  8. Finn Says:

    Hej Calle

    Stort tillykke med jubilæet fra os i Danmark.

    Finn

  9. Dick Says:

    Man ber att få gratulera.

  10. Robert Says:

    Sällar mig till skaran som gratulant. Det känns som en bris med frisk luft att komma hit när neurotikerna gör sig påminda.

  11. Josef Boberg Says:

    Grattis Carl Johan ❗ / 😉

    ”Jag ser sexualiteten som en intgrerad del av varje människa, en naturkraft, en enorm kraftkälla att ösa ur, och jag ser vår tids sexualneuros och kroppsfientlighet som något hämmande och destruktivt, något som hindrar oss från att bli lyckliga, harmoniska och kreativa människor.

    Men störst av allt är kärleken. Och då menar jag kärleken i ett vidare perspektiv – kärleken till livet, till barnen, till vännerna, till konsten och skönheten, till människorna och allt som rör sig. Kärleken är den mest gudomliga av alla bärande krafter i universum. Vi kan alla ständigt välja om vi vill agera i kärlek, med hjärtat som ledstjärna, eller om vi vill agera med andra motiv. Och kan jag med mina skriverier inspirera ett fåtal människor att leva mer medvetet och kärleksfullt, så är denna blogg en stor framgång för mig.” – slut citat ifrån Ditt inlägg ovan.

    Vad mera behöver intellektuellt tänkas/sägas/skrivas


  12. Oj, så många härliga kommenarer jag fått här! Särskilt kul med tanke på att jag just kommit hem från en av våra kärlekskurser; Kärlek, Liv & Lust, som vi återkommande håller på Skeppsuddens kursgård, denna gång för femte gången.

    Josef Boberg:
    Det känns alltid trevligt att bli citerad, i alla fall om det är något vackert som sägs. Tack för den passningen!

    Robert:
    Kul att bli betraktad som en bris med frisk luft – jag hoppas att det ska fortsätta blåsa friskt här på bloggen även i fortsättningen.

    Dick:
    Tack för det!

    Finn:
    Tack för gratulationen, ända från Danmark!

    Spelaren:
    Wow – härligt att få min blogg omnämnd som en av de mer angelägna på nätet. Det är helt klart mycket inspirerande och motiverande att få läsa sådant.

    Och slutligen – Jennie:
    Tack för din kärlek. Jag älskar att leva tillsammans med en så klok, vacker, inspirerande och kärleksfull kvinna som du. Puss på musen! 🙂


  13. Jag gillar din blogg. Keep it up!


  14. Doing my very best… 🙂


Lämna en kommentar