Onani-maraton i Köpenhamn!

Masturbate-a-thon DK

Masturbate-a-thon är ett fantastiskt evenemang som har arrangerats regelbundet sedan starten 1995 i San Francisco, av The Center for Sex & Culture. Masturbate-a-thon är särskilda tillfällen då människor helt enkelt samlas under festliga former för att onanera tillsammans, en hel dag. Masturbate-a-thon har också hållits i England.

Masturbate-a-thon är förstås inte bara en kul sexhappening, det är också ett politiskt och filosofiskt evenemang, en hyllning till den privata sexualiteten – och med privat menar jag då inte det man vill gömma undan och stänga dörren om, utan det som helt och hållet rör den egna personen, den egna kroppen.

Och nu är det dags i Danmark. Orgasmterapeuten Pia Struck (som bl.a. håller orgasmkurser för både kvinnor och män) har tillsammans med en grupp sexaktivister i Danmark organiserat en Masturbate-a-thon i Köpenhamn. Det hela kommer att ske på lördag den 31 maj 2008, på swingerklubben SwingLand i Ishøj, och det kommer att pågå hela dagen. Enligt vad jag fått höra är det nu många som har anmält sig, så intresset finns uppenbarligen.

Onani

Det finns ett enormt värde i att avskaffa skammen kring den egna kroppen, och den egna sexualiteten. Det är helt absurt att vi har kollektivt har accepterat samhällets dom över oss som syndare, och som äckliga och snuskiga, bara för att vi tar i våra egna kön. För hundra år sedan stämplades onani som en sjukdom, en åkomma som var farlig och skadlig för alla och envar som föll för frestelsen att njuta av sin egen sexualitet.

Och det var inte bara ”Händerna på täcket, Gud ser allt!” – unga människor fick utstå plågsamma och såväl fysiskt som psykiskt stigmatiserande terapier mot sitt onanerande. Det kunde vara olika varianter av kyskhetsbälten, bränning med glödgade järn på klitorisollon på flickor, och penisollon på pojkar, könsstympning och i värsta fall kastration.

Onani i skogen

Det amerikanska oskicket att kollektivt omskära gossar kommer från denna tid, då man på så sätt ville förhindra onani. Den komplett galne och starkt sexnegative hälsoprofeten Dr. Kellogg (ja, han som uppfann Corn Flakes) hävdade att omskärelsen på gossar helst skulle göras utan bedövning, för att på så sätt skapa trauma kring könet, och därmed hindra gossarna än mer effektivt från att ta till den hemska onanin.

Vi lever i en annan tid nu. Men onani betraktas alltjämt som något att skämmas för. Många skulle aldrig våga onanera ens så att ens partner ser. Det är fortfarande något som är ”fult” och nedvärderande med onani, och detta påverkar oss känslomässigt och mentalt. Våra kroppar är inte helt erövrade av oss själva. Det finns fortfarande andra som gör anspråk på våra kroppar, på att bestämma över vad som är rätt och fel i förhållande till den egna kroppen.

Masturbating girlFrågan är – vem äger dig? Vem bestämmer över din kropp, reglerar vad du får göra eller inte göra med din egen kropp? Det kan låta som en helt absurd fråga, för rent känslomässigt tror jag att de flesta reagerar utifrån att de naturligtvis själva bestämmer över sina egna kroppar. Men så enkelt är det inte. Ytterst sett har staten fortfarande högre bestämmanderätt över din kropp än du själv, i fler avseenden än du kanske tror. Och vi låter oss därtill bli ägda av våra partners (de allra flesta äktenskap är i praktiken ömsesidiga äganderättskontrakt), våra arbetsgivare, våra barn, våra släktingar och så vidare. De stunder då vi känner att vi faktiskt kan äga oss själva, disponera vår egen tid för oss själva, är ytterligt begränsade – och därtill, absurt nog, skambelagda. Det betraktas ofta som fult och egoistiskt att ta hand om sig själv – och därför gör många det aldrig, och förvandlas därmed till att vara slavar på heltid.

Onanerande nördSolo-sex är Safe Sex.
Att onanera är garanterat riskfritt, särskilt beträffande överförande av sjukdomar.
Onani är skönt, hälsosamt, lugnande och gratis. Det finns inga nackdelar med onani.
Onani är nyttigt och bra.
Onani tillsammans med andra kan vara oerhört sexigt och spännande, eggande och roligt, inspirerande och lärorikt.
Att se på när andra onanerar kan vara väldigt upphetsande, men också bara mysigt. Och framför allt – befriande.

Att onanera är en frigörelsehandling, en bekräftelse på att jag är min egen, att jag kan bryta mig ur slaveriet att ständigt vara ägd av andra. En onanistund kan vara den enda tiden då jag faktiskt helt och hållet fokuserar på min egen njutning, min egen glädje.

Njuta

Danmarks första Masturbate-a-thon har förstås fått massor av mediarespons, och inte bara i Danmark. Onanér for en god sag, i EkstraBladet, och i samma tidning kan man läsa om den amerikanska onanigurun Betty Dodson, God onani gør dig til bedre elsker, och i Politiken kan man läsa DM i onani afholdes til maj och Onanister sprøjter penge hjem til gode formål. Och på Amine.dk kan man läsa den roliga artikeln Give me five! Även i Sverige har det skrivits om danska Masturbate-a-thon – i HD hittar du ”I Köpenhamn förbereds just nu ett maratonrunk
Läs gärna mer om Masturbate-a-thon på Wikipedia!

ONANI JA TAKMan kan köpa fräcka onaniprylar också – t-shirts, hängslen och mössor på denna butik på nätet. Gulligt. Nåt att ha på sig på nästa släktmiddag. Om inte annat så slutar föräldrarna kanske att tjata om hur härligt det skulle vara med barnbarn…

*******************
Samtliga foton av Calle & Jennie Rehbinder, och animationen av Calle Rehbinder

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Frihet, Livsåskådning, Sexkurser, Sexualpolitik

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

28 kommentarer på “Onani-maraton i Köpenhamn!”

  1. klumpesnusk Says:

    Att onanera tillsammans med sin partner är ju megamysigt. Fler borde ägna sig åt det. Det är som att man har en stund för sig själv men ändå tillsammans.

  2. Bengt Says:

    Det går tydligen ut på att ha så många ejakulationer som möjligt under en viss tid.
    När det gäller mannens onani kan man ha två grenar, en gren i antalet ejakulationer, en gren där det går ut på vem som kan onanera längst tid utan att ejakulera.
    De tantriskt och taoistiskt tränade skulle ligga bra till i den senare grenen.


  3. Ja, jag skulle nog gärna delta i vilken som helst av dessa grenar, faktiskt. Tyvärr är vi upptagna den helgen redan, med att hålla kurs. Annars hade vi nog deltagit med liv och lust.
    Men vi kanske får dra igång en Onani-maraton i Sverige, nästa år eller så. Man vet aldrig.

  4. Ida Says:

    Spännande men ack så viktigt arrangemang, som jag aldrig hört talas om tidigare. Man kan ju göra sig lustig över att onanera. men det är ett sätt att komma i harmoni med sig själv. Tycker sedan att eventuella tävlingsmoment är lite löjliga, men tillfredställer (sic) väl männens tävlingslystnad. Synd att jag fick information så sent, men vill gärna vara med om det sker liknande i Stockholm


  5. Ja, det är ju just för att motverka skammen och löjet kring onanin som denna Masturbate-a-thon är uppfunnen. Idén är underbar, och skulle vi inte hålla kurs i helgen så hade jag nog åkt ner för att delta jag också.
    Och man vet aldrig – det kanske blir något liknande i Stockholm i framtiden. Pia Struck har i alla fall tjatat på mig att jag borde arrangera ett sådant arrangemang här i Stockholm. Vi får se hur det blir.

  6. Ida Says:

    Gillar din blogg. Du är så rättfram och vågar ta upp allt. Även tabuberlagda ämnen. Men appropå de olika rekorden för ämnet i rubriken, Hur kan de räkna antal orgasmer för kvinna?


  7. Håhå, jag gillar tabubelagda ämnen. Jag håller t.ex. på att fila på en grymt islamkritisk artikel… 🙂

    Så tack för uppskattningen!

    Vad gäller tävlingarna på ononimaraton så är det naturligtvis mer på skoj – tävlingsmomentet är inte en stor grej, utan mer för att göra det hela roligare. Så vad gäller alla orgasmer, såväl kvinnors som mäns (män kan ju ha ”torra” orgasmer, utan utlösning!), så litar man på de enskilda deltagarnas ärlighet, helt enkelt. Om någon säger att hon har fått 128 orgasmer, så utgår man från att hon talar sanning. Sen ser man ju varandra, så det är nog rätt svårt att ljuga, och tämligen meningslöst att fejka.

  8. Ida Says:

    Calle

    Calle du blir den nye Lars Viik! Eller Salmon Rushidie. Superkändis i Iran Hi hi.

    Fattar att tävlingen är mest på kul. Men fattar bara hur mäns orgasm kan räknas. Ejakuationen är ju verkligen påtaglig. Men vi kvinnor kan ju vara mer luriga LoL

    Det är egentligen konstigt att onani är tabubelagt. Det ger ju individen lugn och avkoppling och troligtvis en bättre harmoni med omvärlden. Tittade på Cirkuseros webben och så din fina fotoserie på kvinnan Maria. Kom på mig själv att jag nog inte skulle våga vara med på liknande foton. Trota att jag uppfattar mig som öppen och fördomsfri. Jag är så avundsjuk på Maria som vågar och är så fin!


  9. Om jag kunde bli en så fantastisk författare som Salman Rushdie, så skulle jag känna mig oerhört tacksam. Jag har läst flera av hans böcker, och jag älskar hans sätt att berätta.

    Lars Vilks har jag ingen direkt relation till, men tycker naturligtvis att det är helt absurt att några små teckningar av skäggiga hundar ska väcka sådan uppmärksamhet. Det allra värsta är när västerlänningar tycker att vi inte ska ”kränka” muslimer, för då blir de lessna och arga, och så kanske de bombar oss. Men islam är en fredens religion, kom ihåg det! Hjälp!


  10. Onani är tabubelagt eftersom det bidrar till att människor kan ta makten över sina egna kroppar, och över sin egen sexualitet. Den egna viljan blir överordnad auktoriteternas vilja. Din kropp blir inte längre statens egendom.

    Det handlar alltså om makt.

    Kn man få en hel befolkning att känna skam och skräck, så är de väldigt lättstyrda.
    Då kan man införa drakoniska lagar, kontrollsystem för att styra människor ända in i sovrummet.
    ”Har du rent mjöl i påsen så har du inget att frukta” – säger somliga. Men vem kontrollerar de som kontrollerar? Hur vet vi att DE har rent mjöl i påsen?

    VIktiga frågor som kräver svar.

  11. Göran Svensson Says:

    Synd att jag inte kan delta i Köpenhamn men om det anordnas senare I Sverige så är jag med direkt.


  12. Ja, det är inte helt omöjligt att vi kanske deltar i att arrangera en sådan maraton – om vi hinner.
    Det tar mycket tid och engagemang.
    Jag känner Pia som ligger bakom den danska maran, och vet hur mycket jobb som ligger bakom.

    Men vi får väl se vad som händer nästa år… 🙂

  13. Rob Says:

    Undrar om folket blir kåta på varandra och kanske till och med sätter på varandra i detta inferno??

  14. skarface Says:

    Varför är det så viktigt att onanera framför varandra? jag förstår om jag gör det med den jag älskar, jag vet att man fungerar bättre på alla plan om man har bra sex och är tillfredställd med sig själv, men sex å kärlek hör väl i hop? iaf för mig jag kan inte ge om jag inte har en känsla, visst kåthet är en känsla men om man tar in kärleken oxå blir det bara bättre, är öppen för allt min partner vill men bara om det är tryggt för oss,en annan sak jag gillar inte en del muslimers syn på svenska kvinnor, vi är mer frigjorda och det är något dom får lära sig om dom ska bo här


    • Det är väl inte så himla ”viktigt att onanera inför varandra”, men om man tycker att det är ett kul sätt att hylla sin egen sexualitet, och få bort skammen kring det egna könet, kring sexualiteten, så är kollektiv nakenhet med sexuella aktiviteter en alldeles utmärkt metod. Och somliga tycker nog helt enkelt bara att det är väldigt skoj att onanera i grupp.

      Kärlek och sex är två helt olika fenomen, och när de båda möts brukar det förstås vara väldigt trevligt.

      Sexualiteten är inget som uppstår i mötet med den du älskar. Eller med en annan, vem som helst. Sexualiteten är en inneboende drivkraft som du har i ditt väsen, alltid närvarande, fast mer eller mindre pockande, och mer eller mindre medvetet.

      Sen kan du ju själv avgöra i vilka sammanhang du vill ge uttryck för din sexualitet. Är det bara med din partner du vill göra det så är det ju ditt beslut, ditt val.

      Vad gäller muslimers kvinnosyn, så varierar den väl från person till person, men visst, många muslimer kommer från kulturer där man har en hemsk kvinnosyn, och islam i sig har också en väldigt uråldrig och diskriminerande kvinnosyn inbyggd i sig.


  15. […] när jag tittar lite närmare på bilderna så ÄR det ta mig fan PORR *skrattar* Klicka här och se […]


  16. […] på var Försäkringskassan lägger sina prioriteringar och våra skattepengar på… Klicka HÄR, skrolla gärna ned på sidan och titta på bilderna! Är det vad Försäkringskassan ska ägna sin […]


  17. […] på var Försäkringskassan lägger sina prioriteringar och våra skattepengar på… Klicka här, skrolla gärna ned på sidan och titta på bilderna! Är det vad Försäkringskassan ska ägna sin […]


    • Här har vi en duktig idiot, en tröttsam rättshaverist med alldeles för mycket fritid, en arg moralist som tycker att det är skandal att någon tjänsteman på Försäkringskassan har besökt min blogg, eftersom det ju är en ”porrsida”. Och sånt ska ju en tjänsteman på Försäkringskassan inte ägna sig åt.

      Uppenbarligen har denna duktiga idiot inte lagt märke till att denna blogg framför allt är en politisk blogg, en av de högst rankade i Sverige, samt att jag har skrivit ett politiskt inlägg om Försäkringskassan (vilket högst sannolikt var just det inlägg nämnda tjänsteman på Försäkringskassan hade läst).

      Men men, man kan inte förvänta sig att alla ska använda sin hjärna jämt och ständigt…

  18. Nicole Says:

    Nej… Om man vet hur Creeper funkar😉 så ser man att det var DETTA inlägg de läst ^^

    *skrattar* Politisk…? ^^ Hur var det du skrev just… ”Men men, man kan inte förvänta sig att alla ska använda sin hjärna jämt och ständigt…”
    😛


    • Japp, detta är framför allt en politisk blogg.
      Om du hade orkat bläddra vidare en stund, så hade du kanske insett det.
      Jag förstår att vissa inte fattar att sex kan ha med politik att göra, men det har det verkligen, emellanåt.
      Och det här tramsandet om huruvida det är O.K. för anställda på Försäkringskassan att surfa på allehanda sajter, även ”porrbloggar” (eller för den delen Sverigedemokraternas hemsida), går förstås inte att ta på allvar. Har det fallit dig in att det kan ha varit under en fikapaus?
      Men men, man kan som sagt inte förvänta sig att alla ska använda sin hjärna jämt och ständigt…

      • Nicole Says:

        Lite tråkigt att din nivå verkar ligga på en femårings…

        Medvetet tränger du undan problemet (spelar ingen roll om det är fikapaus när det SYNS var de surfat någonstans, oavsett sida!) och fokuserar på personangrepp istället…

        Men det säger ju mer om dig än om mig.

        En hotad och trängd människa som inte kan debattera för sin sak kommer ofta med personangrepp…

        Trist att du är på den nivån, inte undra på att vi har problem med krig mm i världen när man inte ens kan hålla en vuxen nivå om en sån här skitsak…

        Mvh


        • Haha, du är bra rolig du.

          Du skriver följande:

          ”En hotad och trängd människa som inte kan debattera för sin sak kommer ofta med personangrepp…”

          Och så illustrerar du det helt perfekt genom att i såväl din bloggpost som i alla dina kommentarer presentera enbart personangrepp, och inte ett enda vettigt argument för din sak.

          Det är svårt att hålla en ”vuxen nivå” med någon som aldrig har nått dit över huvud taget.

          Om du hade haft ett enda vettigt argument för varför det är olämpligt för en anställd på Försäkringskassan att läsa en bloggpost på min blogg så hade det kanske kunnat bli en diskussion, men du bör minnas att hela det här meningsutbytet började med din onyanserade kräka till bloggpost.

          Den fråga man borde ställa sig är varför det ska vara O.K. att du över huvud taget kan se vilka hemsidor en annan människa har besökt på nätet. DET är en relevant fråga. Och varför du över huvud taget bryr dig om att attackera enskilda personer på en arbetsplats för att de har besökt en viss arbetsplats. Du har fortfarande inte förklarat varför det skulle vara så hemskt och skandalöst att någon besöker min blogg. Börja med det, så kan vi kanske diskutera frågan sen.

          • Nicole Says:

            Smickra inte dig själv, det har aldrig handlat om dig eller din blogg, det handlar om att det finns människor som sitter utan ersättning mm, som ser svart på vitt vad FK prioriterar.

            Men eftersom du vägrar se problematiken och vad det egentligen handlar om så lämnar jag denna diskussion.

            //


          • Du är bra rolig du. Klart att det handlar om min blogg, eftersom det är just den du pekar ut bland alla möjliga bloggar. Dessutom påstår du att det är särskilt upprörande att min bloggpost innehåller ”porr”, vilket visar tydligt att du gärna moraliserar över sex.

            Att din bloggpost egentligen handlar om att det är upprörande att vissa människor är utan ersättning från F-kassan, och inte om vad de anställda där gör när de surfar på nätet, låter faktiskt som en störtlöjlig och väldigt genomskinlig bortförklaring och efterkonstruktion.

            Återigen – du har fortfarande inte förklarat varför det skulle vara så hemskt och skandalöst att någon besöker min blogg. Börja med det, så kan vi kanske diskutera frågan sen.

  19. joakim Says:

    jomenvisst, onani är underbart! jag onanerar helst för publik men även ensam gärna utomhus på sommaren…mmm


Kommentera

