Magnum Coltrane Price – en fantastisk artist – men…

magnum_1

Jag har träffat Magnum ett flertal gånger, och tycker att han är en riktigt schysst snubbe med hjärtat på rätta stället. Och jag är enormt imponerad av hans artisteri. Han spelar bas och sjunger med den äran, både tillsammans med trombonlegenden Nils Landgren i hans fantastiska band Funk Unit (och en mängd andra band), men också med egen grupp, som soloartist. Magnum är verkligen en gedigen musikant, en skicklig, själfull, kreativ, cool artist med känsla ut i fingerspetsarna.

Magnum är dessutom en person som är lätt att tycka om, av flera anledningar – inte bara hans musik. Han utstrålar den där kramvänliga nallebjörnenergin, som gör att trots alla tuffa tatueringar och hip-hopattityd, så kan man slappna av i hans närhet. Han verkar lugn, helt enkelt.

Därför blir jag en smula bestört när jag läser Magnums artikel på Politikerbloggen. I den går Magnum hårt åt fildelning och kopiering, på ett extremt känslomässigt, och tyvärr även oerhört osakligt, felaktigt, onyanserat och aggressivt sätt. Och det känns trist, för jag vill verkligen sympatisera med Magnum, som jag gillar personligen, men som nu alldeles uppenbart är ute och cyklar så det sjunger om det. Det känns mest som att Magnum (som så många andra begåvade artister) vill skylla sina karriärproblem på fildelare och piratkopiering.

magnum_2

Hans retorik är yxig och svepande, och han blandar ihop upphovsrätt med mönsterskydd, patent och varumärkesskydd, på ett sätt som gör att man anar att han egentigen inte riktigt vet vad han argumenterar om. Och han kastar beskyllningar och personliga påhopp omkring sig som ett argt barn i sandlådan (hans högst ofördelaktiga beskrivning av Christian Engström kan jag inte tolka som annat än starkt känslomässigt färgad). Magnum påstår vidare att Piratpartiet sprider desinformation, dock utan att någonstans precisera vilken slags desinformation, eller om vad. Det är känslosamt, och jag kan känna sympati med hans känslor, men nästan alla hans argument är fullkomligt onyanserade, felaktiga och missvisande, och ibland rent ut sagt bisarra.

”Att kunna sprida verk som är upphovsrättsskyddade till över 25 miljoner användare (varje användare lär ha kopierat mer än 1 enda fil skulle jag tro) är ekonomisk brottslighet på en sådan stor skala att det inte ens längre känns brottsligt, jag förstår att det känns rätt tryggt bakom miljoner av gelikar, liksom när nazisterna mördade miljontals judar så kände man nog inte att man gjorde fel när “alla gjorde det”.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Det här är pinsamt, Magnum. Att jämföra fildelning med nazismens massmord på miljoner judar är så osmakligt och dumt (du har aldrig hört talas om Godwins lag, va?), att jag verkligen inte trodde dig om något sådant. Jag förstår om du känner dig drabbad och frustrerad, men det här är en överreaktion som är fullkomligt vansinnig.

”Att piratkopiera musik har länge sedan varit olagligt, sampling, att spela in covers, kassettband, CD, DVD-kopiering för annat än privat bruk har iallafall under hela mitt verksamma liv varit olagligt.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Detta är desinformation, Magnum. Det stämmer inte alls. Sampling är tillåtet, upp till fyra takter har jag för mig (vet inte helt säkert, men du borde veta detta, Magnum, som hip-hop-artist, med tanke på att hip-hop-musiken till stor del bygger på sampling), att spela in covers är naturligtvis också tillåtet (en mycket stor andel av all musik som spelas in och säljs är just covers), även för kommersiellt bruk, att kopiera LP-skivor till kassetter, liksom att kopiera CD-skivor, för privat bruk, är också tillåtet. DVD-kopiering påstås ofta vara förbjudet även för privat bruk, så ofta att jag inte längre vet om det är lögn eller sanning. Olaglig piratkopiering är det när du t.ex. kopierar någons musik-CD eller DVD-film och säljer vidare för egen vinning. Detta skall naturligtvis fortsätta vara olagligt, något som även Piratpartiet hävdar.

magnum_4

Piratpartiet vill inte ta bort all upphovsrätt. Piratpartiet vill reformera upphovsrätten, avkriminalisera nedladdning och fildelning för eget bruk, men behålla ideell och kommersiell upphovsrätt. Även dessa regler behöver självfallet reformeras. Reglerna bygger på teknisk utveckling från början, och med ny teknik måste teknikberoende regler med all nödvändighet också förnyas.

”Att säga att musiker och artister får månadslön i miljonklassen är lögn.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Det tror jag inte att någon har påstått heller – absolut inte i Piratpartiet i alla fall. Piratpartiet vill inte pungslå konstnärer och artister. Däremot tycker PP att det är rätt att de stora mediebolagen tar stryk om de inte vill anpassa sig till modern teknologi, och istället försöker utöva utpressning och hot mot sina artisters fans. De som arbetar med media och kultur måste också hänga med i utvecklingen, om de vill vara en del av det moderna samhället.

”Ni vet när man köper en “svart” biljett utanför konserten för de vanliga biljetterna är slut? När de kostar 4000kr så får artisten inte ett enda öre av den biljetten, bara snubben som du köpte den av.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Fel igen, Magnum. Om biljetten ursprungligen kostade låt oss säga 500 spänn, så kommer förstås dessa 500 spänn artisten till godo, oavsett om biljetten sedan säljs vidare för hur mycket som helst. Vi har en fri marknad, och om jag köper bananer för 10:- kilot i en butik, och sen säljer dem vidare för 30:- kilot, och mina kunder faktiskt vill betala det, så kan knappast den ursprungliga butiken klaga på det. De fick vad de ville ha för bananerna, och jag får förhoppningsvis vad jag vill ha. Vad man skulle kunna säga om de där 4.000:- som någon säljer en biljett för, svart, är att den ursprungliga prissättningen förmodligen är felaktig. Om en artist är så jämrans populär, så vissa kan tänka sig att köpa en biljett för 4.000:-, så borde artisten/produktionsbolaget ha erbjudit de bästa platserna för högre priser än 500:-. Bästa platserna 2.000:-, till exempel? Då försvinner en del av den svarta marknaden, och artisten får mer i vinst. Så om du är en artist som folk är villiga att betala extrema biljettpriser för, svart eller vitt, höj dina biljettpriser istället för att gnälla på dem som säljer biljetter svart.

”Nej, man får inte kopiera en ritning på ett Myresjö-hus och bygga ett exakt likadant själv.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Jo, det får man faktiskt – så länge man inte gör det kommersiellt. Låt oss säga att jag går till Svenskt Tenn, och ser en vacker stol som kostar 22.000, och då inser jag förstås att det har jag inte råd med. Men låt oss också anta att jag är en skicklig möbelsnickare, så jag gör en exakt kopia av den stolen. Det kan ingen hindra mig från att göra. Dock är det olagligt att göra business genom att framställa flera likadana stolar, och sälja dem i min butik. Det kallas mönsterskydd, och är ett mellanting av patent och upphovsrätt. Det kan dock vara aktuellt att även se över dessa lagar, eftersom de utan tvekan är en inskränkning i människors frihet att uttrycka sig i färg och form.

”Internet var en HELT REKLAMFRI ZON för bara 7-10 år sedan”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Öööhh… Vilket Internet har du surfat på? Jag kopplade upp mig för första gången 1997, och det första jag märkte var denna enorma mängd blinkande reklambanners man såg överallt. Plus att en mängd hemsidor naturligtvis är ren reklam – för företag och deras produkter, för artister, för ideologier, för allehanda intressen som enskilda personer och grupper nu kan marknadsföra mer eller mindre gratis över hela världen. Vad som har skett sedan dess är att Internet har blivit en självklar kanal för all möjlig förmedling av information, som handel, ekonomiska transaktioner och mycket annat. Internet har blivit en integrerad del av samhället, och då finns naturligtvis reklam där, lika mycket som i andra mediala sammanhang.

”Låtskrivaren får bara betalt OM nån gillar det han/hon har gjort”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Precis som vilken annan egen företagare som helst. Tar du ett eget initiativ och marknadsför något på eget bevåg, oavsett om det är musik, bananer, försäkringar eller småhus, så måste du betala dina underleverantörer alldeles oavsett om du själv får betalt, och löner till eventuella anställda. Sen får företagaren/producenten/artisten betalt – OM nån gillar det han/hon har gjort, och betalar för det (om priset är rätt).

”När snickaren löser ett problem (t ex imma på ett bastufönster) ska han kunna få patent på sin lösning för det berikar och uppmuntrar uppfinningsrikedom, originalitet och skaparglädje.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Det stämmer inte heller. Snickaren som löser ett problem gör det med största sannolikhet inte med motivationen att få ett patent som han/hon kan tjäna pengar på, utan för att snickaren är en kreativ och uppfinningsrik person, helt enkelt. Och att patent skulle ”berika och uppmuntra uppfinningsrikedom, originalitet och skaparglädje”, det tror jag inte ett smack på. Snarare är det precis tvärtom. Om det är något som verkligen har stoppat upp, och stoppar upp, teknologisk utveckling, så är det just patentlagarna. Så många uppfinningar som har blivit blockerade och stoppade på grund av patent, eller som inte har nått marknaden för att stora bolag har köpt upp patenten och dödat produkten, går knappast att räkna sig till.

Kopiering är det sätt på vilket vi människor lär oss av varandra, och utvecklingen går framåt. Om en keramiker i en by för 3.000 år sedan hittade på ett sätt att tillverka vattentäta kannor som går att hälla ur utan att det dräller och droppar, så kopierar naturligtvis de andra keramikerna denna uppfinning. Annars dör uppfinningen med keramikern, och utvecklingen går inte framåt.

Om patentlagstiftningen hade funnits på stenåldern så skulle vi fortfarande vara kvar på stenåldern.

magnum_3

Det måste uppenbarligen sägas många gånger, men all tillgänglig statistik visar att de som fildelar och kopierar mest, är också de som köper mest. Det finns inga siffror som tyder på att fildelning har skadat försäljningen av musik eller annan kultur. Vad fildelningen har gjort är att ersätta äldre former av medier, äldre former av kulturdistribution. CD och DVD är format som snart kommer att vara lika otidsenliga som vinylplattor. För trettio år sedan fanns inte videobutiker, och om tio år finns inte heller videobutiker. Med ny teknik kommer nya distributionsformer. När Skivfönstret stängde så ställde de de en skylt i fönstret – ”stängt p.g.a. fildelning” – men det var förstås inte alls sant. Snett över gatan ligger No. 1 Video, och där säljs DVD-filmer på löpande band. Vi kulturkonsumenter köper mycket mer film än någonsin, och vi har inte obegränsad ekonomi. Så när det säljs mer film, säljs det färre musik-CD. Enkel ekvation.

”Vill ni stödja kultur? Enkelt, köp den så att konstnärerna kan fortsätta att skapa fritt.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Ja, och jag har verkligen velat köpa Magnums musik. Men det är väldigt, väldigt svårt att hitta den. Den första skivan jag inkorporerade i min ”Magnum-samling” är den fullkomligt supersköna, tunggungit souliga Bound To Be Black. Det är en riktigt, riktigt bra platta, som jag fortfarande kan lägga i CD-spelaren emellanåt. Jag hittade den på biblioteket, lånade och kopierade. Detta är 100 % lagligt, eftersom det är kopiering för privat bruk. Men hans mer hip-hoppiga platta Poängen köpte jag av honom personligen, i samband med skivsläppet. Men sen har jag inte fler. De går nämligen inte att få tag på.

Jag skulle gärna samla på Magnums musik. Hade han släppt 10 plattor hade jag nog köpt allihop. MEN – det har han inte, och de skivor han HAR släppt hittar jag inte att köpa. Och enligt honom själv så har han en enorm mängd egenkomponerad musik i sina hårddiskar, som fortfarande inte finns någon annanstans. Så hur har du tänkt, Magnum? Jag skulle gladeligen pröjsa några kronor per låt för att få ladda ner dem i hög CD-kvalitet på nätet. Men jag vet inte hur man gör, eller om det ens är möjligt.

Musikbranschen har länge varit riktigt usla på att bygga nya distributionskanaler. Det finns olika kanaler för musikförsäljning, men bolagen är fortfarande fast i gamla modeller, med centralstyrda och dyra produktioner, reklamkampanjer, gammaldags marketing, samt butiksförsäljning av dyra CD-skivor. Som om vi fortfarande levde på 1900-talet. Men det ser ju inte ut så längre. Många som laddar ner från gratissajter som The Pirate Bay gör det för att det inte går att få tag på det man vill ha någon annanstans – för att mediabolagen tjyvhåller på materialet, och skiter i att distribuera, om det inte finns tillräckligt med vinstpotential i det.

Nutida konstnärer måste hitta nya distributionskanaler för sin konst, om de vill leva på den kommersiellt. En enormt viktig del i detta är att utveckla en relation med sina fans, att kommunicera med de som faktiskt köper det man skapar. Stamkunder är det bästa som finns (lättast att underhålla), och de ska förstås i möjligaste mån få ”The V.I.P. treatment”. Om du själv sköter din distribution, kan du ha e-postlistor över dina fans, och skicka en bonuslåt till dina trognaste kunder. Du kan ha en Fan Club, med nyhetsbrev till alla medlemmar. Det finns så många spännande och nya sätt att nå sin publik, så det är egentligen helt otroligt att du inte har en större krets av fans, som gärna köper din musik.

”Jag tror inte PP alls “gillar kultur”, dom skulle förmodligen inte veta vad kultur var ens om dom fick den gratis.”
– Magnum Coltrane Price, Politikerbloggen

Jag känner massor av musiker och andra konstnärer – författare, kompositörer, dramatiker, skådespelare, gycklare, målare, poeter, berättare, fotografer och mer därtill, och jag har själv levt på konstnärligt arbete hela mitt liv – som grafisk formgivare, fotograf, illustratör, skådespelare m.m., och nästan allt jag gör berörs på ett eller annat sätt av upphovsrättslagen. Och – det måste sägas – många, många av mina konstnärliga vänner tänker rösta på Piratpartiet, och flera av dem har t.o.m. blivit medlemmar. Så nog gillar vi piratpartister kultur, och somliga av oss är alldeles äkta kulturarbetare.

magnum_5

Ofiltrerad media är obarmhärtig, och ofta hade man önskat att det hade funnits en redaktör i vägen, som hade sagt ”men snälla du, det här kan vi inte publicera – det innehåller så många sakfel och påhopp, att det kan göra dig till åtlöje, och i värsta fall väldigt impopulär”. Förvisso håller Politikerbloggen ungefär samma seriositetsnivå som Se & Hör, men det är extremt ansvarslöst, och riktigt, riktigt taskigt mot Magnum att släppa in en sån har artikel, helt oredigerad, helt utan korrekturläsning, helt utan genomläsning av en duktig redaktör.

Det är verkligen min uttryckliga förhoppning att detta sammelsurium inte ska skada Magnums musikkarriär. Magnum Coltrane Price är enligt min mening en av Sveriges intressantaste artister, och jag uppmanar verkligen dig som läser detta att lyssna på hans musik – och – köp hans musik! Om ni hittar den, vill säga…

Jag tänker inte bojkotta Magnum för att han har korkade åsikter om fildelning. Och det hoppas jag att ingen annan gör heller. Om man skulle bojkotta alla artister som har konstiga åsikter om än det ena, än det andra, så skulle man snart ha en väldigt tom skivhylla. Jag tror helt enkelt att Magnum har väldigt dåliga rådgivare, och att han har lyssnat lite för mycket på sina skivbolagskontakter. Skivbolagen har nämligen mer att förlora på fildelningen än vad artisterna har. Den nya tekniken kan göra enskilda artisters musik mer tillgänglig för många fler, och det i sin tur ökar marknaden för artisterna – som t.ex. Magnum Coltrane Price.

tunn linje

Alla bilder i detta blogginlägg är tagna av mig, på en konsert i Kungsträdgården 2007.
Ja, mina bilder är också skyddade av upphovsrätten, men jag tillåter gärna Magnum själv att använda dem som han vill (kontakta mig om du vill ha dem högupplösta, Magnum!).
Ni som vill skriva något positivt och uppskattande om Magnums musik får också gärna använda bilderna.
Ni som vill dissa Magnum för hans politiska villfarelser (eller något annat) får dock absolut INTE använda mina bilder. Den som gör det ändå kommer att få ett rätt jobbigt brev av min advokat.
Skall bilderna publiceras offentligt måste givetvis upphovsman uppges.

Kolla gärna in Magnum på MySpace, och lyssna på hans coola musik.
Du kan även hitta Magnum på Devious Recordings.

tunn linje

Mer om fildelning:
Johan Wigmo

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Fildelning, Formgivning, Internet, Kultur, Lagstiftning, Media, Musik, Piratpartiet, Samhälle, Upphovsrätt

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

51 kommentarer på “Magnum Coltrane Price – en fantastisk artist – men…”

  1. projo2 Says:

    Min skivhylla är faktiskt tom. Fast anledningen är inte att jag bojkottar artister, jag bara bojkottar CD-skivan som medium. Precis som jag bojkottar kassettband. Och VHS. 😉


  2. Haha – jag är precis tvärtom, då – jag har runt tusen CD-skivor, förmodligen en bit över tusen. Och jag har en hel del VHS-kassetter kvar, men bara sånt jag har spelat in för länge sedan, och jag håller sakta på att fasa ut dem till förmån för DVD-filmer (som jag har hundratals av).

    Jag är egentligen en typisk sådan konsument som mediaindustrin borde älska, med tanke på hur mycket kultur jag konsumerar.

    Men så är jag piratpartist. Attans.

  3. Z Says:

    Jag personligen finner det fult med en massa DVD o CD-skivor ta upp plats. Sen onödigt med DVD nu när det kommer en disk, som kan lagra mer än 100 DVD-skivor per skiva. Jag vill ha all min musik, all min film osv på ett ställe där det inte syns eller tar onödig plats. Jag kan o betalar gärna per låt, inte per skiva.

    Bra inlägg förövrigt 🙂


    • Själv har jag byggt ett stort, snyggt CD-skåp, så att skivorna inte syns när man inte har dörrarna öppna – detsamma har jag gjort med alla DVD:er, med TV:n, stereon, vinylplattor och allt skit jag har. Inget syns. Allt är bakom skåpluckor. Men fulast av allt är TV-skärmar. I alla fall när de är avstängda. Det är därför jag gömmer undan den.

      • Z Says:

        Men du har skåp med dem i, som tar upp plats istället 🙂

      • Mag. Says:

        Jaså det är du som skriver…ja ja, alla har rätt till sin egen uppfattning. Jag gnäller inte om min egen karriär. jag försöker bara tala om hur det ser ut för all independent artister som brottas med de stora media broilers-artisterna och bolagen. Men folk kan sluta oroa sig, jag har tack vare PP kommit på vad jag måste göra. Allt är sweet och jag har inte haft sverige som ”arena” för min musik på många år så det är cool. Dessutom lider inte jag personligen av ”fildelning” eller piratkopiering som jag väljer att kalla det. Mina eventuella fans köper faktiskt mina skivor och kommer på gigen. Det som jag tycker är kanske allra mest tragiskt i hela debatten eller vad man ska kalla det är att inte många har brytt sig om just de som skapar. Folk verkar tro att upphovsrätten är till för de stora bolagen, bolagen är inte upphovsrättshavare, de är till för folket, de som skapar! Är jag inte längre en del av folket för att jag arbetar med att skapa musik? Upphovsrätten är en mänskligrättighet, att ta bort den är att kränka en mänsklig rättighet. Easy! För filmbolagen ser det annorlunda ut och jag vet inte så mycket om den branchen. Och JO, sampla en en eda takt ÄR och har alltid varit förbjudet, även om vissa har sett genom fingrarna. Folk skulle bara veta hur många advokater i USA som blivit miljonärer på att lyssna efter samplingar. Kul att läsa att NI här inte tycker att jag vet vad jag talar om då jag arbetat ENBART med musik produktion de senaste 20+ åren. Kul

        Ha de så kul och blogga inte ihjäl er nu!
        Peace och ha en skön sommar!
        Passa på och sno film och musik medans det går, Japanerna är på G med ett nytt filkodningssystem, hurry hurry and get all the goodies for free…

        Mag.

  4. Jonas Says:

    Jag tycker att detta var ett trevligt formulerat och konstruktivt bemötande av texten!

    Bojkotta låter trist och negativt, och om han hade yttrat sig dumt i många andra frågor hade jag helt delat din syn. Men den syn på demokrati och samhället i stort som hans text avspeglar gör att jag i nuläget skulle känna att det var obehagligt och att gör våld på mig själv att lyssna på hans musik.


    • Återigen – jag har träffat magnum vid många olika tillfällen, och jag tycker verkligen att han är en trevlig man, och framför allt är han en fantastisk musikant.
      Men vad gäller hans politiska åsikter är han helt enkelt inte särskilt insatt, inte genomtänkt, och inte påläst.
      Jag tror inte att han är kompetent att göra en vettig bedömning av de här frågorna, eftersom han är så känslomässigt intrasslad, och därför inte kan se skogen för alla träd.
      Jag tänker alltså inte dra alltför stora växlar på hans emellanåt vanvettiga ståndpunkter, eftersom han nog egentligen inte vet vad han pratar om.
      Låta nåd gå före rätt, helt enkelt.
      Och ja, jag erkänner att jag är väldigt subjektiv, och mer förlåtande än vanligt, av rent personliga skäl, eftersom jag gillar Magnum, men det tillåter jag mig att vara.
      Konstnärer är konstnärer, och det måste man acceptera.

      🙂

  5. Terra/Ghost Says:

    Jag tycker inte du ska låta ditt gillande av killen som person och musiker hålla tillbaka dig från att kritisera det han säger – när det nu är så otroligt dumt helt igenom.

    När folk säger dumheter, då kan jag sällan vara tyst, även om jag är vän med dem. Det resulterar också i att min nära vänskapskrets är mycket liten. Man måste tåla ”lite” som vän till mig.


    • Och det är ju det jag gör. Jag kritiserar honom ganska hårt för det han säger, eftersom det är dumt, men vill samtidigt framhålla hans artisteri, eftersom jag respekterar honom enormt för det.

      • Mag. Says:

        Calle kritiserar mig som fan, men ni ska veta att jag varit på väg…och är fortfarande hoppas jag..på g hem till honom för att dela med mig all musik jag någonsin skapat, bara för att han är cool. Jag tänker dessutom inte låta våra åsikter i den här frågan komma emellan. Vi har väl fortfarande åsiktsfriheten kvar?

    • Mag. Says:

      Som du redan märkt tål jag mer än de flesta!

  6. Joshua_Tree Says:

    Mycket bra text som vanligt Calle. Jag tänker dock inte gå ut och köpa Magnum Coltrane Prices musik ens om det går. Först och främst för att jag inte är bekant med musiken ifråga och inte vill köpa grisen i säcken, och framför allt för att jag slutat köpa (och fildela) alls. Jag kan framöver tänka mig att fortfarande betala för kultur som helt går förbi de bolag som vill fimpa rättsskyddet, men så länge Ipredlagen finns kommer upphovsrättsindustrin inte att få ett öre till av mig. (Med vissa undantag förstås, det finns ju saker jag älskar så mycket att jag måste göra våld på mina egna principer för att stödja de konstnärer jag gillar.)

    Grinig? Jag? You bet! 😉

  7. Anino Says:

    ”…liksom när nazisterna mördade miljontals judar…”

    *?!?* 😀

    Han sa det! Att fildelning är stöld har vi ju hört ett antal gånger nu, men att verkligen jämföras med den ultimata ondskan… Det hade jag aldrig trott!

    Svastikor, ridstövlar och Maschinengewehr! Fildelning är folkmord! 😀

    • Mag. Says:

      Folk är så roliga, jag jämför inte brottet, jag säger bara att om alla gör ett brott blir det enklare att tycka att det är ok. Förstår ingen?


      • Hej Magnum! Kul att du hittade hit. Jag hoppas att du inte tar illa upp för min artikel – du vet vad jag tycker om dig och din musik.

        Vad det hela handlar om egentligen, är ju att ifrågasätta om denna slags fildelning ska vara ett brott eller ej.
        Inga lagar är ju absoluta. Vad som är ett brott eller ej skiljer sig från land till land, och från tid till tid.

        Och framför allt – om detta ska fortsätta vara brottsligt, så krävs det för att bevaka denna lag en kontrollapparat som är så ohemult integritetskränkande, att även många kulturarbetare bildat sig åsikten att det är inte värt priset. Om du ska få alla dina STIM-pengar, och ingen ska kunna kopiera din musik gratis, så måste staten i praktiken inrätta ett 1984-samhälle med full kontroll över samtliga medborgares digitala media. Jag och många andra med mig anser inte att det är värt detta. Särskilt med tanke på att detta system mycket lätt kan komma att missbrukas för helt andra ändamål.

        Återigen – jag känner med dig, och jag förstår din oro. Men jag är övertygad om att du skulle kunna hitta helt nya vägar att faktiskt tjäna gott om pengar på din musik.
        Let’s have a talk about it someday – if you want it?

      • Mag. Says:

        Lyssna, jag respekterar din åsikt, men det är få som respekterar min…men jag är rätt van vid det! Men tycker inte folk att FaceBook, ( Google som läser mail för att pricka in rätt reklam ) är integritetskränkande?
        I don´t get it, men i detta nya ”konsument” sweden så….
        Jag förstår bara inte ( och jag är säkert inte lika väl informerad som alla ni härinne som bloggar och bloggar ) vad som är kränkande när bolagen som skyddar sina artister tar tag i de brott ( för det är lagstiftat..det kan vi väl iallafall komma överrens om ) som polisen naturligtvis inte kan ta hand om? Skulle jag som enskild person ha tid eller resurser att se till att räkna varje gång de lirar min musik på radion, eller på en restaurang, eller blir kopierad illegalt? Jag har inte råd att hyra in en advokat till nånting alls, vem fan har det?

        Fildelning är inte ett brott om du delar med dig av dina egen händigt skapade filer, bilder eller loggor. Men jag kommer alltid att ha en så pass nära relation till min egenhändigt skapade musik att jag vill få bestämma att t.e.x. inte Coca-Cola får använda minlåt i sin reklam. Jag vill behålla den integriteten om jag kan. För det är detta som jag är MEST rädd för, inte mina eventuella fan. Och till er som hatar mig och min musik, keep doing it, det fnns mycket som jag hatar också, det är den friheten vi har…än så länge.


        • En grej till, Mag – det där med Facebook är ju faktiskt frivilligt. Integritetskränkande blir det ju bara om det sker mot min vilja. Om jag vill lägga ut nakenbilder av mig själv på nätet, eller mitt personnummer, eller vilken musik jag diggar, så är det ju helt på mina egna villkor. Om däremot någon annan registrerar detta och gör det offentligt, utan mitt godkännande, så är det i praktiken som en våldtäkt.

          Däremot om jag har gjort något offentligt, och det sprids utan min kontroll, så får jag i praktiken skylla mig själv. Det enda helt säkra sättet att skydda egna alster är att inte sprida dem alls. Faktum är att inte ens det är helt säkert – folk snor datorer, och sprider grejer som finns på dem. Tänk bara på Paris Hiltons privata sexfilmer. Så – det enda HELT säkra sättet att behålla sina idéer för sig själv, är att aldrig sätta dem på pränt utanför sin egen skalle.

          That’s the real world, like it or not.


  8. Det är synd att han verkar ha antagit en så fientlig inställning till fildelningen. Väl formulerad artikel Carl Johan!

  9. Bengt Says:

    Det är inte så lätt det här med fildelning, upphovsrätt och sådant.
    Det finns uppenbart väldigt olika inställning till det hela, bland artister och författare.
    Jag är inte artist, möjligen författare (jag har skrivit en bok), men jag tycker det är svårt att sätta mig in i konsekvenserna av det ena och det andra synsättet.
    I ett test jag gjorde, så ligger Piratpartiet närmast mina åsikter, så jag lutar nog åt att hålla med dem, men jag är inte säker.


    • Det är en rätt så komplicerad fråga, eftersom man måste ha mer än näsan ovanför vattnet för att kunna sätta sig in i det hela. Historisk överblick över teknikberoende lagstiftning är ett måste. Det finns många som inte ser hela bilden på båda sidor. Man kan ju ha rätt i sak, men fel i grund. Och tvärtom.
      Själv är jag en sån där riktig gammal upphovsrättskramare, eftersom jag har trott att jag är beroende av hård lagstiftning på området för att kunna förtjäna mina pengar. Men jag har vänt, till stor del eftersom jag ser den nya tekniken som en möjlighet, eller snarare en mängd möjligheter, snarare än något dåligt.
      Man måste helt enkelt studera frågan rätt noggrant.

      • Mag. Says:

        Dude, du känner mig, jag talar om pengar för att det verkar vara den enda gemensamma nämnaren. Jag vill bara att musiken ska vara fri och oberoende ifrån reklam, politik och religion om den vill det. Jag vill inte att KD ska bestämma vilka skivor som ska få släppas, inte heller vill jag att det på politisk nivå ska bedömmas vem som ska få då eventuellt bidrag för sin överlevnad, inte heller vill jag att ett företag snor min låt och använder den i reklam för nån pissprodukt på TV, detta handlar för MIG om just integritet.

      • Mag. Says:

        ”Ja, mina bilder är också skyddade av upphovsrätten, men jag tillåter gärna Magnum själv att använda dem som han vill (kontakta mig om du vill ha dem högupplösta, Magnum!).
        Ni som vill skriva något positivt och uppskattande om Magnums musik får också gärna använda bilderna.
        Ni som vill dissa Magnum för hans politiska villfarelser (eller något annat) får dock absolut INTE använda mina bilder. Den som gör det ändå kommer att få ett rätt jobbigt brev av min advokat.”

        I don´t get you man…du verkar ju vilja att dina bilder ( på mig *s*) ska vara skyddade?
        Explain tome, enlighten me! Eller ska vi ringas istället? Long time dude!?


        • Ja, nu blev det ju så att vi snackade. Fan, vi snackade nog bort tre timmar i alla fall. Cool.
          Vad gäller upphovsrätt och bilder, så finns det förstås inga seriösa debattörer som vill ha bort upphovsrätten.
          Och så som jag har förstått det så vill Piratpartiet faktiskt stärka den ideella upphovsrätten.
          Med andra ord så har jag även i PP:s Sverige rätt att vägra någon att använda mina bilder, eller texter, eller andra alster.
          Så det finns faktiskt ingen motsättning mellan detta och mitt engagemang i Piratpartiet.

  10. Josef Boberg Says:

    Som vanligt Carl Johan – Du är en mästare på att formulera Dig. Varför är Du ej mitt kära fosterland Sveriges statsminister ❓


    • Oj, fy fan, det låter alldeles för jobbigt.
      Kulturminister, kanske? Det låter roligare.
      🙂

      • Josef Boberg Says:

        Ja – OK för det då ❗

        Jag har hög nivå av förståelse för att en som Du ej vill ”slita livet ur sig” som statsminister.

        Som kulturminister skulle Du nog kunna hinna med att älska arbetet som sådant – såväl som mångt och mycket av annat och andra också, tror jag… 🙄

  11. Bengt Says:

    http://bengtoalmstedts.blogg.se ska det vara. Om det är någon som är intresserad av min blogg.


  12. Jag hade tänkt att skriva om det här men efter att ha läst ditt inlägg så insåg jag att mina utläggningar skulle vara överflödiga. Jag nöjer mig i princip med att länka till dig. Väldigt bra skrivet och dessutom vänligt vilket nog är bra eftersom det har klagats så mycket på gapighet och skyttegravskrig i den här debatten på senaste tiden.


    • Ja, det är så lätt att såga folk med fotknölarna, men det tycker jag inte är särskilt kärleksfullt. Om en kille som Magnum säger nåt dumt så är det inte för att han är en elak typ som vill förstöra för andra artister eller för den delen oss som konsumerar musiken. Han har bara inte hajat dynamiken mellan fildelning och kulturkonsumtion.
      En person som Tomas ”Stasi” Bodström sågar jag gärna rejält, dock, eftersom han metodiskt jobbar på att införa fascism i Sverige.
      För honom känner jag ingen barmhärtighet alls. Inte ett spår.
      Men det går liksom inte att jämföra Magnum med Bodström. För det första tror jag inte att Bodström sjunger lika bra.

      • Mag. Says:

        Tack du är en fin männsika Calle, uppskattar att inte bli jämförd med Bodström ha ha ha ha! Du skriver fint och jag tar din kritik, jag tror att det som hade varit på plats för ett jävla tag sedan var just en dialog och inte en demonisering. Peace!

  13. Z Says:

    För att dra det hela lite längre, är det faktiskt en aning humor med alla som gastar så högt gällande hur dålig fildelning är, medan de stödjer den största skurken av modern tid. Bill Gates som snodde hela idén med Win$, där de riktiga grundarna inte fick ett skit, samt datamusen med två knappar, som han även snodde idén från en svensk här i Linköping. Men jag antar att den formen av pirateri är oki, men inte annan fildelning. Vilket hyckleri! Vanliga Svennsons stödjer gärna Bill Gate$ i hans stöld, men inte annan ”stöld”. Skulle folk ta huvudet ur arslet o ta en titt istället, o inte lyssna så mycket på okunniga människor, skulle de nog ha en annan syn på saker o ting!

    • Tee Says:

      Dont shit in the fan.

      Bil Gates snodde nog ingenting, han var affärsmannen inte uppfinnaren. Om han nu snodde så handlar det isåfall om operativsystemet DOS. För en som har pysslat med programmering sedan 1981 så är det ganska uppenbart att Bills stora framgångar och dos/windolfs stora spridning helt beror på att dessa mjukvaror är de mest kopierade i hela världen. Det som hände när Microsofts programvaror kopierades och spreds över hela världen var att dom blev de facto standard, vilket gjorde att Apple och andra nästan höll på att bli krossade. Tack och lov så lyckades microsoft utveckla sina kopierings skydd och därmed begränsa spridningen av sina produkter. Det är därför vi idag ser levnadskraftiga alternativ som tex Apple och en rad av linus dialekter.

  14. E-mannen Says:

    ”Fel igen, Magnum. Om biljetten ursprungligen kostade låt oss säga 500 spänn, så kommer förstås dessa 500 spänn artisten till godo, oavsett om biljetten sedan säljs vidare för hur mycket som helst.”

    Att säga så är som att säga att av en CD för 180:- går 180:- till artisten. Och det stämmer ju inte precis. .


    • Hej E-mannen – du missar poängen. Av bljettens ursprungliga pris blir det naturligtvis bara en del som kommer artisten till godo, men det ändras ju inte för att någon sedan säljer biljetten vidare, något som Magnum påstår. Han säger ju att biljetter som säljs svart ger honom noll inkomst, vilket förstås är helt fel. Han får samma inkomst på den biljetten som på andra biljetter. Och om det faktiskt vore så att någon var beredd att betala 4.000:- för en biljett, så har artisten fel prispolitik. Då ska artisten ta mer betalt för biljetterna reden från början.

      • E-mannen Says:

        (nu svarar jag på något sjukt gammalt)
        Eehh. Jag försökte inte se någon poäng. Bara peka ut en flaw i ditt inlägg. Jag fattar precis hur du menar.

      • Mag. Says:

        Hej igen! Nu ska jag som inget vet tala om hur dom har lurat mig hela min karriär i sådana fall.
        Om en biljett kostar 100 ( för enkelhetens skull ) så går inte 100 kr per biljett till Artisten, detta vet jag då jag har detta som arbete.
        Sen sa jag att det finns folk som tror att när dom köper en biljett för 4000 kr ( bara för att de som kostar 100 är slut ) så är det 4000 kr till artisten, nej då är det ju naturligtvis den privatperson som köpte upp biljetterna för 100 kr och sålde dom vidare som tar mellanskillnaden.
        Det här tog jag ju endast upp för att jag läste så mycket felaktiga saker som folk trodde om artisteriet. Jag borde inte ha…förlåt…
        Calle knows this just like i do.


  15. Det som Magnum har skrivit i SvD är en förkortad version av samma artikel som jag kommenterar. Förkortningarna är mycket hälsosamma, eftersom de värsta bottennappen från den längre version av artikeln som publicerats på Politikerbloggen är bortredigerade.

    Men i grunden är det samma missförstånd som ligger i grunden. Det är dock något lättare att respektera innehållet i denna artikel i SvD. Det ger mer utrymme för konstruktiv diskussion.

    • Mag. Says:

      Den första skrev jag för at jag ville, sedan ville folk att jag skulle yttra mig för att jag inte är rädd, då skrev jag en kortare och då den skulle ut på ett mer ”seriöst” sätt så fick den bara vara en viss längd, det är naturligtvis bra.
      Jag skrev taxten något förbannad ja…det kanske märktes, men liksom alla andra som vädrar sin åsikt så sket jag i vem som kunde bli sur, jag var oxo sur…men det är jag inte längre för jag har varit på turne och spelat musik utomlands för folk som vill höra musiken, komma på gis OCH köpa plattor. Dom är bättre på den utomlands har jag märkt ha ha….

      Ingen har bjudit in mig till någon konstruktiv diskussion, dessutom så är jag ju bara nån C-kändis so who gives shit vad jag tycker!?
      Jag om någon skulle gärna diskuterat dessa saker innan PP piskade upp stämmningen.

  16. Henrik Says:

    Hej Carl-Johan.
    Håller inte med dig i just den här frågan, men gillar din stil och dina debatter.
    Hade jag suttit i Godkväll och fått välja ett antal människor att ha runt ett middagsbord skulle du garanterat fått en plats. (tillsammans med Gudrun Schyman – nog hade vi haft det kul!)

    Alltnog, två smågrejer:

    – Man får inte kopiera fyra takter utan tillstånd. Stora artister som samplar brukar fråga om lov inför varje litet lån, oavsett dess längd. (som med sex: det är inte längden, utan egenarten som avgör) Den som spelar in covers behöver inte be om lov, men måste betala stimavgift, förutsatt att man inte översätter låten, då krävs tillstånd.

    – Inte hitta Magnum Coltrane Price skivor?

    Jag sväljer inte argumentet att det skulle vara svårt att köpa musik online. Du har ju Mac – har du kollat Itunes? En snabb sökning visar att han släppt två plattor och medverkar på några ytterligare. Pris: 99 kronor för en platta.
    Om du vill ha flera rekommenderar jag exempelvis CDON.com

    Det är inte svårt att köpa musik på nätet. Jag tycker att Pirate Bay är betydligt svårare.

    //Henrik


    • Tack för komplimangen! Ja, med mig och Gudrun Schyman vid samma bord så skulle nog diskussionen kunna bli rätt eldfängd… 🙂

      Personligen har jag aldrig laddat ner något från Pirate Bay, så jag är faktiskt helt oskyldig vad gäller just den falangen.

      Och vad gäller mängden takter så var jag ganska tydlig med att jag inte vet säkert hur mycket man faktiskt får kopiera, men jag har hört lite olika bud på den fronten.
      Massor med artister frågar INTE innan de samplar. Jag har inga moraliska synpunkter på det, varken för eller emot, men jag kan ge som exempel att i berättarkretsar hör det till god ton att fråga om man får berätta en historia vidare, och då anger man gärna när man berättar en historia vem man har fått den ifrån.

      Jag har nog de två skivor som du har hittat, samt ytterligare en med Nils Landgren, där MCP också medverkar.

      iTunes har jag faktiskt inte testat, däremot har jag köpt både musik-CD och film-DVD över nätet.

      De lagliga musiktjänsterna börjar komma nu, men liksom tio år för sent. Musikbranschen har varit riktigt, riktigt dåliga på att ta till sig ny teknik och nya försäljningssystem. Det är som att skivbolagen in i det sista försöker sälja vinyl-LP i skivbutiker, fast det finns bättre format och distributionsvägar.

      • Mag. Says:

        Jag har ju gjort så många fler skivor än vad som finns representerat digitalt. Dessvärre är det ju så att vi mindre artister inte har samma förutsättningar som Britneysarna, dom har sina grejer över hela världen för att dom har proffsig distribution och feta bolags cash bakom som tar dom före i kön på t.e.x. iTunes.
        Fan kul det här med bolgg, nu får jag äntligen snacka!
        Tack Calle!

    • Mag. Says:

      Henrik där…slipad!


  17. Skivans utveckling följer ganska bra mitt eget familjeträds.

    Phonogramrullen var jämnårig med min farfar.

    Stenkakan var jämnårig med min far.

    Vinylskivan är jämnårig med mig.

    CD:n är jämnårig med mina barn.

    Nu är det snart dags för barnbarn… 🙂


  18. Jag har fått höra fantastiska saker sägas, som att lagar inte borde styras av teknologi (som ett argument mot att ändra upphovsrättslagar p.g.a. den moderna teknikens utveckling), men då har de fullkomligt glömt att hela upphovsrättslagstiftningen är helt teknikberoende. För att inte tala om trafiklagar och andra lagar som reglerar just hur vi använder oss av olika tekniska manicker. Tryckfrihetsförordningen – hur skulle den kunna finnas om det inte fanns tryckpressar?

    Jag skulle t.o.m. våga påstå att nästan all lagstiftning är teknikberoende, och måste anpassas till ny teknik.

    • Mag. Says:

      Tack och lov så finns det saker som inte är teknikberoende..
      I can make music with nothing.


      • Ja, och det är ju det allra coolaste. Riktiga musiker slutar aldrig göra musik.

        Synd bara att det ska bli så jävla mycket bråk, när allt vi vill göra är att njuta av all skön musik som finns.

        Jag köper fortfarande musik, by the way. Jag tycker att det är självklart att musiker ska kunna tjäna pengar på sitt arbete, och jag tycker att det är väldigt tråkigt att det verkar som att det är krig mellan musiker och musikkonsumenter. Det känns verkligen inte rätt.

        Respektera artisterna, för tusan! Köp deras plattor, gå på deras konserter! Alla skivbolag är inte korrumperade vinstmaskiner som utnyttjar musiker och skivköpare.

        Jag kan ibland känna att jag vill bojkotta vissa bolag – men det hjälper ju inte artisterna, som då hamnar i kläm mellan bolagen och konsumenterna.

        Så vad gör man?

        Jag säger som Voltaire, i slutrepliken i Candide – ”Låt oss nu odla vår kål”.

        Alltså – back to basics. Gillar du en artist – köp hans/hennes musik, betala för att gå på konsert. Får du något gratis – fine. Men hög moral har den som inser att ”gåva önskar att gengåva gives” (Havamål).

        Balans i tillvaron. Vackert så.


Lämna en kommentar