DAGS ATT RÖSTA!

rostkort

Onsdag den 20 maj öppnar röstlokalerna för förtidsröstning till EU-valet, och det är förstås väldigt bra om man röstar i god tid, så att man inte missar valdagen, av en eller annan anledning. Jag har själv tagit på mig uppgiften att se till att det finns röstsedlar för Piratpartiet på vårt lokala bibliotek här i Bagarmossen, så om någon vill träffa mig personligen för att diskutera till exempel piratpolitik, så kan ni komma till Bagarmossens bibliotek onsdag klockan 12.00.

EU-valet är väldigt viktigt, viktigare än vad många verkar tro. Eftersom en stor del av de lagar som införs i Sverige numera stiftas i Bryssel, är det kanske ännu viktigare att välja vilka som ska representera Sverige i EU-parlamentet än vilka som ska sitta i Sveriges Riksdag. Så ligg för tusan inte kvar på soffan denna gång! Gå och rösta! Vad du än röstar på!

Jag lägger min röst på Piratpartiet, eftersom jag anser att det är det enda vettiga alternativet just nu. Inget annat parti tar så starkt upp frågor om integritet, medborgarrätt, mänskliga rättigheter, fri kommunikation, brevhemlighet, yttrandefrihet och privatliv på riktigt.

Somliga kritiserar Piratpartiet för att de inte har någon utarbetad politik på områden som skola, vård, omsorg, skattepolitik etc. Men det finns redan såpass många som ägnar stor energi åt detta – INGEN äger dock de medborgarrättsliga frågorna så tydligt och klart som Piratpartiet, och det går inte att komma ifrån. Vänstern och Miljöpartiet delar många av PP:s värderingar på detta område, liksom många (riktiga) liberaler, och framför allt ungdomsförbunden, men inget parti prioriterar dessa frågor som PP gör.

Piratpartiet behövs i EU! Demokrati är ingen självklarhet. Mänskliga rättigheter är inte heller självklarheter. De måste erövras och försvaras – ständigt!

tunn linje

Rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009!

Läs mer på Piratpartiets egen hemsida: www.piratpartiet.se

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Lagstiftning, Livsåskådning, Piratpartiet, Politik, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “DAGS ATT RÖSTA!”


  1. Jag ska också rösta på piratpartiet då jag tycker att det verkligen behövs i EU. Det har gått för långt!

  2. Caspian Says:

    Och precis som Copyriot skriver: vi nordbor har en väldigt snäv syn på vad det innebär att rösta. Bland annat en version av det kategoriska imperativet – vi måste rösta som om alla röstade likadant som vi, vilket är (och har använts) som en stark anledning att inte rösta på Piratpartiet.


  3. Bra inlägg av Copyriot – så ofta.


  4. […] Maestro, Sidvind, Simon Rosenqvist, Syrrans granne, Liberal och långsint, Janne, Anna Troberg, Carl Johan Rehbinder, Peter […]


  5. Jag sällar mig till skaran som undviker att glömma att rösta genom att förtidsrösta. Det är det bästa alternativet, annars vet jag hur det blir. Ofrivilligt soffliggande…🙂


  6. Jag röstade också första dagen av förtidsröstande. Jag passade på att träffa Christian Engström i biblioteket i Forum Nacka, och så röstade vi, Jennie och jag.
    Så nu är det gjort.


Kommentera

