IRL, AFK och det verkliga livet

IRl eller AFK? Att kyssas går bara i det verkliga livet.

IRl eller AFK? Att kyssas går bara i det verkliga livet.

I en sån där tröttsamt meningslös utfylllnadsartikel i Metro, med rubriken ”Nätuttrycken som får dig att verka helt efter” påstås det olika saker om hur man ska uttrycka sig för att hänga med. Vissa ord och begrepp är uppenbarligen helt ute, som att ”surfa på nätet”, ”cyberrymden”, och nu uppenbarligen även begreppet IRL [In Real Life].

Under rättegången mot The Pirate Bay skall en av de anklagade, Peter Sunde, dåvarande talesman för The Pirate Bay, ha tillrättavisat kammaråklagare Håkan Roswall, när han använde begreppet IRL. ”Vi använder inte det uttrycket. Allt är i riktiga livet. Vi använder AFK.” [Away From Keyboard].

Tanken med denna fomulering är förstås att umgänget i den digitala världen är lika mycket verklighet som den analoga verkligheten, fast på olika plan. Därför ansåg sig Peter Sunde ha rätt att korrigera kammaråklagaren. I alla fall stod det så i Metro, och det betyder att det som refereras till KAN ha hänt i verkligheten, men man ska förstås inte ta det för givet.

Men jag håller inte med Peter Sunde. Han har sitt perspektiv, och jag har ett annat. Och som jag redan tidigare påpekat så skiter jag fullkomligt i Pirate Bay och de asociala snorvalpar som bedriver (eller bedrev) den verksamheten. Jag använder gärna begreppet IRL, men absolut inte AFK. Och det är faktiskt inte för att jag är så förfärligt gammaldags och reaktionär, utan för att jag anser att den analoga verkligheten är mer verklig, mer på riktigt, än den virtuella verklighet vi upplever genom skärmar och tangentbord. AFK är bara FÖR nördigt.

”När ska vi träffas i verkligheten?” – så kan jag fråga någon jag har kontakt med via Internet. Vi kan ha pratat med webkamera på Skype, och verkligen sett varandra, nästan som på riktigt. Men det är ändå inte riktigt på riktigt, Det är en virtuell verklighet, alltså en låtsasverklighet. När jag träffar en människa I VERKLIGHETEN kan jag ta den personen i hand, krama den personen, känna dennes dofter, uppleva honom eller henne med alla sinnen, bjuda på lunch eller en fika, dansa, ge gåvor, klia på ryggen, ge massage, dansa, älska – eller slå’n på käften.

Inget av detta går att göra i den digitala verkligheten. Alltså är den analoga verkligheten IRL (In Real Life), medan den digitala verkligheten faktiskt inte är det. Den digitala verkligheten har sina poänger, men riktigt verklig är den inte. Det är en kommunikationsväg (vilket är nog så viktigt), men inte mer än så. Umgås man bara via nätet, och aldrig IRL, så blir det fan inga barn gjorda.

Se nu till att träffas i verkligheten också, alla sköna websurfare…

🙂

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Internet, Kultur, Media

Etiketter: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

12 kommentarer på “IRL, AFK och det verkliga livet”

  1. Ekneb Says:

    Till att börja med, en måhända poänglös distinktion i mitt sinne mellan afk och irl:
    afk är tillfälligt borta, motsvarande ungefär ”ursäkta, jag skall bara..” eller ”uhm..”, medan irl är som du beskriver – utanför cyberrymden.

    Efter detta vill jag slå ett slag för att _inte_ träffas IRL. Jag, som är fasligt introvert och i allmänhet misantropisk, vill umgås främst med folks ideer och tankar – inte deras fysiska skal med tillhörande irritationsmoment. Såvida jag inte verkligen gillar dem.

    Det finns en grad av självmotsägelse i detta – det vet jag.


    • Ja, på så sätt kan jag acceptera begreppet AFK, men det låter ändå så hopplöst nördigt och datorberoende att jag undviker det nogsamt.
      Men det användningssätt som Peter Sunde beskriver det kan jag inte acceptera.

      Själv är jag då raka motsatsen till dig i ett avseende – jag älskar den fysiska världen, och alla fantastiska människor i den. Vackra, fula, kloka, dumma, besvärliga, irriterande, provocerande, behagliga, kramgoa, inspirerande, väldoftande, sexiga, konstiga, roliga – människor. Något intressantare finns inte – i alla fall inte i min värld!

      Så – återigen – jag slår ett slag för IRL!
      Ut i verkligheten med er, datornördar!
      Kyss varandra, älska, ge varandra presenter, dansa, lek, utforska och upplev varandra!
      Det finns inget verkligare.

  2. larvad Says:

    Visst är det skillnad mellan att träffas i verkligheten mellan två tangentbord och träffas så att man kan känna varandras andedräkt, men jag kan ändå förstå tanken bakom begreppsbytet. Det är inte en fantasi värld jag befinner mig i när jag skriver dessa rader, eftersom jag åtminstone känner bloggaren bakom, och förmodligen flera av läsarna. Men vid flera tillfällen så har ju bytet från vänskapspuppan mellan tangentborden och fjärilen av att kunna se ett skratt på den man lärt känna varit en fantastisk känsla…som aldrig kommer att kunna glömmas. Vänner är vänner är vänner… eller kanske t o m mer 😉


    • Äh, det är bara jag som är obstinat som vanligt. 🙂

      Nej, men självklart skulle jag aldrig vilja nedvärdera umgänget över Internet – det är ju magiskt! Men jag hävdar ändå, mycket på grund av just ditt argument ”eftersom jag åtminstone känner bloggaren bakom” – vi HAR träffats fysiskt, och det gör att vi känner varandra på en djupare nivå. Vi har träffats IRL – i det Verkliga Livet, inte bara framför tangentbordet och skärmen.

  3. larvad Says:

    @ Ekneb: Jag tror du har en oerhört viktig poäng i din kommentar, som ändå inte står i motsägelse med vår värd Calles ord.

    ”….Jag, …(….)…. vill umgås främst med folks ideer och tankar – inte deras fysiska skal med tillhörande irritationsmoment…”

    Just detta att få möta folk utan sina kroppar har också för mig inneburit att jag mött människor som kommit att betyda något för mig innan vi träffats. Och den respekte och kärlek som kommer av det är stark och ibland undrar jag om den inte blir starkare
    än att lära känna varandra den andra vägen. Jag har inte kunnat tycka om någons åsikter för de charmiga ögonbrynen, pålitliga rösten eller handfasta handslaget utan genom de fina tankarna och känslorna. Därefter har jag vid mötet charmats av den fysiska människan också. Kanske skulle vi därför ha förkortningen ”iphl” (in physical life) eller det mer platonalluderande ”ipfw” (in physical world). Nåja! jag skrev gärna en ”lovsång” till kontakten över nätet. och du Ekneb formulerar det bra…

    ”….Såvida jag inte verkligen gillar dem….”

    /Larvad

    PS:
    och eftersom jag träffat inte bara vänner (som jag sen mött ”iphl”)utan även min stora kärlek via nätet och ansiktslösa chattbokstäver… så tror jag att jag också varit ganska lydig när det Calles uppmaning till oss datanördar…. He he! 😉

  4. larvad Says:

    supplement:

    Förslag. iphl bör uttydas [ii-eff-ell] as in ”in physical life”
    Annars ber jag den käre läsaren om ursäkt för skriv-/stavfel..


  5. Sitter precis och letar efter det där citatet från TPB-rättegången och så snubblar jag över en av favvobloggarna.

    Det Sunde gjorde där var faktiskt att skriva historia så jag är för en gångs skulle inte med dig. Läs senare så förklarar jag den stora innebörden.


    • Äh, vad jag sysslar med här i det här blogginlägget är mest en retorisk positionering, och inget man ska ta på alltför stort bokstavligt allvar.

      Mitt avfärdande av TPB handlar inte så mycket om TPB som att jag tycker att Piratpartiet har sammanlänkats snäppet för mycket med TPB, och då tycker jag att det är retoriskt intressant att avlägsna mig från detta, för att ge lite mer djup och perspektiv på helheten.

      Du fattar nog.


      • Jo jag anade det. Dock, distinktionen mellan afk och irl är intressant. Utvecklar som sagt i nästkommande inlägg.


        • Har läst det nu, och jag håller med om en del, men tycker att AFK är en väldigt otillräcklig definition också.

          Jag skiljer hellre på digital och analog verklighet, då, utan att värdera den ena över den andra.

          Fast jag anser ju i grunden att den analoga verkligheten är skarpare, mer på riktigt, mer fysiskt påtaglig – det går inte att kramas, kyssas, göra barn och bygga hus i den digitala verkligheten. Det går inte att resa till andra länder, känna dofter, äta glass. Allt detta går bara i den fysiska verkligheten, i motsats till den virtuella.

          Om det förpassar mig till det förgångna så får det väl vara så. Själv anser jag att ett bra sätt att landa i Nuet är att ha en fot i det förflutna, och en i framtiden.

          Intressant nog hittar vi de mst påtagliga tankegångarna om parallella verkligheter i de äldsta animistiska traditionerna, i de shamanska traditionerna – något som jag ju har ägnat mig åt i 20 år – så jag är inte på något sätt främmande inför tanken på parallella verkligheter. Och de alternativa världarna i de shamanska traditionerna är förvånansvärt lika de virutella världarna på nätet.

          Men på samma sätt är också över- och undervärldarna (eller snarare vår förmåga att uppleva dessa världar) underordnade den fysiska verkligheten, den vi bebor med våra kroppar. Så jag använder mig av IRL, till dess att det finns bättre definitioner. AFK duger inte åt mig.

          FV och VV, kanske – fysisk verklighet och virtuell verklighet. AV och DV – Analoga Världen och Digitala Världen.

          Whatever.


Lämna en kommentar