En seger för yttrandefrihet och demokrati

Geert Wilders

Man kan tycka vad man vill om Geert Wilders, men just nu är han en hjälte. En osannolik sådan, måhända – Wilders är en särdeles slemmig typ, en superopportunist och skicklig retoriker som vunnit politiskt inflytande med islamofobiska uttalanden, en rätt dålig film, och allt som ger uppmärksamhet och mediatid. Han är en god provokatör, vår hjälte Wilders. Han vill ha yttrandefrihet, men vill förbjuda koranen, stoppa moskébyggen och sparka ut muslimer från Holland. Och det känns ju inte så liberalt.

Så varför är Wilders en hjälte nu då? I januari 2009 inleddes en rättsprocess emot Geert Wilders, då han blev åtalad för hatbrott för upprepade offentliga diskriminerande uttalanden mot muslimer, som t.ex. den islamkritiska filmen Fitna. Efter två års processande, utbyte av korrupta domare och allehanda galenskaper, samt en fullkomligt lysande slutplädering av Wilders själv, ett retoriskt mästerverk, så kunde rätten så sent som i förra veckan inte komma till något annat beslut än ett frikännande.

I en demokrati får det inte vara förbjudet att kritisera en religion, lika lite som det får vara förbjudet att kritisera en politisk ideologi. Att Wilders blev frikänd i rätten är med andra ord en STOR seger för yttrandefrihet och demokrati i Europa. Tack, Geert, för att du tog den striden.

Det är en skön paradox att de som blir våra frihetshjältar ofta är människor vi absolut inte skulle bjuda hem på middag, och ibland kanske vi till och med skulle byta trottoar om vi mötte dem på gatan. Det är nämligen inte de politiskt korrekta, goda och vackra människorna med tjusiga åsikter som sätter yttrandefriheten på prov. Det är de vulgära och hatiska politikerna, de religiösa tokstollarna, de mest perversa författarna som skriver de vidrigaste berättelserna, porrproducenterna, de galnaste konstnärerna med tourettes syndrom – gränsöverskridarna och provokatörerna som gör oss andra rädda och/eller chockerade, de som fyller oss med avsmak.

Det är dessa som yttrandefriheten är till för, och det är också de som utkämpar de hårdaste striderna. Och vi måste ibland acceptera att det som borde vara allas vår gemensamma kamp utkämpas av människor vi aldrig skulle bjuda hem, eller ens ta i hand. Det är en ödmjukhet vi måste känna.

Jag gillar inte heller Wilders åsikter – man jag slåss gärna för hans rätt att få ha dem. Hur hemsk Wilders än är, så är de radikala islamister som vill stoppa människor från att få yttra sig, de som vill tysta Wilders, tusen och åter tusen gånger värre. Det är viktigt att behålla proportionerna här. Om Wilders hade blivit fälld skulle det kunna utlösa en fruktansvärd utveckling i Europa, just det som de värsta islam-alarmisterna varnar för. Demokratin måste försvaras – mot alla som hotar den; religiösa fanatiker, korrumperade politiker, moralister, paternalister och alla andra fiender till det fria ordet. En intressant fråga har ställts under denna process – hur många islamister har åtalats för diskriminering och hatiska uttalanden mot icke-muslimer?

Om Jimmy Åkesson hade blivit utsatt för samma slags åtal här i Sverige, så hade jag skyndat till hans försvar, med skärpa och kraft. Inte för att jag på något sätt delar hans syn. Tvärtom. Eller kanske just för att jag inte delar hans syn på världen. Men han har samma rätt som alla vi andra att få ha och uttrycka åsikter, oavsett hur förkastliga jag eller alla andra än må tycka att de är. Sen kan vi mötas på torget och jämföra våra åsikter, öppet och fritt. Den som argumenterar mest framgångsrikt må vinna.

tunn linje

Fler om Geert Wilders:
Big Government, The Guardian, Geert Wilders egen hemsida, Geert Wilders på Wikipedia, Torbjörn Jerlerup

Liberaldemokraterna

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Censur, demokrati, Islam, Lagstiftning, Liberaldemokraterna, Religion, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

13 kommentarer på “En seger för yttrandefrihet och demokrati”

  1. soothsayer Says:

    Man ska komma ihåg att Wilders ursprungligen kommer från ett liberalt parti innan han startade PVV. Han är således för homosexuella och andra sexuella yttringar som inte går i mittfåran. I Sverige betecknas han däremot som ”högerpopulist”, ja rentav fascist. Vi kan däremot tala om fascism när det rör sig om radikal islamism, Paul Berman gör i sin bok ”Flight of the intellectuals” (ISBN 978-1-933633-51-0, Melville House Publishing) en grundlig genomgång av detta.


    • Jo, men det är ju inte politiskt korrekt att försvara WIlders här i Sverige. Här beskrivs han bara som helt oreflekterat som ”högerextremist”, liksom även t.o.m. Pim Forteyn blev beskriven som islamofobisk högerextremist, trots att han blev mördad av en islamist för sina åsikter. Forteyn var homosexuell och en förkämpe för allas rätt att få uttrycka sin sexuella läggning, och han var orolig för att en allt högljuddare grupp fundamentalistiska muslimer faktiskt kunde vända den liberala trend som Holland har haft i flera decennier – en oro som till viss del var befogad.
      Åtalet mot WIlders var ett tydligt exempel på detta, eftersom det faktiskt var ledande muslimer som ville stoppa WIlders från att uttrycka sig fritt.


  2. Man får inte glömma i den här specifika situationen att de värsta fascisterna faktiskt är de muslimer som ville täppa till truten på Geert Wilders. Och han valde att fortsätta tala, ta ställning för yttrandefriheten, trots att han alldeles uppenbart riskerar sitt liv.

    Flera har redan dött i Holland för att de har kritiserat islam (Theo van Gogh, Pim Forteyn), och Geert Wilders ligger säkerligen som nummer ett på flera dödslistor. Han kommer antagligen att få se sig om över axeln resten av sitt liv, och risken är oerhört stor att han inom en överskådlig framtid faktiskt blir mördad – för sina åsikter.

    Glöm inte det. Han gör ett enormt offer för demokratiska principer. Det kan man inte vifta bort med att han har konstiga åsikter.

  3. Josef Boberg Says:

    ”‘I don’t hate Muslims. I hate Islam,’ says Holland’s rising political star”

    Väl uttryckt – tycker jag – och personligen så ”hatar” jag den svenska modellens samhälle – men ej alls svenskarna som är vilseledda = ”förtrollade” av den.


  4. Samma svar som jag skrev på Newsmill, får se om dom som dom brukar göra, censurerar bort mina kommentarer på den sidan (som på alla andra sidor förutom Flashback och Politiskt Inkorrekt):

    Skrev detta på Newsmill, jag uppdaterar och säger till här om det plockas bort från kommentarerna:

    Wilders har aldrig på riktigt propagerat för ett förbud av Koranen, det är en PK-myt, han har däremot använt sig av det som ett retoriskt knep:

    ”Verbied dat ellendige boek zoals ook Mein Kampf verboden is!”

    (Förbjud denna eländiga bok, på det sätt som Mein Kampf är förbjuden).

    Och det för att belysa hur Koranen t.ex. innehåller fler antisemitiska verser än Mein Kampf, fler uppmaningar till massmord etc. Men medan Mein Kampf är ‘förbjuden’ i Nederländerna, inte att inneha, men att sälja, så har det ändå inte ens varit okej att kritisera boken/religionen.

    Han har däremot propagerat för ett förbud mot nybygnationer av moskéer år 2007. Men det skulle isåfall bara gälla under en 5 års period:

    ”… verbod op nieuwe islamitische scholen en moskeeën voor eveneens vijf jaar.”.

    Och anledningen var för Holland precis lagt ner några väldigt uppmärksammade islamistiska moskéer och koranskolor, som t.ex. El Tawheed -moskén i Amsterdam. Och han förespråkade i samma sammanhang också en slags ‘kvalitetsmärkning’ av ickeradikala moskéer.

    Att Wilders sen skulle vilja ”sparka ut alla muslimer” är inte heller det sant. Han och Gert-Jan Oplaat har däremot i ett intert manifest för deras parti, argumenterat för utvisning av radikala imamer som predikar hat mot västerlänningar och judar, och förespråkar våld, att shari’ah -lagarna ska ersätta demokratin etc. Och dom argumenterade även för ett sorts ”three strikes and you are out” system för kriminella invandrare. Men det är också allt.

    [Kolla själva på t.ex. holländska Wikipedia (misstänker att man inte får länka i sina kommentarer)].

    … Så vad jag vill säga är bara att du uttalar dig om Geert på ett sätt som visar att din bild av honom är den bild hans meningsmotståndare försökt att ge av mannen. Det är inte så seriöst.

    Wilders är både förnuftig och klok, han är däremot en provokatör. Och det i det mest känsliga och enligt många mest viktiga ämnet för Västvärldens civilisation just nu; explosionen in i EU av miljonintals muslimer, som om dom inte assimilieras kommer att förvandla denna kontinent till oigenkännelighet inom dom närmsta tiotals åren. Eftersom att det inte är orimligt att dom kommer att bli den största befolkningsgruppen innan århundradet är slut i många av Europas länder.

    (Däribland Sverige, som såklart ligger i framkant även här).

    Alla som noggrant läser utländsk press vet detta, för även om det tystas ned i andra länder, så är det absolut inte som i Sverige, där det t.ex. är nog för att bannas från att kommentera på statliga SVT, om man berättar om det och länkar till uppgifterna (att länka är annars inte förbjudet på deras forum).

    Personligen får folk gärna tro att alla som flyttar till Västvärlden gör det för att dom verkligen vill leva i och ta efter vår kultur, men det är inte sant. Precis som det inte är sant att alla muslimer som flyr/’flyr’ hit gör det för att undslippa teokrati och komma till en demokrati. Rikedomsmöjligheter, socialekonomiska skyddsnät och chansen att få stanna är mycket större kompasser.

    Och Islamistiska rörelser har länge faktiskt varit förbjudna av många diktatorer och kungar i den muslimska världen, och många muslimer som kommer till våra länder bär på en övertygelse att deras länder hade varit mycket bättre om dom istället regerats av shari’ah -lagar. Lagar man inte håller val om, utan bara lyder, eftersom att ”det är Allahs lagar”.

    Läs lite opinionsundersökningar som görs på muslimer i andra länder, så kommer ni t.ex. se att 22% av alla tyska muslimer i åldern 18-26, tycker att självmordsbomber mot civila är okej, en siffra som stiger till 26% i USA, 29% i Spanien, 35% i Storbrittanien, och 42% i Frankrike. Och då är inte deras föräldrar och farföräldrar mycket bättre. Och gällande demokrati så väjer t.ex. mellan 30 och 40 procent av brittiska muslimer (beroende på vilken undersökning) hellre att leva under shari’ah -lagar istället för demokrati. Många vill se Storbrittanien förvandlat till en islamisk stat och tycker att det är ”en religiösa plikt att få ett stopp på Västvärldens dekadens/moralförfall”.

    Sånt här diskuteras inte i Sverige, man gör inte liknande undersökningar, och därför låter sånt här väldigt sjukt för gemene svensk, men sett i samband med t.ex. det jag nu räknat upp, så framstår Wilders utsagor på ett helt annt sätt, eller?

    PS. Visste ni t.ex. att det INTE finns 1 enda stor ‘lagskola’ eller inriktning inom Islam som INTE förespråkar dödstraff för den som lämnar religionen? Man har lite olika syn på om det endast gäller när den islamiska staten uppstått, men inte mer än så.


    • Jag plockar INTE bort kommentarer om de är relevanta, och det är din kommentar. Det är mycket intressant information du förmedlar, inte minst eftersom det bekräftar flera aningar jag har haft om Wilders.

      Tack!


      • Inga problem, vill förövrigt säga att jag bara haft positiva intryck av det jag sett av dig i debatter. Kommer inte på rak arm på alla sammanhangen, men jag vet att du inte är en av alla verkligheetsfrånvända antidrog-dogmatiker, utan har en mycket mer pragmatiskt inställning.

        Nu röstar ju jag på SD som jag skrev längre ner, men jag har ändå en väldigt bra bild av dig och Alexander Bard, speciellt i svenska sammanhang, och hoppas att ni kan göra avtryck i den svenska 1-perspektivs -ankdammen.

        Det här landet tycker jag nämligen på många sätt är Västvärldens motsvarighet till Saudarabien. Ja, jag har faktiskt bojkottat svensk media, läser inte om svenska forskningsrön eller nånting längre, i min värld är allt politiskt styrt här och därför j*vligt ointressant.


        • Tack för din uppskattning.

          Jag har förstått att många röstade på SD för att de ville ha ett alternativ, av missnöje, av ilska över idiotiska politiker som inte lyssnar på det folk de är valda att representera.

          Nu hör jag som du kanske vet till de som tycker att SD är ett jävligt dåligt alternativ, men jag är beredd att förklara varför, och att resonera om saken. Att bara dissa folk som ”jävla sverigedemokrater” är inte konstruktivt.

          Ja, Sverige är ibland en helt hopplös jävla ankdamm i vilken man knappt kan propagera för en massa saker som är helt självklara i de flesta andra europeiska länder utan att bli totalt utfryst ur debatten som en tokstolle. Ja, visst, jag och 500 miljoner andra européer är tokstollar, och svenska politiker vet alltid bäst.

          Skiiiit vad trött jag blir på sånt.

          Men det är också därför vi har startat den här liberala politiska rörelsen Liberaldemokraterna. Måste vi så kanske vi skapar ett parti av det. Det kan bli intressant.


  5. En annan sak som är lustig, det är hur homosexuelle Pim Fortyun målades ut som ”näste Hitler” av hela den Holländska pressen. För hans skarpa kritik mot Islam, och för att han t.ex. lyfte hur stor del av våldet mot Hollands bögar som utfördes av muslimer/araber/marockaner (majoriteten).

    ”Näste Hitler” mot araber/muslimer, samtidigt som han hade en fäiblesse för marockaner, ja jag tror till och med att han levde med en marockansk man när han blev mördad.

    … I min värld så är Holländsk press i hög grad skyldiga till det mordet. Volkert var ju inte muslim, han var en holländsk vänsterkille, så han drevs ju inte av islamiska påbud. Däremot hade han Aspergers Syndrom, med vilket en väldig rättvisepatos brukar medfölja, och även om det ibland kan bli lite fel i tolkningarna av världen för en person med Aspergers, så tycker jag inte att det är svårt att förstå att någon skulle vilja stoppa en ny Hitler – ja, t.o.m. med alla medel möjliga. Någon som tänker att 1 mord inte är någonting emot flera miljoner.

    Jag tror dock inte att det är nästan en enda journalist i Holland som menade allvar med det, jag tror dom bara tog till alla medel möjliga, för att kämpa för sina ideologier, och befolkningsutbytesinvandring är ju tydligen en del av alla stora ideologier i Västvärlden. Och att ens inse att olika grupper av människor kommer göra väldigt olika avtryck på ett samhälle, det är tabu.

    Jag vet inte vart du står i frågan, men som liberal antar jag att du är ”för en värld utan gränser”, och jag har alltid undrat hur liberaler tänker där, inser ni inte att hela liberalismen är hotad, åtminstonde på ‘kort’ sikt med massinvandring av muslimer? Tror ni verkligen att alla människor i hela världen kommer vilja bli precis som er/oss? Jag tror att det är att ha en övertro på vårt samhälle, något som skulle kallas etnocentrism i andra sammanhang.

    Jag är nog själv ganska liberal, inte för att partipolitik och dess ideologier någonsin intresserat mig, då jag ser det som religioner, och inte för att jag identifierat mig med folk som kallat sig liberaler, men ändå. Dock är jag ”fast jag är invandrare” Sverigedemokrat🙂 Och hoppas och tror att SD kommer att utvecklas i riktning mot t.ex. PVV, eller Pim’s Lista. Jag har inte mycket för verklighetsfrämmande moralism t.ex. och tycker t.ex. vissa element inom SD är ganska fjantigt konservativa, tänker t.ex. på Björn Söder, men jag har en aning om att det inte är där SD har sitt största stöd, iaf inte för framtiden. Det tycker jag mig tydligt ha märkt av att delta i denna debatt på Internet.


    • Förföljelsen av Pim Fortuyn var verkligen bisarr, och beskrivningen av honom i svensk press som ”islamofobisk högerextremist” var verkligen helt sanslös.

      Pim kämpade för de friheter och rättigheter som holländare har tillägnat sig genom decennier av kamp, och som faktiskt hotades – inte främst av muslimer, utan av ryggradslösa politiker.

      Ja, jag är liberal, och tror på gränslöshet – men för att det ska funka måste man också avskaffa bidragsknarkandet, som skapas av staten, eftersom de som kommer hit från andra länder inte ens får arbeta. Ge dem hellre ett lån, så att de kan komma igång med en egen verksamhet, och sen rullar det på.

      Någon massinvandring av muslimer tror jag inte på. Särskilt inte om folk får börja jobba för sitt levebröd när de kommer hit, och inte tvingas att sitta på arslet i flera år på bidrag.

  6. Crazy Says:

    Geert Wilders hår får mig att se på honom som en vit Don King (Mike Tysons boxningsmanager)

  7. Crazy Says:

    ”men för att det ska funka måste man också avskaffa bidragsknarkandet,”

    Så hur ska människor få råd med könsbyte då? Ska vi köra thailand style? Shop and cut, välkommen till slaktfabriken.

  8. tannhauser3 Says:

    Man kan tycka vad man vill om Wilders och hans metoder – jag förhåller mig mer än kritisk emot honom, jag också. Men samtidigt, vad skall man tycka om den politiska provokationen som metod, när den möter något såpass förtryckande som Sharia-lagar och Islam ?

    http://tannhauser3.wordpress.com/2011/08/16/efter-valkyrieritten-lite-fler-tankar-om-femen-och-forargelsen/


Kommentera

