Julkort jag ritat genom åren…

För att önska alla mina läsare en riktigt God Jul, så laddar jag på ordentligt och bifogar en hel drös med julkort som jag ritat genom åren – de flesta på uppdrag av diverse olika företag och organisationer. Allt för att fira denna underbara och urgamla hedniska tradition – julen.

Jultomten i en Cadillac från 1953

Jultomten på motorcykel

Jultomten i kemilabbet

Julskylt

Krokodiltomte

tunn linje

GOD JUL PÅ ER ALLIHOP!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Illustration

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

26 kommentarer på “Julkort jag ritat genom åren…”

  1. Hans Engnell Says:

    God jul på dig också, hedning!🙂


    • Yeah! God Yol, Hell Jolnir, Odins jakt och mjöd i natten! Herre Frej vilken skön dag jag ska ha!

      Och Lusse, Lusse – Freja, ljusets återkomst!

      • Josef Boberg Says:

        Apropå ”ljusets återkomst !” – så är det ju rätt ”snålt” med solljus den här årstiden – vilket bl a ej alls så sällan medför att Wi drabbas av nedstämdhet, förkylningar osv.

        För första gången i mitt snart 70-årade liv – så började jag i höstas med att köpa D-pearls i en hälsokostbutik – och har nu regelmässigt svalt ned TVÅ sådana ”solstrålar” varje morgon.

        ”Peppar peppar ta i trä” – men hittills så har jag vare sig drabbats av nedstämdhet eller förkylningar – tack vare detta, tror jag…

        Jag gillar Ditt julkort med reptilen – för det vittnar om att Du har humor – som jag ser det.

        Fortsatt God Jul !


        • Jennie äter en massa kosttillskott just nu, baserat på en hårmineralanalys hon fått gjord, och det har fått den trevliga bieffekten att jag också får ta del av hennes kur lite grann.

          Jag äter bl.a. lite extra D- och C-vitamin. Men det har inte hindrat mig från att bli förkyld…

          • Josef Boberg Says:

            För liten dos D-vitamin dagligen (själv tar jag varje morgon dubbelt upp av rekommenderad dos) – eller att Du började för sent = förkylningen var redan på G, kanske…💡

            Det är olämpligt att ta D-vitamin sent på dagen – för då kan ”solladdningen” i kroppen fortfarande vara sådan vid läggdags – att det kan vara svårt att somna.

            Ifall förkylningen nu ändå drabbar oss – så sägs det att flerdubbla doser av C-vitamin kan reducera tillfriskningstiden påtagligt. Men det har jag själv aldrig testat – för jag är nästan aldrig förkyld med ”någon reda”.

            ”Trevliga bieffekter” håller jag själv på och ordar om HÄR.


          • Faktum är att jag har knaprat både C- och D-vitamin ett tag nu, men förkylningen slog till ändå. Så kan det gå.

          • Josef Boberg Says:


            För ca 100 år sedan – så fick Wi med normalkosten i oss drygt 1000 mg magnesium per dygn. Normalkosten i dags dato innehåller i bästa fall ca 200 mg – och wårt dagsbehov av Mg är MINST ca 400 mg per dygn – ifall kroppens transportsystem skall kunna funka.

            Magneisum är bokstavligt talat ”spårvagnen” för skit ut ur cellerna och nyttigheter in i dem.

            Svenska folket lär vara bäst i världen på att peta i sig än det ena och än det andra av ”bra kosttillskott” – men lik förbannat så blir ju den svenska folkhälsan bara uslare och uslare. P g a att ”magnesiumspårvagen” saknas ?


            1966 (jag var då en stor konsument av hälsokostmedel) så fick jag klart för mig att jag saknade basmineralen magnesium – och har sedan dess varje dag druckit ca 6 dl Donat Mg. Det har gjort att min konsumtion av kosttillskott numera som princip är noll [dubbel dos av D-pearls och ett glas Solevita Blackcurrant Nectar (finns i Lidl-butikerna) undantagna].

            Dock… – det finns en bieffekt av att dricka Donat Mg – och det är att den sexuella lusten och förmågan påtagligt ökar – men det går ju att stå ut med.


            En annan ”konstig” bieffekt är att även kroppen som sådan kan växa på höjden. Jag har sedan jag gjorde lumpen 1960 mätt 1,78 m över marken. Men när jag förnyade passet 2004 – så hade det ändrat sig till 1,80 meter.

            Han som mätte sa då till mig att sådant aldrig händer – utan det brukar vara tvärtom på äldre personer. Jag trodde ej heller på det – utan sa till honom att det måste vara fel på inställningen av mätanordningen. Men det hävdade han bestämt att det ej var – och min nya ”passlängd” blev därför 1,80 meter. Därefter har jag kollat min nya längd på flera andra ställen – och konstaterat att ”passmätningen” var korrekt.


            Till detta skall rätteligen föras – att jag sedan ca ett år tillbaka har övergått till att äta mer och mer LCHF-kostinriktat. Mitt facit av det ser ut som att det är ”pricken över i-et” för mig personligen. Dels blir det billigare, jag äter mindre såväl som mindre ofta – och framförallt – mitt mentala och fysiska hälsotillstånd nu – upplever jag själv som mera åt hållet som det vara när jag var 20 år ung. Tack vare mer tillförsel av det livsviktiga animaliska fettet till bl a hjärnan (video ca 7 min) ?

            Så snacka om ”bingo” – för en som strax är 70 år LivsErfaren.


            Gott slut – och Gott Nytt År !

  2. Josef Boberg Says:

    Aropå Din länkning till Wikileaks i högermarginalen på öppningssidan – så har den ju ej funkat på flera veckor. Dock… – en som fortfarande funkar finns HÄR.


    • Jag har fixat länken nu, Josef. Tack för tipset!

      • Josef Boberg Says:

        Apropå Wikileaks – så läste jag idag det följande HÄR:

        ”En reflektion vid årets slut

        I det här skedet känns det inte alls långsökt att utpeka Wikileaks såsom en av elitens många plattformar för desinformation. Det är ett antal faktorer som sammantaget ger klara signaler om att så är fallet. Dessa är följande:

        – Wikileaks lägger allt fokus på en central person, Julian Assange, som i stort sett själv avgör vad, hur och när någonting skall publiceras. Huvudpersonen utmålas som en stilig hjälte i mänsklighetens tjänst. Hemlös, orakad och med tonat hår sägs han fly undan hotbrev och odefinierade ”hit squads” (journalister tycks dock inte ha några problem att kontakta honom).

        – Stora mediajättar har gemensamt publicerat material från Wikileaks. Media censurerar till vardags ALLT och ALLA verkliga nyheter som skulle kunna öppna allmänhetens ögon om saker och ting. Varför sker censuren inte i detta fallet? Organisationen Wikileaks får stort utrymme i media, olika reportage visas på bästa sändningstid. Varför får just den organisationen publicitet?

        – Amerikansk militär kommenterar Wikileaks avslöjanden och kräver att handlingarna lämnas tillbaka. Hur kommer det sig att militären plötsligt är intresserade av att kommentera militära och konfidentiella handlingar när det vanliga svaret från dessa myndigheter brukar vara: ”Vi kan varken bekräfta eller förneka påstådda uppgifter”.

        – En smutskastningsskandal rullas upp stort i media. Detta kastar ytterligare ljus över Wikileaks i allmänhet och Julian Assange i synnerhet. Julian Assange anklagas för våldtäkt av bl.a. en kvinna som sägs ha en koppling till CIA. Är orsaken till att han känner en kvinna inom CIA helt enkelt den att han själv står i förbindelse med organisationen?

        Slutsats: Hemska uppgifter om tortyr och övervåld i Irakkriget avslöjas men endast för att dölja ett mycket större brott. En stor lögn avslöjas för att dölja en ännu större lögn. Klassiskt desinformation i praktisk handling. Allt fokus kastas på kriget i Irak och dess vidrigheter. En gigantisk såpopera rullas igång kring Wikileaks. MEN, inga uppgifter (av substans) publiceras i Wikileaks som visar på den verkliga ORSAKEN till ”kriget mot terrorn”; den av makteliten arrangerade sprängningen av World Trade Center och den påhittade historien om muslimska fundamentalister och den likaså påhittade terrororganisationen Al Qaida. Människor VILL tro att Wikileaks är en organisation som kämpar för sanningen, organisationen kan en gång ha haft uppriktiga och ärliga avsikter. Idag är de endast ett redskap som spelar helt i maktelitens händer.

        RING, VARNINGSKLOCKA, RING!
        Joakim | 2010-12-30 ”
        – slut citat.

        Vem faen vet vad som är ”fågel eller fisk” i dags dato❓


        • Ja du – ibland kan man bara resignera inför faktum att det inte går att veta allt, styra allt – eller ens särskilt mycket alls.

          Och som en Voltaires Candide gå och odla sin kål.


          • Faktum är att det där talesättet ”ingen rök utan eld” är riktigt, riktigt dumt.

            För det första – kolsyreis.
            Och det finns rökmaskiner.

            Det är faktiskt rikigt bra metaforer, för kolsyreis och rökmaskiner använder man gärna i teater- och showsammanhang, då det ska skapas illusioner.

            Så man kan väldigt gärna skapa rökridåer, helt utan eld.

          • Josef Boberg Says:

            Jo… – Carl Johan – men undantagen bekräftar principen.


          • Nä – det håller jag faktiskt inte med om. Att utgå från defaultläget att rök betyder eld, gör oss mer lättlurade.

          • Josef Boberg Says:

            Tack ! – Carl Johan – för Dina påpekanden – som fick mig att reflektera ”ett varv till”.

            Det kan ju vara så att Daniel Domscheit-Berg är felaktigt återgiven, rörande sina utsagor om Wikileaks t ex HÄR och HÄR – eller att han rent av bara far med lögner – vem vet ?

            Själv har jag (som vanligt) ej tagit någon slutgiltig ställning – utan förlitar mig på att Wi som fortfar att andas får se… – förr eller senare.

            ”Att utgå från defaultläget att rök betyder eld, gör oss mer lättlurade.”

            Det fick mig att reflektera över fenomenet rädsla. Måhända kan det vara så att rädslan för att vara rädd – är den allra mest vanliga och allra mest försåtliga rädslan av alla rädslor (video ca 8 min), kanske…💡


          • Ja, det är intressant att vi ibland glömmer att vara kritiska, för att någon är kritisk. Men man måste vara lika kritisk mot den som är kritisk, som mot den som kritiseras.

            Knepigt.


  3. Ja, God Jul !
    Du har väl varit en relativt snäll pojk under året – roligast tyckte jag var ditt upprop med Bard i DN – det bör ha satt fart på en del – men exakt vad menade ni egentligen…


    • Snäll och snäll – allt är ju relativt. Men jo, jag är en förfärligt snäll människa, så det stämmer nog.

      Tänkte du på vår svarsartikel gentemot Winberg och Hedh?
      Ja, dessa tokstollar får bara inte uttala sig oemotsagda.

      Och vad undrar du över egentligen? Var vi så otydliga?


  4. Nja, ni hade såklart rätt i sak, och jag håller med er om det där med EU:s hållning, men ni retade nog upp många där…fast å andra sidan…det kanske var just avsikten med inlägget – lite polemisk måste man ju få lov att vara…annars blir man inte läst, i dagens mediabrus. Men å andra sidan tror jag att en del läsare – mer osakligt – skulle kunna ”övertolka” ert inlägg som ett försvar för fri prostitution, och det menade ni väl inte, egentligen ?? Önskar dig i alla fall ett friskt och gott 2011, nu när du inte blev invald i Riksdagen för Piratpartiets räkning – hade gärna sett det – det hade nog kunnat ”röra om i grytan” liksom – och därmed lett till förnyelse !


    • Jo, det menade vi faktiskt. Vi liberaler anser att alla måste få bestämma själva över sina kroppar, och det innebär också att om du vill röka marihuana eller sälja sexuella tjänster, så ska du få göra det.

      Så ja, alla vi som undertecknade denna replik anser att sexköpslagen måste bort, och att folk ska få välja själva om de vill sälja sexuella tjänster.


  5. […] – julkort jag tecknat genom åren, till olika uppdragsgivare. Bloggposten fick heta Julkort jag ritat genom åren, helt enkelt. Många skojiga tomtar har det blivit genom […]


Kommentera

