The Dream Team – min regering!

Min regering

Camilla Lindberg roade sig före valet med att på sin blogg sätta ihop en drömregering med sina favoriter, och valde mer eller mindre fantasifullt ut allehanda personer som ministrar. Min käre son Caspian och jag satte ungefär samtidigt ihop en egen lista, och intressant nog blev vår lista väldigt lik Camillas, trots att vi faktiskt kommit fram till de flesta namnen helt oberoende av varandra – sen blev det ännu mer likt, efter en kväll då jag satt jag i telefon med Camilla och jämförde våra ministerposter. Inte alldeles likt, eftersom vi hade en del olika idéer – men som helhet var vi väldigt överens, kan jag säga…

Några ministrar har vi alltså lånat av varandra, och det är förstås väldigt roligt. Jag är särskilt stolt över vår folkhälsominister och vår biståndsminister, och tycker också att det var kul att Camilla snappade upp våra kandidater till kulturminister och socialminister. Och så måste jag förstås erkänna att jag tycker att det är hedersamt att bli Kärleksminister på Camillas lista, tillsammans med Pye Jacobsson, och jag tackar ödmjukast för den äran.

Caspian och jag har undvikit de mer fantasifulla namnen, som Lara Croft till försvarsminister, eller Joakim von Anka som finansminister – vi ville hellre sätta ihop en regering som åtminstone i teorin skulle vara möjlig. Det gör kanske vår lista snäppet tråkigare, på ett plan, men vi tycker ändå att vår lista blir snäppet intressantare, på ett annat plan. Vi har också valt att stuva om lite i ministerposterna, och lägga till ett par stycken – en IT-minister och en sexualminister, förstås! Och så har jag dessutom lagt till en avvecklingsminister.

Egentligen vill jag avskaffa de allra flesta ministerierna (därför avvecklingsministern) eftersom vi som liberaler tror på en kraftigt förminskad stat, minskad regeringsmakt, och ökad makt för medborgarna. Det skulle egentligen räcka med fem ministrar. Statsminister, justitieminister, finansminister, försvarsminister och utrikesminister. Sen kommer jag inte på någon mer som behövs, egentligen. Men på denna lista har vi ändå sparat en drös helt onödiga ministärer (och t.o.m. lagt till ett par stycken), av den enkla anledningen att det är kul att sätta ihop en sån här lista. Så tills vidare har vi bara skurit bort de allra mest överflödiga.

Jag är också ambitiös nog att lägga till en motivering till mina kandidater. Somliga av namnen är kanske inte allmänt kända, eller så är de det, men man kanske ändå kan undra varför vi har valt just dem. Så då får ni veta det. Caspian har redan tidigare publicerat sin version av ministären, och jag har ändrat lite till på min, så nu finns det tre kompletterande listor. Jämför gärna!

tunn linje

DE VIKTIGASTE MINISTRARNA:

Statsminister: Johan Norberg
Johan har allt. Han är smart, välformulerad, världsberömd, liberal (på riktigt!), en lysande talare, snygg, trevlig – kort sagt en skön snubbe med alla åsikterna på rätt ställe. Sverige skulle må bra av ett nytänkande, och en expansiv ekonomisk vision, väl grundad i klassisk liberalism. Johan är rätt man för jobbet, helt enkelt.

Justitieminister: Mårten Schultz
En jurist med integritet och kritiskt sinne, och ett särskilt öga till politiken. En tvättäkta liberal med riktigt sunda åsikter om det mesta – som t.ex. respekt för individen, och medborgarnas integritet.

Finansminister: Anders Borg
Mannen som lyckas med konststycket att ha hårda nypor utan att det märks alltför mycket. Kanske den bästa finansminister Sverige har haft på flera decennier. Utpräglad ekonom, med liberal pragmatism som grund, och har hållit Sverige flytande under en extremt svajig period internationellt. Och så har han fortfarande hästsvans och ring i örat. Cool kille.

Försvarsminister: Maria Abrahamsson
Jag tänkte först på Maria Abrahamsson som justitieminister, men jag ser också en helt oemotståndlig pansarlady i Maria Abrahamsson, som måste vara helt perfekt just för en försvarsminister. Jag kan helt enkelt inte se hur någon enda människa skulle kunna köra över denna kraftfulla kvinna. Hon är en sån där tuffing man har respekt för, och kanske t.o.m. blir lite rädd för – och det tycker jag verkar vara perfekta egenskaper för en försvarsminister! Hon har dessutom en stark liberal ådra, med stor respekt för individens rättigheter.

Utrikesminister: Carl Bildt
Vi försökte, men vi hittade verkligen ingen bättre. Jag delar inte alla hans åsikter, men jag ser ingen bättre kandidat till posten i dagsläget. Han är en välrenommerad statsman med en välförtjänt internationell respekt, uppskattad av många, nyanserad, skarp, pedagogisk – superkompetent. Jämte Anders Borg den bästa ministern i den nuvarande regeringen, så han får faktiskt också sitta kvar.

tunn linje

MINISTERPOSTER VI EGENTLIGEN KLARAR OSS UTAN:
(men som får vara med ändå, för att det blir roligare så…)

Socialminister: David Eberhard
Mannen som skrev den helt underbara boken ”I trygghetsnarkomanernas land”. Detta är en läkare som har förstått vidden av vilken skada ett överdrivet omhändertagande faktiskt kan åsamka. Framhäver gärna individens frihet och ansvar för sitt eget liv.

Skol- och utbildningsminister: Camilla Lindberg
Camilla måste naturligtvis få en ministerpost, och då får hon den hon helst vill ha. Men det är verkligen inte bara svågerpolitik, bara för att vi gillar varandra. En riksdagsledamot med större patos och ryggrad är svårt att hitta. Hon är därtill en visionär, en skarp debattör och en tvättäkta liberal i själen. Jag är säker på att hon skulle göra ett fantastiskt jobb.

Jordbruksminister: Anders Nordin
En tokig bonde som håller jakar, som var med och tog in Miljöpartiet i riksdagen 1988, och som nyss kandiderade till riksdagen för Piratpartiet, och som har väldigt mycket att säga om EU:s jordbrukspolitik, måste vara en fantastiskt spännande person som jordbruksminister. Dessutom har han ett galet läckert skägg. Slår Anders Borgs hårman med hästlängder.

Kulturminister: Lars Vilks
Om vi ska få lite mer fart på kulturen i Sverige, så behöver vi till att börja med en kulturminister som faktiskt kan något om kultur, och har egen erfarenhet som kulturarbetare. Lars Vilks är omstridd, och det borde varje verklig konstnär vara. Vilks är också en oerhört kunnig konstprofessor, en fantastiskt intressant tänkare med annorlunda idéer. Självskriven som kulturminister.

EU-minister: Christian Engström
Piratpartiets egen EU-parlamentariker, som redan gör ett fantastiskt jobb nere i EU (och som därför egentligen ska vara kvar där, och inte sitta som minister här i Sverige). Ingen skulle på ett mer förtjänstfullt sätt kunna försvara Sveriges och svenskarnas intressen i EU, med ett långsiktigt framtidsorienterat humanistiskt perspektiv i sikte.

Biståndsminister: Hans Rosling
Denne man är ett fenomen. Han har lyckats med konststycket att hålla ett av de allra mest förbluffande, förtrollande och ögonöppnande föredrag jag någonsin har sett – och detta om statistik! Han har givit världen en helt ny insikt om var problemen finns, på riktigt, och har spräckt en hel drös med fördomar om svält och elände, och världens tillstånd. Intressant nog skrev Johan Norberg om denna värlsutveckling redan 2001, men ingen har lyckats visualisera det så häpnadsväckande och hyperpedagogiskt som Rosling.

Migrationsminister: Magnus Betnér
Magnus Betnér har gjort ett fantastiskt ambitiöst arbete i att forska i invandrings- och integrationspolitik, samt de frågor som rör Sd:s program. Utöver detta är Magnus Betnér den mest utpräglade socialliberal jag har stött på, med skarpt liberala åsikter på områden där det verkligen räknas. En empatisk humanist ut i fingerspetsarna, med en intellektuell skärpa som är minst sagt ovanlig. Att möta Magnus i politisk debatt kan bli en riktig utmaning – det har bl.a. virrhjärnan Zaida Catalan fått erfara…

Handels- och arbetsmarknadsminister: Ingvar Kamprad
En man som började med att snickra pinnstolar i sitt garage, och som nu är världens rikaste svensk, navet i ett världsomspännande imperium, med tusentals och åter tusentals anställda, får gärna vara handels- och arbetsmarknadsminister i min drömregering…

Infrastrukturminister: Rick Falkvinge
I den nya världen behövs en infrastrukturminister med insikt om den nya teknologin och dess möjligheter, en entrepenörssjäl med kreativitet och helhetsbild. Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge är ett utmärkt val.

Folkhälsominister: Henrik Alexandersson
Jag vill se vår folkhälsominister glufsa i sig en fet korv, halsa en öl och röka en joint, med ett stort skratt ackompanjerat av en guppande mage. Sen skålar vi i champagne och tar en joint till. I riksdagshuset. Och vi slutar aldrig skratta.

Miljöminister: Maria Wetterstrand
Det är verkligen inte alldeles självklart att Miljöpartiet har den bästa miljöpolitiken, även om de heter Miljöpartiet. Och det är verkligen inte alls säkert att Maria Wetterstrand har den bästa kompetensen för jobbet som miljöminister. Men hon har några väldigt goda kvaliteter. Hon ser söt och trevlig ut, och är hyfsat populär. ”Likeability”, som det kallas i Hollywood. Det är underskattade egenskaper i det politiska livet. Hon lyssnar dessutom bra, debatterar schysst och är väldigt trevlig på många sätt och vis. Och hon är mer liberal än Miljöpartiet, vilket gör att jag tror att hennes mer liberala sidor kan få blomma mycket mer i en liberal regering.

Integrationsminister: Maciej Zaremba
Den enda ministern med utpräglad vänsterbakgrund i den här hopen. Men han har skrivit fantastiska artiklar om invandring, om protektionism, om rasism och allehanda problem som vi har i vårt samhälle, med en sådan klarhet och skärpa, att jag tror att han skulle göra stor nytta som just integrationsminister. En sådan humanist, en sådan obeveklig kämpe för den lilla människan i kläm, är en ovärderlig tillgång i vilken regering som helst.

Jämställdhetsminister: Louise Persson
Louise är ytterligare en av mina liberala favoriter. Författare till den ypperliga boken Klassisk feminism – en uppgörelse med och tung sågning av den moderna vänsterfeminismen, samt en redogörelse för feminismens liberala ursprung. En modig kvinna som i sin bok vågar såga feministiskikonen Simone de Beauvoir jäms med fotknölarna. Louise är en frisk fläkt i debatten, en nyttig medicin mot slentrianfeminism. Hon är också alldeles för stark och självständig för att någonsin gå i martyrfällan. Självklar jämställdhetsminister.

tunn linje

VÅRA NYA MINISTRAR:

Sexualminister: Ylva Maria Thompson
En fantastisk människa – extremt intelligent, vansinnigt rolig, totalt fördomsfri, mer fritänkande än de flesta, enormt kreativ, pedagogisk, vältalig, övertygande, generös, charmerande, glamorös utan att någonsin bli ytlig. Kunnig, erfaren, sexuellt extremt fri och lekfull – perfekt som sexualminister.

IT- och integritetsminister: Oscar Swartz
Jag behöver egentligen inte motivera varför just Oscar Swartz ska sitta på denna post. Han är så självklar att jag knappast kan tänka mig någon annan på denna ministär. Grundare av den coolaste webleverantören; Bahnhof, superliberal, tung kritiker av Bodström och övervakningssamhället, fantastisk skribent.

tunn linje

KANSKE DEN VIKTIGASTE MINISTERN AV ALLA:

Avvecklingsminister: Niklas Dougherty
– The blogger, previously known as Blogge Bloggelito. En tvättäkta liberal med globalistiska ideal, en stridbar herre med integritet och skärpa, en ohämmad kritiker av hyckleri och dumhet. Alltid påläst, alltid nyfiken, alltid kritisk, alltid smärtsamt ärlig. En utpräglad stridis som inte backar för något. Mannen som inte är rädd för att bli ovän med alla, och följaktligen den enda jag verkligen kan lita på kommer att fullfölja sitt uppdrag att avveckla alla onödiga ministrar och departement, skoningslöst och konsekvent, för att slutligen avveckla sig själv. Och – jag vill se och höra honom debattera i kammaren. Det kan bli stor underhållning. En och annan hjärnblödning och hjärtattack i bänkarna får vi nog vänta oss…

tunn linje

TALMAN:

Och så kom jag att tänka på att man kanske borde ha en roligare talman, någon som får fart på debatterna, och som kan göra livet i riksdagen lite mer levande, mer dynamiskt, mer sprakande. och då kom jag omedelbart att tänka på allas vår snabbpratande, intensiva, kombinerade Joker och filosof – Alexander Bard.

Med en sådan regering och riksdag skulle politiken kunna bli mycket intressantare för oss alla.

Jag erkänner glatt att jag gärna hade slängt in mig själv nånstans i högen här – jag menar, vilket gäng att samarbeta med! Men jag kan säkert få ett jobb som passar mig nånstans i den här administrationen. Sakkunnig hos sexualministern, kanske? Självklart med en rejält tilltagen lön, och en välutrustad budoir nånstans i närheten, kanske i Rosenbad…?

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är oerhört viktigt för att återskapa och förnya demokratin, och försvara värden som kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

PIRATPARTIET BEHÖVS I RIKSDAGEN – RÖSTA RÄTT 2014!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Politik, Samhälle

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

47 kommentarer på “The Dream Team – min regering!”

  1. 之乎者也 Says:

    Där prickade du en egenskap… jag är inte rädd för att bränna alla skepp och broar som finns om det krävs. Jag är lojal bara mot mina ideal.

    Utmärkt egenskap för anställningsbarhet… not!


  2. […] full post on Piratpartiet LIVE! This entry was posted in Uncategorized and tagged Dream, regering, TantraBlog, Team. Bookmark the […]

  3. Stefan Says:

    Hans Rosling!😀 Han är helt enkelt bäst!

    eller varför inte en New World Order TED.😉

    Hans Rosling
    James Randi
    Ken Robinson
    Jamie Oliver
    Richard Dawkins

    listan kan göras lång.

    //Stefan
    //PiratPartiet Nykvarns Komun


    • Fast nu koncentrerade jag mig på personer som skulle kunna funka som svenska statsråd.
      Ska vi samla kloka personer från hela världen så finns det förstås fler att välja bland…

  4. Pirat så klart Says:

    Bilderbergare och miljötalibaner i en drömregering.
    Jag trodde att du var mer vaken än så.
    http://www.anarchos.se/product_info.php/products_id/68


    • Äh, nu ska du inte överdriva betydelsen av den här lilla diskussionsklubben som kallas Bilderberggruppen.
      Det är en marionetteater, en skrytklubb för de som väldigt gärna vill betraktas som elit.

      Miljötalibaner? Är det Maria Wetterstrand du menar, så var hon ett rent strategiskt val av totalt populistiska orsaker. Tänk nu tanken ett steg till – vilka tror du att hon skulle vara omgiven av i min regering? Liberaler. Inte miljöpartister. Och eftersom hon är snäll och söt och rar och flexibel, och dessutom har förklarat att hon själv i grunden är liberal, så hänger hon nog med på spåret.


  5. Ja, och någon som river ungefär femton av de tjugotvå ministerier och departement vi har behövs! De kommer inte avvecklas av sig själva: Någon måste ta aktiv del i avvecklingen.

  6. Christer Says:

    Huvva.

    Några av namnen skulle jag kunna tänka mig på ministerposter, men de flesta går bort direkt för mig.

    Men så måste man förstås applicera en mycket vid definition av begreppet liberal för att jag ska passera som sådan, så det är väl ganska naturligt😛

    Och kanske också ett bra betyg åt listan😉


    • Ja du. Det skulle ju kunna vara intressant att få veta vilka du gillar, och vilka du inte gillar, och motivationer och sånt.
      Då har man ju ett diskussionsunderlag.

      Och jag förstår att listan inte smakar om man måste applicera en mycket vid definition av begreppet liberal för att du ska passera som en sådan.
      Detta är en lista av utpräglade liberaler och humanister.

  7. William Says:

    Enligt Norberg är väl skatt stöld, så vad ska finansminister Borg syssla med om dagarna?


    • Jag föreslår att du läser lite mer av Norberg innan du kommer med kommentarer om hans åsikter.
      Annars blir det lätt lösa antaganden utan substans.

      • William Says:

        Jag har läst väldigt mycket av Norberg redan. Såvida han inte ändrat uppfattning nyligen är han moralisk libertarian. Om han ändrat åsikt får du gärna guida mig till den bok eller liknande där han lägger ut sin nya ideologi/moralfilosofi.

        Men jag tvivlar verkligen på att han gjort det; även fast han inte längre (och egentligen inte så mycket ens på Timbrotiden) brukar tala om stora ideologier eller liknande kan man få små hintar här och var om att han inte ändrat uppfattning. Som rätt nyligen när han debatterade eller diskuterade miljöpolitik med Maria Wetterstrand (jag antar att du har sett det redan, ligger på internet någonstans annars) och fick frågan om vad han skulle göra om han blev miljöminister: skulle han höja olika miljöskatter (för att internalisera de negativa externaliteterna av miljöförstöring)? Han ger inget helt klart svar men hintar att miljöfarlig verksamhet ö h t inte ska miljöbeskattas utan att den som utsatts för något ”miljö-dåligt” ska dra förövaren (kränkaren av någon äganderätt) inför domstol. Typisk absurd grej som libertarianer tänker sig, har man minsta konsekventialism i kroppen inser man att är det på något enda område där det definitivt inte fungerar att tänka i sådana termer så är det på miljöområdet. Är han libertarian i den frågan fortfarande, verkar det rimligt att anta att han fortfarande är det i alla andra frågor också.

  8. ellen molnia Says:

    tjena Calle! Hi hi hi hi…ville bara säga att Anders Nordin är min gamla granne🙂 Hängde med hans döttrar och han brukade steka grötplättar på mornarna av gårdagens gröt….) Han är en riktig specialare, ett orginal! Kul!
    Länge leve kärleken!!!

  9. Mrhama Says:

    Jag vill också ha en avvecklingsminister, men denne skulle nog vara mig själv.🙂 Det är ganska uppenbart att det är en obalans mellan statens till synes obegränsade behov av pengar och individens behov att få behålla sina egna pengar. Om en individ får 1kr i skattesänkning märks det inte så mycket som 7miljoner gör för staten. När 45% av ekonomin parasiterar på resterade 55% så vet man att det är ganska illa ställt. Det är ett under att vi klarar oss överhuvudtaget, men det börjar synas att gränsen börjar uppnås med stigande depression och stress när effektiviteten inte kan skruvas upp på enskilda längre. Detta är också själva kärnan i varför Anders Borg har lyckats till synes förbluffande bra med den offentliga ekonomin med skattesänkningar i stället för bidrag och begränsning av statens uppdrag.

  10. Mrhama Says:

    Glömde kommentera innehållet :S
    1. Maria Wetterstrand. Problemet med MP är att de har den sämsta energipolitiken, samtidigt som miljöpolitiken är god i övrigt. Dock är ju som sagt Maria betydligt liberalare än sitt parti, vilket tydligt visades i Brunchrapportens djupdykning. Dessutom är hon ärlig och har därmed goda opinionssiffror. Ärlighet lönar sig i längden, vilket Marit Paulsen visade i EP-valet förra året.

    Ingvar Kamprad är lite för gammal för den stressiga ministerposten IMHO. Dock så har han visat hur effektivisering och vänlighet är goda pelare för globala företag, vilket stater skulle behöva se mer av.

    Håller med om att det endast behövs 5 ministrar. Vi överskattar politikens förmågor att lösa våra problem. När det inte är möjligt för en enda enskild person att veta hela tillverkningsprocessen av en pennaa, hur ska vi då kunna ge ett fåtal personer makt att ha det betydligt svårare uppdraget att navigera samhällsutvecklingen.


    • Ja, Maria Wetterstrand är ärlig, om än en smula grund i sitt ideologiska engagemang.

      Vad beträffar Ingvar Kamprad så tror jag inte att det behöver vara stressigare att vara Handels- och arbetsmarknadsminister i lilla Sverige, än att ha koll på ett internationellt jätteföretag som IKEA.

      Han är nog duktig på att delegera, skulle jag tro.

  11. Josef Boberg Says:


    Hmmm… – Carl Johan
    Anders Borg som finansminister tycker jag är ett riktigt dåligt val, faktiskt…

    Detta därför att han ju nu haft fyra år på sig – att BEVISA att han fortfarande är den han var som student (video ca 2 min) = han tilltrodde då oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarnas, egna fria tankeförmåga, BETYDANDE STÖRRE förmåga att göra det bra för folket = landet – än PartiKratipolitikerna. Så tummen stadigt ned för Anders Borg som finansminister.


    Själv är jag ingen lämplig finansministerkandidat – för mina drygt 69 år gör mig lite ”mossig” i sammanhanget. Men hade jag varit i t ex Din LivsErfarenhetsÅlder – så skulle jag ha föreslagit mig själv – och då skulle jag som finansminister på stört vidtagit de följande åtgärderna:

    1. Istället för att låna pengar av den globala BankingLigan – så skulle jag på stört tillåta Riksbanken att trycka upp de pengar, som landet behöver – för att få någon jävla ordning på Sveriges nationalekonomi

    2. Som finansminister så skulle jag också på stört övertyga regeringen om att det är fullständigt vansinnigt – nationalekonomiskt sett, såväl som ej minst mänskligt sett – att tillåta Försäkringskassans s k förtroendeläkare omyndigförklara behandlande läkare och deras diagnoser och föreslagna rehabiliteringsprogram för sjukskrivna = dessa förtroendeläkare skulle per omgående få sparken och få gå till Arbetsförmedlingen.

    Den nu föreliggande bortre parentesen för hur länge man kan vara sjukskriven – skulle per omgående också förpassas dit där den hör hemma = soptippen. Detta därför att det finns ju överhuvudtaget ingen som helst tankelogik i att en sjuk MedMänniska kan bli frisk av att ej ha sin grundläggande basförsörjning bärgad

    3. Jag skulle per omgående följa Finanspolitiska rådets rekommendation – om att vid hög arbetslöshet = lågkonjuktur HÖJA A-kasseersättningen – och sen sänka den igen vid högkonjuktur = låg arbetslöshet. Därtill skulle jag göra likadant med de sämst ställda pensionärernas pensioner, socialbidrag och även de sämst ställda av de sjukskrivna.


    Detta är det absolut ENKLASTE sättet att stimulera en vikande nationalekonomi på – när den globala BankingLigan iskallt har BESTÄMT att det skall bli lågkonjukturer = peningmängden i en nation blir för liten – och tillika detsamma när högkonjukturer på samma sätt kommer till = peningmängden i en nation blir för stor.

    Dessa grupper av befolkning i Sverige – motsvarar ca 20 % av befolkningen = det BLIR såväl ”blixtsnabbt” som MYCKET kraftfullt – som såväl ”gas- som bromspedal” i nationalekonomin + att det, som jag ser det, är det mest MedMänskliga sättet att t v reglera nationalekonomin med.


    Så… – Carl Johan
    – Din uppgift nu blir att hitta en finansminister i Din regering – som fattar galoppen i detta – och är beredd att ”stå upp för det”.


    • Det är onekligen intressanta förslag du har.
      Dock kan jag inte se vem som skulle vara en bättre kandidat just för närvarande.
      Det kan förstås framför allt ha att göra med att jag inte känner till så många duktiga ekonomer som har det kunnandet som Borg har.
      Och visst har Alliansen gjort en del galna bedömningar, som t.ex. det här utförsäkrandet (som faktiskt också först var en idé från sossarna).
      Man vi får väl hoppas att det blir bättre framöver.
      Fortfarande ser jag ingen bättre kandidat till finansministerposten – men har du något förslag så får du gärna berätta det.

  12. Tomas Says:

    Det är istället hög tid att Carl Bildt som utrikesminister att han lämnar sin plats till någon annan som inte är insyltad i Bilderberggruppen….huuu

    http://www.nyapolitiken.biz/bilderberg/bilderberg-agenda-avslojad.html

    • Josef Boberg Says:

      Bilderbergarna förefaller ju ej vara någon ”go” församling, precis…😥


    • Jag tror inte att vi ska överdriva betydelsen av Bilderberggruppen. Det finns osynliga nätverk bakom som är intressantare.
      Jag ser Bilderberggruppen som en cirkus för mäktiga marionetter.
      Vi måste komma ihåg att demokrati är en bra grej, något som fortfarande är på stark frammarsch över hela världen.
      Länder med demokrati för inte krig mot varandra, och länder med demokrati och frihandel har inga svältkatatrofer.

      Vad jag vil säga är att även om det finns maktkluster här och där, så är de mer sårbara än de vågar erkänna för sig själva.
      VI andra är många fler, och med en ökande tillgång till information, Internet överallt, får vi också en mycket vidare världsbild, en högre bildning, och ett större engagemang från gräsrötterna.
      Ju mer vi tar makten över våra egna liv, desto mindre makt har storbolagen och politikerna.
      Vi är fler än dem.

      Dags för ännu mer demokrati!

      • Josef Boberg Says:

        Jo, verkligen…💡 – och en som har skrivit lite vidare om den saken finns HÄR.

      • Tomas Says:

        Att förringa Bilderberggruppen är precis vad de vill att vi skall tycka enligt deras agenda. De vill inte ha någon publicitet utan vill verka i det dolda. Där finns inga cirkuskonster utan deras mål är att styra världen med att skrämma befolkningen till acceptans till en världsregering genom hot, skräckpropaganda, vaccination mot pandemisk sjukdomar som inte existerar, krigshets mm.
        Detta hindrar inte att de har makt utan de vill styra världens ledare och storföretagare till en gemensam agenda som gagnar storkapitalet. (Rockefeller, Rothschild, JP Morgan m.fl.
        Öppenhet och genomlysning måste till som av programmering av hjärntvätten.
        Gårdagens terroristvarning från UD är en tydligt hjärntvättning av befolkningen som är igångsatt av Bilderberggruppen. Carl Bildt är trogen anhängare av Bilderberg, utrikesminister och chef på UD.
        http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=sapo_hojer_nationell_bullshitniva_fran_2_till_3.html


        • Svenskbladet har gjort en helskön kommentar till det här ”terrorhotet”

          http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=sapo_hojer_nationell_bullshitniva_fran_2_till_3.html

          Jag ser naturligtvis att B-gruppen finns, men att de idag har reducerats till ett stort cocktailparty för alla makthungriga wannabe’s, där de som har VERKLIG MAKT kan gå och plocka russinen.

          Men min invändning är att vi inte kan påverka såna här sällskap genom att fokusera på sällskapen – snarare ska vi agera som om de inte fanns, och jobba stenhårt för verklig demokratisering, mer medborgarmakt, och därmed mindre makt till politiker och finanspampar.

          Vi är fler än dem.

          • Tomas Says:

            Det sa vi om Sverigedemokraterna också… om de kan arbeta i dolda kammare så kan de också manipulera. Tyvärr har de makt, men det är som du säger om korthuset börjar att krackelera så försvinner makten.
            Om alla vet deras agenda så kan man bara skratta åt deras skrämselpropaganda istället för att bli rädd.


          • De har inte så jävla mycket makt egentligen. All makt är given, och om vi ger fan i att ge dem makt så får de den inte.

            Och – allt man fokuserar på växer.

            Så om vi fokuserar på all den där skiten vi inte gillar, så växer den.

            Eller om vi fokuserar på det som vi älskar, det som fungerar, det som ger mer frihet – då växer det.

          • Tomas Says:

            Tyvärr så sitter vi redan i deras gap. De tuggar utan tuggmotstånd.
            Hela världen är i dag skuldsatt från dessa dynastier. I macro-och microekonomier. Stater är idag skuldsatta över deras tillgångar. Varför det? För en finanskris drabbade världen. Hur uppstod den?
            Genom att förslava världsbefolkningen att vara skuldsatta. Den som är skuldsatt är också förslavad. Politikerna blir beroende av vilka ekonomiska kriser som drabbar världen. Dessa riktlinjer har sedan 50-talet diskuterats i Bilderberggruppen.
            Zbigniew Brzezinski var en av arkitekterna till Bilderberg och han är idag Barack Obama närmsta man. De är inte marginaliserade utan de har redan makten hur skall styras världen.

          • Tomas Says:

            Ursäkta den usla grammatiken..:-)

    • Josef Boberg Says:

      Hemligheter har ju alltid vara gångbart att skaffa sig själv mera av makt med – på sina MedMänniskors bekostnad.

      En MedMänniska är en som ställer till det gott för sin egen del OCH så många andra som möjligt.

      En PyramidMaktHavare är en som ställer till det gott för sin egen del – men på andra människors bekostnad (video 3 tim 35 min) – och då FRAMFÖRALLT oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.

      • Tomas Says:

        Utdrag från Vaken.se
        http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=680

        1999 möttes Bilderberg-gruppen i Sintra, Portugal, där de diskuterade planer för en ny ekonomisk världsordning. Tack vare Jim Tuckers infiltration av den hemlighetsfulla gruppen kan vi ana vad som diskuterades på mötet. I sin bok ”Bilderberg Diary”, skriver Tucker, ”Kenneth Clarke, medlem av det brittiska parlamentet och tidigare finansminister, efterlyste en ny ‘internationell finansiell arkitektur’ vid Bilderberg-mötet 1999. Världen borde ha tre stora regionala valutor, sade Clarke till sina Bilderberg-kollegor. Den första finns redan på världsscenen: Den europeiska euron. Och Storbritannien kommer att gå med i den gemensamma valutan, sade han. Clarke sade att han skulle vilja se pundet tappa i värde för att förenkla Storbritanniens inträde i den gemensamma valutan…Nästa steg är mot en andra stor regional valuta på det västra halvklotet, sade Clarke. ‘Amerijo’ kommer att bli verklighet genom ‘dollariseringen’ av Latinamerika.” Tucker fortsätter, ”Bilderberg-kolleger var ense om att de nya regionala valutorna, som inte kommer att associeras med något specifikt land kommer att göra mycket för att eliminera ”nationalism” och ”föråldrade åsikter om självständighet.” Den ”Amerijo” som diskuterades av Bilderberg 1999 verkar ha ombildats till den gemensamma nordamerikanska valutan ”Amero,” som den myntats av Herbert Grubel, med stöd från Robert Pastor.


        • Yep, vi är alla medvetna om att de som har makt inte vill släppa den ifrån sig. De vill helst ha mer, och mer, och mer.

          Makt berusar.

          Men nästa steg är då – vad göra?

          Jag har funderat mycket på det, och man kan påverka på väldigt många sätt.

          Antingen tar man totalt avstånd från samhället, och skapar en subkultur. Då påverkar man inte mycket, utom möjligen som leverantör av inspirationn för andra. Men om de som har den exekutiva makten tycker att man är jobbig så ryker man som en löning.

          Ett annat sätt är att skaffa sig makt på annat sätt. Antingen genom att man blir jävligt rik rent ekonomiskt, eller så påverkar man politiskt. Båda dessa alternativ innebär stora risker att bli upplsukad av systemet.

          Ett annat är att arbeta journalistiskt, att informera och inspirera så mycket man bara kan. Även där är man förstås sårbar. Upptäcker man och avslöjar alltför jobbiga grejer kan man bli mosad som en irriterande mygga.

          Eller så sitter man still i båten och håller käft.

          Men det har ju aldrig varit min grej, som du vet… 🙂

  13. HugeHedon Says:

    Fasen också, vi måste snacka lite ekonomisk politik nån dag. Det finns lite nytt tänk som verkar intressant, ett gäng ekonomer (mest från USA, UK och Australien tror jag) som försöker få ut något de kallar MMT (Modern Money Theory). (Det är varken lågskattehöger eller högskattevänster, tänket kan appliceras i endera.)

    De menar att länder som driver in skatt med en valuta som
    * står under egen kontroll (d.v.s inte EMU-länderna)
    * är fritt flytande (d.v.s inte peggad mot guld eller andra valutor)

    — t.ex Sverige — typiskt idag inte utnyttjar dessa villkor optimalt. Nationalekonomer lever kvar i gammalt guldfotstänkande, säger MMT:arna. De menar att man kan uppnå låg arbetslöshet och låg inflation på ett annat sätt än man gör idag (vare sig man driver socialistisk eller liberal ekonomisk politik).

    Men men. Jag får väl återkomma. Min invändning är väl att Anders Borg verkar bra, visst, och Sveriges ekonomi mår förhållandevis rätt bra. Men att vi har faktiskt rätt hög arbetslöshet.

    I övrigt, en fantastisk samling! Tänk att samla Maria A och Niklas D i samma rum. Två människor med Attityd..!

  14. midnattsvarg Says:

    Jan Eliasson är inget dumt val som utrikesminister heller, även om han är mer av en idealist än vad Bildt är. Våldsamt trevlig är han också. Hans Blix är också en stor statsman.

  15. fanny Says:

    Att lägga till en sexualminister känns inte vettigt, jag tycker det är en typisk ministerpost som inte ska finnas. Vore väl värt att ha en riktigt vettig människa där, men på det stora hela tror jag det skulle vara mycket negativt.


    • Nej, det är mest en lekfull liten markering, en idé som först kom från RFSU.
      Tanken är att om man nu ändå ska ha en massa ministrar för olika smahällsområden, så ska man väl också uppgradera sexualiteten som ett viktigt område.

      Men om du läser hela blogginlägget noga, så finner du att jag egentligen skulle vilja skära bort minst två tredjedelar av alla ministerier.
      Det finns alldeles för många ministerier.

  16. Josef Boberg Says:

    Carl Johan sa: ”De har inte så jävla mycket makt egentligen. All makt är given, och om vi ger fan i att ge dem makt så får de den inte.

    Och – allt man fokuserar på växer.

    Så om vi fokuserar på all den där skiten vi inte gillar, så växer den.

    Eller om vi fokuserar på det som vi älskar, det som fungerar, det som ger mer frihet – då växer det.”


    Tomas sa: ”Tyvärr så sitter vi redan i deras gap. De tuggar utan tuggmotstånd.
    Hela världen är i dag skuldsatt från dessa dynastier. I macro-och microekonomier. Stater är idag skuldsatta över deras tillgångar. Varför det? För en finanskris drabbade världen. Hur uppstod den?
    Genom att förslava världsbefolkningen att vara skuldsatta. Den som är skuldsatt är också förslavad. Politikerna blir beroende av vilka ekonomiska kriser som drabbar världen. Dessa riktlinjer har sedan 50-talet diskuterats i Bilderberggruppen.
    Zbigniew Brzezinski var en av arkitekterna till Bilderberg och han är idag Barack Obama närmsta man. De är inte marginaliserade utan de har redan makten hur skall styras världen.”


    Nja… – Tomas – det är en REN missuppfattning, verkligen…

    Den globala BankingLigan kan ej behålla den förslavande makten över oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – en enda dag längre än vad Wi tillåter dom att göra det

    Om vad Wi av vanligt folk MÅSTE göra – för att slutgiltigt bryta det sedan mer än 150 år tillbaka pågående ”skiten” – har jag tänkt och skrivit om HÄR och HÄR.


Kommentera

