Jag blir glad och stolt!

Personkryss

Varje dag sedan man fick börja förtidsrösta har jag fått allehanda meddelanden, via SMS, e-post, Facebook, på bloggen – från personer som inte bara röstar på Piratpartiet, men de kryssar även mig personligen. Det känns naturligtvis helt fantastiskt underbart, och samtidigt uppfordrande. Jag ska leva upp till det här, och då får jag faktiskt skärpa till mig. Och kanske särskilt nu, medan det fortfarande är extremt osäkert om vi har en chans att komma in i riksdagen.

Kvinnan på bilden här ovan har också en blogg, som heter Purpur, och på den har hon självmant lagt upp en banner med reklam för Piratpartiet, och för att personkryssa just mig. Samma banner som jag gjorde till RFSL:s hemsida. Dessutom med en motivation till varför hon röstar på mig:

Calle Rehbinder – för att jag tröttnat på att blocken måste kompromissa bort sin politik, för att jag vill ha min integritet ifred och för att jag vill se riktiga, personliga och kärleksfulla människor i Riksdagen med politisk PASSION! Politikerföraktet är utbrett. Låt oss ändra på det med ny, frisk luft i valet 2010.

Det är så att man får tårar i ögonvrårna…

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

PIRATPARTIET BEHÖVS I RIKSDAGEN!

Piratpartiet - rösta pirat den 19 september!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, demokrati, Integritet, Internet, Lagstiftning, Piratpartiet, Politik, Samhälle

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

19 kommentarer på “Jag blir glad och stolt!”


  1. Ja du Calle.

    En person med hjärta, hjärna, kuk och ryggrad! Vad annat kan man rösta på?

    Ett unikum inom politiken minsann.

    Och: skärp inte till dig! Bara var som du är.

    Jag hoppas såklart att Piratpartiet kommer in och för viktiga frågor på dagordning. Endast MP är inne på mer humana spår, med framtidstro, med någon form av vision. Men jag har ändå svårt att se att personer inom etablerade partier lyckas bryta sig igenom normtänk och partiernas tillrättavisningar.

    Politiker behöver vara trojanska hästar och helt omforma politikers roll! Bli levande. Gå bort från den typen som städar sitt yttre, som inte visar några skönhetsfläckar alls, som trollar bort sitt förflutna som om något måste döljas. Som om politiker vore skuggfria.

    Och den rent löjeväckande ”matchen” mellan Sahlin vs Reinfeldt. Ett extremt korkat sätt att skapa mediadramaturgi. Som inget annat än underskattar folk. Parallellerna med USA är bara fåniga. Känns som ett verk av Eva Hamilton och det kändisfixerade TV4.

    Man tycks ha skapat en gigantisk dokusåpa med tusentals statister, retoriska pratkvarnar utan mening.

    Nä, vi vill ha Hjärta, Hjärna, Kuk och Ryggrad! Vi vill inspireras att själva skapa stordåd! Att leva! Att vara lyckliga, på riktigt! Vi är inga övermänniskor, vi behöver inga ledare. Vi behöver bara inspiratörer.

    Du är en sådan person!

    Fredrik


    • Jävlar, vilken skön snubbe du är, Fredrik!

      Vilken underbar formulering – ”En person med hjärta, hjärna, kuk och ryggrad!”

      Den ska jag spara på.

      Oc när jag säger att jag ska skärpa mig, så betyder det naturligtvis inte att jag ska tona ner mig själv, men att jag måste vara än mer fokuserad på målet,och svara upp mot det ansvar och den tillit som så många visat mig.

      Städa mitt förflutna, nä, det kommer jag aldrig att göra. Jag står för allt jag gjort, allt jag gör, allt jag är. Så är det bara.


      • Någon frågade mig varför jag tänkte rösta på dig och de fyra orden dök upp, de slant ur tungan så att säga.
        Jag tänkte att det är just de egenskaperna vi alla strävar efter.
        Hjärta och hjärna får vi alla bekräftelse på.
        De andra egenskaperna känns konfiskerade av kyrka o samhällsnormer – och av neurotiska skäl sällan bekräftade.
        Kan ha med kundalini att göra!… och människans frihet – den vi alla drömmer om men alltsom oftast helt missförstått!
        Och det förflutna bör vi omvandla till berättelser, sånger, dans, teater, komik, foto, ja, vadsom – så vi kan lära oss något, om oss själv, som de människor vi är.

        God lycka på söndag i alla fall!


        • Ja, det är ju faktiskt rätt intressant om man vänder på ordningen – kuk, ryggrad, hjärta och hjärna. Det blir en kundaliniresa, det!

          Kul tänkt. Den ska jag definitivt spara på.

          Och jag tycker dessutom att vi kan omvandla såväl det förflutna som nuet och även framtiden till berättelser, sånger, dans, teater, komik, foto, poesi, film, eller vad vi nu har för ett favorituttryck för stunden.

  2. Josef Boberg Says:

    Calle blir väl i o f s en perfekt minister för kärleksdepartement – men själv vill jag att statsministern efter valet 2010 heter Carl Johan Rehbinder.

    Vem skulle kunna förlora på det❓


    • Du är härlig, Josef, men statsminister blir jag aldrig – jag vill det inte, och framför allt för att jag inte vill sluta vara mig själv. Redan partiledare är en alldeles för tvingande roll för en tokstolle som jag.

      Utom möjligen för ett extremliberalt parti i marginalen, mer på skoj.

      • Josef Boberg Says:

        ”Redan partiledare är en alldeles för tvingande roll för en tokstolle som jag.”

        Det är nog just en ”tokstolle” som behövs som statsminister – för att det skall bli någon ”jävla ordning” på allting.

        Så osvuret är väl bäst, kanske…💡 🙄


        • Haha, ja, kanske det. Jag har dock en egen favorit till statsministerposten, och det är Johan Norberg.

          Det du!

          • Josef Boberg Says:

            Johan Norberg – som är kopplad till tankesmedjan Timbro

            I så fall är jag ytterst tveksam därför att:

            1. Det finns ingen kommentarsfunktion på hans blogg = han är nog ej särkilt mycket för interaktiva dialoger = kommunikation med sina MedMänniskor

            2. Tankesmedjor är jag generellt ytterst tveksam till – för bl a Bilderberggruppen är ju en sådan.

            Så Du är fortvarigt min FÖRSTA statsministerkandidat – för Du är ej alls fångad av MAKTENS MYSTERIUM – som jag uppfattar Dig – så det så. 8)


          • Jag skulle nog våga påstå att Johan Norberg är mycket för interaktiva dialoger, fast inte nödvändigtvis på bloggen, som han uppenbarligen lägger rätt lite tid på.
            Jag har träffat honom vid flera tillfällen, och tycker att han är en oerhört inspirerande och trevlig person.
            Vad gäller tankesmedjor, så tycker jag att det är ett fantastiskt bra koncept. Helt i linje med den ursprungliga, platoniska idén kring akademierna.
            En akademi ska vara just en tankesmedja, en plats där tankar och idéer ska dryftas och brytas mot varandra, för att komma fram till ännu bättre idéer.
            Jag ser inte Bilderberggruppen som en tankesmedja – snarare ett cocktailparty där man minglar med de mäktiga, en klubb för inbördes beundran, en marionetteater.

            Men jag tackar dig för förtroendet.

            Dock är jag alldeles för mycket av egensinnig och självupptagen konstnär för att i längden orka med att vara en officiell representant för något annat än mig själv och mina idéer.
            Jag tror att min gåva till världen blir mycket större om jag får dansa fritt, följa mina egna impulser och idéer, snarare än att ständigt bryta mina idéer mot ett kollektiv, som i sin tur ska bestämma vad jag får tycka/säga/göra.
            Rollen som statsminister är helt enkelt alldeles för ofri och fjättrande för min smak.

            Jag har några politiska förebilder:
            Mullah Nasruddin – den klassiska narren/vismannen i de komiska berättelserna från mellanöstern.
            Conrad Brean – Robert De Niros underbara spin doctor i filmklassikern Wag the dog.
            Nigel Farage – den orädde och frispråkige EU-parlamentarikern från det brittiska UK Independence Party.

            Helt olika, med fullkomligt olika roller – men alla väldigt inspirerande på många sätt.
            Jag kan förstås komma på många fler om jag tänker efter, men de här är de första som dyker upp.

            Vad gäller ”Maktens Mysterium”, så är det något som fascinerar mig, fast mer på en filosofisk nivå.
            Jag tror att jag har skaffat mig så pass mycket makt över mitt eget liv att jag inte behöver kompensera genom att tilltvinga mig makt över andras liv.
            Men makten som fenomen är oerhört intressant.
            Vad är makt?
            Vem har makt?
            Var går gränsen mellan makten över mig själv och makten över andra?

            Som fullfjädrad klassiskt liberal anser jag att människor måste få ha så mycket makt som de vill över sina egna liv.
            Därför tror jag också på maktspridning.
            De flesta som blir medlemmar av den lilla exklusiva klicken riksdagsparlamentariker är nog ute efter att få mer makt, och att använda sin makt mot medborgarna.
            Själv tänker jag precis tvärtom.
            Ska jag göra nytta i ett parlament, så blir det genom att driva demokratiseringsfrågor, att ta bort makt från parlamentet och ge det till folket.
            Det schweiziska systemet för folkomröstningar känns som en oerhört intressant förebild som vi kan göra en egen version av här i Sverige.
            Till exempel.

            Det finns mycket att göra…

          • Josef Boberg Says:

            ”Ska jag göra nytta i ett parlament, så blir det genom att driva demokratiseringsfrågor, att ta bort makt från parlamentet och ge det till folket.”

            Jo… – Carl Johan – det är ju just därför du är ämnet till den perfekta statsministern (video ca 2 min)

            Ifall Timbro i huvudsak ägnar sig åt ”Brainstorming – så är dom väl rätt OK.

            Gör dom det – eller har dom en mer eller mindre förutbestämd agenda❓


          • Jag upplever Timbro som en tankesmedja i positiv mening.

            Det betyder inte att jag gillar allt som kommer ut därifrån, eller allt de gör.

            Men jag har inga problem med Timbro som fenomen.

  3. Josef Boberg Says:

    Timbro – är en del av Stiftelsen Fritt Näringsliv (SFN). På uppdrag av det svenska näringslivet ska Timbro ”främja idéutveckling och opinionsbildning kring marknadsekonomins och den fria företagsamhetens betydelse för ekonomisk tillväxt och välfärd”. Maria Rankka är chef för Timbro. Timbro är partipolitiskt obundet. Timbros anslag från Stiftelsen Fritt Näringsliv uppgår till ca 25 miljoner kronor per år. Timbro har ca 20 anställda.

    Stiftelsen Fritt Näringsliv (SFN) är en svensk opinionsbildande stiftelse som 2003 ersatte föreningen Näringslivets fond som ägare av tankesmedjan Timbro. Stiftelsen stödjer också tidskriften Neo, forskningsinstitutet Ratio och Föreningen för upplysning om kommunismen. Vid stiftelsebildandet sköt Svenskt Näringsliv till cirka 300 miljoner kronor för att trygga verksamhetens långsiktiga finansiering. Stiftelseformen är vald för att tydliggöra dess självständiga hållning.

    Ifall tidskriften Neo står för Neokonservatism så är jag personligen fortsatt tveksam till Timbro – som företrädande kämpar för: ”Ska jag göra nytta i ett parlament, så blir det genom att driva demokratiseringsfrågor, att ta bort makt från parlamentet och ge det till folket.”


    • Nej, Neo står definitivt inte för Neokonservatism. Det är en väldigt liberal tidning.
      Liberalism och konservatism är varandras motsatser.

      Jag är personligen superliberal, och inte alls konservativ.
      Jag kan vara konservativ på vissa enstaka områden, som svenska språket.
      Men politiskt sett är jag radikalliberal.

  4. Joshua_Tree Says:

    Grattis till den trevliga motiveringen. Nog för att alla röster räknas lika, men på ett privat plan väger vissa tyngre än andra.


  5. […] en smula frustrerande. Att det gick så pass bra för mig i provvalet, och att jag fick mer än 500 personkryss i riksdagsvalet tar jag gärna som en indikation på att rätt många gärna ger mig mandat att […]


Kommentera

