Ännu en rullande reklampelare i Piratpartiets kampanjstab!

Piratvolvon

Det är Almedalen som gäller nästa vecka., och det är 80 dagar kvar till valdagen. Det är med andra ord dags att göra Piratpartiet så synligt som det bara går. För en tid sedan ville jag med bloggposten ”Hej Pirat! Visa vem du är och vad du står för!” inspirera mina läsare till att styra ut sig och sin omgivning i Piratattiraljer. Av rapporter från butiken att döma har det uppenbarligen haft en viss effekt.

Piratvolvon

Så nu var det dags för bilen att bli piratifierad. Den var helt enkelt alldeles för ren och enahanda, så halva natten till igår satt jag och Johan (mannen bakom Piratshoppen) och skar, rensade folie och klistrade på bilen. Och snyggt som fan blev det, tycker jag!

Piratvolvon

Jag ville göra dekoren lite annorlunda, lite elegantare än att bara fläska på med jättepiratloggor över hela sidan (även om sånt är häftigt också), och så ville jag ha med nån slogan, något som förklarar varför man faktiskt bör rösta på Piratpartiet. Så det blev mina två favoriter för närvarande:

”Det enda vettiga alternativet”
”Demokrati – på riktigt”

Klatschigt, kaxigt, utmanande, fräckt – och sant.

Piratvolvon

Och så måste man ju tänka på backspeglarna – alla medtrafikanter i andra bilar måste se vem som kommer och nosar dem i baken, och vill om. Därför slängde vi på en stor spegelvänd logga på huven.

Piratvolvon

Tjat fungerar. Så enkelt kan det vara. Själva ordet ”reklam” kommer av det latinska ”re clamere”, vilket betyder ”att åter ropa”, vilket i praktiken är att – tjata. Så vi tjatar på, utan slut. PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET PIRATPARTIET – O.K.?

Piratvolvon

Men det här är nog min favoritvinkel – här ser man piratsymbolen gånger två, webbadressen, loggan och ett av mina fräcka slagord. Bilderna är hyfsade, men de gör inte bilen rättvisa – det syns MYCKET mer i verkligheten. Jag stod en bit ifrån och bara tittade lite, och flera som gick förbi glodde storögt på bilen. Den drar ögonen till sig, utan tvekan.

Piratvolvon

Nu utmanar jag alla pirater med bil, som inte har dekorerat sina fordon än – när ska ni dekorera era bilar? Bilreklam är EXTREMT effektivt. Bästa affischpelarna som finns, eftersom de rullar runt hela tiden och syns överallt. Och redan andra-tredje gången folk ser samma bil så tror de att det måste finnas en hel armé med likadana.

Om du känner dig inspirerad, och vill piratifiera din bil också (eller sommarstugan, eller båten, eller brevlådan, eller vad du vill) – kontakta Johan på Piratshoppen, så kan han hjälpa dig med dekaler.

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

pirat_blogbanner

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bilar, demokrati, Formgivning, Frihet, Integritet, Lagstiftning, Media, Piratpartiet, Politik, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

8 kommentarer på “Ännu en rullande reklampelare i Piratpartiets kampanjstab!”


  1. Dekalen i fronten var väldigt smart!🙂

  2. Mia* Says:

    Jäklar, så snyggt! Och, som du skriver, väl synligt. Dina slogans känns också klockrena – bra jobbat!🙂

    Nyfiken undran: bilder tagna i Johans hemtrakter? Tycker jag känner igen hus och sånt – jobbade där förr.

  3. Christoffer Says:

    Klockrent det här, Carl Johan. Strålande reklam för piratpartiet. Tyvärr har jag själv varken bil eller körkort😦


    • Hmmm… Du kan väl dekorera din cykel? 😉

      Det finns redan en rejäl drös med bilar som rullar med piratdekaler – så jag är inte först på något sätt.
      Men grejen med detta är just att ju fler bilar som blir dekorerade så här, desto mer syns vi.
      Och det blir en multiplikationseffekt av just bilreklam, som är nästan oöverträffad av annan reklam.


  4. Den spegelvända texten, vilket genidrag, snyggt.🙂


  5. […] fantastiskt bra sorts reklam är bildekaler. Jag har puffat för det tidigare här på bloggen då jag visade hur tjusig min egen röda Volvo blev, med piratdekaler och slogans. Och jag har […]


Kommentera

