Israel – fel sorts pirater

Blodfläckad israelisk flagga

Nu har Israel skitit i det blå skåpet på riktigt. Att anfalla en fredlig och obeväpnad båtkonvoj med hjälpsändningar – på internationellt vatten – och dessutom skjuta ihjäl folk med automatvapen för att de försvarar sig, är inget annat än en fullkomlig katastrof. En skandal utan like. Och – en prestigeförlust som är omätbar.

Israel har sitt eget Vietnam – Gaza – och skördar nu frukterna av sina missgärningar. Desperat försöker de att förhindra det slutgiltiga nederlaget, denna gång genom att med brutalt övervåld stoppa hjälpsändningar till Gaza, och skyndar paradoxalt nog därmed på förloppet. Gaza är förlorat – inse det!

Ship to Gaza är ett humanitärt projekt som arrangerat denna båtburna hjälpsändning till Gaza, givetvis med så mycket kändisspektakel och mediabevakning som möjligt, för att samtidigt fästa världens ögon på de orättvisor som Israel utsätter invånarna i Gaza för, och för att göra det omöjligt för Israel att stoppa hjälpsändningen.

Men aldrig hade väl någon kunnat ana, allra minst arrangörerna av Ship to Gaza, att Israels regering skulle tappa koncepterna så fruktansvärt, låta döda minst 10 personer, såra 30, och riskera livet på hundratals fredsaktivister från hela världen, däribland flera kända namn från Sverige.

Det har nu i ett slag blivit helt omöjligt att stödja Israel politiskt utan att fullkomligt förlora all trovärdighet. Hade Israels regering tänkt på det innan de gav denna huvudlösa order? Är de komplett galna, eller har de blivit överberusade av arrogans och högmod? Eller har de någon slags dödslängtan, och sjuklig drift att bli ovänner med hela världen? Om de bara hade väntat till dess att båtarna kommit lite närmare, och om de istället för att skicka in kommandosoldater hade skött det hela lite snyggare, så hade propagandavinsten varit Israels. Nu slarvade israelerna bort sin chans med råge.

Israelerna brukar skryta med sin fantastiska militär och sin oöverträffade underrättelsetjänst. Nu visar det sig vara tomma tunnor och förbannad lögn. Det är inte utan att man undrar hur något så fegt, inkompetent och klumpigt som denna manöver kan genomdrivas av ett land som berömmer sig om att vara militärt kompetenta. Så gränslöst klantigt att det inte är utan att jag undrar om det var avsiktligt. Har någon hittat på denna galna manöver för att Israel ska få en oemotståndlig anledning att dra sig ur Gaza?

Nu går förstås vågorna höga i media, på debattsidor och bloggar, och alla lägger skuld på Israel – eller på Hamas. Antingen är Israel de värsta bovarna, eller så är det arabländerna. Israel skuldbeläggs för alla palestinska flyktingar, men man glömmer gärna att de flesta arabländer sparkade ut alla judar efter 1948. På båda sidor finns såväl offer som förövare, och ingen går helt fri. Men någon att skylla på måste vi uppenbarligen ha, oavsett vilken sida vi väljer. Och så fattar vi inte att så länge vi praktiserar denna (gamla judiska) sed att utse någon som syndabock, så kommer konflikten att fortsätta.

Att som israelerna försöka komma undan skulden för detta mordiska övergrepp, genom kasta skuld på dem de själva attackerar, och förklara dödandet med att de blev utsatta för ett ”bakhåll” är i bästa fall ett utslag av ”chutzpah” (chockerande fräckhet), men ytterst sett djupt tragiskt, och patetiskt. Båtresenärerna, som fortfarande befann sig på internationellt vatten hade som angripna varit i sin fulla rätt att döda varenda en av de israeliska piraterna. Om detta råder inga tvivel. Jag förespråkar sällan våld – men självförsvar är en omistlig mänsklig rätt, och det gäller förstås även i detta fall.

Att de försvarade sig med de få vapen de hade – påkar, knivar, sina bara händer, samt ett par pistoler de lyckats ta från de anfallande lönnmördarna – kan bara ses som bevis på lovvärd tapperhet och stort mod. Att påstå att de som försvarade sig ”tappade kontrollen” när de använde sig av sin självklara rätt att försvara sig och de sina är förstås fruktansvärt kränkande, särskilt gentemot dem som förlorade sina liv i kampen mot angriparna.

Självklart är Ship to Gaza ett mediaspektakel, en propagandamanöver för att stödja Hamas, något jag själv tycker är högst tvivelaktigt, och lika självklart tycker jag nog att det hade varit om Israel hade bordat konvojen för att inspektera lasten – men inte på internationellt vatten, och inte med kommandosoldater klockan fyra på morgonen. Det tyder på ett riktigt, riktigt dåligt omdöme.

Ship to Gaza

Denna djupa konflikt, som pågått i över 60 år, måste på något sätt få en lösning, ett slut. Men lösningen ligger varken i att utplåna staten Israel, som araberna vill, eller för den delen att skapa en ny imperialistisk terrorstat med ockupation, rasistiskt apartheidsystem och höga murar – som Israel redan har gjort. Terrorbalans är ingen bra fredsmetod. Det har vi redan fått kvitto på, om och om igen. Men vi måste åtminstone försöka förstå varför arabländerna vill utplåna Israel, likaväl som vi måste försöka förstå varför Israel anser sig ha rätt att kräva sitt territorium. Ur denna förståelse måste komma en kompromiss. Israel kommer inte att försvinna – inte heller Israels grannar.

”One who lives by the sword shall die by the sword”

Våld föder våld. En sanning som vi gärna glömmer när vi själva blivit kränkta. Men det enda som faktiskt kan lösa denna konflikt, långsiktigt, är att välja försoning och kärlek. Det finns verkligen ingen annan väg. Israelerna måste försonas med allt det våld och död som de utsatts för från omvärlden, och omvärlden måste försonas med allt det våld och död som Israel utsatt sin omgivning för. Annars kommer den ömsesidiga terrorn och dödandet att fortsätta i all evighet – eller i värsta fall eskalera till en total kollaps och våldsorgie. Tredje världskriget skulle kunna börja just där, i det som en gång i tiden var den bördiga halvmånen, de västerländska och asiatiska civilisationernas ursprung.

Själv sätter jag mitt hopp till konsten, diplomatin – och enskilda medborgares fredssträvanden. Det finns många israeler och palestinier som organiserar sig, skapar gemensamma projekt som symfoniorkestrar, berättarfestivaler och gemensamma träffpunkter. Tyvärr motarbetas dessa strävanden ofta av de mer hårdfört militanta från båda sidor. Mer än en gång har palestinska självmordsbombare sprängt sig själva och andra i sin omgivning, i just sådana sammanhang där människor sökt samarbete och fred, snarare än fortsatt konflikt och krig, liksom israelerna gång efter annan kränkt palestinernas rätt, med ockupation och militär terror.

Dock måste just detta våldsamma övergrepp bemötas med en kraftig markering, och därför förordar jag en total bojkott av israeliska produkter. På samma sätt som Sydafrika under flera år blev bojkottat av nästan hela världen, på samma sätt borde vi nu sluta köpa alla produkter som bidrar till Israels ekonomiska välstånd och militära rustning. Det gäller förstås frukt och grönt av märkena Jaffa, Carmel och Top, JOZO havssalt, Eden Springs vatten, Hälsans Kök (tyvärr, för de gör goda vegetariska produkter), Soda Stream – och en hel del andra produkter av olika slag, inte minst inom IT-sektorn.

Jag kan ha fått fel information (allt på Internet är faktiskt inte sant!), så ta inte mina uppgifter som 100 % säkra – undersök vidare, så att ingen blir oskyldigt drabbad. Men det är verkligen dags att sätta ner foten nu, och att göra det med demokratiska metoder, utan att använda våld. Vi gör det med våra plånböcker.

Bojkotta Israel! NU!

Jag har strukit en del av mitt blogginlägg, eftersom jag i efterhand har sett att jag skrev i affekt, strax efter det våldsamma debaclet med bordningen av båtarna. Jag tror egentligen inte att bojkott är den bästa metoden att komma åt problemet. Situationen är mycket mer komplex än så. Det enda som faktiskt fungerar är att på sikt öppna upp för mer dialog. Och att komma förbi den religiösa agendan. Fanatisk religiositet har en fantastisk förmåga att sabotera nästan vad som helst – särskilt om den styr flera sidor i en konflikt. Dock tror jag alltjämt att det krävs någon form av stark politisk och diplomatisk markering gentemot Israel, internationellt – men så har det ju också blivit, och Israel kommer att få lida av sviterna av sin egen klantighet ett bra tag framöver ändå. Med andra ord – jag tänker inte åka på semester till Israel, men en och annan Jaffa-apelsin lär nog slinka ner i framtiden också.

tunn linje

Läs mer på:
Ship to Gaza, The Guardian, New York Times, The Free Gaza Movement, Al Jazeera, Bradley Burston i den israeliska tidningen Haaretz, Gideon Levy, också i Haaretz, Copyriot

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Fascism, Livsåskådning, Politik, Samhälle

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

42 kommentarer på “Israel – fel sorts pirater”

  1. Pyrrhus Says:

    Det är uppfriskande att se att du har ett sansat perspektiv på det hela, till skillnad från Blogge som skanderar om en massaker på judar som ägde rum på 600-talet – ledd av profeten själv.

    Annars har du helt rätt i att Israel ertappats med byxorna nere, och verkar även ha sabbat relationerna med sina vänner, som Turkiet. Undrar hur detta kommer att utveckla sig.

    Bojkott är dock i princip alltid fel väg att gå, när det gäller Israel såväl som diktaturer (USAs bojkott av Kuba har väl snarast förlängt Castroregimens livslängd). Israels isolering av Gazaremsan följer en liknande princip, och det stärker ju Hamas snarare än att få Gazaborna att vända sig emot dem (vilket är Israels förhoppning).

    Att bojkotta Israel blir nog också svårare än vad du tänkt dig: http://www.youtube.com/watch?v=saeky9I5T9c

  2. Oscar Solberger Says:

    Jag instämmer med föregående talare, jag är väldigt tveksam till om bojkott verkligen hjälper. Var det inte helt andra saker som gjorde att Nelson Mandela frisläpptes och att Sydafrika blev demokratiskt?
    Sedan så tycker jag att det var bra att du tog upp att de på den turkiska båten hade vapen, enligt de videor som jag har sett ganska rejäla arsenaler dessutom. Med detta menar jag alltså inte att de israeliska soldaterna inte använde grovt övervåld eller att Ship to Gaza-folket inte hade rätt till självförsvar. Detta för att komplicera och nyansera lite. Det Israel skulle ha gjort är ju att skicka skicka över ickebeväpnade tullare utan hundar med båt till Ship to Gaza-båtarna. På dagen.


  3. Egentligen tror inte jag heller att bojkotter i sig hjälper, men de kan ha den positiva bieffekten att hålla ett ämne levande, och en diskussion igång.

    Sen förbehåller jag mig rätten att vara en smula känslosam i mitt resonemang – jag är ju för tusan konstnär och känslomänniska, och inte nån jävla politikerrobot. 🙂

    Ja, som jag hävdar i min bloggpost – Israel borde ha stoppat båtarna på dagtid, på israeliskt vatten, med obeväpnad personal, gärna med hundar, och på ett suveränt vänligt och sympatiskt sätt kontrollerat lasten i båtarna. Det hade gärna fått ta lång tid, så att lasten kunde kollas ordentligt.

    Skulle någon ha jävlats med israelerna då, så skulle det slå tillbaka hårt.


  4. Dessutom tycker jag faktiskt att Blogge i sak har helt rätt i sitt inlägg om Israel – den judiska mördarstaten.

    Det är bara så att Blogge som regel har ett lite mer provokativt sätt att uttrycka sig än jag.

    Att Israel är ett rasistiskt apartheid-land är ett ovedersägligt faktum, och de som styr i Israel är antingen bara totalt korrumperade, eller rasistiska sktistövlar – eller både och. Mycket mer än så kan man inte säga om den saken.


  5. Dessutom läser jag på många bloggar och andra ställen att Israel skulle vara Mellanösterns enda ”demokrati”.

    Det tycker jag är ett väldigt konstigt påstående.

    Vad sägs om Libanon?

    Visst, Libanon är superkorrumperat och helt kaotiskt, med en svag regering och en ännu svagare armé, vilket ger utrymme för islamistiska Hizbollah – men i praktiken är Libanon minst lika demokratiskt som Israel. Och betydligt mindre rasistiskt.

  6. Pyrrhus Says:

    Jag refererade till Blogges bloggpost med arabisk text, som är en referens till slaget vid Khaybar på 600-talet, vilket har minimal koppling till konflikten i Israel/Palestina. Däremot är det en populär fras bland antijudiska lynchmobber.

    Tycker heller inte att Israel är en apartheidstat. Visst, man är inte särskilt snäll mot palestinierna, men de araber/palestinier som bor i själva Israel och har israeliska medborgarskap (cirka 20% av Israels befolkning) har samma rättigheter som de israeliska judarna. Israel har faktiskt två officiella språk, varav ett är arabiska (vad det andra är kan du nog räkna ut). I Sydafrika var det ju så att man gav olika medborgare baserat på genetiska attribut olika rättigheter.

    Sen gällande demokrati så mäter Freedom House hur pass demokratiska länder är. Där kan man se att Israel räknas som ”Free”, Libanon som ”Partly Free” och de Israelisk-ockuperade territorierna som ”Not Free”. Så det är skillnad på hur det är i själva Israel och de områden som de ockuperar.

    Israel: http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2010&country=7845
    Lebanon: http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2010&country=7859
    Israeli-Occupied Territories: http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2010&country=7963

    Ett annat mått är The Economists Democracy Index. De har fyra grader, Full democracy, Flawed democracy, Hybrid regime och Authoritarian regime. Israel klassas som ”Flawed democracy” och Libanon som ”Hybrid regime”.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

    Ber om ursäkt ifall jag är för faktatuggande 😀

  7. SixDays Says:

    Suck. De svenskar och ”svenskar” som fanns ombord är inga vi skulle sakna. Mehmet Kaplan…please. Mattias Gardell är särskilt intressant då han inte är något annat än ett stort språkrör för våldsvänstern och polar med AFA.

    Israel agerade helt rätt i att borda skeppen på internationellt vatten. Skeppens manifest var oklara samt att de visat att de klart tänkte kränka israels territoriala vatten.

    Visst var det klantigt att skicka in soldater som de gjorde, troligen hade man inte förväntat sig att det skulle funnits en arsenal ombord: http://goo.gl/bfx7 min åsikt är att de borde beskjutit båtarna först med varningsskott, sedan sagt åt alla att rada upp sig på däck på knä med händerna bakom huvudet och hade man inte åtlytt det så hade det bara varit att braka på med hellfire, kaliber .50 och allt annat.

    Visserligen hade man spelat muslimerna i händerna då vilket inte hade varit så bra. Personligen håller jag med CKL Aquerette om att Gaza borde lämnas till egypten, så att det blev egyptens ansvar att se till att raketattackerna upphör, då hade det även funnits ett land att föra ett regelrätt krig mot och vi vet ju alla att Israel skulle stå som vinnare.

    Jag var länge emot Israel, min åsikt var baserad på medias falska rapporter. Tack vare fri tillgång till information vet jag idag sanningen, så därför säger jag inte Bojkotta Israel utan bojkotta Palestina och alla som stöder den icke-existerande staten.


    • Hej SixDays.

      Nej, det var osedvanligt klumpigt att göra denna kommandomanöver på det sätt de gjorde, och alldeles särskilt idiotiskt och oövertänkt var det att göra det på internationellt vatten.

      Hade israelerna bara väntat till dess att båtarna kommit in på israeliskt territorialvatten, och därtill skött det hela korrekt och artigt, så hade ingen kunnat kritisera Israel alls.

      Självklart är hela det här Ship to Gaza en magnifik propagandamanöver, och inte en hjälpsändning på riktigt. De har naturligtvis räknat med att bli stoppade – allt annat är hopplöst naivt.

      Just därför hade det varit mycket bättre om israelerna hade följt korrekt protokoll, och bara tråkat ihjäl hela storyn. Nu vann Hamas denna strid på ren strategi och is i magen.

      Men de där bilderna av ”vapenarsenalen” ger jag inte ett skit för. Det är ju bara larv. Du kan hitta dubbelt så mycket knivar hemma hos mig – bara i köket.

      Knivarna de har samlat ihop är framför allt köksknivar (du ser t.o.m. ett brynstål till vänster i bild), några små fällknivar av en typ jag har fler av hemma i mina lådor, samt nån souvenirkniv som antagligen inte ens är vass.

      Och så förstås några träpinnar och lite verktyg ur en verktygslåda – och så förstås en palestinasjal.
      Just palestinasjalar är alldeles särskilt farliga vapen, det vet vi ju alla.

      Jag tycker att det verkar vara väldigt dåligt med vapenskörden. Redan om detta är allt de har kunnat samla ihop från en av båtarna, så är det löjligt lite. Är det från alla båtarna (vilket jag inte kan tro – för då är köken sorgligt dåligt utrustade), så är det fanimig ingenting.

      De där bilderna snarare bekräftar att konvojen verkligen var helt obeväpnad.

      • geson Says:

        tre intressanta saker jag vill poängtera:
        1, ship to gaza var bara en propaganda grej ja, israel skickar själva 600% mer än skäppen kom med, årligen till gaza.
        2, gaza ”ägs” av hamas (kan man säga), hamas som kontinuerligt de senaste åren skjutit missiler/bomber/osv in i israel. att israel gick ombord på båtarna var helt enligt internationell lag pga att gaza är ett krigsdrabbat område.

        att båtarna blev stoppade kan liknas med att tullen stoppar din bil på väg in i sverige för att 50 bilar framför dig var fyllda med kokain, sen blir du sur när de försöker stoppa dig så du tar till ”vapen” av nåt slag du kan hitta och försöker avväpna tullpoliserna och slår mot dem samtidigt som du skriker ”jag är oskyldig, I come in peace!!!”

        3, ship to gaza fick av israel tillåtelse att åka till gaza IFALL de lät israel inspektera båtarna först, vilket de tackat nej till.


        • Du har säkert rätt i alltihop, Geson.

          Men jag ser det som så att politik är en publiksport, och då blev det mega-fail att göra som Israel gjorde i detta specifika fall. Det såg fan inte bra ut.

          Och ska vi använda din tullmetafor, så var det nu som att tullen stoppade min bil 5 mil före gränsen, genom att hoppa ner på biltaket från helikopter och klättra in i bilen med vapen i högsta hugg.

          Man måste tänka på hur saker och ting ser ut, och det här såg inte bra ut.

          Det är det jag vänder mig emot.
          Och det jag skulle hoppas att fler borde förstå är att det faktiskt blir MER upprörande om man faktiskt stödjer Israel.


  8. […] måste dock fråga sig om det inte börjar gå över gränsen. När man börjar åka ut på internationellt vatten och borda skepp i ”förebyggande syfte” […]

  9. SixDays Says:

    Jo men du är ju en knivgalning med Calle! 😉

    Näe jag tycker det bevisar fullt ut att det inte rörde sig om någon ”fredskonvoj”, svårt att se vad de behövde alla knivarna till etc. Sen hade de utöver detta tillgång till påkar och järnrör. Vilket syns på bilderna.

    Israel agerade helt korrekt som dödade dem. Synd bara att Mehmet Kaplan och den där usle författaren inte var bland de döda.


    • Haha – knivgalning… O.K., jag samlar på knivar, det gör jag, men jag är inte en våldsam människa, och har aldrig i hela mitt liv ens kommit i närheten av att använda en kniv på ett destruktivt sätt gentemot en annan människa.

      Jag hanterar knivar varje dag – för mig är knivar redskap, verktyg, konstföremål. Inte vapen.

      Och nu pratar vi om en båt med 100 passagerare, så idén att man inte skulle hitta några knivar bland så mycket folk är naturligtvis larvig.

      Dessutom – i ett hyggligt välutrustat kök kommer du som regel att hitta en bra drös med knivar. Och återigen – på en båt med så mycket folk, så måste du ha ett välutrustat kök.

      Det enda man hittade hos Henning Mankell var ju uppenbarligen en rakhyvel, som någon av de där israeliska kommandosoldaterna kom och viftade med och påstod att det var ett vapen.
      Larv, trams och fria fantasier.

      Observera att jag inte tar ställning för Ship to Gaza-folket nu. Min ståndpunkt blir tvärtom mer relevant för den som är Israelpositiv, eftersom hela det här debaclet är till Israels nackdel.

      Att vara supermacho och skjuta ihjäl folk är som regel inte särskilt bra P.R. Israel måste lära sig att inte vara så ”trigger-happy”, tagga ner och bli lite mer diplomatiska. DÅ kommer de islamistiska fanatikerna plötsligt att framstå i ett nytt ljus.

      • SixDays Says:

        Mja, så länge vi har ”fri” muslimälskande media i sverige spelar det ingen roll vad Israel gör eller inte gör iom att Israel alltid kommer att vara en ”skurkstat”.

        Vad jag menade var att om man utger sig för att vara en fredsgrej så är det i princip dumt att ta med något annat än en potatisskalare.

        Läste dessutom att de ska skicka en ny armada mot Israel, ren gissning är att Israel kommer att försöka ta det lugnare medan muslimerna kommer att försöka bli martyrer (”Sorry, we’re all out of virgins” – Allah) och det lär sluta med blodbad på Israeliskt territorialvatten.


        • Nja, den här senaste manövern har ju faktiskt fått riktigt, riktigt dålig press över hela världen – inte bara i ”muslimälskande media i sverige”, så visst har det stor betydelse hur man agerar.

          Dessutom har jag väldigt svårt att tänka mig att Israel bryr sig ett skit om ”muslimälskande media i sverige” – däremot om det blir starka reaktioner över hela världen, då sätter det press på Israel.

          Det där med potatisskalaren får stå för dig, men man brukar som regel ha knivar i ett kök, och den här ”vapenarsenalen” som israelerna visar upp blir därför mest löjlig, en riktigt dålig bortförklaring.

          Nej, israelernamåste lära sig att bli mindre snabba på hanen, och att iaktta mer korrekta diplomatiska förfaranden – det kommer de att vinna på i längden.

          Då blir det islamisterna som förlorar mediakriget.

  10. sundarii Says:

    Shit, vilket bra inlägg!! Vi bojkottar redan de mesta av israeliska varor och vill inte ha dem att göra och vi hoppas på att Sverige kan vara smarta och säga upp frihandelsavtalet och stoppar vapenhandeln med Israel. Är så trött på det här. De kommer annars fortsätta kriga och larva sig även när våra barnbarnsbarn lever.


    • Problemet här är ju att det ÄR en extremt komplicerad situation, i vilken Israel de facto ständigt lever under hot från en uppretad arabisk omvärld, som helst vill utplåna hela landet.

      Arabvärlden är förstås väldigt variabel i sin attityd, och det är t.ex. stor skillnad på attityd från Libanon alternativt Saudi-Arabien. Men generellt kan man nog säga att omvärlden är starkt fientlig gentemot Israel.
      Och det är verkligen inte bara Israels fel.

      Men min invändning i just denna situation är förstås att Israel skötte hela det här mediajippot väldigt dåligt, vilket gav Hamas en massa poäng – och det är verkligen inte kul.

      Ship to Gaza är inte främst en hjälpsändning – Israel skickar in mer prylar varje dag än vad som fanns sammanlagt på dessa båtar. Det är framför allt ett mediajippo, och givetvis väntade Hamas sig att båtarna skulle stoppas, med allt vad det innebär i form av mediauppmärksamhet. Nu blev det en bonus, i det att Israel betedde sig extremt och onödigt våldsamt, vilket förstås innebär att Hamas och hela arabvärlden kan höja tonläget rejält.

      Jättedumt av Israel, helt enkelt.

  11. SixDays Says:

    @Sundarii, låter som en bra ide. Då kan vi sluta importera ex. processorer till datorer då de utvecklas i Israel. Eller varför inte avancerad medicinsk utrustning som likväl designas i Israel. http://www.youtube.com/watch?v=saeky9I5T9c&feature=player_embedded
    När det gäller vapen så tillverkar Israel sedan länge mer avancerade vapen än sverige kan sälja till dem. Om du tänker på Boforskanoner så är dessa inte särskilt intressanta för Israel att köpa i vilket fall som helst då deras fiender, dina älskade terrorister, har en tendens att röra på sig, vilket gör att en tank är bättre.

    Sen har de i vilket fall som helst tillgång till AH64 (apache) och dess FAF (fire-and-forget) system för att snabbt och säkert utplåna Hamas och andra dårar.

    Men för att återgå till filmen jag länkade till, så kan du ju leva på olja och apelsiner.

    • sundarii Says:

      Eh, man får ju inte yttra sig överhuvudtaget om Israel då det som skedde under 2a världskriget. Jag lider med judarna som får leva under dessa situationer och jag vet att det finns underbara judar som själva vill sluta fred med omvärlden men det GÅR JU INTE så länge makthavarna ska leka rövare. Och nej, jag klarar mig så gott utan apelsiner och jag bojkottar deras varor FÖR ATT de ska inse allvaret. De kunde ju ha skött sig mycket bättre än vad de gjorde. Men vad kan man göra? Sitta och bara glo och vänta tills det blir värre? Säg mig SixDays, du som verkar så smart, kan du svara mig hur vi i omvärlden kan hjälpa så det blir fred någon jävla gång i detta värld?
      Ja, Israel är skitduktiga på att utveckla vapen och skjuta ihjäl små barn. Jättebra människor det där. Verkligen.

  12. sundarii Says:

    På vilket sätt kan det bli bra? Jag är jätte nyfiken på hur du tänker. Du kanske får mig att ändra ”sida”. Ska det behöva bli en 3e världskrig eller ska de fortsätta kriga och bråka i 60 år till? Vilka är det som ska ge upp och hur kan man lösa det?

  13. SixDays Says:

    Jag värderar folk (alla är fan inte lika värda sorry men det är ett faktum hur mycket politikerna än säger att det är så, så har poliser högre värde än medborgare, diplomater högre skyddsvärde än misshandlade kvinnor etc etc)
    iaf. jag värderar personer efter vad de bidrar med till mänskligheten, hur de behandlar sina medmänniskor och de är intelligenta. Alla som är religiösa får på en gång ett minus, beroende på vilken sekt de sedan tillhör ökar minusen. Mest minus får muslimer, tanken på att tillbe en våldtäktsman, plundrare, mördare och tillika barnavåldtäktsman (säger inte pedofil då det inte har med saken att göra) är väl ett par tusen minus minst tätt följt av scientologerna som mest är en bunt tragiska personer med för mycket pengar.

    Ingen kommer att ge upp. Men vad man måste förstå är att israel är en judisk folkstat, dvs en stat för den judiska genetiska folkgruppen. Muslimer är dock inte och kan aldrig bli en folkgrupp, då de helt saknar en gemensam arvsmassa och heller inte härrör från samma plats.

    När det gäller bidragande till mänskligheten så kan vi bara titta på alla terrordåd de senaste 10 åren och där står muslimer för 90%+ av dem. Att de sedan uppför sig i största allmänhet som en bunt apor som slår sig för bröstet, tycker att alla ska hålla käften, att kvinnor är mindre värda, och än mindre värda om de lever sina egna liv. Homosexualitet ska vi inte ens komma in på. Om de fick bestämma skulle jonas gardell hänga från första bästa träd i kungsträdgården….

    Vidare är deras vidskeplighet en direkt fara mot utveckling och frihet.

    Jag skulle kunna fortsätta skriva för evigt om detta, men jag tror inte att du vill läsa det.

    Så sammanfattningsvis: Muslimer är en bunt imbeilla korkade skithögar som bör förintas alternativt avprogrammeras från den hjärntvätt de utsatts för och fortsätter utsätta sina barn för. Och därför gör det mig heller ingenting om de en dag bara blir utrotade. Jag skulle hellre se att de kom till sans och bara ”det här med muhammed är ju jävla fånigt” och gjorde nåt med sina liv, men jag tror inte att det lär hända. Så totalt utrotningskrig är väl det som står närmast. Särskilt nu när FN misstänker att Iran har tillräckligt med material att bygga två kärnvapen.


    • Även om jag kan hålla med om vissa enstaka små, små delar av det du skriver, så går ju det mesta faktiskt inte att ta på allvar.

      I samma grad som du tar i och uttrycker dig hårt, dömande och skoningslöst, i samma grad sjunker din trovärdighet.

      Att skriva ”Muslimer är en bunt imbecilla korkade skithögar som bör förintas” sätter ju dig på samma nivå som de värsta fanatiska självmordsmuslimerna, och det är förstås varken särskilt genomtänkt eller seriöst.

      Om du över huvud taget vill delta i en konstruktiv diskussion så måste du nog tona ner lite av de värsta invektiven, och välja en mer nyanserad kommunikationsteknik.

      Ett tips, bara.

      • SixDays Says:

        Tja, jag ser allt väldigt svart vitt, även om vissa gråa toner ibland träder fram.
        Jag bryr mig inte så mycket om folk tar mig på allvar eller inte, det är deras val.

        Faktum kvarstår, islam är ett hot mot hela planeten, oavsett om man dyrkar det lite eller mycket. Ett hot på samma sätt som kristendomen en gång var, men där kristendomen blir mer och mer avväpnad varje år så är det raka motsatsen till islam. Islam är en sjuk sekt vars mål är att erövra alla. Det eller ta livet av dem. Jag ser ingen poäng i att respektera dem. They’re not the mayor of me, och det är inte du heller Calle. Jag gör mina egna val. Jag står för mina åsikter och hycklar inte.

        En gång i tiden var jag jäääättearg på Israel, tills den dagen jag insåg att jag blivit grundligt duperad, dels av media, dels av vänsterpacket, dels av muslimerna i sig. Trist bara att folk fortfarande inte fattat att de är en minoritet. Dels att de försöker mörka att muslimer står för en högre procent av alla våldtäkter och våldsbrott än andra grupperingar i samhället. Sorry, men jag har inte lust att betala för det och nej jag tänker inte hjälpa dem. Antingen anpassar de sig till att respektera andras liv och åsikter eller så är det dags att helt enkelt en gång för alla stämpla dem som en sekt och dra in dem för avprogrammering eller deportation.

        Let me rephrase, muslimer har genom sitt psykologiska medlemskap i sekten islam, per automatik demotat sig från att vara tänkande individer och ingått till att bli en bunt följsamma otänkande grisar. Väljer grisar framför får bara för att göra någon förbannad. Personligen tycker jag att grisen är ett väldigt charmerande djur.


        • Jag fattar varför du kallar dig SixDays.

          Sexdagarskriget var ju faktiskt en stor triumf för Israel. Hade de inte vunnit det kriget hade Israelsagan varit en väldigt kort historia, och alla israeliska judar hade skyfflats ut i havet av de invaderande arabiska arméerna.
          Men nu blev det inte så, eftersom Israelerna slog till först.

          Detta är ett historiskt faktum.

          Det skulle för övrigt aldrig falla mig in att göra anspråk på att vara ”the mayor of you” – därtill har jag alltför stor självbevarelsedrigt. 🙂

          Däremot är jag definitivt ”the mayor of this blog”, och det innebär att jag därför ber dig att besinna dig en smula, så att vi kan föra ett vettigt samtal.

          Det är allt.

          • SixDays Says:

            Calle, mitt nick har inget med varken israel eller sexdagarskriget att göra. Att det sedan kan sammanfalla med en härlig historisk pungspark på neanderthalare är väl vad man kan klassa som ett ”epic win”.

            Jag ska försöka respektera din önskan.


          • Jag gissade bara, eftersom det var det enda jag kunde koppla till just det där med sex dagar.

            Du är alltid välkommen att kommentera här, det vet du.

            Ha det gott!

  14. Jocke Says:

    Det är lustigt hur västmedia förvrider allt. Speciellt israeliska Bonnier gör det i Expressen, DN, TV4, DI, Illustrerad Vetenskap, etc. Israel ockuperar 95% av Palestina 50 år. Enligt internationell lag måste ett ockuperat land försvara sina medborgare mot en fientlig ockupationsmakt. Trots detta så läser vi i väst media saker som: ”Israel gör fel, ja, det är hemskt. Men de bara FÖRSVARAR sig”. Hur förvridet som helst. Denna pro israeliska hållning är konsekvent för majoriteten av väst media:
    Israel: försvar, vedergällning, motattack
    Palestina: attack, provokation, terror

    Får jag fråga vem som attackerar och vem som försvarar sig enligt internationell lag? Varför skriver all västmedia att Israel försvarar sig? Varför hetsar all västmedia emot palestinier och muslimer? Varför pumpar Hollywood ut filmer om Förintelsen? Varför säger Marlon Brando så här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Marlon_brando#Comments_on_Jews_and_Hollywood

    När Mohammed nidbilderna som rondellhund släpptes, så svarade muslimerna. Västmedia: ”yttrandefriheten bestämmer, vi viker oss aldrig”. Som svar Iran angrep det heligaste vi har i Väst: Förintelsen. Du kan skända vad du vill, jesus, kristendomen, etc men inte Förintelsen. Iran gjorde en anti förintelse konferens och västmedia gick bärsärk. Iran får inte angripa det heligaste vi har, men vi får angripa det heligaste Islam har? Dubbelmoral och hets från västmedia?

    Hamas försvarar sig och Israel attackerar. Sedan år 2001 så har 9000 raketer skjutits av Palestinierna, ja. Försvar. Och sammanlagt har 13 israeler dödats, enligt officiell israelisk statistik. Det är 34 ggr större chans att dö i trafiken.

    Enligt artikel 49 i fjärde Genevekonventionen så får inte ett land som ockuperar, föra in sina medborgare i det ockuperade landet. Bosättningarna är illegala.

    Ett land som ockuperar, måste hjälpa till att föra in bistånd in i det ockuperade landet. Israel bryter mot lagen när de hindrar fartygen. Detta är skälet att Gaza vägrar ta emot bara en del av hjälpen, de vill ha allt som avsetts. Och landvägen är avstängd, därför användes fartyg.

    Angående kriget, Israel var överlägsna i antal och använde moderna vapen. Mot dem var en tredjedel så många araber med antika vapen, dåligt organiserade. Araberna förlorade.

    Här ser vi en nätt liten lista med FN resolutioner som Israel skiter i. Varför utesluts inte Israel ur FN?
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_Nations_resolutions_concerning_Israel

    Men var försiktig med att lita på wikipedia, därför att Israeliska admins censurerar allt Israel kritiskt. Kanske beror det på att grundarna är från Israel?
    http://www.israelshamir.net/English/Eng37.htm

    Här ser vi att Israel ljugit i media (Israel erkänner lögnen längre ned på websidan). Det kryllar av länkar här, läs dem på denna sajt:
    http://motbilder.se/2010/06/05/israeler-forfalskade-videos-fran-bordningen/

    http://motbilder.se/2010/06/06/15-journalister-fortfarande-fangslade-av-israel/

    http://motbilder.se/2010/06/08/sank-flottiljen-med-er-ombord/

    http://motbilder.se/2010/06/08/israelisk-propaganda-om-ihh/

    http://motbilder.se/2009/01/12/hasbara-brigaden-slar-till-igen/

    Här ovan står även officiell FBI statistik som visar att judarna i USA står för 7% av alla terrordåd, och muslimerna för 6%.

  15. Jocke Says:

    Angående kriget, Israel var överlägsna i antal och använde moderna vapen. Mot dem var en tredjedel så många araber med antika vapen, dåligt organiserade. Araberna förlorade.

    Här ser vi en nätt liten lista med FN resolutioner som Israel skiter i. Varför utesluts inte Israel ur FN?
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_Nations_resolutions_concerning_Israel

    Men var försiktig med att lita på wikipedia, därför att Israeliska admins censurerar allt Israel kritiskt. Kanske beror det på att grundarna är från Israel?
    http://www.israelshamir.net/English/Eng37.htm

    Här ser vi att Israel ljugit i media (Israel erkänner lögnen längre ned på websidan). Det kryllar av länkar här, läs dem på denna sajt:
    http://motbilder.se/2010/06/05/israeler-forfalskade-videos-fran-bordningen/

    http://motbilder.se/2010/06/06/15-journalister-fortfarande-fangslade-av-israel/

    http://motbilder.se/2010/06/08/sank-flottiljen-med-er-ombord/

    http://motbilder.se/2010/06/08/israelisk-propaganda-om-ihh/

    http://motbilder.se/2009/01/12/hasbara-brigaden-slar-till-igen/

    Här ovan står även officiell FBI statistik som visar att judarna i USA står för 7% av alla terrordåd, och muslimerna för 6%.

  16. SixDays Says:

    Man är inte särskilt vettig om man jämför ett väl dokumenterat massmord på inte bara judar utan även andra befolkningsgrupper med att ge upp sitt liv för en icke-existerande sagofigur baserad på en våldtäktsman och krigsherre som varit död i 1500 år.

    Gällande judiska bosättningar i gaza så är de ej sanktionerade av israel, ej heller låter man dem hållas vind för våg.

    ”Ett land som ockuperar, måste hjälpa till att föra in bistånd in i det ockuperade landet. ”

    Israel pumpar in mat och förnödenheter så det står härliga till, du kanske borde kolla fakta eller har du slagit skallen så hårt i Marx och koranen att du blivit blind?

    ”Israel bryter mot lagen när de hindrar fartygen.”
    Ehm, nej. Skulle väl vara din påhittade lag i sådana fall.

    Var länge sedan jag stötte på en sådan antisemit som du, är det inte dags att du åker nånstans och spränger dig själv för din tro? 😛

    • Jocke Says:

      Är jämförelsen mellan Mohammedbilder och anti Förintelsekonferens inte vettig? Det jag försöker säga är att när väst kränker det heligaste islam har och åberopar yttrandefrihet och hetsar, så ska väl väst tåla samma sak när öst kränker det heligaste vi har i väst? Aningens hyckleri?

      ”Israel pumpar in mat och förnödenheter så det står härliga till, du kanske borde kolla fakta eller har du slagit skallen så hårt i Marx och koranen att du blivit blind? ”

      Men en humanitär människorättsorganisation i Israel säger tvärtom:
      ”Bara 2300 lastbilar med varor tillåts föras in varje månad, jämfört med 10 400 innan blockaden … kring 30 000 lastbilar åker in i Manhattan, som har ungefär samma befolkningsstorlek som Gaza, varje dag.”
      http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iHeTf-u5oWI6UogYMslg5In4qM8Q
      Men du är ju pro israel, vad annat kan man vänta sig än förvridna ”fakta”?

      Jag är ingen antisemit, men jag är emot Israels rasistiska politik. Du vet väl att Sionismen (drömmen om ett Stor-Israel som härskar över alla andra) har jämställts med Nazismen i en FN resolution 3379? Du, däremot förvrider bevisligen fakta, ljuger och supportar mördare.

      • SixDays Says:

        Heligt? Förintelsen är inte direkt helig, däremot är den ett känt och bevisat historiskt faktum. Du gör bort dig fullständigt när du ställer en religion, en påhittelse, mot ett fakta.

        AFP ger jag inte mycket för. Och oavsett om siffrorna stämmer eller ej så utgör transporterna mat och förnödenheter medan andra saker, ex. byggmaterial av olika typ som används för att tillverka raketer etc, inte tillåts. Därav kan man dra slutsatsen att om 75% av transporterna inte kommer igenom med byggmaterial etc så stämmer ekvationen fortfarande.

        FN ger jag inte ett jota för. FN är ett ”organ” där merparten av medlemmarna är små diktaturer. Så deras resolutioner är inte värda pappret de är skrivna på.

        Supporterar mördare? Det är inte jag som diggar Hamas och Hiz’bullah. Israel är en existerande stat. Det är inte israelerna som röstat fram en terroristorganisation som ”företrädare.

  17. Pappan Says:

    Ship to Gaza var en ren provokation och dödsfall måste ha varit en del av kalkylen. Alla vet hur nerviga judarna är. Detta innebär att Gardell, Mankell och alla vänsterglada folkhögskolejäntor i palestinaschalar i princip ställde upp som självmordsbombare.

    Jag har släktingar som dog i Auschwitz. Men vad ”förintelse” skall betyda kan man verkligen diskutera. Eller som jag sa till en östtysk bekant: Ja du, misslyckas man med att utrota världens verbalaste folk så lär man få höra om det till domedagen!

    Siffran (mantrat) ”sex miljoner” handlar nog mest om att legitimera en stat för sex miljoner judar.

    Pappan


Lämna ett svar till Carl Johan Rehbinder Avbryt svar