Tysk mentalitet – kvadratisk, praktisk & god.

Tysk mentalitet - perfektion och effektivitet

Ibland är det väldigt roligt att generalisera lite, dra alla över en kam och kategorisera. Sätta etiketter, sortera och definiera. Inte helt rättvist, alltid, men underhållande. Och så tycker jag mig kunna dra rätt skarpa slutsatser om vissa kulturella särdrag för olika grupper – som t.ex. tyskar. Naturligtvis finns det inget som gäller alla medborgare i ett land, men det finns onekligen tendenser som återkommer lite mer än genomsnittligt i vissa kulturer, och det påverkar förstås helhetsintrycket. Givetvis är detta inget man ska dra alltför långtgående slutsatser av. Men en viss insikt om kulturella särarter kan trots allt vara bra sjömärken att navigera efter, för att inte alltför ofta stöta på grund, rent socialt.

Efter några dagar i Tyskland har jag fått grundlig bekräftelse på en del av mina fördomar (som nu inte längre är fördomar, alltså), och det kan förstås vara nyttigt upplysande och samtidigt fantastiskt roligt. Den tyska mentaliteten andas effektivitet, pragmatism, fart, perfektion, renlighet och företagsamhet. Tyskland är beträffande företagarandan lite av hela världens Småland, med tanke på att detta internationellt sett inte så stora land ändå tills helt nyligen var världens största exportör av industriprodukter. Nu har Kina gått om. NU. Sensationellt, med tanke på att Kina rent befolkningsmässigt är mer än 11 gånger större än Tyskland.

Tyskland har världens mest utvecklade infrastruktur, med vägar, järnvägar, flygplatser, hamnar, U-Bahn, S-Bahn, spårvagnar och gud vet allt. På många vägavsnitt är det fri fart, vilket innebär att om jag ligger och puttrar i 160 km/tim, så blir jag ständigt omkörd. Av skåpbilar. Man skulle kunna tro att det i de hastigheterna (180+) rör sig om svarta Mercedesar, silverfärgade BMW och en och annan Porsche. Och visst händer det – men det mest påtagliga är alltså att när jag tycker att jag kör hyfsat fort (typ vinka-hej-då-till-körkortet-fart hemma i Sverige), så blir jag rejält frånåkt av Ford Transit-skåp, Renault Trafic och VW-bussar. Härligt.

Tyskar verkar gilla regler, och följer gärna instruktioner, men ändå finner jag generellt en mer självständig inställning till mycket i Tyskland. De har ju rätt så påtagligt dåliga erfarenheter av hur det kan gå när man följer ledaren lite för hängivet. Överlag verkar man lita lite mer på individens förmåga att själv styra över sitt liv i Tyskland. Ingen kommer att stoppa dig i finkan om du röker en joint, säljer sex eller kör i 270 på motorvägen. Och du kan köpa vin och sprit på vilken bensinstation som helst. Men ändå verkar tyskarna klara av det ansvaret. Kära folkhemspolitiker i lilla bananmonarkin Sverige – vad har tyskarna som vi saknar? Varför verkar de klara av att hantera ett ansvar som ni tycker att svenskarna inte är redo för?

Ritter Sport

Men mitt absoluta favoritfenomen beträffande tysk mentalitet är den goda chokladen Ritter Sport. Denna choklad har en reklamslogan som kan få mig att gapskratta om och om igen. På baksidan kan man läsa följande, i tydliga blockbokstäver: QUADRATISCH. PRAKTISCH. GUT. Och jag ramlar baklänges. Bara en tysk skulle kunna komma på tanken att propagera för en chokladsort med dessa argument. Att den är fyrkantig, att den är praktisk, och förresten – den är god också.

Ritter Sport

Det allra roligaste i sammanhanget är att när jag har påpekat detta för tyskar, så fattar de först inte vad som är roligt. Lite som svenskar, när de inte fattar hur outsägligt komiskt det är att just Mellanmjölk blir den självklara storsäljaren i lagomlandet Sverige. Först när jag påpekar det absurda i tanken att en fransman, eller låt oss säga en italienare, skulle använda sådan argument för att köpa en choklad – att den är fyrkantig och praktisk. Och god. Säga vad man vill om tyskar – särskilt mycket humor har de inte, men ofrivilligt komiska kan de onekligen vara…

Och det var dagens generaliseringsövning. Tack för mig.

P.S. För övrigt är Piratenpartei hyfsat stora i Tyskland, och väldigt duktiga på marknadsföring av piratideologi. Där har vi en hel del att lära oss. Tyskarna har också stoppat Datalagringsdirektivet, något våra politiker säger att de inte kan. Vad har tyska politiker som våra saknar?

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Kultur, Personligt, Politik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

13 kommentarer på “Tysk mentalitet – kvadratisk, praktisk & god.”

  1. larvad Says:

    En till skojig detalj med Ritter Sport:
    Självfallet finns det en kexchoklad – Knusperkeks. ”knasterkex” ”knaprarkex” men dessutom finns givetvis den ständiga hänvisningen till tysk kultur: I Grimm Gebrüders Hans och Greta, som ju alla kan, kallas populärt häxan för just ”Knusperhexe”….

    Knusper, Knusper Knäuschen. Wer Knuspert an mein häuschen?


    • Ja, det var lite kul.

      Själv är jag annars särskilt road av den här sortens ofrivillig komik som Ritter Sport erbjuder i sin slogan.

      Ett annat exempel på tysk mentalitet är förstås att de mest framgångsrika och kända tyska musikgrupperna genom tiderna är Kraftwerk och Rammstein (jag räknar inte Scorpions, eftersom de spelar en amerikansk musikstil, och sjunger på engelska) – elektronisk robotpop och tung industrirock. Liksom… tyskt.

      • larvad Says:

        ……….och båda med en mix i texterna av anspelning på såväl tysk ”Sturm und Drang- romantik”, tysk vulgo-gore och industri. Jag tycker det är charmigt. särskilt som det korsbefruktas åt andra hållet: http://www.youtube.com/watch?v=-saw_CkEMDE


        • Ja, jag såg den där orkestrerade versionen av Mein Herz brennt, men jag måste verkligen med kraft påstå att originalet är oerhört mycket bättre. Just den låten är så perfekt komponerad, genialiskt producerad och briljant framförd, att alla covers på något sätt blir rätt B, hur man än gör.

          Ja, det där genuint tyska är på något märkligt paradoxalt sätt väldigt charmigt, i all sin ocharmighet.

          Jag har alltid tyckt att tyska är ett väldigt fult språk (även om det finns värre – finska, arabiska och svenska på Köpingsdialekt), men ibland blir även tyska liksom helt rätt. Rammstein är ett mycket gott exempel på detta.

  2. Hans Engnell Says:

    Kul bloggpost! Tyskland är på många sätt ett härligt land. Ett friare alternativ. Dessutom är det vackert!


    • Ja, naturen är onekligen vacker här och där. Dock har tyskarna en ibland lite väl funktionalistisk och rationell estetik för min smak. Tyskland är verkligen den vänstra hjärnhalvans förlovade land…

  3. Hans Engnell Says:

    Och Scooter gjorde den officiella hockey-VM-låten. Nur in Deutschland…

  4. larvad Says:

    Värst är väl den ofta über-stabbiga maten – ingen finess där inte, man förstår att tyskarna därför också excellerar i öko-varor och bantningshysteri och att (obs: fördomar:) de vråltjocka mercedesmännen i mörka pilotbrillor och läder-trench har trådsmala kvinnor med långa cigaretter.

    Visst är Rammstein bättre än Rasch, men växelbruket mellan hårdrock och klassisk musik är lysande…och väldigt tysk.


    • Det kan vara en njutning att handla mat i någon av deras mer välsorterade butiker. Dock upptckte jag en mycket märklig sak i en Kaisers-butik – de hade inga korgar. Antingen tog man en vagn, eller så bar man runt på grejerna i famnen. Riktigt skumt. De måste ju sänka sin försäljning något alldeles enormt, jämfört med vad de skulle kunna sälja om de hande haft korgar…

      Vad gäller tyskar och opera, så… Nä, jag föredrar italienarna där. Vivaldi, Verdi, Puccini – finns inga tyskar som kommer i närheten där.

      • larvad Says:

        Tyvärr är det också de sämre tyska matkedjorna som kommer hit, inte ex Kaiser’s

        Puccini: Ja! (Han älskade förövrigt Wagner) Vivaldi: somligt, Verdi: Nej! Sen finns det ett antal märkliga enstaka franska operor av Halevy, Massenet, Gounod etc

        men dessa är undantag. Annars kan bara tyskar skriva opera, och givetvis står tyskarna för de mest fiffiga tekniska idéerna och lösningarna på scen – som sen utvecklat hela teatervärlden.

        men nu nog om detta..


        • Jag ihärdar i att påstå att det bara är italienarna som kan göra riktig opera.

          Verdi var fantastisk (Il Trovatore, Aïda, La Traviata!), men jag är mest förtjust i de äldre kompositörerna, som Vivaldi.

          Wagner, ja. Han är bättre än han låter.
          Men inte min favorit alls.

          Mozart räknas inte som tysk, eftersom han är österrikare. 🙂

          Klart att tyskarna är duktiga på ”fiffiga tekniska lösningar” – det är ju just det jag hävdar, att det är de fiffiga tekniska lösningarna som är tyskarnas specialitet. Inte lyriska känslor omsatta i musik. Där har de inget att hämta, jämfört med fransmän och italienare.

  5. larvad Says:

    Verdi kan jag spy åt, men inte mer än att jag kan ta en imodium och gå på en premiär i höst med min älskade…

    Den bästa Puccini-scenen är i kappan när den försmådde är arg på sin otrogna fru… och väser ”slyna!” i bakgrunden till det ostinata kompet… genialt http://www.youtube.com/watch?v=CG9BFyxvhaE vid pass 6:53 minuter

  6. Tuxie Says:

    Tyskland, kontanternas förlovade land. Landet där få uttagsautomater har öppet utanför kontorstid och endast bensinmackarna accepterar VISA och MasterCard.

    Jag ska dit igen om en månad. Ska försöka att planera kontantuttagen bättre denna gång.🙂


Kommentera

