Ord om sed – ny bok ute nu!

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

Ord om sedUnder några år var jag ordförande i Sveriges Asatrosamfund. Det ledde till att jag från år 2002 erbjöds att hålla en rad morgonandakter i Sveriges Radio, P1, i programmet ”Vid dagens början”. Tanken med detta helgmorgonprogram är att ge utrymme för andra världsåskådningar än traditionell svensk lutheransk kristendom. Och när man har haft muslimer, buddhister, zoroastriker och ett antal andra mer eller mindre perifera åskådningar representerade, så kom någon slutligen till insikt om att det kanske vore fint om även en representant för den mest urnordiska traditionen kunde få komma till tals. Livsåskådningsredaktionen på Sveriges Radio blev uppenbarligen nöjda och glada, för efter denna första gång blev det ytterligare ett antal morgonandakter.

Alla blev förstås inte lika glada. I somliga mer chauvinistiskt kristna kretsar muttrades det surt, och argast av alla var förstås Sievert Öholm, som dundrade om skam, skandal och kulturskymning – visserligen bara i den perifert sekteristiska tidskriften Dagen (som ingen vettig människa bryr sig om), men det fick onekligen ett visst underhållningsvärde. Och det var lite komiskt att bli personligen påhoppad av herr Öholm som likvärdig med nazister, när just vikinga-fetisch-nynazister är de som hatar oss i Sveriges Asatrosamfund allra mest. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många hotbrev, hatbrev och arga artiklar som skrivits till mig och om mig i dessa mentalt handikappade kretsar.

Men jag var inte först på plan med hedniska morgonandakter i radio. Mikael Perman, min företrädare på ordförandeposten, var före mig även i detta, och inledde denna tradition några år före mig, och samfundets nuvarande ordförande, Henrik Hallgren, har fortsatt efter mig, och återkommer emellanåt alltjämt i detta respektabla radioprogram. Tillsammans har vi tre hitintills hållit över 20 radioandakter genom åren, och det får väl sägas vara hyfsat respektabelt för en liten obskyr förening för nordiska hedningar.🙂

Nu finns alla dessa radioprogram samlade i en liten bok, och vi har valt att kalla den Ord om sed. Det är också den första boken som Sveriges Asatrosamfund ger ut någonsin (på nystartade Mimers Källas Förlag!), vilket är en skön bragd i sig. Jag är alltså inte ensam författare till denna bok, utan en av tre. Men det är ju ändå ytterligare ett litet jack i den litterära kolven, vilket förstås är roligt.

Så – om du är intresserad av hur moderna hedningar tänker, känner och upplever sin vardag, hur vi reflekterar över livets olika skeenden och utmaningar, ur ett nordiskt-hedniskt perspektiv, så kan jag varmt rekommendera denna bok. Ord om sed är allt annat en en uppstyltad manual, eller för den delen en predikoskrift. Vi är inte intresserade av att frälsa någon, eftersom vi till att börja med inte ser vad man skulle behöva bli frälst från.

Den stora skillnaden mellan nordisk sed och de flesta andra andliga vägar är att vi helt saknar religiös hierarki och dogmer. Vi har inga påvar eller imamer, inga heliga böcker som måste lydas, inga generella förbud eller måsten. Om vi däremot med vår lilla bok kan skänka lite inspiration, en ny tanke, ett annorlunda perspektiv som kastar nytt ljus – då har vi uppnått vårt mål.

Ord om sed finns att köpaBokia, Bokus & Adlibris. Den är tryckt på Books on demand, och där finns den också att köpa.
Det finns förstås en Facebook-grupp för boken också.

Om du vill lyssna på några av dessa morgonandakter som de lät när de faktiskt sändes på radio, så kan jag i alla fall stå till tjänst med några av mina egna originalinspelningar från Sveriges Radio. De finns att lyssna på på min hemsida Grimners Runor, på sidan ”Att läsa”, under rubriken morgonandakter. Och då kan du ju faktiskt, precis som här på min blogg, både lyssna och läsa samtidigt – om du vill!

tunn linje

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

TantraBlog Bloggradio

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Andlighet, Asatro, Ceremonier, Kultur, Litteratur, Livsåskådning, Media, Paganism, Radio, Religion, Shamanism

Etiketter: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Ord om sed – ny bok ute nu!”

  1. Thomas Says:

    Ständigt denne Sievert!
    Om nu helvetet existerar finns det säkert en speciell plats för honom…

    Att det inte finns någon som helst religös dogmatik inom asarörelsen är väl inte helt sant? Visserligen beror det väl på hur man väljer att definiera dogmatik, men att ”Gudarna har funnits sedan begynnelsen och går inte under förrän vid Ragnarök. Så är det.”, låter dogmatiskt, enligt mig iaf. (citerat från ”frågor och svar”, Sveriges Asatrosamfunds hemsida.)


    • Fast dogmatik blir det ju först när det betraktas som en dogm, på så sätt att det normeras som en absolut sanning för alla och envar i rörelsen – och så är det ju inte.

      Och ja, det finns säkert en alldeles speciell utvald plats för Sievert. En bur på Skansen, kanske? Han är ju hur man än vrider och vänder på det rätt så skrattretande. Ofrivillig komik kan ibland vara den bästa humorn.

  2. rasclomalum Says:

    Har skrivit lite om Ord om Sed och dina andakter på denna blogg:

    http://hedningablogg.wordpress.com/2012/10/13/filosofiska-funderingar-igen/


    • Fina reflektioner. Tack för uppskattningen!

      Och ja, det finns väldigt tydliga paralleller mellan fornnordisk sed och vedisk/indisk kultur.
      Jag har varit i Indien ett antal gånger, och är djupt fascinerad av den hinduiska kulturen, samtidigt som jag känner mig starkt länkad till forn sed.


Kommentera

