Frukostfotoprojekt

Leonard x 4 äter frukost

Inspirerat av en bild jag trixade ihop av mig själv för några år sedan, med mig i upplaga om tre i en soffa, ville Leonard göra en motsvarande bild, fast vid frukostbordet. Så i morse ställde vi i ordning köket för fem gånger Leonard. Och så plåtade vi. Tyvärr planerade vi inte riktigt perfekt, för en av Leonard-upplagorna hamnade precis bakom en annan, så det fick bli fyra x Leonard. Men det blev väldigt kul det också.

Photoshop är världens bästa datorprogram, alla kategorier. Jag älskar Photoshop. Första gången jag kom i kontakt med Photoshop var 1993 – då hette det Photoshop 3.0, hade inga lagerfunktioner, ingen historik (man kunde bara ändra ett steg bakåt), och jag jobbade på en gråskaleskärm. Så tekniken har onekligen gått framåt.

Sedan 1993 har jag lärt mig Photoshop hyfsat bra, och har jobbat på Nackademin och BEDA Utveckling som lärare i bl.a. Photoshop (för snart tio år sedan), och använder mig av Photoshop dagligen – men glädjen i att leka med bilder har absolut inte falnat. Det är fortfarande lika kul! Eller ännu roligare!

Riksdagsgruppen Piratpartiet

Ytterligare ett kul sätt att använda lagerfunktionerna i Photoshop är att göra gruppbilder av folk som är plåtade vid helt olika tillfällen på helt olika platser. Det behövdes en gruppbild av Riksdagsgruppen till Piratpartiet, och då har jag satt ihop bilder av hela gänget till en enda stor bild. Nu har gruppen vuxit till 25 personer, och jag måste göra om den här bilden, när jag väl har bilder av allihop. Nu saknar jag fortfarande två personer för att göra kompositionen färdig, men det kommer jag att ha snart.

Calle x 3

Detta är den första bilden jag gjorde på detta sätt, och den brukar väcka mycket munterhet hos betraktarna. Kanske också en känsla av tacksamhet att denna bild bara är en fantasi, och inte verklighet. En Calle kan vara alldeles tillräckligt stark tobak för de flesta – men tre? Hilfe!

Jag har naturligtvis en hel drös roliga idéer som jag vill genomföra på liknande sätt – ett älskande par i ett rum med många möjligheter, t.ex. Det kan bli väldigt roligt. En person som går på en väg, som man fotograferar med mycket korta intervall. En trasseur som gör en häftig parkour-konst, som kanske hoppar över något, och så får man följa hoppet steg för steg. Sådant finns redan, med skidåkare, motorcykelåkare, skejtare och liknande, men det är ju roligt att pröva och se om man kan göra lika bra bilder på temat.

tunn linje

Se gärna mer av mitt fotograferande här på bloggen.
Eller besök min fotografiska hemsida Photo Gallery.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Familjen, Foto & Konst, Kultur, Personligt

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Frukostfotoprojekt”


Kommentera

