Vårdagjämningsblot i skogen

Vårdagjämning 2010

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

Vårdagjämning. Solvända. Den tidpunkt på året då dagen blir längre än natten. En tidpunkt för att slå om från det inre kontemplativa andliga grunnandet till agerande i det yttre. Från mörker till ljus, från kyla till värme, från vinter till sommar.

Efter en riktig vargavinter har det nu äntligen börjat töa, ordentligt. Snön smälter i floder, och här och där ser man barmark. Vintern håller oss fortfarande i ett kyligt grepp, men solen lovar mer. Jackor knäpps upp, långkalsonger lämnas hemma – skogspromenaden tas hellre med gummistövlar än med vinterkängor.

Vårdagjämning 2010

Vi samlas på en vacker höjd, med utsikt över en sjö, alltjämt täckt av is och snö – ett heligt vi, där jag både hållit och deltagit i flera olika slags blot och andra ceremonier sedan många år tillbaka, och nu är vi här igen.

Vårdagjämning 2010

Vi står i en cirkel, tio personer, vänner, för att blota in våren och värmen. Alla känner inte varandra, men alla känner någon i cirkeln. Skalleper, vår blotgode för dagen, upprätthåller vår årliga återkomst till denna vackra plats, och leder oss i cirkeln till kontemplation, fokus, lek och innerlighet.

Vårdagjämning 2010

Vi blotar säd och bröd, öl och frukt, nötter, ägg och tobak. Vi dricker ur horn, löser knutar, talar ur hjärtat, och bjuder goda krafter in i våra liv. Vi välkomnar våren – inom oss och utom oss.

Vårdagjämning 2010

Efter ceremonin samlas vi runt elden, språkas om livet, bjuder varandra på tigerkaka, choklad, kaffe, te, öl och bäsk – och förtroenden.

En bra kväll. Ett vackert blot.

tunn linje

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

TantraBlog Bloggradio

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Andlighet, Asatro, Ceremonier, Livsåskådning, Paganism, Religion, Shamanism

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Vårdagjämningsblot i skogen”

  1. Josef Boberg Says:

    Jo… – Carl Johan – våren är lika fascinerande VARJE år❗ – tycker jag – trots att jag nu är inne på att uppleva min 70-ende (= jag fyller snart 69 år).

    T o m Beatrican Ask har fått lite ”vårkänslor” – ifall jag skall tro att det är hon som ligger bakom den Nya Sex- och LöneSlaveriArbetsLagen. 😉

  2. Skalleper Says:

    Hej kära bror!
    Helt underbart med att höra samtidigt som man kan se på bilderna från blotet i lördags. Din beskrivning glädjer mig mycket för jag inser att jag har gjort något rätt i det lilla som jag gör i det stora perspektivet.
    Tack för att Jennie och du kom med på blotet, det värmde på många sätt.
    Äring o Fred,
    SkallePer


Kommentera

