Bloggradio – lyssna på TantraBlog!

TantraBlog Bloggradio

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

TantraBlog och YONI är först ut med något alldeles nytt och unikt – bloggradio. Jag har surfat runt på tusentals bloggar i många år, men har ännu aldrig sett något liknande det jag och min kära hustru Jennie nu lanserar på våra bloggar – TantraBlog och YONI. Vi är alltså mig veterligen pionjärer. Men om du som läser detta har sett något liknande någon annanstans, så får du gärna berätta det för oss. Ära den som äras skall.

YONI Bloggradio

Nu när du besöker våra bloggar kommer du inte bara erbjudas möjligheten att läsa våra bloggtexter – du kommer att kunna lyssna på dem också! Än så länge, så här i början av vårt projekt, finns det förstås bara ett fåtal bloggposter som har inspelade ljudfiler kopplade till sig. Vår ambition är dock att många fler inlägg ska bli lyssningsbara. Vi spelar in allteftersom, och kommer att fortsätta att spela in även bakåt, så att flera gamla inlägg kan bli lyssningsbara.

För att kunna se vilka bloggposter som är lyssningsbara kommer vi att markera alla bloggposter som har ljudfiler med särskilda banners (de du ser högst upp och längst ner på denna sida). Dessutom syns alltid den lilla grå pilen som man klickar på för att få igång ljudet.

Det är vår förhoppning att du från och med nu ska kunna lyssna på våra bloggar i din iPhone, eller vad för slags manick du har för att surfa/lyssna med. Det kan förstås vara mysigt även vid hemmadatorn att bara lyssna, och kanske titta på bilderna…

På sikt kommer jag också att lägga upp ett litet bloggradioarkiv, med en särskild sida för alla de bloggposter som har inspelade ljudfiler kopplade till sig. Då blir det ännu lättare att hitta de inlägg som går att lyssna på.

God lyssning!

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

TantraBlog Bloggradio

Edit: Nu finns bloggradioarkivet!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Internet, Kultur, Media, Podcast, Radio, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

22 kommentarer på “Bloggradio – lyssna på TantraBlog!”

  1. Daniel Says:

    Coolt. Du har förövrigt en bra radioröst. Du låter som de som brukar tala in ljudböcker. (karriärsförslag ifall allt annat går åt fanders).


    • Rätt gissat!

      Jag har tre års skådespelarutbildning, och har jobbat JÄTTEMYCKET med röstinspelning, men mest med dubbning av tecknad film. Jag har också spelat in ett antal hedniska radioandakter för ”Vid dagens början” på P1, och en del radioreklam, samt en hel del annat röstrelaterat.

      Man skulle kunna säga att jag har rösträtt.

      Jag har ännu inte läst in några böcker, men jag har definitivt haft det som ett alternativ på listan över möjliga jobb.

      Jag planerar dock att läsa in mina egna noveller och göra en egen ljudbok, har jag tänkt.

      Så det kommer väl, det också…

  2. Daniel Says:

    Ja just det, vad är det för applikationer du använder för detta? Jag är intresserad av allt det tekniska ifall jag någonsin skulle få för mig att göra något liknande.


    • Jag har först spelat in ljudet digitalt, och sen har jag skapat Mp3-filer som jag har lagt upp här på WordPress, helt enkdelt.

      För att kunna lägga upp ljudfiler på WordPress måste man betala för ett expanderat serverutrymme, men 5 GB kostar bara 20 USD per år, så det är överkomligt.

      Det tog vi direkt.

      • Daniel Says:

        Har wordpress en widget eller något för att spela upp en ljudfil eller hur har du gjort exakt efter att du lagt upp ljudfilen? jag ser att det är en flash-historia, men inte mer.


        • Nja, så fort du har betalat för expanderat serverutrymme så får du möjlighet att ladda upp fler filformat, inklusive ljudfiler.

          Så det är ingen widget, vad jag vet, utan en inbyggd funktion i WordPress filhanteringssystem.

          • Daniel Says:

            Aha ok. Tackar för svaret. Jag ska luska runt efter något gratisalternativ så länge. Dvs gratis nätutrymme + spelare. Det borde gå att hitta det med om man bara letar.

          • Johan Winge Says:

            Daniel: http://www.archive.org erbjuder gratis uppladdning av ljudfiler, inklusive en flashspelare. Tror man måste licensiera sina filer under en Creative Commons-licens, eller liknande.


          • Själv tycker jag att WordPress är en så vansinnigt bra tjänst, så jag har inget emot att betala i runda slängar 150 spänn per år för att få ladda upp och spela ljudfiler på bloggen.

            Det har jag råd med.

          • Josef Boberg Says:

            Jo… – Carl Johan – det har nog dom flesta, tror jag…💡 – och att WordPress är en himla bra tjänst – det kan jag ej annat än hålla med om, faktiskt…

            Blir nästa steg i den här utvecklingen att kommentatorerna kan svara med ett talsvar också❓


          • Kul idé!

            Det förutsätter förstås att kommentatorn har en hyfsad mikrofon, och att mottagaren (i det här fallet WordPress) erbjuder en funktion som medger inspelade meddelanden.

            Om man skulle kunna ringa in svar via sin mobiltelefon, kanske?

            ”Börja din kommentar efter pipet.”
            ”När du är klar, tryck fyrkant.”

  3. Max Hobstig Says:

    Fan vilken grej!
    Calle, du är förbanne mig helt unik.
    Hälsa frugan och hälsa att hon haft tur med sin gubbe!
    Med vänlig hälsning Max Hobstig, Orosstiftaren🙂


  4. […] Posted by Daniel under Bloggradio, Historia & arkeologi, Personligt Leave a Comment  Tantrabloggen har börjat med bloggradio. Jag är inte sämre än att även jag gör så. Eller jo.. jag är […]

  5. Anino Says:

    Ha! Det första jag tänkte var att du måste vara teaterskolad!

    Cool idé, får se om den flyger!


    • Ja, det måste jag som sagt erkänna mig skyldig till. Teaterskolningen, alltså. Plus att jag sedan dess har jobbat en hel del som dramalärare själv.

      Och jag hoppas att det kan bli en hit, det här.
      Kanske att det flaxar lite löst först, men att det lyfter så småningom.

      Det krävs ju en rätt hyfsad mikrofon för att åstadkomma acceptabelt ljud som man orkar lyssna på i längden.

      Och det tar ju förstås längre tid att generera varje bloggpost.

      Men nu är jag ju en multikonstnär, så multimedia-bloggande är väl ett bra koncept för mig…


  6. Jättebra initiativ Calle! Innovativt och – faktiskt – i linje med lite förströdda tankar jag haft under senare tid som i princip utmynnar i följande: ”Hur tränger man igenom informationsbruset?”

    Det här är ett lysande exempel på hur man gör just det.

    Jag kunde för övrigt inte spela upp inlägget (hehe…det där låter skumt men det är bara att vänja sig) direkt från bloggen så jag tankade ned MP3:an via FlashGot (ett tillägg för Firefox).


    • Hej THomas!

      Kul att du gillade det!

      Ja, jag tycker att det är en rätt skön snilleblixt hela grejen, och jag hoppas förstås på att få bli rik, berömd och beundrad för det. 🙂

      Skumt att du inte kunde lyssna på inlägget från bloggen. Har det med din webläsare att göra, eller något annat?

  7. Josef Boberg Says:

    HÄFTIGT !, verkligen…💡 🙄

  8. Johnny Says:

    Skön idé, och tufft att den verkar bli så konsekvent genomförd.


  9. Bra service till alla synskadade!


Kommentera

