Alliansens nya clownnäsa

Alliansen

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

Alliansen har en ny logotyp. Som vanligt när ett större företag eller en väletablerad organisation ändrar sin grafiska profil (eller skaffar sig en), så har väldigt många synpunkter på det. Tyckanden, åsikter, dömanden, smakuttryck. Och det med all rätt, för en grafisk profil kan ibland vara just den magiska porten till framgång – inte ensam, men som just den där pricken över i (eller snarare – ringen över å) som gör ett hårt arbete lyckosamt.

Många är åsikterna om denna nya profil för vår regeringsallians. Diverse bloggare och andra tyckare drar liknelser åt alla håll och kanter – proggband från 1970-talet, ALL INSANE, Alfons Åberg, Fem myror, Lena Ackebo och mycket annat. Det är en rätt barnslig stil, lite klossig och lekfull, lite dagis, lite demonstrationsplakat.

Som gammal grafiker och formgivare, tillika typografifetischist inser jag att denna logga kan fungera i avsedd riktning. Det är en perfekt formgivning om man vill få Alliansen att framstå som snäll, gullig, lekfull, familjevänlig, inkluderande, mjuk och trevlig.

John Wayne Gacy – Pogo the Clown

Själv tänker jag på John Wayne Gacy. Massmördaren i clownkostym. Mannen som våldtog och mördade 33 unga män och pojkar, och begravde nästan allihop under sitt eget hus, mannen som brukade ordna fester där han klädde ut sig till ”Pogo the Clown” för att underhålla barnen. Och för att få kontakt med sina offer. Gulligt. Lekfullt. Snällt. Barsnligt. Familjevänligt. Lockande.

Alliansen vill framstå som gullig och lekfull, trots att de är allt annat än gulliga. Alltså klär de sig i en töntig clownkostym. Man skulle kunna fnissa åt eländet, men tyvärr så går det inte att skratta åt tilltaget. Snarare borde man rysa av obehag. Det fungerar ju. Grafiknördar i diskussionsfora kan gräla sig blå, men det skiter majoriteten av det svenska folket rätt löst i. De ser Alliansens logga, och subliminalt letar sig denna gullighet in i hjärnan, och så blir de mer benägna att lita på Alliansen.

Jag säger bara en sak – John Wayne Gacy.

Nattvarden - clownversionen

tunn linje

Andra som skriver om detta:
Dagens Media, Adventskalendern, Scaber Nestor, Kommunicerat, Dexion, Liten och ettrig, Kuniri, Mitt eget jävla Narnia, Henry Bronett på Newsmill,

tunn linje

Edit: Kolla in den här sköna lilla reklamfilmen på YouTube!

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

pirat_blogbanner

tunn linje

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

TantraBlog Bloggradio

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Formgivning, Kultur, Media, Piratpartiet, Politik, Samhälle

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

23 kommentarer på “Alliansens nya clownnäsa”

  1. Oscar Solberger Says:

    Jag tycker att jämförelsen med en seriemördare faktiskt är lite väl hård. Men speciellt liberala är dom ju absolut inte. Och speciellt mjuk och varm politik har de ju inte fört.

    • Pirat så klart Says:

      Seriemytomaner skulle man kunna säga.
      Det går att leva på lögner med.


    • Det är naturligtvis en provokation.
      Men jag ska helt ärligt erkänna att en av mina allra första associationer till denna logga är just John Wayne Gacy.
      Det kanske säger mer om mig än om Alliansen, men jag kan förstås bara utgå från mig själv när jag skriver på min egen blogg.

  2. Mikael Roos Says:

    Och vad är tanken med att ge ett sådants ammarbete en egen symbol, man bygger ett varumärke och snart representerar ALIANSENS polotiker inte sina partier utan just ALIANSEN, då kommer det bli naturligt, kanche redan till valet 2014 att registrera partiet ALIANSEN för att inte någon av de trevliga politikerna skall ramla utanför 4% gränsen. Den dagen har vi tagit ett mycket farligt steg mot tvåpartistat i detta land!


    • Detta är en oerhört relevant och klart skrämmande teori. Ytterligare en anledning att avskaffa 4%-gränsen.


    • På sätt och vis har vi ju faktiskt redan en tvåpartistat. S uppbackas av whoever på vänsterflanken. M uppbackas av whoever på högerflanken.

      Det syns också i vilka som förlorar på samarbetet. V:s opinionsiffror ser inte roliga ut. MP:s är iofs undantaget som bekräftar regeln.

      C + KD ser ju ut att få slåss mot 4%-spärren. FP återstår att se.

      Vad jag ser som nästa naturliga utveckling är därför inte tvåpartistaten utan tvåpratikoalitionen. S + M framstår alltmer som en möjlighet då båda så hårt värnar makten och dessutom inte har några som helst ideologiska (Vad hette han sa du? Men e inte han dö’?) betänkligheter.

      Jag hoppas jag har fel…


  3. Tackar för dagens gapskratt!🙂

  4. Bertil Falukorv Says:

    Lägg sen till att även om den där ser ut som nåt en femtonåring med lite Photoshopvana hade kunnat slänga ihop så är det säkerligen resultatet av en mindre armé av grafiker, PR-snubbar, konsulter och diverse annat löst folk som säkert spenderat åtskilliga hundratusen av skattebetalarnas pengar.


    • Jag tycker faktiskt att Alliansens logga är rätt bra. Min kritik är inte riktad mot den grafiska profilen man har valt, utan mot det hyckleri som den representerar.

      När man försöker presentera en politisk allians som vore det Bingolotto eller Kalle Anka, så kan man vara säker på att de försöker dölja något.


    • Jag tycker mig skönja ett samband som är intressant ur perspektivet Den Nya Tiden.

      Vi vet ju redan att ett musikalbum kostar minst 500.000 kr att göra enligt Sonys lobbyister som med uttalanden som dem bara bekräftar att skivbolagsindustrin levt för gott alldeles för länge.

      Således, skivbolagsindustrin är för musiken vad…

      …de värsta gammelmediala representanterna inom främst tabloidpressen är för journalistiken…

      …och etablissemangspartierna är för demokratin.

      För övrigt är Internet bara en fluga.

      En riktigt stor en med god hygén, bränslesnål jetmotor och aerodynamisk utformning.


      • En skiva är lite som en film – den kan kosta flera miljoner att producera, men den kan också kosta bara lite studiotid en varm eftermiddag.

        Folk frågar mig ibland – vad kostar en hemsida?

        Det är lite som att fråga – vad kostar en broschyr? Ska det vara en fyrsidig, svartvit folder i svartvitt, eller IKEA-katalogen? Eller nåt där emellan?
        Det går ju inte att sätta ett fast pris på en musikproduktion.

        ”Fan va fett det skulle va att ha London Symphony Orchestra som bakgrund på den här låten!” – ”Visst, men får vi tillbaka de pengarna?”

        Kanske att även musikbranschen måste lära sig att rätta munnen efter matsäcken?


  5. […] delar av integritetsbegreppet. Vi är bara i början av denna diskussion. Där är piratpartiet en viktig aktör som vi i de etablerade partierna ska vara tacksamma över och bejaka istället för att […]


  6. Jag tycker också din jämförelse är ganska makaber, men den får stå för dig. Dock har jag inte riktigt uppfattat dig som en som postar oövertänkta, provocerande inlägg…

    Jag tänkte på dig och det här inlägget när jag såg denna nyhet på Ekot:

    http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/artikel.asp?Artikel=3564568

    Kanske inte så mycket relaterat, men det är intressant ur upphovsrättsperspektiv…


    • Nja, jag tycker inte att det är så oövertänkt.
      Spektakulär retorik, javisst, men min association är förstås inte menad att tolkas bokstavligt.
      Ingen människa med huvet på skaft kan väl tro att jag påstår att Alliansen är massmördare?

      Associationen är framför allt kopplad till själva hycklerigrejen, att man med en clownnäsa och lite smink kan komma undan med vad som helst.

      John Wayne Gacy skall ha sagt till en poliskonstapel, redan innan han blev arresterad, något i stil med ”if you are a clown, you can get away with murder”.

      Och jag hävdar att Alliansens klossiga Bingolottologga är ett fult knep, en clownnäsa för att dölja smutsigare avsikter.

      Det är detta som är meningen med min analogi.
      Inte så svårt att begripa – om man vill.
      Och visst, lätt att tolka illvilligt – om man vill.

      *********

      Den där nyheten du länkar till var onekligen intressant. Men visst, kan man patentera ett motorljud (Harley Davidson), så kan man väl ha copyright på ett cirkusnummer.

      Fast visst är det helknäppt.
      Det visar ju tydligt på det absurda i en alltför långt gången upphovsrättslag.

      Det räcker väl att artisterna som kopierat numret vet om att de är kopior, snarare än original, och att de aldrig kan bli riktigt stora förrän de hittar på något eget.

      Snart kan man väl ha upphovsrätt på enstaka gitarrackord också.

      Hur dumt får det bli egentligen?
      Vem godkänner såna här idiotier?


      • ”Vem godkänner såna här idiotier?”

        De flesta förutom Piratpartiet kanske?😀

        ******
        Jag måste dock vidhålla att det är onödigt att dra paralleller mellan politiska partier i Sverige och massmördare. som du själv säger – Det är ”lätt att tolka illvilligt”, och det är onödigt att få negativ media på sig när man är riksdagskandidat.

        Jag kan tänka mig att din bakgrund gör att det redan är svårt nog att få prata om politiken…


        • Du har säkert rätt, Markus, men just för att jag ÄR riksdagskandidat, och för att jag ÄR den jag är, så tänker jag akta mig väldigt noga för att bli en välanpassad politiker med välfiltrerad mun.

          Jag tror att jag säkert kommer att göra en och annan politisk motståndare väldigt arg (gör jag redan), men min uppriktighet tror jag vinner i längden. Jag vet att väldigt många uppskattar min emellanåt burdusa rättframhet, och att de kan se ett ärligt uppsåt och ett bultande hjärta bakom den vilda grimasen.

          Och i öppen debatt vet jag att jag har många trumf på hand, just i det att jag inte har några skelett i garderoben, inga hemligheter – jag är precis den tokskalle jag framstår som, och det går därför inte att komma åt mig bakvägen.

          Med andra ord – jag väljer att se min bakgrund som en styrka, inte som ett handikapp.

          Men tack för din uppriktighet gentemot mig. Den har du heder av, även om jag kanske inte håller med dig i sak.


          • Word på det Calle!

            Transparens och öppenhet is the shit.

            Visst måste en riksdagsledamot få säga vad vederbörande tycker så länge han/hon kan backa upp det och förklara.

            Framförallt en riksdagsledamot ska säga sådant.


          • Ja Calle, transparens är väldigt värdefullt. Jag anatar att du följde Federley-debatten i samband med Ursula-gate?

            Och visst är du kandidat för att ”du är den du är”, men jag har inte tidigare sett dig dra paralleller mellan Alliansen och massmördare. Är det sån du är?

            Kommer du med fler sådana liknelser tror jag det kan bli en ”skandal” i pressen, transparens eller inte. (det går inte ta ”debatt” med pressen, oavsett hur många triumf du har.)

            För som liberal lägger JAG ingen värdering i hur du lever ditt liv, men du vet väl att många andra gör det?

            Och skrev inte PP in något om att man ska ”vara medveten om att man anses representera PP när man är kandidat” i sin kandidatförsäkran? Eller vart det snack om den?


          • Hej igen Markus – som jag sade, ingen vettig människa tror väl på riktigt att jag faktiskt drar parallellen fullt ut, att påstå att ledamöterna i Alliansen är tvättäkta massmördare?

            Då har man inte alla hästarna i stallet, den saken är klar.

            Och visst kan det ske mediadebacle av typen ”Ursula-gate” även i Piratpartiet (det finns många intressanta typer med udda vanor i PP att skärskåda, inte bara jag), men det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.

            Jag tycker för övrigt att Federley gjorde rätt bra ifrån sig i den här intervjun:

            Jag delar hans inställning till 100%, vad gäller en riksdagsledamots liv utanför huset.

            Och, allvarligt talat – vem bryr sig egentligen om Ursula mer än om Tiger Woods? Finns det verkligen någon ute i Sverige, utom möjligen en och annan löpsedelskåt publicist, som tror att ”Ursula-gate” påverkar den politiska opinionen det minsta lilla?

            Det går en vecka, sen har alla glömt det.


  7. Apropå logotypen:

    Det är definitivt lite Allan över det hela (bokstavligt talat), dvs clowna runt, samtidigt som den appellerar till Sverige och nationalismen, i och med att man har SE i fokus…

    Allan.se 🙂


Kommentera

