Passa dig jävligt noga…

Akta dig för poliiiiiiisen!

Akta dig för poliiiiiiisen!

Det börjar bli riktigt svårt att inte falla för frestelsen att bli konspirationsteoretisk, med tanke på den fenomenala lavin av integritetskränkande lagar, kontrollfunktioner, styrmedel och polistillslag som sköljt över oss den senaste tiden. Men jag hävdar fortfarande, med en dåres envishet, att det faktiskt inte behövs några globala konspirationer för att förklara händelseutvecklingen i västvärlden – det räcker med enskilda individers makthunger och pengagirighet, samt andras lättja, godtrogenhet, dumhet och oföretagsamhet.

Alla de nya kontrollsystem som införs av en eller annan anledning är naturligtvis inte skapade i syfte att skapa ett fascistiskt 1984-samhälle. Men på grund av såväl uppfinnarnas som användarnas godtrogenhet så fattar vi inte att dessa system kan komma att användas på detta sätt, senare. Av andra, som inte är lika välvilliga. Eller ännu värre – de ÄR välvilliga, i grunden, men skapar omedvetet en fruktansvärd situation för ett helt samhälle. Vägen till helvetet är stensatt med goda intentioner. Och en sak vet vi. Allt missbrukas. Förr eller senare.

Här tänkte jag först göra en lång uppräkning med exempel på den här typen av integritetskränkande åtgärder som införts den senaste tiden, men listan blir så jävla lång att jag varken orkar eller har tid. Många fler än jag skriver om detta, och jag har nämnt ett antal av dessa åtgärder tidigare här på bloggen, så det får räcka. Dock måste jag nämna ett högaktuellt fall som drabbat oss i Piratpartiet, nu i dagarna.

En ny parodi på STASI-samhället har framkallats av Umeå Kommuns IT-avdelning och Polisen. Mikael Nordfeldth, tidigare EU-kandidat, nu riksdagskandidat på norrlistan, aktiv pirat i Umeå, fick besök av polisen, som beslagtog hans laptop och flera av hans datorer. Han var inte misstänkt för något brott, men i efterhand har polisen och kommunen försökt rädda sitt ansikte genom att anklaga honom för dataintrång, vlket förstås bara är en dålig bortförklaring för att dölja att de har gjort bort sig.

Att utan brottsmisstanke beslagta någons datorer är så skandalöst, så obegripligt oproportionerligt och överdrivet, att jag nästan saknar ord. När ska folk fatta att datorer och Internet är en extremt stor del av vår nya infrastruktur? När ska folk fatta att förlusten av en dator kan innebära förlusten av hela ens kontaktnät, skivsamling, bokhyllor, familjefotoalbum, korrespondens, arbetsplats, kundregister, bokföring – allt.

Att bli fråntagen sin dator kan idag vara lika drastiskt som att få hela sitt hem totalt utbränt, eller skövlat av ett inbrott. Eller ens arbetplats. Eller både och. Det kan vara som att få strömmen avstängd, telefonen stulen, bankkontot blockerat – och mer därtill. Det borde med andra ord vara strängeligen förbjudet för polisen att beslagta personliga datorer, med mindre än att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket minimistraffet två års fängelse kan följa.

Detta är ett oerhört allvarligt scenario, betydligt allvarligare än man kan tro vid första anblicken. För att citera en annan bloggare: ”om de kan ta datorer tillhörande en politiker medan han utför ideellt arbete, helt utan brottsmisstanke – finns det någonting de inte kan göra? När kommer de efter dig?”

Vårt samhälle är på väg i en väldigt farlig riktning, och det är som jag antyder i rubriken till denna bloggpost, ett samhälle där folk i allt högre grad hukar sig, blir alltmer försiktiga och lydiga, väger sina ord, vaktar sin tunga, ser sig över axeln. Med andra ord:

Passa dig jävligt noga, för i morgon kan det vara dig de gör en razzia mot.

Man börjar alltid med de mest udda, de mest extrema, de som ingen försvarar. Det är därför det är viktigt att ha perfekta syndabockar, som pedofiler och ”terrorister”. Ingen försvarar dem, oavsett om beskyllningarna är sanna eller falska. Sen går man vidare, och så kan man alltid hitta på allehanda brottsrubriceringar. För om någon är ”kriminell”, så finns det ingen som försvarar en heller. Man är ju ”kriminell”. Som i Nordkorea, där du blir totalt rättslös så fort du stämplas som kriminell (gäller för övrigt USA också). Sen kan man gå vidare lite till, och till slut finns det inga kvar.

En piratpartist och datanörd, som bevisligen är enormt duktig på att hantera datorer och webben, måste ju by default vara en misstänkt person – det vet vi ju att alla pirater är tjuvar och bedragare – eller? Var går gränsen nästa gång? När kommer polisen hem till dig och gör en razzia, tar husets datorer och hårddiskar, röjer i dina bokhyllor och möbler? Detta är inte längre en dystopisk fantasi i konspirationsteoretikers science-fiction-hjärnor. Det är verklighet. Nu. Vad tänker du göra åt detta? Accepterar du det?

I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.

– Pastor Martin Niemöller

tunn linje

Andra som har skrivit om polistillslaget mot Mikael Nordfeldth:
Mikael Nordfeldth själv, Leif & Emma Ershag, Rickard Olsson, Anna Troberg, SOSO, SOSO igen, Caspian Rehbinder, Skivad lime, Sagor från livbåten, Full Mental Straightjacket, Meldanya, Mattias Swing, HumbleBee.net, Björn Felten

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

pirat_blogbanner

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Censur, demokrati, Fascism, Fildelning, Frihet, Internet, Lagstiftning, Piratpartiet, Politik, Samhälle

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

21 kommentarer på “Passa dig jävligt noga…”

  1. Ljung Says:

    Det läskigaste tycker jag ju är orsaken till Mikaels anmälan – någon sysadmin såg ”mycket trafik” på ett IP, och istället för att ta kontakt och reda ut det ringer han polisen, som helt sonika bara knallar in och tar sakerna.

    Snacka om att överreagera.

    Och om det inte är en överreaktion så är alternativet betydligt mer skrämmande. Då är det en medveten aktion från någon eller alla inblandade, en obehaglig tanke.

  2. Vickan Says:

    Mycket bra skrivet. (som vanligt)🙂

    Det blir bara värre och värre nu och folk förstår inte vad som håller på att hända.

    Och somliga skakar av sig allting och vill inte alls ta till sig det.
    Tror att alla myndigheter är av godo.
    Det var väl längesen det var så, om det någonsin varit det.

  3. Vickan Says:

    Dom 2 piratbanners du har på din sida om PP till Riksdagsdagen typ, dom kan jag låna till min blogg antar jag?🙂 Dom är väl fria för alla🙂

    Kul att du har en grupp på FB, jag är ju bara kandidat på norrlistan, men en kompis tyckte jag skulle skapa en grupp.. men jag vet inte direkt haha🙂
    Skulle typ bli 2 medlemmar eller nåt där tror jag😉

    Lycka till önskar jag dig iaf!
    Du har alltid den gåvan att uttrycka dig så bra i allt!🙂


    • Hej Vickan!

      Alla PP-banners jag har på sidan har jag gjort själv, men självklart bjussar jag på det – använd dem hur mycket du vill. Sharing is caring!

      Tack för din uppskattning av mitt skrivande. Det värmer.

      Gruppen på Facebook startades inte av mig själv – det var Jonathan Rieder Lundqvist som drog igång den, och han har även puffat för mig på sin blogg, så jag har definitivt till viss del honom att tacka för min höga placering i primärvalet.

      Lycka till du också!

      Vilka pirater som än kommer in i Riksdagen, så är vi vinnare allihop.

  4. Anders Troberg Says:

    En sak är säker, jag tänker fan inte bli hämtad sist!

    Personligen tycker jag att det är dags att man inför något i stil med vad man gjorde i Ryssland nyligen: Om man inte anser att polisen handlar inom sitt mandat så har man rätt att göra motstånd, med våld om så krävs. Det skulle skapa en sundare maktbalans mellan stat och folk.


    • Problemet med detta är ju att det löser upp rättsstaten helt och hållet.
      Den som har mer vapen klarar sig då bättre mot polisen.
      Rent känslomässigt kan jag hålla med dig till viss del, men jag önskar att vi hellre kan se till att polisen får mindre möjligheter att missbruka sin makt.
      Hårdare regler för vad polisen faktiskt får göra, och en helt oberoende myndighet som granskar polisen.
      Det är naturligtvis helt absurt att polisen granskas av poliser…

      • Anders Troberg Says:

        Som jag ser det så gäller det gamla talesättet (citerat ur minnet, inga garantier för stavning) ”sie vis pacem para bellum”. Vill du ha fred så rusta för krig. Eller, om man föredrar det: ”Man skaffar inte vapen för att använda dem, man skaffar dem för att slippa använda dem.”.

        Egentligen går allt tillbaka till spelteorins terrorbalans, ett genomgående cyniskt och omoraliskt koncept som räddat mänskligheten från undergång flera gånger om.

        • Josef Boberg Says:

          Neeej… – men Wi har överlevt som ras trots all terrorbalans – som ju ALDRIG kan vara i balans.

          Våld föder – för att ej säga göder ALLTID än mera av våld❗ – ”vet” Josef B.


        • Fast just den där terrorbalansen har ju också skapat förutsättningar för människans undergång flera gånger om.

          Kubakrisen är ett fint exempel bland flera.

          Ja, den medeltida principen är ”ett beväpnat samhälle är ett artigt samhälle”.

          Men ett kärleksfullt samhälle blir trevligare att leva i än ett ”artigt” samhälle.

          Konsten är väl att skapa en balans, i det att man har ett skrå som faktiskt är soldater, som sköter det där med försvaret. I andra samhällen har man å andra sidan haft bondearméer, vilket var hemligheten bakom att romarna aldrig lyckades underkuva germanerna.

          Svårt det där.

          • Anders Troberg Says:

            Fast det är en myt att man måste ha en balans. Det räcker att båda sidorna är tillräckligt starka för att prislappen för att angripa ska bli för stor, det spelar ingen roll om ena sidan är dubbelt så stark om den svaga sidan ändå är stark nog för ett ”knockout blow”.

            Jag menar, om två personer sitter i ett badkar fullt med bensin, spelar det någon roll om den ena har två tändstickor och den andra har tio?


          • Om två personer sitter i ett badkar med bensin, så måste nog de två ta sig en rejäl funderare på hur de hamnade där till att börja med.

            Och så kan det väl vara en bra idé att kliva ur det där badkaret. Illa kvickt.

            Och tändstickorna bör man nog skicka iväg så långt bort från karet som möjligt.

  5. Josef Boberg Says:

    Och jag som trott att min plånbok och dator var lika personliga som mina toalettbesök…

  6. Vickan Says:

    Ja, jag kom att tänka på det nu, stilen, färgkombinationerna typ på ena bannern påminde lite om din riksdagskandidatsbild, så jag var tvungen nu att gå in här och kolla om du skrivit något. För jag förstod då att du gjort dom själv🙂

    Men ja, tackar så mycket att jag får använda dom🙂

    Jo, det är sant! Oavsett vilka så är vi vinnare!


    • Jag är ju en sån där gammal illustratör/originalare/grafisk formgivare/fotograf sedan gammalt, och Photoshop har jag använt i över 16 år, så att svänga ihop lite banners och annan grafik är inte så krångligt för mig.

      Självklart får du som sagt använda dem.


  7. […] This post was mentioned on Twitter by Christopher Isene, Piratbloggar. Piratbloggar said: TantraBlog: Passa dig jävligt noga…: Akta dig för poliiiiiiisen! Det börjar bli riktigt svårt att inte falla… http://tinyurl.com/ydzhtqm […]


  8. […] en föraning skrev jag i en bloggpost i januari detta: ”Passa dig jävligt noga, för i morgon kan det vara dig de gör en razzia mot” […]


Kommentera

