Vinter på Millesgården

Millesgården är framför allt ett skulpturmuseum, och det mesta finns utomhus. Följaktligen är det lätt att tro att detta vackra, vackra museum framför allt är en sommarföreteelse. Och visst är det vackert om sommaren, och en perfekt plats för en bröllopsdag. Men Millesgården kan vara överjordiskt vacker även på vintern, när snön har blåst över terrasserna och fastnat i vindriktningen på de nakna bronserna.

Så i mellandagarna besökte jag och min älskade Jennie ånyo Carl Milles gamla Lidingöbostad med utsikt över Värtan. Med oss hade vi också min syster och hennes son, på besök från Paris. Först och främst åkte vi dit för att beskåda den intressanta retrospektiva fotoutställningen med bilder av Lee Miller (mer om henne kommer på bloggen när jag hinner, men missa inte den utställningen – den är kvar till den 14 februari!). Men jag kunde förstås inte låta bli att ta en fotopromenad i trädgården. Jag pulsade runt i den på många ställen orörda, djupa snön, och plåtade loss under kanske en knapp timme – till dess att fingrarna nästan inte kunde hålla kameran (kallt!). En och annan fin bild blev det nog.

Snö och grå vinterhimmel har en märklig förmåga att radera ut alla färger. Bilderna blir som svartvita, trots att det egentligen är färgfoton. Men min älskade Jennie är alltid färgstark, trots det gråjämna ljuset.

På kaféterrassen sitter ingen så här års. Snön ligger djup på bord och stolar. Men julgranen skänkte i alla fall värme åt själen, med sina grenar och sina juleljus.

tunn linje

Se även Millesgårdens hemsida!

Och – jämför gärna dessa bilder här ovan med bilderna från i somras, då Jennie och jag var på Millesgården för att fira vår bröllopsdag!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Arkitektur, Familjen, Foto & Konst, Kultur, Personligt

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

