Ohoj, pirater! Kom ihåg att rösta i primärvalet!
Nu är det bara några dagar kvar av primärvalet, och snart får vi veta vilka som är alla piraters favoriter till våra valsedlar. Men det är inte färdigt än, och om du inte har röstat så kan du fortfarande påverka valresultatet. Så pallra dig över till Piratpartiets hemsida för att rösta!
Jag har skrivit flera blogginlägg med tips (länkar hittar du längst ner i detta blogginlägg) om hur du kan gå tillväga för att rösta, ifall det känns oöverstigligt att sortera bland över 200 kandidater. Men du kanske har en helt annan metod än min – och det är naturligtvis alldeles underbart. Det viktigaste är faktiskt att du deltar i det demokratiska arbetet att vaska fram kandidater.
När du väl har gjort ditt urval så är det dags att rösta. Rent tekniskt innebär det att du först loggar in på Pirateweb. Då behöver du ange ditt användarnamn och lösenord, förstås.
Sen går du till sidan Internal polls, som du hittar under rubriken Administration.
Där hittar du en länk till den aktuella omröstningen. Klicka på länken. Då kommer du till omröstningssidan.
På denna sida väljer du dina favoriter, genom att dra dem från den långa listan på vänster sida till din valruta på höger sida (drag’n’drop). Du får välja högst 22 (fyll gärna listan!). Det går bra att flytta upp och ner dina kandidater i din lista, ändra ordningen efter behag. Du kan också ta bort och byta ut kandidater, om du ändrar dig.
När du har fyllt på din lista kan du klicka på knappen ”Klar”.Det går att gå tillbka in på samma sida vid ett senare tillfälle och ändra, om du känner att du vill det. Absolut senaste tidpnkten för att rösta, eller ändra sitt val, är den 17 januari, 23:59.
OBS! Jag vill noga påpeka att detta inte är menat som reklam för mig eller någon annan specifik kandidat! Detta är demokratipropaganda. Jag vill att du som är medlem i Piratpartiet (och blev det före den 14 december 2009) röstar, alldeles oavsett om du röstar på mig eller helt andra personer. Det viktigaste är att det blir ett så rättvist utfall som möjligt, och att de kandidater som bäst förtjänar det faktiskt också blir valda. Så gör din demokratiska plikt nu, och rösta fram dina favoriter!
Piratpartiet är ett självklart bevis för att vi kan ändra på samhället, fortare än vi tror, med engagemang, hängivenhet, beslutsamhet, organisation och intelligens. Bli medlem, rösta på dina kandidater till riksdagslistan, rösta i riksdagsvalet – och bidra till en förändring i det politiska klimatet!
Här får du lite tips om hur du kan rösta i primärvalet:
1. Hur ska man välja bland 250 kandidater…?
2. Piratpartiet – urvalsprocessen fortskrider…
3. Mina kollegor i Riksdagen
4. Flera härliga pirater…!
5. Mer piratpropaganda… 🙂
Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är det allra viktigaste nu, för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, medborgarrätt och personlig integritet.
Tyvärr verkar det bara finnas ett enda politiskt parti som tar frågor om privatliv, integritet, rättssäkerhet och allmänmänskliga rättigheter på allvar – Piratpartiet – så detta parti stödjer jag helhjärtat, på vilket sätt det än blir.
Etiketter: Pirateweb, Piratpartiet, PP-primärval, primärval, riksdagskandidater, riksdagslista
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
11/01, 2010 den 4:30 e m
Eller så använder man direktlänken så hamnar man på omröstningsidan direkt när man loggar in och slipper förvirra sig bland menyer och sånt 🙂
https://pirateweb.net/Pages/Security/Login.aspx?ReturnUrl=%2fPages%2fv4%2fAdmin%2fPlaceInternalVote.aspx%3fPollId%3d2&PollId=2
11/01, 2010 den 6:33 e m
Titta! Där ser man!
Det såg inte jag.
Tack för tipset!
11/01, 2010 den 10:03 e m
Det ska gå använda kod och sedan ändra sitt val, men jag kommer inte fram till någon sida där man kan ändra valet i efterhand med sin kod.. man bara får meddelande om att man har röstat tidigare, typ.
11/01, 2010 den 10:06 e m
Hmmmm…. jag är ingen stjärna alls på sånt där, så jag vet inte om jag kan hjälpa dig.
Jag har gjort det här blogginlägget eftersom jag själv tycker att sånt där är lite jobbigt, och jag vet att det finns många som tycker det ännu mer än jag.
Jag såg när jag loggade ut att det var en kod man måste spara för att kunna komma in igen, men mer än så vet jag inte.
12/01, 2010 den 12:41 f m
Röstade för ett tag sen. Min lista är: 1) C rehbinder 2) Dick Wase 3) Isak Gerson 4) Ola nyström.
Dock är jag rädd att det blir en lista full av vänsterpirater. Tänkte att det här är sista chansen jag tänker ge PP, har funderat tidigare på att gå ur just pga vänsterpirater.
Så jag hoppas verkligen att du kommer på plats 1-2 🙂
12/01, 2010 den 1:09 f m
Äh, det blir nog både höger, vänster och mitten, tror jag. Själv är jag ju, i alla fall ur svensk synvinkel, mer höger än vänster, och Rick kommer från samma håll. Så vi får väl se hur det blir.
Dessutom är det ju faktiskt en uttalad ambition för Piratpartiet att hålla sig utanför det klassiska höger-vänsterperspektivet, så det lär inte bli några konstiga beslut av vare sig utpräglad höger- eller dito vänsterkaraktär.
Andas lugnt, SixDays. Du kan fortsätta vara medlem, och påverka inifrån istället. Mycket bättre.
Tack för din röst! 🙂
12/01, 2010 den 1:12 f m
Problemet är just vänsterpiraterna. De uppför sig som AFA gör. Så länge nån uttrycker vänsteråsikter, typ Amalia, så är det lugnt. Men om någon säger lågot liberalt, typ individens rättigheter, då jävlar.
Bara å kolla på kommunisten Sammy som brukar kontaminera din blog.
Var så god, du är den jag tycker är mest humanistisk i alla dess bemärkelser och har både hjärta och hjärna på rätt ställe 🙂
12/01, 2010 den 1:33 f m
Det får vi väl ändra på då, och det gör vi bäst inifrån, tror jag.
Sammy – han har väl inte ens kandiderat till någon post, vad jag vet, så honom behöver vi väl inte bekymra oss om så himla mycket? Han har sina goda sidor också. Jag har faktiskt kunnat komma överens med honom i flera diskussioner.
Och återigen tack för din uppskattning.
Det värmer verkligen.
12/01, 2010 den 1:37 f m
Mja, som sagt. vi får se hur listan blir. Det är rätt skönt att vara politiskt obunden med.
Ingen aning, DUnno. Duncare. Tycker inte om honom. Han är ett vänstervåp i dess rätta bemärkelse.
Klart man kan få dem på sin sida, så länge man lovar bort allt man äger till nån ”stackars” somalier eller liknande.
Lugnt. 🙂
14/01, 2010 den 12:01 e m
”…Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är det allra viktigaste nu, för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, medborgarrätt och personlig integritet. …”
Jo… – Carl Johan – om det är jag helt överens med Dig, verkligen… 💡 Men det vore ju HEMSKT illa om PP bara fick 3,9 % av rösterna – tycker Josef B.
14/01, 2010 den 12:12 e m
Det är därför vi nu måste göra en superstark valkampanj inför riksdagsvalet.
Att vi ligger på 2% nu, utan att ha synts nästan något alls i media på flera månader, får nog anses som oväntat starkt.
Så jag är optimist. I september ligger Piratpartiet i regeringsförhandlingar.
[Det är förvisso bättre med 3,9 än 1,9 – får vi över 2,5 % har vi kvalificerat oss för partistöd.
Men det är petitesser i sammanhanget.
Vi ska in i Riksdagen, och därmed basta.]
14/01, 2010 den 1:04 e m
Jag kan bara hoppas på att det räcker med att vara optimist – men själv skulle jag ha satsat på ett bergsäkert sätt = valsamverkan – för att ej göra PP-väljarna besvikna efter valet 2010.
Det finns Något i Allt… Samverkan Är Win-Win för Alla ❗ Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett, tyvärr tyvärr… 😥 Men Wi (= inkluderar mig själv) gör Alla Alltid så gott Wi kan (video ca 10 min) – i just det ögonblick då Wi gör det Wi gör. 😉
14/01, 2010 den 4:14 e m
Jag vet, sa storebror, vi tar och skapar en fiende till storebror, sedan kallar vi det…hmm…piratpartiet eller pedofilpartiet och sedan seglar vi mot riksdagen med erigerad mast. Ho ho ho.
14/01, 2010 den 5:52 e m
Smart kommenterat ❓
14/01, 2010 den 10:36 e m
Valsamverkan är nog helt uteslutet, faktiskt. Vi i Piratpartiet gör den bedömningen att vi har alldeles utmärkt möjlighet att klara oss in på egen hand.
Men tack för förslaget.
15/01, 2010 den 9:51 f m
Storebrors agenter med pedofilideer och deras nyttiga idioter styr…
Naagon foervaanad apa i foersamlingen?
Vaelkomna till http://www.aktivdemokrati.se naer ni vaknat ur er slummer! 😉
Visst. Det aer ok att vara intresserad av 14-aaringar naer man aer 27, saa laenge man inte gjoer verklighet av sina fantasier, men man ska kanske inte vara galjonsfigur mot storebror med de meriterna.
Allvarligt, rensa i rabatten, kasta bort pedofili-kortet i storebrors rockaerm INNAN valet 2010 och infoer direktdemokrati eller foerlora stort mot storebror-partierna.
Ni behoever givetvis inte lyssna, men konsekvenserna kommer.
17/01, 2010 den 7:10 f m
”Valsamverkan är nog helt uteslutet, faktiskt. Vi i Piratpartiet gör den bedömningen att vi har alldeles utmärkt möjlighet att klara oss in på egen hand.”
17/01, 2010 den 9:27 f m
@mrperfect72 – jag förstår inte riktigt vad du åsyftar med dina pedofilidéer. Du babblar på om att rensa i rabatten, 14-åringar och 27-åringar, och jag fattar ingenting.
Klarspråk är bra. Säg vad du menar så kan jag ta ställning till det.
@Josef – Aktiv Valsamverkan är INTE aktuellt för Piratpartiet eftersom vår politik bygger på en stark identitet, och den identiteten är vårt kapital.
Om vi samarbetar med partier som vi inte kan stödja politiskt (t.ex. Sd), så är det ett ideologiskt, politiskt och marknadsföringsmässigt självmord, och det kan vi naturligtvis inte acceptera.
Vi är 100 % övertygade om att vi kan ta oss in i Riksdagen på egna meriter.
Aktiv valsamverkan ser för mig ut mest som ett dåligt försök till anpassning till ett korrumperat politiskt system. Det blir nog en papperssvala av det projektet.
17/01, 2010 den 11:11 f m
”Försvaret” SD håller ej – därför att SD kommer troligast ALDRIG att i årets val bli aktuella som en del i en valsamverkan av mängder med skäl.
Framförallt för att dom själva har sagt NEJ på ett sätt som överhuvudtaget ej kan ifrågasättas + att dom har sin ekonomi bärgad med partistöd.
17/01, 2010 den 5:33 e m
@ Carl Johan Rehbinder
http://aktivdemokrati.wordpress.com/2009/10/30/bort-med-pedofilerna-ur-piratpartiet-innan-valet/
17/01, 2010 den 6:51 e m
Oj, MrPerfect72 – det där var något av det mest oseriösa jag har sett på mycket, mycket länge.
Om det som du länkar till är dina starkaste argument, så har jag verkligen fått bekräftelse på att du är totalt oseriös, fullkomligt utan sans och vett, och helt ointressant för mig att ha en dialog med.
Stick och brinn på nån annan blogg.
Här är du fan inte välkommen.
15/01, 2010 den 9:03 f m
Förjäkligt med FB – du som riksdagsvalskampanjar och allt.
Uppskattar omröstningskursen. Är inte ohaj på teknik, men på Pirateweb går jag vilse. Utan undantag.
25/01, 2010 den 6:58 f m
En av baksidorna med Piratpartiet är att det finns hur många programmeringsnördar som helst, men få som har koll på grafisk kommunikation och gränssnitt.
Pirateweb är krångligt.
Piratpartiets hemsida är inte snygg, och inte särskilt lättmanövrerad.
Sakta men säkert tycker jag mig dock se en gradvis förbättring av detta.
Tack för att du uppskattade min lilla manual.
16/01, 2010 den 2:38 e m
VALBAROMETER: KLAR LEDNING FÖR OPPOSITIONEN – SKOP
17/01, 2010 den 11:10 f m
[…] Calle och jag har varit ute på en fototurné runtomlandet och fotograferat massor av funktionärer, […]
22/01, 2010 den 10:21 e m
Carl Johan – finns det någon idé hos PP-partiledningen om att massmedialt bli ett ”2-frågeparti” – genom att också tydligt före valet ta ställning i klimatfrågan ?
Sagt med tanke på att jag personligen ej har så svårt för att tänka mig – i fallet att opinionsmätningarna kommer att visa + 4 % för PP under valrörelsen slutskede (vilket jag personligen innerligt hoppas på) – att de etablerade riksdagspartiernas massmedia då kommer att ta till åt hållet samma olustiga personliga påhopp på PP-företrädare – som det finns prov på i kommentarerna ovan.
Måhända skulle då ett ”2-frågaparti” betydligt lättare klara av den ”stormen i vattenglaset” – tror Josef B. 😉
23/01, 2010 den 7:45 f m
Jo, du Josef, min vaen. Det blir nog ungefaer lika laett som att oevertyga … en korrumperad elitpolitiker det vettiga med en loen som aer i nivaa med folkets loener… eller en 27-aarig pedofil om det olaempliga med att ha sex med en 14-aaring…
23/01, 2010 den 11:09 f m
O.K.
That does it. En till så korkad kommentar och jag blockar dig helt, mrperfect72.
25/01, 2010 den 6:30 f m
Saender en ursaekt till moderatorn foer mina ovaelkomna paapekanden.
…och hoppas innerligt att inte PP blir aatloejet i valet.
Det skulle baade Tomas Bodstroem, Mona Sahlin och Alliansen applaadera foer. Kanske tom. V och MP skulle gilla den saken foer de har vael i princip tagit PPs fraaga paa allvar, eller?
Om PP blir ett aatloeje i valet aer PP vaelkomna till http://www.aktivdemokrati.se, icke-pedofiler eller pedofiler, men raekna inte med att vi kommer ha personer med imageproblem som galjonsfigurer.
Det vore ganska korkat och folket aer nog smartare aen saa, hoppas jag.
Folket aer nog med paa PPs fraaga (den officiella), tror jag. Synd bara att PP inte har lite mer tilltro till folket. Det aer ju aendaa folket som maaste roesta paa PP om PP ska komma in.
Valsamverkan aer logisk. Det skulle ge oekat stoed till PP.
http://aktivdemokrati.wordpress.com/2009/11/01/33-av-folket-vill-ha-www-aktivdemokrati-se-i-riksdagen/
25/01, 2010 den 6:54 f m
Ursäkten godtages.
Än så länge förstår jag inte på vilket sätt vi i Piratpartiet skulle bli till åtlöje i valet. Naturligtvis kommer många av våra medtävlare göra vad de kan för att sänka oss (vilket skedde rätt hårt under EU-valet), men det kommer med största sannolikhet inte att fungera. Det gjorde det inte under EU-valet, och jag har alldeles för stor tillit till både PP:s riksdagskandidater OCH folket för att tro att det ska gå vägen att förlöjliga oss.
Jag ser heller inga problem med att ha RIck som partiledare. Han sticker ut, han sticker upp, han hörs, han syns, och är jävligt bra på att ta plats.
Att många blir arga på honom – fine. Många blir glada också.
Vi är inte vanliga politiker. Vi är något helt nytt.
Det där du skriver – ”Synd bara att PP inte har lite mer tilltro till folket” – är så fel.
Det är just för att vi HAR tilltro till folket som vi tror att vi kan ta hem det här, rejält.
Att vi har låga opinionssiffror just nu är ju för att vi har ägnat oss åt intern verksamhet i över ett halvår, och inte synts till någonstans i media.
Jag har talat med politikerkollegor i andra partier som anser att det snarast är ett mirakel att vi har så HÖGA siffror, trots just detta.
VI kommer att ta hem det här.
23/01, 2010 den 12:13 e m
Vi är inte ett enfrågeparti, i alla fall inte mer än Miljöpartiet var det i början, eller för den delen Kd (mer Jesus!).
Piratpartiet är ett fokusparti, med inriktning på medborgarrättsliga demokratifrågor, som har med integritet, yttrandefrihet, informationsfrihet och mötesfrihet att göra – hur den moderna tekniken ändrar hela det sociala rummet, och ger helt nya förutsättningar för nätverkande och relationer.
Vi vill stoppa kontrollvansinnet, och öppna upp för ett friare utbyte av information och sociala relationer människor emellan. Det är ingen liten fråga.
Anledningen till att vi fokuserar på just dessa frågor och inga andra, är att vi äger dessa frågor till 100 %. Ingen annan tar dem på allvar.
Olustiga påhopp får alla uppleva, men det är ändå en så marginell liten kader av negativa dumskallar som står för dem, så de får gärna hålla på.
De allra mest korkade (som t.ex. mrperfect72) behöver man inte stoppa egentligen – det är bara att ge dem mer rep, så kommer de att trassla in sig själva och bli hängande.
23/01, 2010 den 12:46 e m
STOCKHOLMSINITIATIVET
Stockholm 2010-01-22
”Satsa på klimatfrågan, det ger röster” lär ha varit Fredriks råd till David Cameron, partiledare för Tories i Storbritannien vid deras korta träff i samband med Fredriks besök där i slutet av juni förra året. Det är klart att Fredrik värnar om sin moderata kollega i Storbritannien. Men inför vår egen valrörelse, hur bra är detta råd idag och med vilken innebörd?
En enkät på Aftonbladets hemsida och en opinionsundersökning av Sveriges Radio, båda tidigare i höstas, pekar på att ca hälften av väljarna anser att klimathotet är överdrivet. Av dessa har 10-20% överhuvudtaget inte köpt budskapet att klimatfrågan återspeglar ett relevant problem.
Hur tar sig denna opinion(-s kantring) ut i andra länder? I Australien har den socialdemokratiske premiärministern Kevin Rudd motvind i sina ambitioner att införa koldioxidbeskattning, d v s ett utsläppstak för koldioxid och handel med utsläppsrätter (cap and trade), ett system liknande det som finns i EU. Det föreföll länge som om det ledande oppositionspartiet (Liberalerna) stödde regeringens förslag. Att genomföra systemet var bara en formsak.
Men väljarna reagerade på att Australiens politiska klass försökte med den svenska modellen ”No Choice”, där alla partier i praktiken erbjuder samma politik med höga skatter och alla fastlåsta i synen på klimatfrågan. Liberala partiet gjorde en intern revolt och ersatte partiledaren Malcolm Turnbull med Tony Abbot, självproklamerad klimatskeptiker som hela tiden varit mot cap and trade, en man som inte tillhörde etablissemanget i Canberra.
Nu har inte längre socialdemokraterna majoritet i senaten för att genomföra förslaget. Och opinionsmätningar visar att väljarna blir allt mer skeptiska till att klimatförändringar orsakas av förbränning av bränslen. Det är väl känt att Australien under 1890-talet drabbades av en lång period med extrem torka och hetta. De tvingades till och med importera vete från Indien under flera år, och detta var redan för 120 år sedan.
Hur ser det ut bland våra egna partier och politiker inför vår egen valrörelse? På partinivå är klimatfrågan avgjord efter att blocken och partierna under lång tid bjudit över varandra i ogenomtänkta löften om på kort och lång sikt ytterst kostsamma och verkningslösa klimatpolitiska åtgärder. Pådrivande har varit medierna som håller partierna och genom dem politikerna i ett miljöpartistiskt ideologiskt järngrepp. Som Timbrorapporten ”Molnformationer och skattekilar” (Roland Poirer Martinsson), presenterad igår (01-21) visar, arbetar svenska medier i hög grad som megafoner för journalisternas egna agendor som lobbyister och pådrivare för personliga övertygelser snarare än som speglare/granskare av den politiska samhällsprocessen i ett nationellt eller internationellt perspektiv.
Mer tydligt kan detta förhållande knappast demonstreras än genom mediehanteringen av larmrapporterna om Himalayas glaciärers snarast förestående bortgång. Uppfattningen om denna bortgång, tvärsäkert förutspådd i IPCC:s senaste rapport (2007), punkterades redan i höstas, bl a i en rapport publicerad i Science (se kommentar). Tvärtyst om detta ända tills häromdagen då DN och SvD nödgades eka förra veckoslutets rapportering i Sunday Times. I SvD försvarade Susanna sin heder genom att själv rapportera detta senaste bakslag för IPCC. I DN tappade Karin sin genom att låta en nyhetsreporter stå för inslaget. På Newsmill har Maggie idag (01-22) beskrivit hur denna senaste fadäs är ytterligare en spik i IPCC:s och klimatpolitikens alltmer välsnickrade kista.
Detta är bara ett typiskt exempel i raden av hur larmbetingad löpsedelsjournalistik tillåts styra och motivera klimatpolitiken. Havsnivåer, inlandsisar, temperaturer, historien upprepar sig. Vid närmare, icke ideologisk granskning skrumpnar larmen ihop till intet.
För eller senare måste det tveksamma eller obefintliga underlaget för klimatpolitiken slå igenom även på den svenska politiska scenen. Att det finns ett opinionsmässigt utrymme för detta står klart efter de redan nämnda opinionsundersökningarna från i höst (som ju gjordes före Climategate och Köpenhamnskollapsen), och inte minst genom den breda anslutningen till vårt upprop ”Ompröva klimatpolitiken”. Men vilket parti ska våga gå först ut att bryta den befintliga låsningen?
Ingen i oppositionen, det måste stå helt klart. Moderaterna? Näe, Fredrik är en supertanker som inte vänder så snabbt. Kd? För riskabelt för Göran, kd balanserar på sidolinjen. Samma med ”miljö”-vännen Maud. Folkpartiet? Mmm? Jan Björklund och Carl B Hamilton förstår vikten av att säkra en långsiktig tillgång till billig el genom att satsa på kärnkraft, men Carl B har genom kategoriska yttranden låst sig vid den gängse uppfattningen om klimatpolitiken. Så Folkpartiet är förmodligen också ute ur bilden. Det vore tragiskt om Sverigedemokraterna kapade frågan, då kan tyvärr loppet vara kört.
Men det är nu i vår som klimatfrågan måste upp på bordet. Det är valår. Och på politikernivå är frågan inte avgjord. Många marscherar i ledet under en vinande piska. Kan dessa undertryckta dissidenter i olika partier förenas? För de ska veta att jag är ense med Fredrik: Satsa på klimatfrågan, det ger röster. Men kanske inte på det sätt Fredrik tänkte sig för drygt ett halvår sedan.
Vårt upprop till Fredrik Reinfeldt ”Ompröva klimatpolitiken” ligger kvar på http://www.stockholmsinitiativet.se/upprop i syfte att samla och väcka en opinion mot klimatpolitiken. Nu på väg mot 1400 undertecknare.
Tack för i eftermiddag och trevlig helg hälsar
STOCKHOLMSINITIATIVET
Göran Ahlgren, generalsekreterare
Kungsgatan 82
112 27 Stockholm, Sweden
Tel: +4687555335, Mob: +46707555969
http://www.stockholminitiative.com ” – slut citat av email till Josef B.
23/01, 2010 den 4:34 e m
…most Himalayan glaciers are hundreds of feet thick and could not melt fast enough to vanish by 2035…
Himla tur att vi (sannolikt) kan puttra vidare och strunta i kommande generationer….
23/01, 2010 den 5:21 e m
Jo… – och det gör Wi ju bäst genom att förbereda oss för betydande KALLARE klimat på wåra breddgrader – ”vet” Josef B. 😉
23/01, 2010 den 1:54 e m
Carl Johan – vilket/vilka parti/er skall Wi rösta på i valet 2010 – som är in i märgen övetygade om att FN´s klimatagenda (video ca 10 min) i grunden är åt h-e FEL ❓
23/01, 2010 den 2:06 e m
…FN´s klimatagenda…
23/01, 2010 den 10:11 e m
Ja du, jag tycker förstås att Piratpartiet är rätt parti att rösta på, särskilt om man är intresserad av att obehindrat kunna tillägna sig information om vadhelst man nu vill veta, utan att bli censurerad, granskad, kontrollerad och hindrad av Storebror.
FN:s miljöagenda ger jag inte heller mycket för. Jag tror att vi måste agera mycket mer lokalt, ta mycket mer individuellt ansvar för miljön – alla verkligt stora, långsiktiga förändringar sker alltid genom privata initiativ, av enskilda och grupper. Utan centralstyrning.
24/01, 2010 den 9:31 e m
Jo… – Carl Johan – miljön lokalt och globalt kan Wi ju göra någonting åt – men klimatet kort- och långsiktigt är det Solen (video 2,5 min) som till ca 99 % BESTÄMMER ❗ Betänk att Solens diameter är 109 ggr större än jorden Terras.
Apropå Solen – så finns det ”häpnadsväckande” uppgifter om pågående aktiviteter där just nu – på den här videon (ca 5 min).
Tala om ”pirater” med dignitet… 😉
25/01, 2010 den 5:48 f m
En mer balanserad slutsats…
”What I am saying is the data do not unambiguously support the contention that CO2 increases are the dominant cause of climate variability,” he added. ”There are other reasons for climate variations that are significant. In fact, we’ve found that the strongest correlation is the one between the area of the Sun’s surface covered with holes and the globally averaged temperature of the Earth.”
Problemet med ovanstaaende aer ju inte att det finns naturliga variationer utan att vi eventuellt laegger till en extra faktor, CO2, som oekar risken foer en aennu mer extrem uppvaermning….som kan leda till utrotning…vilket iofoer sig redan skett ett antal ggr i planetens historia…vilket i ofoer sig inte verkar vara en total katastrof…om bara naagra svamsporer oeverlever saa det finns lite levande DNA kvar… 🙂 Livet boerjar i saa fall om. Allt som har en boerjan har ett slut.
Till slut slukar solen oss som en roed jaette sannolikt. Daa aer det nog definitivt slut aeven paa svampsporer.
It’s the end of the world as we know it and I feel fine. 😉
25/01, 2010 den 7:11 f m
Ja, jorden klarar sig nog, med eller utan oss. Nu är det dock inte jordens överlevnad som är bekymret, utan mänskligheten.
Jag är inte heller övertygad om att koldioxid har den oerhörda påverkan på klimatet som somliga påstår. Jag har länge trott mer på solfläcksförklaringen.
Det betyder inte att vi ska strunta i miljön, förstås – det betyder att vi måste sätta in stötarna på rätt grejer, bara.
Jag tycker att det vore väldigt fint om vi kunde lägga stålarna på att gräva brunnar, uppfinna och tillverka vattenreningsutrustning, samt långsiktigt förändra infrastrukturen på jorden.
En bra grej vore att avskaffa alla patent, så att fattiga länder kan skapa egna lösningar på miljöproblemen, samt tillverka sina egna mediciner utan att få stämningar från amerikanska läkemedelsföretag, levererade av parasitadvokater.
För att inte tala om de riktigt onda företagen från helvetet, som Monsanto och Nestlé. Deras globala ställning måste brytas, t.ex. genom att stoppa orättfärdig patentlagstiftning.
Och på något sätt måste vi komma ifrån det galna köpsamhället, konsumismen, och finna värden i andra ting, som t.ex. hållbar utveckling. Att se tjänster som mer önskvärda än prylar, t.ex. Att inte köpa en massage-stol (som går sönder med tiden), utan köpa massage istället. Eller lära sig att massera, och så kan vi massera varandra.
Mer teater och berättande, och mindre film och TV. Eller – mer distribution av information, utbildning, nyheter, litteratur, musik och film via Internet – så slipper vi en hel del onödig logistik.
Jag bara plockar lite planlöst nu, bland mer eller mindre viktiga ämnen.
Massage och teater löser naturligtvis inga miljöproblem – vad jag är ute efter är en allmän, heltäckande attitydförändring, och jag använder dessa exempel som metaforer för de större sammanhangen.
Det finns naturligtvis tusen andra saker man kan göra. Inte slänga så mycket skräp i soporna – att göra det lättare att återvinna, som t.ex. matrester i en kompost.
Många bäckar små.
Och jag tror verkligen att det absolut bästa sättet att uppnå verklig förändring är inte genom yttre arrangemang till att börja med, utan en allmän medvetandeförhöjning, ökad kunskap och långsiktigt tänkande.
25/01, 2010 den 10:00 f m
<”Mitt i prick !”
25/01, 2010 den 7:47 f m
Bra att ”ursäkten godtages”.
”Än så länge förstår jag inte på vilket sätt vi i Piratpartiet skulle bli till åtlöje i valet.”
-`Ingen aning heller numera.
”Naturligtvis kommer många av våra medtävlare göra vad de kan för att sänka oss (vilket skedde rätt hårt under EU-valet), men det kommer med största sannolikhet inte att fungera.”
– Vi faar se. Inte kan vael finanskris och folkets vilja att byta EU-positiva blaastrumpor mot EU-positiva roedstrumpor saetta kaeppar i hjulet foer ett enfraagaeparti? Naeh!
”Det gjorde det inte under EU-valet, och jag har alldeles för stor tillit till både PP:s riksdagskandidater OCH folket för att tro att det ska gå vägen att förlöjliga oss.”
-Nej, inte utgjorde vael PP i EU-valet en missnoejes roest mot EU och de etablerade partierna? Inte skiter vael folk i EU? Naeh!
Jag ser heller inga problem med att ha RIck som partiledare.
– Nej, han har ju inga problem alls. Jag hade helt enkelt fel foerrut.
”Han sticker ut, han sticker upp, han hörs, han syns, och är jävligt bra på att ta plats.”
– Ja, foer fan. Stoed aat Ledaren. Hurra. Har min egen PP-Flagga att vifta med. Vifta vifta.
”Att många blir arga på honom – fine. Många blir glada också. Vi är inte vanliga politiker. Vi är något helt nytt.”
– Javisst. Helt nya politiker. Kommer bli kuckelimuck myspys och helballt med naagot helt nytt. ”CHANGE” helt enkelt.
”Det där du skriver – ”Synd bara att PP inte har lite mer tilltro till folket” – är så fel.”
– En saan tur att jag har fel och du har raett. Nu kan jag slappna av.
”Det är just för att vi HAR tilltro till folket som vi tror att vi kan ta hem det här, rejält.”
– Kanonbra att du aatminstone har tilltro till folket. Du verkar ju ganska folklig. En helt vanlig Svensson liksom.
Vi faar vael ta en fika i Almedalen i sommar. 🙂
”Att vi har låga opinionssiffror just nu är ju för att vi har ägnat oss åt intern verksamhet i över ett halvår, och inte synts till någonstans i media. Jag har talat med politikerkollegor i andra partier som anser att det snarast är ett mirakel att vi har så HÖGA siffror, trots just detta. VI kommer att ta hem det här.”
– Lycka till! Och skulle PP bli rektalt eller verbalt antastade av storebror och 4%-spaerren saa finns ju alltid valsammarbete naesta gaang. Hoppas jag har fel… annars har jag raett och PP foerlorar med 1% – 3.9% istaellet foer att garanterat vinna direkt nu i valet 2010 genom http://www.aktivdemokrati.se
25/01, 2010 den 12:38 e m
Anar jag en ton av sarkasm i dina repliker…?
Faktum är att jag har märkt en både hoppfull och respektfull ton hos flera etablerade politiker jag pratat med.
Det verkar som att väldigt många hoppas på PP nu – inte minst som ett vettigt alternativ istället för Sd, som ju mest är skräp för allmänt missnöjda, bara, och inget annat.
Mitt stöd för Rick bygger på det faktum att hela partiets existens, för det första, är helt och hållet hans förtjänst, och partiets program bygger i grunden på hans visioner.
Att vi nu är tusentals medlemmar med egna visioner hindrar inte att Rick fortfarande är viktig för partiet.
Det är alltid tacksamt att kasta skit på den som är ledaren – det skulle folk göra oavsett vem som ledde partiet.
Vi _ÄR_ något nytt i politiken, på samma sätt som Mp var det 1988, när de kom in i Riksdagen första gången. Jag var med bland dem som röstade in dem det året.
Men konsten är förstås inte att vara nya och annorlunda – konsten är att fortsätta vara det.
Nej, jag är ingen typisk Svensson – men vem är egentligen det?
Ja, du har fel om du tror att vi i PP inte har tilltro till folket, naturligtvis.
Du verkar tro att tilltro till folket måste yttra sig på så sätt att vi inordnar oss i din vision.
Men du skriver ju inte utifrån en opartisk situation – du har ju egna intressen i det här.
Det där med valsamverkan låter ju som en bra idé, men för närvarande verkar det inte vara tillräckligt attraktivt för de partier som faktiskt har chans att komma in i höst.
Därför tycker jag att det vore en bättre idé att slåss för att ta bort 4%-spärren.
Det skulle jag verkligen respektera.
Läs gärna min son Caspians betraktelser kring detta:
http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/01/24/procentsparrar-och-den-demokratiska-processen/
25/01, 2010 den 6:15 e m
Nae Sarkasm? Jag? Inte alls. Jag aer minsann len i truten numera. Vill inte sticka ut hakan foer laangt inte. Det e mycke nu.
Jo, fan, man blir både hoppfull och respektfull naer man lyssnar paa de etablerade politikerna. Undrar varfoer? Kanske de aer aennu lenare i truten aen mig?
Ja, visst hoppas vael de etablerade att PP nu goer dem arbetsloesa. – Haeftigast av allt vore ju att alla roestade PP, det blir liksom ordning i riksdagen daa. Inget tjafs om naagonting alls. bara fri fildelning a la Ledaren, nubbe, sill och jaegarexamen i kaellaren. De trevliga etablerade politikerna kan ju daa soeka jobb i PP, liksom. De vet ju redan hur man lyder ledaren. – Tyst Fido! Tyst!
Jo, man kan ju absolut saega att PP aer en helt ny ide. F.d. moderate Falkvinge mot minskad folklig frihet. Men haer har du en lista paa vad moderater normalt sett aer emot (Ja … tills de inser att de foerlorar sina egna friheter):
”Hans visioner” tror jag laenge delvis har funnits inom GPL och inom V, men att goera det till ett enfraagealternativ aer givetvis en helt ny grej.
Tja, Rick skulle givetvis fortfarande kunna vara viktig för partiet, men han kan dessutom utgoera en risk… Placeringen av Rick borde enligt min mening vara utanfoer rampljuset, utanfoer styrelsen som ex. partiets konsult.
Jo, tack jag vet. Skit kommer hur man aen vrider sitt ledarskap. Att jag inte gillar Rick beror paa att JAG inte tror att han aer bra foer PP, foer valsamarbete, foer demokratin, foer lyckat valresultat.
Jassaa, ingen typisk Svensson? – Vad aer du daa?
Att http://www.aktivdemokrati.se skulle vara ”Min vision” aer ju inte helt sant aeven om jag gillar logiken generellt saett. Mitt intresse aer ganska altruistiskt i detta spektakel. Jag vill det baesta foer alla eftersom det baesta foer alla sannolikt aer bra foer mig ocksaa.
Ja, det aer ju ett mysterium hur jaevligt positiva alla smaapartier aer infoer varje val och accepterar storpartiernas 4%-spaerr och vaegrar samarbeta. Om det inte vore foer att de foernekar att de aer agenter aat de stora partierna skulle man ju naestan kunna tro att de aer det. Kanske de aer f.d. moderater och folkpartister?
Jo, men hur slaass man foer att ta bort 4%-spärren?
Jo, man valsammarbetar.
Din son Caspian aer intelligent. svarade paa hans inlaegg.
http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/01/24/procentsparrar-och-den-demokratiska-processen/
26/01, 2010 den 1:55 f m
Om du tror att medlemmarna i PP ”lyder ledaren”, eller betraktar honom som nån slags frälsare, så har du totalt missuppfattat läget.
Han får utstå enormt mycket kritik internt, men han är därtill faktiskt rätt bra på att ta kritik och erkänna sina eventuella misstag.
För mig är Rick en jävligt trevlig vän, och jag tycker personligen att han för närvarande är den bästa tänkbara partiledaren för PP – till dess att det dyker upp någon annan som kan göra det bättre efter de omständigheter som gives i framtiden.
Piratpartiet är ett fokusparti, precis som Miljöpartiet var det på 1980-talet.
Enfrågeparti, det är partier som Planskilda korsningspartiet. Eller Sjukvårdspartiet.
Ja, Caspian är skitsmart. Det är kul.
25/01, 2010 den 12:35 e m
effekten aav CO2 + minskad luftfoersmutsning (global cooling) tillsammans med en foerhoejning av soluppvaermning blir alltsaa
foerenklat 1+1+1=3….grader Celcius?
Varfoer inte ta bort en eller tvaa av ettorna?