Det är ditt fel att djuren lider!

Vanans makt är stor, brukar man säga, och det är förstås sant. Och så blev det dags för julskinka igen. En av de svåraste vanorna att ändra på är hur vi äter. Men nu börjar behovet av en drastisk förändring faktiskt bli rätt så akut. Den senaste tidens larmrapporter om de helvetiska levnadsförhållandena för grisar som ska bli julskinka är goda exempel på det. Jag är tyvärr rätt så pessimistisk, och tror inte att konsumtionen av julskinka kommer att sjunka nämnvärt nu i jul heller. De flesta kopplar helt enkelt inte ihop den där rosa klumpen på julbordet med de industriella avrättningsanstalterna för djur.

Att köttindustrin skadar miljön, i det att den står för en väldigt stor del av mänsklighetens destruktiva inverkan på skogar, vatten och marker, börjar nu också sakta sippra in, även om också det går ovanligt långsamt. Enligt FN står köttindustrin för en större andel av människans nedsmutsning och miljöförstörelse än alla transporter – bilar, flygplan, båtar – allt. Nu ska man inte lita på FN:s siffror (de har haft gruvligt fel vid upprepade tillfällen), men köttindustrins negativa påverkan på regnskogar, mark och miljö är odiskutabel, så en kraftfull åtgärd mot miljöförstöringen vore alltså att dra ner på köttätandet. Rejält.

Klippt från bloggen Medvetande: ”Djurproduktionen står för totalt 18 procent av växthusgaserna; 9 procent av koldioxid-utsläppen, 37 procent av metan-utsläppen (som är 23 gånger mer växthuspotent än koldioxid), 64 procent av kväveoxid (som är 296 gånger mer växthuspotent än koldioxid) samt 64 procent av ammoniak-utsläppen som bidrar till försurningen. 30 procent av jordens landareal används för djuruppfödning. I till exempel Latinamerika har 70 procent av skogen huggits ner för att omvandlas till betesmark.”

Det finns helt enkelt ingen godtagbar anledning att äta kött längre, annat än att vi tycker att det är gott. Det är inte ekonomiskt försvarbart, det är miljöfarligt, ohälsosamt, och det leder till ett gränslöst lidande för en mängd djur – helt i onödan. Det är mycket märkligt att vi i Sverige kan ha en upprörd debatt om huruvida det ska vara tillåtet att ha sex med djur eller ej, utifrån djurens eventuella medgivande, när vi samtidigt kastrerar flera tusen grisar per dygn, utan bedövning, bara för att vi ska få skinka på matbordet. Dubbeltänk, någon?

Och skyll inte på grisbönderna – de har naturligtvis ett ansvar för sina groteska handlingar, men ytterst sett är det DU som står på ICA MAXI och köper köttet, som faktiskt bär skulden för denna vedervärdiga och grymma hantering. DU bidrar med din plånbok till att tusentals grisar, kor och höns varje dag tvingas utstå ett fullkomligt obeskrivligt lidande.

Allt det här gör mig faktiskt riktigt förbannad. Jag har själv varit vegetarian sedan 1980, och undrar ibland om folk är komplett obildbara, eller om de bara skiter i vad som händer med alla dessa levande, kännande, lidande varelser, bara för att man inte ser vad som pågår. När jag var yngre, så var jag mer ihärdig i mitt propagerande för en vegetarisk livsstil, och skrev t.o.m. en bok i ämnet (Den Rena Maten, 1985), men de senare åren har jag resignerat en smula och prioriterat andra områden. Men nu börjar det fan bli dags att slå näven i bordet igen.

Alla behöver inte bli vegetarianer. Jag är igen fanatiker. Känner man att det är en omistlig del av ens livsstil, O.K., ät dina likdelar. Men dra för helvete ner på eländet! Det är vad varje enskild konsument kan bidra med. Det snackas så mycket om bensinsnåla bilar, återvinning av förpackningar och gudvetallt man kan göra för att spara på miljön – men man glömmer ofta att påminna om köttindustrins katastrofala inverkan på naturen.

Det finns också politiska åtgärder som skulle göra stor skillnad på sikt. Avskaffa omedelbart ALLA köttsubventioner, allt jordbruksstöd till grisbönder och andra köttproducenter, och låt köttet bli den dyra lyxmat som det kan få vara. Ställ MYCKET högre krav på djurhållning – djuren ska inte behöva lida på väg till matbordet. Och förbjud import av kött som inte lever upp till samma höga krav. Detta är det minsta man skulle kunna kräva.

Låt skolbarn få besöka slakthus, på samma sätt som man gör studiebesök på andra företag och samhällsinstitutioner. Det skulle sannolikt betyda att många, många fler barn skulle välja en vegetarisk livsstil. Och om man tycker att det är en alltför stark tobak för våra små telningar att besöka ett slakthus, att det skulle leda till svåra trauman – är det då inte en oförlåtlig dubbelmoral att ändå bjuda barnen på köttmat? Tänk efter lite… Det är faktiskt inte särskilt långsökt att jämföra med Auschwitz, Sobibor och andra dödsläger, där respekten för liv är nere på noll (och jag skiter i Godwin – här är det relevant).

Så – om du vill vara en oempatisk idiot – köp din billiga industrijulskinka. Men kom inte sen och snacka om kärlek och medkänsla, djurens rätt, harmoni med naturen, och miljön. Du skiter i allt det där, för du är en tanklös egoist som bara bryr dig om skinksmaken i din mun.

Om du vill göra något positivt, utan att bryta köttatarvanan, utan att faktiskt bli vegetarian – köp kött från gårdar som verkligen behandlar sina djur med kärlek och omtanke. Köp vilt. Jaga. Fiska. Men bidra inte till miljökatastrofer och andra levande varelsers gränslösa lidande med ditt ekonomiska stöd till dödsindustrin.

tunn linje

Läs mer om köttindustrin och alternativen, här:
Ett Liv Som Gris, Djurrättsalliansen, ETC, ETC, SvD, Aftonbladet, Uppsala Fria, FAO Newsroom
FAO – Food and Agriculture Organisation of the United Nations
rättvismat.nu, Sustainable Future, Walls of Glass

Lite vegetariska recept inför julen…

Läs gärna denna filosoferande artikel i DN, kring slakt och köttätande.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Hälsa, Lagstiftning, Personligt, Samhälle, Vegetarism

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

30 kommentarer på “Det är ditt fel att djuren lider!”


  1. Efter den salvan känns det åtminstone lite tröstande att veta, att likdelarna från den halva gris som ligger i frysen här hemma, kommer från en gris som vi med egna ögon kunnat se springa omkring i det fria och böka i jorden större delen av året.

    Tyvärr verkar det som om vår lokale grisbonde nu, tack vare de orättvisa subventionerna, tvingas kasta in handduken och ge upp, efter alla dessa år, så visst 17 håller jag med om att köttet borde få kosta vad det egentligen skall göra. För att köttet från en glad och lycklig gris smakar bättre än det från en djurfabrikstorterad är helt uppenbart, det kan jag intyga.


  2. Och det är faktiskt det som är huvudambitionen med mitt blogginlägg. Inte att alla ska bli vegetarianer, för det är nog en ouppnåelig utopi, och enlig tmin mening inte ens önskvärt. Det finns miljövänliga alternativ, som att ha getter på sin lilla gård – getter äter allt möjligt, man behöver ingen gräsklippare, de ger mjölk, skinn, kött – allt.

    Och kan de gå fria under sin levnad, och trivas med livet, så blir köttet naturligtvis av mycket högre kvalitet, och därmed godare, än det industriproducerade döds- och tortyrfabrikköttet.

    Man ska ta bort alla köttsubventioner helt och hållet, helt enkelt, så att bara de som verkligen håller djur på ett etiskt godtagbart sätt ska kunna löna sig.

    Det ska vara dyrt att köpa kött.


  3. Förutom ditt goda exempel med getter, så finns det ju även en hel del vilt, som ju brukar få leva förhållandevis fritt och lyckligt. Jag tänker då på älg, ren, hjort, rådjur och så vidare.

    Bortsett från det vämjeliga, seniga, djupfrysta flis, som benämns renskav i butikerna, så hittar man väldigt sällan riktigt renkött. Märkligt, eftersom det väl torde slaktas en hel del renar i Sverige. Inte kan väl samerna själva äta upp alltihop?

    Även övrigt vilt är väldigt sällsynt i hyllorna, och när det väl finns där så tycker jag att det verkar ha fått lite väl höga prislappar. Jag tycker att det är helt OK att betala tre-fyra gånger mer för det, men när det kostar tio gånger mer, så tycker jag att det luktar lite väl mycket av att ockra på konsumenternas vilja att agera klimatsmart — och djurvänligt.


  4. Getterna var ett exempel på domesticerade djur som funkar bra rent klimatsmart. En kossa eller två på gården som ger mjölk är inte fel, och grisar är ju välkända för både sitt allätande och intelligenta sällskaplighet. Man kan ju bli kompis med en gris lika bra som med en hund. Det är egentligen helt obegripligt att vi har en sådan kulturell skillnad mellan att äta hund och att äta gris, i det avseendet.

    Vilt har jag redan nämnt i min bloggpost. Dock måste sådant under alla omständigheter betraktas som sovel och lyx vid sällsynta tillfällen. Om vi människor skulle försöka leva som jägare och samlare, så skulle naturresurserna ta slut på nolltid. Då skulle du få se världssvält av globala mått.

    Nej, ett balanserat jordbruk, som primärt är inriktad på föda till människor direkt är förstås det bästa, istället för att ta den extremt oekonomiska och miljöförstörande vägen över köttproduktionen.

  5. Ingemar Gråsjö Says:

    Intressant att läsa en vanligtvis så högljudd liberal ropa på importförbud, samt moralisera över andras leverne. Jag håller definitivt med dig, det är inte det. Men, din impulsiva förbudsönskan kanske efter någon eftertanke kan hjälpa dig att förstå de som har en mindre livberal hållning än du i andra frågor som är associerade med visst lidande, ex.vis barnporr.


    • Var i min text uttrycker jag en önskan om importförbud? Var uttrycker jag en förbudsönskan?

      Citera mig gärna.

      Jag anser att man ska ta bort alla köttsubventioner, ja, men det är inte detsamma som att förbjuda djurslakt.
      Jag anser att man ska ha hårda regler för djurskydd, eftersom djuren förtjänar respekt och omvårdnad.

      Ingenstans har jag påstått att något skulle förbjudas, eller att alla borde bli vegetarianer.
      Just för att jag är liberal, just för att jag inte vill förbjuda.

      Dock är det svårt att dra någon annan slutsats än att folk som köper billig skinka trots att de vet hur djuren lider för deras smaklökars skull är oempatiska egoister.
      Därför nämner jag alternativen – att köpa skinka från en bonde som man vet tar väl hand om djuren – eller bara låta bli.

      • Ingemar Gråsjö Says:

        ” . . Och förbjud import av kött som inte
        lever upp till samma höga krav. ”

        Mitt i texten om ökade
        krav på djurhållningen.

        Så jag upprepar min förvåning över att en vanligtvis så allmänliberal debattör är så snar att ropa på förbud och höjda krav.


        • Ja, jag blev påmind om detta, och har svarat längre ner i denna kommentarstråd.

          Det är som sagt inte ett absolut förbud jag är ute efter, utan ett villkorligt sådant. Det är högst rimligt att ställa höga krav på djurskydd, och om vi ska ha sådana krav i Sverige, kan vi naturligtvis inte låta importerat kött som inte uppfyller dessa krav konkurrera ut svenskt kött. Det vore ju helt kontraproduktivt.

          Vi har en hel del förbud redan i Sverige, mot mord, mot misshandel, mot djurplågeri, mot våldtäkt och en mängd andra företeelser som skadar både människor och djur. Det vore fint om dessa regler räckte, men uppenbarligen gör de inte det. Eller så är det så att de redan existerande reglerna inte appliceras tillräckligt konsekvent.

          Att vara liberal betyder INTE att man tycker att allt är O.K., att vad som helst kan tillåtas. Liberalismens kärna innebär att du gör precis vad du vill, så länge du inte inkräktar på någon annans rätt att göra som hon/han vill.

          Sen är det väl en diskussionsfråga hur mycket empati vi ska ha med djuren egentligen.

          • Ingemar Gråsjö Says:

            Jajjemän!
            ”Det är som sagt inte absolut förbud
            jag vill ha, utan ett villkorligt
            sådant.”
            Och längre ner kommer du till en
            jättepoäng:
            ”Eller så är det så att de redan existerande reglerna inte appliceras tillräckligt konsekvent.”
            Så tror nämligen jag också att det är.
            Jag är lika bekymrad som du över hur snabbt opinionsbildare och makthavare ropar på förbud som snabblösning på det för dagen mest prestigefyllda problemet. Det var just det som var min näsvisa poäng när jag tyckte att du var för snabb med importförbudet.
            Jag tycker inte heller att grisar skall lida och jag tycker självklart att lagar skall tillämpas konsekvent. Jag tror att den senare delen har brustit mer än själva lagtexten när det gäller missförhållanden på ett antal grisfarmer. Det är nog ämne för en separat diskussion att reda ut vad det beror på.


          • Det är alldeles utmärkt med näsvisa poänger – särskilt om de är relevanta, vilket din var. Jag blev tvungen att nyansera mig, och det är alltid nyttigt.

  6. Lisa Says:

    Då jag äter ekologisk närproducerad skinka kan jag inte ta åt mig av din salva.

    Hoppas att du inte äter soyaprodukter, som flygits långt, som skövlat skog och våtmarker, förstör för små lokala bönder osv osv.

    Jag äter inte odlad fisk och jag tänker inte försvara mitt köttätande, för jag behöver inte det. Jag äter grannens lamm/gris och vilt från närområdet.
    Däremot känner jag vegetarianer som äter vad som helst/odlat hur som helst, GMO mat osv, tomater från oljeeldade växthus osv osv. Det är inte heller att ta ansvar.

    Nä, det är inte mitt fel. Är det ditt fel att grönsaker genmanipuleras och flygs över hela världen. Vem kan döma andra? Vem ska kasta första stenen? Vem är fri från synd?

    • Gehennah Says:

      Om du äter närproducerat kött från djur som haft ett bra liv utan att behöva sova i sitt eget bajs och fått gå ute och leva ett så naturligt liv som möjligt så är det jättebra. Det är inte dig texten riktar sig till heller, utan till dem som tar det billigaste baconpaketet på Willys utan att ens reflektera över var det kommer ifrån.

      Alla sojaprodukter är inte GMO, eller har flugits långt eller förstör för någon. Majoriteten av de sojabönor som odlas med de metoder du beskriver går till djurfoder, det är en försvinnande liten del som hamnar direkt på människors tallrikar. Din grannes djur kanske matas med just de där sojabönorna, de är nämligen ofta nerblandade i kraftfoderblandningarna som gödgrisar respektive mjölkkor matas med. Hur många icke-ekologiska köttbönder frågar varifrån deras djurfoder kommer?

      Vem som kastar första stenen är lite irrelevant, huvudsaken är väl att det tas upp över huvudtaget. Om ingen vågar öppna munnen vid missförhållanden av rädsla för att inte vara helt fläckfri själv så hade vi haft factory farms a la USA vid det här laget. Tack alla gudar för fläckiga människor som vågar prata om saker istället för att säga ”det är inte mitt problem” och strunta i dem!

      • Gehennah Says:

        Tillägg om sojabönorna: nu menar jag europeiska förhållanden, i Asien är läget ett helt annat eftersom fler människor är vegetarianer och överlag äter mer soja.


    • Hej Lisa. Du säger att du inte tänker ta åt dig, men det verkar som att du tar åt dig rätt så rejält. Och du säger att du inte tänker försvara ditt köttätande, men hela din kommentar är ett försvarstal för ditt köttätande.

      Du är inte särskilt konsekvent.

  7. Gehennah Says:

    Ingemar kanske menade denna mening i blogginlägget:

    ”Och förbjud import av kött som inte lever upp till samma höga krav.”

    Fast det är ju ett rimligt krav, varför ska vi inte ställa samma krav på utländskt kött som på inhemskt? Allt annat är ju helt meningslöst, och kommer bara göra att landsbygden och jordbruket utarmas än mer än i nuläget. Vill vi verkligen att alla bondgårdar förvandlas till snårskog, hästhagar eller golfbanor (som skett i min hemtrakt, förutom ett fåtal envetna eldsjälar som kämpar på trots de till vansinne komplicerade reglerna kring småskaligt jordbruk)?

    I övrigt kan jag inte annat än hålla med. Är själv vegetarian sedan jag gjorde misstaget (?) att välja jordbrukslinjen på gymnasiet och fick uppleva både griskastreringar och uppbundna mjölkkor med liggsår från första parkett. Jag har inga problem med att folk äter kött, det är sättet det görs på som helt enkelt inte håller i längden. Det är ingen moralisering, det är ett faktum.

    Det gör mig också ledsen när folk i länder som har lång tradition av vegetarisk mat och hushållning (som t ex Indien) skickar allt vad vegetarisk mat heter överbord och blir köttätare så fort de får lite pengar på fickan. Varför strävar alla efter att bli västerlänningar, den värsta och mest förstörelsekåta kultur som någonsin existerat på Jordens yta?😦

    Det är en svår balansgång i den här frågan… får man moralisera alls, och hur åstadkommer eller argumenterar man för en önskad förändring som inbegriper livsstilsändringar utan att moralisera?


    • Ja, O.K., jag yrkar ju faktiskt på ett slags förbud – men det är inte ett absolut förbud, utan ett villkorligt, och det är två väldigt olika saker.

      Att vilja förbjuda import av kött som har sitt ursprung i köttfabriker där djuren behandlas på ett fruktansvärt brutalt och plågsamt sätt tycker jag inte är att moralisera över människors matvanor – det är att värna om djurens rätt till ett värdigt liv.

      Jag har aldrig hävdat att ALL köttimport borde förbjudas. Bara den köttimport som förutsätter hemska plågor ch ett vedervärdigt liv från början till slut för alla de djur som blir mat.

      Jag tycker inte att det är ett orimligt krav.

      Vi kan förbjuda kupering av svansar på hundar, för att det betraktas som djurplågeri. Samtidigt kan vi godkänna att 4.000 griskultingar per dygn blir kastrerade utan bedövning (för att det är oekonomiskt att bedöva först), och vi skiter i att stressade grisar biter svansarna av varandra i köttfabrikerna.

      Vi ojar oss och vill förbjuda människor att ha sex med djur, eftersom vi int ehelt säkert kan veta om djuret ger sitt medgivande – men vi kan samtidigt godkänna en avelsindustri där vi tvingar tusentals kor, grisar, hästar m.m. att bli gravida – naturligtvis utan deras medgivande.

      Hur kan denna dubbelmoral florera så fritt, utan protester?


  8. @Gehennah:

    Du har så rätt så! Naturligtvis skall inte utländska (eller för den delen inhemska) djurplågerifabriker få konkurrera ut alla våra djurvänliga, lokala, småskaliga djuruppfödare. Om köttet kostar vad det egentligen kostar att ”producera”, så skulle bilden bli en helt annan.

    Det värsta av allt är att åtminstone vår lokale grisbonde är tvungen att arbeta svart, hans verksamhet är olaglig (han både slaktar och styckar köttet själv, och hänger det dessutom till mörning innan han säljer det till oss grannar).

    Detta enär våra kära myndigheter inte tillåter normal gårdsförsäljning. Deras motiv är omtanke om folkhälsan — teorin är att de enskilda gårdarna inte har samma hygieniska standard som de stora slakterifabrikerna.

    Att vi konsumenter själva kan avgöra sådant finns inte på kartan. Lite som att jag inte ens får köpa utgånget kött till min hund (han skiter högaktningsfullt i bäst-före-datum) ifrån vår lokala butik — allt kött som passerat bäst-före-datum skall omedelbart skickas till förbränning. Livsfarligt kött det där…

    Enligt uppgift är det 20-25% av allt kött som går till spillo på det där viset. Där kan vi utan tvekan tala om ett enormt slöseri, såväl som onödig klimatpåverkan.

  9. Caspian Says:

    Lisa,
    Jag är fullständigt övertygad om att den här texten inte är ett personligt angrepp mot dig. Följdaktligen behöver du inte gå i försvarsposition istället, utan kanske snarare reflektera och resonera. Om du äter bra kött är det självklart jättebra – även om det ekologiskt producerade inte behöver vara bättre det, och närproducerat bara är ett mått på fraktavstånd, och inte hur bra djuren i fråga mår.

    Du säger att du inte tänker försvara ditt köttätande, för att du inte behöver det. Sedan ägnar du hela din kommentar – mer eller mindre – åt att försvara ditt köttätande, samt argumentum ad hominem, och påpekande att kött minsann inte är det enda onda i världen.

    Kunde du inte ha gjort något mer konstruktivt av din energi? Istället för att framhäva att du inte behöver ta åt dig av kritiken och varför, kunde du komma med nya vilnkar på diskussionen. Påpeka att köttindustrin förvisso är illa, men att fiskodling, sojaplantager och vadhelst du nu vill ta upp kanske också är dåligt, och motivera varför.

    Det hade bäddat för en mer genomtänkt och intressant diskussion.

  10. Oskar Says:

    Jag tar till mig och skall väl använda det dåliga samvetet på rätt sätt. Det senaste halvåret har jag kallat mig flexitarian och ätit vegetariskt några dagar i veckan och fått till att hela familjen äter vegetariskt när det går – bor som 19åring hos föräldrarna, vilket är lätt att försvara med studentekonomi och dagens bostadskostnader.

    Lite problem och en fråga: Jag idrottar mellan 8 och 16 timmar i veckan. Dieten är viktig för mig, och att i ett trollslag börja äta helt vegetariskt kan rentav vara riskfullt utan kunskap i vegetarisk kosthållning. Därför har jag valt att ta det hela i väldigt lugna steg, och familjen hänger på när logiken får tala. Eftersom vi tillhör medelklassen har vi haft råd att äta kravmärkt och närodlat några år och miljöengagemang hjälper till bra.
    Jag har hittat en virtuell löparklubb kallad Vegan Runners som jag skall söka tips hos, men letar fler bra källor. Tragiskt många böcker och texter räknar inte med mer än en ”normal” dagskonsumtion på ~2500kcal.
    Det -är- svårt som konsument i dagens samhälle. Ur etisk synvinkel underlättar det att äta vegetariskt, men det kräver mer kunskap. Lägger man till studentekonomi, mycket träning och miljöengagemang krävs ännu mer kunskap. Kort och koncist: var söker man gratis kunskap om man nu inte har råd med en dietist?


    • Ja, det är svårt att hitta rätt i djungeln. Själv tror jag inte på en ren vegankost. Det skulle aldrig falla mig in att ens försöka bli vegan. Alldeles för krångligt, både näringsmässigt och socialt.

      Vegetariskt med mjölkprodukter och t.ex. ägg är betydligt lättare att klara sina behov med.

      Det finns gott om hemsidor som ger tips om mat.

      Själv är jag mest inspirerad av italienskt, franskt och indiskt, men äter gärna allt som smakar gott.

  11. Mikael Perman Says:

    En konsekvent genomförd vegankost är helt enkelt skadlig för stora grupper av befolkningen, till exempel små barn och äldre människor, som får i sig relativt lite föda. Det är en helt annan sak för de som är i en mer aktiv ålder, kanske tränar mycket och kan äta relativt stora mängder mat, och på det sättet få i sig tillräckligt med näring. En åldring med dåliga tänder eller skral aptit får det helt enkelt inte.

    Jag kan aldrig förstå etiken i att avhålla sig från det som är gott, trevligt, skönt eller bekvämt, så länge som det sköts på ett bra sätt. Moralismer är alltid förkastliga.


    • Ja, jag svarar här ovanför, som du ser, och vi är som sagt rätt så eniga i princip, du och jag. Jag tror inte heller att det är så lyckat med vegankost för oss allätande människor. För min egen del löser jag det främst genom att äta mjölk- och äggprodukter, som ju innehåller det animaliska protein som jag upplever att min kropp behöver. Och under en period har jag också ätit en del fisk, som en del av en s.k. LCHF-diet.

      Jag säger som den gamle statsmannen Disraeli:

      ”Jag röker inte, men jag tar mig en cigarett då och då, för att inte bli slav under dygden.”

      Jag gör detsamma med min kost. Julskinkan avstår jag dock konsekvent från… 😉

  12. intefanny Says:

    Jag är själv inte vegeterian, dock konsumerar jag kött sparsamt av bara farten, det är ju dyrt och jobbigt att laga. Jag hade lite av ett uppvaknande, appropå behandling av djur, när jag fick veta att det tydligen ofta ingår kött från ca 200 kossor i samma hamburgerbiff. Det är bara en snabbt uppsnappad siffra, och jag vet inte varifrån informationen kom, men det fick mig att känna starkt äckel inför köttindustrin och hur stor och ”opersonlig” den är, om man nu kan tala i termer av ”personlig” när det kommer till behandling av djur, men du förstår nog vad jag menar. Sen dess äter jag aldrig i förväg producerade biffar, helt enkelt för att jag blir för äcklad av tanken.

    Men det åsido så tycker jag verkligen att du har en stor poäng, kött är dåligt ur alla aspekter och behöver verkligen inte ingå i vår kost över huvud taget.

    Däremot undrar jag hur det skulle påverka miljön med ett borttagande av subventionerna, skulle inte bara det leda till att all produktion förlades till typ Afrika. I sådana fall skulle vi troligen få ännu sämre villkor för djuren, eftersom industrin sannolikt skulle förläggas till ett ställa där restriktionerna var mycket slappa eller dåligt tillsedda, dessutom skulle fraktvägen förlängas.

    I egenskap av liberal är jag givetvis emot subventioner av alla de slag, men jag är fortfarande intresserad av vad konsekvenserna skulle kunna bli rent miljömässigt.


    • Jag skulle egentligen inte vilja gå så långt som att påstå att allt kött är universellt dåligt. Det finns förstås grader i helvetet, och en hel del köttätande kan även jag tycka är etiskt fullkomligt acceptabelt, alldeles oavsett om jag själv väljer att äta det eller ej.

      Det värsta, rent miljömässigt, är den stora produktionen av biffkor. Det borde stoppas på något sätt.

      Min poäng med borttagande av köttsubventioner är att det tar bort ett incitament till rovdrift. Att slakterinäringen i ett och annat afrikanskt land skulle ersätta svenskt kött har jag svårt att tro på. Troligare är väl något närmare land. Men det är också därför jag föreslår ett förbud mot import av kött från länder som har slappare regler, med möjlighet till licens om det är från slakterier som följer samma hårda regler om djurskydd som jag skulle vilja se här, eller om de som redan finns egentligen vore tillräckliga, om de faktiskt efterföljdes.

      • intefanny Says:

        Jag har inga problem med att tro på det, idag äter folk gärna svenskt kött för att det är ungefär lika dyrt och för att det som är svenskt alltid är bättre(ironiskt tonfall på det sista). Men om det inte skulle finnas en möjlighet att köpa Svenskt kött, eller om det skulle vara mycket dyrare, så tror jag att folk skulle köpa mer från utlandet. Man behöver inte sträcka sig så långt som till Afrika, det finns säkert land inom Europa som tillverkar mycket billigare kött mer inhumant.

        När det kommer till importförbud från länder med sämre lagstiftning så ställer jag mig emot rent ideologiskt, men ser verkligen poängen i det. Jag undrar å andra sidan hur stor vikt det skulle ha för den faktiska industrin, eftersom vi redan nu kan se att regler sällan åtlyds, och då har jag ändå fått intrycket av att Sverige har en ganska effektiv kontroll. Det är dock hårklyverier, och det är klart att det vore bättre än inga regler alls.


        • Ja, jag är också liberal, och är ideologiskt sett i grunden mot importrestriktioner, men vi pratar inte om tandborstar eller väggprydnader här, utan grundläggande djurskydd. Jag vill uppvärdera djurens välmående, helt enkelt.

          Det handlar int eom att förbjuda import – det handlar om att väcka frågan om djurskydd i de länder vi importerar från också.

          Som du redan helt korrekt har reflekterat över, så funkar det int eom vi bara har hårda bestämmelser här i Sverige, så att svenskt kött blir jättedyrt, medan importerat alltjämt kan bli billigt.

          Det är ju detta som är dilemmat med en global marknad – det blir mycket trögare att ändra på saker och ting, om man tror att man ska kunna ändra på allting överallt.

          Därför kan importrestriktioner erbjuda en positiv ekonomisk styrfunktion, ge ett incitament för utländska köttproducenter att höja kvaliteten, så att även de kan få sälja sina produkter här.

  13. Emelie Says:

    Hej, jag tycker likadant.
    Men jag vill bli vegitarian, men en del saker i maten man får äta i veg går int ner i magen.
    Och jag är jätte peppli när det gäller Kyckling och kött!
    Jah är en djurvän och vill att alla djuren mår toppen.
    Mina föräldrar älskar kött.
    Och jag funderar på att bli veg.
    Men sak är om man är vegan som inte dricker mjölk.
    Det finns ju vissa gårdar som kor inte mjölkas och dom får FRUKTANSVÄRT ont!!
    Och det är ju fel lixom.
    Hur kan man göra så bönderna inte slår och sånt på sina djur?
    Har du ett förslag vad man kan göra?
    Tack för att du tänker på djuren!


    • Hej Emelie!

      Det viktigaste, tycker jag, är att vi alla ska vara vänliga, omtänksamma och ansvarstagande i alla våra relationer. Ochdet gäller även med djuren.

      Människor är konstruerade för väldigt många oliks slags föda – vi är flexibla, så att vi kan överleva under väldigt olika förhållanden. Det betyder att människor i alla tider har ätit både grönsaker och kött, fisk och mjölkprodukter, frukt, nötter och bär.

      Vad jag tycker är särskilt viktigt just nu, är att vi lär oss att vara mer medvetna om hur vi påverkar vår omvärld, t.ex. genom vad vi äter.

      Alla varken kan eller vill bli vegetarianer – men om vi globalt sett skulle kunna minska köttätandet, så vore det en bra sak, för såväl miljön som för de djur som slipper bli plågade och dödade.

      Vad gäller kor och andra djur på bondgårdar så finns det skyddslagstiftning för djurens skull, men detta skydd fungerar förstås bara så länge man upprätthåller dessa regler ordentligt.


  14. […] det en hel del om det kött många människor stoppar i sig och var det kommer ifrån och hur djuren behandlas. Jag är en såndär evig köttätare som antagligen aldrig kommer sluta äta kött. Jag skulle nog […]


Kommentera

