Jag har biljetter till porriga Rammstein!

rammsteinkollage

För några dagar sedan släpptes biljetterna till Rammsteins konsert i Stockholm i februari nästa år. Vi hängde på telefonväxeln, och fick faktiskt biljetter – riktigt kul, med tanke på att de måste ha tagit slut på mindre än en timme. Och nu har jag fått än mer entusiasm inför deras konsert…

Till sin tokroliga låt ”Pussy” har Rammstein gjort en musikvideo som med all sannolikhet är den porrigaste som någonsin gjorts i musikbranschen. Det leks med stereotyper, och medlemmarna i bandet deltar i en extremt kort, men intensiv porr-orgie, med storbystade porrvalkyrior i klichémiljöer, och det sparas inte på krutet – det är kukar och fittor och knull och sprut, och man anar att censurivrare världen över får hjärnblödning vid bara tanken.

Refrängen är föredömligt enkel och rakt på sak”You have a pussy, I have a dick, so what’s the problem, let’s do it quick!” Inga spetsfundigheter, inga metaforer, inga poetiska omskrivningar. Bara SEX. Det känns rätt befriande med denna rakt-på-sak, no-bullshit-attityd, och jag applåderar Rammstein för denna känga i röven på nypuritanismens och lagommoralismens förkämpar.

”Schönes Fräulein, Lust auf mehr?
Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Schnapps im Kopf, du holde Brau, Steck Bratwurst in dein Sauerkraut!”

Det är så himla kul att Rammstein på detta sätt än en gång lyckas säga ett stort, fett ”FUCK YOU” till alla PK-fjollor och moralnissar. Jag gillar verkligen den här videon! Och det känns nu extra roligt att jag ska gå och se Rammstein i februari – tillsammans med alla mina tre tonåringar, som alla älskar Rammstein. Riktigt skoj!

tunn linje

Jag lyckas inte med konststycket att lägga in en video från RockTube här i WordPress, så vill ni se videon får ni klicka er hit.

tunn linje

Läs även gärna en bra artikel i danska Politiken om Rammsteins porrvideo!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Film, Kultur, Musik, Yttrandefrihet

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

29 kommentarer på “Jag har biljetter till porriga Rammstein!”

  1. Klumpesnusk Says:

    Rammstein har alltid frodats på kontroverser. Jag såg dem live i slutet av 90-talet och det var en riktigt upplevelse. Gillat deras musik sedan jag först upptäckte ”Herzeleid” i mitten av detsamma decenniet. Ser fram emot deras nya skiva när den kommer den 16e.

    Kul video, och härligt med människor som är så ohejdat politiskt inkorrekta.

    Vill man se videon i åtskilligt bättre kvalité rekommenderar jag http://www.visit-x.net/rammstein där den först släpptes.

  2. Steffan Müller Says:

    Jag har inget emot sex, men ser en fara med att unga och barn blir mer intresserade av sex än vad de är i t.ex. demokrati, frihet och att försöka forma en bättre framtid. Verklighetsflykt det också, när man inte tror att man kan göra något åt ens framtid så flyr man istället ifrån den.


    • Jag har inget emot musik, men ser en fara med att unga och barn blir mer intresserade av musik än vad de är i t.ex. demokrati, frihet och att försöka forma en bättre framtid.

      Jag har inget emot matlagning, men ser en fara med att unga och barn blir mer intresserade av matlagning än vad de är i t.ex. demokrati, frihet och att försöka forma en bättre framtid.

      Jag har inget emot sport, men ser en fara med att unga och barn blir mer intresserade av sport än vad de är i t.ex. demokrati, frihet och att försöka forma en bättre framtid.

      Verklighetsflykt det också, när man inte tror att man kan göra något åt ens framtid så flyr man istället ifrån den.

      ————–

      Varför skulle just sex frammana en känsla av att man inte kan göra något åt sin framtid?
      Tänk om det är tvärtom?
      Tänk om unga människor som har ett harmoniskt och oneurotiskt förhållningssätt till sin kropp, och sin sexualitet, faktiskt blir starkare i sig själva, och därmed mer benägna att göra något åt sin nutid och framtid?

      • Steffan Müller Says:

        ”Tänk om unga människor som har ett harmoniskt och oneurotiskt förhållningssätt till sin kropp, och sin sexualitet, faktiskt blir starkare i sig själva, och därmed mer benägna att göra något åt sin nutid och framtid?”
        Jag ser ingen direkt motsättning ifrån mitt spekulerande, utan i lagom dos är det mesta bra.
        Det jag främst ogillar är den utveckling av vår kultur som ligger bakom sådana fenomen som t.ex. stringtrosor för bebisar.

        • Steffan Müller Says:

          Den vuxna sexualiteten tycker jag mao. tillhör vuxenvärlden. Och någonstans måste vi nog skydda dem ifrån att bli vuxna allt för tidigt. Inte bara för att vissa vuxna tycks få problem med sin egen sexualitet utan för att jag tror barn förlorar mycket av den barndom jag tror är viktig för dem att kunna ha med sig in i vuxenvärlden.


          • Vad som är vuxen sexualitet kan vara svårt att definiera, för att inte tala om vad som är barnslig sexualitet. Vi tycker att det är gulligt och skojigt när barnen härmar vuxna i alla möjliga olika sammanhang, men inte just när det gäller sex, som om sex vore farligare än allt annat.

            Vi har inte fattat hur neurotiska vi faktiskt är, och i hur hög grad vi för denna neuros vidare till nästa generation.

            Det bästa vi kan göra gentemot våra barn är inte att ”skydda dem från att bli vuxna alltför tidigt” genom att hindra dem från sexuella erfarenheter.

            Det bästa vi kan ge våra barn är oss själva, vårt eget umgänge och oss själva som anknytningspunkter, förebilder och kärlekskällor.

            Skippa dagis, och se till att barnen tar så lite skada av skolan som möjligt genom att ge barnen så mycket umgänge som möjligt med dig som förälder.

            Föräldrarna (och andra vuxna, stadiga förebilder i barnens omgivning, är mycket, mycket viktigare än jämnåriga kompisar, och ska vara det till dess att barnen faktiskt har vuxit upp såpass att de klarar sig på egen hand.


        • Ja, stringtrosor för bebisar och barn är rätt bisarrt. Och den här moderna tendensen att sätta badkläder på barn, den är också rätt märklig. När en åttaåring har bikini, då undrar man lite. Snacka om att sexualisera kroppen – på vuxnas sätt.

          Barn är dock också sexuella varelser, det får vi inte glömma. Vi tror att vi vet allt om sex och barn, men vår kultur är faktiskt kraftigt skadad i sin sexualsyn, eftersom det absoluta kulmen i sjuk sexualsyn var på slutet av 1800- och början av 1900-talet. Vi har inte kommit så långt som vi tror.

          Att jag blir ironisk gentemot din kommentar är på grund av din formulering ”Jag har inget emot sex, men…”

          Det låter för mig ungefär som ”Jag har inget emot negrer, men… måste de bo just här?”

          Ett problem som vi ”moderna” västerlänningar har (och alla andra kulturer som har influerats av kristendom och islam) är vår ultraneurotiska sexualskräck. Denna irrationella skräck är fan så mycket skadligare än någonsin sexliberalism.

          Denna sexualneuros leder bland annat till att människor överlag med autopilot associerar till värsta tänkbara scenario, så fort det handlar om sex.

          • Steffan Müller Says:

            ”Att jag blir ironisk gentemot din kommentar…”

            Mm, dumt eller nonchalant av mig,, vet inte varför jag skrev så, troligen ett försök att visa att jag inte är en moraltant eller liknande.

          • Steffan Müller Says:

            Jag menar inte att vi ska skydda med ifrån t.ex. sina föräldrars sexualitet eller ifrån att hitta sig sin egen. Har vi ett naturligt och oneurotiskt förhållningssätt till vår egen sexualitet så tror jag också barn för det mesta får med sig det. Det är inte därfirån vissa direkt skadliga föreställningar om barnens sexualitet kommer, utan ifrån andra håll.


          • Jag ska inte dissa dig för hårt gällande ”moraltanteriet”, för moraltanter är vi allihop, mer eller mindre – i alla fall när det gäller sex. Och detta är en konsekvens av att vi alla kollektivt har blivit utsatta för ett metodiskt, ständigt återkommande sexuellt övergrepp under hela vår uppväxt. Vi har fått lära oss att sex är farligt, skamligt, förbjudet och äckligt, och våra kroppar är motbjudande, förnedrande och fula, och dem måste vi dölja.

            De som inte döljer sina kroppar är omoraliska, förkastliga och äckliga, och borde skämmas.

            Så är vi uppfostrade, allihop, mer eller mindre.

            Så det är inte så konstigt att ungefär 99 % av befolkningen (grov uppskattning) har en mer eller mindre neurotisk, extremt artificiell och moralistisk syn på sex.

            Och ja, våra barns sexualsyn utvecklar de förstås i mötet med omvärlden – inte bara oss själva.

            Så för att lägga en god grund för att barnen ska bli harmoniska, bör vi ge barnen en stark familjesituation, med många stabila vuxna i omgivningen, som de kan knyta an till.

            Det farligaste som finns (om man vill att barnen ska utveckla en självkänsla och integritet) är alltför mycket identifikation och anknytning till jämnåriga, som absolut inte är kapabla att vara förebilder eller informationsförmedlare.

            Att umgås mycket med sina barn är bra, helt enkelt.

          • Steffan Müller Says:

            Nu håller jag med dig helt och hållet. Tror att det är förödande för vår kultur att som idag lämna över nästan allt ansvar för våra barn och dess bildning till staten. Staten idag, verkar väl dessutom mest för marknadens bästa, eller kanske mer träffande, för de stora korporativens bästa!


          • Just detta att vi i praktiken adopterar bort våra barn till okända människor, det är fan ett unikum i mänsklighetens historia. Helt crazy.

            När jag fick mina tre barn, som nu är tonåringar, bestämde vi oss för att vara så mycket med barnen som det bara var möjligt. Min dåvarande hustru, mamma till barnen, var hemma i flera år, och jag jobbade väldigt mycket hemma, så vi var båda tillgängliga för barnen hela tiden. Vi levde definitivt under det som kallas existensminimium rent ekonomiskt, och det kunde vara lite nervöst emellanåt, men vi klarade oss på lite.

            I gengäld kunde vi vänta med att låta äldsta sonen börja på dagis först när han var tre och ett halvt. Och det var på ett Waldorfdagis, där man inte kan bara lämna in barnen hur länge som helst.

            Våra barn har alltså gått på förhållandevis bra dagis, men om Jennie och jag får barn också, så tänker vi undvika dagis så länge det går. Barn ska vara med sina föräldrar, och andra närstående vuxna omkring.

            En annan konstig sak med dagis och skolor, är att samhället är rensopat från barn. Du ser inga barn leka i parker och på gator och torg. De är instoppade på institutioner, för att lära sig att bli välartade och lydiga kuggar i samhällsmaskineriet.

            Detsamma har skett med våra äldre – de är för långsamma och besvärliga, så dem stoppar vi in på ålderdomshem.

            Och så möts generationerna inte alls.

            Detta är en av vår tids stora tragedier.

      • Bur-q-ua12 Says:

        C J R skrev, apropå sex:


        Det bästa vi kan ge våra barn är oss själva, vårt eget umgänge och oss själva som anknytningspunkter, förebilder och kärlekskällor.

        Skippa dagis, och se till att barnen tar så lite skada av skolan som möjligt genom att ge barnen så mycket umgänge som möjligt med dig som förälder.

        Jag kan givetvis hålla med om att det är viktigt med ”kärlekskällor”, såvida det inte inbegriper sex, t.ex. att barnen ska iaktta när föräldrarna har sex och/eller delta.

        (- ”the 70’s style” – liksom)

        Det senare innebär att man som förälder är, hm…pedofil och det är väl inte Du, C J R?

        Jag blir alltmer nyfiken på din egen uppväxt, din erfarenhet av skolan för egen del samt sexualsynen i din familj, där och då.

        Vad är det som har format din sexualsyn, amoralism, ateism, asatro, etc?

        Vem/vilka är Din/-a förebild/-er?

        /
        B12, av Rubens stam (1-12)
        för
        Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta
        BB- bröd och bur-q-ua åt folket


        • Du verkar verkligen vara helt sexfixerad. Du kommenterar på fel ställe (citatet kommer från ett annat blogginlägg, som inte handlar om sex, men du lyckas att få det till att göra det), du refererar helt orelaterat till pedofili (var kom det ifrån…???).

          Nyfiken får man förstås vara. Men det du vill veta om mig kan du till stor del få reda på genom att läsa det jag skriver.
          Lycka till.


  3. ÅÅÅåååh!
    Fatta hur avundsjuk jag är! Jag försökte och försökte men det sket sig med biljetter för min del. Och jag som ska gifta mig med Till när jag blir stor och allt. =/


    • Ja, när jag inser hur fort biljetterna tog slut så är jag nog fan avundsjuk på mig själv nästan…

      Jag ställde mig i kö på Ticnets hemsida en stund INNAN släppet av biljetterna började, och det tog väldigt lång tid att komma fram – nästan en timme!

      Och vi fick biljetter långt bak – parkett var bara att glömma. Så det kan mycket väl vara så att alla de som började försöka komma fram för att beställa EFTER kl. 09.00 (då kassan officiellt öppnade), blev utan.

      Snacka om tryck!


  4. Vet du någon som blivit provocerad av videon? Det tycks finnas fler personer som pratar om hur provocerade folk kommer bli än personer som blivit provocerade.


    • Nä, jag känne ringen som blivit provocerad av denna video, men min bekantskapskrets är väl å andra sidan inte särskilt representativ för allmän sexmoral och puritanism…

    • Thomp@ Says:

      Det är väl alltid så att fler pratar om alla som kommer att bli upprörda än det antal som verkligen blir det… Jämför med ”Bara bröst” eller nakenbad. ”Tänk på barnen”, ”stackars tonårstjejer som kommer att få komplex”, ”med tanke på alla invandrare”, ”alla män kommer att..” osv, osv…

      Folk som tar på sig riddarrustningen för att försvara folk som inte bett om det finns det många – särskillt om det gäller ”etik och moral”. ”Jag har inget emot XX men tänk på…” är deras heliga mantra.
      Samtidigt idiotförklarar de ”de drabbade” eftersom de tydligen inte själv kan inse att de är drabbade eller inte själv kan protestera!


      • Ja, det är ett ständigt återkommande problem, alla dessa viktigpettrar som anser sig veta bättre, och vill ta andra i försvar, utan att de har bett om det.

        ”Man måste tänka på de svaga i samhället”

        Har vi hört den förut, som en täckmantel för personliga agendor?


  5. Det kan vara en god idé att inte ta ut provokationerna i förskott.

  6. Besökaren Says:

    vi ses på konserten.🙂


  7. […] skrev också för ett tag sen om Rammstein. Läsvärt även […]

  8. Juni Says:

    Jag ska också se dem… Jag är så lycklig! De är helt fantastiska, det kommer bli ett sjujäkla drag på Globen!!


Kommentera

