RFSL – antidemokratiska dumskallar?

regnbagsflagga

Det kom till min kännedom att RFSL igår kväll skulle anordna en debatt med representanter från de olika partierna inför EU-valet, då framför allt om var de olika partierna står i HBT-frågor, förstås. RFSL bjöd in alla som har representanter i EU-parlamentet, samt även Fi, som ju inte gör det. Men inte Piratpartiet. Det verkade lite underligt, så jag bestämde mig för att forska lite i saken.

Jag skrev till RFSL och frågade om detta kunde vara riktigt, och påpekade det olämpliga och djupt odemokratiska i att bjuda in så många partier, men inte just Piratpartiet, och fick från Karin Båge detta svar:

”Anledningen till att Piratpartiet inte finns med på listan över de som deltar beror på att vi valde att begränsa oss till de partier som redan sitter i Europaparlamentet. Det kan tyckas konstigt nu med tanke på hur stora möjligheter Piratpartiet har att komma in i Europaparlamentet, men i planerandet av denna debatt var de inte lika aktuella.”

Jag skrev igen, och påpekade att Fi faktiskt INTE sitter med i EU-parlamentet, vilket gör situationen ännu märkligare, eftersom man då bjuder in ett parti som inte är representerat i EU-parlamentet (fi), men inte ett annat (pp). Dessutom är det inte så himla krångligt att ändra planeringen för en paneldebatt, om det enda man faktiskt behöver göra är att ringa ett telefonsamtal, och ställa fram en mikrofon och en stol till. Jag fick då följande svar:

”F! har en representant i EU-parlamentet, Maria Robsahm (du kan läsa mer om henne här) Och med det är alla de partier vi har bjudit in representerade i Europaparlamentet.”

Men detta är faktiskt fullkomligt felaktigt. Maria Robsahm/Carlshamre blev invald på Folkpartistiskt mandat, och hoppade över till Fi nånstans mitt i mandatperioden. I verkligheten hade Fi inte ens tillstymmelse till chans att komma in i EU-parlamentet 2004 (och har det i praktiken inte i år heller), så det är helt enkelt inte relevant att bjuda in Fi på denna lösa grund. Fi är INTE representerat i EU-parlamentet i demokratisk ordning, på medborgarnas mandat, och skall därför INTE delta i en debatt i vilken bara partier representerade i EU-parlamentet får vara med. Punkt slut.

Jag ställde därför frågan om någon annan EU-parlamentariker plötsligt skulle ha gått över till, låt oss säga Sverigedemokraterna, och därmed plötsligt sagt sig representera Sd i EU-parlamentet, skulle RFSL ha bjudit in in Sd då? Det är en högst relevant fråga i sammanhanget, men jag fick tyvärr inget svar på den.

Att enbart bjuda in de partier som redan är representerade i EU-parlamentet är för det första en ovanligt dum strategi. Det enda vettiga i en EU-debatt så här nära valet, är att framför allt bjuda in representanter för de partier som faktiskt har en sportslig chans att sitta kvar/komma in i EU-parlamentet. Sen kan man av rena artighetsskäl bjuda in även partier som sitter i EU-parlamentet, även om de inte har någon chans att sitta kvar där, som t.ex. Junilistan. Det hade varit en vettigare fördelning.

Fi räknar jag inte alls, eftersom de inte är representerade i demokratisk ordning, och har egentligen aldrig suttit i EU-parlamentet. Dessutom kan det ju vara intressant att påminna om att just Maria Carlshamre/Robsahm har haft en extremt låg närvaro i EU-parlamentet, så vilket parti hon än hade bestämt sig för att representera, så hade representationen blivit alldeles osedvanligt usel.

Jag måste tyvärr dra slutsatsen att de som arrangerade denna debatt faktiskt medvetet valt att inte bjuda in Piratpartiet. Någon av dem kanske har fördomar mot piratpartister? De kanske anser att PP inte är seriösa? Men det är faktiskt helt irrelevanta synpunkter. Det är t.o.m. synnerligen goda orsaker till att bjuda in PP, så att det till synes oseriösa hos partiet kan exponeras, alternativt vederläggas. Det ligger i samhällsdebattens intresse att granska alla personer och grupper som gör anspråk på att utöva makt, och särskilt när de faktiskt har en god chans att göra just det.

Vore det inte i RFSL:s medlemmars intresse att få veta vad PP:s kandidater har för synpunkter på hbt-frågor? PP har ju trots allt en väldigt frihetlig grundinställning, med respekt för medborgarnas eget val (vilket också måste gälla i sexualpolitiska frågor), och de har en partiordförande som är öppet polyamorös (och, som jag har uppfattat det, även en smula bisexuell), samt en andre vice ordförande, Anna Troberg, som är en öppen hbt-person (lever tillsammans med en kvinna) så ur just RFSL:s synvinkel tycker jag att det vore väldigt intressant att ha med Piratpartiet i debatten.

Jag erbjöd mig t.o.m. att hjälpa till att skaka fram en piratpartist som kunde delta i paneldebatten, men detta togs ingen notis om. Jag kan inte tolka detta som något annat än en irrationell (och naturligtvis djupt antidemokratisk) motvilja mot Piratpartiet. Jag anser att RFSL härmed skitit i det blå skåpet, och det rätt så rejält.

Jag gav dem alltså chansen att rätta till sitt misstag, men eftersom de uppenbarligen struntade i detta så tycker jag att de behöver lite mer självinsikt. Därför tillåter jag mig att dissa RFSL hårt här på bloggen. De behöver uppenbarligen lite mer demokratisk fostran.

Skärpning, RFSL!

tunn linje

P.S.
Ja, jag vet att rubriken är provokativ, och att vissa RFSL-medlemmar kan ta illa upp, och självklart anser jag inte att alla medlemmar i RFSL är ”antidemokratiska dumskallar”, även om några uppenbarligen är det, om än tillfälligt. Men det som görs i en förenings namn skrapar alltid av sig på alla medlemmar, och det är just det jag vill påminna om.

tunn linje

rostaeu1

Rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009!

Läs mer på Piratpartiets egen hemsida: www.piratpartiet.se

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Livsåskådning, Politik, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

12 kommentarer på “RFSL – antidemokratiska dumskallar?”


  1. Du ser dolda agendor lite överallt. Jag skulle inte på de lösa grunder du nämner anta att de medlemmar i RFSL som vaskat fram programmet har någonting emot Piratpartiet.

    Man kan resonera olika om Feministiskt Initiativs inblandning i europaparlamentet. I praktiken är F! representerade då de har en kandidat där (att hon blev vald som Folkpartist verkar RFSL inte bry sig om).

    Det finns en uppenbar fara om man inte gör det lätt för personer eller organisationer att ändra uppfattning.

    Jag vet att jag låter som en tråkig pragmatiker nu, men vi ska inte glömma att tråkiga pragmatiker åstadkommer saker, även om jag kan tycka att det tar för lång tid. Jag tror inte att din rubrik gör det lätt för RFSL att svänga i den här frågan.


  2. Jag vill påpeka att jag håller med i sak, att Piratpartiet borde ha blivit inbjudna. Vägen dit är vi lite oense om doc.


  3. Hej Johanna – ja, jag vet att jag är en smula provokativ, men jag försökte faktiskt först mycket vänligt hjälpa dem tillrätta, och erbjöd t.o.m. att hitta någon piratpartistisk EU-kandidat som skulle kunna komma och debattera.

    Det är fan bara att ställa fram en stol och en mikrofon till, men det var de inte beredda att göra, och då ska de jävlar i mig ha pisk – om inte annat för att de är alldeles för oflexibla och okreativa.

  4. doris Says:

    YOU GO, GIRL!!!

    klart som korvspad att RFSL är kryptodiktatorer och fullständiga motståndare till allt vad demokrati heter. bra att du gör något åt saken! vi vill se huvuden rulla!!!


    • Nja, nu ska vi inte överdriva, bara för att jag råkar göra det en smula i rubriken. RFSL är en viktig och tyvärr fortfarande nödvändig organisation. Men just i detta fall kunde de ha varit mer flexibla.

  5. Tor Says:

    PP har i alla fall svarat bra i denna enkät:
    http://antigayretorik.blogspot.com/2009/05/partierna-om-fyra-hbt-reformer-i-eu.html

    Det är anmärkningsvärt hur mycket Sd sticker ut i hbt-frågor.

  6. Odelberg Says:

    Även om F! inte blev invalda finns deras medlemmar i EP och driver F!’s politik. RFSL har ju en princip som de följer och jag kan inte se något odemokratiskt i detta.

    I övrigt är det inte särskilt enkelt att skaffa fram en kandidat till. Det tar i regel några veckor!


    • Jag förstår inte vad du menar. Några veckor? Det kan ta en halvtimme, om man vill.

      Och vad gäller Fi, så har jag redan förklarat i texten ovan varför Fi inte kvalificerar om RFSL faktiskt ska följa sina egna regler.
      Dessutom har Maria Carlshamre haft en extremt låg närvaro i parlamentet, så någon vidare representation har Fi inte fått ändå.

      • Odelberg Says:

        Men de är likväl representerade i parlamentet och det är den principen som man har följt. En rimlig princip. Jag därmed svarat på det du skrev i texten.

        Anledningen till att det tar tid är att teknik kostar, partier vet inte med ett knäpp med fingrarna vem de ska skicka och ber ofta om att få återkomma vilket de inte gör. Man ringer igen och de vet fortfarande inte och ger ett annat namn som aldrig hört talas om någon debatt och så där fortsätter det.

  7. Kent Filppu Says:

    Det kan vara så att man inte är emot PP utan att man är för Fi och det är därför som man bjuder in dem som varken varit eller kommer att bli representerade i någon demokratisk församling. Det som gör det lite konstigt i så fall är att en organisation som arbetar mot diskriminering då skulle vara för ett parti som förespråkar diskriminering.


    • Ja, det är lite knasigt. Nu tror jag inte på några konspirationer, utan det är nog bara slarv och omedvetenhet, och när jag påpekade slarvet så blev det väl lite pinsamt, och så låtsades man som om intenting, vilket är ett ovanligt dumt sätt att hantera slarv, men inte alltför ovanligt.


  8. Odelberg – nej, det är INTE en rimlig princip. Det är en rimlig princip att man kollar av vilka partier som är intressanta för årets EU-val, och vilka som sitter i parlamentet på riktigt, och det gör INTE Fi.

    Och på ditt andra påstående svarar jag också kreatursfekalier (svenska för bullshit). Jag erbjöd mig att hjälpa till att ragga in en piratpartist, men det struntade man i. Det hade räckt att ställa fram en stol till, och det behöver man inte flera veckor på sig att göra, faktiskt. Som jag fick veta efteråt så var det ca 25 åhörare, och då behövs ingen mikrofon. Eller så delar man mikrofon med någon annan. Alla ska inte prata samtidigt ändå, så det går alldeles utmärkt.

    Alla dina argument är alltså bara dåliga svepskäl som inte håller för granskning.


Kommentera

