Piratpartikritikerna är ute och cyklar

naknacyklister

Med anledning av Piratpartiets medlemsboom, vill Miljöpartiet gärna framhäva att de faktiskt också arbetar för integritetsfrågor, och det kan man förstås respektera dem för. Vad jag INTE kan känna respekt för är när t.ex. Miljöpartiets partisekreterare Agneta Börjesson försöker stämma in i smutskastningskören, genom att påstå att Piratpartiet är ett enfrågeparti, något som förstås är djupt felaktigt, och högst sannolikt en medveten retorik för att förminska en konkurrent om medborgarnas röster. SvD och Jinge m.fl. bidrar till kören med liknande kritik.

Vad är ett enfrågeparti? Jag citerar Wikipedia:
”Ett enfrågeparti är ett politiskt parti som bara har en klar politisk handlingslinje i en enstaka fråga. Ofta saknar enfrågepartiet helt en ideologisk grund och konsekvent politik utanför denna enda fråga.”

Planskilda Korsningspartiet var ett svenskt politiskt parti som bildades på 1970-talet, och verkade för att en hårt trafikerad korsning i Åkersberga skulle byggas om till planskild korsning. De fick 7 av 49 mandat, och satt i Vaxholms kommunfullmäktige 1976-1982. Aktionsgruppen mot flyg på F18 var ett annat litet enfrågeparti som fick stor framgång, och satt i Botkyrka kommunfullmäktige 1985-1991.

planskildkorsning

Miljöpartiet borde verkligen begripa bättre, och ha lite mer koll på sin egen historia, eftersom de, om några, verkligen skulle kunna beskrivas som just ett enfrågeparti. När de kom in i Riksdagen första gången (jag var en av dem som röstade på Mp då!), kom de in eftersom medborgarna i Sverige tyckte att det vore bra att ha ett parti som hade just miljön som fokus. Så Miljöpartiet kom in – som ett enfrågeparti. Även om de till äventyrs kunde tänkas ha en och annan synpunkt på andra frågor, så var det miljön de kom in på.

Vad man kan hävda är att ett medvetet miljötänkande med all nödvändighet måste genomlysa all politik, att miljöhänsyn kan påverka varje beslut på en mängd olika områden. Och det är ju alldeles riktigt. Men det gäller faktiskt Piratpartiets frågor också. De frågor som PP driver har enormt stor politisk och ekonomisk betydelse både nationellt och internationellt.

Internet är den största uppfinningen på kommunikationsområdet sedan skriftspråket uppfanns, och dessutom en total revolution för yttrandefriheten – inte bara lokalt, utan faktiskt globalt. Samhällets toppar och makthavare reagerar förstås som förväntat – med mer kontroll, censur och restriktioner. Det är alltså inte en liten marginell företeelse vi talar om när vi diskuterar Internet. Internet har redan blivit en omistlig del av vår infrastruktur, och utan internet står man sig ganska slätt. Därför är Internet en mycket stor och viktig politisk fråga, som man måste ta på allvar. Ur vår mänskligt samhälleliga synvinkel är Internet en minst lika viktig fråga som miljön, och därför är det inte konstigt att ett ”enfrågeparti” som Piratpartiet vinner mark, liksom ”enfrågepartiet” Miljöpartiet gjorde det på 1980-talet.

maskrosor

Det är förstås inte bara Miljöpartiet som gör detta (avsiktliga?) misstag. Kent Persson från Moderaterna skriver på sin blogg att PP inte kommer att komma in i EU-parlamentet, eftersom ”PP driver ett fåtal frågor som är mycket smala”. Det är väldigt intressant att en politiker kan påstå att medborgarnas integritet, yttrandefrihet och brevhemlighet är smala frågor, liksom frågor om hur Internet skall brukas i framtiden, eller frågor om patenträtt och upphovsrätt. Visst, det var inte länge sedan en riksdagspolitiker ansåg att Internet var en tillfällig trend, en fluga, men så obildade och världsfrånvända kan de väl ändå inte vara längre?

Piratpartiet brukar också beskyllas för att inte vara ett ”riktigt” parti, eftersom det är så lätt att bli medlem, och därtill gratis. Men det är i praktiken lika lätt att bli medlem i de flesta partier, om än inte gratis. Men det kostade bara en femtiolapp när jag blev medlem i Folkpartiet för några år sedan, så det är knappast ett argument.

Jag inbjuder härmed de övriga partierna att pröva sina teorier genom att göra sitt medlemsskap gratis. Fast det skulle de inte våga. Statistiken skulle med största sannolikhet bli densamma, och då skulle det bli uppenbart att det är idéerna som gör att folk väljer Piratpartiet framför de andra partierna, och det vore förstås förfärligt pinsamt.

Om ett parti skall bedömas på basis av dess aktiviteter, idealiteten, hur aktiva medlemmarna är i genomsnitt, hur många som träffas och diskuterar politik och förbereder politiska aktioner, så är nog PP helt unikt i dagsläget. Jag har redan varit på flera olika partiträffar, demonstrationer och andra aktiviteter, och jag kan intyga att grytan kokar, bubblar, sjuder av aktivitet, framtidstro, hopp och kamplust. De specifika frågor som Piratpartiet arbetar för engagerar många människor, och det märks. Att det sen finns en mängd 1900-talsmänniskor som inte riktigt har tagit klivet in i det nya århundradet, och fortfarande ser Internet, gränslös kommunikation, fri kunskapsförmedling, yttrandefrihet, integritet och liknande medborgarrättsliga frågor som marginella, är deras förlust, inte vår.

De frågor som PP står för är inte ”smala” – de rör vid oerhört viktiga aspekter av vårt nutida samhälle, och var vi är på väg i framtiden. Just nu lever vi i en brytningstid mellan gammal teknik och ny, ett paradigmskifte mellan gamla värderingar och nya värderingar, mellan gamla inkomstkällor och nya inkomstkällor, och t.o.m. gamla och nya attityder till ekonomi. Och det är just det faktum att de etablerade partierna helt verkar ha missat detta, eller i bästa fall hänger och slänger lite i bakkanten, som gör att Piratpartiet når så enorma framgångar. Piratpartiet är för närvarande det enda partiet som tar framtiden på allvar, som över huvud taget har en analys av hur framtidens teknik kan skapa helt nya förutsättningar för kreativitet, jobb, kommunikation, kunskapsspridning, utveckling, infrastruktur m.m.

En betydligt viktigare fråga än fildelning för närvarande är om multinationella privatägda företag ska få bestämma över ditt Internet, vad du ska få se eller inte se, om du ska ha tillgång till Internet eller ej. Telekompaketet som nu är på gång kan bli en rejäl spik i kistan för det fria Internätet, och ett stort steg mot ett censurerat, styrt och kontrollerat Internet, som bara släpper in godkända användare. Detta är också en av Piratpartiets frågor. Fundera på det en stund innan du tänker på PP som ett enfrågeparti igen.

vallokal

Även om Piratpartiet skulle vara ett enfrågeparti (vilket det ju inte är), så måste man respektera den demokratiska verklighet som innebär att de partier som folk röstar på, är de partier som ska ha inflytande. Punkt. Kritiserar man detta är man en antidemokrat. Och det går faktiskt inte att vara expert på alla områden. Jag tycker tvärtom att det är oerhört intelligent och ödmjukt av Piratpartiet att fokusera på de frågor där man faktiskt har en stor kompetens. Denna kompetens behövs i EU, och i Sveriges Riksdag.

Piratpartiet är för närvarande det enda verkligt visionära partiet, det enda vettiga alternativet till de etablerade partierna. Därför tänker jag rösta på Piratpartiet i EU-valet. Och det hoppas jag att du också gör. Och – du behöver inte ens vänta till den 7 juni – du kan rösta redan den 20 maj!

tunn linje

Rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009!

Läs mer på Piratpartiets egen hemsida: www.piratpartiet.se

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Lagstiftning, Livsåskådning, Miljöpolitik, Piratpartiet, Politik, Samhälle

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

23 kommentarer på “Piratpartikritikerna är ute och cyklar”

  1. Klumpesnusk Says:

    Vad jag aldrig fattar är varför folk fortfarande tar Jinge på allvar. Karln är ju ett nättroll, det enda som skiljer honom från andra troll är att han bloggar på egen domän medan troll traditionellt föredrar att göra utspel via andra metoder.

    Se bara på hur han enbart släpper igenom kommentarer som håller med honom, samt lever på att förolämpa i princip allting som kommer i hans sikte.


  2. Framför allt verkar han fullkomligt opålitlig. Och jag använder honom för att utdela en medveten retorisk spark mot SvD och Miljöpartiet, genom att bunta ihop dem med just Jinge-trollet. Men det fattade du säkert… 🙂

  3. midnattsvarg Says:

    Ja nog är det något inneboende ironiskt i att en miljöpartist anklagar ett annat parti för att vara ett enfrågeparti. Miljöpartiet, kan argumenteras, har dessutom spelat ut sin roll i mångt väsentligt eftersom alla riksdagspartier är miljöpartier i en eller annan mening. Medan piratpartiet uttryckligen hoppas på att inte längre behövas på sikt har miljöpartiet i brist på raison d’etre sökt bredda sitt program och förvandlats till ett radikalfeministiskt vänsterparti. Mina pengar är på att miljöpartiet kommer att minska i storlek och på sikt försvinna, men de kommer hänga kvar så länge som de har karismatiska partiledare.


  4. Ja, eller så tar de lärdom av PP, och så distansierar de sig från flum- och betongvänstern och blir mer radikala istället, börjar om med miljöfrågor på riktigt, samt medborgarrättsliga frågor, integritet, småskalighet, infrastruktur och annan mer framåtriktad politik.

    Det är min förhoppning. Skulle de göra det, så kanske de får min röst 2014. Inte förr, dock. Jag var med och röstade in dem första gången, och jag var också delaktig i att de fick lämna Riksdagen, eftersom jag inte röstade på dem det året.

    Nu är det bara Piratpartiet som gäller.

  5. Pyrrhus Says:

    Jäklar vad du var på bettet idag Calle! Ska du ha ett äpple?🙂

    Jag tycker faktiskt att anklagelsen om att piratpartiet är ett enfrågeparti inte är helt obefogad. Men… vad gör det för skillnad? De frågor som piratpartiet tar upp är av större betydelse än vilka a-kassenivåer vi ska ha, storleken på dagisgrupper, om vi ska ha imamutbildningar och andra frågor som någon har bestämt ska vara jätteviktiga.

    Nu kommer nog detta att kännas som en kniv i hjärtat för dig, men du skriver faktiskt bättre om politik än om sex.

  6. Jonathan Says:

    Otroligt fint och glädjande inlägg. Jag tackar så jättemassor!


  7. @ Pyrrhus – Haha – ja, jag har bloggat väldigt intensivt ett tag, eftersom jag har haft flera nästan-färdiga inlägg på hög, och har fortfarande ett antal som ligger och jäser. Och jag anser verkligen inte att PP är ett enfrågeparti, i alla fall inte på nivån Planskilda Korsningspartiet. Det finns en principiell gemensam nämnare för alla som sympatiserar med PP, och den går tvärsöver alla partigränser, och det handlar om personlig frihet, integritet, kunskapsspridning, öppenhet, fri kommunikation, mångfald och framtidstro. Jag tycker att det är långt mer än vad ett klassiskt enfrågeparti skulle representera.

    Jag skrattade gott åt din bedömning av mitt skrivande om sex och politik, för övrigt. Den här bloggen är väldigt politisk, och även när jag skriver om sex är det ofta sexualpolitik det handlar om.

    Men jag skulle rekommendera dig att besöka min hemsida Cirkus Eros, för där skriver jag betydligt mer om specifikt just sex.

    Jag har faktiskt tänkt att när jag har fått ur mig en del av alla mina politiska åsikter, så ska jag varva med lite kärlek och sex, för det är faktiskt det allra viktigaste här i livet – viktigare än politik!


  8. @ Jonathan – tack själv för din härliga, spontana uppskattning! Sådant värmer!

  9. drf Says:

    Mycket välbehövligt att så tydligt och bra förklara vad ett riktigt enfrågeparti är för något och i övrigt ett ypperligt inlägg i debatten!

  10. Bengt Says:

    Piratpartiet var inte med som enskilt parti i senaste väljarbarometern från Sifo.
    Gruppen övriga partier fick ihop 1,5 % tillsammans. Det krävs en rejäl ökning för Piratpartiet om det ska komma in i EU-parlamentet.
    Å andra sidan är det 12,5 % av de röstberättigade som inte anger parti eller röstar blankt. Om man lyckas engagera soffliggare, politiskt hemlösa, bloggare, fildelare, desillusionerade, arga och de som känner sig vilsna i den gamla världens tankesätt, då kanske det går.
    Piratpartiet kanske är ett enfrågeparti, på sätt och vis, men eftersom det är en stor och viktig fråga nu och för framtiden så vore det bra om de kom in i riksdagen och Eu-parlamentet. De andra partierna behöver utmanas av ett parti med framtidsvisioner.


  11. Har din fru sagt att du är otroligt sexig när du är upphetsad?🙂

    Så fantastiskt välskrivet. Även jag var med och röstade in (mp) i riksdagen. Båda gångerna faktiskt — de åkte ju ut en mandatperiod efter första voltan. Och hade jag inte funnit mina rötter i (pp) så hade det säkert blivit (mp) vid flera val.

    Bara en invändning: stackars Ines, som så ofta har felciteras, sa faktiskt att det var det planlösa surfandet på internet som var en övergående fluga. Och det hade hon ju alldeles rätt i. Numera surfar de flesta av oss efter tämligen nogsamt upprättade planer.

  12. nef Says:

    Intressant det där med Kent Perssons uttalande om Piratpartiets ickeexisterande chans att komma in i EU pga av att PP är ett ”enfrågeparti”–undrar då hur UKIP kom in? Och lyssna gärna på Nigel Farage–den mannen har svada!

    Förresten så är ju Moderaterna ett enfrågeparti också…

    I övrigt–ett underbart välformulerat inlägg.😀

  13. nef Says:

    Btw. Din blogg kör på vintertid fortfarande.😉

  14. tvdagboken Says:

    Björn Felten: Vad Uusmann egentligen sa om internet kan man läsa på http://sv.wikiquote.org/wiki/Ines_Uusmann


  15. @ Bengt – ja, man kan inte ta ut någon seger i förskott, den saken är helt klar. Men jag tror ändå att EU-valet kan bli en storskräll för Piratpartiet. PP kommer att få mer och mer uppmärksamhet ju närmare valet vi kommer, det ska vi se till… 🙂


  16. @ Björn – Du är rolig. Ja, jag tror nog att Jennie tycker att jag är sexig när jag är upphetsad. Jag tror faktiskt att hon alltid tycker att jag är rätt sexig… 🙂

    Och det är rättvist, för enligt min mening är hon alltid världens vackraste och sexigaste kvinna! Alltid! Hela tiden! Jämt! Och ständigt!

    Tack för berömmet, förresten.


  17. @ nef – nej, min blogg kör inte på ”vintertid”. Den går efter normaltid. Somamrtid infördes 1980, och jag tyckte att det var osedvanligt löjligt redan då. Tyvärr måste man ibland anpassa sig även om man inte vill – det kan bli lite väl komplicerat annars… 🙂

    För övrigt har jag aldrig ens tänkt på att ändra sånt, och vet inte ens hur man gör – jag trodde att sådant möjligen kunde ske automatiskt.

    Och, återigen – tack för uppskattningen. Jag tar det som god uppmuntran att fortsätta skriva.

  18. pärlbesatt Says:

    Svarar här istället.. Menar du att jag skulle utgå ifrån bilderna jag fick och göra en ny STOR? Det vet jag inte om jag pallar just nu, den här stora var jobbig nog att trä, med lintråden som måste draaaaaas för att gå igenom två eller tre gånger genom varje pärla. (Fast det är skitsnyggt, det var värt besväret ändå.) Kanske längre fram.

    Den befintliga kan gärna bli din däremot, om du vill, så har jag ditt önskemål på lager/is så länge..😉 Fast det där med firma är inte löst ännu, dessvärre.

  19. pärlbesatt Says:

    Bra bra! Tänkte senare att jag kanske kunde låta den stora undergå intimkirurgi i avsikt att se annorlunda ut..? Det är det första, men ursprungstriangeln, som är råddigast. Att repa upp en del och göra om är kanske ingen jättegrej. Fundera lite, om du vill..

  20. pärlbesatt Says:

    Japp, okidok, då väntar jag på mejl från dig! Och tack för tipset om grannen museichef to be!🙂


Kommentera

