Hyckleri och falskhet från Feministiskt Initiativ

rick_politikerbloggen

Jag hade tänkt strunta i det här idiotiska skvallerpresstramset från Politikerbloggen, inte minst eftersom skribenten Niklas Svensson har blivit råsågad från alla håll och kanter för sitt s.k. ”avslöjande” att Piratpartiets ordförande Rick Falkvinge raggar tjejer på facebook. Den allmänna reaktionen har varit ”Jaha? Och?”, eller ”Skönt att en politiker kan vara en riktig människa, en som har sex, och inte en vandrande, asexuell grå kostym.” Niklas Svensson högg i sten, med andra ord.

veronica_svardMen EN bloggare har tagit upp striden, och dissar Rick Falkvinge hårt, och hon heter Veronica Svärd. I ett blogginlägg med den märkliga rubriken ”Rick Falkvinge raggar tjejer som valstrategi?” antyder Veronika (var får hon det ifrån?) att Rick raggar väljare med sex. Det skulle förvisso kunna ge helt nya synvinklar på fenomenet sexköp (sex för att vinna politiska sympatisörer), men jag tror att hur fantastisk älskare Rick än är, och hur många orgasmer han än genererar hos allehanda kvinns runtom i landet, så lär det inte ha särskilt stor effekt på valstatistiken…

Veronika Svärd spelar med falska kort. Hon försöker få det hela att framstå som hennes privata reflektioner, men i själva verket sitter hon i styrelsen för Fi, och har förstås en politisk agenda bakom sitt nedsvärtande av Rick Falkvinge. Om hon dessutom är en klassisk rabiat manshatarfeminist låter jag vara osagt, men det är förstås inte helt omöjligt, och då blir det självklart ännu lättare att ta till storsläggan mot en sexuellt fri man i ledarposition. Perfekt måltavla.

Fi känner sig rätteligen hotade av ett konkurrerande parti, eftersom de riskerar att tappa ännu fler väljare i kommande val, och vad är väl då mer passande än lite smutskastning och skitsnack? Det har ju fungerat förr i politiska kampanjer, så varför inte nu?

Hyckleriet blir än mer påtagligt när det är uppenbart att Veronika Svärd censurerar bloggkommentarerna hårt. Jag har skrivit två kritiska kommentarer, och båda ”inväntar granskning”, vilket i praktiken innebär att hon inte har släppt in dem. Det är i och för sig förståeligt, eftersom jag med rena fakta rycker undan mattan under fötterna på hennes undermåliga argumentation.

När jag sen hittar en annan bloggare som fått samma behandling (censur), så blir det ännu mer bestickande. Veronika Svärd vill alldeles uppenbart styra diskussionen på sin blogg efter eget huvud, och det är oärligt, hycklande och snuskigt – särskilt med tanke på att själva blogginlägget i sig är rätt snuskigt.

Men man kanske inte kan vänta sig annat än desperata påhopp av det här slaget från ett parti i brant utförsbacke. Sorry fialottor, det funkade inte den här gången heller…

Kul film från en kongress med Feministiskt Initativ. Applåderna talar för sig själva…

tunn linje

Rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009!

Läs mer på Piratpartiets egen hemsida: www.piratpartiet.se

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Feminism, Internet, Livsåskådning, Piratpartiet, Politik, Samhälle, Sexualpolitik, Yttrandefrihet

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

22 kommentarer på “Hyckleri och falskhet från Feministiskt Initiativ”

  1. Joshua_Tree Says:

    Jag tror att det också var Veronica Svärd som ansåg att Falkvinges statusrad på facebook kastade en skugga över partiet och fick oss att framstå som oseriösa. Detta från ett parti som under stort jubel lät en kvinnogrupp framföra nåt slags ramsa på scen om hur de hatar ”dig jävla man” och ”ska slita dig i stycken”… Jag skulle vara försiktig med att anklaga andra för att vara oseriösa.

    För övrigt måste Falkvinge vara en jävel i sängen med tanke på att han har knullat till oss, vad är det nu, tjugotusen nya medlemmar? På en helg! Jag förstår att han kan behöva återhämta sig en smula, men sen vill jag fan provåka själv!😉


  2. […] Calle Rehbinder hade jag tänkt strunta helt i att kommentera Politikerbloggens minst sagt pinsamma […]


  3. Haha – Rick Hingstbånge… Den var bra.


  4. Jag vet inte om ni noterade, men samma Veronica Svärd gick med i PP för att kunna vara insiderspion också.

    http://veronicasvard.wordpress.com/2009/04/19/darfor-blev-jag-medlem-i-piratpartiet/


  5. Fast nu tror jag att hon har ändrat inlägget, för det där med spionage var mycket tydligare förra gången jag läste det, nu syns det mest i kommentarerna.

  6. Besökaren Says:

    Ja jevvlar, men ingen har väl någonsin trott att de är riktigt kloka i det där partiet (F! alltså..)

  7. Klumpesnusk Says:

    Enormt låg nivå. Kan man inte hitta nåt att debattera om i ett parti så ger man sig på personerna i bästa Fox News-stil. Snacka om låg nivå.

    Rick är ju öppet polyamorös, vilket jag bara tycker är positivt att se hos en välkänd och offentlig person, istället för att alla ska knyckla in sig i samma trånga fack som övriga grå fnösken.


  8. Ja, som sagt, jag hade tänkt strunta i den här storyn, men Veronika Svärd gjorde den plötsligt mycket intressantare… 🙂

  9. Torbjørn Says:

    Har också flertal gånger førsøkt kommentera Veronica Sværds inlægg, utan succe. Finns nog en tanke bakom detta censurerandet…bara hoppas att den typen av maktpersoner aldrig får makt.

    Tragiskt annars att inte ens FI kan leva som man lær…


  10. Intressant att även du blivit censurerad. Riktigt dålig bloggattityd, tycker jag.

    Av över 2.200 kommentarer till 170 bloggposter, har jag endast stoppat ett par kommentarer, och de var båda skrivna av ett riktigt pedofil-nät-troll, så dessa inlägg skulle nog även den mest fanatiske yttrandefrihetsfundamentalisten sortera bort. Om inte annat så av hänsyn till såväl skribenten som till de andra stackars läsarna.

    Med andra ord – jag släpper in i praktiken ALLT som folk skriver och kommenterar här.


  11. Jag trodde inte riktigt att någon skulle anmärka på en jäkla Facebookstatus. Jag kan i alla fall säga att jag antagligen hade varit fullständigt alienerad och ensam om folk alltid tog mig på fullaste allvar när jag skrev mina inlägg där. Det ligger i sakens natur att man vill ha lite punch och en liten twist när det kommer till korta meddelanden a’la twitter el Facebook.

    Nej. Det hela känns enbart barnsligt.


  12. Ja, och det barnsligaste, och själva anledningen till att jag över huvud taget brydde mig om att skriva om det var ju den här överspända morrhoppan från FI, som gör allt vad hon kan för att nedvärdera Rick, av rent partistrategiska skäl, förstås.

    Men det verkligt intressanta med den här sortens påhopp är att förr i tiden kunde man göra dem ostraffat, i tryckta media. Nu går det inte längre. Du får mothugg så det bara stänker om det. Och är du en liten kissnödig skitfegis (som Veronica Svärd), så kan du förstås alltid censurera bort alla kritiska kommentarer utom möjligen de som tjänar dina syften.

    Men även det straffar sig alltså i längden. Då blir man omskriven på andra bloggar, som t.ex. här.

  13. Henric Says:

    Trist att se befogad kritik mot dumheter och taskspel utmynna i eget än värre taskspel. Falkvinge brukar påpeka att det han säger på sin blogg är personliga åsikter och inte behöver ha stöd av partiet. Det samma borde rimligen i ännu högre rad gälla för Svärd trots att hon sitter i styrelsen. Partiet Feministiskt initiativ har vad jag vet ingen som helst åsikt om partiledarens eventuella raggande. Det är så gott jag kan se bara den individuella medlemmen Veronica Svärd som som har spårat ur här.


    • Jag vet inte riktigt vad du menar med ”eget taskspel”.

      Jag tycker att det är alldeles uppenbart att Veronika Svärd i lönndom agerar i sitt eget partis intressen, även om hon skriver på sin egen personliga blogg. Jag hittar faktiskt nästan ingenting i hennes blogginlägg som inte förtjänar en rejäl råsopa. Hon censurerar kommentarer (något som jag aldrig gör), ljuger, hycklar, smutskastar, insinuerar och bär sig svinigt åt.

      Och eftersom mina kommentarer blockeras på hennes blogg så skriver jag om hennes hyckleri här på min egen. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

  14. SwedishTeen Says:

    Politikerbloggen ägs ju av TV4 AB. Säger inte det allt?
    *himlar virtuellt med ögonen*


  15. Jag undrar vad Feministiskt Initiativ har att vinna på Veronica Svärds skräpinlägg. Jag undrar också hur du kan göra kopplingen att det en partimedlem skriver i sin blogg nödvändigtvis speglar partiets åsikter. Att varje individ får svara för sig själv är en ganska bra princip.


    • Just i det här specifika fallet är det en styrelsemedlem i ett parti, som uttrycker sig otroligt nedvärderande gentemot en partiledare i ett annat parti, och det tycker jag är rätt så snaskigt.

      Sen spelar det liksom ingen roll om det inte är sanktionerat av hennes parti, eller om det speglar partiets åsikter eller ej, det jag kritiserar är hennes tendentiösa formuleringar, hennes schackrande och hycklande.

      Och visst, jag antyder lätt att det kan vara fler inom FI än bara Veronika som kan tänka sig att använda metoder som dessa, menmin kritik är framför allt gentemot Veronika personligen.


  16. Det framstår som att du kritiserar Feministiskt Initativ om man ser till din rubrik och det du skriver. Låter man F! ta ansvar för vad Svärd skriver kommer hon undan med sitt idiotiska inlägg.


  17. Ja, jag ser din synvinkel, och kan till viss del ta till mig den kritiken, men jag har mött såpass många av de här filurerna att jag tycker mig skönja ett mönster. Veronica Svärd är inte unik i den här specifika samlingen fialottor. Det finns en mycket märklig manshatarkultur inbyggd i FI, eftersom den bygger på socialkonstruktivistisk vänsterfeminism, vilket är en mycket märklig oxymoron, eftersom den å ena sidan säger sig verka för kvinnors frihet och jämställdhet i samhället, och å andra sidan är den samtidigt en paternalistisk ideologi, vilket förstås är en total motsägelse.


  18. Hej igen,

    Jag vet inte hur du kommit i kontakt med F!-medlemmar, hur många du träffat eller vad som givit dig uppfattningen att det finns en manshatarkultur inom F!.

    Jag har fikat med personer i F! och varit på möten med dem och jag kan inte se att det finns en sådan kultur som den du beskriver.

    I och med att beskyllningen om manshat alltid finns om hörnet om du uttalar dig i feminismens namn har feminister blivit otroligt försiktiga är snarare min erfarenhet. De flesta feminister (och det gäller inte enbart F!) verkar tycka det är viktigare att ta avstånd från ogrundade beskyllningar om manshat än att driva sin politik. Mycket tragiskt!

    Men litar man på allt media skriver så kan man lätt tro att det finns en manshatarkultur inom F!. http://rabiatfeminism.blogspot.com/2009/04/lognaktig-folkpartist-far-hjalp-i-radio.html

    Läs gärna inlägget! Låten är skriven av en kvinna som blivit våldtagen två gånger, men detta har media medvetet klippt bort för att det är viktigare att smutskasta ett politiskt parti. Media får gärna skriva om våldtäktsmänhatar kultur inom F!.


  19. Våldtäktsmänshatarkulturen (svårt ord) ska det vara🙂


  20. Du är tjej, så du bemöts naturligtvis som regel positivt av tjejer i t.ex. FI. Jag har många gånger fått utstå märkliga kommentarer, sura blickar, grundlösa dissningar, uteslutanden av olika slag, och jag kan inte se någon annan anledning till detta än att jag är man.

    Därtill en rätt stökig man.🙂

    Jag vet att jag kan framstå som en rätt bufflig typ, en skäggig och stor karl i 40-50-års-åldern, vilket förstås är en självklar måltavla för en ung och rabiat feminist.

    Jag är INTE mot feminism. Jag har inte ens under värsta ”män är djur”-perioden, när ROKS lyckades sänka feminismen till värsta lågvattenmärket, tagit avstånd från feminism.

    Det är dock viktigt att påpeka att det finns olika slags feminism, och den jag föredrar är den klassiska liberala feminism som Louise Persson skriver om i sin bok. Vi sågs ju på hennes releasefest, ju. Och mycket av det jag fått höra från just FI-hållet är för mig rent ut sagt bisarrt. En del mycket klokt, en del mindre genomtänkt. Gudrun Schyman litar jag inte på en sekund. Däremot gillar jag Tina Rosenberg, även om jag absolut inte delar alla hennes åsikter.

    Det var intressant att få ta del av historien bakom sången, och visst kan man tycka både det ena och det andra om det lyckade i att framföra ett sådant nummer. Själv tycker jag nog att det hade varit smartare att ta dit någon riktig kvinnlig artist, som Titiyo, eller någon annan professionell artist, snarare än denna amatörmässigt taffliga trio.

    Jag har inte bestämt mig för om jag ska låta filmen vara kvar eller ej, men den är såpass underhållande att den kan få vara kvar ett tag till.


Kommentera

