Vem behöver Hey Baberiba?

När kungafamiljen samlas framför TV-kamerorna för att officiellt kungöra den Stora Nyheten att Kronprinsessan nu är förlovad med Herr Westling, är det inte utan att man undrar lite. Är det verkligen DESSA personer som folk påstår är bra representanter för Sverige? Detta är ju en parodi! Något så stelt och amatörmässigt är t.o.m. svårt att emulera fram på låtsas. Och vem sköter kameror och klipp? Någon vikarie utan erfarenhet? Detta är så outhärdligt uselt att det blir komiskt.

Kungen gör som vanligt en parodi på sig själv, och försöker verka käck och spontan, med sina underliga betoningar (”kanske”, ”fööörsommaren”), och så ”låtsasglömmer” han vilket år det nu var de skulle gifta sig, sådär gulligt och lekfullt. Och när han inte vet längre vad han ska säga, så bryter han mitt i en mening och slänger över bollen till Hennes Majonnäs Brottningen, som gör en av de sämsta föreställningar jag sett. Med förskrämd blck och ett enda ansiktsuttryck (alla plastikkirurgiska ingrepp verkar ha låst hennes ansikte i en orubblig form) stakar hon sig genom sin fusklapp som hon har i knät, talar forfarande lika usel svenska (hon är fan obildbar, stackarn), pausar och tittar ner i knät mitt i orden, och försöker inte ens spela förbindlig och käck som kungen.

”Daniel är foll av enerji, han är pussetiv och omtänksam, han kommer bli en utmärkt… ma.. make till Viktoria.”
–––Drottning Silvia

Daniel, den stackarn, försöker så gott han kan, och balanserar vingligt mellan sin mediala inkompetens och allmänna motvilja mot att tala offentligt å ena sidan, och anpassningen till en ultrastiff kungafamiljskultur å andra sidan, något som inte ter sig särskilt lätt för den Östermalmsmigrerade bonnläppen Daniel. Allt är relativt, så när Victoria ler sitt solskensleende, kan man under en sekund tänka att hon nog är den som är proffset i den här familjen, till dess att hon öppnar munnen. Och så krossar hon effektivt den illusionen, när hon med sin överdrivna dagisfrökenattityd förklarar för oss att ”problemen blir lättare att lösa om man är två”, och att hon och Daniel ska ”bilda familj” – allt på ett överydligt och långsamt maner, som om alla vi som lyssnar vore debila mentalpatienter, som inte begriper annars.

”Jag känner en glädje och en stolthet över att få verka för Sverige. Men de éé lättare att lösa uppgifter när man är två.”
––– Kronprinsessan Viktoria

Ingen skulle kunna göra en parodi på detta, inget som överglänser originalet i ofrivillig komik. Hela scenen är så dammigt och knastrigt stel, så humorbefriad, så kliniskt fri från intelligens och utstrålning, att man baxnar. Om jag hade plockat ihop ett gäng superproffsskådisar, och vi skulle ha försökt låtsas att vara så här taffliga och stela, så hade vi ändå inte kommit lyckats lika bra. Eller så hade det blivit överdrivet och bara dumt.

Det verkar kanske taskigt att hoppa på kungafamiljen, som att sparka på dem som redan ligger. Och vore de bara privatpersoner så skulle jag hålla med. Då skulle jag aldrig säga såna här elaka saker om dem. Men detta att representera Sverige, tala inför publik och TV-kameror, är ju för fan deras jobb! Och de har fått många års träning och skolning för att göra just detta – och vad får vi? De får rundligt betalt för att utföra ett uppdrag å Sveriges vägnar, och de sköter sitt jobb så hopplöst uselt att de borde få sparken på grått papper allihop, med omedelbar verkan.

kungafamilj

Jag lekte med tanken att jag skulle regissera dessa stela stackare, i egenskap av gammal teaterregissör. Med så fina kulisser och påkostade dräkter borde man kunna skapa rätt sköna spekatakel. Men, men, men. Dessa människor. Jag har förvisso regisserat flera pjäser med amatörskådisar, men den här gamla trötta familjen känns närapå hopplös. Jag skulle förmodligen slita mitt hår i förtvivlan (”nej, Silvia, det går inte att ha manus med sig på scenen när vi ska spela in!” – ”Snälla Vickan, höj tempot lite, och försök åtminstone att verka lite spontan” – ”Snälla ni, man får röra på mer än bara huvudet och munnen”) över dessa människors hopplösa amatörmässighet. Nej, förresten, att kalla kungafamiljen för amatörer är faktiskt en förolämpning mot riktiga amatörer.

Amatör betyder ordagrant ”den som älskar”, och refererar till att personen i fråga gör det han eller hon gör av kärlek, inte för pengar. Det ligger alltså inte bara en kvalitetsbedömning i detta. En duktig amatör kan vara minst lika skicklig som ett proffs, man har bara inte gjort det till sitt jobb. Kungafamiljen är tvärtom. De har representation som sitt jobb, men de verkar inte ens gilla det. Och de är riktigt, riktigt dåliga på att tala in i en kamera. Riktigt, riktigt dåliga.

Kungafamiljen är ett levande bevis för att offentliga ämbeten INTE bör ärvas. De ska tillsättas på basis av kompetens, inte släktlinjer.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Historia, Lagstiftning, Samhälle, TV

Etiketter: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

24 kommentarer på “Vem behöver Hey Baberiba?”

  1. midnattsvarg Says:

    En stel och opersonlig uppvisning som sig bör. På tal om parodi, det påminner mig osökt om den parodi Saturday Night Live gjorde på Sarah Palin – utan att ändra ett enda ord hon hade sagt! Det hade säkert fungerat även här.

  2. Z Says:

    ”..en speciell dag även för Sverige”. Ja vi ska få betala deras bröllop ^^,

    Vad jag garva när jag hörde Daniel, ursäkta, men vilken fjant😀

  3. Caspian Says:

    Han heter Westling, inte Westholm. Bara så du vet😉

  4. Tee Says:

    Ja herre jesus, jag pallade inte ens att titta färdigt! Alla andra varianter av PR för ab sverige borde kunna överglänsa dessa förvirrade fornlämningar. Det tenderar ju till att bli ett pinsamt bekymmer i denna globala era. Nu läser jag ju inte skvallerpress, men rimligen så borde redaktörerna ligga sömnlösa och grubbla på hur i helsike detta skall kunna vändas till en förskönande bild av vårt kära gamla fosterland!

  5. soothsayer Says:

    Det är tyvärr såhär svenska folket vill ha det. Att kungafamiljen dras med en viss töntfaktor får gemene man att känna sig lite mindre gemen.


  6. @ midnattsvarg – ja, jag såg Palin-parodin. Jag är 100 % övertygad om att om det var något som verkligen förseglade McCains öde, så var det Palin. Hon förlorade valet åt honom, helt klart.

    @ Tee – ”förvirrade fornlämningar” – bra beskrivning av dessa vandrande anakronismer. Och de har ju en alldeles äkta skräcködla – silviasaurus regina…

    @ Z – ja, men måste man inte vara en fjant för att passa in i Sveriges fjantigaste familj, och därtill våra dyraste socialfall.

    @ Caspian – hmmm, ja, att jag skrev fel visar väl hur starkt engagerad jag är i kungafamiljens göranden och låtanden… NOT! Men jag har i alla fall ändrat det nu.

    @ soothsayer – ja, förmodligen är det just som du säger. Att kungafamiljen är så hopplöst töntiga gör att vi andra känner oss smarta, coola och kompetenta.

  7. Z Says:

    Nej det är sant. Tycker kungafamlijen är rätt, ja vad är ordet? Onödigt? Kungar förr hade makt, deras ord var lag. Idag gör vår kungafamilj vad? Eller min är den inte ^^


  8. Nä, kungafamiljen är något av det onödigaste som finns. Men ska man vara helt ärlig så är det väl lite samma sak med julgranar. Man släpar in ett träd från skogen och ställer det i vardagsrummet, pyntat med massor av glitter och prål. Granen tar upp halva rummet, barrar och skräpar ner, men det är lite snyggt i ala fall.

    Skillnaden är att man kan välja varje år om man ska ha gran eller ej, och när julen är över så åker granen ut.

  9. Einar Says:

    På den gamla goda asatiden var det andra bullar. Skötte sig inte kungen drap man honom. Eller heter det dräpte? Förvirras av att bo på island.
    Den här hande inte varat länge. Inget arv då inte, iaf inte linjärt. Möjligen inom gudsättade släkter som jag förstår det, men man valde en kompetent kung. Det var den katolska skitkyrkan som introducerade ärvd kungatitel och kolla vart det ledde. Icke-gnostisk kristendom är fan bland det sämsta som hänt.

  10. Joshua_Tree Says:

    Just det där långsamma, övertydliga, dagisförmynande sättet att förklara saker tyder på att mediaträningen hos monarkerna fortfarande går ut på att pöbeln är lite dum i allmänhet. Bara det är en anledning att avskaffa skiten. Jag vill inte företrädas av människor som utgår från att jag är korkad. En republik vore mycket bättre, för då skulle vi istället företrädas av Reinfeldt, som förklarar saker långsamt, övertydligt och dagisförmyndande eftersom pöbeln är lite dum i allmänhet. Eller Mona Sahlin, som… gör sammalunda.😉

  11. Urban Says:

    Vilket gnäll!

    Jag ska ut och vifta med flaggan när de gifter sig och har redan bjudit ner min mamma för att se brölloppet.

    Och jag betalar gärna skatt för detta, hellre än för en massa menlösa politiker och byråkrater som sätter käppar i hjulet på våra liv.

  12. Besökaren Says:

    Detta är ju lyteskomik. Eller tragik, med tanke på att de ska representera det svenska folket. Mitt förslag är att behålla monarkin men att, liksom fordom, välja komung (eller drottning). Valbara är alla svenska medborgare över 50 år (dels p g a att det kan krävas viss livserfarenhete, dels för att få lite rotation). Regenten, som liksom dagens knug, inte har någon reell makt, utan helt enkelt representerar landet, sitter sedan tills vederbörande tröttnar, dör eller går i barndom, varpå nästa val hålls. På så viss slipper vi ha nedärvda pappdockor men blidkar dem som vill ha en monark att skvallra om🙂

    (Att det skulle tyda på obildbarhet att inte tala brytningsfri svenska vill jag dock anmärka lite på – min mor är också från Tyskland och har bott i Sverige sedan 70-talet och bryter rätt bra hon också. Hon är dock bevisligen bildbar, vill jag påstå, därest hon arbetat bl a som överläkare på en kirurgisk avdelning m m. Jag tycker faktiskt att hon är ganska klok, rent av – även om jag nu är lite partisk där. Det är nog faktiskt så att svenska är förbannat svårt att lära sig perfekt – för en utmärkt exposé i just detta ämne, se : http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/mat-din-snorre-1.811655 . Därmed inte på något vis sagt att Silvia skulle vara något ljus – jag har inget till övers för kärringen.)

  13. Besökaren Says:

    Babsan som drottning är ju en lysande idé🙂


  14. Häftigt, Besökaren, för detta är faktiskt nästan in i minsta detalj min vision. Att ha valkung och valdrottning, som får vara representanter för Sverige, till dess att de dör, abdikerar eller blir utbytta. Om någon skulle missköta sitt ämbete å det värsta, måste ju folket kunna både välja och vräka, som det hette i fordom tid.
    Vi kanske skulle skriva ett manifest tillsammans?

    Och ja, Babsan vore helt underbar…
    Babsan är både smartare, snyggare och mer kvinnlig än Silvia.

    Min invändning mot Silvias svenska är inte främst brütningen, utan det att hon inte ens verkar kunna särskilt många ord, och inte grammatik, och väldigt ”oflytande” om man säger så. Brütning stör mig inte. Kan Schwarzenegger, så kan väl Silvia. Men språkbruket i övrigt – herrejestanes!

  15. Besökaren Says:

    Det kan vi göra🙂

    Nä, Silvia är inte mycket att skryta med, där är vi ense


  16. Ett Nyrojalistiskt manifest, med valkung och valdrottning – det skulle va nåt, det!

  17. Dick Says:

    Och får vi missväxt eller lågkonjungtur kan vi offra dem och åtminstone ställa till ett party.


  18. Haha, ja, eller hur? Det skulle se ut det…


  19. Vilket gnäll på låg nivå. Gör det bättre själv! Det är ju synd om dem, fattar ni väl. De har inte valt sin lott, och att sedan göra sig lustig över andras funktionshinder är väl inget annat än ren elakhet? Alla kan inte vara lika intellektuellt välutrustade och kulturellt förfinade som vissa andra tydligen är.
    Tänk positivt i stället! Var åtminstone glad över att det var Victoria som råkade bli första barnet. Tänk om det var Carl Philip eller Madeleine vi hade att se fram emot som tronföljare…
    Vad det gäller Vickan så tycker jag att det finns all anledning att applådera henne i stället (oaktat vad man tycker om kungahuset i övrigt): hon har varit ytterst okonventionell, vågad och kavat, som gått och raggat upp en biff på ett gym! Vad mer begär ni?


  20. Haha, du är rolig, Mikael.

    Grejen är att jag tycker att kungafamiljen gärna kan få fortsätta vara kungafamilj, men de ska vara det på samma sätt som jag och min familj är högadel. Jag är friherre, och kan alltså åtnjuta privilegiet att bli tilltalad baron, jag kan ha fest i Sveriges fräsigaste klubblokal (Riddarhuset), och ja, det är väl ungefär det.

    Jag har inga formella privilegier, och jag ärver inga ämbeten. Inte mina barn heller. Vi blåblodiga får skaffa vanliga jobb som alla andra, även om vi kanske ibland gör det med mer stil och panache.🙂

    Nej, det är förstås inte schysst att göra narr av folks funktionshinder, om det är personliga påhopp av privata skäl. Men i det här fallet handlar det om folk som får rundligt betalt av oss skattebetalare för att representera Sverige, och eftersom de just på grund av sin inavlade funktionsoduglighet sköter sitt jobb ruskigt dåligt, måste man påpeka denna brist, för att påvisa behovet av ett annat system, där man inte ärver officiella ämbeten.


  21. Ok, men hur bra anser du att man kan sköta sitt jobb om man är helt bunden till händer och fötter? Den stackars kungafamiljen är ju förbjudna att i princip öppna munnen. Det kan inte vara lätt att hitta på något att ändå säga, under sådana förhållanden.


  22. Äh – trams och fria fantasier, Mikael. Det är inte synd om den ”stackars kungafamiljen”.

    Prins Charles i Storbritannien är väl ingen Einstein direkt, men han framstår som en intellektuell gigant jämfört med vem som helst i den svenska kungafamiljen.

    Men det är fullkomligt irrelevant. Det spelar ingen roll hur smarta de än hade varit. Det är ej förenligt med demokrati att ha ärftliga officiella ämbeten, och ska vi ha en kung och drottning, så föreslår jag istället valkung.

    Och nu vill jag inte tjafsa mer om den löjliga familjen, och tänker inte svara på fler onödiga inlägg om detta. Min tid är för värdefull för det, och jag har sagt allt jag behöver säga i frågan.

  23. Lisa Says:

    Jag kan inte annat än hålla med dig. Det var patetiskt att se dem sitta där. Till råga på allt ska de r e p r e s e n t e r a Sverige. Bedrövligt. Klokt av dig att inte svara något mer kring resterande inlägg. Tiden är för värdefull för att kommentera det där TV inslaget ngt mer…


Kommentera

