Orgasmskola på YONI-bloggen!

orgasm3Jag vill göra lite reklam för min kära hustru Jennie, som nu har kommit igång med något alldeles nytt på sin blogg, YONI – en orgasmskola.
Jennie har påbörjat en serie bloggposter som är tänkt som en liten distanskurs i orgasmkunskap, främst för kvinnor, men män kan förstås också lära sig ett och annat.
En uppmaning som Jennie ger till sina läsare är att skriva en kommentar och beskriva sina egna orgasmer. Det tycker jag att du också ska göra!
Besök YONI omedelbart, läs och skriv!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Feminism, Frihet, Kärlek & sex, Sexkurser, Sexualpolitik

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Orgasmskola på YONI-bloggen!”

  1. L.W. Says:

    Hej Calle
    Jag har en ämnes-önskning till dig och/eller Jenny. (Jag vet att det här inte är ”kommentera så skriver” vi med Hasse Telemar, men dock).

    Ämnet är fetischer.

    Hur kan man lära sig att förstå en partners längtan på ett område som inte ligger inom den egna sexualiteten? Prata är förstås en del, men för att väcka känslor och lust krävs någonting mer, kanske en djupare förståelse? Hur når jag då dit?

    Även om drömmen inte kan bli min helt, så vill jag kunna dela den så långt möjligt.
    Kan du själv resonera eller kan du rekommendera något i läsväg?


    • Det där är ju en knepig fråga, som förstås kräver lite fördjupning.
      Strikt sett skall en viss läggning, för att räkna ssom fetisch, innehålla en form av mental tvångstanke.
      Om jag har en skofetisch, så betyder det inte bara att jag tänder på skor, utan att jag faktiskt inte kan tända sexuellt utan de där skorna som en ingrediens.
      Jag brukar säga att jag har en Jennie-fot-fetisch, eftersom jag verkligen älskar och bedåras av hennes vackra fötter.
      Men det stämmer alltså inte att det faktiskt är en fetisch, eftersom jag tänder på allt med jennie – inte bara hennes fötter.

      Det första du måste fråga dig är väl om du och din partner helt enkelt är för icke-kompatibla för att över huvud taget ha ett fungerande sexliv.
      Om så icke är fallet, utan det faktiskt finns beröringspunkter – fine. Då kan ni utgå från detta.

      Om din partner har, låt oss hitta på lite här nu, eftersom jag inte vet vad för slags fetisch som åsyftas, en fetisch söm är armékängor.
      Din partner tänder helt enkelt inte på dig om du inte har armékängor på dig.
      Då får du väl göra den bedömningen själv, om du tycker att det är värt besväret att alltid ha ett par armékängor tillgängliga.
      Eller om du känner dig kränkt av att inte ses som attraktiv utan kängor.

      Är fetischen något som du kan ge din partner möjlighet att utforska på egen hand, eller tillsammans med andra, som har en läggning som är kompatibel med din partners läggning?

      Kan ni ha fullt tillfredsställande sex även utan denna fetisch (som då strikt sett egentligen inte är en fullt utvecklad fetisch)?

      Själv brukar jag uppmuntra folk att vara lekfulla, att inte ta sex så gravallvarligt. Man måste inte gilla allt till 100 %. Man kan leka lite också.
      Om din partner tycker att ridpiskor/gräddtårtor/blöjor/babyspråk/sängen full med fotbollar är fantastiskt upphetsande, låt din partner få sin vilja fram, och lek med fantasin.
      Så länge det inte är uttryckligen farligt, förbjudet eller kränkande, så finns det ju ingen anledning att inte åtminstone pröva.

      Och ni måste inte gilla samma saker.
      Precis som med mat.
      Ibland kan ni äta varsin rätt, så att alla får det de vill ha.


Kommentera

