Lögnaktig nedsmutsningskampanj i DN

Demonstration mot FRA

I Dagens Nyheter låtsas man nu att man ägnar sig åt grävande journalistik, fast det mesta är förvrängt, lögnaktigt och därtill dåligt påläst, och faktiskt riktigt usel journalistik. I artikeln ”Gräsrötter effektiv pr” vill man leda i bevis att hela anti-FRA-kampanjen, den s.k. bloggbävningen, alla demonstrationer och allt bara var centralt orkestrerad av ett antal PR-firmor.

Det är naturligtvis djupt kränkande mot alla oss bloggare som faktiskt deltog i den berömda ”bloggbävningen”, alldeles oavsett vilken teori man använder sig av – att vi alternativt har blivit köpta, eller bara medlurade. Båda varianterna är rena förolämpningar. Jag har inte fått en spänn av någon PR-firma, och har inte påverkats av någon skum piratlobbyist heller. Jag såg att något fullkomigt obegripligt skandalöst höll på att hända, något som jag inte kunde låta passera obemärkt, och skrev om det – här, här, här, här, här, här, här, här, här och här. Bland annat. Och så deltog jag i ett par demonstrationer – och det fick jag inte heller betalt för.

Tyvärr verkar DN ha fått vatten på sin kvarn i det att man har fått tvivelaktig information ”inifrån”. De här journalisterna har uppenbarligen tyvärr fått en hel del bränsle till sin artikel av Amanda Brihed, grundaren av Svart Måndag. Jag har bara träffat henne några få gånger, men jag tycker att hon har betett sig väldigt underligt alla de gånger jag träffat henne. Hon verkar helt enkelt vara en extremt självupptagen person, med en distanslöst grandios självbild, och det skulle inte förvåna mig om hon har vräkt på med “hemliga sponsorer” och “PR-firmor” bara för att framstå som viktig och tjusig.

Jag reagerade mycket negativt på hennes tal på en av demonstrationerna mot FRA, där hon verkligen vek ut sig och sitt till synes gränslösa ego allt vad hon orkade, och bad folk att följa med HENNE i kampen mot FRA, ungefär som att hon var nån slags centralfigur i den politiska rörelsen, eller liknande, och att allt vilade på henne. Ganska osmakligt. Med andra ord – om journalisterna som skrivit artikeln har använt henne som källa förvånar det mig inte om det blir lite vridet.

Jag har inga bevis för att det är så det har gått till, och jag är inte ute efter att göra ett personligt påhopp mot specifikt Amanda Brihed – jag kan ha fel, och hon kan vara en hyvens person när TV-kamerorna inte rullar, och hon inte har mikrofonen i sin hand. Men bara för att vi verkar vara överens om vissa politiska frågor kan vi inte bara ta varandra i hand allihop – alla har inte samma agenda, alla har inte samma mål.

Demonstration

Källkritik är bra om man sysslar med journalistik. Det är inte så lyckat att välja att tro okritiskt på vad somliga säger, för att det bekräftar något man vill bevisa. Det kan leda till ett rejält magplask, om ens källor visar sig vara otillförlitliga.

Det finns faktiskt fortfarande människor som kan tänka sig att protestera mot något de inte gillar, alldeles gratis, och på eget initiativ, eller arbeta ideellt för frågor som känns viktiga och angelägna, utan att ha en sponsor, men det kanske är alldeles för svårt för somliga att tro på.

Fast egentligen handlar det nog bara om att förlöjliga och misskreditera hela den frihetliga politiska rörelsen, att misstänkliggöra alla som engagerar sig mot diktaturfasoner och kontrollsamhälle, att på ett ovanligt lömskt och ondsint sätt, utan verkiga argument, vrida till sanningen så att den plötsligt ser väldigt konstig ut. Fult och osportsligt, DN!

tunn linje

Andra som bloggar om samma ämne:
Rick Falkvinge, Anna Troberg, Anna Troberg, Emma Opassande, Blogge Bloggelito (som för övrigt myntade begreppet bloggbävning, även om DN antyder annat – att ”medierna” skrev om en ”bloggbävning” på internet), HAX, HAX, HAX, Stefan Stenudd, Christian Engström, Piratjanne, Isobel Hadley-Kamptz, Motpol, Nikke Index, Deepedition, Infallsvinkel (som för övrigt har en jättelista med länkar till folk som skriver om DN-artikeln), Farmor Gun, Uppretad.se, Ing-Marie, Kjellberg

tunn linje

Foto: Carl Johan Rehbinder 2008

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Fildelning, Internet, Lagstiftning, Piratpartiet, Politik, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Lögnaktig nedsmutsningskampanj i DN”

  1. Mike Says:

    Lol hur många läser DN?

    Hur många surfar nätet bloggar och använder MSN.

    Oroa er inte mina bröder och systrar DN håller på och bojkottar sig själva.

    Fler och fler märker vilka muppar det är som sitter på tidningen.

    Låt dom förlora sina läsare ,, vem bryr sig vi blir fler och fler hela tiden iallafall så F them.


  2. Visst, alla kan inte gilla alla, men du kanske inte ska skriva ”lögn” om det DN gör för att sedan ägna dig åt samma sorts smutskastning själv.

    Att du inte gillar Amanda är självklart, men den anklagelsen du vräker ur dig är inte ett dugg bättre än den DN gör mot oss alla.


  3. Hej Scaber Nestor. Jag skrev detta mitt i natten, och jag var trött, och därför missade jag målet lite. Du har rätt i att jag borde formulera mig annorlunda, så jag har skrivit om texten i mitt inlägg.
    Jag är faktiskt inte ute efter att smutskasta Amanda Brihed, och det kanske verkar svårt att tro, särskilt när man läst första versionen av detta blogginlägg – därför har jag ändrat det nu – jag vill komma åt det där fenomenet att journalister ibland tar vad somliga säger på lite för stort allvar, bara för att det bekräftar deras teser.

    Tack för ditt påpekande. Jag ska bättra mig.

    P.S. Det är inte Amanda personligen jag inte gillar – hon kan vara hur trevlig och fin som helst privat, men jag känner henne inte, och vet inget om detta. Vad jag definitivt inte gillade var hennes grandiosa beteende på demonstrationerna. Sak, inte person.


  4. Mike – ja, en DN-artikel gör ingen sommar för piratmotståndarna, men om det är en trend så är det inte bra. Därför är det mycket bra att bloggvärlden har reagerat skarpt mot denna artikel. Media måste veta att det nu har dykt upp en fjärde statsmakt, en folkets röst, en granskare av den tredje statsmakten – och den första och den andra, för den delen.

  5. Dick Says:

    Intressant nog handlar det inte bara om att skutskasta FRA-motståndet, det finns förmodligen en politisk baktanke inför stundande EU-val och kommande rikdagsval. Piratpartiet och Rick Falkvinge skulle mycket väl kunna vara de egentliga måltavlorna i detta, för att folk ska undvika att rösta på dem.

    Det finns en hel del som jag saknar hos Piratpartiet, men någon DN-kampanj ska ändå inte hindra att jag röstar på dem i EU-valet.


  6. Det är vad jag tror också – nu handlar det för de etablerade partierna om att få Piratpartiet på fall, genom att misstänkliggöra dem. Och i andra ledet kan man korrumpera mer framgångsrika pirater, genom att erbjuda dem positioner inom andra sammanhang, så att de inte hinner med sitt engagemang i Piratpartiet.

    Det är viktigt för de som har makten, när den är hotad, att återvinna kontrollen, kosta vad det kosta vill.

  7. Peter Strömberg Says:

    Man kan också säga att även om det nu var någon professionell PR-gubbe eller gumma som valde att engagera sig och stödja kampanjen mot FRA-lagstiftningen så innebär inte detta att sakargumenten försvagas eller engagemanget hos alla andra förringas. Inte heller kan kraften i den stora opinionen förtas av detta. Det inser förmodligen även DN, varför deras artiklar och ledarkommentarer mest framstår som fåniga försök att i efterhand rättfärdiga att man som ”liberal” tidning inte engagerade sig mot lagen på annat sätt än att ibland raljera över regeringens klumpiga handlag.


    • Ja, det är så genomskinligt att det är en lömsk kampanj i syfte att misstänkliggöra PP. Och då finns det inga bättre buzzwords i Sverige än hemliga PR-konsulter och vinstintressen. Vinstintresse är väldigt fult i lilla Sverige.

  8. Einar Says:

    Blir enormt provocerad av DN. Vad de säger är alltså att en enorm massa människor engagerade sig i en fråga, varav minst en person jobbade på en PR-byrå. Att få det till att alla människors engagemang startades av och styrdes av en PR-byrå är väl magstarkt tycker jag.

    Mitt eget engagemang, flera dagar i veckan under ett par månaders tid var i vilket fall obetalt, och det drog jag igång på egen hand när jag blev varse bakgrunden i frågan.


Kommentera

