Holi – Indiens färgstarkaste högtid!

vrindavangata

Årets färgstarkaste högtid i Indien börjar på lördag den 7:e mars, och har sin slutliga höjdpunkt på onsdag den 11 mars. Och inte bara i Indien, förstås, men över hela världen, överallt där det finns indier, företrädesvis hinduer, förstås. Holi är en karnevalsliknande fest som pågår i flera dagar, med en på sina ställen helt galet lössläppt och vilt avslut. Rent tekniskt går det ut på man smetar färgpulver och sprutar färgat vatten i allehanda starka färger på varandra. I mindre sammanhang kan det gå riktigt städat till, med vänliga, smekande klappar på kinderna och i pannan, med glada färger. Och på andra håll utspelar sig veritabla färgkrig med pulverbomber och vattenhinkar. Och överallt kan man köpa påsar, eller t.o.m. säckar med färg.

fargsackar

Holi är en av de allra äldsta festligheterna i Indien, och det finns förstås en mängd olika legender och historier om dess ursprung. Den vanligaste förklaringen är att det helt enkelt har sitt ursprung i Krishnas och Radhas lekar i Vrajabhumi (skogarna runt Vrindavan), för tusentals år sedan, då guden Krishna inkarnerade på jorden för att leka och ha skoj med oss människor.

Denna lekfullhet kan man fortfarande känna om man besöker Krishna-kulturens centrum i Indien, Vrindavan – ca 20 mil söder om New Delhi, på väg till Agra. Vrindavan är en liten by som de senaste åren har vuxit sig rätt stor. På 1970-talet satte Krishnarörelsen upp ett centrum där, vilket förstås lockade dit en massa västerlänningar med mycket pengar. Och på senare år har det blivit mycket populärt för rikare Delhi-bor att köpa mark och bygga semestervillor där, längs med floden Yamuna.

Radha-Krishna

Enligt legenderna i skrifter som Bhagavat-Purana och Mahabharata tillbringade Krishna sin barndom i Vrindavan, och väckte kärleken hos alla de vackra vallflickorna, och då framför allt den undersköna Radharani, som har en alldeles speciell plats i Krishnas hjärta. Än idag är Radha och Krishna de allenarådande populäraste gudarna i Vrindavan med omnejd, och till och med rickshaförarna ropar ”Radhe, Radhe!” när de vill påkalla uppmärksamheten för att komma fram i trafiken.

Första gången jag mötte fenomenet Holi var 1991, då jag reste till Indien med min dåvarande hustru Lena. Plötsligt, sittande i en liten motorricksha, på väg in i – Vrindavan, förstås – sprutar någon färgat vatten in i rickshan. Vi blir alldels uppbragda, och fattar ingenting. Rickshaföraren vänder sig om och ropar ”Holi, holi!”, och vi fattar fortfarande ingenting. Sen när vi kom fram fick vi förstås veta vad Holi var för något underligt…

Så när jag reste till Indien för fjärde gången, tillsammans med Caspian, min då 15-årige son, i februari 2007, så var vi väl förberedda. Vi var inbjudna att bo hos Balendu Goswami, en god vän till oss och hans familj i Vrindavan, och tillsammans med dem skulle vi i själva verket besöka själva festivalens absoluta mittpunkt och begynnelseort – Varshana, några mil från Vrindavan. Enligt legenden var det här Radharani och hennes familj bodde. Uppe på en höjd finns här ett stort tempel där hela holifirandet börjar, ett par dagar före hela övriga Indien. Och det gör det med besked. Det gäller även i år, och i Varshana börjar alltså Holi redan nu på torsdag den 5 mars.

varsana

varsana_temple

När man kommer till Varshana är det folk överallt, karavaner med glada människor som alla är på väg upp till templet. Överallt kan man köpa påsar med färgpulver, och även billiga solglasögon. Solglasögon och bomullssjalar runt huvudet är standardutrustning, för att inte få alltför mycket färg i ögon och mun. Själv köpte jag inget färgpulver – jag hade istället våghalsigt nog utrustat mig med en kamera, för att föreviga festivalens början. Våghalsigt eftersom kameran skulle kunna ta skada av färgpulver, och framför allt om jag skulle bli dränkt i färgat vatten – men jag lyckades faktiskt hålla kameran nästan helt fri från färg.

Färgkriget i Varshana är helt osannolikt galet. Två gäng springer runt på taket och för ett veritabelt krig, jagar vararandra med färghinkar. Nere i det stora tempelrummet plaskar man runt i ankelhögt med färgat vatten, eller snarare färggegga, och det är svårt att undvika att bli fullkomligt bombad med färg. Trots detta lyckas jag hitta små prång där jag står hyggligt skyddad, och drar kameran ur väskan, som en revolver ur sitt hölster, skjuter några bilder, och trycker snabbt ner kameran igen, i skydd från färgstänk. Crazy.

varsana_in_temple_1

varsana_in_temple_2

varsana_in_temple_3

varsana_in_temple_4

varsana_in_temple_5

varsana_in_temple_61

varsana_3boys

varsana_callecaspian

Några dagar senare är det sista dagen för Holi, och då blir det om möjligt ännu galnare. På hustaken här och där i Vrindavan står folk med slangpumpar och stora tunnor fulla med färgat vatten, och sprutar vilt på alla som passerar. Det är ingen idé att byta kläder under dessa dagar, så vi fortsätter att bära våra fläckiga kläder hela veckan. Och allra sista dagen höll vi oss hemmavid. Säkrast så. Trodde vi.

Till sista festivaldagen hade Swamiji och hans bröder nämligen förberett en privat holi-fest i deras ashram, med ett trettiotal vänner – indier, tyska yogastudenter och så vi, Caspian och jag. Och det blev som sagt om möjligt i flera avseenden vildare än Varshana. Att över huvud taget klara sig undan med en enda liten färgfri fläck var knappast möjligt.

holivrindavan_1

holivrindavan_2

holivrindavan_3

holivrindavan_4

holivrindavan_51

holivrindavan_6

holivrindavan_7

holivrindavan_8

holivrindavan_9

holivrindavan_10

holivrindavan_11

holivrindavan_12

holivrindavan_13

holivrindavan_caspian

En lycklig gosse – Caspian och jag hade det verkligen roligt i Indien, och detta var en av höjdpunkterna. Mycket färg blev det. Och som det inte var nog med sprutandet, så tyckte Swamiji att vi skulle rulla över varandra allihop också…

holivrindavan_14

holivrindavan_15

Ja, så kan det gå om man besöker goda vänner i Indien. Holi ger verkligen begreppet ”färgad befolkning” en helt ny innebörd. Och det är något visst med färgglada festivaler, med god mat, godis, musik och mycket glädje. Det är liksom sådant som gör livet mycket roligare, mer värt att leva.

Resten av resan blev betydligt lugnare. Hrishikesh, Agra, Delhi. De två senare är inga lugna platser, precis, men jämfört med det galna festandet i Vrindavan är vadsomhelst rätt lugnt…

tunn linje

Vi får se vad som händer i år. Förra året blev jag inbjuden till en stor Holi-fest med hinduer från hela Europa, och det blev väldigt trevligt. Eftersom jag har varken råd eller tid att åka till Indien i år hoppas jag förstås att det blir något kul holifirande här i Stockholm nånstans. Jag får väl rycka lite i mina kontakter med Stockholms hinduer, antar jag… 🙂

tunn linje

Läs mycket mer om Holi på Wikipedia, och se mer bilder på Wikimedia Commons

Samtliga foton: Carl Johan Rehbinder
(förutom den som Calle själv är med på, förstås)

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Andlighet, Ceremonier, Hinduism, Kärlek & sex, Livsåskådning

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

18 kommentarer på “Holi – Indiens färgstarkaste högtid!”


  1. Tack för tipsen! Jag har lagt in länken till engelska Wikipedia nu, samt till Wikimedia Commons.

  2. Magdalena Says:

    Härligt galet! Tack för att du delar med dig🙂

  3. Magdalena Says:

    Vilken tur för oss läsare att det blev av🙂 Jag firade Holi i Arambol, Goa, förra året. Hur lugnt som helst jämfört med Vrindavan, men man gick inte säker någonstans där heller..! Jag tycker verkligen att vi behöver lite av Holis färgexplosioner i Sverige också, speciellt den här tiden på året då allting är i gråskala – snö, mörker, is och mörka vinterkläder…


  4. Ja, som jag skrev längst ner i blogginlägget hoppas jag att jag som förra året även i år blir inbjuden av några hinduer i Stockholmstrakten för att delta i ett Holifirande…
    Det vore verkligen fint!

  5. Z Says:

    Under taggsen här står det Krushna-Radha, ska det stå så, eller jag som missat något :O

    Du kan ta bort denna kommentar efter du läst om du vill


  6. Tack Z – jag insåg tack vare din kommentar att taggarna var slafsiga och ofärdiga. Jag råkade lägga ut det här inlägget innan det var klart, egentligen, och därför fick jag lite bråttommed att färdigställa det.

  7. larvad Says:

    Härom året fick jag och en av Chalmers studievägledare den lokala restaurangen på Chalmers att servera en speciell Divali-Mulligatawny, för att uppmärksamma Divali det året (Chalmers har ganska många studenter från Indien och länderna runt omkring) Desutom hade vi köpt in massor av små ljusstakar, (men hade förstås ingen möjlighet att använda smör eller ghee)

    Vi diskuterade att uppmärksamma Holi – det hade varit så oerhört mycket roligare pga av livsglädjen, men det hade aldrig tillåtits.

    Kul med ditt reportage. Ytterligare ett motiv till att åka till Indien – The worlds greatest democracy!

  8. larvad Says:

    Det är förresten fantastiska actionbilder – klart i världasklass – vilket inte gör texten mindre spännande eller Holi mindre lockande. SNYGGT!!


  9. Tack!!! Ja, särskilt bilderna jag tog i Varshana – det var en utmaning, vill jag lova. Hinduer har ju som regel inget emot att bli fotograferade (i motsats till muslimer), snarare tvärtom, men utmaningen låg i att se till att kameran inte blev dränkt i färgat vatten och pulver.


  10. För övrigt är det i morgon det börjar i Varshana. Jag är sååååå sugen på att vara med – men det får bli ett annat år.

  11. larvad Says:

    Det är inte utan att man skulle åka dit under Holi, eller under någon annan dramaturgiskt lyckad hinduisk storhelg. Jag tror att tidigare nämnd Divali kan vara väl så imponerande och inspirerande och att dela andra religioners viktiga fester är oerhört givande även för den egna trons kärna. Samtidigt så ökar man också sin respekt för andra så påtagligt.


  12. Diwali är mycket vackert – Holi är mera vilt, galet och karneval. Båda är underbara!

    (jag brukar ibland lite på skoj säga att jag är kvartshindu – det ligger nåt i det)


  13. […] på området och så blev vi avhämtade av den andra arkitekten, som bar tydliga spår av sitt Holi-firande (han hade så röda öron och fingrar att jag först trodde att han led av solbränna samt […]


  14. […] älskar det lekfulla i vissa religioner – att man i Indien firar Holi genom att kasta färgpulver och spruta färgat vatten på varandra, under en vecka varje år, eller […]

  15. Jenny Says:

    Jag ska göra ett föredrag om detta..;-)


Kommentera

