Forskning bekräftar – kramar är bra för hjärtat!

innerligt

På University of North Carolina har ett forskarlag undersökt hälsoeffekterna av kramar. Man har haft 38 par som kontrollgrupp, och har studerat krameffekten hos samtliga män och kvinnor i kontrollgruppen. Något som studien tydligt påvisar är att kramar ökar oxytocinhalten i blodet, samt att det sänker blodtrycket, något som i sin tur minskar riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar.

Intressant nog verkar kvinnorna få ut mer av kramandet, rent hälsomässigt, eftersom blodtryckssänkningen blev mer markant och mer långvarig hos kvinnorna i genomsnitt. Något som kan verka orättvist – men det finns ju så många andra biologiska skillnader mellan män och kvinnor som är till männens fördel, så det är väl fint att det finns något som är till fördel för kvinnor också…🙂

Som en del av studien tog man först deltagarna åt sidan i separata rum, för att mäta halten av oxytocin och cortisol i blodet. Cortisol är ett stresshormon, som utlöses då vi behöver prestera mer än vanligt, men det kan också leda till skador (utbrändhet) om det får härja fritt i kroppen under en längre tid, som under kronisk stress. Oxytocin är vad man kallar ett belöningshormon, som ger positiva uppleveleser i form av ett njutbart rus, en inre frid, och lyckokänslor. Det utlöses bl.a. av barnafödande och amning – men männen får också sin beskärda del, eftersom det utlöses av smekningar, orgasmer – och kramar!

Sedan fick paren sitta tillsammans och prata om ett ögonblick i livet då de var alldeles särskilt lyckliga, följt av fem minuter av tittande på en romantisk film, och sedan fick de prata i tio minuter till. Sedan fick de kramas i ca 20 sekunder, och sedan mätte man återigen deras värden.

innerligkram

Både män och kvinnor uppvisade starkt förhöjda nivåer av oxytocin efter kramen. De som befann sig i särskilt kärleksfulla relationer hade högre nivåer av oxytocin. Dessutom hade alla kvinnor tydligt sänkta nivåer av stresshormonet cortisol, samt sänkt blodtryck.

Forskarlaget, ledda av psykologen Dr Karen Growen, skrev en rapport i tidskriften Psychosomatic Medicine, i vilken de bekräftade att de positiva hälsoeffekterna av kramar klart ökar ju bättre relationen är, ju mer man stödjer varandra i relationen. Mer kärlek – bättre hälsa.

”Scientists are increasingly interested in the possibility that positive emotions can be good for your health.
This study has reinforced research findings that support from a partner, in this case a hug from a loved one, can have beneficial effects on heart health.
British Heart Foundation researchers have already demonstrated links between a positive emotional state, such as happiness, and low levels of the stress hormone, cortisol.
This growing body of research only goes to highlight how important social support is for everyone, not just those in a relationship”
Dr Charmaine Griffiths, British Heart Foundation

lovers

Vad som hade varit riktigt intressant vore om man hade gjort en liknande studie med en större kontrollgrupp, innehållande både kärlekspar och folk som inte känner varandra alls, samt att man hade fokuserat mer på kramarna – jag menar, 20 sekunder är ju inte en särskilt lång kram… Det hade också varit intressant att göra olika aktiviteter för samma par vid olika tillfällen. Låt oss säga att man har 50 kramande par, som första dagen får ge varandra en rätt kort kram (20-30 sekunder), nästa kontrolldag en betydligt längre, samt att man får instruktionen att synkronisera andning, slappna av och bara vila i kramen.

Tredje kontrolldagen ger man paren instruktionen att göra likadant, denna gång nakna, och att det får leda vidare till kyssar och hångel, fram till dess att båda uppvisar en klar sexuell upphetsning – därefter testar man återigen nivåerna av hormoner i blodet.

masturbatress

Sista kontrolldagen gör man en mätning före och efter en orgasm, hos var och en av kontrollpersonerna. Då kan man förstås också jämföra nivåerna efter orgasmen om den har uppnåtts med hjälp av en kärlekspartner, eller en mer tillfällig, vänskaplig relation, eller på egen hand.

En självklar vidareutveckling av denna forskning skulle kunna vara att även mäta orgasmernas effekt om den har uppnåtts med kort och snabb effekt, eller efter en långvarig stimulans, med eller utan hjälp av tantriska andningstekniker, med minimalt eller maximal fysisk beröring. Då skulle man kunna få fram riktigt intressanta forskningsresultat.

efterorgasmen

Närhet och beröring är ett av våra allra största överlevnadsbehov. Hos alla primater, inklusive människor, kan svåra psykiska problem uppstå om man inte får fysisk beröring. Barn som ställs inför valet mellan fysisk närhet och mat, väljer fysisk närhet. Beröring är mat för själen. Låt oss aldrig glömma det. Krama någon idag!

MAKE LOVE, NOT WAR!

tunn linje

Källa: BBC News

Samtliga fotografier i denna artikel av Carl Johan Rehbinder

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Kärlek & sex

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

17 kommentarer på “Forskning bekräftar – kramar är bra för hjärtat!”

  1. midnattsvarg Says:

    Jag vill minnas en dokumentär om alternativmedicin som gick för några månader sedan där en reporter gick på en slags ”närhetsmöte”. Det var kanske ett tjugotal människor, helt främmande för varandra, som träffades och låg ner tillsammans och bara kramades och berörde varandra. Jag minns att reportern fann hela upplevelsen lätt absurd men mycket rogivande.

    Det är kanske inte så konstigt att människor mår så mycket dåligt nuförtiden när vi har så mycket singelhushåll och en kultur som inte uppmuntrar till fysisk kontakt med andra människor i onödan.


  2. På många sätt funkar ju våra kurser på ungefär det sättet. Parkurserna är ju väldigt parorienterade, men singelkurserna har många moment innehållande utforskande av fysisk beröring, alltid med integritet, ömsesidig respekt, lyhördhet och sårbarhet som självklara komponenter. Beröring är som sagt ett enormt viktigt behov hos oss människor, och det glöms gärna bort. Manskriver ut piller, närman egentligen skulle ordinera kramar.

    På en dansfest jag gick till häromdagen hade man ”kramvärdar” (typiskt new-ageigt), som man kunde få en kram av om man ville, och det är faktiskt en rätt så fin idé. Tänk dig ett antal kramterapeuter, som går runt på vårdinstanser, sjukhus, vårdhem, m.m., och bara kramas och ger närhet. Då kan vi snacka hälsovård!

  3. soothsayer Says:

    En gång jobbade jag på ett läkemedelsföretag i Malmö. Det var grundat av en dansk-tysk-svensk forskare, Dr. Frederik Paulsen. I början av företagets verksamhet, på 1950-60 talen, så utvann man hormoner som ACTH, vasopressin och oxytocin ur svinhypofyser, dvs. en rent biologisk framställningsprocess. Senare tillverkades vasopressin och oxytocin med syntetisk metodik i större skala. När det gäller oxytocin så är/var dess främsta indikation att sätta i gång förlossningen om denna är på något vis fördröjd. Det är också oxytocin som svarar på barnets sugreflex när det diar och pressar fram bröstmjölken. Dr. Paulsen hade redan när jag var på företaget idén om att oxytocin spelade en roll vid manlig orgasm, vilket under 1980-talet visades av amerikanska forskare med ett enkelt upplägg: försökspersonerna fick onanera under det att man tittade på porr, samtidigt togs blodprov för mätning av oxytocin och andra substanser. Vid orgasmen konstaterades en klar höjning av blodhalten av oxytocin, vilket då kan ge upphov till den relaxationsfas som genast följer efter orgasmen. Andra forskare menar i stället att oxytocinhalten är förhöjd i blodet under hela upphetsningsfasen. Oxytocin sägs också medverka till erektionsprocessen och till att sperman pressas ut.

    När det gäller de positiva effekterna av beröring och oxytocin så har vi i Sverige en forskare, Kerstin Uvnäs-Moberg som studerat detta närmare. Helt klart så är människan ett socialt djur som mår bäst av vara i flocken. Oxytocin är ett av de ämnen i kroppen som skänker ro och harmoni vid beröring, det har betydelse vid psykiska tillstånd som ”förtroendeskapande”, det påverkar vår ”generositet” gentemot andra, det har visats ha positiva effekter hos autistiska personer genom att göra dessa mera utåtriktade. Det inducerar också modersinstinkten,dvs. att man tar hand om sitt barn direkt efter förlossningen. Ger man en substans som hämmar oxytocinets verkan, en s.k. antagonist, så upphör detta beteende.

    Kort sagt. utan oxytocin så skulle vi vara som robotar. De försök som du föreslår ovan borde väl vara i gång annars kan du kontakta Uvnäs-Moberg eller andra.


  4. Tack för den informationen! Lite mer bekräftelse på närhetshormonernas inverkan kan inte skada.


  5. Varför har du alltid så mycket helnakna kvinnokroppar på bild, men sällan män i motsvarande poser och vinklar?


  6. Hej Mikael! Intressant att du kommer med den frågan i just det här inlägget, i vilket jag faktiskt har med tre nakna män. O.K., fem kvinnor, men ändå.

    Svaret är väldigt enkelt. Jag är en heterosexuell man, tänder på kvinnor och har följaktligen många, många fler bilder av nakna kvinnor än av nakna män.

    Och min blogg är inte en jämställdhetsmyndighet. 🙂


  7. Ja, men jag ser ingen ingen man som ligger med särade ben och smeker sig…
    Urtrist! Med tanke på alla snuskgummor och kladdtanter (Gum-slem) som blir helt förbisedda…


  8. Haha – det där med gumslem gick hem, uppenbarligen…

    Du får gärna modella för mig, i den situationen du beskrev. Det kan säkert bli häftiga bilder.


  9. Jag blev förresten uppmärksammad på att du hade min gamla bok Den Rena Maten nerladdningsbar från din sajt, och det tycker jag är bra.

    Det var Snilleblixten Rohini-nandana som gjorde mig uppmärksam på detta, så jag har spart ner pdf:en.

    Tyvärr tog ju BBT bort alla namn på upphovspersoner efter en viss tid, trots att de ville att jag skulle skriva på ett kontrakt på att jag avsade mig alla anspråk på ersättning i framtiden. Så mitt namn som författare och illustratör är borta helt i de senare upplagorna. Men Harikesa Swami är kvar, lustigt nog.

    Hur som helst, kul att se den i Pdf-format. Vore ännu bättre om den ursprungliga sidan med namnen på upphovspersonerna var med också. En knasig effekt av att en sida saknas i Pdf:en är att alla sidor flyttas ett steg, och då blir uppslagen fel i Pdf:en.

    Det var min idé, men Yashoda-dulal var den som puffade mig framåt, och såg till att projektet sanktionerades ovanifrån, så att säga.

    Om du vill kan jag scanna in den felande sidan, så kan du göra en korrekt pdf.


  10. Haha, tack för erbjudandet men jag avstår ödmjukast tillsvidare! För det första är jag alldeles för gammal för att tilltala nån ful gumma, för det andra måste jag ju tänka på mitt goda anseende, och för det tredje vill jag inte chocka mina intet ont anande vänner och bekanta.

    Men allvarligt talat, om vi ska få bukt med den snedvridna synen på kvinnor och flickor som havande ensamrätt på att bli sexuellt utnyttjade och exploaterade, så måste även män börja att visas fram i alla möjliga sammanhang, i samma utsträckning som kvinnor. Kvinnor har gått med på att karlar kan kommentera deras kroppsliga behag (främst i form av bröst) på samma sätt som man kommenterar vädret. Det är hög tid att mäns fysiska företräden får åtnjuta motsvarande fokus för kommentarer och recensioner.


  11. Angående Den Rena Maten: vad är det för sida som saknas? Jag har skannat alla sidor, vad jag vet. Ditt namn eller andra namn på upphovspersoner finns inte med i det exemplar jag har, som jag köpte 1989, tror jag. Att Harikesha fanns kvar då är därför inte konstigt. Några fler tryckningar gjordes aldrig heller, och just av den anledningen tyckte jag det var värdefullt att göra boken tillgänglig på något sätt.
    Om du har någon sida med författarinfo etc, som inte finns i denna tryckning jag skannat, så maila den gärna till mig (aroma(a)omnirasa.com) så ska jag infoga den. Jag tycker det är självklart att författare, översättare osv ska anges, men BBT har tyvärr slutat med det i alla sina publikationer sedan 90-talet, vilket jag har klagat på dem om också. Av samma anledning krävde jag att de lade till en paragraf i kontraktet jag skulle skriva på avseende min översättning av ”Songs of the vaishnava acharyas” – att mitt namn som översättare ska finnas med. De gick med på det, men å andra sidan har de sett till att inte trycka boken överhuvudtaget, trots att manus varit färdigt i flera år…


  12. O.K. Sidan som saknas är på baksidan av den sidan med Harikesa, före sidan med innehåll. Är det en blanksida i din bok?
    Jag scannar och skickar över till dig.


  13. Och alla de anledningar du räknade upp, samt några till, brukar göra att det är rätt svårt att få tag på modeller. Men de finns förstås. Det är bara lite knepigare för mig att få till det där med erotiken, när det handlar om män, eftersom jag är så hopplöst hetero. Jag är ju inte homofob, men det är liksom inte det det handlar om.

    Jag anser inte heller att jag ska behöva ta på mig hela ansvaret för en jämställdhet på denna front. Var är alla kvinnliga fotografer som gillar män? Jag publicerar gärna deras bilder, om de inte har en egen sajt för det.


  14. Är det alltså huvudsakligen dina egna foton du använder på denna blogg i sammanhanget?


  15. Ibland använder jag egna bilder, och ibland Googlar jag. Jag är jävligt bra på bildsökning.🙂
    Men har jag egna bilder i ett blogginlägg försöker jag att ha bara egna bilder och ingen annans.
    Kolla t.ex. Holi-artikeln. Den är rena fotogalleriet.


  16. Ja, och det är snygga bilder dessutom.


  17. Åh, man tackar. Jag brukar nog för det mesta ange när det är mina egna bilder. Men inte alltid. Jag är lite inkonsekvent där.


Kommentera

