Stora Bloggpriset – galan!

allapristagarna

Som nominerande jurymedlem till det Stora Bloggpriset såg jag mig nödgad att delta i den stora galan som arrangerades av Aftonbladet och Bloggportalen, på Nalen i Stockholm under måndagkvällen. Det var en trevlig tillställning – festligt, folkligt, fullsatt – som den gamle Gustaf ”Topsy” Lindblom högst sannolikt skulle ha uttryckt det om han hade varit med denna kväll. Framför allt var galan smockfull av bloggare, förstås.

diplomen

Det Stora Bloggpriset är egentligen flera priser, eftersom man delade ut priser i flera kategorier. Fem nominerade i vardera sju kategorier – Nöje & Kultur, Mode, Sport & Fritid, Livsstil, Prylar & Teknik, Vardag och Politik & Samhälle. Och det är alltså första gången någonsin som dessa priser delas ut. Förhoppningsvis kommer de att se över kategoriindelningarna till nästa år, för det var lite flummigt här och där… Jag måste erkänna att jag inte lyckades samla ihop fem nomineringar i varje kategori – vissa kategorier, som sport och mode, var särskilt svåra för mig. Men jag tröstar mig med att modetjejerna förmodligen hade det lika svårt med kategorin politik.
Eeeehh…. fördomsfull? – Absolut!🙂

Det var rätt kul att kolla namnlappar på folk, för att se vilka bloggar jag kände igen som sådana jag emellanåt frekventerar. Det gav onekligen upphov till flera roliga möten. Den kategori som skilde sig mest från övriga bloggare var förstås modebloggarna – upprisslade, hårstylade och supersminkade, smala, unga mannekängdonnor som svassade runt på lyktstolpshöga klackar. Inte riktigt likt de tangentbordsnördar vi kanske vanligen associerar med bloggande. Men härligt färgstarkt och glammigt – definitivt var modebloggarna de som var bäst klädda för en riktig gala!

liberalapolitiker

Det minglades, förstås, och det verkade finnas ett alldeles särskilt stort intresse för politik. Min känsla var att politikbloggarna allmänt bedömdes som den tyngsta kategorin, och det var även en och annan bloggande politiker närvarande. Christian Engström från Piratpartiet, till exempel, på bilden här ovan i samspråk med folkpartisten och riksdagsledamoten Camilla Lindberg, som blev hjälte i samband med FRA-omröstningen i somras.

bokhora

Prisutdelningen gick effektivt men aldrig stressigt, och sköttes utomordentligt av Jenny Östergren från TV4, och bjöd på få överraskningar, men många glada rop och applåder. Kulturkategorin vanns av en blogg med ett helt underbart provokativt namn – Bokhora – fem tjejer som skriver om litteratur, och tipsar om böcker. Kul!

opassande

Riktigt kul var det att Emma Opassande vann politikklassen, före tunga namn som Henrik Alexandersson, Oscar Swartz, Blogge Bloggelito (min favorit) och Carl Bildt. Carl Bildts blogg är ju strängt taget ingen politikblogg längre, utan snarare en vardagsblogg där Calle berättar om sina resor, vilka han träffar, saker han köpt o.s.v., även om han förstås har varit en fantastisk förebild för alla bloggare, i att vara en av de allra första på arenan. Bland vardagsbloggarna vann dock sköna Tonårsmorsan, och inte irriterande Alex Schulman, och det var väl ett tecken på att de som röstat gjort det med både hjärta och hjärna, två ting som herr Schulman tyvärr verkar sakna…

stylebykling1

Elin Kling vinglade långbent upp på scenen, vimsade stilenligt runt med handväska, diplom och blommor, och tog emot priset för årets bästa modeblogg – Style by Kling. Vad man verkligen måste beundra med modebloggarna är att dessa ofta mycket unga tjejer lyckas med något som de flesta bloggare inte lyckas med – de tjänar pengar på sina bloggar. Ibland väldigt mycket pengar. Men det behövs väl när de ska fylla sina garderober. Roligast blev det (för oss konsthistorienördar) när konferencieren frågade fröken Klinga om märkena på de olika plaggen – behån kom nämligen från ett klädmärke som heter Kiki de Montparnasse. Det blir alldeles särskilt komiskt med ett underklädesmärke med det namnet, när man vet att Alice Prin, den verkliga Kiki de Montparnasse, i stort sett aldrig någonsin bar underkläder – inklusive de tillfällen då hon dansade can-can på borden i Montmartres konstnärsbarer, utan trosor. Det var rätt radikalt t.o.m. för att vara i Paris på 1920-talet…
När får vi förresten se en fin blogg för herrmode?

marcusbirro

Nördigt värre blev det när sportpriset och teknikpriset delades ut. Marcus Birro skriver om italiensk fotboll, och Moderskeppet skriver om Photoshopredigering. Helt otroligt att jag har missat Moderskeppet, med tanke på att jag använder Photoshop mer än något annat program, ända sedan 1993. Det ska jag definitivt råda bot på. Moderskeppet skall utforskas!

moderskeppet

Johanna Sjödin var en av de nominerade till klassen livsstil. Hon vann inte, för det gjorde snygga inredningsbloggen Husmusen, men jag lyckades göra Johanna lite glad ändå. Hon är 17 år, och fick därför bara alkoholfria drinkbiljetter. Själv körde jag bil till galan, och bytte gladeligen mina drinkbiljetter med Johanna, så att hon kunde få en riktig öl. Nån jävla måtta på förmyndarfasonerna får det vara… 🙂

stoppafralagennu

Aftonbladets hederspris gick spännande nog till stoppaFRAlagen.nu, vilket förstås var synnerligen välförtjänt. En nästan övertydlig trend i den politiska bloggosfären är att de allra flesta framgångsrika bloggarna är liberaler, och av dessa är en mycket stor andel medlemmar i, eller sympatisörer med Piratpartiet. En viktig fråga framöver är förstås EU-valet, där Piratpartiet hårdsatsar på att komma in i EU-parlamentet, med Christian Engström som toppnamn på listan.

piratklunga

Pirater fanns det gott om på galan, förstås – här är en hel glad piratklunga samlad – flera av dem är aktiva bloggare i framkanten av den politiska bloggosfären. Och alla är de sköna människor, riktiga liberaler, som jag är glad att dela politiska sympatier med. I tur och ordning: Emma Opassande, Jonathan Rieder Lundkvist, Anna Troberg, Jan Lindgren, Rick Falkvinge, Johanna Sjödin och Christian Engström.

Det var en lyckad kväll, en trevlig gala, med glada människor och sköna möten. Nästa år ska jag fan se till att bli nominerad åtminstone… 🙂

tunn linje

Andra bloggare som skrivit om priset och galan:
Opassande, Enligt min humla, Anna Troberg, Henrik Alexandersson, Husmusen, MinaModerataKarameller, Farmor Gun, Stationsvakt, Christian Engström, Emil Oldenburg, Rick Falkvinge och många, många fler som jag inte orkar räkna upp nu…

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Internet

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

19 kommentarer på “Stora Bloggpriset – galan!”


  1. […] Stora Bloggpriset – galan! « TantraBlog on Segerintervju med Opassande-Emma!Jens O. » Blog Archive » Bojkott av mediaindustrin […]

  2. thebe Says:

    Det kanske blir en modifiering av kategorierna till nästa år – vem vet. ”Kärlek och romantik” kunde kanske passa?😀 I kategorin ”Sex och politik” kunde du och BB göra upp kanske … Jag ser framför mig en massa intressanta blandningar om man gör kategorierna lite roligare.


  3. Jag tänker mig att ”Sex & relationer” skulle kunna vara ett bra tema. ”Livsstil” är ett extremt frlummigt tema, som förvisso var det enda som nog skulle ha passat TantraBlog i år, med tanke på att min blogg är rätt så eklektisk. Jag har ju som tema i rubriken ”Kärlek, Sex, Kultur & Politik”, vilket är rätt så brett, även om jag är rätt så braq på att stanna inom dessa ramar.


  4. Din omoraliska insats glömmer jag aldrig. Puss!


    • Ja, omoralisk eller moralisk – det är ju ändå till syvende och sidst en fråga om hur man definierar moral, som på intet sätt är ett absolut begrepp.
      Min moral, liksom din moral är mer kompatibla med varandras, än med statens moral. Enkelt val, eller hur?

  5. Robert Says:

    Låter som en oerhört trevlig sammankomst det där!🙂


  6. Ja, det var det. En riktig mingelkväll, om man undantar att musiken var lite väl hög för samtal emellanåt.


  7. […] bord. Jag tycker synd om Johanna som inte fick alkoholbiljetter av vakterna, men tack vare en god bilkörande människa fick hon byta sina biljetter. Efter det fortsatte minglet. Jag sprang på en jurist som hade sett […]


  8. Vi snodde inte hans diplom, vi skickade det till
    Blogge Bloggelito
    C/o Niklas Dougherty
    Och hans adress i Malmö.

  9. Robert Says:

    Det verkar inte som om konstapeln behagade dyka upp för pisseprov i alla fall. Gott så. Så rabiata som de är på sistone så kan de lika gärna operera in en pissepåse på magen på samtliga i Sverige som vill göra något kulturellt. För vi är väl alla angelägna att visa att vi inte är skyldiga till något farligt?


  10. Nå, det var ju inga rockstjärnor där, mest datanördar, så polisen hittade väl några andra att trakassera. Det var ju böggala samma kväll (QX), så de kanske tvingade folk att pissa där istället, vem vet. Jag vet bara att om någon fascistsnut skulle vilja tvinga mig att pissa i en burk hade jag bett honom fara åt helvete, och trycka upp sin burk långt, långt in där bak på sig själv. Utan tvekan. Och jag hade sagt det till honom med ett stort skratt. Elller henne. Det finns ju kvinnliga fascistlakejer nu också.


  11. […] TantraBlog – Stora Bloggpriset – galan! […]

  12. Caspian Says:

    Jag kollade lite snabbt igenom de nominerade bloggarna tidigare, innan galan, och visst fanns det väl en modeblogg för män! Om jag inte minns helt fel (kanske har hunnit bli senildement) var Manolo.se nominerad, och det är en herrmodeblogg. Så bloggar för herrmode finns, och nominerades till och med till Aftonbladets Bloggala!


  13. Titta! Ja, du avslöjar obarmhärtigt min dåliga research. Tack för det! 🙂

  14. Robert Says:

    Det är roligt att se att bloggosfären (jag har alltid tyckt det ordet känns lite fånigt, men men) har tuffat till sig och anser sig vara en egen kraft att räkna med. Jag gillar verkligen den direkta kontakten man kan få med skribenter (och läsare) när man läser / skriver bloggar. Sen finns det mycket som jag tycker är långtråkigt, men alla har sitt smak och tycke antar jag.


  15. Ja, så är det ju med all media. Jag tycker t.ex. att sport är utsökt tråkigt och fullkomligt ointressant – så jag läser aldrig sportmedia. Så enkelt är det. Man väljer det man gillar.

    Intressant nog är jag själv uppvuxen i en tid med bara en TV-kanal (jag minns när TV2 kom till, och många undrade varför i hela fridens namn behöver vi två kanaler?), och tre radiokanaler, så det har hänt ett och annat med moderna media.


  16. […] gratis alkohol som de andra nominerade och inbjudna. Konsekvens: Jag återberättade historien för Calle Rehbinder som gav mig sina “ölbiljetter”. Så rörande! […]


Kommentera

