Om du undrar…

I sjuksängen...

I sjuksängen...

…var jag har tagit vägen de senast två veckorna, så är svaret mycket enkelt. Influensa. Jag har helt enkelt inte orkat med någonting alls, närapå, och definitivt inte min blogg. Jag har haft hög feber i flera dagar, ont i hela kroppen, snuva, hosta, halsont, tappad röst, svårt att svälja, och monumental trötthet. Och jag är inte färdig med den här flunsan än. Jag har fortfarande hosta och är väldigt trött, men sakta börjar livsandarna återvända. Jag kan äta och dricka utan att det gör ont. Det finns ett ljus i änden av denna tröttsamma tunnel.

Det har förstås hänt hur mycket som helst att skriva om, irriterande och patetiska ting att häckla och kritisera, roliga saker att uppmuntra – men jag har bara inte orkat. Allt från President Obama till Stora Bloggpriset (till vilket jag ju varit med som nominerande jury), gruppsexande präster, israeliska bomber över Libanon, fascistoida poliser som gör drogtester på Grammisgalan (Hallå! Det är ju för fan en firmafest för rockstjärnor! Låt dem röka på bäst fan de vill!), mer integritetskränkande lagar och regler (får politikerna aldrig nog?) och allehanda annat kommenterbart.

Men det har som sagt fått vara. Nu börjar jag dock återfå en och annan liten livsnerv, och förhoppningsvis ska jag snart vara igång igen här på bloggen. Och några av er kommer jag förhoppningsvis att träffa på galan för det Stora Bloggpriset om en dryg vecka. Ha det gott!

legalizeit

P.S. Marihuana är synnerligen hälsosamt, och innehåller verksamma botemedel mot en mängd sjukdomar och symptom. Och det finns inga registrerade skadeverkningar. Alls.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Internet, Personligt

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

25 kommentarer på “Om du undrar…”

  1. Robert Says:

    Jag väntade mig faktiskt en och annan syrlig kommentar om polisens agerande på grammisgalan från dig.😉 Men influensan är skoningslös. Skönt att du är på bättringsvägar nu då. Ha det så gott själv.🙂

  2. soothsayer Says:

    Calle, välkommen åter och hoppas du är snabbt vederkvickt. Jag vill också tacka dig för tipset om Dick Wases bok ”Samlag eller salighet”. Jag har ännu bara läst de första hundra sidorna i denna mastiga bok men är imponerad av dess stora kunskapsmassa och hur Dick Wase samlar kraft för en motattack mot samhällets alla förmyndare och moralister. Jag kan inte se att denna bok har uppmärksammats särskilt mycket i pressen eller annan media, det hade den förtjänat. Så jag ber att få återkomma om ca 300 sidor.


  3. Hej Robert!
    Ja, polisens ingripanden under musikbranschens firmafest visar verkligen upp en vedervärdig, fascistoid inställning till de människor som sätter mest guld på vår tillvaro. Vad skulle hända om vi tog bort all musik? Man skulle kunna ta bort nästan vad som helst, och det skulle lösa sig på något sätt. Men utan musikanter och musik – det är som att vi skulle ta bort luften vi andas.
    Det är så fruktansvärt respektlöst och okunnigt.
    Men ännu värre tycker jag nog är folks reaktioner när de skriver om det i tidningarna –
    ”Vadå, polisen gör ju bara sitt jobb!” – ja, men ska de verkligen göra det där och då? Vill du ha en armé av poliser i hörnet varje gång du har fest eller?
    ”Rockstjärnor ska väl följa lagen som alla andra?” – jaha, så du kan tänka dig att ha poliser som kollar varje steg du tar, som tvingar dig att pissa i en kopp, för att ständigt vara säker på att du inte begår brott?
    ”Rockstjärnor är faktiskt förebilder för våra unga, och de borde tänka på det” – vilken kvalificerad dynga. På vilket sätt är ”rockstjärnor” mer förebilder än andra? Jo, genom att de skapar musik, som inspirerar och får oss att känna oss levande. Vem fan bryr sig om deras matvanor/boendeformer/politiska åsikter/drogvanor? Inte särskilt många.

    Att folk sen alltid lyckas med konststycket att betrakta lagar som absoluta sanningar är en annan effekt av bristande intelligens.
    LSD, Marihuana och Ecstacy är typer på droger som alla är betydligt ofarligare än både nikotin och alkohol, men ändå är de narkotikaklassade och därmed högt straffbelagda. Detta är naturligtvis totalt absurt. Marihuana är hälsosamt, och i flera länder i Europa är det tillåtet att röka marihuana av hälsoskäl. Det är nu även på gång i U.S.A., otroligt nog. Så visst kan regler och lagar vara uppåt väggarna, och då finns det faktiskt ingen anledning att följa dem.

    Det finns en mängd lagar jag ständigt bryter också, eftersom de är idiotiska.
    Knivlagen, t.ex. Jag har ALLTID kniv med mig. Inte fan bryr väl jag mig om en ordningsstadga som riktar sig mot oregerliga ungdomar som inte kan hantera sina känslor!

    Man kan inte förbjuda bort faror. Förbud är vanligen det sämsta sättet att försöka åtgärda ett problem.

  4. Robert Says:

    Jag delar din uppfattning Carl. Framförallt reagerar jag personligen på det oerhörda människoföraktet vissa ger uttryck för; illa dolt som omtanke om de utstötta missbrukare man säger sig vilja värna. ”Knarkaren” bör alltså enligt denna logik föraktas för sin egen skull, så hon eller han gör om och gör rätt.

    Jag misstänker personligen att det är den euforiska känslan som vissa droger kan ge upphov till som i sig är en av de mer problematiska för vårat samhälle. Likt sex. Eller dans till elektronisk musik.
    Att de flesta droger används inom medicinsk vård torde väl inte ha undgått någon. Det har till och med upptagits vissa expriment med ecstasy för behandling av personer med post-traumatisk stress. LSD har en lång historia inom den amerikanska psykiatrin innan den förbjöds iom flower power. Marijuana skrivs ut i vissa länder istället för opiater vis kronisk smärta har jag hört. Och amfetamin finns i Sverige inom sjukvården; det heter Metamina och skrivs ut till personer med diagnosen ADHD som inte svarar positivt på Concerta eller Ritalin.

    Men allting kan missbrukas. Problemet är att man inte vill erkänna att allting också kan brukas mer eller mindre bra, utan att personen riskerar hälsan. Det kan faktiskt skänka en större mening åt livet med ökad livsglädje och insikter om sig själv. Det är min egen erfarenhet i alla fall. Problemet är väl att även om en person inte verkar ta skada rent fysiskt så har ju samhället tvingat många till illegalitet vilket ju innebär enorma förtjänster för grupper som även pysslar med våldsbrott och liknande. Hamnar en småbrukare i fängelse och efter frigivning inte har några större hopp om att få ett vanligt yrke, så ligger det kanske nära till hands att börja med annan kriminalitet för att överleva. Framförallt i samhällen utan någon form av social trygghet. På så vis skapar samhället sin älsklingsstereotyp; den kriminelle knarkaren.

    Pust. Undrar omnågon verkligen har ork att läsa detta.🙂 Hehe. Insåg att jag blev ganska långdragen.


  5. Ja, du sätter fingret på den ömma punkten – att ”kriget mot droger” orsakar mycket större skador än drogerna själva. Detta har man börjat inse i många länder i Europa, och det börjar gå upp för folk i USA också, och framför allt beträffande en så osedvanlig tlätt och ofarlig drog som marihuana, som för övrigt har en hel drös med positiva hälsoeffekter.

    Ecstacy har också visat sig totalt utplåna symptomen för Parkinson.

    Självklart kan allt missbrukas. Frågan är om vi därför ska förbjuda allt som potentiellt kan missbrukas. Det går ju inte – då får vi i praktiken förbjuda precis ALLT.

    Med andra ord – om vi avkriminaliserar marihuana, ecstacy, LSD, psykedeliska svampar och peyote, och därtill låter vårdcentralerna distrubuera heroin till heroinisterna, så rycker vi undan mattan för en stor del av den organiserade brottsligheten, och dessutom tvingar vi inte ut brukare att begå brott för at få sin fix. Där slår vi sannerligen två flugor i en smäll.
    Dessutom får vårdcentralen en kontinuerlig kontakt med brukarna, och kan därföer erbjuda hjälp att komma ur beroende för dem som så önskar.

    Det handlar också om personlig suveränitet. Som liberal kan jag aldrig ställa upp på ett samhällssystem som gör sig till förmyndare för och ägare av varje enskild individ. Jag måste ha rätt att själv bestämma vad jag vill göra med min kropp och mitt liv, utan inblandning från staten.

  6. Robert Says:

    Jag håller med så gott som allt i ditt sista inlägg. Jag har alltid betraktat mig själv som vänster men gillar verkligen inte tanken på att staten kräver underkastelse på bekostnad av människors ”kroppsliga frihet”. Om man nu kan uttrycka sig så.


  7. Jag brukar oftast dela de åsikter du har, Carl Johan, men jag håller nog inte riktigt med dig denna gång. Visst har du rätt i att det var integritetskränkande med razzian på Grammisgalan, men droger kan tyvärr leda till en hel del elände. Huruvida Marijuana är farligt eller inte kan jag inte ta ställning till, och kanske är det rimligt med den holländska modellen, men när det börjar gälla andra droger är det att gå för långt. Också i Holland har man ju nu förbjudit psykedeliska svampar just för att de lett till dödsfall, och konsekvenserna av långvarigt drogbruk kan vara tragiska.
    Naturligtvis kan man hävda samma sak om alkohol, en drog som jag själv med glädje nyttjar, och visst kan detta anses vara inkonsekvent, men tyvärr tror jag att samhället måste skydda medborgarna ibland. Självklart är sexköpslagen att gå för långt, men droger kan göra så mycket negativt framför allt med unga människor att man måste göra et t undantag från de liberala principerna.


    • Jo, visst kan man göra undantag här, och undantag där, men då blir det inte mycket till liberalism kvar.
      Jag hävdar med närapå fundamentalistisk övertygelse att varje enskild, vuxen människa måste ha absolut självbestämmanderätt över sitt eget liv och sin egen kropp.
      Allt annat är 100 % oacceptabelt.
      Vad som sedan måste finnas i varje samhälle är förstås tolerans och medkänsla. Utan tolerans och medkänsla fungerar inga samhällen, oavsett vad vi kallar det politiska systemet.

      Ja, droger kan leda till elände. Religion är dock värre. Det finns ingen drog i världen (inte ens alkohol) som har skapat så mycket elände, lidande och död som religion. Ska vi därför förbjuda religion?

      Biltrafik är långt farligare än någon drog. Ska vi därför förbjuda biltrafik?

      Livet självt är livsfarligt, och erbjuder garanterat dödlig utgång – 100 %.

      Så var ska vi dra gränsen för vad som ska vara tillåtet och vad som ska vara förbjudet?


  8. Nu är det dags att kliva ut ur det digitala, in i det analoga. Vi samlar på dina bilder, din mammas bilder, bilder på din hund eller hand. Så länge de är tagna i en fotoautomat!
    Besök Fotoautomaten. Kliv in här och delta!

  9. Bengt Says:

    Droger leder till elände därför att de skapar kemiskbiologisk obalans i hjärnan. Det är syniskt att förespråka legalisering av narkotika, när så många familjer och ungdomar får lida av konsekvenserna av narkotika missbruk. Har du ingen medkänsla med de som fastnar i missbruk och barn som far illa i missbrukarfamiljer?
    Om varje enskild, vuxen människa ska ha självbestämmanderätt över sitt eget liv och sin egen kropp förutsätter det att de inte fastnar i ett drogberoende.
    Religion är ingen drog. Man kan inte förbjuda människor att tro vad de vill.
    Biltrafik behövs för att vårt samhälle ska fungera, narkotika behövs inte.
    Fundamentalism är inte bra, inte ens liberal fundamentalism.
    En frigjord människa behöver inga droger.


  10. Hej Bengt!
    Det är fint att du är omtänksam, men dina ”argument” håller tyvärr inte. De är helt uppåt väggarna fel, som klippt ur en propagandistisk broschyr av Nils Bejerot.

    Du skriver först ”Droger leder till elände därför att de skapar kemiskbiologisk obalans i hjärnan”, utan att definiera vilka droger du talar om, vilket är extremt ovetenskapligt och självfallet rejält flummigt och odistinkt.
    För det första, vad betyder detta ”kemiskbiologisk obalans i hjärnan”? Är det något du har hittat på själv? (många droger, som t.ex. marihuana och ayahuasca, har tvärtom harmoniserande egenskaper)
    Och – vilka droger talar du om? Vet du något alls om skillnaderna mellan olika aktiva substanser, hur de påverkar centrala nervsystemet eller andra delar av kroppen?

    Har du någon kunskap alls om det du talar om, eller är ditt inlägg bara en indoktrinerad ryggmärgsreflex utifrån rädsla för det okända?

    Det du beskriver om drogernas skadeverkningar stämmer framför allt på legala droger som alkohol och tyngre läkemedel. Så med dina argument borde vi omedelbart förbjuda alkohol, tobak och en hel drös receptbelagda mediciner.

    Hur många dör varje år av felmedicinering? I bilolyckor? Många, många…
    Hur många dör varje år av marihuana? Över hela världen? Inte en enda.

    Att hävda att religion inte är en drog är förstås helt irrelevant. Man måste se den sociala konsekvensen av en viss företeelse för att ta ställning till om den kan tillåtas eller ej, och om det kan påvisas att en viss världsåskådning skapar enormt elände, så behövs förstås upplysning, så att folk kan bli fria från sitt förfärliga missbruk av t.ex. religion.
    Om något här på jorden passiviserar och håller folk kvar i okunnighet, och samtidigt hetsar folk till våldsamma handlingar, så inte fan är det droger – men religion! Eller som Karl Marx sade – religionen är ett opium för folket.

    Att biltrafik skulle vara mer nödvändigt än droger är förstås också något som kan diskuteras.
    I hundratusentals år har vi människor klarat oss alldeles utmärkt utan biltrafik, och nu när vi har den så bidrar den effektivt till att förstöra jorden, med nedsmutsning av luft, vatten och mark. Kanske det vore på sin plats att ersätta biltrafiken med något annat, mindre skadligt?

    Din slutreplik ”En frigjord människa behöver inga droger” betyder förstås ingenting.
    Vad är en ”frigjord” människa? Frigjord från vad?
    Och vad behöver då en frigjord människa?

    Jag har för övrigt aldrig påstått att jag är en fundamentalistisk liberal. Jag skrev på detta sätt:
    ”Jag hävdar med närapå fundamentalistisk övertygelse att varje enskild, vuxen människa måste ha absolut självbestämmanderätt över sitt eget liv och sin egen kropp.”

    Om du inte delar min åsikt i detta, om du tycker att det är bra att staten äger dig, att du i praktiken blir en slav, en ägd, utan självbestämmanderätt över ditt eget liv, så får du gärna presentera några goda argument för denna ståndpunkt.

    Med andra ord – om du har något annat än floskler och struntprat att komma med kanske vi kan diskutera ämnet, annars tycker jag att du ska läsa på lite först.

  11. Fritt val? Says:

    Förstår jag dig rätt är det ok att en herionist går till sjukvården och får sitt heroin under tiden som hans/hennes barn sitter i väntrummet?
    Eller var drar du gränsen? Finns den?

    Bisarr tanke i min värld där jag anser att man inte enbart har rättigheter utan också skyldigheter. de egna valen påverkar i flera led. Tror man dessutom att det existerar en enda drog i världen som inte har negativa följder känns resonemanget naivt.


    • Det är spännande att du tar ett sådant exempel, eftersom du faktiskt bekräftar mina idéer.

      Om alternativet är att pappa eller mamma lämnar sitt barn ensamt hemma, går ut för att hora eller råna, för att sen dyrt köpa sin fix av en langare (och därmed befrämja organiserad brottslighet), så tycker jag absolut att det är ett bättre alternativ att heroinisten går till sjukvården och får sin fix där, under kontrollerade former, ja. Till och med om barnet är med. Då finns det personal som kan kolla hur barnet mår, vilka behov som är tillfredsställda och vilka som inte är det. Då finns det personer där som på ett empatiskt sätt kan bemöta både knarkaren och barnet i den situation där de är.

      Svensk narkomanvård idag går i praktiken ut på en sak – låt de asen dö i sin egen skit. Låt dem knarka ihjäl sig med skitiga nålar, så slipper vi dem sen – stöt ut dem totalt ur samhället, så att de ska veta att minsta lilla marihuanablad gör dig till en kastlös, en fredlös, en brottsling för livet utan chans att någonsin få vara med i vårt fina samhälle.

      Det finns ingenting i den här världen som inte har potentiellt negativa följder. Att dricka för mycket mjölk kan faktiskt leda till benskörhet för äldre, vilket leder till mycket lidande individuellt, och höga kostnader för vården. Detta är dock inte anledning nog att förbjuda försäljning av mjölk, inte ens bara till äldre människor. Detsamma gäller vissa droger. Marihuana är betydligt lättare och ofarligare än både tobak och alkohol, och därför är den lagstiftning vi har idag helt oproportionerlig.

      Märk väl att jag inte talar i egen sak. Jag har prövat marihuana ett par gånger (vem har inte det?), men är absolut ingen brukare.
      Jag vill se saker och ting i ett bredare perspektiv, med nya synvinklar, och då blir faktiskt vår droglagstiftning helt absurd.

  12. Bengt Says:

    Hej Carl Johan
    Du tar i som vanligt. Du vet inget om mina eventuella kunskaper i ämnet. En kort kommentar ger naturligtvis inte hela bilden av en människa eller en åsikt. Du är lätt att provocera, är det en ryggmärgsreflex hos dig?
    Alla droger skapar reaktioner i hjärnan, det är därför de används. De sätter igång belöningssystemet i hjärnan, må bra hormoner, precis som sex, mat och beröring gör. Men hjärnan vill ha balans, så att på ett konstgjort sätt, med droger, öka de substanserna gör att hjärnans normala belöningssystem för mat, sex och andra positiva upplevelser sätts igång utan samband med mat, sex, m.m. Eftersom hjärnans vill ha balans avtrubbas förmågan att ge belöning för vanliga positiva upplevelser. Vardagen upplevs som mer trist, för att hjärnan är anpassad efter drogernas kickar. Marijuana kanske inte direkt orsakar dödsfall, men som med andra droger skapar det lätt ett obalanserat liv som kan leda till depressioner, självmord och allmänt strul. Jag har sett tillräckligt många vänner och bekanta som har förkortat och strulat till sina egna och andras liv, på grund av droger av olika slag för att jag ska vara drogliberal. Jag har läst på om hjärnforskning, belöningssystem, oxytocin, m.m.
    Det är svårt att förbjuda alkohol, det är så inblandat i vår kultur. Det är allt färre som röker, så många har kommit på de negativa effekterna av tobak. Om vi hade uppfunnit alkohol och tobak nu, skulle de troligtvis vara förbjudna.
    Receptbelagda mediciner är just receptbelagda för att undvika missbruk. Sedan kan det förekomma missbruk i alla fall. Men mediciner kan behövas ibland.
    I det samhälle vi har nu är biltrafik nödvändigt, men jag är för att ersätta den med något mindre skadligt. Det måste ske på sikt, men man kan inte helt plötsligt förbjuda bilar. Jag tror du gillar bilar mer än vad jag gör.
    Om religion är en drog, beror på hur man ser det. Om religion används som en verklighetsflykt så kanske man kan kalla det en drog. Man kan inte förbjuda en världsåskådning, däremot kan man genom upplysning få människor att se inkonsekvenser och elände som religioner skapar.
    Med “En frigjord människa behöver inga droger” menar jag att livet självt är tillräckligt positivt för en frigjord människa, det behövs inga droger. Du som har sexkurser vet väl att när blockeringar, skam och skuld släpper, så upplever människor det som väldigt befriande och underbart. Människor frigjord från blockeringar och rädslor som låter den sexuella energin flöda i alla chakran och omvandlar den till kärlek och andlighet, behöver inga konstgjorda droger, menar jag.

  13. Bengt Says:

    En kompletering, det här kom inte med nyss.
    “Jag hävdar med närapå fundamentalistisk övertygelse”, närapå fundamentalistisk liberal då, för liberal är du väl?
    ”om du tycker att det är bra att staten äger dig, att du i praktiken blir en slav, en ägd, utan självbestämmanderätt över ditt eget liv, så får du gärna presentera några goda argument för denna ståndpunkt.” Nej, nu överdriver du igen, jag vill inte vara slav under någon, inte staten men inte heller under droger. För att det finns lagar och bestämmelser så betyder inte det att man är slav eller ägd av staten. Det måste finnas en viss balans, annars bli man fundamentalist.


  14. Anledningen till att jag reagerade starkt på ditt kortare inlägg var för att det var formulerat på ett väldigt klassiskt ”inlärt” sätt, klichéartat, därtill med ett par felstavningar, och det gjorde att jag underskattade din kunskap – ja.
    Ditt andra inlägg visar på mer insikt och erfarenhet.

    Men…

    Faktum är, att i samma grad som du låter någon annan bestämma över vad du får eller inte får göra med din egen kropp – i samma grad ger du bort makten och bestämmanderätten över dig själv. Du förslavar dig själv.
    Om jag säger ”Åh, vilka intressanta blad – de vill jag smaka på” – och du säger – ”Det får du inte! Gör du det låser jag in dig!” – och jag accepterar det, så har vi tillsammans gjort dig till en tyrann, en slavägare.

    Du kan ge mig råd, förklara varför du inte tycker att det är en bra idé, upplysa mig om konsekvenser etc. – men ytterst sett måste det vara mitt val. Ingen annans.

    Det finns ett stort problem med regeringar och myndigheter, och det är att de gärna tror att deras uppgift är att bestämma och regera över oss. Att vi är oförståndiga och dumma, och att vi behöver hjälp att fatta rätt beslut om våra liv. Detta är ett stort misstag.
    Vuxna människor måste få vara just vuxna människor, kunna ta egna beslut utifrån egna bedömningar, inte utifrån någon myndighet.

    Vad är det som säger att politikerna i ett parlament vet bättre än jag om vad jag behöver, vad som är bäst för mig?
    Ingenting. Absolut ingenting.

    Jag erkänner inga högre beslutande organ över mitt liv än mig själv.
    Det finns inga myndigheter över mig.
    Så enkelt är det, och så enkelt borde det alltid vara.


  15. Att resonera är bra. Att diskutera effekten av olika droger, kemikalier, miljöeffekter, politiska system, världsåskådningar, träningsmetoder, kostvanor etc. – det är bra.

    Men att dumdrygt förbjuda vissa uttryck för mänskligt beteende, det är inte bra.

    Du nämnde tidigare att man inte kan förbjuda religion. Nå, så vad säger du då om rastafaris, eller för den delen shiva-bhaktas, för vilka rökandet av cannabis är en omistlig del av religionen? Ska just deras religion inte få komma till uttryck i ditt samhälle?

    Du skriver vidare – ”Marijuana kanske inte direkt orsakar dödsfall, men som med andra droger skapar det lätt ett obalanserat liv som kan leda till depressioner, självmord och allmänt strul.”
    Det är möjligt, men det måste också vägas mot de hälsoeffekter som marihuanan har. Hur många har SLUPPIT depressioner, självmord och annat ”allmänt strul” med hjälp av marihuana?

    Med andra ord – det går inte bara att fokusera på eventuella negativa effekter. Man måste väga det mot de positiva effekterna.

    Sen går det ju inte att komma ifrån att flera av de största negativa effekterna kommer av att det är illegalt. Riskerna, umgänget, stigmatiseringen, oron, smusslandet. Klart det har negativa effekter.

    Jag säger som Keith Richards:

    ”I don’t have any problems with drugs. I have problems with the police”

    Återigen – jag talar inte direkt i egen sak. Jag är själv inte brukare.
    Dock anser jag att det måste gå att föra en resonabel diskussion i ämnet.

  16. Bengt Says:

    Jag tycker också att det borde gå att föra en resonabel diskussion i ämnet.
    Det jag tycker är intressantast är vad som händer i hjärnan och kroppen av olika naturliga substanser som finns i hjärnan som serotonin, vasopressin, oxytocin, adrenalin, dopamin m.m.
    De substanserna har en avgörande påverkan på vårt beteende, känslor, sex m.m.
    Har vi en fri vilja eller är det kemiska substanser i hjärnan som styr oss? Det kan man fundera över. Vad är det som styr oss? Kanske det är något helt annat än vad vi är medvetna om, det är intressant att resonera om.


  17. Ja, Bengt, där är jag med dig, för jag tycker alltid att man måste kunna föra resonabla diskussioner baserade på fakta, om ALLT. Allt kan ifrågasättas, vilket i praktiken innebär att en del tankar och idéer man har måste hamna på soptipen, medan en del andra bekräftas.

    Vad gäller forskning på hjärnan, och vad medvetandet är, och vad som faktiskt är orsak eller verkan i olika psykologiska sammanhang, är fortfarande fullt med vita fläckar som behöver upptäckas och utforskas.

    Detta är ytterligare en anledning till varför det är dumt med ogenomtänkta lagar och förbud, som bevisligen leder till större elände än det som lagstiftningen åsyftar att förhindra. Du vet, när kriget mot droger skördar långt fler offer än drogerna själva. Detta ser vi väldigt tydligt i USA, där ungdomar åker in i fängelse flera år, bara för att de har rökt lite gräs. Sånt är komplett galet, och inget vi borde kopiera här i Sverige. Tyvärr är svensk narkotikalagstiftning extremt destruktiv, och skapar hundrafalt mer elände än drogerna någonsin kan göra på egen hand.


  18. Och ytterst sett så finns det bara en fråga som har bäring i hela detta resonemang.
    Ska någon annan bestämma över vad jag gör med min kropp eller ej?
    Ska någon annan än jag själv kunna förbjuda mig att inmundiga vadhelst jag vill inmundiga, även om det inte skadar någon annan?

    Det är inte O.K.

    Vi har andra lagar som är gravt integritetskränkande på samma sätt, som t.ex. hjälmlagar och bälteslagar, och de borde egentligen också avskaffas, men man får väl ta en sak i taget.

  19. Robert Says:

    Mycket intressant sista inlägg Bengt! En tanke jag har haft är att vissa harmoniserande effekter som vissa pratar om i termer av mediciner samt droger hänger i viss mån samman med att personer med brister i dessa naturliga substanser får en ökning av dessa på olika sätt, vilket i den bästa av världar leder till ökad känsla av välbefinnande och medvetenhet. I värsta fall spär de på redan obalanserade värden.

    Exempelvis kan tas just amfetaminets harmoniserande effekter för de med grövre kocentrationssvårigheter. En medicinsk teori är att dopaminvärdena är för låga för personer med ADHD. Amfetamin ökar det (i lägre doser) till normalvärden. När denna kunskap inte fanns och diagnosen inte skrevs ut var det klassiska att betrakta stökiga ungar som något bakom flötet. Tjackpundare fick ju (och får!) ju givetvis skylla sig själva, enligt samma tvådimensionella logik. En del äldre amfetaminister är troligtvis sådana som om de hade varit födda idag hade fått diagnos och därmed medicinsk amfetamin.

    Samma resonemang bygger medicinindustrin på i sin utskrivning av SSRI-preparat för serotoninvärden, dock anser jag att man gör det senare i viss för mycket utan diagnos och vilja att undersöka vad patienter lider utav. Motion, dans och sex med flera kroppsliga aktiviteter frigör dessa ämnen och att pyssla och allt förutom kanske sex borde i min värld skrivas ut på recept (ex. kort på friskis och svettis, danskurser, med mera).


  20. Ja, detta är en intressant diskussion. Nikotin har ju den spännande förmågan att det ersätter signalsubstanser i kroppen, så att en del människor som har rökt tobak länge, och slutar, ibland blir betydligt sjukare än de var innan.

    Det är komplicerat, det där med vad man tillför kroppen, och vilken påverkan det har.

    Ett samhälle där ingen någonsin tillför kroppen några yttre stimulantia, utan bara håller sig friska med motion, dans och sex, låter ju utopiskt, men högst orealistiskt.

    Och självklart är det underbart med alla de lyckodroger som kroppen själv producerar – bara en enda rejäl, lång, sexig kyss kan sätta igång rena vattenfall och fyrverkerier i kroppen, av glädjehormoner som oxytocin, endorfiner och andra underbara substanser.

    Själv är jag en hängiven oxytocinist.

    Puss på er! 🙂

  21. Agneta S Says:

    hellu🙂 alla glada

    har ni hort talas som
    nylanserad produkt namligen

    och vet nagan om den ar bra?

    skriv till mig om ni vet mer om den??

    Barbro


    • Nja, jag tror inte på såna där piller och skit.
      Det ger inga varaktiga resultat – du måste ändra dina vanor istället. Det är det enda som faktiskt fungerar i längden.

      Själv kör jag just nu LCHF-diet (Lo Carb, High Fat), käkar massor med fett och proteiner, men minimalt med kolhydrater.
      Det funkar.
      Första månaden gick jag ner 7 kilo, och därefter har jag gått ner ytterligare 3 kilo – sen i maj.

      Sen är det förstås bra att kombinera detta med motion – då går det ännu bättre.


Kommentera

