Kulten i Mammons tempel

mammon_middle

Min kära hustru Jennie och jag åkte härom dagen till Forum Nacka, för att inhandla lite nödvändigheter, som till exempel att besöka Jennies optiker, och kanske köpa ett halvkilo kaffe hos den trevlige kaffehandlaren. So far so good. Men – detta köpcenter har under en längre tid undergått en stor förändring, med en enorm tillbyggnad och väsentligt större utrymmen. Vi trädde alltså in i ett alldeles nybyggt tempel till Mammon, konsumismens stora gudom, och tanken var väl att vi skulle tjusas av detta heliga tabernakel och dess innanverk, de tre helt nybyggda våningarna i båtform (som en ark!) fyllda med glittrande butiker, så att vi fritt och hängivet skulle kunna ägna oss åt den nygamla religionen – köp, köp, köp!

Dock infann sig en motsatt känsla. Denna mellandagshysteri, denna virrande folkmängd som till synes planlöst och totalt osamlat, helt utan kontakt med någon annan, ägnade sig åt individuellt blotande till Mammon, pengaguden, förstärkte verkligen intrycket av – ”för mycket”. Att träda in i ett sådant konsumismens mini-Mecka blev för mig lite som att få ett jättelikt påskägg (en meter i diameter!), fyllt med de bästa konfekter. Det blir äckligt, och jag vill inte ha en enda bit. Det blev – för mycket.

Överallt – köp, köp, köp! Det blev bisarrt, överdrivet, krampaktigt, tragiskt. En karikatyr, en tragikomisk illustration till den moderna livshållningen ”Du är vad du köper”. Och det är inte ens den gamla traditionella materialismen, med ”du är vad du äger”, utan dess modernare, reformerade variant konsumismen, som kräver ett ständigt köpande, nytt, nytt, nytt, det senaste, det ballaste, det modernaste. Du definierar din personlighet med hur hippt det senaste inköpet är.

mammon_sale

Du är inte längre en människa med personliga egenskaper, om du är en sann adept inom konsumismen. Du är en anhopning av varumärken, allt sittande utanpå det köpta, som ett tecken på hur framgångsrik du är, hur storslagen du är, hur hipp du är. Ditt värde sitter i prislappen på det du har köpt. Låter detta cyniskt? Besök Forum Nacka, gärna nu under mellandagsrean, så förstår du nog vad jag menar. Jag kan nästan garantera att en och annan kväljningskänsla gör sig påmind. Såvida du nu inte redan är en fullfjädrad lärjunge i konsumismens köpglada evangelium…

Kristendomen genomförde sin imperialism genom att införliva gamla förkristna religioners attribut och symbolik i den nya härskarläran – och under 1900-talet tog Mammonismen steg för steg över den religiösa symboliken, med återupplivade helgon som köpargument, religiösa symboler som lockbeten, och andliga sånger som stämningsskapare för mer shopping. Övergången är nu total, och det som en gång var hela Europas heligaste tidpunkt på året – vintersolståndet – som under falsk flagg annekterades av kyrkan – har nu fullkomligt stulits av försäljarna, Mammonprästerna och bankirerna. Under 1900-talet såg det mer återhållsamt och lutheranskt ut, med handelsboden, och betong-Konsum som ersatte kyrkan som byns mittpunkt. Nu har köpandet blommat ut till en katolsk, svulstigt glittrig högmässa, och vi bäddas in i en fullkomligt gränslöst konsumistisk estetik, allt inriktat på hejdlöst köpande.

Just detta religiösa språk blev väldigt tydligt då jag besökte en butik som säljer exklusiva ljudanläggningar och TV-apparater från det danska företaget Bang & Olufsen. B&O har i decennier ägnat sig åt att tillverka vackra apparater i en distansierad, luftig stil, som ska framhäva ägarens överlägsna smak, rikedom och distans. Hela syftet med att köpa en B&O-anläggning är förstås att visa att man är finare än andra – att man minsann kan hålla avstånd till pöbeln. Intresse för design? – My ass! Det handlar bara om status. ”Jag behöver inte ta i dig, för jag har minsann råd med en vägghängd mp3-spelare för 47.000 pix.”

Den charmante försäljaren i B&O-butiken framhävde för mig en CD-spelares företräden. Den hade haft samma design i 15 år, och var således ”en ikon”. Jag tyckte att det kanske var lite att ta i att kalla en CD-spelare för en ikon*, och kontrade med att jag nog hellre skulle använda begreppet ”klassisk formgivning”. Då svarade försäljaren att denna CD-spelare var ”kult”, och jag påpekade då lite spefullt att han uppenbarligen gillade religiös terminologi, varpå han toppade tårtan med att påstå att jodå, folk som var inne på B&O var lite av en ”sekt”. Allt inom två minuter. Och han verkade faktiskt tro att han var rolig.
Nå – man ser inte brödet när man sitter i degen.

Vad för slags sekt blir detta? B&O-sekten? En sekt för dem som vill känna sig finare och mer framgångsrika än andra, mer distansierade, mer smakfulla. Det utvalda folket. Stackars dem. Och jag sänder en tanke till alla de osäkra tonårsflickor som modebloggar, och definierar sig själva genom vilka skor och linnen de köpt, eller vill ha, och frälsningen kommer genom att vara så söt och attraktiv att en framgångsrik profet – förlåt, jag menar modefotograf – vill föreviga dem på tjusiga modefoton, så att de kan fullkomligt hänge sig åt sin konsumistiska narcissism genom att lägga ut dessa bilder av sig själva (i nya hippa kläder och skor, förstås) på sina bloggar, som självfallet besökes och beundras av andra unga, jagsvaga och identitetssökande flickor på jakt efter förebilder.

mammon_lingerie

Nu kanske du tycker att jag låter som en marxist, en kapitalisthatande rödgardist med Maos lilla röda i ena handen och Das Kapital i den andra. Men så är verkligen inte fallet. Jag har varit nån slags högerliberal hela mitt liv, och inget vore mig mer främmande än en centralstyrd inskränkning av människors rättigheter att utforska sina livs alla valmöjligheter – även om det innebär irrfärder i religionsträsket, eller religionens vanartige syskon konsumismen. Det känns dock djupt tragiskt om även det filosofiska och politiska språket skall annekteras av konsumismen, om begrepp som frihet och liberalism i sin praktiska tillämpning skall reduceras till en ekonomisk doktrin, en frihet att köpa och sälja, och inget annat. Tyvärr verkar många tro det, både motståndare mot, och förespråkare för liberalism.

Att vara liberal innebär att man tycker om frihet. Inte bara frihet att köpa och sälja. Frihet att INTE köpa och sälja ingår i denna tankegång. Frihet att tänka som man vill, tycka som man vill, uttrycka sig som man vill – bo och leva som man vill. Och vad jag ser i konsumismens bakvatten är tyvärr inte frihet. Det är slaveri under penningens tyranni, med bankirerna som orakel och överstepräster, shoppandet som en drog, en snabbfix, den lilla korta kicken som kommer med den nya mobiltelefonen / handväskan / skinnjackan / iPoden / tårtspaden / hudsalvan som ett tomt substitut för verklig tillfredsställelse.

Den frihet jag förespråkar, den slags liberalism jag skulle vilja se mer av, är enskilda individers initiativ att skapa egna vägar, egna liv, att hitta nya former för arbete, boende, värden i livet, uppfostran av barn, utbildning, självförverkligande och andlighet. MIn liberalism är motpol till slaveri, till underkastelse, en påminnelse om att vi inte BARA är flockdjur, men också individer med en egen kreativitet, och potential till lycka och tillfredsställelse, en unik förmåga att uppleva livet inifrån, som en egen individ.

mammon_bodyshop

Jag tycker om att shoppa. Det är kul. Men jag föredrar små butiker, som drivs av enskilda personer med entusiasm och engagemang, där jag kan välja i lugn och ro, diskutera ämnet med butiksinnehavaren (som kanske till och med själv tillverkar en del av sina varor), få goda råd, kanske t.o.m. bli avrådd att köpa en viss pryl, för den passar mig inte, eller det kommer en bättre om några veckor. Bli uppringd – ”nu har jag fått in den där grejen du beställde!” – pruta lite, köpa på krita, skoja och snacka skit, ha en mänsklig relation. Butiker som Afrodites Apotek, BaraDVD, Jallas Livs, Taj Mahal, Tyresö Musik. Det är därför jag älskar basarerna i Orienten. Där kan man sitta ner och dricka te, känna på materialet i tyger och andra hantverk, prata om familjen, vädret och den politiska situationen, medan priset sakta sjunker. Personligt bemötande och engagemang.

Jag tänker bojkotta Forum Nacka. Inte främst av politiska eller ideologiska skäl, även om de är goda nog. Jag kommer att bojkotta Forum Nacka, och i görligaste mån även andra bauta-köpcenter av liknande sort (Heron City, den evigt växande cancersvulsten Gallerian, Kista Centrum m.fl.), för jag mår inte bra av dem. Jag känner mig överfallen, utsugen, alienerad, reducerad till en vandrande plånbok. Det är t.o.m. värre än de aggressiva försäljarna i Jaipur, som mer eller mindre drar in folk i sina butiker – de är fortfarande människor. I Forum Nacka reduceras butikspersonalen till säljrobotar i multinationella butikskedjor, utan utrymme för egna initiativ. Och vi som besöker Mammontemplet förvandlas till lealösa köprobotar, vars enda värde sitter i siffrorna på vårt bankkonto.

Så vill jag inte ha det.

tunn linje

* Ikon: religiös bild, meditationsobjekt med syfte att komma närmare Gud.

Foto: Samtliga bilder av Carl Johan Rehbinder

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Kultur, Livsåskådning, Samhälle

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Kulten i Mammons tempel”

  1. larvad Says:

    Denna religion har även sin nattvard som ej får skymfas ett heligt bröd som serveras och där resterna sen fyller 12 korgar av skräp (Lukas 9:17) Självklart finns det ett kapell för denna heliga måltid vid Forum Nacka, och troligen också som Drive Thru, och drycken vid denna nattvard, en dryck som givetvis är obligatorisk, bryggs nog inte utan en viss blodspillan.

    Precis som all annan religiös måltid så är det en gemenskapsbyggande handling mer än en måltid eller för att citera mig själv från min senaste kommentar till Calles förra inlägg:

    ”alltså måste man ge något åt de som gillar att slåss – identitet – tanken att tillhöra det segrande teamet, de som sitter på sanningen, som vet hur man befriar folk med rätt krav (mission med vapen i hand, de som dricker rätt dryck (nattvarden) för att stärka sig själsligt mer än kroppsligt – för näringsvärdet är ju tämligen begränsat…”

    Men denna gång är det inte mot Rom eller Jerusalem, och absolut inte mot Mecca, Amritsar eller Lhasa vår vallfart skall lända, utan till……Atlantis, f’låt Atlanta…


  2. Ja, självklart! Coca-Cola & McDonalds som nattvardsvin och oblat…
    Det heliga kommunionsblotet med mat och dryck till gudens (Mammons) ära.


  3. Håller helt med dig! Det har gått över styr men vi kan inget göra. Vi måsta handla annars braka hela skiten ihop. Federal Reserve – Centralbanken – trycker bara nya pengar. Först skapar dom en skuld och sen trycker dom pengar som det inte finns något värde i. Och det värsta i hela soppan är att den banken är privatägd. One Bank to rule them all…

    Så när jag nu har jag sett det kommunicerande kärlet mellan kommunism och kaptitalism och förstått hur det hela hänger ihop känner jag mig verkligen cynisk och desillusionerad. Synd att det är så himla lätt att dupera massan!

    Såg dig på tv:n med slöjbrudarna men kunde inte höra – mina högtalara har ramlat i golvet och eftersom dom inte är några B&O-höjdare gick dom sönder på stört. Men du såg ju behaglig ut. Tror jag ska läsa din bok. Det är kul med bloggare som har alla hönsen hemma. Dom flesta är ju så ignoranta. Sorgligt nog.

    Kan nämna i sammanhanget att jag bara har ett läppstift åt gången. Sliter ut kläder och skor innan jag köper nytt. Så jag skulle jag göra även om jag vore miljonär många gånger om.

    God fortsättning på allt!


  4. Hej igen, Helena Palena! Tack för din trevliga kommentar. Halal-TV går såvitt jag vet fortfarande att se (och höra) här på SvT:s hemsida – http://svt.se/play?a=1330593

    Men programmet i övrigt var inte så bra.

    Ja, det där med bankerna är ett jävla gissel.

    Jag brukar fönstershoppa. Man måste inte ha allt man gillar. det kan räcka att nuta av att bara titta på det. Och så slipper man förvara det och ta hand om det. Och det kostar inget att fönstershoppa. Bra grej.


  5. Bra skrivet Calle!!

  6. Eva Says:

    Hejsan Calle

    Dessa köptempel för alla som söker köpa sig tillhörighet. Ja jag mår så illa när jag ser hur de små barnen drillas till duktiga inhandlare.
    Snyggt skrivet och beskrivet!

  7. Sam Zodiac Says:

    Bra rutet, Calle!’

    Gillar din blogg och din inställning till tillvaron.

    Ha det!


  8. Hej Eva!
    Tack för din uppskattning. Jag såg ett amerikanskt TV-program på nätet för några veckor sedan, som handlade om reklam riktad till barn, och det var skrämmande. Barnen ska drillas till konsumenter tidigt.


  9. Och hej Sam Zodiac – jag gillar din blogg också. Kul med vardagliga betraktelser, med fint bildval och luftig layout. Kul med alla synvillorna.


Kommentera

