Dystopisk knull-odyssé – till alla jag legat med

tillallajaglegatmedTill alla jag legat med är titeln på en seriebok, en tecknad historia av bokdebuterande Mikael Sol. Det är en tragikomisk odyssé, en desillusionerad skildring av en rotlös ung singelman som knullar sig runt i tillvaron, och hans håglösa möten med amerikansk-stönande Jenny i Skärholmen, 15-åriga oskulden med syrrans leg, Fitt-Jessica, vackra Veronica med Aspergers syndrom, tjocka Marja, otrogna Nadja, neurotiska gotharen Johanna, fumliga Saga – och några till – men framför allt Anna, som uppenbarligen är huvudpersonens stora kärlek. Men som inte vill ha honom. Och detta försöker alltså bokens Micke kompensera med sex, sex, sex och åter sex.

Boken är både hysteriskt rolig och ytterligt tragisk. Huvudpersonen Mickes enda kontakt med något som påminner om äkta kärlek gör honom självmordsbenägen, och slutet är utan tvekan deprimerande. Samtidigt lyckas Mikael Sol hitta en komisk dimension även i det mest grådaskigt dystra – avvisandet från den enda kärleken. Och i detta finns paradoxalt nog en romantisk dimension, om än en tragisk sådan.

tillalla_stripSignifikativt i skildringarna av Mickes möten med olika kvinnor är just avsaknaden av ett verkligt möte. Alla dessa projicerade förväntningar, missförstånd, lögner, nödlösningar, beskyllningar och föreställningar. Både det som sägs, och det som inte sägs, skapar distans, aldrig intimitet. Ingen i denna bok verkar någonsin verkligen möta någon annan på djupet. Alla spelar sina roller, och alla är ensamma. Det låter vansinnigt dystert, och det är det väl också, men det som ständigt dyker upp som räddaren i nöden, riddaren på sin vita springare, är humorn. Det förlösande skrattet som hjälper oss genom också de dystraste stunderna.

Kartago är utan tvekan Sveriges intressantaste förlag för bildorienterad litteratur. De ger ut böcker med kända figurer som Rocky, Nemi och Arne Anka, och har tunga namn som Lena Ackebo, Nina Hemmingsson, Hans Lindström, Jan Stenmark, Jan Lööf m.fl. i sina rullor. Och nu finns alltså även Mikael Sol representerad i detta illustra sällskap.

callebild_mikaelsol1

Liten lustig kuriosa: jag besökte releasepartyt för ”Till alla jag legat med”, och träffade Mikael Sol personligen. Han signerade förstås min bok, och gjorde det på ett alldeles utsökt charmerande sätt – med en teckning. Hans figurer har klotrunda huvuden allihop, och naturligtvis gjorde Mikael ett litet porträtt av mig i samma stil, med hatt och skägg och allt. Kul.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Serier

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

7 kommentarer på “Dystopisk knull-odyssé – till alla jag legat med”

  1. Josefin Says:

    Jag vill bli nominerad till bloggpriset. Därför skickar jag det här inlägget till hela juryn utan att skämmas. Förlåt. http://www.metrobloggen.se/tuffast

  2. Josef Boberg Says:

    ”Det låter vansinnigt dystert, och det är det väl också, men det som ständigt dyker upp som räddaren i nöden, riddaren på sin vita springare, är humorn. Det förlösande skrattet som hjälper oss genom också de dystraste stunderna. …

    och ifrån: ”Jag blir så jävla trött…” – Jag tappar stinget, och ramlar långsamt baklänges. Är det nån idé att slåss ? Är jag inte egentligen bara en dum jävla Don Quixote, som slåss mot väderkvarnar, i tron att de är mäktiga riddare som jag kan vinna över ?” – slut citat.

    (Apropå – sleeping-snoopy i ”Jag blir så jävla trött…” Finns det någon webblänk där man kan hämta html-koden till sådana här ”goa bilder” ? Skicka den i så fall gärna per email josef@boberg.nl )

    Tja… – Carl Johan – det är mycket i wår värld i dags dato som är åt hållet mer eller mindre dystert, tyvärr tyvärr…😥

    Det innebär ju i sig att Wi skulle vara färdiga för en lång behandling på psyk, ifall Wi ej då och då – för att ej säga rätt så ofta skulle bli jävligt trötta. Att förändra det religonsbaserade GalenPannigt vansinniga MainStreamade tänkandet/talandet/skrivandet/bildskapandet osv on mass, hos mänskligheten nationellt och/eller globalt – är ju åt hållet lika avstimulerande som att försöka skrapa bort Kebnekaise från jordytan med enbart en tesked som verktyg.

    Matematiskt ser det ut så här;
    Säg att alla svenska medborgare skulle tänka/tala/skriva/leva osv som Du gör (en riktig höjdartanke i o f s) – så blir det 9 miljoner : 6 500 miljoner x 100 = 0.138 % av jordens befolkning. Ej alls särskilt imponerande globalt sett – även om det i o f s nationellt är Bingo.

    Såvitt jag känner till mänsklighetens ebarmeligt barbariska historia under de senaste ca 6 000 åren – och särskilt då under de senaste ca 100 åren – så har det hittills alltid handlat om att någon eller några ”kommit på” det – som alla andra skulle rätta sig efter – och så skulle världen bli ett ”himmelrike på jorden”.

    Måhända finns det flera än jag i dags dato som iskallt kan konstatera att det ej alls har fungerat hittills – fungerar än mindre i dags dato – och kommer sannolikast aldrig någonsin att kunna fungera – punkt.

    Vad göra istället ?

    Tja… – faen vet – men i förrgår kom en fullständigt ”vansinnig” tanke upp hos mig – som finns tänkt/skriven här.

    Vad jag menar med det där tänkta/skrivna är att hittintills i mänsklighetens kända ofattbart barbariska = ”slaktande varandra = obönhörligen oss själva i slutändan”historia – så har alla ”goa” ledare totalt misslyckats med att leda människor on mass åt ett mera humant håll – över lite tid sett i vart fall.

    Varför ?

    Såvitt mig känt så har hittills ännu ingen enda av världens historiskt kända ”goa ledare” entydigt uttryckt sig så – att folk on mass insett att ingen enda av oss behöver någon enskild eller kollektiv vägledare överhuvudtaget. Detta därför att det finns bara en enda i hela Universum som kan vägleda oss = var och en av oss själva på wårt eget unika sätt❗ 💡

    Däremot är det ju åt hållet hart när aldrig helt fel med vägvisare – men det är ju en helt annan sak, verkligen…💡

    Det finns ett känt undantag ifrån den rådande vägledar-principen sedan ca 6 000 år tillbaka – som ju styrker att princip-resonemanget som sådant håller – och det är Yeshua = Jesus för ca 2000 år sedan.

    Dock – han fick ju aldrig chansen att bli den vägvisare för mänskligheten on mass – som han hade potential för att bli redan då – för honom spikade ju den tidens MainStreamade GalenPanniga MaktPyramid-MaktElit-Nissar upp på ett plus, tyvärr tyvärr…😥

    Dock – det finns fortfarande kvar ”spillror” av hans entydiga VägVisningsBudskap – och det är en sådan åt hållet oförstörd ”spillra” som jag i förrgår ”sprang på här”.

    Mitt spontana personliga tankekonsensus av det ovanstående – till framförallt mig själv – är:
    1. Se på mig själv, andra och världen med humor❗ 💡 😆
    2. Ge blanka faen i att försöka vara åt hållet vägledare för någon enda annan än mig själv❗
    3. VägVisa gärna andra – men det är helt OK att ge blanka faen i det också❗

  3. Josef Boberg Says:

    Hmmm… – Carl Johan – jag försökte göra en kommentar här men den ”bara försvann”. På tok för många länkar i den, troligast…Men jag har en variant på den ”försvunna” kommentaren här.

    Hittar Du den ”försvunna” – och tycker att den är OK att ”skylta” med här – så radera i så fall gärna den här kommentaren. /Josef


  4. Ja, jag har ingen aning om var den kan ha tagit vägen. Du får som sagt försöka igen.


  5. Jag hittade inlägget – det hade fastnat i spamfiltret.

  6. Josef Boberg Says:

    Slutet gott – allting gott…💡 🙂


Kommentera

