Pat Condell – frispråkig komiker utan gud

patcondell

Pat Condell är en hängiven ateist – och en frihetskämpe med attityd. Condell är en gammal ståuppkomiker som har gjort sig ett namn på Internet, med sina religionshäcklande pratfilmer, på YouTube och andra filmsajter. Hans enormt framgångsrika filmsnuttar är i all enkelhet han själv som pratar in i kameran, mot en neutral bakgrund. Men det han säger är verkligen hot stuff – kontroversiellt är bara förnamnet, och om det är något som fullkomligt saknas så är det diplomati, behagfullhet och artighet. Pat Condell går med storsläggan, och drämmer till med full kraft. Och mycket humor.

Själv är jag INTE ateist, och har alltså en annan attityd gentemot Gud och andlighet än Pat Condell. Jag skiljer dock skarpt på religion och andlighet, något som många ateister tyvärr missar helt. Religion och andlighet är två helt olika fenomen, även om de tycks höra samman, som koppen och kaffet. Men religionen är blott och bart en kopp, ett ämbar, som i allra högsta grad är utbytbart. umbärligt. En yttre form vars enda funktion, i bästa fall, är att bära andligheten. Ateister har enligt min mening som regel en alltför ovetenskaplig, skrockfull och fundamentalistisk inställning till världen för att jag ska kunna ta dem på fullt allvar, men de kan ju ha en hel del sunda åsikter ändå – som t.ex. Pat Condell.

babybiblebasher

Tyvärr gäller det även religiösa människor, att de inte förstår skillnaden mellan andlighet och religion. Särskilt inte de mest fanatiska och enkelspåriga, och då framför allt de som praktiserar missionerande och intoleranta ideologier, som kristendom och islam – dessa två är utan tvekan de två värsta farsoterna och andlighetsdödarna i världshistorien. Inga andra religioner, eller för den delen världsåskådningar/ideologier har orsakat så mycket skada, död, lidande och förintelse som just kristendom och islam. Och ingen religion har givit upphov till så många ateister som kristendom. Om man nu inte räknar buddhism, som ju inte har någon Gud.

Jag delar med andra ord inte alla Pat Condells åsikter, men jag instämmer till 100 % med hans religionskritik. Den är helt enkelt högst relevant. Det Pat Condell framför allt kritiserar är religioners krav på lydnad, underkastelse, och att man skall acceptera skrock och vidskepelse som absolut sanning, och mest av allt, vissa religioners ambition att vara den enda sanna vägen, som dessutom ska tvingas på hela världen, med våld om så behövs.

islamdemonstrators

Favoritmåltavlor för Condells sågningar är framför allt kristendom och islam. När han har blivit ifrågasatt för detta, och det har kommit upp undringar om varför Pat inte kritiserar hinduism, buddhism, jainism, shamanism eller någon annan religion, så svarar han att dessa religioner vanligen inte gör anspråk på att ta över världen – vilket såväl kristendom och islam gör, och har alltid gjort.

Somliga kallar Pat Condell islamofob, eller för den delen kristofob, och jag möter emellanåt samma reaktion, eftersom jag är rätt så oresonlig i min hårt kritiska inställning. Jag är dock lika starkt emot fascism, nazism, kommunism och andra totalitära ”-ismer”, just på grund av dessa ideologiers destruktiva effekt på såväl individer som samhällsgrupper. Men jag är varken kristofob eller islamofob. Fobi betyder att man har en sjuklig, oresonlig motvilja eller skräck mot något. Min motvilja mot kristendom och islam (som jag delar med Pat Condell) är inte oresonlig eller sjuklig – den är högst rationell, genomtänkt och verklighetsnära. Att ha en stark motvilja mot något destruktivt betyder alltså inte automatiskt att man har en fobi. Jag gillar som sagt inte fascism, nazism eller kommunism heller. Gör det mig till en fascismofob, nazismofob och kommunismofob?

Pat Condell hatar inte muslimer eller kristna. Han är humanist, och ser alla människors värde. Där är vi också 100 % överens. Det är vad religionerna gör med människorna som vi kritiserar. Jag har vänner som är både kristna och muslimer, och jag vet många ur båda dessa läger som faktiskt uppskattar Condell för hans rättframma kritik, av det som faktiskt är religionernas dåliga sidor, religion när det blir ett maktredskap för att kuva och kväsa folk.

islamists

Condells ”filmkarriär” började med att han surfade runt på Internet, och hamnade på en hemsida som heter ”The Blasphemy Challenge”. Där inbjöds (och inbjuds fortfarande) besökare att lägga upp filmer, med det enda villkoret att man någonstans på filmen yttrar frasen ”I deny the Holy Spirit” – en utmaning som Pat Condell tog upp, och förstås utförde med stor förtjusning.

Självklart blir många väldigt arga på Pat Condell – särskilt muslimer och kristna, som ju är favoritmål för hans emellanåt rätt grova sarkasmer och råtung kritik. Och till och med de allra grövsta påhoppen är på något sätt motiverade. När han kallar saudiarabiska män för äckliga grisar så har han full täckning för sitt påstående, mot bakgrund av hur kvinnorna behandlas i detta efterblivna land. Om en viss etnisk folkgrupp i ett land skulle utsättas för samma förtryck som kvinnorna i Saudi-Arabien (som t.ex. de svarta i Sydafrika, för 20 år sedan) så skulle det rendera bojkott och upprörda rop – men eftersom det ”bara” är kvinnor som blir förtryckta, och det ingår i landets kultur, så skiter vi i det. Pat Condell speglar därmed inta bara Saudi-Arabiens brist på respekt för kvinnor, utan även vår kulturs tolerans för denna sjuka obalans, och det kan nog vara rätt så jobbigt för många som vill framhäva just oss som sådär fiiiina och jämställda.

godhatesfags

Det finns något oerhört befriande i Pat Condells fullkomligt ohämmade brist på respekt för religioner, särskilt då de religioner som har som mål att inskränka människors frihet. Pat Condells budskap är framför allt Frihet. Han hävdar att hans frihet är mycket viktigare än religionernas krav på omvärldens respekt, och därmed gör han sig på ett mycket skickligt sätt till talesman för alla oss frihetsälskande individer. Det behövs fler modiga, ansvarstagande, genomtänkta och pedagogiska män och kvinnor av Pat Condells kaliber. Om fler vore som han, och gjorde som han, så skulle världen bli en bättre plats – friare, mer levande, mer medveten, mer insiktsfull – och framför allt – roligare!

patcondellwebsite

Pat Condells filmer kan du hitta på hans egen hemsida Godless Comedy, på YouTube, På MySpace, och på många andra sajter.

Man kan också köpa roliga T-shirts, temuggar, tygpåsar, klockor, musmattor och annat praktiskt med roliga tryck av typen ”Thank God for atheism” på webshoppen Cafepress.

Läs en intervju med Pat Condell på The Freethinker

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Frihet, Internet, Islam, Kristendom, Livsåskådning, Politik, Religion, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

16 kommentarer på “Pat Condell – frispråkig komiker utan gud”

  1. Besökaren Says:

    haha… härligt. Nu måste jag ju leta upp en videokamera🙂

  2. Josef Boberg Says:

    ”Det finns något oerhört befriande i Pat Condells fullkomligt ohämmade brist på respekt för RELIGIONER, särskilt då de religioner som har som mål att inskränka människors frihet. Pat Condells budskap är framför allt FRIHET. Han hävdar att hans frihet är mycket viktigare än religionernas😈 krav på omvärldens respekt, och därmed gör han sig på ett mycket skickligt sätt till talesman för alla oss frihetsälskande individer. Det behövs fler modiga, ansvarstagande, genomtänkta och pedagogiska män och kvinnor av Pat Condells kaliber. Om fler vore som han, och gjorde som han, så skulle världen bli en bättre plats – friare, mer levande, mer medveten, mer insiktsfull – och framför allt – roligare!” – slut citat.

    Carl Johan – personligen upplever jag att Du är en sådan person – och jag håller verkligen med Dig om att det behövs många många flera av den ”kalibern” – som har civilkuraget/modet att ”stå upp” för det också – och då med sina riktiga namn och allt…

    God the psycho av Pat Condell tycker jag är en ”höjdare”🙄

  3. larvad Says:

    Spännande jag ska kolla. Jag har ju nyss ”Måndagsdissat” ” alla ”neggo-ateister”
    Vi får se var han hamnar….

    Så här under oktaven (veckan ungefär) efter Domsöndagen ska ju alla Guds fiender dissas ner till grannen i källaren (Vilket du ju vet att jag VERKLIGEN menar)

    Eftersom Gud inte verkar klara psykiskt att någon kritiserar ”honom” måste ju vi kristna ta på oss den rollen….för vi vet ju precis vad Gud vill….(?)

    Vi blog-hörs i natt!


  4. Josef – kanske just därför jag gillar Pat Condell så mycket. It takes one to know one.

    Larvad – jag har läst lite på din blogg, och kommenterat också.

    Vi hörs!

  5. larvad Says:

    Så…då har jag återkommenterat dig på min blog, och lyssnat till Pat Condell, men jag blev nog rätt besviken…kanske hade jag väntat mig förmycket efter din genomgång.

    Visst är det bra, men det känns som sådan kritik som vi fritänkande körde redan på prästseminariet (och därigenom drog på oss de mer konservativas böner och förbannelser) så lite skåpmat är det. Men det är ju också för att jag jobbar med frågorna. Däremot log jag trots allt än blev arg, han såg ju ganska road ut själv, och sade ju knappast något upprörande..

    Jag gillar nog Dawkins tv-program bättre än det här, Han känns mer informativ och vetenskapligt undervisande….tills han plötsligt kör upp en ateistisk ak-4 i näsan på sitt intervjuoffer och fyrar av…vilket är kul eftersom ”offret oftast byggt upp en viss arrogans under tiden. Kul..

    Däremot har jag börjat bli mer och mer irriterad på att man kidnappt begreppet ”humanisterna” Det är väldigt få som känns humanistiska av dessa jeppar och jeppor.
    Ateisterna vore tydligare och mer klargörande…
    Det finns ju trots allt kristen humanism, men knappast kristen ateism.
    Vi hörs!


  6. Det låter som att ni måste ha haft rätt kul på prästseminariet.

    Och huruvida det Pat Condell säger, eller för den delen vad jag säger eller du säger, är upprörande för någon, så är det ju just det som är kärnpunkten i Condells små filmer. Somliga blir förskräckligt upprörda, och vill slå ihjäl Pat Condell – och så har dessa personer i och med det bevisat att Condell hade rätt – åtminstone vad gäller just dessa personer.

    En och annan blir definitivt upprörd av vad jag säger, och säkerligen gäller det även dig, din gamle fritänkare…

  7. larvad Says:

    Jodå, Det var kul att läsa teologi, också av den anledningen att det kunde bli rätt kärva diskussioner.

    Det festligaste var när jag trots mentalskötarutbildning, erfarenhet av arbete med missbrukare på Maria pol och psyket i Uppsala samt uppsats om AA, inte ansågs veta något om alkoholism. eftersom jag kommit till slutsatsen att alla kristna inte måste vara absolutister, utan att det var OK med normalbruk.

    Jag skrattade hela vägen till jobbet psyk.akuten – där jag skulle ta hand om bla avgiftningar.

    Tänk att man kan blunda så????


  8. Ja, det är ju inte unikt för kristendomen – det finns inom varenda ideologisk gruppering. Folk som inte vill tänka själva, utan bara stirrar sig blinda på ”de heliga skrifterna”, eller den för närvarande absoluta sanningen om hur de skall tolkas. Kolla in vilken politisk riktning som helst. Till och med i de mest frisinnade, anarkistiska eller libertarianska riktningar så finns de – fanatiker och blindstyren.

    Det jobbigaste för oss som är lite mer frisinnade och öppna, är väl att manövrera inom ideologier som uppmuntrar denna blindhet. Jag minns min tid i Krishnarörelsen, på början av 1980-talet, då den för närvarande absolute andlige mästaren, Harikesa Swami Vishnupada, uttryckte sig just så – ”I love fanatics”. Och det var inte bara en omskrivning, ett skämt. Han menade det faktiskt.

    Så jag stannade inte så länge där. Det passade inte mitt temperament.
    Och då var jag ändå betydligt mer dogmatisk i min grundinställning då än jag är nu (jag får skylla på att jag var väldigt ung och lite dum).

  9. larvad Says:

    Ja, du…
    Minns du den där kvällen vår-vintern 1985, när jag följde med dig till Krshna-templet på Fridhemsplan. Du hade lovat soppa och dyl. innan jag skulle på teater….ni skulle bara be först.

    så där stod ni och mässade…

    och mässade….

    Efter att ha väntat en timme på att ni skulle sluta sjunga och plinga med fingercymbaler så stack jag och åt en banan och gick hungrig på teater, där jag mitt i föreställningen blev anfallen av en halvklädd och sexig Kim Andersson somslängde sig i mitt kna och pussade mig på kinderna…..

    samtidigt stod du och alla de andra i ångorna från kokande kardemumma mjölk och mässade

    och mässade….

    och mässade….

    och mässade….

    Hade du kul? Vad skulle Pat Condell ha sagt månne??

    Han skulle vara mer stolt idag…


  10. Haha, det minns inte jag faktiskt. Måste ha förträngt det. Det är ju trots allt över 20 år sedan.
    Att bli överfallen av en halvklädd Kim Anderson låter definitivt skojigare.
    Förmodligen var jag redan då tidsoptimist, och trodde att det skulle vankas mat fortare än så.
    Eller nåt.

    Speaking of old memories – minns du den där midvinternatten på Hanstafältet, där du besökte oss i Ratatosk, som höll en nordisk-shamansk ceremoni runt en eld? Ja, det minns du nog.
    Du var präst redan då, och hade med dig två minssionspastorer och två telogistuderande. Det tyckte jag var ruskigt modigt. Men det roligaste var ändå när vi stod i cirkel och presenterade oss, och du sade att du kände dig hedrad av att vara inbjuden – blixtsnabbt replikerade en av oss (Martin ”Store”) ”Hednad – sa du det? Du känner dig hednad av att vara här?”

    Stort skratt i hela cirkeln, förstås. SKön story.


  11. […] Det är därför du har en avog inställning till kristendomen och en bristande tilltro till auktoriteter. Någon som utgett sig för att vara kristen har gjort dig ledsen och det kan du inte förlåta.” […]


  12. […] om att NWO/New World Order bara är en förlängning = vidareutveckling av wåra religioner = gudsbegreppet = MaktPyramid-MaktElit * -Tänkandets/Agerandets […]


  13. […] ej alls så få MedMänniskor i dags dato – som ej är in i märgen trötta på det eländes eländet, tyvärr […]

  14. Myrtel Källbacka Says:

    Oj, jag ligger visst efter et par år, nu är det 2010.
    Men jag har i alla fall en fråga: Hur kan man få för sig att bli Präst? hur tänker man?
    det undrar
    Irene


Kommentera

