Kroppsmålning i Expressen

Nu har jag gjort det igen – målat om en naken kvinna, så att hon ser ut att ha kläder på sig. Denna gång i samband med en artikel i Expressen, om rosa bandet och bröstcancer och sånt. Egentligen var väl valet av motiv för tidningen rätt långsökt, men det gör inte mig något, eftersom jag då får måla, vilket är väldigt roligt. Just det där att måla kläder har jag gjort flera gånger förr – till servitriser på några fester, samt till ett engelskt TV-program.

Jag har målat på folk i 17 år, till och från, och gjort en del rätt så spektakulära grejer till olika kunder, som Baluba Event, Nokia, Metro, Bravo TV; Sin Cities, Versace, Rosenthal, Kanal 5 TV, Guldäggsgalan, Expressen m.fl. Roligast är när jag får tid att arbeta på motivet såpass länge att det börjar leva ordentligt, när jag faktiskt kan jobba med både idé, helhet och detaljer utan alltför mycket stress.

I alla tider har människor på ett eller annat sätt dekorerat sina kroppar. Med kläder, smycken, tatueringar, håltagningar, ärr, permanenta förändringar i benstommen, plastikkirurgi – och genom att måla sig på kroppen. Om det är med koskit, kol eller med mascara från Max Factor har bara med kulturella skillnader att göra. Ibland målar man sig för att bli vackrare, ibland för att skrämma en fiende i strid, ibland för att berätta en historia.
Jag berättar historier.

Som gammal målare och illustratör använder jag helst pensel när jag bemålar mina modeller. Jag använder vattenlösligt teatersmink, vilket ger god täckning, det torkar fort och kladdar inte av sig särskilt mycket, och är lätt att tvätta av. Jag målar så gott som uteslutande på helnakna modeller (såvida inte en kund propsar på string), eftersom det ger det bästa resultatet såväl konstnärligt som tekniskt. Det ger dessutom den bästa effekten i ett socialt sammanhang.

Jag kan måla färdigt modellen före ett evenemang, så att modellerna bara är där (vliket förstås också är det som gäller normlt för fotojobb), eller så kan jag också göra själva kroppsmålandet till en show i sig. Det brukar vara oerhört effektfullt att åskådare får se själva processen i målandet. Så har jag gjort för Rosenthal och Versace, och det var mycket uppskattat.

Om du vill se mer av mina konstverk på människokroppar, så kan du med fördel besöka en av mina hemsidor, nämligen BodyArt – där visar jag ett ganska stort urval av alla kroppsmålningar jag gjort genom åren.

Och för den som vill se mig i aktion, så kommer jag att delta i Stockholm Body Painting Contest nu på lördag den 18 oktober 2008. Det kan bli kul!

tunn linje

Foto:
Expressenbild: Magnus Jonsson
Övriga bilder: Calle Rehbinder

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Foto & Konst, Kroppsmålning

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Kroppsmålning i Expressen”

  1. tomsa Says:

    Så underbart vackert gjort. Det märks att du har träning och öga för detta. Synd man bor på andra sidan landet (västkusten), annars hade jag gärna fått och tittat på dina konstverk du ska skapa.


  2. Tack för komplimangen! Ja, det ska bli kul på lördag.

  3. Lasse Says:

    du är en talangfull konstnär, du skulle gett förslag till Expressen att du kunde måla en man oxo, så det blev som ett par i tidningen.
    Jag kunde ställt upp som modell.


  4. Då skulle jag ha behövt börja måla klockan 03.00 på morgonen, det skulle ha blivvit mycket dyrare för Expressen, och dessutom handlade artikeln om bröstcancer. På kvinnor.

    Men principiellt håller jag med om att det är alldeles för stort fokus på just kvinnors kroppar, i motsats till männens kroppar, som man nogsamt undviker att skildra i bild.

  5. Lasse Says:

    ja du förstog mig, att jag menade principiellt ja, för även om artikeln var just om bröstcancer, så kan väl män oxo få cancer. hm? varför egentligen undviks skildrar av män i bild?


  6. Ja, det är ett stort kapitel, det där med kvinnor som betraktade och bedömda objekt, och mannen som betraktande subjekt – en maktanalys i sann feministisk anda är faktiskt inte helt fel i det här fallet.

    Sen kommer det förstås in, hela den här ultraperversa kroppssynen, med mannens kön som det farligaste och mest hotfulla man kan tänka sig, det skamligaste som finns. Det kommer nog att ta tid att komma över denna bisarra världsbild – om vi nu får vara med det i vår livstid…

  7. Lasse Says:

    justdetja mannen (jag) är ju farlig våldtäktsmän som förlorar sin behärskning så fort man sig en naken kvinna, nä jag kan behärska mig, men jag glömmer inte mina instinker att kvinnor är helt underbara varelser. Tjejer/kvinnor kan förföra samtidigt som de sen tycker våldäkt **det är förjävligt** att det finns dom som gör så. Men resten av europa bara skrattar åt **det svenska synsättet** + det finns oxo dominerande kvinnor som har underlägsna män oxo, men samhället skyller alltid på mannen


  8. Ja, det vet ju ala att kukar är mycket farligare än både Kalashnikov, AK4, Remington, Colt och Haubitser tillsammans.

    Sen tycker jag faktiskt att våldtäkt alltid är helt otänkbart. Man kan aldrig fullfölja ett samlag med någon mot dess vilja, med hedern i behåll. Jag har bara en helig princip vad gäller sex, och det är samtycke. Samtycke är absolut obligatoriskt i allt, för mig.

    För mig spelar det alltså ingen roll om jag har blivit förförd enlig konstens alla regler, ligger i kvinnans säng och just ska till – ändrar hon sig och säger nej, så är det nej. Stopp och belägg.
    Den som inte kan behärska sig i den situationen förtjänar inte att kalla sig människa. Om man i den situationen struntar i den andres vilja, och tar för sig, våldför sig, så är man inte bättre än ett djur som bara kan följa sin instinkt. Det är min absoluta åsikt. Kan man inte behärska sig bättre än så, är man i praktiken slav under sina drifter, maktlös under sitt begär.

    Men man har ingen heder, inget värde. Punkt.


  9. […] i Sverige om att syssla med kroppsmålning, såväl konstnärligt som kommersiellt (exempelvis det jobb jag gjorde till Expressen för en vecka sedan), så när jag blev inbjuden till denna tävling, och fick veta att det skulle […]

  10. Bodypaint TV Says:

    Se naken kroppsmålning på Bodypaint TV!

    Bodypaint TV har översatts till svenska!


Kommentera

