Carl Bildt har sett ljuset!

En ny värld, skriver Carl Bildt lyriskt på sin blogg Alla Dessa Dagar, när han beskriver sin övergång från PC till Mac, och det är väl bara att gratulera vår utrikesminister att han äntligen har förstått sitt eget bästa, åtminstone på datorområdet. Själv köpte jag min första Macintosh (en 475 Performa) 1994, och det var ett av mina viktigaste köp någonsin, något som verkligen har förändrat mitt liv. Jag har prövat att arbeta i Windows-miljö, men det är liksom alltid sämre, underlägset Macen på alla sätt och vis.

”Att säga att jag inte ångrar det steget är månadens stora understatement. Min enda kritik av mig själv är varför jag väntade så länge att ta steget.”

Carl Bildt

Carl Bildt nämner inte vilken av Apples förnämliga produkter han har inhandlat, men med tanke på hans ständiga resande utgår jag från att det är en MacBook, och eftersom han är stadd vid kassa och därtill en datoranvändare med höga professionella krav, tänker jag mig att det måste vara en MacBook Pro, och det är verkligen inget dåligt val. Bättre dator är svårt att hitta.

Allvarligt talat så förvånar det mig också att den så teknikintresserade och kommunikationsinriktade globetrottern Bildt inte har upptäckt Apples överlägsna produkter tidigare. Carl Bildt beskriver övergången som ”Den nya världen är alldeles definitivt bättre än den gamla.”, men glömmer att Apple faktiskt är en av världens äldsta datortillverkare, och en av de allra största, men de har alltid legat steget före (eller flera steg före) alla andra i alla avseenden.

Apple har förändrat användandet av datorer mer än något annat företag på marknaden, och bidragit till en enorm utveckling på såväl mjukvara som hårdvara, och det är inte fy skam. Sen går det förstås inte att komma ifrån att Apple har varit – och är – världsledande på användarvänlighet och formgivning. Apples datorer har alltid varit snyggare, lättare att använda, roligare och mer personliga än alla sina konkurrenter.

Själv är jag inte ett smack intresserad av datorer, men jag är mycket intresserad av vad man kan göra med dem. Att ha en PC är lite som att ha en engelsk sportbil, eller en gammal HD – mer mecka än köra. Fast med PC:n går man helt miste om charmen med HD:n eller sportbilen…

När jag för sju och ett halvt år sedan träffade min kära hustru Jennie gick hon på en tre-årig utbildning som dataingenjör, och var en hardcore-PC-nörd, och vad jag än sade till Macens fördel (som t.ex. när hon satt och svor över virus och buggar) så rann det av henne som vatten på en gås.

Sen började hon jobba med foto. Hon blev fotoassistent åt Walter Hirsch, och fick med tiden sitta och redigera bilder i Photoshop – i Walters iMac. DÅ, först då, insåg hon fördelarna med Mac, och ganska snart blev det en ny iMac hemma hos oss, och nu är Jennie nästan en värre Macofil än jag.
Så kan det gå.

Macintosh – try it, you’ll like it!

Nu kan vi bara hoppas att Carl Bildt ser ljuset och upptäcker en ny värld på andra områden på den politiska arenan. Kanske han inser styrkan i att ha individuell frihet, vikten av att slippa bli kontrollerad av ”högre makt”, genom FRA, signalspaning, registrering, överdrivna polisiära befogenheter, kontrollsamhälle m.m. Då kan jag bli riktigt imponerad – inte förr.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

7 kommentarer på “Carl Bildt har sett ljuset!”

  1. Rebenga Says:

    Ett fängelse är ett fängelse, oavsett om det är förgyllt och har en Apple-logga på sig. Apple är ”bättre” (läs: aningen mindre urbota korkat) än det mesta Microsoft ger, men det är ändå ett fängelse utan möjlighet att påverka nånting förutom det Steve tycker att användaren ska få.

    Inget illa om dig personligen, men jag finner det alltid lite fascinerande hur liberala människor förespråkar Apples produkter som nåt slags under av frihet och effektivitet jämfört med Microsofts. Precis som Henry Fords produkter kan du få din Mac i vilken färg som helst, bara du väljer den färgen Steve har valt åt dig.


  2. Du har missat hela grejen. Macen är inget fängelse – den är en frihetsmaskin. Om du tror att friheten sitter i att kunna välja färg på skalet, så är du sannerligen mer än lovligt förvirrad. Jämförelsen med Henry Fords Model T bekräftar denna förvirring. Att Ford Model T under ett antal år bara fanns i en färg – svart – var ett sätt att ytterligare sänka priset på bilen, så att fler kunde köpa den – sen kunde man åka var man ville, fritt efter egen vilja. Och var man trött på basutrustningen eller färgen, så stod det dig fritt att måla om bilen, och/eller utrusta denmed vadhelst för tillbehör du önskade.
    Detsamma gäller i praktiken nutida datorer. Macarna särskilt, eftersom samma företag gör både hårdvara och mjukvara (helt i Henry Fords anda), vilket gör att Apples datorer är de bäst integrerade och stabila som finns. Sen kan du använda din dator till vad tusan du vill.
    Om du tycker att friheten sitter i att bygga ihop sina egna datorer efter eget huvud, så har du fullkomligt missuppfattat innebörden i vad frihet handlar om gällande såväl datorer som bilar.
    Det är inte maskinens utformning som har betydelse – det är variationsrikedomen i hur du kan använda maskinen som gäller. Och då spelar det faktiskt ingen roll vad det är för färg på vare sig bilen eller datorn.
    Själv har jag bara satt ett par dekaler på locket till min PowerBook, men jag vet också folk som lackar om sina maskiner i allehanda färger. Och det kan förstås även du göra – om du har kreativiteten och kunskapen om hur du ska göra.

  3. Rebenga Says:

    Jag menade inte färgen på maskinen bokstavligt. Det var en klumpig metafor, men så går det när man har bråttom. Nej, jag menade innehållet i maskinen. Det finns ingen frihet i en Mac. Utformingen är fullständigt irrelevant, och där ska jag faktiskt gladeligen erkänna att Apple har ett välutvecklat sinne för design.

    Du använder själv jämförelsen med en bil. Problemet är bara att en Mac får du inte måla om. Du får inte ändra den. Du får inte öppna huven och titta på motorn. Hade en Mac varit en bil så hade den varit en väldigt elegant och snyggt designad bil med en knapp som det står on/off på och en motorhuv som är igensvetsad.

    Att kalla en Mac för frihetsmaskin finner jag lite komiskt. Den är ”fri” enbart inom de gränser som Apple har satt upp – därav mitt klumpiga argument kring Henry och hans T-ford. Se bara på Apples andra produkter – allting handlar om att binda in användaren i en monosfär av produkter. Det finns ingen öppenhet, ingen interagering. Ipoden sitter tätt ihop med iTunes. iTunes sitter tätt ihop med macen. T.o.m. innehållet i maskinerna är strikt kontrollerat – du får inte köra Mac OS på en maskin som saknar Apple-logga. Du kan inte spela upp öppna och fria format i din iPod. All musik som du ”köper” (läs: licensierar) från iTunes är nedtyngd med DRM som gör den omöjlig att spela upp i någon annan maskin. Du får inte kika på källkoden till MacOS och kan inte verifiera vad den gör. Det enda du kan göra är att köpa produkterna, le och hoppas att Apple inte missbrukar som makt över dig.

    Argumentet om kontrollen av datorn via integration av mjukvara och hårdvara höll kanske för 10-15 år sen. Numera är Macarna i praktiken samma dator som en PC. Samma processorer, samma grafikkort, samma kretsar. Det som skiljer dem åt är att Apple åtminstone har framförhållningen att skippa det antika BIOS som väger runt en PC-burk likt ett ankare och använt EFI istället. Men i övrigt är det i praktiken samma datorer.

    Apple är precis som Microsoft en monosfär. Ett slutet ekosystem där allting funkar galant så länge man håller sig inom denna monosfären. Apple såväl som Microsoft är fängelser. Båda är guldpläterade, och om man gillar att bo och leva i ett fängelse så är det väl en trivsam tillvaro, men ett fängelse är det icke desto mindre.


  4. Återigen, jag upplever inte mina Macar som fängelser, av den enkla anledningen att jag inte är intresserad av att göra om den inuti. Du skulle lika gärna kunna påstå att bilar, CD-spelare och dammsugare är fängelser. Självklart kan du måla om en Mac. Och självklart kan du fippla runt med den, om du har erforderliga kunskaper, på samma sätt som du kan trimma din BMW om du har de rätta kunskaperna.

    Själv skulle jag inte ha några större problem med att ha en bil som bara mekanikern öppnar huven på, eftersom det på sätt och vis redan är så. Jag kan öppna huven på min Volvo 940, men anledningen till att jag har just en Volvo 940 är ju just för att slippa öppna huven. Den går aldrig sönder. Den bara går och går. jag är nämligen inte intresserad av att meka med min bil. Jag vill bara att den ska fungera. Och det är också en frihet. Jag slipper laga bilen. Det lämnar jag bort.

    Apple försökte en period med att låta andra fabrikanter bygga datorer som de skulle kunna köra Mac OS i, men av flera anledningar slutade man med det experimentet. Jag tänker mig att det åtminstone i viss mån handlade om kvalitetssäkring. MacOS varumärke var inte starkt nog, inte etablerat nog på marknaden, för att tåla ett försämrat rykte i form av kraschande datorer som Apple inte kan styra över.

    Sen är det ju aldrig bra med monopol, men det är ju också en anledning att köpa Mac, och inte en Dell med Windows.

  5. Josef Boberg Says:

    Hmmm… – Apropå Macintosh så köpte också jag en Macintosh Performa 1994 med en Mac-skrivare också. Det paketet fungerade utan ett enda servicebesök till strax före jul 2006. Då blev det en iMac och en HP-skrivare.

    Måhända notervärt i sammanhanget är att jag 1994 betalade ca 15000 kr för det jag köpte då – och 2006 betalade jag ca 15000 för iMacen med de program som jag ville ha. Så priset i kr var i stort detsamma – men prestanda i en helt annan värld !

    När jag träffade min nuvarande sambo för ca 10 år sedan – så hade hon PC = ständiga besök på service för virus mm. För ca 7 år sedan bytte hon till Mac – och sen har serviceverkstaden ej ”sett röken” av henne.

    Hoppas nu att Carl Bildt får mera tid över för ”en strulfri” utrikespolitik – när han ej längre har några PC-problem att alltför ofta förslösa av sin ”dyrbara” tid på !🙂

  6. Lars Says:

    Jag har kört Gnu/Linux sedan ett antal år, och Winblows har jag på jobbet, men Mac var okänt för mig tills i somras då jag blev med en MacBook. Det är en _mycket_ trevlig bekantskap. Min reaktion när jag loggade in och började bekanta mig med Mac OS X var lite: Men, det är ju såhär det ska vara. Och alla viktiga program i Linux fungerar även i Mac: OpenOffice, Firefox, Audacity, The GIMP, etc. Och vad jag förstår ska hårdvaran inte längre vara några konstigheter utan vanliga standardgrejer.


  7. […] på med golfen i flera flera år. Sen så redigerade jag även golftidningen i QuarkXpress på vår Macintosh Performa 5200. Jag vet inte ens om jag tyckte om att spela golf, och golftidningen tyckte jag inte om att […]


Kommentera

