Ford Model T – 100 år idag!

Den 27 september 1908 rullade den första T-Forden av det löpande bandet i Fordfabriken i Detroit, Michigan, staden som på grund av all bilindustri kallas Motortown (vilket även inspirerade till namnet på det Detroitbaserade skivbolaget Motown – liten kuriosainfo). T-Forden fyller alltså 100 år idag.

Ford Model T hette just Model T eftersom Henry Ford var en praktisk man som döpte sina projekt i bokstavsordning. Allra första bilen fick heta Ford Model A, sen kom B, sen C och så vidare – Model T var alltså produkt nummer 20 i ordningen. Efter Modell T började man dock från början igen, och kallade uppföljaren för Model A. Ford Model U verkade väl inte lika attraktivt, antar jag. Model A tillverkades 1928-1931, och följdes av den berömda Model B, som fick en sidventils-V-8-motor, som fanns kvar i programmet ända t.o.m. 1953. Slitstark konstruktion, med andra ord, i flera avseenden.

Model T blev den mest inflytelserika och legendariska bilen i världshistorien, av flera anledningar. Den satte i sanning världen på hjul, eftersom den var den första serieproducerade bilen enligt löpandeband-principen, en teknik som drastiskt kortade byggtiden för en bil. Under en period var fler än hälften av samtliga världens bilar T-Fordar. Andra biltillverkare följde Ford i hjulspåren och började också med löpandebandstillverkning, och från att ha varit en rikemansleksak blev bilen var mans egendom, världens mest revolutionerande frihetsmaskin.

”I’m going to democratize the automobile. When I’m through, everybody will be able to afford one, and about everybody will have one.”

Henry Ford, 1909

Över 15 miljoner T-Fordar blev det, under de 19 år modellen tillverkades. De första 13 åren tillverkades 5 miljoner T-Fordar, och de sista sex åren tillverkades 10 miljoner till – tillverkningstakten effektiviserades och ökade för varje år. Den enda bil som tillverkats i större antal är Volkswagen Typ 1, Ferdinand Porsches revolutionerande konstruktion från 1930-talet som överlevde långt in i modern tid – den sista folkabubblan tillverkades i Mexico 2003, och det byggdes sammanlagt över 21,5 miljoner bubblor. Folkan byggdes alltså i fler ex, men under en betydligt längre tidsperiod. Vad gäller tillverkningstakt är T-Forden fortfarande oöverträffad.

Henry Ford uppfann inte bilen, och inte det löpande bandet. Men det sätt på vilket han kombinerade dessa uppfinningar gjorde honom ofrånkomligen till en av 1900-talets mest inflytelserika människor, en av de enskilda personer som påverkat historiens förlopp mest i modern tid. Sin allra första egenhändigt konstruerade bil byggde Henry Ford redan 1896, 33 år gammal, i ett skjul bakom familjens hem – bara tre år efter att bröderna Duryea byggde den första bensindrivna bilen i USA. Henry arbetade då på Detroit Edison Illuminating Company, som chefsingenjör, men fick uppmuntran av Thomas A. Edison att fortsätta denna bilbyggarbana. 1903 grundade Henry Ford det företag som än idag är ett familjeföretag, ägt av ättlingar till Henry – Ford Motor Company.

”Young man, you have the right idea. Keep right at it”

Thomas A. Edison

T-Fordens enorma popularitet berodde inte bara på det låga priset, men till stor del på att den var så versatil, så flexibel, och att den gick så lätt att bygga om. T-Forden blev brandbil, tröskverk, sågverk, racerbil, rullande kyrka, buss, traktor, bandvagn och gudvetallt vad den kunde transformeras till. Ingen bil vare sig före eller efter T-Forden har använts till så många olika ändamål. Det verkade som att T-Forden kunde användas till ALLT.

Nuförtiden blir bilar dyrare och dyrare för varje år. T-Forden sjönk tvärtom i pris, och blev billigare och billigare för varje år som gick. Henry Ford gjorde också tvärtom mot vad andra industriledare gjorde, och höjde lönerna för sina arbetare – rejält. Han räknade intelligent nog med att de som arbetade för honom skulle få råd att köpa en bil framgent, och att det då förstås skulle bli en Ford. En roadster kostade år 1909 ca 850 USD (att jämföra med andra bilar som kostade minst 2.000-3.000 USD), 1913 var priset nere på 550 USD, och mot slutet av 1920-talet hade priset fallit ner under 300 USD. Redan 1914 kunde en arbetare på Fordfabriken köpa en ny T-Ford för sammanlagt fyra månadslöner. Jämför det med nutida bilpriser och löner. Har vi det verkligen bättre nu?

”I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be low in price that no man making a good salary will be unable to own one-and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God’s great open spaces.”

– Henry Ford

Läs mer om Ford Model T på Wikipedia!

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bilar, Frihet, Kultur

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

7 kommentarer på “Ford Model T – 100 år idag!”

  1. Joshua_Tree Says:

    Intressant artikel. Förresten är det kul att du hittat en röd T-ford. Jag har nämligen för mig att Henry Ford ska ha sagt: ”You can get a T-Ford in any color you like, as long as it’s black.”🙂


  2. De första åren tillverkades T-Forden fortfarande tämligen hantverksmässigt, och fanns i flera färger. Efter att T-Forden började byggas avslutades tillverkningen av alla andra Fordmodeller, som t.ex. Model S och Model N, och utvecklandet av löpandebandprincipen satte igång på allvar. Men den höga tillverkningstakt som man hade från mitten av 1910-talet och framåt, för att inte tala om mitten av 1920-talet, då man kunde tillverka nästan 2.000.000 T-Fordar på et år, hade man inte alls 1908-1910.
    Under mitten av 1910-talet rensades färgval ut, för att effektivisera tillverkningen, och då fanns den under många år bara i svart. Men de sista åren, 1925-1927, kunde man återigen få karossen i blått eller grått, om man så önskade.

    Jag vet, det är nåt fel på mig. Värsta bilnörden. Jag kan faktiskt sånt här i huvudet, och behöver inte slå upp det. Jag är omöjlig när vi tittar på film som utspelar sig i olika tider – jag kan se insidan av en dörrstolpe, så ser jag vad det är för märke, modell och år. Eller ett halvt baklyser på 200 meters håll. Det kommer framför allt från mina tonår, då jag mer eller mindre bodde i mina två hyllmeter bilböcker, och mitt drömyrke var bildesigner. Fortfarande är Auto & Design en av mina favorittidningar (dyr italiensk publikation om industridesign, med fokus på bilar).


  3. P.S.
    Just den röda bilen var nog röd från fabriken, men sen var det ju väldigt vanligt att folk byggde om och lackade om sina bilar, så det går förstås att hitta T-Fordar ialla möjliga färger.

  4. Joshua_Tree Says:

    Jag tycker att det är fascinerande och intressant med folk som kan nåt om nåt – oavsett om ämnet i sig intresserar mig eller inte.


  5. Ja, jag håller med. Och – om det verkligen är något som fascinerar mig så är det när någon kan väldigt mycket om något, och dessutom har en medryckande. entusiasmerande och pedagogisk förmåga att berätta om det, på ett sätt så att jag faktiskt BLIR intresserad av något som aldrig intresserat mig förr. Sånt är imponerande, tycker jag.

  6. Josef Boberg Says:

    Hmmm… – Carl Johan – Kul och intressant det här om T-Forden, verkligen…

    Min pappa John var född 1875 i närheten av Nybro. På 1920-talet ägde han en T-Ford med hel- och halvfartsväxel.

    Hans första fru slutade med att andas i början på 1930-talet av kräfta – som det kallades då. I slutet på 1930-talet så gifte han sig med min mamma Kristina – som var född 1905 = på året 30 år yngre.

    Dom avlade fyra barn tillsammans, tror jag… – varav jag var den sista i raden som såg dagens ljus 1941. Dock – flickan som föddes före mig slutade med att andas i tidigar barnaår p g a någon då rätt vanlig barnsjukdom – och kvar blev det tre pojkar – varav jag är en.

    1955 slutade min mamma Kristina med att andas p g a kräfta – och pappa John helt enkelt bara satt i gungstolen året efter = 1956 och slutade med att andas. Han var nog då väldigt väldigt livstrött skulle jag tro.

    Mellanpojken slutade med att andas 1982 p g a kräfta = cancer – som det ju numera kallas – och kvar är nu min fyra år äldre bror och jag.

    Som det kan bli p g a att min pappa berättade några T-Fords-minnen i början på 1950-talet…🙂


  7. Ja, det blir långa generationshopp i din familj, den saken är klar. Det svindlar lite när jag inser att du skulle kunna ha halvsyskon som är födda på 1800-talet. När jag som ung, ung 18-åring jobbade på hemtjänst i början av 1980-talet gick jag hos några gamla panchos (så kallade vi dem, pensionärerna) som faktiskt var födda på 1800-talet, och det var rätt så svindlande redan då.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: