Tjat fungerar – FRA igen!

Vid vårens öppnande av Riksdagen höll Piratpartiet och Svart Måndag varsin demonstration i Stockholm mot FRA-lagen. Piratpartiet samlade folk på Mynttorget, för att synas för riksdagsledamöterna, och Svart Måndag samlade folk på Sergels Torg. Dessa demonstrationer sammanstrålade slutligen till en, då Piratpartiets mer mobila demonstration kom till Sergels Torg.

Själv gick jag förstås med Piratpartiets tåg. Jag tog som vanligt med mig min kamera, och resultatet kan ni se här, med lite bilder från demonstrationen. Bilden av mig är plåtad av Christian Engström (pp).

Det hela började vid Mynttorget…

Sen flyttade vi upp hela demonstrationen till en plats bredvid Storkyrkan, där Riksdagens ledamöter samlats. Där skanderade vi ”Stoppa FRA!!!” så det dånade mellan väggarna, och det måste ha hörts inifrån kyrkan.

Här blev även jag framviftad av Rick Falkvinge att säga några ord i megafonen, varpå jag utvecklade temat kring rent mjöl, på samma sätt som jag gjort här på bloggen, samt att jag påpekade det viktiga i att försvara demokratin, som ju faktiskt inte är självklar.

Där stod vi dock uppenbarligen en smula i vägen för något, och hela området runt kyrkan spärrades av. Men polisen var hjälpsam, konfererade och hittade en ännu bättre plats åt vår demonstration…

I stället hamnade vi på Slottsbacken, precis på gaveln till Storkyrkan, vilket förstås var en alldeles utmärkt plats att återigen ropa ”Stoppa FRA!!!”, så att våra riksdagsledamöter verkligen får höra folkets mening…

En av demonstranterna kom i en gammal STASI-uniform. Chict.

Några av bloggarna jag träffade på demonstrationen: Oscar Swartz, Rick Falkvinge, Christian Engström, Joshen, Johanna Sjödin (och säkert många fler…)

Det går även att läsa om demonstrationerna i Expressen, förstås.

Massor med fler bilder går att finna här, och här, och här, (där jag också fann en bild av mig själv med megafonen i högsta hugg…).

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Frihet, Lagstiftning, Politik, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

11 kommentarer på “Tjat fungerar – FRA igen!”

  1. Onsdag Says:

    Jag tog en suddig bild vid storkyrkan, nr 19 här: http://onsdag.wordpress.com/2008/09/16/tisdag/


  2. Tack för tipset! Jag har nu lagt upp en länk till dig också, bland bildsamlingarna.


  3. En till bild på dig från icmpecho.com:

    Inte direkt närbild😉 Men ändå😉


  4. […] vid demonstrationerna i Malmö och Göteborg): Rick Falkvinge, Rick Falkvinge igen, Opassande, Carl Johan Rehbinder, Josh, Veganpolitikern Yngve, Claes Krantz, Onsdag, Politikerförakt 2.0, Mårtensson och Syrrans […]

  5. Caspian Says:

    ”samt att jag påpekade det viktia i att försvara demokratin.”

    Lite korrektur bara😉


  6. Tack för korrekturet! Det är åtgärdat, liksom en del andra små missar här och där.
    Dessutom fick jag några fina bilder av mig med megafon i nypan av Christian Engström, så nu har jag lagt in en sådan i blogginlägget också.


  7. Och tack Daniel för länken till bilden på Impecho.com. Cool bild.

  8. Josef Boberg Says:

    Apropå: ”…samt att jag påpekade det viktiga i att försvara demokratin, som ju faktiskt inte är självklar.” – slut citat.

    I mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett – så är Demo-Kratin åt hållet REDAN förlorad – och har av wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElit-PartiPolitikPampar ersatts med Demon-Krati, tyvärr tyvärr…

    Mer om det i sak på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

  9. PiratJanne Says:

    Kul att se dig igen.🙂


  10. […] 2009. According to the FRA law, which many swedish bloggers are vehemently against and write about daily, is described quite well in the movie Wiretapping Sweden, and the main objections against it are […]


Kommentera

