O S-å ointressant…!

Jag har inte sett ett skit av OS. Jag bryr mig inte ett smack. Om de olympiska spelen åtminstone hade haft den innebörd de hade för tusentals år sedan, då alla stater som deltog höll fred under själva spelen, och om alla deltagarna varit helt nakna, som förr, så hade det kunnat vara lite intressantare. Gymnastik och gymnasium är båda ord som kommer av det grekiska gymnos, som betyder naken. Och det finns något oerhört sympatiskt i själva idén att sporter utövas utan kläder – utan skydd, utan insignier – bara kroppars kamp, med själarnas vilja som drivkraft.

Men nu är det bara politik och pengar – vinna eller försvinna – som gäller. Visserligen tycker jag att det är alldeles utmärkt att just Kina håller spelen. Den där etnocentriska horden som i kör ylar om diktatur och elände är bara tröttsam. Kina är åtminstone på väg åt rätt håll, till skillnad från oss kuvade européer, som går med på att bli rövknullade och sönderreglerade av våra regeringar, om och om igen. FRA är bara början. Det kommer att bli mycket värre. Men Kina blir allt friare och friare, i samma takt som vi svenskar blir mer och mer fråntagna våra mänskliga rättigheter.

Hmmm, vad ska jag skriva nu då…? Nä, OS är helt enkelt så jävla tråkigt att inte ens jag kan komma på något mer att skriva om eländet…

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Historia, TV

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “O S-å ointressant…!”

  1. larvad Says:

    Attans, Du hann före mig med din bok…. Hrrrrmm!

    Grattis!

  2. Jorma Says:

    Det räcker att se startsidan på de flesta nättidningar för att få nog av OS. Har liksom du valt att skippa hela alltet till förmån för nåt viktigare…typ en god nattsömn.


  3. Hej, Larvad! Ja, men du kanske hinner före min nästa bok! 🙂

    Och Jorma – ja, nåt viktigare kanske. I alla fall för mig. Vad som är viktigt här i livet är ju det mest subjektiva man kan tänka sig. Sov gott! 🙂


Kommentera

