Demonstrationerna mot FRA

Demonstration

Den 18 juni demonstrerade nästan 1.000 personer utanför Sveriges Riksdag, för att sätta press på politikerna inför omröstningen gällande FRA-lagen. Tyvärr sket den lagstiftande församlingen rätt löst i vad folket tycker, och flyttade fram omröstningen till kvällen istället, denna gång med lite fernissa – ett gult sidenband runt skitkorven – för att vi skulle tycka att det var en bra sak, ändå. Men det tycker vi inte.

Så demonstrationerna fortsätter. Och av alla de som har hållits runt om i landet har jag varit med på två – först den vid Riksdagen, och så Bananrepublik-demonstrationen vid Mynttorget i Stockholm, med bananutdelning och sambaorkester. Och så känns det rätt kul rent pedagogiskt att jag har fått med mig mina barn på demonstrationerna, så att de har fått se direkt ett viktigt uttryck och redskap för demokrati.

Jag aviserade här på min blogg redan samma dag som den första demonstrationen den 18 juni att jag skulle rapportera från den här på bloggen, fast lite senare, så i detta blogginlägg passar jag på att rapportera med bilder från båda två.
Jag vill gärna hålla vad jag lovar. 🙂

tunn linje

Stoppa FRA! – Demonstration vid Riksdagshuset den 18 juni

Demonstration mot FRA

Fullt med demonstranter, redan tidigt på morgonen

Demonstration mot FRA

Flera riksdagsledamöter, inklusive språkrör och partiledare, företrädesvis från Vänstern och Miljöpartiet, kom ut på trappan och visade sitt stöd för demonstrationen

Demonstration mot FRA

”Stoppa FRA! Stoppa FRA!”

Demonstration mot FRA

Temat var vitt, och de flesta hade därför något vitt på sig – några kom i helvitt

Demonstration mot FRA

Några kom långväga – här en ung bloggare (Johanna Sjödin), som liftat och plankat sig hela vägen från Norrland för att vara med och demonstrera. Respekt!

Demonstration mot FRA

En megafon gick runt, och många talare fick uttrycka sig – även jag, i egenskap av en av alla de arga bloggarna som protesterat mot FRA

Demonstration mot FRA

Ledningen i Piratpartiet sjunger en kampsång (We’re not gonna take it, av Twisted Sister).

tunn linje

Bananrepubliken Sverige – Demonstration på Mynttorget den 3 juli

Demonstration

Samling på Mynttorget – hela eftermiddagen, inpå kvällen.

Demonstration

I skuggan av Riksdagen…?

Demonstration

Demonstration

Skönt sambasväng med ovanligt duktiga slagverkare.

Demonstration

Piratpartister med lila fanor

Piratpartister med lila fanor.

Mårten Angner från Piratpartiet agerade entusiastisk konferencier, med megafonen i högsta hugg.

Demonstration

Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand dundrade mot regeringen, och utropade Miljöpartiet till Sveriges enda liberala parti. Lite ofint kanske, med tanke på att Piratpartiets ledare Rick Falkvinge stod snett bakom henne. Det hade varit mer passande om hon hade sagt ”enda liberala partiet i riksdagen”. Men i övrigt sade hon mycket bra saker, och lovade att vilket parti som än vill ha stöd i nästa regering måste riva upp FRA-lagen med omedelbar verkan. Starkt.

Demonstration

Frida Johansson-Metso, ordförande i LUF, uttryckte sin djupa besvikelse över sina partikamrater i riksdagshuset.

Demonstration

Även denna gång fick jag ordet, i egenskap av arg bloggare.

Här mina gossar – Leonard och Caspian.

Demonstration

Sambaorkestern får folket att dansa och svänga sina lurviga…

Respektingivande ”FRA-milis”.

Demonstration

Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet, dansar fantastiskt fult, men talar desto bättre. Mycket substans, mycket fakta, medryckande och entusiasmerande. Bra kille.

Demonstration

Jag och min dotter Indra värmer upp demonstranterna med lite eldkonster…

Medlemmar i Sveriges Riksdag – lyssna eller brinn!

tunn linje

Samtliga bilder, utom de jag själv är med på, är tagna av mig.
De bilder som jag själv är med på är tagna av Caspian Rehbinder.
Fler bilder från demonstrationen vid Mynttorget finns att se på Rick Falkvinges blogg. Du kan även läsa om spektaklet på följande bloggar: Erik Laakso, opassande, Joshen, Integrity under threat m.fl.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Bloggar, Frihet, Lagstiftning, Politik, Samhälle, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Demonstrationerna mot FRA”


  1. Justa bilder och synd att jag missade allt frånsett 2 minuters stressdeltagande på väg till dagis och den (mycket) unga generationen pirater…

  2. Dennis Nilsson Says:

    För er som inte kunde vara med på Bananrepublikfesten och FRA-demonstrationen i Stockholm så finns det ett antal inspelningar tillgängliga i form av livestreams på blip.tv.

    http://dennisstartrek.blip.tv

    Kolla in speciellt där Rick Falkvinge blir hämtad av ”FRA-miliserna” i slutet av sitt tal. Nu var detta på skoj och inte på riktigt, men ändock blev jag illa berörd.

    Sådana behandlingar är vad vi har att vänta oss, har historien visat oss prov på tidigare, ifall det inte går att få stopp på det här tåget, den här gången.

    Ur optimistisk synvinkel har ingen statsbildning som bygger på de grunderna överlevt särskilt länge.


  3. […] efter gjorde jag sällskap med ungefär 2000 andra personer utanför riksdagen och gjorde våra protester hörda (och där jag bland annat drog igång allsången av […]


Kommentera

