Vojne, vojne – ungdomen nuförtiden…

Sexigt ungt par

Med jämna mellanrum måste ett antal medelålders tröghögar beklaga sig över ungdomen nuförtiden. Annat var det förr. På min tid, då… Och man blir så trött. Hur orkar ni, dumskallar? När ska vi vuxna bli riktiga förebilder, liksom klokare på riktigt, och inte bara trötta idioter som fördömer ungdomen, på samma sätt som generationen före oss, och generationen före dem, och generationen före dem tillbaka till Hedenhös?

I dagens DN finns artikeln ”Gruppsex, festsex och kompissex, och den är så fantastiskt förutsägbar. I en liten spalt vid sidan om artikeln refereras till 161 domar för sexualbrott under 2006, begångna av ungdomar mellan 15 och 20. Artikeln har underrubriken ”Tonåringar tar allt större risker”, är illustrerad med en ångestbild av tre ansiktslösa personer på brunt papper, varav en ung, tunn, lealös flicka som ligger på någon slags bädd med ansiktet bortvänt (skam? hjälplöshet?), en kraftigare person (man, förstås, förövare, förtryckare, elak, dum, farlig) som just ska bestiga henne, och en tredje som tittar på. Bildtexten lyder ”Dagens unga är mer utsatta än tidigare generationer.” Allt för att vi än en gång ska förfasa oss över den hemska och farliga ungdomssexualiteten.

Jamie Lynn Spears with boyfriend

Jag förstår inte varför det är så viktigt för medelålders föredettingar att ständigt stigmatisera ungdomars friska intresse för sex – det mest naturliga beteende man kan tänka sig. Eller förresten – det kanske är just för att de är medelålders föredettingar. Jag kan inte hjälpa det, men varje gång jag läser den här typen av artiklar så ser jag bara framför mig ett gäng sura och sexuellt frustrerade kärringar och gubbar, som inte får nåt. Och får inte de ha skojig, kravlös, härlig, lekfull sex, så ska minsann ingen annan få ha det heller. Den moraliska indignationen bottnar helt enkelt i avundsjuka.

DN har kontaktat samtliga ungdomsmottagningar om ungas attityder till sex, vad de är beredda att pröva på och vilka risker de utsätter sig för, och har fått in svar från ett 70-tal mottagningar över hela landet. Och vad tror DN att de får för svar då? Varför frågar man inte några av alla de hundratusentals ungdomar som INTE går till ungdomsmottagningar? Varför frågar man inte ungdomarna själva? Nej, man frågar bara de vuxna som jobbar med ungdomsproblem hela dagarna, och vars lön och egenvärde bygger på att dessa problem är synnerligen stora. Objektivt? Knappast.

Skön avsugning

I artikeln talas om ”den sexualiserade bild av samhället som vuxna har skapat” – men jag förstår faktiskt inte den meningen. Vad betyder det? Är det inte tvärtom? Är det inte så att vi vuxna har skapat en extremt antisexualiserad bild av samhället? ”Sexualiseringen av det offentliga rummet” är en myt, en groda, en jättelögn, som totalt saknar substans – men om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så blir den väl sann. Eller? Är det inte bra att ungdomar idag lever i en betydligt friare kultur, där man kan leka sexuellt utan att riskera att bli horstämplad, utstött, patologiserad eller avrättad? Vi har haft dödsstraff på utomäktenskapligt sex här i Sverige också, och ända in på 1970-talet steriliserade man unga kvinnor på basis av att de var ”översexuella”.

Man kan också läsa att ”både pojkar och flickor konsumerar porr i stor utsträckning, vilket leder till en normalisering av avancerat sex” – och detta skall då tolkas som något dåligt? Vari ligger problemet? Är det farligt med avancerat sex? Hur då? Är det bara missionärsställningen som är O.K.? På vilket sätt är det farligt med oralsex, analsex, gruppsex och andra sexlekar? Varför skall kunskapsinhämtning genom bildmaterial och eget utprovande ses som bra i andra pedagogiska sammanhang, men inte just beträffande sex?

Och så kommer man fram till ett dramaturgiskt crescendo – ”För dem som inte klarar av att sätta gränser kan följderna bli katastrofala” – så att vi som läser verkligen ska få sitta och säga ”Hu! Stackars barn!” När det egentligen handlar om att vi medelålders åderförkalkade stofiler är avundsjuka på ungarna som leker sexlekar tillsammans, knullar runt och har kul.

Orgie

Självklart kan det vara oerhört farligt att inte klara av att sätta gränser. men det gäller ju ALLA ASPEKTER AV LIVET. I skolan, på jobbet, i familjen, på fritidsaktiviteter. Socialt, fysiskt hälsomässigt, mentalt. Det kan handla om alkoholkonsumtion, mat, idrottande, sociala relationer, eller vadhelst man nu kan tänka sig. Men naturligtvis måste ju sexualiteten särskilt framhållas som det område där svårigheten att sätta gränser kan leda till ”katastrofala följder”. Och lika självklart redovisas inte dessa ”katastrofala följder” – kanske för att dessa följder inte alls är lika katastrofala som denna svårighet att sätta gränser kan skapa på andra områden av livet?

Denna intensiva längtan att skapa offer, att utmåla ungdomar som hjälplösa och vinddrivna existenser som knullar sig in i helvetet, illustreras effektivt av sista stycket i artikeln – ”Deltagarna [på en fest] vaknar avklädda i en säng tillsammans med andra unga tjejer och killar och vet inte riktigt vad de har varit med om. Efteråt blir det jättesvårt för rättsväsendet att bena ut vad som har hänt. Sällan räcker det bevismässigt, trots att våldtäkt är ett av de brott vi ser allra allvarligast på.”

Vänta lite nu. Backa bandet. Om ingen vet vad som har hänt, varför problematisera? Om ingen minns exakt att ett eventuellt övergrepp har begåtts, varför blanda in rättsväsendet? Om någon får Ågren, och tänker ”hjälp, vad har jag gjort – har jag haft sex med alla de här människorna?” – så kan det skapa våldtäktsfantasier och övergreppsbeskyllningar, så att man slipper ta ansvar för det som har hänt, så att man kan skylla sitt ”omoraliska” (dömt av samhället som sådant) beteende på någon annan.
Och OM det faktiskt är så att ett alldeles äkta övergrepp har ägt rum – kan det möjligen vara så att orsaken är FÖR LITE sexuell erfarenhet, snarare än FÖR MYCKET? Tänk om övergreppen skulle minska, med ökad sexuell erfarenhet och kunskap?

Oralkedja

I väldigt många sammanhang där en sexuell situation har gått överstyr, eller blivit fel av en eller annan anledning finns det mycket goda skäl att misstänka att den främsta anledningen till att det blev ”fel”, är inte själva sexet, utan omgivningens fördömande attityd. Stigmatiseringen av sexualiteten är med andra ord mycket farligare än sexualiteten själv.

Självklart ökar antalet sexbrott om man gör fler sexuella handlingar brottsliga. Om det som var tillåtet förra året är ett brott i år, så kommer brottsstatistiken att påverkas. Det finns för närvarande förslag på ny lagstiftning som kommer att förvandla många ungdomar till brottslingar – förbud mot innehav av erotiska bilder på ungdomar under 18, t.ex. Det betyder att om du själv är över 18 så ska det med dessa nya lagar vara olagligt och straffbart för dig att inneha erotiska bilder på dig själv om du är under 18 på bilderna. Hur absurt låter inte det?

Hängning av “sexbrottslingar” i Iran

Visst, det kunde ha varit värre, förstås. I Iran hänger man tonåringar om de har ”fel” slags sex (typ om de är homosexuella, eller bara lite fräcka). Här i Sverige hänger vi inte våra unga för att de är sexuellt utlevande – det är som regel inte ett brott längre – och det ska vi väl vara oerhört glada och tacksamma för. Samtidigt så finns tendenserna kvar. liksom som en rest i ryggmärgen. Avancerat sex = dåligt. Många sexpartners = dåligt. Sex utan romantisk kärlek = dåligt. Allt i enlighet med Gayle Rubins teorier om sexuell hierkarki. Det är inte särskilt länge sedan homosexualitet betraktades som en sjukdom, liksom onani. Det finns många stenar kvar att vända på.

Till alla sexfientliga medelålders stofiler – tagga ner!!! Ni gör mer skada än nytta! Sex är faktiskt inte farligt! Sex är roligt, hälsosamt och ett härligt sätt att komma nära andra människor. Den dag vi slutar se sex som något som lätt kan leda till katastrofer, som är moraliskt tvivelaktigt, som jätteläskigt, den dagen vi slutar att stigmatisera sexualiteten – den dagen kommer sexbrotten att minska radikalt. Tro mig.

Älskande par i sängen

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Kärlek & sex, Sexualpolitik

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

17 kommentarer på “Vojne, vojne – ungdomen nuförtiden…”

  1. Dick Says:

    James R Kincaid, professor i Kalifornien och författare till flera skrifter om sexualitet säger: ”Vi har utvidgat kategorin för sexuella övergrepp till att innefatta sådant som för tre årtionden sedan skulle ha betraktats som små olägenheter eller ingenting”. Det är med en sådan politik, där t ex ömsesidiga sexuella handlingar betecknas som våldtäkt bara en viss åldersskillnad gäller och den ene är minderårig, inte märkligt att man kan driva upp frekvensen på ”sexualbrott” bland ungdomar.

    När jag var tonåring, och sprang på ungdomsgården i Tallkrogen, så hände det då och då att killarna ”näckade” tjejer – eller tvärtom. Om man råkade bli offer handlade det om att brallorna åkte ner och som kille kanske man snuddade lite vid ”musen”, för det var så spännande att röra vid den. Tjejerna brukade sällan fingra, utan gav mest förklenande kommentarer om ”utrustningen”. Man kämpade tappert emot, men åkte man dit var det inte något som någon upplevde som kränkande, annat än lite genant att man inte kommit undan. Alla visste också, att man aldrig skulle drömma om att försöka utföra denna lek med de ”fina” och ”rena” flickorna, även om de någon gång dök upp på ungdomsgården. Denna lek, en naturlig del av det förbjudna utforskandet av det onämnbara ämnet sexualitet, skulle utan tvekan idag leda till rättsligt efterspel, eftersom vi sedan mitten av 1970-talet triggat sexualitetens vidrighet och gjort sex till närmast lika fult i vår tid som det var i början av 1900-talet.

    Så har vi gjort sex skadligt! Men det är uteslutande samhällets attityder som gör sex skadligt, inte det sexuella i sig, och särskilt är det institutionsfolk som står bakom denna skada. Vi ser det i detta fall med ungdomsmottagningarna, eftersom problem och skador genererar mer pengar, bättre tjänster och högre status för klinikarbetarna. Vi har skapat ett samhälle som hyllar klinikarbetare som någon sorts experter, fast de oftast inte har en aning om hur verkligheten ser ut, så som framgår av flera amerikanska undersökningar om inställningar och attityder hos psyko- och socialarbetare. Vi har också lurats att tro, att dessa individer – som för det mesta bara ser till sitt eget bästa och utgår från att de vet bättre än andra, vilka inte förstår sitt eget bästa – har fått slå an tonen, istället för att undersöka hur verkligheten ser ut.

    Det är dags att människor får klart för sig, att klinikarbetare i form av psykologer, psykiatrer, terapeuter eller socialarbetare, liksom aktivister i ”välgörenhetsorganisationer” och politiker i allmänhet dels är oerhört okunniga, dels utpräglade egoister som fullständigt struntar i de ”offer” som inte passar deras syften. Vi ska också ha klart för oss att klinikarbetare inte tvekar att göra om dem som inte känner sig som offer till att bli det. Inte för att hjälpa, men för att passa de egna syftena. Psykologiprofessor Paul Okami i Kalifornien, mycket kritisk till klinikarbetarnas metoder (liksom många andra utanför Sveriges gränser), kallar det för att klinikarbetarna ”omdefinierar” personers upplevelser till att bli sådana att de motsvarar klinikarbetarens egen världsbild. Att man därigenom gör skada på den ”omdefinierade” personen bryr klinikarbetaren sig inte om, trygg i sin förvissning att ”veta bäst”. Eller som den svenske psykologiprofessorn Max Scharnberg säger om psykoanalytiker: ”Analytikern försöker att tvinga på [patienten] medveten acceptans av offensiva och boklärda tolkningar. Han har ingen insikt i patientens sinne, ser sitt eget uppträdande som vänligt och objektivt och betraktar patientens tvivel i uppenbart falska tolkningar som grova förolämpningar”.

    Verkliga våldtäkter har fördömts av nästan alla mänskliga kulturer genom historien – och ska så göras. Men i kulturer med en sexualpositiv syn behövde människor i allmänhet inte våldta, eftersom det fanns sex för alla att få ändå. Men eftersom vi ställer en tredjedel av den vuxna befolkningen utanför sexualiteten (och alla minderåriga), tack vare vår hysteri kring sexualiteten, så kommer det obönhörligt att utföras våldtäkter. Det är feminister och kristna som är de mest skyldiga till våldtäkterna i dagens läge, genom den puritanska lagstiftningen och de fördömande attityderna. Eller som den engelska sexarbetaren Lynne Tansey säger till ”prostitutionsräddarna”: ”Medan ni i samhället, och ni feminister, fortsätter att tukta och degradera dem som är i detta yrke, görandes så att vi känner oss som ”offer”, så är ni skyldiga till varje enskilt mord och våldsam handling mot var och varje prostituerad, som vore det era egna händer. Blodet stänks som en påminnelse om er ignorans”.


  2. Älskar gruppsexbilden (O).

  3. KAOZ Says:

    En lille hilsen fra Danmark!

    Det er jo historien som gentager sig igen og igen. Når voksen generationen bliver overhalet indenom af ungdommens eksperimenteren, så begynder vi at fordømme og beläre dem. Voksne har genrelt svärt ved at acceptere at ungdommen eksperimentere om det så er med sex, musik, stoffer etc etc…

    Vi skal istedet väre mere åbne for, hvad ungdommen går og laver og så gå i en positiv dialog med dem. De unge lærer ikke med en lyftet pegefinger.

    Kaoz

  4. Dick Says:

    Helt sant Kaoz. När min far var ung, på 20-talet, så sa min farfar om musiken han lyssnade på att det var ”katzenjammer”. Vi gamla (jag är snart 53) vet naturligtvis alltid bäst, eller?


  5. Hej Johanna! Jag gillar din blogg. Du skriver klokt, fräckt och roligt!
    Och vilken av gruppsexbilderna gillar du mest (det finns ju två!)?

    Hej Kaoz! Det var väldigt kul att träffa er i somras – det hoppas jag att vi får möjlighet till igen!
    Och jag gillar din formulering – De unga lär sig inte av ett höjt pekfinger.

    Och Dick – vad kan jag säga…?
    Dina genomtänkta och informativa inlägg lyfter min blogg till högre höjder.

    Tack allihop!


  6. Ringen, därav (O).

    Länkar tillbaka, fortsätt skriva bra om nakenhet!!


  7. Tack, hördu! Jag har fått mycket beröm redan, men gladast blir jag när jag får beröm av framgångsrika bloggare, som du, Blogge, Oscar Swartz m.fl.

    Och ja då, jag kommer definitivt att skriva mer om sex och nakenhet – det är inte utan anledning jag har givit min blogg namnet Tantrablog… 🙂

  8. Dick Says:

    Carl Johan, Du klarar Dig lysande utan mig. Men jag kan inte låta bli att skriva, för enbra blogg uppmanar till det.


  9. Tack för det! Jag hoppas att jag ska kunna fortsätta skriva intressanta inlägg, värda att kommentera och komplettera.
    Jag tycker att det här nätverket av bloggare är så oerhört intressant, inspirerande, kunskapsbefrämjande, ögonöppnande och befriande.
    Det känns väldigt roligt och trevligt att få vara en del av detta.

  10. evolutionizer Says:

    Återigen – bra val av bilder mannen!😀 De känns roliga, snygga och smått estetiska. Kan inte förställa mig vad du sökt på för att hitta dem. De känns ju inte sådär dåligt snuskporriga som det mesta på webben är som har med sex att göra.

    Och för att kommentera själva materialet – Självklart, mer frihet för människor. Mindre skam, mindre kontroll. Men också mer personlig kraft för kvinnor så att de inte gör saker för att de tror att de måste.


  11. Än en gång tack för berömmet. Jag tycker själv att just kombinationen bra bilder och text är optimal, eftersom de befruktar varandra. Jag har varit ute på Internet i över tio år, och under tiden har jag sparat bilder jag gillar – så jag har en rejäl bildbank med sköna bilder på hårddisken. Dessutom är jag bra på bildsökning, så det kan gå rätt fort att hitta rätt bilder ibland. Men jag måste också erkänna att jag ibland lägger ner betydligt mer tid på att söka bilder än att skriva texten… (det är ju så svårt att sluta!)

  12. Bengt Says:

    Dick Wases bok ”Samlag eller salighet” verkar vara intressant. Det är verkligen ”synd” i i betydelsen tråkigt att inget förlag vågar trycka den.
    Sådana böcker är viktiga för att vi ska få en vettig debatt om sex och sånt i Sverige.


  13. Du kan köpa boken av Dick direkt, på hans hemsida ( http://www.oeisspeis.se/ ), som e-bok. Jag har gjort det, och skrivit ut den på papper. Lite omständligt, och visst är det bättre om den kommer ut i bokform, men såvitt jag vet är det också på gång framöver.

  14. Lars Says:

    Dick says: ”men åkte man dit var det inte något som någon upplevde som kränkande, annat än lite genant att man inte kommit undan.”

    Hur vet du att ingen upplevde det som kränkande? I den åldern är det vanligt att man inte ens talar om att man blir mobbad, än mindre tror jag att man skulle erkänna att man känner sig kränkt. Jag blev mobbad när jag var liten och i tonåren, jag tillhörde hackkycklingarna som mer eller mindre alltid blev mobbade, och hade ‘näckning’ förekommit där jag bodde hade jag definitivt tillhört dem som är till för att bli näckade men aldrig får göra det själva. Sådana finns alltid, eller hur? Alla känner igen dem, kommer ihåg dem, men få orkar, vill eller vågar prata om dem. Men om du är en sådan, en som är där för att näckas men aldrig får näcka själv, då deltar du inte i leken på lika villkor och då kan jag nästan garantera att du kommer att känna dig kränkt när du näckas.

    Dick also says: ”Men i kulturer med en sexualpositiv syn behövde människor i allmänhet inte våldta, eftersom det fanns sex för alla att få ändå.”

    Detta tycks mig som en oerhört banal koppling. En man som våldtar gör det alltså för att han inte får knulla tillräckligt mycket? Omvänt är jag på väg mot en våldtäkt eftersom jag inte fått knulla det senaste halvåret? Men jag var utan sex i drygt tre år en gång, nej det var inte för att jag var sjuk eller religiös eller tvingades till det, och jag hade inte en tanke på att våldta någon. Och vad hindrar en man, vilken som helst, som inte får knulla tillräckligt mycket att börja dejta och se till att bli ihop med en lämplig kvinna och bygga upp ett vettigt sexliv som tillfredsställer honom? Ingenting. Jag tror det är helt andra mekanismer som får människor att våldta än brist på sex. Jag tror våldtäkt har väldigt lite med sex att göra överhuvud, om något alls.


  15. […] att vi har gått in i ett nytt årtusende. Och allra värst är det när man oupphörligen moraliserar över ungdomars beteende, och gärna glömmer sina egna erfarenheter från ungdomen. Under andra halvan av 1900-talet […]

  16. Jocke Says:

    Var har du hittat fotona? Häftiga! Jag skulle vilja se flera. Har du bara googlat runt?


    • Tack för uppskattningen! Ja, jag har googlat.
      Ibland använder jag egna bilder, och ibland googlar jag. Det är väldigt kul att söka bilder på nätet, och med åren har jag blivit rätt bra på det.

      Just dessa bilder kommer från väldigt olika håll, och jag har använt lite olika sökord beroende på vilken slags bild jag vill ha. ”teen sex” är en given variant, förstås. 🙂

      Tack, förresten, för att du påminde mig om det här gamla blogginlägget. Det var kul att läsa i efterhand.


Kommentera

